بازدید 11160

خواب عمیق یک فراکسیون در مجلس

کد خبر: ۳۶۸۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۵ 04 January 2014
فراکسیون بیداری اسلامی‌ که در مجلس هشتم تاسیس و در مجلس نهم نیز به ادامه فعالیت پرداخت، این روزها به خواب عمیقی همزمان با اوج‌گیری تحولات بیداری اسلامی رفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اواخر کار مجلس هشتم و در پی تحولات و خیزش‌های مردمی که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با خودسوزی یک جوان تونسی در دسامبر 2010 میلادی آغاز شد و اندکی بعد مانند طوفانی کشورهای مصر، لیبی، یمن و بحرین را در نوردید، فراکسیونی نوپا به نام "بیداری اسلامی" در مجلس شورای اسلامی تاسیس شد که نام خود را از این تحولات گرفته بود یعنی "بیداری اسلامی".

این فراکسیون قرار بود که همّ و غم خود را در بهره‌گیری از ظرفیت‌های مجلس و نمایندگان بکار گرفته و در حوزه بیداری اسلامی به فعالیت پرداخته و در جهت انتقال تجربیات انقلاب اسلامی به سایر ملل در سطح پارلمانی اقدام و در واقع، مشوقی برای جنبش‌های مردمی باشد.

سرانجام، اول شهریور ماه 90 فراکسیون بیداری اسلامی با برگزاری نخستین جلسه رسمی و با انتخاب اعضای شورای مرکزی کار خود را آغاز کرد؛ در این جلسه ابتدا سیدشهاب‌الدین صدر به عنوان رئیس این فراکسیون و طاهری و کائیدی به عنوان نواب رئیس و کریمی، نوروزی و ستار هدایت‌خواه به عنوان دبیران و شاهرخ رامین به عنوان کارپرداز فراکسیون انتخاب شدند و پس از آن صدر خبر از برپایی همایشی به عنوان بیداری اسلامی به منظور شناخت، بررسی و تحلیل جوانب مختلف حرکت‌های اسلامی منطقه با همکاری تشکل‌های سیاسی و فرهنگی در 7 شهریور سال 1390 داد.

در ابتدای امر، اعضای این فراکسیون، دیدار با رهبران منطقه‌ای و ارتباط با رهبران قیام مردمی بحرین و دیگر کشورها را نوید دادند و این برنامه‌ها را جزو برنامه‌های آتی فراکسیون بیداری اسلامی اعلام کردند اما تحقق این برنامه‌ها به عمر مجلس هشتم قد نداد.

برگزاری جلسات شورای مرکزی فراکسیون بیداری اسلامی، برگزاری همایشی با عنوان بیداری اسلامی، صدور بیانیه‌هایی با موضوع محکوم کردن جنایات حاکمان کشورهای منطقه و دیدار با مراجع تقلید در قم از برنامه‌هایی بود که اعضا در کارنامه کاری این فراکسیون ثبت کردند. اما دیدار با رهبران جنبش‌های منطقه، سفر به کشور منطقه از جمله کشور مصر که خبر قطعی آن از سوی اعضا داده شده بود، دیدار با آیت‌الله مهدوی کنی و علی اکبر ولایتی رئیس مجمع جهانی بیداری اسلامی از جمله اهدافی بود که این فراکسیون در عمر چند ماهه خود فرصت تحقق آن را پیدا نکرد.

مجلس هشتم تمام شد و مجلس نهم در خرداد ماه سال 91 روی کار آمد؛ با آغاز به کار مجلس نهم، اخباری از فعال شدن فراکسیون بیداری اسلامی به گوش رسید و این فراکسیون که در طول مدت محدود مجلس هشتم نتوانسته بود اهداف و برنامه‌های خود را محقق کند، این بار به ریاست حجت الاسلام سید علی طاهری نماینده مردم گرگان فعالیت خود را از اوایل مهرماه دوباره از سر گرفت.

ناصر سودانی نایب رئیس اول، علی محمد بزرگواری و بهمنی نایب رئیس دوم، علیرضا سلیمی و احمد بخشایش دبیران اول و دوم و عباس مقتدایی به عنوان سایر اعضای هیئت رئیسه فراکسیون بیداری اسلامی در مجلس نهم، انتخاب شدند.

به گفته رئیس فراکسیون بیداری اسلامی، دیدار با مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اولین برنامه کاری فراکسیون بیداری اسلامی در مجلس نهم قلمداد می‌شد.

حجت‌الاسلام طاهری دلیل عدم پیگیری امور مربوط به فراکسیون را مشغله کاری نمایندگان در کمیسیون‌ها، صحن علنی، دیدارهای مردمی و نظارت بر دستگاه‌ها عنوان کرده و گفته بود مشغله کاری نمایندگان فرصت زیادی را برای پیگیری امور مربوط به فراکسیون به اعضا نمی‌داد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی دبیر اول فراکسیون بیداری اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم می‌گوید: این فراکسیون در سال 92 جلسه‌ای برگزار نکرده است.

رئیس فراکسیون بیداری اسلامی همچنین به عدم موفقیت در دیدار اعضای فراکسیون بیداری اسلامی با آیت الله مهدوی کنی اشاره و دیدار با مسئولین جامعة‌المصطفی العالمیه جهت برگزاری همایش‌هایی در ارتباط با موضوع بیداری اسلامی و تعاملات میان فراکسیون و جامعة‌المصطفی را برنامه دیگر فراکسیون بیداری اسلامی عنوان کرده بود که این دیدار انجام شد.

باوجود اینکه فراکسیون بیداری اسلامی در دومین سال تأسیس خود قصد داشت پر رنگ‌تر از سال قبل ظاهر شود و برای این منظور برنامه‌هایی چون تدوین اساسنامه فراکسیون بیداری اسلامی، اعزام سفرای بیداری به کشورهای اسلامی، شناسایی نهادها و جریانات فعال داخلی اعم از دانشگاهی، سیاسی، حوزوی و علمی که در روند بیداری اسلامی مؤثر باشد و ایجاد هم افزایی منطقی بین آنها، ایجاد ارتباط بین فعالان این بخش با برگزاری جلسات مشترک با اعضای فراکسیون بیداری اسلامی مجلس، بهره‌گیری از توان علمی، پژوهشی و رسانه‌ای داخل کشور و پیوند آن با عرصه‌های مشابه در خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت‌های پارلمانی و ایجاد ارتباطات پارلمانی با سایر دولت‌ها و ایجاد ارتباط مستقیم بین پارلمان ایران با نخبگان، اندیشمند و فعالان عرصه بیداری اسلامی در مناطق مختلف جهان را در دستور کار داشت، اما تاکنون اقدام عملی از تحقق این برنامه‌ها دیده نمی‌شود.

البته در سال گذشته فراکسیون بیداری اسلامی حضور فعال‌تری در عرصه بیداری اسلامی نسبت به امسال داشت و دی ماه 91 با اساتید خارجی از دانشگاه‌های تازه به پا خاسته مصر، تونس و لیبی دیدار و نشست برگزار کرد و بیانیه‌ای را جهت حضور در راهپیمایی 22 بهمن منتشر کرد، اما این روزها که اسلام، جوانان منطقه را بیدار کرده و بسیاری از کشورها از نبود حکومت اسلامی و رعایت نشدن اصول اسلامی در کشورهای‌شان در رنج هستند، به پاخاسته‌اند، فراکسیون بیداری اسلامی که می‌توانست ظرفیت خوبی برای خط دهی به اسلام‌خواهان منطقه باشد، تبدیل به کم‌فروغ‌ترین فراکسیون مجلس شورای اسلامی شده و می‌رود که به طور کلی نامش از بین فراکسیون‌های مجلس به فراموشی سپرده شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار