بازدید 4881

پزشکیان: نمایندگان در اظهارنظر کاملا آزاد هستند

کد خبر: ۳۶۹۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲ 08 January 2014
نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: براساس اصل ۸۶ قانون اساسی نمایندگان در مقام ایفای نقش نمایندگی خود در اظهارنظر کاملا آزاد هستند و نمی‌توان به سبب اظهاراتی که در مجلس می‌کنند یا آرایی که داده‌اند، آنها را تعقیب یا توقیف کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسعود پزشکان نماینده مردم تبریز در مجلس در نطق میان دستور طی نطقی در صحن علنی مجلس اظهار داشت:‌من امروز متن صحبتم را می‌خواستم در خصوص نحوه مذاکرات هسته‌ای، بیکاری و سرعت پیر شدن جوانان اختصاص دهم ولی به دلیل برخوردی که با آقای مطهری در قوه قضائیه و مجلس شد، هم اکنون می‌خواهم در مورد اینکه ما در مجلس چه حقی داریم، صحبت کنم.

وی ادامه داد: نمایندگان باید پناهگاه مردم باشند نه دام مردم؛ ما از نظر نمایندگی حق و حقوقی داریم و می‌توانیم در امور داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کنیم. همچنین براساس اصل 86 قانون اساسی نمایندگان در مقام ایفای نقش نمایندگی خود در اظهارنظر کاملا آزاد هستند و نمی‌توان به سبب اظهاراتی که در مجلس می‌کنند یا آرایی که داده‌اند آنها را تعقیب یا توقیف کرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: حضرت علی(ع) در این رابطه به مالک اشتر می‌گوید "برای آنهایی که نیاز و سوال دارند، زمانی اختصاص بده و خودت به آنها رسیدگی کن؛ یعنی مجلس عام تشکیل بده و لشکریانت را کنار بگذار تا کسی که حرف دارد بدون لکنت زبان حرف خود را بزند و متواضعانه با مردم برخورد کن."

پزشکیان گفت: کسی که می‌خواهد حرف بزند چرا به آنها انگ می‌زنیم؟ چپ، راست، ضدانقلاب و ضد نظام است؟ بگذار حرفش را بزند.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) فرمود که از رسول خدا شنیدم که ایشان فرمودند "هیچ جامعه‌ای که در آن جامعه نتوان حق افراد ضعیف را از آدم‌های گردن‌کلفت بدون لکنت زبان گرفت روی سعادت را نخواهد دید". بنابراین باید در جامعه مردم بدون ترس از کسانی که قدرت دارند، حرفشان را بزنند. نه اینکه حتی یک نماینده هم نتواند حرف بزند؛ اگر نماینده ای اشتباه کرده است باید این را بررسی کرده و بگوییم اینگونه نبوده، نه اینکه به خاطر حرفش بگوییم تو مجرم هستی.

نماینده مردم تبریز در مجلس خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) می‌فرماید که خشونت را تحمل کن و غرور و تکبر را در مقابل آنها بکشن و بگذار حرفشان را بزنند؛ به خاطر این کار خدا رحمت خود را به شما بسط خواهد داد. چرا که تو از خدا اطاعت کرده‌ایم.

پزشکیان با بیان اینکه ما چپ و راست به همه انگ می‌چسبانیم، گفت: عدالت این است که بگذاریم فرد حرفش را بزند؛ شهید بهشتی در گفتار خود می‌گوید ما با شعار داشتن آئین عدل امروز حرف خود را آغاز کردیم، ولی این موضوع یک شرط دارد و آن این است که حق‌پرستی در گفتار ما ظاهر شود. نه اینکه وقتی به ما نگاه می‌کنند بگوییم بروید گم شوید. بنابراین باید مراقب باشیم که اگر اندیشه ما نقد شد از کوره در نرویم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل