بازدید 5426

پرتاب ماهواره برای تقویت مکان‌یابی جهانی

این ماهواره که به وسیله شرکت بوئینگ ساخته شده است با یک موشک بدون‌سرنشین دلتا ۴ به فضا فرستاده شد
کد خبر: ۳۸۱۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۹ 24 February 2014
یک ماهواره جدید ۲۰ فوریه برای تقویت «سیستم مکان‌یابی جهانی» (GPS) که شامل ۳۱ ماهواره است و به طور مداوم مشتریان نظامی، کشوری و تجاری در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند، به فضا فرستاده شد.

به گزارش همشهری به نقل از رویترز، این ماهواره که به وسیله شرکت بوئینگ ساخته شده است با یک موشک بدون‌سرنشین دلتا ۴ به فضا فرستاده شد که از پایگاه نیروی هوای آمریکا در کیپ کاناورال فلوریدا در ساعت ۸:۵۹ بعداز ظهر به وقت شرق آمریکا پرتاب شد.

موشک دلتا ۴ به وسیله شرکت «یونایتد لانج آلیانس» که حاصل همکاری دو شرکت لاکهید مارتین و بوئینگ و پیمانکار نیروی هوایی آمریکا است، ساخته و پرتاب شده است.

هنگامی که این ماهواره جدید در فاصله حدود ۲۰۰۰ کیلومتری کره زمین قرار گیرد، جایگزین یک عضو قدیمی ۱۶ ساله در مجموعه ماهواره‌های GPS می‌شود؛ این ماهواره قدیمی بیش از دو برابر زمان مورد انتظار فعال مانده بود.

ویلیام کولی، مدیریت GPS در مرکز سیستم‌های موشکی و فضایی نیروهی هوایی آمریکا در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: «ماهواره‌های GPS عمر طراحی‌شده‌شان را پشت سر گذاشته‌اند- قدیمی‌ترین آنها ۲۳ ساله است- بنابراین ما واقعا حسابی از آنها کار کشیده‌ایم.»

هشت ماهواره قدیمی‌تر GPS هنوز عملیاتی هستند. به گفته کولی این هشت ماهواره در اولویت جایگزینی هستند.

دریافت‌کنندگان سیگنال‌های ماهواره‌های ‌GPS می‌توانند موقعیت‌های‌شان بر روی کره زمین با دقت یک متر و در زمانی در حد یک میلیونیم ثانیه تعیین کنند. این شبکه به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی مدرن بدل شده  و استفاده گسترده‌ای از صنایع گوناگون از صنعت بانکداری تا کشاورزی پیدا کرده است.

این ماهواره جدید  GPS که روز پنجشنبه به فضا فرستاده شد پنجمین ماهواره از رشته ماهواره‌های نسل بعدی GPS هستند که سیگنال‌های راهیابی دقیق‌تری را می‌فرستند و در مقابل پارازیت‌اندازی مقاوم می‌کنند. این سری جدید ماهواره‌ها که اصطلاحا 2F نامیده می‌شوند و  ۱۲ سال پیش طراحی شدند، همچنین سیگنال‌هایی را برای کمک به هواپیمایی تجاری و پشتیبانی از عملیات امداد و نجات می‌فرستند.

قرار است دو ماهواره ارتقایافته دیگر GPS نیز امسال به فضا پرتاب شوند.

پس از پرتاب ماهواره جدید در پنجشنبه، مجموعه GPS شامل ۳۱ ماهواره عملیاتی و  نیز شش ماهواره قدیمی‌تر  می‌شود که به عنوان یدکی‌های بالقوه در مدار نگهداشته‌ شده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم