بازدید 16292
۹
مرور روزنامه‌های صبح پانزدهم دی ماه

دست کوتاه يک ميليون و ۱۷هزار جوان از وام ازدواج

مرگ مشکوک ماجدالماجد و بیانیه دادستان تهران، مهم‌ترین موضوعات روزنامه‌های صبح امروز بود. در کنار این دو موضوع، روزنامه‌هایی هم هستند که مسائل اجتماعی و اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
کد خبر: ۳۶۸۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۶ 05 January 2014
دست کوتاه يک ميليون و ۱۷هزار جوان از وام ازدواجماجد‌الماجد که از او به‌ جعبه سیاه عملیات بمب‌گذاری سفارت ایران در لبنان یاد می‌شود، به طرز مشکوکی در بازداشتگاه مرد و این موضوع بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های صبح امروز داشت. بازتاب‌های این مرگ در کنار بیانیه دادستان تهران که از معاون اول دولت گذشته و همچنین اعلام جرم علیه یکی از نمایندگان مجلس سخن گفت، مهم‌ترین موضوع روزنامه‌های صبح پانزدهم دی ماه است.

به گزارش «تابناک»، تصویر مرد عربی که دستار قرمزی به سر دارد، امروز تصویر مشترک بسیاری از روزنامه‌ها بود. وطن امروز روزنامه‌ای است که ماجدالماجد را به تصویر یک خود بدل ساخته‌ و از «مرگ جعبه سیاه» خبر داده بود.

این روزنامه در گزارش خود درخصوص مرگ الماجد و اهمیت او می‌نویسد:
 
«دستگیری ماجد الماجد از‌‌ همان ابتدا با تحریکات وسیع دستگاه‌های دیپلماتیک و امنیتی عربستان آغاز شد. اهمیت این شاه‌ماهی امنیتی به اندازه‌ای بود که آنان بلافاصله تیم‌های اطلاعاتی و دیپلماتیک خود را در لبنان فعال و گروه‌های رایزنی به بیروت اعزام کردند.

رایزنی‌های فشرده مقامات دیپلماتیک و امنیتی سعودی با مقامات لبنانی به گونه‌ای بود که برخی منابع از پیشنهاد هنگفت مالی عربستان به لبنانی‌ها خبر داده بودند.

منصور حقیقت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این‌باره گفت: دولت عربستان ۳ میلیارد دلار برای استرداد عامل انفجار سفارت ایران در لبنان در نظر گرفته و این نشان می‌دهد مطالبی که وی ممکن است بیان کند تا چه اندازه برای دولت عربستان حیاتی و مهم است. اهمیت ماجدالماجد برای عربستان و شخص بندر بن سلطان بسیار مهم بوده، به‌گونه‌ای که طی روزهای اخیر اخبار و اطلاعات زیادی از نحوه ارتباط این افسر سعودی با بندر منتشر شد‌».

روزنامه دنیای اقتصاد امروز در گزارشی به آمار بیکاری استان‌ها در پاییز امسال پرداخته است. در بخش نخست این گزارش می‌خوانیم: «مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در پاییز ۹۲ را ۱۰/۳ درصد اعلام کرد. در جدید‌ترین گزارش این نهاد که بر اساس قانون برنامه پنجم مرکز رسمی و معتبر اعلام شاخص‌های کلان اقتصادی کشور است، نرخ بیکاری در پاییز امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته، ۰/۹ درصد و نسبت به تابستان امسال، ۰/۱ درصد کاهش داشته است.

این گزارش نشان می‌دهد بخش خدمات با ۴۸ درصد، بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. بخش‌های صنعت و کشاورزی نیز به ترتیب ۳۴/۵ و ۱۷/۵ درصد از سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در بخش خدمات ۱۰ میلیون نفر، در بخش صنعت هفت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و در بخش کشاورزی سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشغول کار هستند که حدود ۲۱ میلیون شاغل را در کشور تشکیل داده است. نرخ بیکاری به تفکیک استان‌ها، از مهم‌ترین بخش‌های این گزارش مرکز آمار است. آن گونه که این نهاد ۳۱ استان کشور را مورد بررسی قرار داده، استان لرستان با نرخ بیکاری ۱۸/۹ درصد، بیشترین تعداد بیکار را به خود اختصاص داده که نسبت به فصل تابستان افزایشی ۴/۲ درصدی داشته است‌».

حسین شریعتمدار امروز سرمقاله کیهان را نوشته و در آن از دو تقلب بزرگ اصلاح‌طلبان در انتخابات سال‌های ۸۸ و ۹۲ سخن به میان آورده. او در خصوص انتخابات سال ۹۲ با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در خصوص ۹ دی ادعای اصلاح‌طلبان را درباره پیروز در انتخابات ریاست‌جمهموری را گزاف خوانده و می‌نویسد: «حالا خودتان قضاوت کنید، آیا بعد از مواضع صریح و متعهدانه رئیس جمهور محترم به اصحاب فتنه و جماعتی از مدعیان اصلاحات حق (!!) نمی‌دهید که از مواضع ایشان عصبانی و برآشفته باشند؟!

و اما‌ آنچه بیشتر و فرا‌تر از اعتراض رئیس جمهور به جنایات اصحاب فتنه برای فتنه‌گران تلخ و ناگوار بوده و هست، اینکه آقای روحانی با اظهارنظر صریح خود، از تقلب بزرگ سران فتنه در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ پرده‌برداشته است. یعنی دومین تقلب بعد از تقلب بزرگ و رسوایی فتنه‌گران در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸. چرا؟! پاسخ روشن‌تر از آن است که نیازی به توضیح داشته باشد.

‌مگر اصحاب فتنه آقای روحانی را نامزد پیروز اصلاحات نمی‌دانستند‌ و مگر برای معرفی ایشان به عنوان کاندیدای جبهه اصلاحات! آن همه زبان نمی‌چرخاندند و کاغذ سیاه نمی‌کردند؟ تا آنجا که بسیاری از آنان در حرکتی هماهنگ با مدیران بیرونی فتنه ۸۸، رمز پیروزی دکتر روحانی را در حمایت آقایان هاشمی و خاتمی از ایشان جا‌می‌زدند و حتی از بازگشت و احیای فتنه سبز! خبر می‌دادند. به بیان دیگر، با انتساب دروغین آقای دکتر روحانی به خود، دست به تقلب دیگری در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ زده و مدعیان اصلاحات و اصحاب فتنه را پیروز انتخابات معرفی می‌کردند! و هرگز به روی نامبارک خود نمی‌آوردند که اگر برای پیروزی مدعیان اصلاحات کمترین احتمالی قائل بودند، نامزد رسمی خود آقای دکتر عارف را مجبور به استعفاء نمی‌کردند و با صراحت از رأی حداکثر ۷ درصدی مدعیان اصلاحات خبر نمی‌دادند و...‌».

سخنان روز گذشته دادستان تهران واکنش‌های فراوانی داشت. عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران با توجه به اظهارات علی مطهری اطلاعیه‌ای را در این خصوص صادر کرده است که در آن بیان داشته «از آقای رحیمی تحقیق به عمل آمده و در حال حاضر با صدور قرار وثیقه‌ مناسب و تامین آن، آزاد می‌باشد‌». این ماجرا با واکنش مطهری مواجه بود و او بیانه‌ای صادر کرد که ساعتی بعد از آن وب سایتش از دسترس خارج شد.

روزنامه آرمان در این خصوص می‌نویسد:

«سایت علی مطهری، نماینده تهران در مجلس فیل‌تر شد. سلام نو نوشت؛ نطق اخیر وی در صحن مجلس درباره وقایع پس از انتخابات۸۸ و شرایط فعلی سیاست کشور واکنش‌های شدیدی را میان اصولگرایان و خصوصا طیف‌های تندرو جریان محافظه‌کار برانگیخته بود. وی بعد از اینکه در مجلس سخنانی در مورد قوه قضاییه مطرح کرده بود، برای ادای توضیحات به دادسرای عمومی و انقلاب احضار شد. ‌

در سوی دیگر نیز برخی فعالان و تشکل‌های سیاسی نیز اظهارات وی را مثبت ارزیابی کردند. هنوز هیچ یک از مسئولین در خصوص علت فیلترینگ سایت شخصی علی مطهری اظهار نظری نکرده‌ است. گفتنی است علی مطهری خود از اعضای هیات نظارت بر مطبوعات است که پیش از این عملکرد کمیته فیلترینگ را مورد انتقاد قرار داده بود‌».
 
تغییر رنگ صدر جدول لیگ بر‌تر فوتبال ایران هم در روز گذشته امروز به صفحات ورزشی روزنامه‌ها کشیده شد و تهران امروز در خصوص آن نوشت: «هفته بیست و یکم لیگ بر‌تر به کام آبی‌ها شد. در هفته‌ای که علی دایی و پرسپولیس به راحتی هر چه تمام‌تر دو امتیاز خانگی را مقابل نفت از دست داده بودند استقلال بیشترین بهره را از موضوع برد و توانست به صدر جدول صعود کند. دیروز شنبه چهار بازی باقی مانده هفته بیست و یکم برگزار شد. در مهم‌ترین بازی استقلال در غیاب خیلی از بازیکنان سرشناسش در ورزشگاه تختی تهران مه‌مان راه‌آهن بود و موفق شد با تک گل محمد مهدی نظری از سد راه‌آهنی‌ها بگذرد‌».

روزنامه خراسان در صفحه اجتماعی خود به مشکلات جوانان پرداخته و از نرسیدن وام ازدواج به جوانان خبر داده است.

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم:

‌«گلایه زوج‌های جوان از وضعیت پرداخت وام ازدواج و توقف پرداخت آن در برخی استا ن‌ها و نوبت‌های طولانی برای دریافت تسهیلات ازدواج به عنوان تنها کمک دولت در حیطه ازدواج جوانان، از سال گذشته آغاز شده و در حال حاضر نیز دریافت وام ازدواج برای بسیاری از زوج‌ها به رویا و آرزو تبدیل شده، این در حالی است که مسئولان وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی امور جوانان و بانک مرکزی به عنوان مجری در اختصاص منابع مورد نیاز برای پرداخت وام ازدواج از پذیرفتن مسئولیت این مهم شانه خالی می‌کنند و توپ پرداخت نشدن وام ازدواج را به میدان یکدیگر پاسکاری می‌کنند.

 وزارت ورزش و جوانان این مشکل را تخصیص نیافتن اعتبار از سوی بانک مرکزی اعلام می‌کند، بانک مرکزی نداشتن اعتبار و ناکافی بودن منابع را از دلایل نوبت‌های طولانی وام ازدواج می‌داند و در این میان جوانان سرگردان و ناامید از این بانک به آن بانک به دنبال وام ازدواج هستند. آمارهای اعلام شده از سوی یک مسئول در بانک مرکزی نشان می‌دهد که در ۹ماهه امسال تنها ۶۷۵هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات وام ازدواج شده‌اند و همچنان یک میلیون و ۱۷هزارنفر در نوبت دریافت تسهیلات ازدواج به سر می‌برند. دانشمندی، معاون دفتر اعتبارات و ارزی بانک مرکزی با بیان این مطلب به خراسان گفت: تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از محل جذب منابع سپرده‌های قرض‌الحسنه و یا وصولی اقساط قبلی تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی افزود: در ۷ماهه امسال رشد سپرده‌های قرض‌الحسنه بانکی کشور ۷.‌۹- درصد بوده است، ضمن اینکه با توجه به تکالیفی که مجلس در قالب قوانین مصوب از جمله بندهای ۱۰۲، ۱۰۳ و ۱۰۴ قانون بودجه ۹۲ از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه به عهده بانک‌ها گذاشته است، محدودیت‌ها را بر سر راه تخصیص و پرداخت تسهیلات ازدواج تشدید کرده است. این مسئول با اشاره به اینکه منابع قرض‌الحسنه برای پرداخت وام ازدواج به تمام متقاضیان کافی نیست، گفت: اما بانک مرکزی با همکاری و رایزنی با بانک‌های خصوصی، بخشی از منابع قرض‌الحسنه این بانک‌ها را برای پرداخت وام ازدواج به زوج‌ها اختصاص داده است و در حال حاضر بانک پارسیان (از تاریخ ۹۲.‌۸.‌۱۲) به سامانه پرداخت وام ازدواج پیوسته است و دیگر بانک‌های خصوصی در حال حاضر برای پیوستن به سامانه وام ازدواج در حال پیگیری ساز و کارهای لازم هستند.

معاون دفتر اعتبارات و ارز بانک مرکزی همچنین خاطرنشان کرد: صندوق مهر امام رضا (ع) نیز از خرداد سال جاری سامانه همکاری بانک‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات ازدواج را فعال کرده است.

وی تصریح کرد:‌‌ همان طور که ذکر شد، با ادامه روند فعلی و حجم تکالیف، منابع قرض‌الحسنه برای پوشش تمامی متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج کافی نیست، بنابراین باید منابع کافی در ردیف‌های بودجه سال ۹۳ برای پرداخت وام ازدواج به تمامی متقاضیان در نظر گرفته شود که باید از سوی دولت و مجلس بررسی و پیگیری شود.

این مسئول در پاسخ به اینکه آیا در لایحه بودجه ۹۳ ردیف بودجه‌ای برای پرداخت وام ازدواج در نظر گرفته شده است، گفت: تاکنون در ردیف‌های بودجه منابعی برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در نظر گرفته نشده است و تسهیلات ازدواج همواره از محل منابع سپرده‌های قرض‌الحسنه سیستم بانکی پرداخت شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در ۹ماهه امسال ۶۷۵هزار نفر تسهیلات وام ازدواج دریافت کرده‌اند، گفت: این در حالی است که یک میلیون و ۱۷هزار نفر همچنان در نوبت دریافت تسهیلات وام ازدواج به سر می‌برند‌».


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۹
آقای دایی بالآخره صدر را گرفتند از شما .
آقای قلعه نویی برهانی دیروز داشت خوب بازی می کرد حتی بهتر از نظری اگه این فرصت را تا آخر بازی به برهانی میدادید امکان داشت 2 گل بزند ما طرفدارهای استقلال نمی گذاریم بازیکنی متعصبی مثل برهانی را اخراج کنید
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
شما لطفاً از طرف خودت صحبت کن، ( ما؟ ) یاد بگیر که سرمربی نقش هویج نداره :-)
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
دقیقا درسته.سر مربی تشخیص میده.از کجا معلوم اخر بازی گند نمیزد؟پس مربی ای که چندین ماه داره بازی بازی کنش و میبینه بهتر میتونه تصمیم بگیره تا من نوعی که فقط همون روز بازی دارم بازی و میبینم
احتمالا ماجد زنده است و در ازای 3 میلیارد دلاری که عربستان به لبنان داده، به عربستان برگشته!
دست من کلا کوتاهه
ایران باید به عنوان یک مطالبه از نحوه مرگ متهم به بمب گذاری در سفارت ایران لبنان را بدون هیچ تعارفی تحت شدیدترین فشارها قرار دهد و ریشه ماجرا را افشا کند
خواهش مي كنيم از مسولين كه براي يك بار هم كه شده ، پي گير حقوق تضيع شده ايرانيان از مراجع بين المللي شويد ، ترور زائران ، ديپلمات ها ، دانشمندان ، شهروندان ، هواپيماي مسافربري ، خسارت جنگ عراق حسابهاي بانكي بلوكه شده و دهها مورد ديگر كه توسط خارجيها به ما تحميل و ما هيچوقت توان و ابزار قدرتمندي نداشته ايم را انجام دهيد. بهرحال وجود سيستمي بنام حكومت در هر كشوري بايد حامي شهروندان خود باشد. و
وام ازدواج کوچکترین چیزیه که دستمون ازش کوتاه عزیزان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر