بازدید 14784

تقابل روزافزون برنامه‌های آمریکا و عربستان سعودی درباره سوریه

با ادامه درگیری‌ها در سوریه و آشکار شدن روزافزون چند‌دستگی میان نیروهای مخالف دولت دمشق که به تضعیف موضع آن‌ها در مقابل دولت منجر شده، در میان کشورهای حامی مخالفان نیز درباره حمایت از آن‌ها اختلافات جدی به وجود آمده است. به نظر می‌رسد در این میان، اختلاف برنامه‌های آمریکا و عربستان سعودی روز به روز شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد.
کد خبر: ۳۶۹۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۴ 06 January 2014
تقابل روزافزون برنامه‌های آمریکا و عربستان سعودی درباره سوریهبا ادامه درگیری‌ها در سوریه و آشکار شدن روزافزون چند‌دستگی میان نیروهای مخالف دولت دمشق که به تضعیف موضع آن‌ها در مقابل دولت منجر شده، در میان کشورهای حامی مخالفان نیز درباره حمایت از آن‌ها اختلافات جدی به وجود آمده است. به نظر می‌رسد در این می‌ان، اختلاف برنامه‌های آمریکا و عربستان سعودی روز به روز شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد.

به گزارش «تابناک»، شواهد‌ حاکی از آن است که برنامه عربستان سعودی در عرصه سیاست خارجی، مبتنی بر در پیش گرفتن گونه‌ای از سیاست تهاجمی است که تداوم بخشیدن به جنگ داخلی در سوریه به منظور براندازی دولت بشار اسد، مهم‌ترین بخش آن به شمار می‌رود.

سایت تحلیلی «المانتیور» با اشاره به مطلبی که از سوی «نواف عبید»، پژوهشگر مؤسسه «بلفر» و از چهره‌های نزدیک به دولت سعودی‌ به نقل از وی می‌نویسد: «یکی از مهم‌ترین اقدامات برای تأمین ثبات در جهان عرب، ایجاد یک نیروی نظامی است که بتواند به طور موفقیت‌آمیز، اقدام به ایجاد مانع در برابر فعالیت‌های ایران کرده و در تلاش شورشیان سوری برای براندازی اسد به آن‌ها کمک کند. در همین راستا، یک فرماندهی نظامی با مقری در ریاض در سال ۲۰۱۴ به وجود خواهد آمد».

عبید می‌افزاید: «فرماندهی خلیج [فارس] شامل صد هزار نیروی نظامی خواهد بود که سعودی‌ها مسئولیت تأمین ۵۰ تا ۷۵ هزار تن از آن‌ها را بر عهده خواهد داشت. هدف نهایی تضمین این است که این پایگاه قدرت جدید جهانی به گونه‌ای کارآمد بر منطقه تسط یافته و سبب تغییر چشم‌انداز سیاسی، اقتصادی و امنیتی منطقه شود».

با این حال، به باور «المانیتور»، با توجه به توانایی‌ها و نیات عربستان سعودی، برنامه ایجاد یک نیروی نظامی مشتمل بر صد هزار تن، محل بحث و تردید فراوان است!

نخستین پرسش این است که آیا دیگر کشورهای منطقه خلج فارس در تشکیل یک ارتش منطقه‌ای که با هدف به چالش کشیدن ایران و کمک به شورشیان سوری ایجاد می‌شود، مشارکت خواهند کرد؟ روندهای جاری حکایت از آن دارد که تمایل کشورهای منطقه، دنباله‌روی از سیاست‌های آمریکا و فرصت دادن به روند دیپلماتیک در قبال ایران و همچنین مبارزه با تروریسم است، نه اقداماتی که به ایجاد تنش‌های بیشتر منجر شود.

پرسش دوم اینکه آیا عربستان سعودی واقعاً می‌خواهد ۲۵ تا ۵۰ هزار نیروی خارجی را برای مهار ایران و مبارزه در سوریه، در خاک خود آموزش دهد؟ این نیرو‌ها از کدام کشور‌ها خواهند آمد و پیامدهای داخلی و منطقه‌ای این امر برای عربستان سعودی چه خواهد بود؟ پاسخ ایران چگونه خواهد بود؟

و پرسش سوم این که ‌‌عربستان سعودی چگونه به جز بحرین، قدرت نظامی خود را در بقیه نقاط خارج از مرزهای خود پیاده خواهد کرد؛ به ویژه با توجه به سابقه‌اش درباره یمن‌؟

در همین زمینه، باید توجه داشت که مسیر ترکیه برای وارد کردن شورشیان به سوریه، در حال بسته شدن است، زیرا دولت آنکارا تلاش دارد از یک سو روابط مثبت خود را با آمریکا نگه داشته و از سوی دیگر، به بهبود روابط با ایران اقدام کند.

البته شاید هدف سعودی‌ها صرفاً افزایش قدرت چانه زنی خود در آستانه برگزاری نشست ژنو ۲ باشد، زیرا گروه ‌«شورای ملی سوریه» که از گروه‌های وابسته به عربستان در ائتلاف مخالفین سوری است، اعلام کرده ‌در نشست ژنو ۲ شرکت نخواهد کرد.
 
به هر حال، این سیاست‌ها در حالی از سوی عربستان دنبال می‌شود که دولت آمریکا اکنون به روشنی از ارتباط موجود میان مسائل سوریه و گسترش تروریسم در سطح منطقه آگاه است، به ویژه پس از اوج‌گیری خشونت‌ها در عراق و لبنان.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره عراق گفت: «این مبارزه‌ای است که صرفاً به عراق محدود نمی‌شود. این یکی از دلایل اهمیت حیاتی کنفرانس ژنو است، زیرا ظهور این تروریست‌ها در منطقه و به ویژه در سوریه، یکی از دلایلی است که بی‌ثباتی را در بقیه منطقه پدید آورده است. به همین دلیل است که همه در موضوع سهیم هستند؛ همه کشورهای منطقه خلیج فارس، همه بازیگران منطقه‌ای، روسیه، ایالات متحده و بازیگران بسیار دیگری در دیگر نقاط جهان، همگی در اقدام علیه خشونت افراط گرایانه تروریست‌هایی که به هیچ قانونی احترم نمی‌گذارند و هیچ هدفی غیر از به دست گرفتن قدرت ندارند، سهیم هستند».

در مجموع، به نظر می‌رسد بر خلاف عربستان سعودی، ایالات متحده هیچ گونه منافعی در حمایت از ادامه جنگ تا زمان براندازی اسد ندارد. هیچ منطق راهبردی ‌یا مزیت اخلاقی در مبارزه با اسد تا رسیدن به نقطه نهایی و یا عدم تعامل با اسد وجود ندارد.

هفته گذشه، رایان کروکر، دیپلمات سابق آمریکایی‌ در نیویورک تایمز نوشت: «ما باید به ساز و کاری برای پذیرش آینده‌ای شامل اسد دست پیدا کنیم و توجه داشته باشیم که هرچقدر هم ‌او بد باشد، گزینه‌های بد‌تر نیز هست».

‌در پایان «المانیتور» ‌اشاره می‌کند که آمریکا برای موفقیت هرگونه روند سیاسی در سوریه و همچنین کاهش تنش‌ها در روابط با ایران، به مشارکت عربستان سعودی نیاز دارد؛ اما در عین حال، دولت اوباما باید به اعمال فشار بر ریاض برای مشارکت در برنامه‌های مربوط به سال ۲۰۱۴ ادامه دهد.

واشنگتن همچنین باید این قضیه را برای عربستان روشن کند که منافع راهبردی و اخلاقی ایالات متحده، در پایان دادن به جنگ در سوریه است، نه ادامه آن و اینکه آمریکا خود را درگیر روند پر هزینه جدیدی از تغییر رژیم که عامل محرک آن، منازعات فرقه‌ای در سطح منطقه است، نخواهد کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۸
خیلی عجیبه عربستان عملا وبه صورت آشکارا دسته دسته تروریست روبه اغلب مناطق خاورمیانه اعزام میکنه وباعث خربکاری در روسیه،سوریه،لبنان،عراق و...است.اماشورای امنیت این کشور رو در لیست کشورهای حامی تروریست قرارنمیده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
شورای امنیت یعنی منافع امریکا
آمریکا قادر به مهار عربستان در این مورد هست اما دولت اوباما بیش از اندازه احتیاط میکنه
این اختلافات سیاسیته (دعوای زرگری)!
باید تحلیل کرد و دید هدفشون از این (به ظاهر) اختلافات چیه؟؟!!
یکی نیست به این آمریکا بگه: خودتی
این گروه های تروریستی رو که خودت ایجاد کردی و همچنان هم حمایت می کنی ! عجب از کار دنیا و مردمانش
خیالی باطل بیش نیست زیرا همین چند جنگ که شده است برای افکار عمومی دنیا مشخص است که گزینه نظامی گری در عصر کنونی چقدر خطر ناک است وباید ریشه ترویست کنده شود امروز در دنیا باید قوانین محکمی وضع شود که عامل بروز جنگ و خشونت به سختی مجازات شود چون با گسترش علم و فن اوری در تمام ابعاد از سلاح تا مواد بیولوژی . تا داروی روان گردان که یک موش را می تواند بر شیر غالب کند جنگ هنر نیست بلکه هنر ان است که ابعاد شخصیتی انسان رشد کند
ایران باید در مسائل منطقه خود را با عربستان درگیر نکند زیرا هم لغو مشکل می شود هم عربستان به اسرائیل نزدیکتر می شود.
خوشم اومد دم بشار اسد و مردم سوریه گرم
قرار بود 2یا3 هفته ای سوریه رو بگیرن.......
الان چند ساله که توی سوریه دررگیرن؟؟
(البته بگم اول خدا بعدا ایران بود که سوریه رو نجات داد)
یاعلی
اختلاف جدیست ولی اینکه فکر کنیم که اجازه میدهند ما در سوریه دخالت و در تشکیل دولت جدید سهمی داشته باشیم خوش خیالیست.
یکی از دلایل فروپاشی شوروری ورود بیش از حد در مسابقه تسلیحاتی با آمریکا بود.بلوف ریگان در جنگ ستارگان و ساده لوحی کمونیستها باعث شد تمام منابع شوروی خرج این مسابقه شود.
با توجه به سیاست غرب که کشور قدرتمند در خاور میانه را مطلوب نمیداند(مانند اتفاقات1979)اکنون عربستان و ایران ثروتمند با قدرت چانه زنی بالا را مطلوب نمیداند و در صدد ایجاد اختلاف و خرج شدن منابع دو کشور و درگیر شدن در جنگ نیابتی در سوریه است.
ولی با وجود دولت میانه روی آقای روحانی و درک این مطلب از سوی آمریکا، قدمهایی برای کاهش تنش برداشته شده است.
همانطور که افراط گرایی در ایران به اتمام رسید امیدواریم که عربستان نیز به این نتیجه برسد.
عربستان وهابی با این تندروی هایی که داره مطمئنا با سر به زمین خواهدخورد.
عربستان نمیفهمه که داره میره تو خطر با این کارهاش
ایران بزرگ بیدی نیست که باد این بادها به لرزه بیاید شما بزرگواران خوب میدانید که زیاد طولی نمیکشد که عربستان خاین به منطقه توان این کارهایش را خواهد داد و زمان زیادی نمانده که کشوری بنام عربستان دست همان جنگجویان پرورش داده خودشان نابود خواهد شد انشالله . خداوند خودش خوب میداند چه کاری با بدکاران انجام دهدکه انسان از فکر کردن ان عاجز است
وهابيهاي متحجر جاني و دولت مرتجع، ديكتاتور و منحط وهابي-سعودي عربستان از زمان تأسيس تاكنون كه حدود يك قرن از آن مي گذرد با حربۀ تكفير و اختلاف هاي فرقه اي و ... جنايات ضد بشري فجيع و بيشماري را مرتكب شده اند به نحوي كه به قول يك نويسنده؛ اگر نگوييم اينها بيش از قربانيان جنگ جهاني دوم جنايت كشتار كرده اند، در طي مدت ايجاد گروه انگليسي - صهيونيستي وهابي و دولت وابسته به آن در شبه جزيرۀ عربستان تا كنون كمتر از تعداد قربانيان جنگ جهاني دوم در منطقه و جهان، جنايت و كشتار ضد بشري مرتكب نشده اند.
سلام خسته نباشید به عزیزان این همه گزارش واسه چیه که اینقدتوضیح دادین من میگم که ماترسی از کسی نداریم چه عربش چه امریکاییش چه .......
اینها واسه ما ترسی ایجاد نمیکنه ما ازنسل کوروشیم و ترس واسه مامعنایی نداره
من خودمو میگم ترسی از این جماعت ندارم هیچ غلطی نمیتونن بکنن چه برسه به امریکا
پیش بینی من این که اگر دولت بعدی از جمهوری خواهان باشه ممکن بین امریکا و سعودی ها جنگی در بگیره
وقتي عربستان 400 ميليارد دلار بلا استفاده در بانكهاي آمريكايي دارد ديگر چه نيازي به آمريكا و ايران و... دارد ازقبل تحريم ايران به همه چي رسيده از قبيل خريد سهام شركتهاي معتبر آمريكايي اروپايي و... كافيه فقط همان 400 ميليارد دلار بلا استفاده ش و از بانكهاي آمريكايي بكشه بيرون كافيه.
عربستان منشا خشونت و تروریسم جهانیست. عربستان دست پروده آمریکا، بعد از فروپاشی شوروی با حادثه یازده سپتامبر با آمریکا درگیر شده است. آمریکا آن زمان متوجه این مساله نشد. اما الان با توجه به اتفاقات سوریه، به نیت شوم عربستان پی برده و خود را از دام عربستان بیرون کشیده است. روسیه نیز ضربات سخت تروریستی از عربستان خورده است. اینک وقت آنست که یک اجماع جهانی علیه عربستان به رهبری آمریکا و روسیه شکل گرفته و تروریسم جهانی از ریشه نابود گردد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر