بازدید 78228

هفت فوتبالیست دوجنسه فعلا محرومند؛ اما می‌توانند به تیم بانوان برگردند

یک بار دیگر موضوع حضور بازیکنان دوجنسه در فوتبال بانوان بر سر زبان‌ها افتاد‌ و این‌ بار نه شایعات سال ۸۸، که سخنان رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ایران، از حضور هفت بازیکن دوجنسه در فوتبال و فوتسال بانوان کشور خبر می‌دهد؛ هرچند هنوز مسئولان فدراسیون فوتبال در این باره موضع رسمی در پیش نگرفته‌اند!
کد خبر: ۳۷۷۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳ 08 February 2014
هفت فوتبالیست دوجنسه می‌توانند با عمل جراحی به فوتبال بانوان بازگردندیک بار دیگر موضوع حضور بازیکنان دوجنسه در فوتبال بانوان بر سر زبان‌ها افتاد‌ و این‌ بار نه شایعات سال ۸۸، که سخنان رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ایران، از حضور هفت بازیکن دوجنسه در فوتبال و فوتسال بانوان کشور خبر می‌دهد؛ هرچند هنوز مسئولان فدراسیون فوتبال در این باره موضع رسمی در پیش نگرفته‌اند!
 
به گزارش «تابناک»، شهریورماه سال ۸۸ بود که برای نخستین بار، شایعه حضور چهار بازیکن دوجنسه در ترکیب تیم ملی فوتبال بانوان ایران بر سرزبان‌ها افتاد و گفته شد، ‌چهار بازیکن سابق تیم ملی ـ که هر یک صدایی بم‌تر یا فیزیکی ‌درشت‏‌تر از برخی بازیکنان تیم ملی داشتند ـ خانم نبوده و ‌مشکل جنسیتی دارند؛ ناگفته نماند این مسائل ژنتیکی برای درصدی از جمعیت هر کشور ‌پدید‌ می‌آید.

هرچند دامنه شایعات در آن زمان بسیار گسترده بود، فریده شجاعی، نائب رئیس فدراسیون فوتبال ‌به ‌شدت این موضوع را تکذیب کرد و درز این اخبار را نتیجه دشمنی رقبا و دشمنان فوتبال ایران دانست.

اما به ‌رغم خوابیدن این شایعات، همواره این شائبه بوده که برخی تیم‌ها در فوتبال و فوتسال بانوان از بازیکنان دوجنسه بهره می‌برند و این در حالی است که ‌بازکنان دوجنسه به دلیل شرایط فیزیکی متفاوت و بالا بودن هرمون‌های مردانه، ‌قدرت بیشتری نسبت به بانوان دارند و می‌توانند کارآمدتر از دیگر بازیکنان باشند.

در این باره، چندی پیش، یکی از مربیان تیم فوتبال بانوان لیگ بر‌تر ـ که نمی‌خواست نامش فاش شود ـ از این مسأله پرده برداشت و گفت: «ما با چند بازیکن از این دست به تفاهم رسیدیم، ولی وقتی دیدیم نمی‌توانیم به دلیل برخی مشکلات از آن‌ها استفاده کنیم، با وجود داشتن ضعف فنی در برخی پست‌ها، این بازیکنان را به خدمت نگرفتیم، حال آن که برخی تیم‌ها از این بازیکنان دوجنسه بهره می‌گیرند‌».

اکنون اما ماجرا رنگ و بوی دیگری دارد. این‌ بار دکتر هاشمیان، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد: «با آغاز اجرای دستورالعمل تعیین جنسیت، هفت فوتبالیست و فوتسالیست زن از حضور در مسابقات محروم شده‌اند».

آقای هاشمیان به ایرنا گفت‌: «تمامی زنان فعال در لیگ‌های کشور، پیش از ‌قرارداد باید در معاینات پزشکی شرکت کرده و پس از تکمیل فرم مخصوص توسط پزشک معتمد باشگاه و تأیید نهایی آن،‌ اقدام به عقد قرارداد با باشگاه برای یک یا چند فصل کنند».

و پس از انتشار این خبر بود که موضع‌گیری‌های فراوانی درباره حضور دوجنسه‌ها در فوتبال بانوان شکل گرفت.

‌زهره هراتیان، افسر کمیته ضد دوپینگ فیفا‌، به یکی از روزنامه‌های صبح امروز توضیحاتی داده که در آن می‌خوانیم: «وقتی اسم دوجنسه بین بانوان مطرح می‌شود، همه فکر می‌کنند که پسری در بین دخترهاست؛ اما اینطور نیست. اینجا هیچ پسری وجود ندارد! بهتر است این ‌طور برایتان توضیح دهم؛ طبق قانون ورزش، یک مسابقه قانونی در حالی برگزار می‌شود که تمام بازیکنان از نظر توان جسمی در یک سطح باشند. بر این اساس فیفا اساس‌نامه تعیین جنسیت را قرار داده و بالطبع در آسیا هم AFC کلیه فدراسیون‌های تحت امر خود را موظف به اجرای این قوانین کرده است. اصل کلی این آیین‌نامه هم این است که هر بازیکن فوتبال که برای حضور در مسابقات اعلام آمادگی می‌کند، باید مشخص شود که پسر است یا دختر. فدراسیون فوتبال ایران هم از سال ۸۹ این آیین‌نامه را اجرایی کرده و مطابق آن همه‌ چیز تحت کنترل قرار می‌گیرد‌».
 
احمدرضا براتی، کار‌شناس برجسته حقوقی فوتبال در گفت‌وگویی در این باره اظهار داشت‌: «بی‌شک رعایت فیرپلی در فوتبال مستلزم تعیین جنسیت است. از آنجا‌ که اصل رقابت و بازی بر پایه برابری و تساوی است، باید در هر بازی و‌ هر سطحی، چه مردان و چه زنان شرایط یکسان و برابری وجود داشته باشد. اگر برخی از بازیکنان به دلیل شرایط هرمونی از برتری‌های برخوردارند، می‌بایست تا زمان تعیین تکلیف جنسیتشان‌ بازی نکنند‌».
 
هاشمیان ‌روز گذشته در توضیح‌ سخنان خود گفت:‌ «محرومیت این افراد مانند محرومیت دوپینگ نیست که زمان معینی داشته باشد، بلکه آن‌ها به دلیل «ابهام جنسیتی» محروم شده‌اند. آن‌ها با انجام برخی مداخلات پزشکی، می‌توانند باز‌گردند.‌‌ همان طور که سه یا چهار تن از آن‌ها با انجام این کار به دنیای ورزش حرفه‌ای بازگشتند‌».
 
با این حال و در حالی که فیفا در بند سوم آیین‌نامه اجرایی خود، هر گونه تبعیض را به صراحت ممنوع کرده و چنین آورده که «تبعیض به هر شکل علیه ‌نژاد، رنگ پوست، مذهب، جنسیت، تفکر سیاسی، جهت گیری جنسیتی و غیره ممنوع است و متخلفان، ‌محروم‌ یا جریمه ‌خواهند شد‌»، گویا تنها قانون مشخص و مدونی که در خصوص حضور دوجنسه‌ها در ورزش وجود دارد، مربوط به قانونی است که IOC برای تغییر جنسیت وضع کرده که طی آن هر بازیکنی که جنسیت خود را تغییر دهد، طی ضوابط مشخصی که در این قانون آمده، می‌تواند در یکی از دو تیم بانوان یا آقایان بازی کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۷۳
انتشار یافته: ۶۰
چه خبره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
دقیقا چه شکلی هستن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
شبيه آدميزاد هستند. اين چه سوالي كه ميكني. اگه خيلي كنجكاوي, برو سر تمرينات تيم ملي
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
مثل من و تو!
بالاخره افراد دارای اختلال جنسیتی هم حق ورزش قهرمانی رو دارن. یا تو لیگ مردا یا زنان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
البته بعد از روشن کردن وضعیت خود .که انهم با یک عمل ساده ممکن است
ناشناس
| United States |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
با یک عمل ساده؟ موضوعی که بالا بهش اشاره شده موضوع هورمونی است. آیا هورمون آنها را عمل میکنند؟ خنده داره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
اگه از نظر فدراسیون جهانی منع قانونی نداره , اشکالی نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
عملش هيچم ساده نيست خيلي سختو خطرناكه
ناشناس
| Canada |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
چقدر راحت نظر میدین! شاید طرف از خانم بودن خودش رضایت داشته باشه و نخواد تغییر جنسیت بده. آیا انصافه که بهش بگید یا زن بودن یا فوتبال؟ آیا تغییر جنسیت اونم توی جامعه ما راحته؟!!
در حقشان ظلم شده باید به تیم ملی باز گردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
باید تکلیف خود را روشن کنند مردند یا زن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
دو جنسه اند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
در حق بانوان ظلم میشود اگر برگردند...ولی دولت اینها را به بانوان ترجیح میدهد...اینطوری شاید جلوی بانوان برای ورزش گرفته شود...فکر خوبیه نه؟
باور بفرمایید ان دو جنسه هم تقصیر خودش نبوده که این بلا به سرش امده این روزها با عمل جراحی میتونن تغییر جنسیت بدن طوری برخورد نفرمایید که انگار جذامی اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
جالب اینکه جذامی هم آدم است و بیماری جذام هم قابل درمان است و مسری نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
کسي نگفته که مقصرند گفتن که قانون رعايت شه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
مگه چه جوری برخورد کرده اند میگویند با عمل زن شوند یا مرد کسی که تغییری در وضعیت خود نمیدهد از هردوحالت میخواهد استفاده کند .
عدم آگاهی مردم عادی بزرگترین مشکله. اگر اطلاع رسانی درست بشه حتما موضوع حل خواهد شد. اگر فیفا مشکل قانونی نداره مطمئن باشید همه چیز سالمه.
حق با دکتر هاشمیان است
بهتره تکلیف جنسیتشونو روشن کنن بعد برن توی تیم
یا تیم سوم: دوجنسی‏ها تشکیل بشه
تا ضریب وزنی رعایت بشه
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
بامزه،نمکدون...
وقتی با یه جراحی مشکل حل میشه باید خودشون تصمیم بگیرند تا از این وضعیت خلاص بشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
همچین میگین جراحی انگار خودتون جراحین یا با بابک زنجانی پولدار نسبت دارین!! از هزینه ها خبر دارین!! خوب اگه بنده های خدا پول داشته باشن مگه بدشون میاد دوجنسه باقی بمونن.. اگه خودتون هم بودین اینطور ساده میگفین!! مردم مشکل اقتصادی دارن عزیز جان.. میدونی پول عمل و هزینه های بعدش چند میشه!!
گناه که نیست خوب با این ژنتیک بدنیا آمده اند تازه خوبه که ورزشکار هم شدهاند.
اختلال جنسی، یک اختلال ژنتیکی هست. مثل بقیه معلولیت های ژنتیکی. خیلی زشته برای ما ایرانیها که در این باره اینقدر حساسیت بی خود نشون بدیم. حکمت خداوند بر این مبنا قرار داشته که بر خی از بندگانش با این مشگل به دنیا بیان تا شاید بقیه بندگانش رو با احترام گذاشتن و کمک کردن به این افراد مورد آزمون جدی الهی قرار بده. سال 92 هم که گذشت اما کاری کنیم در سال 93 از این آزمون مهم سر بلند بیرون بیائیم. یادمان نرود، هر موجودی یک آیت و یک نشانه از خداوند است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
برمنکرش لعنت ولی موضوع چیز دیگری است .
موضوع این است که مرد باید باشند یا زن لذا با یک عمل ساده تعیین تکلیف شده میتوانند بکارخود ادامه دهند
ناشناس
| Oman |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
قربان مطمئنی مشکل یا معلولیته! اینا که از من و شما ورزشکارتر و تواناترند، درستش اینه بگیم متفاوت هستند همین!
هزينه جراحي اختلال جنسيتي براي تبديل به زن يا مرد تو ايران خيلي بالاست و بايد به فكر اين بنده خدا ها باشن.
شمل یجوری میگی انگار اینارو الان اسماشونو زدن رو برد بعد با لگد انداختنشون بیرون . خب زورشون بیشتر و جنسیتشون تو ابهام قرار داره دیگه . وقتی با عمل این مورد راحت حل میشه چه اصراری دارید که ازشون دفاع کنید . چرا تو شنای زنان مثلا دو جنسه نیست ؟؟ چون تو شنا واسشون مرد و زن فرقی نداره . ولی الان چون یجور تقلب حساب میاد ممنوع . کاسه داغ تر آش شدن بعضی ها .
یک تیم جدا تشکیل دهندفعلا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
بعد با کی مسابقه بدن؟ با تیم مردها یا بانوان؟؟؟
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
بعد با کی مسابقه بدن؟
نکته جالبی بود. با این حساب 11-7=4 تا خانوم بودن.
به نظرم باید تخصصی برخورد شه.
من یکی از بازیکنان تیم ملی والیبال بانوان رامیشناسم که دوجنسه است وجنسیت مرد هم داردازآشناهای دوراست قابل توجه بعضی ها
فقط نظر من غیر قابل انتشار بود!!
چیزی نیست.نگران نباشید.ی اتفاقی پیش اومده.
هرشخصي باهر صورت وسيرت خدادادي محترم است .بازيكنان تيم ملي با داشتن توان جسمي بالا هيچ ضرر وتوهيني به ديگران نمي زنندفقط در رقابت موفق ترند.اشكالش درچيست؟
لیگ و المپیک و جام جهانی زنونه مردانه داریم یه جام قهرمانی دو جنسه ها هم رها بندازن خلاص بلاخره خدا افریده .
فقط اعدام
يعني فرشته مسئول تعيين جنسيت دچار غفلت گرديده و هر چيزي را درست سر جايش نگذاشته و بنحوي قاطي پاطي شده .
تا کی این حرفهای احمقانه در این مملکت وجود خواهد داشت. از هر اهرمی برای نابود کردن تیمهای رقیب و آنهایی که رانت و پشتوانه ای قوی ندارند استفاده می شود.
من فقط میتونم بگم درحقشون ظلم شده
انگ میزنن الکیه
تنها اين مشكل حل بشه ديگه همه چيز حله...!
بالاخره اگر توی تیم مردها یا زنها نمیتونند بازی کنند لا اقل بزارین توی تیم نامردها بازی کنند!
در خیلی از جاها دیدم وقتی فرم درخواست پر میکنن جنسیت را مرد/زن/ و حالت سومی هم را نشان داده شده است.
اونا به اندازه كافي از نظر روحي تحت فشار هستند ديگه شما با اين كارا مضاعف نكنيد مشكلشون رو.
همين كه با اين وضعيت به فكر ورزش و حتي قهرماني افتادند و تلاش كردند يك دنيا ارزش داره.
بايد برگردند به تيم ملي
يه ليگ ديگه تشكيل بدن واز علاقه مندان ثبت نام كنن
یعنی چه شکلی ان نصف مردن نصف زن عجب
خبر مهم این که اخیرا با تذکر سازمان بازرسی قرار شد تمام مدیران و روسای فدراسیونهای ورزشی بازنشسته تا اول اردیبهشت استعفا دهندد
آدم چه چيزاي كه نمي شنوه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
دانشجوی تهرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
متاسفانه خیلی از مسئولین هم مثل شما فکر می کنند. دموکراسی رای اکثریت نیست. دموکراسی یعنی طوری قوانین وضع بشه که اقلیت ها هم بتونن زندگی کنن. بسیاری از مسئولین اصلاً قبول ندارن که دوجنسه در مملکت وجود داره!!!
ایران باید یک نظریه جدید که مسئولین المپیک بدهد....
....باور کنید مثل بمب منفجر میشه و دولت ایران میلیونها طرفدار پیدا میکنه...
در حقیقت ورزش بین سه جنس مردها و زنها و دو جنسی ها تقسیم میشود...و اگر ایران این پیشنهاد را بدهد,,,,,,,,چی میشه...ادمین جان این هم سوژه, ببینم چیکار میکنی!!!
ضمن استقبال از تشکیل یک تیم سوم برای دو جنسیتی ها .این باعث خواهد شد اندکی تابوها شکسته شده و جامعه متمدن تر شود
من که رفتم عمل کردم دختر شدم
نکنه می خواین با این مسایل حواسها رو پرت کنید و از موضوعات مهم و استراتژیکی چون سبد کالا !!!!!!!!!! منحرف بشیم
ادم گاهی شاخ در میاره ا این همه بی نظمی .. ما کم توی کشور اندیشمند داریم ! نباید هیچ دوجنسی توی تیم ملی بانوان که هیچ در هیچ جای کشور مون نباید باشه! یعنی چی ..آدم یا مرد باید باشه یا زن .. اینطوری اون بنده خدا نه میتونه در اجتماع پسرها باشه نه دخترها ! .. اصلا نباید این اصطلاح دوجنسه به یه فرد اطلاق بشه و بگیم بابا جنبه داشته باش مگه چیه دوجنس دیگه ! باید گفته بشه بیمار زنتیکی که تا دو سه ماه دیگه عمل میشه و خوب میشه ... باید دولت رایگان این افراد رو عمل کنه وقتی به سن قانونی رسیدن...باید.. این بیماری از سرطانم بدتره .. چند روز پیش اون مجری برنامه موهای سرشو بخاطر یه پسر گل که سرطان داشت تراشید این خوبه .. مگه چند درصد از کشور با این مشکل دسته پنجه نرم می کنن که دولت نتونه اونهارو تحت پوشش قرار بده؟؟
با سلام خیلی خوشحال شدم وقتی نظرات را مطالعه کردم وسطح بالای تفکر هموطنانم را با این موضوع دیدم، این نشان دهنده رشد بالای فرهنگ و آگاهی در جامعه است ، که با مسائل بصورت دگم برخورد نشود.
کدوم شون دوجنسه بود
؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر