بازدید 13665

تصمیم گیرنده نهایی «کربلای5» چه کسی بود؟

سرلشکر رشید با انتقاد از برخی افراد که تصمیم‌گیرنده نهایی عملیات کربلای 5 را هاشمی رفسنجانی می‌دانستند، گفت: من با قاطعیت اعلام می‌کنم که محسن رضایی تصمیم‌گیرنده نهایی برای آغاز عملیات کربلای 5 بود هر چند که عزیزی در گذشته که الان از سران قوا است، به اشتباه تصمیم‌گیرنده نهایی را آقای هاشمی اعلام کرده ولی این موضوع صحیح نیست.
کد خبر: ۳۸۲۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱ 26 February 2014
جانشین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: من با قاطعیت اعلام می‌کنم که محسن رضایی تصمیم‌گیرنده نهایی برای آغاز عملیات کربلای 5 بود هر چند که عزیزی به اشتباه تصمیم‌گیرنده نهایی را آقای هاشمی اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر غلامعلی رشید جانشین ستاد کل نیروهای مسلح طی سخنانی در بیست و دومین محفل انس پیشکسوتان جهاد و شهادت، ضمن تشکر از امیردریابان علی شمخانی بابت برگزاری این مراسم گفت: با توجه به مسئولیت جدید ایشان در دبیری شورای عالی امنیت ملی از سوی مقام معظم رهبری و ریاست جمهور اما همچنان با همت عالی در خدمت پیشکسوتان دفاع مقدس هستند که جای تقدیر دارد.

وی با یادآوری وقایع مربوط به 2 عملیات کربلای 4 و عملیات کربلای 5، تصریح کرد: در ابتدای این مراسم باید از شهدای عملیات‌های کربلای 4، 5 و 6 شهدای گرانقدری چون خرازی، دقایقی و عارف مجاهد میثمی، شهید شاهمرادی و یدالله کلهر و خیل عظیم شهدای دیگر یاد کنیم.

رشید با بیان اینکه 27 سال از اجرای عملیات کربلای 5 در شرق بصره گذشته است، گفت: ما برای اجرای عملیات، چالش‌های مهمی را پیش روی خود داشتیم که از جمله می‌توان به شرایط سیاسی در آستانه عملیات کربلای 5 اشاره کرد که تحت تاثیر پیروزی ما در عملیات فاو و شکست در عملیات کربلای 4 رخ داده بود. دشمن در آغاز سال 65 به توصیه کارشناسان و حامیان خارجی، به مناطقی از ایران حمله کرد که عمدتا به مناطقی بود که نیروی زمینی ارتش آنجا را کنترل می‌کرد.

وی با بیان اینکه از لحاظ‌ تاکتیکی، عملیات کربلای 5 به میزان زیادی بازگشت به تجربه تاکتیکی 3 سال قبل بود، گفت: ما در عملیات کربلای 5 در انتهای تجربه تاریخی خود بودیم و پس از عملیات فاو، خیبر و بدر عملیات کربلای 5 را اجرا کردیم.

وی افزود: ما باید عملیات کربلای 5 را انجام می‌دادیم و دشمن را غافلگیر کرده و در این عملیات پیروز می‌شدیم. برای اجرای این عملیات نیازمند به خلاقیت‌های تاکتیکی برای غلبه بر استحکامات دشمن بودیم که فرزندان این مرز و بوم آن را اجرایی کردند و ناظران نظامی داخلی و بین‌المللی پس از این عملیات اذعان کردند که ایران توانست مستحکم‌‌ترین خطوط دشمن را بشکند.

جانشین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه دشمن پس از شکست در عملیات فاو به دنبال تغییر موازنه قوا با بازپس‌گیری فاو بود و مشاهدات ما هم این را اثبات می‌کرد، گفت: اجرای عملیات کربلای 5 برای ما بسیار حیاتی بود و این را اکثر فرماندهان نظامی ارتش و سپاه اذعان داشتند.

سرلشکر رشید با انتقاد از برخی افراد که تصمیم‌گیرنده نهایی عملیات کربلای 5 را هاشمی رفسنجانی می‌دانستند، گفت: من با قاطعیت اعلام می‌کنم که محسن رضایی تصمیم‌گیرنده نهایی برای آغاز عملیات کربلای 5 بود هر چند که عزیزی در گذشته که الان از سران قوا است، به اشتباه تصمیم‌گیرنده نهایی را آقای هاشمی اعلام کرده ولی این موضوع صحیح نیست.

جانشین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه پیروزی ایران در عملیات کربلای 5 برتری نظامی کامل و قاطع ایران را بر عراق ثابت کرد، گفت: عملیات کربلای 5 قدرت دفاعی عراق را زیر سؤال برد و حتی این موضوع باعث تردید جدی حامیان دولت عراق نیز قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پس از عملیات کربلای 5 و شکست عراق فرماندهان بعثی به جنگ نفتکش‌ها با ایران روی آوردند، گفت: این جنگ هم برای ما و هم برای عراق جنگی فرسایشی بود که این اتخاذ تصمیم (جنگ نفتکش‌ها) پس از پیروزی ایران در عملیات فاو، مهران، شکست استراتژی دفاع متحرک عراق و عملیات کربلای 5 و پیشروی در شرق بصره صورت گرفته بود.

رشید با بیان اینکه مجموعه پیروزی‌های ایران تا پایان سال 65 باعث شد تا سازمان ملل قطعنامه 598 را در اوایل سال 66 صادر کند، گفت: برای اولین بار و پس از پیروزی‌های ایران در عملیات‌های مختلف ،حقانیت ایران در قطعنامه 598 گنجانده شد.

وی با بیان اینکه کارشناسان نظامی غرب با اذعان به اینکه پیروزی ایران در عملیات‌های فاو، مهران و شکست استراتژی دفاع متحرک عراق نشان داد که نیروهای مسلح ایران اگر فرصت پیشروی را پیدا کنند پیروز جنگ خواهند بود، ‌گفت: اعتراف کارشناسان نظامی غرب از قدرت نیروهای مسلح ایران نشاندهنده نگرانی غرب از پایان جنگ بود.

رشید با بیان اینکه به طور قاطع از نامه محسن رضایی در انتهای جنگ دفاع می‌کند، افزود: محسن رضایی به درستی امکانات موجود برای آینده جنگ را درخواست کرده بود درحالیکه مسئولین نظامی و حتی دولت از دادن این امکانات جلوگیری می‌کردند.

وی با بیان اینکه محسن رضایی در این نامه 100 دستگاه تانک، 100 دستگاه نفربر، 10 گردان توپخانه و 30 قبضه توپ درخواست کرده بود، ادامه داد: چون مسئولین نظامی و دولت از دادن این امکانات طفره رفته بودند، من به همراه چند تن از فرماندهان دیگر خدمت حضرت امام(ره) رسیدیم و با ایشان راجع به ادامه جنگ و امکانات درخواستی خود صحبت کردیم. و حضرت امام(ره) پس از صحبت‌های ما دستوری را خطاب به آقای خامنه‌ای ریاست جمهور وقت و آقای هاشمی ابلاغ کردند و در آن از مسامحه در عدم تخصیص امکانات گلایه و شرعا و عقلا عدم تخصیص این امکانات را جایز ندانستند.

وی با بیان اینکه امکانات آن موقع ما برای ادامه جنگ برای پس از فتح خرمشهر کافی نبود،‌ گفت: این حقیقتی ناراحت کننده است که امکانات ما برای عملیات‌های آفندی برای پس از فتح خرمشهر کافی نبود و داشته‌های ما فقط کفاف عملیات‌های دفاعی داخل کشور را می‌داد و توان اینکه ما خود را پس از ورود به مرزهای عراق نگهداریم،‌ نداشتیم.

وی با انتقاد از اینکه دولت وقت در پایان جنگ نگاهش نسبت به اتخاذ امکانات و بودجه مناسب برای نیروهای مسلح تغییر پیدا کرده بود،‌ گفت: اولویت اول نظامی از دید دولت وقت، پایان پذیرفته بود و هر چه به پایان جنگ نزدیک می‌شدیم میزان تخصیص بودجه و امکانات نظامی به نیروهای مسلح کمتر می‌شد در حالی که بین سال‌های 50تا 57 یعنی قبل از پیروزی انقلاب 65 تا 70 درصد بودجه سالیانه صرف امور دفاعی و نظامی می‌شد وپس از انقلاب این امر بین سال‌های 57 تا 63 به 40 درصد بودجه سالیانه رسیده بود. متاسفانه در انتهای جنگ، دولت وقت از تخصیص بودجه و امکانات لازم برای ادامه جنگ طفره می‌رفت و سعی کرده بود بودجه توسعه نیروی انسانی را افزایش دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان