بازدید 43128
پروفسور گلشنی؛

احساس حقارت در کشور ما به شدت رایج است

متأسفانه قشر علم را گرفتند و تا دوران ما همین سنت سطحی‌نگری و مشق نویسی حاکم مانده و معنای پیشرفت علم به کلی مبهم است؛ در حالی که در غرب، علم همواره دو خاصیت پیش‌روندگی در مرز‌ها و تأمین نیازهای زندگی را داشته است. ملاک رشد علم در دوره ما، پیمانه‌های ناقصی مانند تعداد مقالات است، ولی این مقالات چه نیازی از ما رفع کرده است؟
کد خبر: ۳۸۹۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰ 04 April 2014
«تعداد زیاد دکترا مملکت را نجات نمی‌دهد، بلکه وجود دکترای با کیفیت است که نجات دهنده ماست»؛ این باور دکتر گلشنی است؛ از جمله چهره‌های ماندگار کشورمان در فیزیک که استاد دانشگاه صنعتی شریف و از جمله صاحب نظران و اساتید سرشناس «فلسفه علم» در جهان به شمار می‌آید. حضور وی در «نشست توسعه علمی مطلوب در جامعه اسلامی» فرصتی دست داد تا با دیدگاه‌های وی در این باره آشنا شویم.

به گزارش «تابناک»، دکتر گلشنی، رئیس گروه «فلسفه علم» دانشگاه صنعتی شریف، نخست با طرح این پرسش که چه عواملی باعث پیشرفت علم در جوامع اسلامی و سپس افول آن شد، در پاسخ به شش عامل اشاره کرد:

نخست و مهم‌ترین عامل،
تشویق قرآن به مطالعه طبیعت است که در آیات گوناگون، هم به بعد نظری و هم به بعد تجربی آن اشاره شده است و عالمان مسلمان با این نگاه، مطالعه طبیعت را عبادت می‌دانستند.

دوم،
تشویق قرآن و سنت به یادگیری علم از هر جای ممکن است و مشخص است در حدیث معروف «اطلب العلم ولو بالصین» یادگیری الهیات در چین نیست، بلکه منظور هر نوع علمی است.

سوم،
حاکمیت روح تسامح بود و عالمان مسلمان برای یادگیری علم، با تواضع و خوش‌رفتاری حتی شاگرد مسیحیان و صابئیان می‌شدند.

چهارم،
پرهیز از تقلید کورکورانه بود. همان گونه که ابن سینا می‌گوید کسی که بدون دلیل چیزی را بپذیرد، از فطرت انسانی دور شده است. عالمان ما علاوه بر مطالعه آثار گذشتگان قدرت خلاقه و نقاده هم داشتند، آنچنان که می‌بینیم ابن هیثم کتاب الشکوک علی بطلمیوس و رازی کتاب الشکوک علی جالینوس را می‌نگارند. متأسفانه اکنون در محیط ما این جو حاکم نیست و عینا ترجمه و تقلید و حاشیه‌نویسی بر کارهای غربی صورت می‌گیرد.

پنجم،
سختکوشی در کسب معرفت بود و عالمان مسلمان برای یافتن یک کتاب یا دیدار با یک عالم زحمات و مشقات زیادی را متحمل می‌شدند.

ششم،
جامع‌نگری و کل‌نگری حاکم بر تمدن اسلامی، آخرین نکته‌ است؛ در آن زمان علوم دینی از علوم طبیعی جدا نبود و یک روح حاکم بود، کار علمی را به روش علمی انجام می‌دادند و با یک دید وسیع به کلیت قضایا نگاه می‌کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرهنگستان علوم با ذکر اینکه بیان این عوامل به معنای آوردن طبیعیات آن زمان نیست ولی باید آن روحیات را داشته باشیم، در پاسخ به این پرسش که چرا علم در جهان اسلام به انحطاط گرایید، گفت: دلایل بسیاری همچون جنگ‌های صلیبی، پیدایش تصوف و پاره‌پاره شدن جهان اسلام برای این سؤال ذکر شده، اما به باور من، دلیل اصلی این ماجرا، حاکم شدن مکتب کلامی ضد عقل اشاعره بود که حمایت شدید خلفای عباسی را همراه داشت که تداوم و حفظ حکومت خود را در آن می‌دیدند. نحوه نگرش غزالی و ابن خلدون و امثال آن‌ها که علوم طبیعی را آغشته به خطا و برای دین مضر می‌دانستند، از عوامل این کنار گذاشتن بود.

وی افزود: تا دوران مدرن همین وضعیت ادامه داشت و در این مدت، امثال خواجه نصیر که به علم توجه داشتند از مفردات بودند؛ اما در قرن نوزدهم شکست ایران از روسیه، استعمار هند توسط انگلستان و اشغال مصر به دست فرانسویان، جهان اسلامی را واداشت تا به علم جدید روی بیاورد، ولی متأسفانه قشر علم را گرفتند و تا دوران ما همین سنت سطحی‌نگری و مشق نویسی حاکم مانده و معنای پیشرفت علم به کلی مبهم است. در حالی که در غرب، علم همواره دو خاصیت پیش‌روندگی در مرز‌ها و تأمین نیازهای زندگی را داشته است. ملاک رشد علم در عصر ما پیمانه‌های ناقصی مانند تعداد مقالات است؛ اما این مقالات چه نیازی از ما را رفع کرده است؟

احساس حقارت در کشور ما به شدت رایج است

برندهٔ دو جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، گفت: چند سال پیش در همین کشور به کسانی که بیشترین مقاله را در یک رشته داشتند امتیازاتی ‌دادند؛ مقالاتی که تنها ۲۰ درصد ارجاعات خارجی داشتند و تنها ۲۱ درصد آن‌ها در مجلات سطح بالاتر ISI بود؛ علم ما باید به رفع نیازهای ما بیاید، ولی متأسفانه می بینیم در رشته‌هایی که بیشترین مقالات را داریم بیشترین واردات را هم داریم. با این پیمانه‌های رشد علمی نیاز کشور برطرف نمی‌شود. استاد دانشگاهی که بنا به تشخیص خود در حوزه اختراعات یا چاپ کتاب وارد شده است، چرا باید به دلیل نداشتن مقالات، در گرفتن ارتقا با مشکل روبه رو شود؟‌ ای کاش مسئولین اینجا حاضر و پاسخگو بودند.

وی افزود: بعد دیگر قضیه، مسأله نوآوری است. قوانین و چهارچوب‌های موجود اجازه خلاقیت را نمی‌دهند. مثلا دانشجوی دکترایی که روی پروژه مهمی کار می‌کند و نیاز به زمان دارد، موظف است در مدتی محدود کار خود را تمام کند وگرنه جریمه می‌شود. باید اولویت‌های ما مشخص باشد و اینقدر تابع مد نباشیم. زمانی بیوتکنولوژی و زمانی نانوتکنولوژی باب می‌شود. با این شرایط حتی با چاپ صد هزار مقاله هم به جایی نمی‌رسیم. با علم نمی‌شود بازی کرد و باید حساب و کتاب در کار باشد.

دکتر گلشنی سپس به مسأله حس تعهد به کشور اشاره کردند و گفتند احساس حقارت در کشور ما به شدت رواج دارد. سایت دانشگاه ما در روزی که یک برنده نوبل از دانشگاه بازدید کرد و چند کتاب را هم هدیه داد تیتر می‌زند: «بزرگ‌ترین روز دانشگاه» در حالی که بزرگ‌ترین روز دانشگاه روزی است که افراد دانشگاه کاری کنند که شأن دانشگاه بالا‌تر برود.

با این سخنان و یادآوری دوباره بازگشت به بینشی که در زمان اعتلای تمدن اسلامی حاکم بود، دکتر گلشنی کارهای مورد نیاز برای پیشرفت و تغییر وضع کنونی را این گونه برشمرد:

۱. مشارکت دادن نخبگان:
متأسفانه توجه به نخبگان هم بد فهمیده می‌شود. توجه به معنای تجملات نیست بلکه کافی است امکانات تحقیق در اختیار آن‌ها گذاشته شود و برای علم از هیچ خرجی دریغ نشود.

۲. اولویت دادن به رفع نیاز‌های داخلی


۳. ترویج روحیه نقادی و نقدپذیری:
جامعه دانشگاهی همانند مقامات اکثرا نقد پذیر نیستند و نقدی هم که می‌شود از ادب اسلامی دور است. تا وقتی نقد نباشد، علم به هیچ وجه پیشرفت نمی‌کند. من به شدت با ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی مخالف بودم زیرا تا محیط نقدپذیر نشود و مردم ادب نقد را نیاموزند این جلسات سودی ندارند.

۴. توجه ویژه به کیفیت:
کیفیت مسأله‌ای است که از اول انقلاب به کلی فراموش شده است. کفش ایرانی که تولید می‌شود با مارک خارجی ارائه می‌شود، چون کیفیت در مورد محصولات داخلی فراموش شده و هویت خود را از دست داده‌ایم. جامعه دانشگاهی نباید نسبت به این بی‌کیفیتی ساکت باشد. به مقامات و رهبری نامه اعتراض‌آمیز بنویسید، کاری که من بار‌ها انجام داده‌ام؛ تعداد زیاد دکترا مملکت را نجات نمی‌دهد بلکه وجود دکترای باکیفیت است که نجات دهنده ماست. حداقل دانشگاه‌های درجه یک از گرفتن دانشجوی پولی معاف باشند. واقعا نتیجه این پردیس‌ها چه بوده است، جز اینکه وقت استاد برجسته صرف دانشجوهای سطح پایین بشود؟ ‌

۵. توجه خاص به دیدگاه های کار‌شناسان و متخصصان:
به ندرت اهل علم مورد مشورت قرار می‌گیرند و وزارت علوم به صورت بخشنامه‌ای و یکطرفه تصمیم می‌گیرد و بخشنامه می‌کند و به همین دلیل تصمیمات ناقص و تک بعدی هستند. لازمه این کار این است که ابتدا آدم‌شناسی صورت بگیرد و افراد بر‌تر هر حوزه مشخص شوند و از آن‌ها استفاده شود.

۶. حاکم کردن شایسته سالاری:
باید رئیس دانشگاه از متوسط دانشگاه بالا‌تر باشد تا دانشگاهیان برای او شأن قائل باشند. یکی از دکتراهایی که معاون وزیر هم بود در مراسم معرفی یک کتاب تفاوت سلیس به معنای روان را با سیلیس ـ که نوعی فلز است ـ تشخیص نمی‌داد! با این افراد به جایی نمی‌رسیم.

۷. حاکم کردن کل‌نگری و وسعت دید در علم و فناوری:
در کشور ما متخصصان باریک‌بین بار می‌آیند و به قول هایزنبرگ، جهان را با عینک خودشان می‌بینند. در دانشگاه MIT وقتی دیدند فارغ‌التحصیلان موفق نیستند، علوم انسانی را وارد مهندسی کردند تا بینش دانشجویان را وسیع کنند، چرا که علم برای خلأ نیست، بلکه برای جامعه انسانی است.

این استاد دانشگاه با عمومی ذکر کردن حنبه‌های نامبرده، نکات منحصر به فرد جامعه ایرانی را این گونه بیان کرد: در جامعه ما چند ویژگی برای علم ذکر شده که باید به آن‌ها توجه داشت. بر مبنای قرآن، باید از علم برای بهره‌گیری از امکانات طبیعت در جهت مشروع و ابداع علم مفید استفاده کنیم. علم مفید هر علمی است که کیان جامعه اسلامی برای اعتلای خویش به آن وابسته است. نکته‌ای که غرب به طور کلی از آن غفلت کرده، این است که علم باید در پی سعادت بشر باشد. اما می‌بینیم که در غرب علم در دست قدرتمندان افتاده و به جای رفع مشکلات هزاران نیازمند به اغنیا و مسائل نظامی توجه می‌شود، به شکلی که در انگلیس ۳۰درصد و در آمریکا ۵۰ درصد بودجه تحقیقات صرف امور نظامی می‌شود؛ این روند در راستای سعادت بشر نیست. دانشمندان و جامعه علمی ما باید حساس باشند و علاوه بر تلاش برای رسیدن به سطح بالای علم، دغدغه انسانیت را نیز داشته باشند، وگرنه ما نیز مثل آن‌ها آینده خوبی نخواهیم داشت.

عضو فرهنگستان علوم افزود: بزرگ‌ترین نقطه ضعف ما در زمان حال فرهنگ حاکم است که نه غربی است و نه اسلامی، زیرا اگر اسلامی بود، باید دغدغه اعتلای یک جامعه اسلامی را می‌داشتیم و اگر غربی بود، باید نظم و کیفیت و اولویت سنجی و شایسته سالاری حکم‌فرما بود. رشد سیاست و اقتصاد شرط لازم برای پیشرفت علم هستند اما پیش از این‌ها ما نیازمند اصلاح فرهنگ و اخلاق خود هستیم و این امر نیازمند حرکتی جهادگونه از جامعه علمی کشور و عزمی قوی در مسئولان است.

دکتر گلشنی در پاسخ به اینکه تحول فرهنگی از کجا می‌شود، گفت: از دبیرستان و دانشگاه اما این تحول تزریقی صورت نمی‌گیرد و باید بسیار لطیف و دقیق با قضیه برخورد کرد. استدلال و جاذبه داشتن دو عامل مهم در این امر برای تغییر فرهنگ ما و حاکمیت بینش اسلامی هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۸۸
انتشار یافته: ۱۰۶
تابناك جان خوب مي نويسي ولي نوشته هات نه به درد كسي مي خورد نه از درد ما كم مي كند. بگذار دكترا تا دلشان مي خواد بگيرن. آنوقت كه همه پس از 3 الي 4 بار امتحان دادن دكتري قبول مي شدند ما همون بار اولش قبول شديم ولي چه حاصل كه بعد از ما دكتري قبول شدن شد كيلويي و هر ترم 5 -15 تا دكتري برداشتند و اين شد وضع ما كه لان 2 سال مدرك دكتري گرفتيم و الان گذاشتيم در كگوزه و آبش و مي خوريم...
پاسخ ها
babak
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
وقتی برای استخدام یا هر ارتقاء کوچیکی نیاز به مدرک باشه طبیعی هست که همه مدرکجو میشن نه دانشجو. وقتی میبینم که برای یه کارشناس ارشد تو خالی چه تجملاتی قائل میشن منم میرم کارشناسی ارشد میخرم.
سلام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
معلومه که خیلی دل پری داری دادش اکب.ر ما امسال امتحانشو دادیم پناه بر خداوند عز وجل
از سر کول دانشگاه تهران کثافت و چرک بالا میرود. دیوارهایش پر از ترک هست. به دانشگاه های کشور بسیار بی توجهی میشود.
نقی نگو نگی نگو نگو نقی نقییی
پاسخ ها
بابا پنجعلی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
الکی میگه
ضمن عرض ارادت و احترام به استاد، سیلیس فلز نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
تعریف فلز با اون چیزی که شما تصور می کنید متفاوت است. لطفا اول جستجو کنید بعد نظر بدید
ارش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
در علم شیمی سیلیس نوعی فلز است همانطور که جیوه هم نوعی فلز به حساب میاد با این حال که مایع هست
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
سیلیس همان اکسید نیمه رسانایی به نام سیلیکون است با کمی ناخالصی(sio2).شیشه رو هم از سیلیس درست میکنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
پاسخ به"تعریف فلز با اون چیزی که ..."
سیلیس یا سیلیسیم SIO2 است که بصورت آزاد در طبیعت وجود ندارد و نوعی از فلز نیست .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
سيليس فلز نيست. حالا هر جور كه دوست داري فكر كن ولي سيليس فلز نيست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
ناشناس 23:41 ناشناسی 18:29 درست می گوید سیلیس اکسید سیلیسیم و یک سرامیک است نه یک فلز.
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
جدول مندلیوف رو نگاه کن بعد حرف بزن
زهرا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
استاد این همه نظرات و بحث های خوب داشتن بهشون توجه نکردین حالا گیر دادین به فلز بودن یا نبودن سیلیس واقعا که ... همینه کشور ما این شده جای تاسف
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
ناشناس 23:41 ناشناسی 18:29 درست نمی گوید بلکه ناشناس 25:00 درست می گوید سیلیس اصلا ماده نیست!!
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
Silicon is a metalloid, readily either donating or sharing its four outer electrons, allowing for many forms of chemical bonding.
یعنی یک شبه فلز است
متاسفانه بالای 90% درصد مقالات علمی کپی پست است.
پاسخ ها
زهرا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
نگو کپی پیسن من فیزیک خوندم این همه زحمت میکشیم یه مقاله چاپ بشه خودمون هم کار تحقیقی میکنیم مینویسم اما این که مقالات کاربرد ندارن و اساتید گروه جمیعا اسمشون را بالای مقالات دانشجو مینویسن واقعا درسته
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
زهرا خانم، مقالاتی که نوشتین نتیجه تحقیقات آزمایشگاهی بوده یا نتیجه تحقیقات تو کتابخونه؟
براستی از خواندن این مقاله لذت بردم، صحبتی که بارها و بارها توسط دلسوزان گفته میشود اما گوش شنوایی وجود ندارد و تنها بر
بالا بردن کمیت و آمار تاکید میکنند.
متعصفانه دانشجویان دکتری ما کاری جز استادی دانشگاه بلد نیستند و فکر می کنند کپی کردن کتابها روی تخته کاری هنرمندانه است
پاسخ ها
علی اکبر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
متأسفانه منتقد عزیز
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
خیلی از اساتید دانشگاه با پارتی جذب شده اند و اگر جزوه را ازشون بگیرید،دست و زبانشان قفل میکنه.
ناشناس
| United States |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
فقط حدود سه هزار تا دانشجوی دکترا در دولت قبل، بدون کنکور، وارد دانشگاه شدند
استاد خدا حفظت کنه.
بالاخره حقیقت را با صدای رسا فریاد زدی.
اگر لازم است از پیشرفت علمی ایران جایی بهره برداری سیاسی بشود، اشکالی ندارد، که درست هم هست ولی دیگر خودمان خوابمان نبرد و دلخوش نشویم!!!!
اگر دلسوزی در این مملکت هست، این حرفها باید سرلوحه وزارت علوم قرار بگیرد.
احسنت بر شما پیر فرزانه
اساتید از علم خالی شدند و دانش بی ارزش دانشگاه تبدیل به محل در آوردن پول از جیب فقیر و غنی با عناوین محتلف شدند
در این 30 سال در کدام رشته پزشکی دکتر قریبی و یا ... دکتر حسابی .... چمرانی ... .. و سایر مفاخر موسیقی و .... بیرون آمدند ؟
جناب دکتر گفتی ولی دیر گفتی.اکثر قریب به اتفاق افرادی که ارتقائ گرفته اند مقالات انها (دانشگاههای علوم پزشکی )هیچ مبنایی ندارد کپی کاری است این اسم اونو میزاره اون اسم اینو.هر هیئت علمی که فکر میکنه دروغ میگم مشخصاتش را بده بهش ثابت کنم.طرف جراح .... در مقاله رشته دیگری اسمش نفر چهارمه.ما در حال حاضر نمیتوانیم در پزشکی تحقیقات داشته باشیم چون از نظر علمی به سطح کار تحقیقاتی نرسیده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
دیگه تو هم شورشو در آوردی.کو دلیل و مدرکت؟
یک دانشگاهی صفر کیلومتر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
متاسفانه بعنوان کسی که در یکی از دانشگاههای کشور مدت 24 ساله خدمت کرده عرض کنم که، در سایر رشته ها ، حتی فنی و مهندسی و علوم پایه هم وضع به همین صورت است و با آمدن هر دولتی رئیس دانشگاهها هم فقط بفکر منافع شخصی خود میباشند ، چندین سال است که ملاک شده فقط جذب دانشجوی بیشتر و بدتر اینکه تنها چیزی که ملاک است فقط راضی نگه داشتن دانشجو (آنهم دانشجویانی که صرفا فقط به دنبال کسب مدرک هستند نه ... ) میباشد بطوری که هیچ کس حق ندارد به دانشجو بگوید بالا چشمت ابروست. گذشت آن زمانی که داتشجو شدن قرب ومنزلتی داشت .
با توجه به پیشینه و فرهنگ غنی ایران باید در نسل جوان انگیزه ایجاد کرد
احسنت به شما _ آموزش فقط ازطریق صداوسیما برای عموم امکان پذیر است
بعد از تحصیلات زیاد و عدم موفقیت برای پیدا کردن کار، انبوهی از افسردگی‌های روحی‌ و روانی‌ جوانان را فرا میگیره. سرمایه ‌های کشور به هدر رفته و جوانی که باید از سنین جوانی کار و مهارت رو یاد بگیره و با نیروی شگرف جوانی شروع به کار کنه، حالا به تحصیل کرده یی تبدیل شده که براش کار نیست و دیگر نیروی جوانی هم نیست.
عالیه
ولی این حرفها چندین سالهکه زده میشه.
با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه
به محض اطلاع اقای دکتر: سیلیس فلز نیست.بلکه ماده معدنی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
...ماده معدنی در برابر فلز نیست،اون ماده آلی است.سيليس فلز نيست بلكه يك شبه فلز metalloid است.
استاد مهندسی و علم مواد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
سیلیس اکسید سیلیسیم (سیلیکون) و یک ماده معدنی است. سیلیکون یا سیلیسیم هم یک شبه فلز است.
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
فلزات جزو مواد معدنین
ای بابا حالا این حرفا چه دردی از جامعه درمان می کند.
مسئله مورد توجه استاد بسیار جدی و بنیادی است. متاسفانه چندان امید ندارم که توجه شود زیرا حرکت عملی در این راه نیاز به درک و درد و شجاعت دارد.
عالی بود...
تعداد زیاد دکترا مملکت را نجات نمی‌دهد بلکه وجود دکترای باکیفیت است که نجات دهنده ماست. حداقل دانشگاه‌های درجه یک از گرفتن دانشجوی پولی معاف باشند. واقعا نتیجه این پردیس‌ها چه بوده است، جز اینکه وقت استاد برجسته صرف دانشجوهای سطح پایین بشود؟ ‌
واقعا سخناد این استاد بزرگ باید باآب طلا نوشته شود 2سال پشت کنکور ارشددانشگاه صنعتی ... بودم وبه سختی قبول شدم بعد همین دانشگاه با ترمی 5 میلیون دانشجویه ارشد میگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
ممکن است فرق نمره تو و اون باصطلاح دانشجوی پولی فقط چند صدم باشد.اگر مردی بگو چه کار جدیدی در دوران دانشجویی انجام داده ای؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
نحوه جذب دانشجویان پولی اشکال دارد وگرنه دانشگاههای برجسته ای مانند MIT و هاروارد هم دانشجوی پولی می گیرند. اشکال از پول گرفتن نیست. اشکال از نگاه به دانشجویان پولی است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
من هم کاملا با نظر آقای بابک موافقم...شب و روز واسه ارشد درس خوندم تا رتبه یک ارشد رو گرفتم و دانشگاه .... قبول شدم، اما یک نفر تو اطرافیان با پارتی بازی از یه شهرستان دورافتاده، انتقالی گرفت واسه ارشد اومد همون دانشگاه من، مدرکش هم از ... صادر میشه...آخه عدالت کجا رفته؟؟؟؟!
گل گفتی دکتر گلشنی ولی کو گوش شنوا
ان شاءالله کیفیت مورد توجه بیشتری قرار گیرد. لااقل به اندازه 10 سال پیش.
سلام دکتر گلشنی بزرگوار خداوند برای حضرتعالی طول عمر با برکت و برای مسئولین قدرت درک شما عزیزان که حقیقتا سرمایه های این جامعه هستید و توجه به نقطه نظرات شما را عنایت فرماید. و تشکر از سایت تابناک. پیشنهاد می شود مصاحبه های علمی با نخبگان و فرهیختگان ادامه و انتشار یابد . با تشکر منتظر مصاحبه های این چنینی هستیم.
واقعا همه حرف های ایشان منطقی است. نمی دانم با توجه به موج افرادی که بدون طی کردن مسیر درست، مدارک بالا گرفته اند و در اینده ای نزدیک جایگزین امثال آقای دکتر خواهند شد، آیا می توان امیدی به اصلاح این رویه غلط داشت ؟ به هر حال بدون همت حکومت و همکاری مردم این روند نزولی به سمت صحیح باز نخواهد گشت.
جناب آقای دکتر گلشنی دقیقا حق با شماست.اینجانب با کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی با رتبه برجسته علمی و پژوهشهای علمی برجسته با زن و بچه مشغول التماس به شرکتهای کوچک برای شغل هستم.با تمام صحبتهائی که با من انجام شده برای ادامه تحصیل حتی در خارج از کشور واقعا دلیلی برای آن نمیبینم.برای خارج از کشور هم توانائی هزینه ها نیست و از لحاظ خانوادگی مشکل هست.حالا شما فکر میکنید واقعا نباید احساس حقارت کرد..؟؟!!
(لطفا ایمیل را انتشار ندهید)
پاسخ ها
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
با شما موافقم . من با نمره ي معدل 19 و 20 پايان نامه بيكارم اما همكلاسي دوره ي ليسانس من با معدل 12 شهرداره ... متاسفم واقعا
بالاخره یک حرف درست و علمی در زمینه علم خواندیم. متأسفانه همش شده مقاله های آبکی و مدارک آبکی تر معیار علمی شدن .... چند سال دیگه همه دکتر می شوند اینجا. حرف این پیر علم کاملاً درست است.
جناب گلشنی، متاسفانه برخی مشاوران مقامات بلندمرتبه، برخی مسؤولان مرتبط و البته رسانه های کم تعهد مانند صدا و سیما، موضوع بی ارتباط یا کم ارتباطی مانند مدال آوری مسابقات جهانی که با دپینگ متمرکز حکومتی و دانشگاهی روی دانش آموزان همراه است و یا تعداد مقالات و صرفا وضعیت کمیتی آن را به عنوان معیار شکوه پیشرفت علمی کشور نمایش داده و در بوق و کرنا می کنند و امکان اینکه از خواب غفلت بیدار شویم و تعهد و برنامه ای برای پشرفت نشان دهیم را هر آینه کمتر و کمتر می سازند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
ان کس که نداند ونداند که نداد در جهل مرکب ابد دهر بماند
بهترین نوشته ای که حرف دل دانشجویان دردوطن دار همواره می زنند را دکتر به زیبایی گفتند. آفرین
گل گفتی آقای دکتر
افرین
آقای دکتر گلشنی این حرفا را به کسی می فرمایید؟ به من بی سواد ؟
با سلام . اینو هستم . انصافا حرف دل ما را زد .
.... با این تیتر زدنتون.
واقعا بین این همه صحبتهای عالی و دقیق این تیتری که زدید بهتر نمیشد زد؟؟
وقتی دانشگاه های ما با ظرفیت نامعقول دکتری می گیرند چه باید کرد؟
وقتی در جذب هیات علمی رزومه ملاک نیست و فقط به عنوان نام دانشگاه نگاه می کنند چه باید کرد؟
وقتی در جذب استاد ملاک توانایی نیست و آشنایی با افراد است چه باید کرد؟
وقتی نخبگان دلسرد از کشور می روند و رفتنشان مهم نیست چه باید کرد؟
وقتی ....
به امید روزی که کسی صدای دلسوزان وطن را بشنود...
شما عضو اين همه شورا هستي شما هم كه نقد و انتقاد ميكني پس كي بايد مشكل رو حل كنه؟ من حل كنم؟
فوق العاده بود
كاش توجه شود
این حقیقتی است. دقتی کرده اید ما ایرانی ها چقدر برای خارجی ها حتی اگر از دور افتاده ترین جاها امده باشند ارزش خاصی قائلیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
آیا میهمان نوازی که یکی از سنن ارزشمند ایرانیان است مشکلی دارد؟
آفرین آفرین عزت زیاد اما کو گوش شنوا و چقدر سطحی ها و بی سوادها کارها را به دست گرفته اند!!!!!!
قشنگه !!!!!!!!!!
استاد گرامی حرف های شما درست است. ما هم از این بنگاه های مدرک دهی خسته شدیم. لطفا به مسئولین برسانید برای کاهش هزینه های آموزشی که هیچ نتیجه مثبتی برای کشور ندارد به هر کسی که به دنیا می آید یک مدرک لیسانس بدهند
دانشگاه ها نیاز به تحول جدی و اساسی دارند، ولی چه کسانی و با چه دیدگاهی و نگرشی قراره این تحول را ایجاد کنند، این مهمه.
بسیار عالی بود.
متاسفانه روند جذب اساتید بگونه ای است که افرادی با مرتبه متوسط علمی و رویکردی سطحی افرادی ار قماش خود را در این جرگه پذیرش می کنند و این چرخه باطل مرتبا تکرار می شود.حتی در بعضی از گروه های آموزشی ترجیح به جذب افراد ضعیف است تا در برابر قدما قد علم نکنند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
تو پزشکی که دقیقا" همین طور است. دانشگاه .... و ...را که نگو
دانشجوی دکترای شیمی تجزیه دانشگاه مشهدهنوزآب سخت وسبک راتشخیص نمیده می گه آب سخت آبیستکه دارای فلزات سنگین مثل اورانیوم هست
خب این حرف رو که همه می دونستن. به اساتید بگید که کمتر به فکر مزایا باشن :)
بسیار بسیار عالی
کاش مسئولین این سخنان را می شنیدند و ترتیب اثر می دادند.
واقعا ما اين همه دكتر كم سواد و مي خوايم كجاي دلمون بزاريم ؟ يكي به داد اين فرهنك برسه ...
بیانات استاد کاملا درست است.امیدوارم همه چون ایشان بیاندیشند,
پیشرفت علم وقتی است که علم محصولی شود که به دنیا بفروشید و برای مردمتان ثروت فراهم کنید و گرنه تعداد مقاله و... هرگز ارزشی ندارد.
یاسلام با توجه به اینکه رشته فلسفه علم را استاد گلشنی در ایران احداث کردند، خوب بود درباره این رشته و اهمیت آن از استاد سوال می کردید.
با احترام - فراتی
بديهي بود
من رسته ام برقه
الان رشته هاي فني مهندسي فوق چنداني با علوم پايه ندارن!
هردو شدن حفظي!!!!!!!!!!!
سواد عملي اكثر دكتراهاي فني ، از يه ديپلم هنرستاني خيلي خيلي كمتره...
اينو به ضرس قاطع ميگم
پاسخ ها
سحر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
مگر رشته های علوم پایه قراره حفظی باشند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
ضرص قاطع
چقدر نکته بین هستند ایشون. واقعا درد جامعه را می فهمند. من خودم 2 مقاله ISI در مهندسی برق دادم و واقعاً هیچ دردی از جامعه دوا نمی کند که هیچ، احساس خوبی هم ندارم از این کار. ای کاش استاد های ما مشکلات جامعه را می دیدند و ما را به سمتی می بردند تا این درد ها رو تسکین بدیم. در واقع ما رو مجبور می کنند مقاله بدیم که اسم اون ها هم اول نوشته میشه!!! خیلی جالبه ، دریغ از ذره ای کمک در نوشتن
مقاله بعد با اعتماد به نفس کامل اسم خودشون رو اول می نویسن انگار نه اخلاق دارن و نه ......
یادتون میاد چقدر دانشجوی با انواع سهمیه ها ورانت ها وارد دانشگاه کردیم . بیشتر دکترهای بیسواد رو همونجا ها جستجو کنید . وبدتر از اون اخراج اساتید متخصص و جایگزینی اونها با نیروهای متعهد بود!!
یک عالمه نظر در مورد اینکه این استاد گرامی درست گفته اند و خیلی باب میلمان بود نوشته شده که بسیاری از آنها هم احتمالا توسط دانشجویان و اساتید نگارش شده است . ولی من یک کلام بیشتر نمی گویم : " این تغییری که همه ما به آن نیاز داریم از خودمان شروع می شود ، اگر مرد راه هستید بسم الله ... "
سیلیس یه نوع فلزه -سیلیس یه نوع فلزه - سیلیس یه نوع فلزه (جیگرم جیگرم جیگرم)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
:)
بندهایی که برای کارهای مورد نیاز برای پیشرفت ذکر شده است در اکثر زمینه ها انجام نمی شود وگرنه وضعیت ما این نبود که.
سلام متاسفانه اگر به 30 سال گذشته دقت کنیم بدلایل مختلف متوسط در امد ماهیانه استاد دانشگاه از یک سیگار فروش کمتر بوده بنابر این انگیزه و توان بالا بردن کیفیت وجود نداشته.
با استاد مخالفم علم جامعه غربی در خدمت انسانهاست فقیر و غنی. اقتصاد و سیاست کاملا در جوامع پیشرفته علمی است.
زنده باد دکتر گلشنی...
دانشگاهی ها دارند تنبیه می شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
باید هم بشوند.
آقای دکتر یکی دیگه از مشکلات ماعلاوه بر مواردی که گفتید ، حضور اساتید پیر و فرسوده ای هستش که تمام انرژی دانشگاه و نسل جدید رو تو دانشگاه تلف میکنن وفقط کارشون اینه که یه جزوه صد ساله رو سر کلاس تدریس کنند و خیلی مهمتر به هر چی تغییر و تحوله جواب نه بگن.
پاسخ ها
من
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
دقیقاً
يعني من سربازتم دكتر
آفرین، آفرین، آفرین، آفرین، آفرین،آفرین، آفرین،
آفرین، آفرین، آفرین، آفرین، آفرین،آفرین، آفرین، آفرین، آفرین، آفرین، آفرین، آفرین،آفرین، آفرین، آفرین، آفرین، آفرین، آفرین، آفرین،آفرین، آفرین، آفرین، آفرین، آفرین، آفرین، آفرین،آفرین، آفرین،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
خوب بگو صد آفرین! چرا اینقدر تکرار می کنی!
كار فرهنگي را بايد از مدارس ابتدايي شروع كرد. حالا پيدا كنيد پرتقال فروش را با اين بودجه پايين آموزش و پرورش و ...
آقای دکتر همیشه درباره مسائل همینطور دقیق صحبت می کنند ...
من در یک شرکت بزرگ کار می کنم،در این شرکت موقع پرداخت پاداش های مرسوم، ترفیعات، پایه حقوق،وغیره... براش اصلا" مهم نیست که شما چقدر تجربه داری؛چقدر کار بلدی؛ فقط میگه آقا مدرک دیپلم اینقدر ، لیسانس اینقدر ، فوق اینقدر - جالب اینجاست که اکثر مشکلات سیستم را هم همین طبقه غیر دانشگاهی حل می کنند و ما تا الان ندیدیم مشکلی پیش بیاید و یک مهندس توانسته باشد صرفا" با اطلاعات دانشگاهی اش آن را حل کند. (تو خود بخوان حدیث مفصل از این.....)
با افزایش شدید ظرفیت رشته های فوق تخصصی الان دیگه هر کی امنحان بورد تخصصی قبول میشه لاجرم فوق تخصص هم قبول میشه!!!!
طلا مال نقی بود طلا تو دستاش بود
باز خدا را شکر که از افغانستان سر هستیم
احسنت به اين پروفسور
به ياد دكتر حسابي افتادم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل