بازدید 8629

انيميشن يوز ايراني در جام جهاني

با نمايش دادن اين انيميشن در فاصله دو نيمه، يا بين بازي‌ها يا قبل از شروع بازي، در واقع اين اتفاق به 52 زبان زنده دنيا ترجمه مي‌شود، سه و نيم ميليارد نفر در كل جهان بازي‌ها را مي‌بينند
کد خبر: ۳۸۳۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۹ 04 March 2014
نقش گرفتن يوز ايراني روي لباس ملي‌پوشان فوتبال در جام جهاني، ايده‌يي بود كه با وجود مخالفت‌هاي زياد و بالا و پايين شدن‌ها و البته كارشكني‌ها، به ثمر نشست. ايده با همراهي فدراسيون فوتبال همراه شد، سپ بلاتر، رييس فيفا به ايران آمد، با رييس سازمان محيط زيست ديدار كرد و از ايده استقبال. طرح به فيفا رفت و با وجود مخالفت‌هاي اوليه، در نهايت با موافقت فدراسيون جهاني روبه‌رو شد. طرح يوز ايراني روي لباس تيم ملي فوتبال ايران رفت، لباسي كه قرار است با آن در استاديوم‌هاي برزيل ظاهر شود. طرحي كه باعث شد لباس ايران در ميان ديگر تيم‌ها جزو يكي از زيباترين لباس‌ها شناخته شود.

به نوشته اعتماد، اما ايده‌پرداز محيط زيستي اين طرح، كه دغدغه حفظ حيات وحش دارد، دست از ايده‌پردازي برنداشته، در حالي ايده‌هاي بعدي خود را اعلام مي‌كند كه زماني پس از تلاش‌هاي بسيار، كه هنگام به ثمر نشستن زحماتش بود، اسم و رسم از آن ديگري شد و به جاي نام آرش نورآقايي، اسم ديگري در رسانه ملي شنيده شد.

قرار است 32 جانور در معرض انقراض طبيعي از 32 كشور شركت‌كننده در جام جهاني، در قالب انيميشني معرفي شوند، انيميشني دوتا سه دقيقه‌اي كه در آن پيوند ميان اين سه عنصر كودك، محيط زيست و فوتبال نمايان شود، عنصري چون كودك قطعا براي فيفا حايز اهميت است، براي اينكه كودكان و نوجوانان وارد صنعت فوتبال شوند و از فقر نجات يابند، هميشه برنامه‌اي براي ورود كودكان و نوجوانان به فوتبال داشته است.

نورآقايي در خصوص روند كار و محدوديت زماني پيش رو تا خرداد ماه گفت: «با نمايش دادن اين انيميشن در فاصله دو نيمه، يا بين بازي‌ها يا قبل از شروع بازي، در واقع اين اتفاق به 52 زبان زنده دنيا ترجمه مي‌شود، سه و نيم ميليارد نفر در كل جهان بازي‌ها را مي‌بينند، يعني اگر حتي تماشاگران علاقه‌اي به ديدن بازي ايران نداشته باشند، حتما مي‌خواهند بازي آرژانتين را ببينند. مي‌توان از ميان سه بازي ايران به 500 ميليون نفر تماشاگر برسيم.»

او با تشريح ايده ادامه داد: «حدود 2300 گونه در حال انقراض در دنيا داريم و 32 تيم در جام جهاني، همه اين تيم‌ها عضو فيفا هستند و به راس هرم رسيده‌اند، اما يك پارادوكسي كه براي همه شان وجود دارد، اين است كه با وجود موفقيت در فوتبال كشورشان، در محيط زيست مشكلاتي مشترك دارند و همه از داشتن گونه‌هاي در معرض خطر انقراض رنج مي‌برند. ما داريم تمام گونه‌هاي در حال انقراض در اين كشورها را شناسايي مي‌كنيم، اين شناسايي تا پايان هفته نهايي مي‌شود، نامه‌ها را به زبان انگليسي نوشته‌ايم آماده ارسال هستند، رايزني‌ها مانده كه برخي شان بايد از سوي دكتر ابتكار و برخي از سوي حتي خود رييس‌جمهور صورت گيرد، با فيفا، يونيسف، يونسكو، يوان‌دي‌پي و ‌اي‌يوسي‌ان وارد مذاكره خواهيم شد تا هماهنگي‌هاي لازم صورت گيرد. ما مي‌خواهيم در 100 روز آينده ايران در سطحي از محيط زيست باشد كه ما خوابش را هم نمي‌ديديم، همانطور كه ما فكر مي‌كرديم لوگوي يوز به عنوان تنها نمادي 10 در 10 روي لباس بازيكنان ظاهر شود.»

تصوير يوز آسيايي در حال روپايي زدن در حالي كه در خانه تك تك حيوانات 32 كشور ديگر را مي‌زند و از آنها مي‌خواهد براي بررسي مساله‌ جدي انقراضشان و اينكه تا چند سال ديگر اثري از آنها روي كره خاكي نخواهد ماند، در مستطيل سبز نزديك خانه شان جمع شوند، تصويري اوليه است از انيميشني كه قرار است كودك و بزرگسال را جذب كند و در اقرار جهان به هوشمندي زيست محيطي ايراني‌ها تاثير داشته باشد.

اما اين‌گونه‌ها تنها به يوز و شير محدود نمي‌شود، نورآقايي از ورود گونه‌هايي چون حلزون و كرم تا زرافه و يوزپلنگ خبر مي‌دهد. گونه‌هايي كه نه تنها شكل و شمايلشان مشخص شود، كه رفتار اين حيوانات هم روشن شود تا در انيميشن ساخته شده به رفتار آنها هم كه شخصيت‌هاي حقيقي هستند، اشاره شود. تيم ملي فوتبال ايران حاضر شده پيش از بازي‌ها، بنر حمايت از يوز را بگيرد، همچنين پيكسل‌هاي نمايش يوز آماده است تا در استاديوم به نمايش درآيد، فايل بلوتوثي هم در اين خصوص براي تماشاگران قرار است ارسال شود.

اين طرح، طرحي پايلوت دارد كه فرهنگسراي اشراق اجراي آن را برعهده گرفته، تا زمان اجراي واقعي اين طرح كمتر از سه ماه ديگر مانده، سه ماهي كه كارگروهي كه تمركزشان را روي اين ايده گذاشته‌اند، قرار است با برنامه‌ريزي‌هايشان زمان كم نياورند، طرحي كه اين‌بار شايد نياز به رايزني‌هاي وزارتخانه‌اي داشته باشد و ديگر تنها به فدراسيون و سازمان محيط زيست محدود نباشد، طرحي كه شايد چند پله‌يي باعث ارتقاي جايگاه محيط زيست ايران در دنيا شود، جايگاهي كه تنها به واسطه سقوط‌هاي پياپي به دست آمده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی