بازدید 14442
فرار وزارت صنعت از پاسخگویی در ماجرای رانت سازی ۶۵۰ میلیون یورویی؟

مگر کاسه ای زیر نیم کاسه وزارت صنعت است؟

در حالی که از زمان انتشار گزارش توکلی در مجلس شورای اسلامی در خصوص ایجاد یک رانت ویژه از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت و به دستور وزیر صنعت گمانه زنی ها در خصوص جزئیات و چرایی این اقدام منجر به ایجاد ابهام در این موضوع شده است؛ مقامات وزارت صنعت از هر گونه پاسخ‌گویی در این موضوع طفره میروند.
کد خبر: ۳۶۹۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶ 08 January 2014

جزئیاتی از ابهام در موضوع تخصیص ویژه ۶۵۰ میلیون یورو ارزدر حالی که از زمان انتشار گزارش توکلی در مجلس شورای اسلامی در خصوص ایجاد یک رانت ویژه از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت و به دستور وزیر صنعت گمانه زنی ها در خصوص جزئیات و چرایی این اقدام منجر به ایجاد ابهام در این موضوع شده است؛ مقامات وزارت صنعت از هر گونه پاسخ‌گویی در این موضوع طفره میروند.

به گزارش «تابناک» درحالی که از روز گذشته انتشار گزارشی در خصوص ایجاد یک رانت و دسترسی ویژه برای یک وارد کننده کالاهای اساسی – نهاده های دامی – از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت و به دستور شخصی وزیر صنعت منتشر شده است؛ افکار عمومی در ابهام از جزئیات این ماجرا و چرایی آن به سر میبرد و در عین حال وزارت صنعت و معدن و تجارت از هرگونه پاسخگویی در قبال این جریان طفره میرود!

بر اساس گزارش مذکور گویا به واسطه تفاهم نامه‌ای که میان بانک مرکزی و این وارد کننده عقد شده است – و دستور آن را شخص نعمت زاده صادر کرده – قرار بر آن شده است که رقم ۶۵۰ میلیون یورو از ارزهای بانک مرکزی در اختیار این وارد کننده قرار گرفته و در سر رسید های ۴؛۵ و ۶ ماهه باز گردانده شود.

موضوعی که به گفته توکلی یک رانت و دسترسی ویژه برای این فرد به حساب می‌آید در حالی که سایر وارد کنندگان و تولید کنندگان نیز باید بتوانند از این مزیت استفاده نمایند.

اما هنوز در خصوص جزئیات این امر از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت هیچ گونه توضیحی ارايه نشده است و گویا مقامات این وزات خانه اعم از روابط عمومی و مقامات مسئول؛‌ قصد آن را ندارند که در خصوص جزئیات این امر توضیح شفاف و دقیقی را دراختیار افکار عمومی قرار دهند.

پیگیری های تابناک برای دسترسی به جزئیات این موضوع از مسئولان وزارت خانه تنها به این امر رسید که آنگونه که مشخص است هنوز وزارت خانه تصمیم نگرفته که در قبال این موضوع چه رویکردی را اتخاذ کند و سردرگمی در برخورد با موضوع در بین مسئولان این وزارت خانه موج میزند.

آنگونه که مشخص است؛ دستور وزیر مستقیماً به معاونت پشتیبانی امور دام رفته و این معاونت سایر اقدام‌ها را برای دسترسی این فرد به این امتیاز ویژه صورت داده است.

یک مقام آگاه در این وزارت خانه که نخواسته نامش فاش شود در گفتگو با تابناک اشاره کرد که معاونت پشتیبانی امور دام در این خصوص هیچ پاسخگویی نخواهد داشت زیرا دستور این اقدام مستقیماً از سوی وزیر صادر شده است و این معاونت تنها دستور وزیر را اجرا کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از حدود یک هفته قبل این معاونت بر اساس طرح انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده است و دیگر در زیر مجموعه وزارت صنعت نیست اشاره کرد که این موضوع میتواند مسأله را کمی پیچیده‌تر سازد.

وی توضیح داد: اصولا واردات کالاهای اساسی در ۶ ماهه دوم سال صورت میگیرد زیرا در ۶ ماهه نخست وارد کنندگان به دنبال اخذ مجوز واردات و تأمین اعتبار برای واردات هستند. در نتیجه شاید مذاکرات برای دریافت این امتیاز از مدتها قبل در جریان بوده است.

البته وی تأکید کرد که این امر تنها یک احتمال است و هنوز یقینی در این خصوص وجود ندارد.

با توجه به اینکه مسئولان وزات صنعت و معدن و تجارت از بیان توضیحات در این خصوص طفره می‌روند و در حالی که آنگونه که گفته می‌شود معاونت پشتیبانی امور دام مسئولیت مستقیم این جریان را به دست داشته اکنون به وزات جهاد نقل مکان کرده است؛ چند احتمال در این میان میتوان مطرح کرد:

اول آنکه وزارت صنعت قصد دارد با دور زدن موضوع و احتمالاً تحویل آن به وزارت جهاد کشاورزی از اساس این موضوع را از سر خود باز کند. این قوی‌ترین احتمال در این میان است.

دوم مسئولان این وزارت خانه در حال رایزنی برای دست و پا کردن توجیهاتی در راستای این موضوع هستند که این امر البته نیازمند هماهنگی های زیاد در بین مسئولان و حتی شخص وزیر است.

یا آنکه در نهایت پاسخ قطعی برای این موضوع وجود ندارد و وزات خانه منتظر مانده است تا شرایط خود جهت حرکت را تعیین کند!

این همه در حالی است که طی ماههای اخیر فشار بر وزیر صنعت از سوی مجلس نیز زیاد بوده است وحتی طرح استیضاح وزیر صنعت در مجلس کلید خورده است که البته در کمال تعجب برخی نمایندگان صحبت از شوخی بودن آن کرده اند.

با این وجود هنوز میتوان این احتمال را نیز مطرح کرد که این اقدام وزیر صنعت بنا به دلایلی خاص و شرایط ضروری و برای تأمین به موقع کالاهای اساسی بوده است. اما دستپاچگی مسئولان وزارتخانه و عدم ارائه توضیح شفاف و بدتر از آن فرار از ارائه توضیحات تنها این سؤال را باقی میگذارد که مگر کاسه ای زیر نیم کاسه وزارت صنعت است؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۷
انتشار یافته: ۳۹
كارت قرمز مستقيم به وزير بدون هيچ گونه چشم پوشي
پاسخ ها
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
با توجه به اینکه مجلس بدون هیچ دلیل موجهی به وزرای روحانی کارت زرد می دهد. شما مطمئن باشید اگر واقعا خلافی اینگونه اتفاق افتاده باشد مجلس به دولت کارت قرمز می داد.
تابناک شیطنیت نکن لطفا :-)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
افرین راست گفتی تابناک حق نداره از دولت انتقاد کنه میشه شیطنت.
تابناک اگر میخواهی عزیز بمانی جایز از مجلس، قوه قضاییه و دولت نهم و دهم انتقاد کنی ولی بقیه نننننههههه!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
از کی تا حالا انجام وظیفه شده شیطنت؟
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
هر اطلاع رساني به نظر شما شيطنته؟؟؟؟؟
میخوان یک خالی بندی سر هم کنند!!
ما از آقای روحانی توقع داریم به موضوع رسیدگی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
آقای روحانی اول وعده هاش رو عملی کنه بعد به این رانت رسیدگی کنه .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
ما هم توقع داریم، البته جناب نعمت زاده هم شخصیتی ارزنده هستند که از ایشان هم توقع شفافیت داریم، شاید به قول شما ضرورتی در کار باشد ولی شفافیت چیزی را کم نمی کند.
لطف کنید اینقدر هیزم به آتش نریزید
انتخاب نعمت زاده از اول اشتبه بود وزیری که خودش تو بخش های متعدد صنعتی سرمایه گذاری کرده معلومه نفع مردم رو در نظر نداره
تنها وزیر دولت که هیچ نشانی از اقتدار و اراده تو چهره و کلامش نیست همین آقاست...
چه خبره؟
چرا همه دارن یقه گیری میکنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
یقه گیری الکی جایی هست که توش منطق و استدلال نباشه...
روحاني مچكريم.
هنوز که چیزی معلوم نیست. اما از رفتاری که اقای وزیر با خودرو ساز ها داشتند می شود حدس زد که ایشان با رانت بیگانه نیست و بدش نمیاد که به اسم حمایت از تولید از این گروه ها حمایت ویژه کند. اما تا چیزی ثابت نشده نمی تونیم قضاوت کنیم. خدا کنه که قانونی بوده باشه در غیر اینصورت دولت تدبیر در یک چالش بزرگ می افته که باید ‍جوابگو باشد.
ضمن تشکر از از آقای توکلی ذکر دومسئله ضروری است
1- فساد و تخلفات در هر زمان و مکانی محتمل است مهم اینست که با حساسیت از طرف ناظران و مجریان بررسی شود و کسی مانند آقای احمدی نژاد کابینه خود را خط قرمز و مصون از پیگیری نداند
2- از زمان گزارش آقای دکتر توکلی 2 و 3 روز بیشتر نمی گذرد همین امروز آقای نوبخت سخنگو دولت گفتند که مسئله بررسی خواهد شد و با متخلفان برخورد می گردد و دکتر سیف هم گویا گفتند مسئله اینطور نبوده و کار غیر قانونی انجام نشده باید منتظر بود و دفاعیات متهمین را شنید
وزارت صنایع داره به بدترین وزارت دولت یازدهم تبدیل میشه اون از صنعت خودرو و قیمتهای نجومی و کیفیت پایین و عدم پاسخگویی
اینم ازاختصاص خاصه خوریهای ویژه به برخی عزیزترها. از اونجایی که نبض واردات و صادرات در دست وزارت صنایع هست باید یه فری برای پولهای باداورده و تعرفه های بالا پایین شده و نرخ ارز دولتی واردات و فروش با نرخ ارز ازاد به مردم کرد
وزیری که در اولین مصاحبه اش گفت مردم انتظار کاهش خودرو را نداشته باشند و روی حرفش هم ایستاده . .
لطفا دولت محترم به اين موضوع رسيدگي و در صورت ويژه خواري با ان برخورد و امتياز داده شده لغو گردد انتظار ما ملت اين است
بازم به دولت احمدی نژاد که از چهار ساله دوم شروع به ایجاد رانت برای افراد خاص کرد.اینها نگذاشتن امضای حکم وزارتشون خشک شه.البته میگن که جوهر های زود خشک شو چینی هم وارد بازار شده
انقدر تو این کشور نا شفاف عمل می کنیند که یک بار هم شفاف عمل میشه پت و پوس همه میریزه بیرون و لو می رن
هنوز 6 ماه نگذشته از دولت ببین...........
بدترين انتخاب روحاني از بين وزراء
مراقب باشید مثل بعضی ها رکورد نزنید!!
این موضوع که از طرف نماینده مجلس مطرح شده و باید از روال خودش جواب گرفته شود و تابناک نباید اینقدر روی ان اما و اگر و شاید وتحلیل نماید.مجلس روزی چند وزیر را جهت پاسخگویی به مجلس احضار می کند .این را هم قطعا پبگیری خواهند کرد و نتیجه ان بای شما و همه مردم روشن خواهد شد .خلاف حلاف است برای هر شحصی و مسئولی باشد اما اعلام این خلاف باید از طریق مراجع ذیصلاخ باشد.
مسولین تابناک

ما طرفداران اصلاح طلب و دولت یازدهم از شما خواهش میکنیم به هیچ وج درصدد تخریب دولت نباشید

ما تا اخرین نفس با روحانی مانده ایم حتی اگر خودمان و خانواده هایمان از گرسنگی هم بمیریم ولی با اقای روحانی هسیتم

میخواهد مشکلات حل شود و یا مشکلات 10برابر شود برای ما فرقی نمیکند چون ما یک اصلاح طلب واقعی هستیم

شما تابناکی ها اینو بدنوید اگه دست از تخریب دولت برندارید ما خوانندگان چند ساله

متاسفانه مجبور به تحریم شما رهستیم و دود اصلی ماجرا به چشم خودتان میرود

امیدوارم از این نصیحت برادرانه دلخور نشده باشید و کمی جنبه نقد پذیری داشته باشید
باتوجه به گفتار وعملکرد ایشان در این مدت کم به نظر میرسد ایشان برای کیسه پر کردن امده نه برای خدمت به مردم پس بهترین کار رای عدم اعتماد به ایشان است (حامی دولت تدبیر وامید)
از همان زمان که با اظهارات بی اساس در مورد خودرو باعث افزایش بی مورد قیمت خودرو گرددید مشخص شد که در خلاف جهت منافع مردم قدم برمیدارد.
نمایندگان محترم چرا ابتدای کار بابی زنجانی دست به این افشاگری ها نزدند؟؟؟؟
اگه احمدی نژاد اینکارو میکرد دیدنی بود
حقیقتاً وزیر صنعت فعلی ممکن است دانش چنین وزارتی را دارند ولی بخاطر منفعت شخص خود و عده ای از .... شایستگی چنین پستی را ندارد.
این وارد كننده كه اسمشو نمیگن تو دولت قیل فراری بود الان دوباره پیداش شده
بالاخره باید یک نفر این واردات را انجام دهد. حالا این بهتر است یا اینکه همزمان 100 نفر واردات انجام دهند؟ هرکاریش بکنی اگه قرار باشه در کمترین زمان و بدون دردسر چیزی وارد شود بهتر است یک نفر باشد. البته باید ان یک نفر نورچشمی نباشد و در عین حال حساب و کتاب درامدهایش نیز مشخص باشد. این به نفع مردم است.
متاسفانه مشكلي كه اكثر ما و رسانه ها دارند قضاوت قبل از روشن شدن هر موضوعي است . گزارشي آقاي توكلي به مجلس ارائه داده وموضوعي بنام رانت خواري را مطرح كرده است به فرض هم وزارت صنايع در پاسخ گويي به موقع سستي كرده است حالا بجاي اينكه رسانه فشار بياورند كه وزارت صنايع موضوع را روشن كند و به مردم گزارش دهد افتاده اند در مسير قضاوت و جسباندن انگ به اين و آن.ديروز موضوع رسانه اي شده و امروز توقع داريم همه چيز روشن شود. بايد كمي صبور بود ولي موضوع از دستور كار پيگيري تا حصول نتيجه خارج نشود
هرکه میخواد از این کارها بکنه باید برخورد بشه فرقی نمیکنه
افرین به توکلی
اگر نمایندگان بدون ریا و چشم داشت بر کار دولت قبلی هم نظارت می کردند که بخاطر این وظیفه سوگند خورذده اند الان وضع این چنین نبود و رتبه 144 را نداشتیم نماینده واقعی یعنی این
آقایون محترم بزارید دو روز از دولتتون بگذره بعد شروع کنید..!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل