بازدید 3995

نظر آخوندی نسبت به بانک مسکن تغییر کرد

کد خبر: ۳۶۹۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱ 05 January 2014
وزیر راه و شهرسازی که شنبه هفته گذشته بانک مسکن را ورشکسته خوانده بود، در تازه‌ترین اظهاراتش، این بانک را براساس گفته وزیر اقتصاد، در زمره سودآورترین بانک‌های کشور اعلام کرد.
 
به گزارش مهر، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه، از بانک مسکن بازدید و با مدیر عامل، هیات مدیره و مدیران ارشد این بانک گفتگو کرد.
 
در جریان این بازدید، وزیر راه و شهرسازی پس از شنیدن سخنان مدیر عامل بانک مسکن در خصوص وضعیت منابع و مصارف و جایگاه این بانک در نظام بانکی کشور، طی سخنانی اظهار داشت: من همواره به بانک مسکن علاقه‌مند بوده‌ام و معتقدم این بانک تاکنون یکی از سالم‌ترین بانک‌های کشور بوده است. بانک مسکن براساس بنیان درست استوار شده و عملکرد مبهم، آمار و اطلاعات نادرست و اهداف و روش‌های متضاد نداشته است.
 
آخوندی به سابقه درخشان بانک مسکن در طول 75 سال خدمتگزاری به مردم اشاره کرد و افزود: به خاطر دارم در دهه هفتاد ترازنامه سود و زیان این بانک، همواره جزو نخستین بانک‌هایی بود که به تصویب می‌رسید و علاوه براین بانک مسکن اولین بانک در سیستم بانکی کشور بود که به تعهد بانکداری اسلامی عمل کرده و سود قطعی حساب‌ها را به سپرده‌گذاران پرداخت کرد.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: در حوزه مسکن آنچه مهم است و نیاز به ساماندهی دارد، در دو حوزه بازار مالی مسکن و سیاست زمین است که هم در حوزه پول و هم در حوزه بازار سرمایه و پشتوانه‌های آن در بازار مسکن، سینرژی سیاست زمین و سیاست مالی است که می‌تواند تجهیز منابع پایدار و خوبی را با منفعت برای تمامی شهروندان ایجاد کند.
 
وی اضافه کرد: از منظر اقتصاد خرد، باید بتوانیم در تامین مالی اقتصاد خانوار و افزایش قدرت خرید مردم، نقش موثری ایفا کنیم که من همواره تاکید کرده‌ام که در حوزه مسکن باید بازار مالی مسکن شکل بگیرد و مهم‌ترین بازیگر آن هم بانک مسکن است که برای ایفای این نقش مهم، بانک مسکن باید مورد بازسازی ساختاری قرار گیرد.
 
آخوندی ادامه داد: با توجه به شرایط جدید، تنوع ابزارها و قوانین جدید، نقش امروز بانک مسکن در مقایسه با دهه 70 این بانک متفاوت است و البته این از اهمیت آن کم نمی‌کند. بانک مسکن باید در بخش مسکن بازارسازی کند. باید بتواند با انواع ابزارهای مالی و اوراق بهادار و در یک سیستم باز، در نقش مهم‌ترین بازیگر اصلی و تنظیم کننده بازار مسکن ظاهر شود.
 
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: به دلیل تحمیل مسکن مهر به بانک مسکن توسط دولت، باید تعهد حمایت این بانک هم از طرف دولت انجام شود. من همواره در تمامی جلسات کارشناسی این بحث را مطرح می‌کنم که برای ایجاد پایداری در بازار، باید به تعهداتمان وفادار باشیم.
 
وی افزود: اگر دولت وظیفه‌ای را به بانک مسکن تحمیل کرده، مسئولیت آن هم بر عهده خود دولت است. امیدوارم در این زمینه بتوانیم در ستاد اقتصادی دولت به نتیجه برسیم.
 
آخوندی ادامه داد: من سال‌هاست که منتقد طرح مسکن مهر هستم ولی همواره گفته‌ام باید نسبت به تعهداتمان در چهارچوب قواعد، قوانین و قراردادها وفادار باشیم.
 
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: فکر می‌کنم دولت با چهارچوب سخنان من موافق است، دولت نسبت به مسئولیت خود بی‌تفاوت نیست. ممکن است در این زمینه در روش‌ها اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما اصول و نتیجه، یکی است که امیدوارم منجر به فعال‌سازی بازار مالی مسکن و ساختار بانک مسکن شود.
 
آخوندی در ادامه سخنان خود به رکود تورمی اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: به گفته اکثر اقتصاد‌دانان، در حال حاضر در وضعیت رکود تورمی هستیم و باید به نحوی این دوگانه را حل کنیم. نباید برای افزایش تورم به منابع بانک مرکزی و پول پرقدرت متکی باشیم. معتقدم بخش مسکن، یکی از بخش‌های پیشتاز برای خروج از این رکود است. باید بتوانیم با تلفیق سیاست زمین و سیاست بازار مالی مسکن، به مدل تامین مالی پایدار در بخش مسکن دست پیدا کنیم.
 
وی ادامه داد:‌ بانک مسکن در سال‌های پیش و پس از انقلاب همواره کارکردهای خوب و مثبتی داشته و همواره توانسته است با بنیان‌های خوبی که دارد، نقش موثری در خانه‌دار کردن مردم ایفا کند.
 
آخوندی تاکید کرد: با وجود رخداد بحران مسکن مهر برای بانک مسکن، قطعا بانک مسکن از این بحران با موفقیت عبور کرده و بانک قابل اتکایی خواهد بود.
 
وزیر راه و شهرسازی به سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص بانک مسکن اشاره و تصریح کرد: بانک مسکن وضعیت خوبی دارد و طبق گفته وزیر اقتصاد، این بانک در زمره سودآورترین بانک‌هاست.
 
آخوندی ادامه داد: مطمئنم با همکاری بانک مسکن، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی و با صبر و حوصله و گفتگوهای کارشناسی دولت و بانک، از این مرحله سخت نیز عبور خواهیم کرد و من همواره از بانک مسکن حمایت می‌کنم.
 
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی شنبه هفته گذشته در حاشیه نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با انتقاد از طرح مسکن مهر، گفته بود: وضعیت کنونی بانک مسکن با استانداردهای بانکداری فاصله دارد و متاسفانه طرح مسکن مهر به نوعی بانک مسکن را گروگان گرفت تاجایی که این بانک سه برابر ظرفیت خود در مسکن مهر تسهیلات پرداخت کرده و تجدید ساختار مالی و افزایش سرمایه آن اجتناب ناپذیر است. براساس استانداردهای بانکداری، بانک مسکن ورشکسته شده است.
 
این اظهارات بلافاصله با واکنش بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی مواجه شد و علی طیب نیا در حاشیه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با تاکید بر اینکه ورود بانک مسکن به طرح مهر منجر به سودآورتر شدن این بانک شده است، گفته بود: بانک مسکن در طرح مهر سودآوری مناسبی داشته است.
 
در همین حال، بانک مرکزی هم در اطلاعیه ای اعلام کرده بود: بانک مسکن از ثبات و استحکام مالي قابل قبولي برخوردار است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان