بازدید 33493
۵
مرور روزنامه‌های چهارشنبه هجدهم دی ماه

قرار است شوک جدیدی به اقتصاد ایران وارد شود؟

در همایش بررسی سیاست‌های پولی و ارزی نسخه وارد کردن شوک‌های جدید به اقتصاد به عنوان راه برون‌رفت از رکود و تورم تجویز شده است. کارت زرد سوم مجلس به کابینه روحانی، حواشی سفر استراو به ایران و پیگیری ماجرای مصرف قلیان توسط فوتبالیست‌ها دیگر مطالب مهم روزنامه‌های امروز است.
کد خبر: ۳۶۹۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۷ 08 January 2014
قرار است شوک جدیدی به اقتصاد ایران وارد شود؟در همایش بررسی سیاست‌های پولی و ارزی نسخه وارد کردن شوک‌های جدید به اقتصاد به عنوان راه برون‌رفت از رکود و تورم تجویز شده است. کارت زرد سوم مجلس به کابینه روحانی، حواشی سفر استراو به ایران و پیگیری ماجرای مصرف قلیان توسط فوتبالیست‌ها دیگر مطالب مهم روزنامه‌های امروز است.

قرار است شوک جدیدی به اقتصاد ایران وارد شود؟

اعتماد و چند روزنامه دیگر، دیدگاه‌های کار‌شناسان در همایش بررسی سیاست‌های پولی و ارزی را مورد توجه قرار داده‌اند. اعتماد در این باره نوشته است: بررسی سیاست‌های پولی و ارزی و همچنین ارزیابی نارسایی‌های این روزهای اقتصاد ایران، بار دیگر محور همایشی بود که در آن، برخی چهره‌های دولتی به ویژه مسئولان نظام بانکی و کار‌شناسان اقتصادی را گرد هم آورد. محمد هاشم پسران، استاد ایرانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و کاندیدای جایزه نوبل اقتصادی از چهره‌های برجسته این همایش بود؛ فردی که بعد از مدت‌ها در همایشی رسمی در کشور حضور پیدا کرده و برآوردهای جالبی از واقعیات اقتصاد ایران بیان کرد.

وی که معتقد است یکی از مهم‌ترین راهکارهای پیش روی کشور برای برون رفت از شرایط رکود تورمی کنونی، وارد ساختن یک شوک بزرگ به اقتصاد است، می‌گوید وارد ساختن این شوک برای چند مدتی تورم را افزایش داده اما بعد از دو الی سه سال اقتصاد به تعادل بازمی‌گردد. از منظر این چهره اقتصادی، یکی از مهم‌ترین دلایل تورم کنونی کشور، وعده‌هایی است که مسئولان پیش از در دست گرفتن قدرت به مردم می‌دهند؛ وعده‌هایی که با واقعیات اقتصاد کشور همخوانی نداشته و به تورم دامن می‌زند.

از سوی دیگر، افزایش سالانه هزینه دولت‌ها از جمله مسائلی است که در کنار سهم بالای درآمدهای نفتی، موجب ناکارآمدی ساختارهای اقتصادی شده است که اگر این ساختار‌ها اصلاح نشود می‌توان انتظار داشت بحران دیگری شاید تا هفت سال دیگر بار دیگر اقتصاد ایران را فرا بگیرد. هاشم پسران در عین حال معتقد است تحریم بر اقتصاد کشور ما تاثیر گذاشته، می‌گوید که تحریم عامل اصلی تورم نیست، بلکه علت آن مسائل مالی است که ریشه آن در سیاست‌های دولت نهفته است. مسعود نیلی، دیگر سخنران این همایش بود، فردی که همچون پسران معتقد بود اقتصاد کشورمان برای برون رفت از شرایط کنونی نیازمند یک شوک است، شوکی که شاید با افزایش نرخ حامل‌های انرژی عملیاتی شود. شرایط رکود تورمی پیش رو، معضلی است که از منظر مشاور اقتصادی رییس جمهور به عنوان چالش بزرگ این روزهای کشور مطرح است و اجرای برخی سیاست‌ها از جمله یکسان سازی نرخ ارز در چنین شرایطی امکان پذیر نیست.

اما وی از وضعیت نرخ تورم نیز گفت؛ نرخی که به اعتقاد وی کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی آن امری راحت و قابل تحقق است اما بیش از آن مشکلات خاص خود را خواهد داشت. ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی و موسی غنی‌نژاد، کار‌شناس اقتصادی، از دیگر سخنرانان این همایش بودند. رسیدگی به نرخ تورم و کنترل نوسانات ارزی با اعمال سیاست‌های علمی، از رویکردهای مشترک اظهارات این دو فرد در همایش مذکور بود.

اعتماد از زبان هاشم پسران نوشته است که اقتصاد ایران نیاز به یک شوک دارد. به نوشته این روزنامه، دولت باید توجه داشته باشد که اگر نتواند مسائل اساسی خود را بازسازی کرده، هزینه‌های خود را کاهش داده و نقش نفت را در اقتصاد منطقی سازد، ما چندین سال دیگر شاید حدود ۷ سال بعد دوباره با یک بحران روبه رو شویم.

محمدهاشم پسران، کاندیدای جایزه نوبل اقتصاد و استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی از دیگر سخنرانان همایش روز گذشته بود. وی ابتدا اشاره‌ای به نوسانات ارزی بازار ایران کرد و توضیح داد: اگر بازار ارز آزاد نداشته باشیم اقتصاد بیشتر لطمه می‌خورد چراکه همواره طی سال‌های گذشته ریال در ایران تضعیف شده است. نرخ ارز می‌تواند دارای وضعیت بهتری از وضعیت فعلی در ایران باشد البته نباید فراموش کرد که مقداری از وضعیت فعلی بازار ارز به خاطر تحریم هاست.

به گفته این اقتصاددان، امروز ایران نیاز به یک شوک اقتصادی دارد، زمانی که این شوک وارد شود، ابتدا تا مدتی تورم افزایش می‌یابد اما پس از ۲ تا ۳ سال اقتصاد به سمت تعادل بازمی گردد. پسران همچنین اشاره‌ای به وضعیت تورم در ایران داشت و افزود: اگر ایران بخواهد تورم را کاهش دهد، باید نرخ تورم را از ۳۵ درصد به کمتر از ۵ درصد برساند. باید توجه داشت که ایران نمی‌تواند با کشورهای منطقه و طرف قرار داد خود رقابت کند مگر اینکه نرخ تورم را متناسب با کشورهای طرف داد و ستد خود قرار دهد.

به گفته وی: زمانی که رکود ایجاد می‌شود باید برای حل آن نقدینگی را دوباره اضافه کنیم، اما نقدینگی به تنهایی نمی‌تواند مساله مهمی در حل تورم باشد. یکی از مهم‌ترین مساله و علت اساسی در ایجاد شرایط تورمی، واقع سیاست‌ها و قول‌هایی است که دولت می‌دهد اما توان تحقق آن را ندارد. دولت‌ها باید توقعات مردم را با واقعیات اقتصاد تطبیق دهند نه با وعده‌های غیرقابل تحقق. این اقتصاددان به بحران‌های اقتصادی کشور در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: تجربه برخی کشور‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از سیاست‌هایی که امروز استفاده می‌شود همچون فشار برای افزایش دستمزد برای جبران تورم و افزایش هزینه‌های دولت. هاشم پسران با اشاره به سهم بالای درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران، بر لزوم بازسازی ساختارهای اقتصادی کشور تاکید و عنوان کرد: دولت باید توجه داشته باشد که اگر نتواند مسائل اساسی خود را بازسازی کرده، هزینه‌های خود را کاهش داده و نقش نفت را در اقتصاد منطقی سازد، ما چندین سال دیگر شاید حدود ۷ سال بعد دوباره با یک بحران روبه رو شویم.

کاندیدای جایزه نوبل اقتصاد همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: در اقتصاد ایران نمی‌توان فرض کرد تحریم‌ها از بین می‌رود یا کاهش پیدا می‌کند؛ یعنی ما نمی‌توانیم بگوییم ما سیاستی در پیش می‌گیریم که تحریم‌ها را کاهش دهیم؛ بنابراین باید سیاستگذاری‌ها مبتنی بر واقعیات اقتصاد کشور تنظیم شود.

تهران امروز نیز ارزیابی هاشم‌پسران از اوضاع فعلی اقتصاد، چشم‌انداز آینده و چالش‌های پیش‌رو را در مطلبی با عنوان «تحریم‌ها دلیل تورم در اقتصاد کشور نیست» مورد توجه قرار داده و نوشته: تحریم بر تورم اثر گذاشته اما به‌حدی نیست که تمام تورم را به گردن تحریم بیندازیم، در عین حال تحریم در نرخ ارز اثر چندانی نداشته است. باید سیاستی اتخاذ شود که تورم کنترل و نرخ ارز ثابت باشد. هرچند اگر تحریم ادامه پیدا کند مشکلات اقتصادی خود به خود حل نمی‌شود، بر همین اساس باید شکل و چهارچوب اقتصاد ایران تغییر پیدا کند

محمد هاشم‌پسران معتقد است، تحریم تمام دلیل تورم ایران نیست و تا زمانی که تورم خود را کاهش ندهد، نمی‌تواند با کشورهای منطقه و طرف قرار داد خود رقابت کند. کاندیدای نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۳ که در جمع دانشجویان و استادان دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف سخن می‌گفت، تأکید کرد: «اثرات تحریم در ایران از طریق ارز، تورم و مبادلات تجاری مشخص می‌شود اما این به ‌معنای آن نیست که تمام علت تورم ایران به‌خاطر تحریم‌هاست چرا که تحریم اثر مستقیمی در تورم نداشته است. تحریم در عین حال اثری در نوسانات نرخ ارز نداشته و آنچه بازار ارز ایران را دچار التهاب کرده، تورم ایران است نه تحریم‌ها و این نکته باید مورد توجه قرار گیرد».

استاد دانشگاه کالیفرنیا با اشاره به اینکه باید صادرات غیرنفتی افزایش یابد، اضافه کرد: «البته ارز حاصل از صادرات غیرنفتی هم باید به کشور برگردد؛ خوبی صادرات نفت این بود که پول آن مستقیما به خزانه برمی‌گشت اما صادرات غیرنفتی این امکان را ندارد. اگر تحریم ادامه پیدا کند مشکلات اقتصادی خود به خود حل نمی‌شود، بر همین اساس باید شکل و چارچوب اقتصاد ایران تغییر پیدا کند».

پسران در ادامه با تأکید بر اینکه تحریم اثری بر قیمت نفت نگذاشته و نمی‌گذارد، گفت: «تحریم بر تورم اثر گذاشته اما به‌حدی نیست که تمام تورم را به گردن تحریم بیندازیم، در عین حال تحریم در نرخ ارز اثر چندانی نداشته است. باید سیاستی اتخاذ شود که تورم کنترل و نرخ ارز ثابت باشد. همچنین مسئولان باید توجه داشته باشند که اقتصاد ایران دیگر نمی‌تواند مشکل خود را حل کند».

به گفته پسران، اقتصاد و نفت ایران در حال کمرنگ شدن در سطح دنیا هستند، بنابراین باید از نفت بگذریم و به اقتصاد بدون نفتی برگردیم. این اقتصاددان در ادامه به ایراد گزارشی درباره بررسی‌هایش طی ۲۰سال گذشته پرداخت و گفت: «بنده بار‌ها مدل‌های کاربردی اقتصادی را در نظر گرفتم که براساس آن‌ها روابط دنیا اصلاح می‌شود؛ ارتباط اقتصادی کشور‌ها مهم‌تر از ارتباط داخلی آنهاست البته این ارتباط از طریق تجارت ایجاد می‌شود».

به اعتقاد این اقتصاددان، در ایران ۲ سال طول می‌کشد که شوک اقتصادی اثر خود را نشان دهد، این در حالی است که در اروپا شوک‌های اقتصادی ۴ سال بعد خود را نشان می‌دهد. البته او دلیل کاهش زمان نمایان شدن شوک‌های اقتصادی در ایران را نبود موسسات مالی خوب دانست و گفت: «اگر این موسسات وجود داشتند می‌توانستند با شوک‌های مالی و اقتصادی مقابله کنند».

پاتوق‌ قلیانی‌های فوتبال ایران کجاست؟!


بعد از حواشی مطرح شده در برنامه نود در مورد مصرف قلیان در اردوهای فوتبال، روزنامه قانون در مطلبی به شب نشینی‌های فوتبالیست‌ها پرداخته است و نوشته: به گزارش خبرنگار قانون، مشهور‌ترین پاتوق‌های فعلی فوتبالی‌ها بیشتر در مناطق شمالی تهران شکل گرفته‌اند. از جمله منطقه‌ایلاقی فرحزاد که با وجود فضای سبز چشمگیر، فضایی آکنده از دود و بوی قلیان دارد. مدافع سابق پرسپولیس و تیم ملی یکی از آن دسته فوتبالیست‌هایی است که با سرمایه‌گذاری در این بخش، زمینه جمع شدن اغلب بازیکنان لیگ برتری را در سرای سنتی خودش فراهم کرده است. سفره خانه سنتی که هرشب پذیرای بخش عظیمی از جامعه شاغل و بازنشسته فوتبال و البته مهمانان خاص و ویژه آن‌هاست که به صرف چای و البته قلیان سفارشی که با تنباکوی عربی چاق شده است، به استقبال ستاره‌هایی می‌رود که مخاطب و هوادارانشان در سرما و گرما حنجره خودشان را به حراج می‌گذارند و نام آن‌ها را فریاد می‌زنند.

پاتوق دیگری که نسبتا قدیمی‌تر از سایرین است و البته به‌واسطه موقعیت جغرافیایی که دارد کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد، حوالی «میدان سرو» و پایین برج‌های سر به فلک کشیده‌ای است که ساکنان خاصی را در خودش سکنی داده‌اند. پاتوقی که مشتریان خاص و البته سفارشی خاص خودش را دارد و به اصطلاح خود فوتبالیست‌ها جای تازه کار‌ها نیست!

رستوران تازه تأسیسی که در ابتدای «جاده لواسان» بنا شده و متعلق به یکی از اهالی هنر‌است، اخیرا پای برخی فوتبالیست‌ها را به خودش باز کرده و فرصت دور هم بودن و پک زدن به قلیان‌های پایه بلند شاه عباسی را برای مشتریان فوتبالی خودش فراهم کرده است. نکته جالب توجه اینکه اکثر فوتبالیست‌ها به ‌صورت تلفنی و در حالی‌که گردنه‌های جاده لشگرک را برای رسیدن به این رستوران طی می‌کنند، طعم قلیان را سفارش می‌دهند تا هنگام رسیدن به رستوران معطلی نداشته باشند! در بین پاتوق‌های مرکز شهر می‌توان به سفره خانه سنتی واقع در «می‌دان هفت تیر» اشاره کرد که متعلق به فوتبالیست سابق تیم ملی و مربی حال حاضر یکی از تیم‌های بالانشین لیگ بر‌تر است. سفره خانه‌ای که در ساعت‌های خاصی از شب پذیرای برخی چهره‌های فوتبالی است اما به‌واسطه حضور اکثریت عامه مردم چندان مورد استقبال فوتبالی‌ها نیست!

کافی‌شاپی واقع در یکی از فرعی‌های «خیابان ستارخان» هم فرصت خوبی را برای فوتبالیست‌های ساکن در غرب تهران به ‌وجود آورده که حال و حوصله راه دور رفتن را ندارند و ترجیح می‌دهند تا در نزدیک‌ترین جای ممکن پکی به قلیان بزنند. با توجه به فضای کوچک این کافی شاپ بیشتر قلیان و البته می‌ز‌ها رزرو شده و البته بیشتر مواقع قسمت لژ آن در اختیار فوتبالی‌ها قرار می‌گیرد که رابطه گرم و صمیمی هم با صاحب کافی شاپ برقرار کرده‌اند.

اما جنوبی‌ترین پاتوقی که شکل گرفته، در «میدان شاپور» تهران واقع است که بیشتر مشتریانش از فوتبالیست‌های لیگ یکی و شهرستانی شاغل در تهران هستند و به‌واسطه هزینه کم و فضای خاصی که بر آن حاکم است، این محل را برای استعمال دخانیات انتخاب کرده‌اند. نکته جالب توجه اینکه این قهوه خانه پاتوق یکی از استارهای سرخابی بود که مدتی است کمتر در این قهوه خانه آفتابی می‌شود و پاتوق‌های شمالی تهران را ترجیح می‌دهد! قطعا علاوه بر آنچه اشاره شد، پاتوق‌های کشف نشده بسیار دیگری در تهران و حومه یافت می‌شود که پذیرای فوتبالیست‌هاست و به عجین شدن اکثر بازیکنان ایرانی با دخانیات و بخصوص قلیان که واقعیتی انکار نشدنی است، مهر تایید می‌زند!. کاش برنامه ۹۰ و عادل فردوسی‌پور که عَلَم مبارزه با ناپاکی‌های‌های فوتبال را سال‌هاست در دست گرفته و حالا هم بر طبل مبارزه با قلیان‌کشی می‌کوبد، سری به این «قلیان‌کش خانه‌ها» بزند و بداند که قلیان‌کش‌های این فوتبال تنها این جوانان تازه ظهور کرده در لابی هتل کیش نیستند.

واکنش‌های جالب رئیس و نائب رئیس مجلس به سفر استراو به ایران

جنبه‌های مختلف سفر وزیر خارجه سابق انگلیس به ایران مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است. اعتماد در مطلبی با عنوان «انگلستان پیشگام رفع محدودیت شود» نوشته: غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران روز گذشته در محل این اتاق به مدت یک ساعت میزبان جک استراو، سیاستمدار برجسته انگلیسی و هیأت همراه بود. در این دیدار، غلامحسین شافعی ضمن خوشامدگویی به میهمان انگلیسی و همراهانش درباره فراز و فرودهای مناسبات ایران و انگلستان نکاتی را یادآور شد.

وی یادآور شد که نباید چندان در گذشته ماند و می‌توان به فضای تازه‌ای که ایجاد شده نگاه کرد و امکان توسعه مبادلات تجاری را فراهم کرد. شافعی خطاب به جک استراو گفت: محدودیت‌های ناروای اعمال شده بر اقتصاد ایران موجب شد ایران راه‌های تازه برای گسترش مبادلات پیدا کند و من امیدوارم که با رفع تحریم‌ها که انگلیسی‌ها می‌توانند پیشگام آن باشند، سطح تجارت دو کشور افزایش یابد. به گزارش خبرنگار ما، سیاستمدار انگلیسی نیز ضمن معرفی همراهان خود و اینکه آن‌ها از دنیای سیاست به دنیای تجارت آمده‌اند، تأکید کرد: این هیأت که فراجناحی است اصرار دارد مناسبات ایران و انگلستان بهبود یابد و جهان نیز باید رفتار بهتری با ایران داشته باشد.

وی افزود: ما تمایل داریم که تحریم‌ها برداشته شود اما از طریق توافق‌های جهانی به ویژه توافق ژنو این کار باید انجام شود. ما سعی داریم، دادن ویزا به تجار ایرانی و بازگشایی سفارت راتسریع کنیم.

همین روزنامه خبر داده ‌که علی لاریجانی از پذیرش ملاقات با جک استراو سر باز زده است. به نوشته اعتماد جک استراو که در قامت رییس گروه پارلمانی دوستی ایران و انگلیس به دعوت همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده است، در این سفر طبق برنامه دیدارهایی خواهد داشت. دیدار با فرزندان خانواده شهدای ترور هم یکی از این دیدار‌ها خواهد بود. احیانا وی با کمال خرازی، وزیر اسبق امور خارجه کشورمان نیز دیدار خواهد کرد. اما او با رییس جمهوری دیداری نخواهد داشت. مسئولان ذی ربط از جمله کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته‌اند در صورتی که جک استراو خارج از برنامه پیش بینی شده با برخی افراد دیدار کند، با هیأت دعوت کننده ایرانی برخورد خواهیم کرد.

آرمان نیز در مورد «واکنش باهنر به سفر استراو» نوشته: محمدرضا باهنر با اشاره به سفر جک استراو به ایران و در پاسخ به اینکه آیا دعوت از نماینده مجلس عوام انگلیس از سوی دولت بوده است یا مجلس اظهار کرد: رئیس گروه دوستی مجلس از وی برای سفر به تهران دعوت کرده است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در جریان سفر هیأت دیپلماتیک اروپایی به وجود آمد، ادامه داد: قاعدتا باید دقت بیشتری شود که سوءاستفاده‌هایی از این سفر صورت نگیرد؛ چراکه جک استراو به فکر منافعش و استفاده از این سفر خواهد بود تا اینکه به فکر منافع ما باشد؛ لذا باید مواظبت کرد تا کارهای غیرعرفی و غیرمنطقی حتی در میدان دیپلماتیک اتفاق نیفتد. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مسئولیت‌ها در نظام مشخص است و هر دستگاهی باید به درستی آن را انجام دهد، گفت: ویزای ورود مهمانان خارجی را وزارت خارجه می‌دهد و مجلس نمی‌تواند به کسی ویزا دهد لذا مجلس به وزارت خارجه پیشنهاد می‌کند که ما از این اشخاص دعوت کرده‌ایم و شما ویزا بدهید. وی همچنین در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌هایی در این سفر برای استراو تدارک دیده شده است، گفت: من در جریان این سفر نیستم.

روز دفاع و انتقاد درباره عملکرد جنتی در وزارت ارشاد


ابتکار در توصیف جلسه دیروز مجلس درباره پرسش از وزیر ارشاد نوشته که در نتیجه تلاش‌های رسایی علیه وزیر فرهنگ، دفاع از مطبوعات دولت را سه کارته کرد. این روزنامه نوشته: روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کابینه تدبیر و امید به مجلس فراخوانده شد تا دولت یازدهم ۵ ماه پس از شروع به کار سومین کارت زرد را دریافت کند. وزیر ارشاد که برای پاسخ دادن به سؤالات حمید رسائی به مجلس رفته بود، با توضیحات خود نتوانست نمایندگان را قانع کند و در سایه بی‌تفاوتی ۱۸ نماینده (که رأی ممتنع داده بودند) از مجلس کارت زرد گرفت تا کار برخی از مخالفان دولت برای به استیضاح کشاندن وی چندان دشوار نباشد. در این جلسه ابتدا گزارش کمیسیون فرهنگی قرائت شد ودر ادامه علی جنتی در وقت اول خود پشت تریبون مجلس آمد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درپاسخ به سؤالات مطروحه اظهار داشت: در خصوص تک خوانی خانم‌ها من نظر برخی علمای سلف یا مراجع حاضر را گفتم. با این قید که تک خوانی و جمع خوانی فرقی ندارد، به شرط آنکه مفسده انگیز نباشد. برخی رسانه‌ها قسمت دوم را حذف کردند، ما اعتقاد داریم در برخی موارد مثل لالایی تیتراژ پایانی سریال مختار نامه بر اساس استفتاء آن مورد اشکالی ندارد، اما آنچه برای ما مهم و ملاک است نظر مقام معظم رهبری است و اظهارنظرهای ما نیز متکی به نظرات ایشان است.

وی در ادامه درخصوص روزنامه بهار اضافه کرد: اصل آن مقاله به هیچ وجه قابل دفاع نیست. وظیفه ما طرح تخلف در هیأت نظارت بر مطبوعات و تصمیم گیری در این مورد بود که انجام شد و روزنامه را به اشد مجازات یعنی توقیف محکوم کردیم. آقای رسائی سؤال کردند که چرا در جمع اعضای هیأت نظارت نظر وزیر براین بوده که روزنامه نباید توقیف شود و بعد از توقیف آن اظهار تاسف کرد. وی ادامه داد: یک نظر در هیأت بر این بود که مقاله وقتی چاپ شده سردبیر و مدیر مسول توجهی به محتوای مقاله نداشته‌اند وعنوان مقاله نیز غلط انداز بوده است اما به مجرد چاپ مقاله بلافاصله مدیر مسئول اعتراف به خطای خود نمود، رسما عذر خواهی کرد روز بعد یک مقاله علیه مقاله مذکور ر روزنامه منتشر کرد و گفت خودم حاضرم برای تنبیه چند روز روزنامه‌ام را توقیف کنم برای اعضای هیأت نظارت بر مطبوعات معلوم شد که این تخلف سهوی بوده و از دستشان در رفته است فرق است. میان کاری که عالما و عامدا انجام شود یا فعل سهوی با این حال نظر غالب بر توقیف بود که انجام شد.

تعداد زیاد سؤال از وزرا و انتقاد تند روزنامه‌های اصلاح‌طلب به این سؤال در روزنامه اعتماد منجر شده است که «وزیر بعدی کیست؟». اعتماد در پاسخ نوشته: در ‌‌نهایت با قانع نشدن حمید رسایی از اظهارات علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سایر نمایندگان مجلس هم در مورد اقناع کننده بودن یا غیر قانع کننده بودن پاسخ‌های وزیر ارشاد رای گیری شد. در ‌‌نهایت نمایندگان با ۱۰۵ رای موافق، ۹۵ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر اعلام کردند که از توضیحات وزیر قانع نشدند. با رای منفی مجلس به اظهارات وزیر ارشاد، علی جنتی نیز از مجلس اصولگرا کارت زرد گرفت و مجلس نشان داد که خیال کوتاه آمدن ندارد. حال سؤال اینجاست که وزیر بعدی چه کسی است؟ وزرای اطلاعات، صنعت، آموزش و پرورش، امور خارجه همگی در معرض سؤال قرار دارند و وزرایی هم که کارت زرد گرفته‌اند هر روز با تهدید به استیضاح مواجه می‌شوند. سوالات مجلس از وزرا آنقدر زیاد است که حتی خود مجلس هم به تعجب افتاده است.

البته روزنامه‌هایی هم هستند که وزیر و دولت را در دفاع از روزنامه‌ها صادق نمی‌دانند. کیهان در یکی از اخبار ویژه خود با عنوان «توقیف نشریه هنر نیست مگر اینکه منتقد دولت باشد؟!» نوشته: روز گذشته در حالی که رئیس‌جمهور از اهمیت انتقاد و تحمل منتقدان سخن می‌گفت، هیأت نظارت بر مطبوعات یک نشریه منتقد دولت را توقیف و به دو نشریه دیگر تذکر داد و پرونده آنان را به مراجع قضایی ارسال کرد.

وطن امروز هم نوشته که این روزنامه به خاطر اطلاع‌رسانی درباره فساد کرسنت با نظر دولت به دادسرا می‌رود. این روزنامه در مطلبی با عنوان «حمله گاز‌انبری به منتقدان» نوشته: «باید در جامعه هر کسی که می‌خواهد حرف بزند، لکنت نداشته باشد و قشنگ بتواند نقد کند که چنین جامعه‌ای علوی خواهد بود». این جمله حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی را همه به خاطر داریم. او بعد‌ها نیز هر جا نشست از ضرورت فضای باز سیاسی و آزادی بیان گفت. حتی همین دیروز هم در جمع استانداران گفت: «‌مردم باید از حق مسلم خودشان مطلع باشند و بدانند و مطالبه کنند و نقد کنند و انتقاد کنند. انتقاد به نفع ماست. بگذاریم جامعه باز باشد. بگذاریم جامعه آزاد باشد. نباید از نقد بهراسیم و ناراحت شویم بلکه نقاد‌ها را باید آزاد بگذاریم تا هر کسی نقد کند. این بهترین کمک برای ماست. این دولت نقد را به راحتی تحمل می‌کند».

این ادعا اما به ساعتی نکشید که در وزارت ارشاد دولت او نقض شد. در اقدامی عجیب، روزنامه «وطن امروز» از هیأت نظارت بر مطبوعات تذکر گرفت. این هیأت همچنین پرونده روزنامه «وطن امروز» را به مراجع‌قضایی ارسال کرد. این هیأت اعلام کرده «وطن امروز» به دلیل نقض مصوبه شورایعالی امنیت ملی تذکر گرفته و پرونده به مراجع قضایی ارسال شده است. بر اساس این گزارش، این مصوبه رسانه‌ها را از انتشار اخبار و گزارش درباره فساد بزرگ کرسنت منع کرده بود.

«وطن امروز» پیشتر در سلسله گزارشاتی اطلاعاتی درباره فاجعه بزرگ نفتی در قرارداد کرسنت منتشر کرد. البته این اطلاعات «وطن امروز» مستند به اظهارات نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های انرژی و اصل ۹۰ بود. از ماجرای تخیلی ربودن عباس یزدان پناه، دلال فساد کرسنت تا امتناع شرکت ملی نفت از ارسال لایحه شکایت به دادگاه لاهه اخباری بود که «وطن امروز» از فساد بزرگ نفتی منتشر کرد. یکی از موضوعاتی که در گزارشات «وطن امروز» به آن اشاره می‌شد؛ احتمال خسارت بزرگ ایران در صورت عدم ارسال لایحه به دادگاه بین‌المللی لاهه بود. به همین دلیل روزنامه خواستار توجه جدی مسؤولان به این پرونده هزینه‌ساز شد. این موضوع البته به اندازه‌ای مهم بود که حساسیت نمایندگان مجلس را نیز برانگیخت و سرانجام با فشارهای بیرونی، شرکت ملی نفت لایحه را به دادگاه لاهه ارسال کرد. مصوبه شورایعالی امنیت ملی در حالی است که رئیس جمهور هفته گذشته در نامه‌ای به معاون اول خود خواستار توجه جدی دولت به مقوله مبارزه با فساد و ویژه‌خواری شد و از جهانگیری خواست درباره این موضوع یک گزارش یک‌ماهه ارائه دهد. نامه رئیس جمهور به معاون اول، اراده دولت برای مقابله با فساد را نشان می‌داد اما آنچه در عمل اتفاق افتاد؛ دستور بایکوت فساد بزرگ کرسنت و حضور رسانه‌هایی مانند روزنامه «وطن‌امروز» در دادگاه به جرم اطلاع رسانی درباره یک فساد کم سابقه نفتی است. بدیهی است پیام چنین واقعیاتی برای افکار عمومی قابل سانسور یا بایکوت نخواهد بود.




ارتباط با صفحه عکس
photo@tabnak.ir


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۵
قحطی عکس بود ایران ورزشی و خبر ورزشی یک عکس زده اند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
وشوت ، البته خیلی هم خوب بود
هر دم از این باغ بری می رسد
الان متوجه شدين چرا بازيکناي فوتبال ما نميتونن بدون؟چون اکثرن قليوني هستن و بعدازظهرها به جاي اينکه در حال تمرين باشن در قليانسراهاي شهر در حال کشيدن قليان هستن
کارت زرد کم نیارید یه موقع
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار