بازدید 4152

لزوم رعایت بهداشت چشم و پلک‎

کد خبر: ۳۶۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰ 06 January 2014
حس بينايي يكي از مهمترين نعمت های خدادادی  است، که نه تنها به اين علت كه در ارتباط با محيط خارج از بدن نقش مهمي دارد، بلكه بيشتر از اين رو دارای اهمیت ویژه است كه اختلال ديد سبب كاهش يادگيري نيز مي‌شود. فرد با حس بينايي از خود محافظت نموده، تعادل خود را حفظ كرده، قدرت خلاقيت پيدا نموده و بالاخره از ديدن محيط اطراف لذت مي‌برد.

دکتر مصطفی فقهی معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه در گفتگو با خبرنگار وب دا خوزستان در خصوص نحوه تميز كردن چشم ها گفت: توصيه مي شود كه افراد روزانه با حوله يا دستمال مرطوب آرام گوشه هاي چشم و لبه پلك را تميز كنند، و يا در موقع استحمام با استفاده از شامپو بچه و  با نوك انگشت پلك را با دفعات زياد ( بين 40 تا 50 بار) ماساژ دهند، اين كار باعث مي شود كه مسير ترشح غدد چربي  كه تامين كننده چربي و لايه اشك است باز شود و مانع عفونت هاي پلك شود.

وي افزود: گاهي اوقات انسداد سريع اين مجاري باعث مي شود كه چربي در پشت پلک بماند و به صورت گلمژه حاد  كه بصورت برجستگي دردناك قرمز رنگ است بوجود آيد كه اين ناشي از عدم رعايت بهداشت پلك است. ممكن است فرد بارها صورت خود را در طول روز بشويد ولي همچنان پلك ها آلوده باشند.

دانشیار چشم پزشکی دانشگاه با توصيه به توجه ويژه به لبه پلك ها افزود: در محيط هايي كه گردو غبار  وجود دارد و يا شخص سوار موتور سيكلت مي شود توصيه مي شود كه حتما از عينك آفتابي استاندارد استفاده كنند زيرا چشم در معرض اجسام شناوري قرار دارد كه ممكن است با آن برخورد كنند، و يا افرادي كه در محيط  هاي كارگاهي مانند جوشكاري كار مي كنند بايد مراقب قرنيه چشم خود باشند.

فقهي ادامه داد: كساني كه دچار سرماخوردگي و يا عفونت هاي ويروسي هستند نبايد با چشم خود بازي كنند،  و اگر يكي از افراد خانواده به عفونت چشم مبتلا شد سريع به پزشك مراجعه كند زيرا در غير اين صورت ممكن است باعث سرايت عفونت به ساير افراد خانواده هم بشود.

عضو هيئت علمي دانشگاه در پايان با بيان اين نكته كه قطره چشم هر فردي مخصوص خود او است  افزود: ديده شده كه نوك قطره عامل انتقال عفونت، قارچ ها، ويروس ها و باكتري ها بوده است همچنین علائم و نشانه هايي مانند چشم درد، قرمزي و يا احساس جسم خارجي در چشم را نبايد ساده گرفت و در ضمن  كساني كه از لنزهاي تماسي استفاده مي كنند نياز به مراقبت هاي ويژه بيشتري دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس