بازدید 2858

وزیرکشور: با خانه احزاب مخالف نیستم

هیچ حزبی نمی‌تواند رویکرد خود را پیشرفت در چارچوب نظام جمهوری اسلامی قرار ندهد/ اگر مردم حس کنند حزبی در چارچوب اعتقادات دینی، قانونی و مطالبات آن‌ها حرکت می‌کند؛ قطعا به آن اعتماد می‌کنند/ دولت قبل در بحث هد‌فمندی یارانه‌های به مسیری رفت که خلاف قانون بود.
کد خبر: ۳۶۸۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲ 04 January 2014
وزیر‌ کشور تاکید‌ کرد: وزارت کشور در خصوص فعالیت خانه احزاب مخالفتی ندارد.

به‌ گزارش خبرنگار‌ ایلنا، عبدالرضا‌ رحمانی‌ فضلی در نشست مشترک دولت و احزاب که صبح امروز(14 دی) در وزارت کشور برگزار شد، ‌گفت: از ابتدای اینکه بنده کار خود را شروع کردم و برنامه خود را به مجلس ارائه داد‌م، اصل تقویت و حمایت احزاب را مبنا قرار دادم. ‌البته در ابتدای کار بنده درگیر موضوعات اولیه همچون تعیین استانداران بودم و تا امروز آقای میرولد نشست‌های محدودی با احزاب کشور داشته است.

وی افزود: امیدوارم این نشست مقدمه‌ای باشد تا همه شما جلسه‌ای مشترک با دکتر روحانی داشته باشید و حرف اصلی را ایشان اعلام کنند. البته وقتی من برگزاری این جلسه را به ایشان اعلام کردم و ایشان تاکید کردند؛ شما برنامه‌ریزی کند بنده ‌حتماً یک جلسه با احزاب کشور می‌گذارم.

وی با تاکید بر اینکه درخصوص جایگاه و ضرورت وجود احزاب بحثی نیست، گفت‌: هم در قا‌نون اساسی نسبت به امر تحزب تاکید شده است و هم ضرورت وجود احزاب از مطالبات امام (ره)، ‌رهبری و مردم است‌. ضمن اینکه شرایط مردم ‌سالای دینی نیز ضرورت این امر را مشخص کرده، بنابراین نباید وقت خود را برای اثبات دوباره ضرورت وجود احزاب به کار گیریم.

وزیر کشور درخصوص رویکرد احزاب کشور یادآور شد: یک حزب در نهایت باید در نظام جمهوری اسلامی و با توجه به ارزش‌های اسلامی و انقلابی مسیر توسعه و پیشرفت را مدنظر قرار دهد، اما ابزار و مولفه‌های هر حزب می‌تواند مختلف باشد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ حزبی نمی‌تواند رویکرد خود را پیشرفت در چارچوب نظام جمهوری اسلامی قرار ندهد، ‌گفت: درخصوص اصلاح قا‌نون احزاب مجلس با طرحی در این خصوص همکاری با وزارت کشور را آغاز کرده است. اما خواهش من از کار‌شناسان و دوستان وزارت کشور این است که پیش نویس این طرح را روی سایت وزارت کشور بگذارند و افرادی که امروز در این جلسه حضور دارند و یا نیستند؛ آن را مطالعه کرده و طی یک ماه نظرات ر سمی خود را به وزارت کشور ارائه دهند.

وی افزود: در صورتی که احزاب تمایل داشته باشند؛ می‌توانند نظرات خود را به شکل جمع بندی شده به ما بدهند.

وزیر‌ کشور با بیان این‌که اصلاح‌ قانون‌احزاب همچون قانون اصلاح انتخابات و قانون NGO‌ها در دستور‌ کار وزارت کشور است، ‌گفت‌: ‌به امید خدا همه این کار‌ها را با مشورت سیاسیون و‌ اهل فن پیگیری خواهیم کرد.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه درخصوص خانه احزاب نگاه همه این بوده که این تشکل فعال شود، گفت‌: طی این مدت سوالات زیادی در این خصوص از من شده است و ما گفتیم که وزارت کشور در خصوص فعالیت خانه احزاب مخالفتی ندارد، به هر حال مجوز خانه احزاب از سال ۸۳ تمدید نشده است و وزارت کشور در این خصوص تقصیری نداشته‌؛ واقعیت این است که خود دوستان پیگیری جدی نکردند.

وی افزود: ما حاضریم به هر طریقی که شما می‌دانید، با تمدید، باز نگری و یا تشکیل خانه احزاب جدید در خدمت شما باشیم. مدارک مربوط به خانه احزاب نیز به شکل امانت در وزارت کشور است و هروقت که تمایل داشته باشید آن را در اختیارتان قرار می‌دهیم، اگر لازم است حمایتی کنیم؛ بفرمایید تا انجام بدهیم.

وزیر‌کشور با اشاره به اینکه در گذشته احزاب ما وارداتی بوده و انسجام خوبی میان نخبگان و مردم وجود نداشته است، گفت: این مساله موجب سلب اعتماد مردم شد و وابستگی احزاب به قدرت مرکزی موجب شد ا عتماد محکمی بین احزاب و مردم وجود نداشته باشد، بنابراین باید در حوزه اعتماد سازی تلاش زیادی انجام دهیم.

وی تاکید کرد: البته احزاب باید به گونه‌ای عمل کنند که در نگاه، قضاوت، داوری و در ‌‌نهایت حمایت مردم از آن‌ها موثر باشد.

رحمانی فضلی ادامه داد: اگر ما بگوییم در انتخابات یک حزب تاثیر گذار بوده قضاوت درستی نکرده‌ایم. اگر مردم حس کنند حزبی در چارچوب اعتقادات دینی، قانونی و مطالبات آن‌ها حرکت می‌کند؛ قطعا به آن اعتماد می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه احزاب باید قانون را مبنای عمل خود قرار دهند، گفت: ‌در‌ برخی مقاطع هیجانات‌، ‌عصبیت‌ها و ‌دخالت‌های بی‌مورد باعث شد تا از مسیر قانون خارج شدیم.

وی گفت: همه ما پس از ۳۴ سال به این درجه از پختگی رسیده‌ایم که مبنا را قانون قرار دهیم. در این صورت دخالت سایر نهاد‌ها در بحث احزاب فرض می‌شود و در صورتی که این اتفاق بیفتد، وزارت کشور در کنار شما و حامی شما خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما موافق نشست‌های دوره‌ای احزاب با وزارت کشور ‌هستیم، گفت: به نظر من بهترین جا در خصوص نشست‌های دوره‌ای خانه احزاب است. البته حتما تلاش می‌شود که نشستهای بعدی با سران‌ قوا باشد و‌ موضوعات تخصصی‌ و ‌علمی با آن‌ها در میان گذاشته شود.

وزیر‌کشور با انتقاد از اینکه برخی احزاب موسمی بوده و تنها به دنبال قدرت هستند، گفت: انتخابات اوج فعالیت این احزاب است، اما پس از آن همراهی لازم صورت نمی‌گیرد‌. به طور مثال دولت قبل در بحث هد‌فمندی یارانه‌های به مسیری رفت که خلاف قانون بود. من به عنوان رئیس دیوان محاسبات در آن دوره ده‌ها گزارش در خصوص این تخلفات ارائه دادم اما احزاب و گروه‌ها در بحث یارانه‌ها چه کاری ‌انجام دادند؟

وی ‌افزود: ‌دکتر ‌روحانی در نیویورک در خصوص مبارزه با تروریست و افراطی‌گری سخنرانی کرد این در حالی بود که وقتی جمهوری اسلامی در مظان حمایت از تروریست قرار داشت؛ رئیس جمهور ایران در این خصوص صحبت می‌کند و اعضای سازمان ملل در این خصوص رای می‌دهند. چرا احزاب داخلی هیچ موضعی دراین مورد نمی‌گیرند؟

رحمانی فضلی یاد‌آور ‌شد: اگر از اینکه گفته شود عملکرد برخی احزاب موسمی است ناراحت می‌شویم، باید عملکردمان به گونه‌ای باشد که در انتخابات به فردی که رای می‌آورد کمک کنیم.

وی در خصوص لایحه جرم سیاسی‌ گفت: این لایحه به دلیل اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان به قوه قضاییه ارجاع داده شده، البته جا دارد که در این خصوص کمک شود و مجلس آن را در قالب طرحی تعریف کند. ‌آقای زاکانی که مسئولیت احزاب مجلس را برعهده دارد می‌تواند آن را بررسی کند و وزارت کشور نیز قطعاً این مسئله را پیگیری می‌کند.

وی با تاکید بر پاسخگویی احزاب عنوان کرد: احزاب باید رفتاری شفاف و روشن داشته باشند. برای جلب اعتماد جامعه نسبت به احزاب عملکرد و فرهنگ سازی مهم است، بنابراین باید از طریق رسانهٔ ملی زمینه پذیرش احزاب از طرف مردم را فراهم کنیم، اگر لازم باشد در این خصوص از آقای ضرغامی نیز دعوت خواهیم کرد.

وی افزود: همه ما عنوان می‌کنیم که باید به دولت برخاسته از خواست مردم کمک کرد اما در برخی موارد به جای انتقاد از عملکرد یک دستگاه و یک فرد را زیر سوال می‌بریم.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه قطعاً تقویت احزاب، فرهنگ‌سازی و حمایت‌های حقوقی و قضایی را پیگیری خواهیم کرد، گفت‌: ‌من امروز احساس کردم که به نوعی وابستگی به دولت و دولت‌گرایی در نگاه همه دوستان بود در حالی که دولت باید بسترهای قانونی را فراهم کند و در همین حد از احزاب حمایت نماید، چرا وزارت کشور باید آموزش تحزب بدهد.

رحمانی ‌فضلی عنوان کرد: من نمی‌دانم پرداخت یارانه به احزاب خوب است یا نه‌؟ اما پیش از این نیز شخضا ً با این مسئله مخالف بودم البته این به معنای آن نیست که نباید به احزاب کشور کمک کرد، اگر قرار باشد کمک مالی صورت گیرد مشخص شود که این مبلغ چه قدر است؟

وی افزود: برخی معتقدند مجوز احزاب را باید به فعال و نیمه‌فعال طبقه‌بندی کنیم و احزابی که مجوز دارند اما یک یا دو سال فعالیتی نداشتند؛ مجوزشان باطل شود.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه باید نظام مهندسی در رفتار احزاب حاکم باشد، گفت: در صحبتهای دوستان گفته شد که استانداری‌ها و فرمانداری‌ها به احزاب کمک کنند قطعا این مسئله جز مواردی است که در جلسات آینده با فرمانداری‌ها واستانداری‌ها یاد آور خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه در اواخر دی ماه برنامه دیدار سه هزار NGO با رئیس جمهور را خواهیم داشت، گفت: احزاب باید محور اعتمادسازی دو طرفه نظام و مردم باشند.

وی درخصوص پیشنهاد نامگذاری روزی به نام روز احزاب گفت: این مسئله جزو مباحثی گفت که اگر خانه احزاب به نتیجه برسد می‌تواند روی آن بحث کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر