بازدید 2199

سه راه حل برای بازگشایی خانه احزاب

کد خبر: ۳۶۸۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷ 04 January 2014
دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان این که دموکراسی بدون حضور احزاب مفهومی ندارد، گفت: برگزاری نشست هم اندیشی احزاب با وزیر کشور می تواند کلید آغاز فعالیت های دولت تدبیر و امید برای رسیدن به اهداف مورد نظر باشد.

به گزارش ایرنا؛مصطفی کواکبیان در آستانه برگزاری نخستین نشست دولت تدبیر و امید با احزاب  دیدگاه های خود را درمورد خانه احزاب، یارانه و اصلاح قانون احزاب و همچنین رویکرد دولت یازدهم نسبت به تشکل های سیاسی بیان کرد.

** توسعه فعالیت احزاب از حقوق شهروندی است

وی به تدوین منشور حقوق شهروندی توسط دولت یازدهم اشاره کرد و اظهارداشت: یکی از مهم ترین حقوق شهروندی توسعه فعالیت های احزاب است که باید به آن توجه شود.
دبیرکل حزب مردم سالاری ادامه داد: اصلاح قانون احزاب ، قانون انتخابات و نیز قانون فعالیت سازمان های مردم نهاد و شهرداری ها که در دستور کار وزارت کشور قرار دارد در جهت تحقق کامل حقوق شهروندی است.
کواکبیان همچنین نشست هم اندیشی احزاب با وزیر کشور را مثبت ارزیابی کرد و اظهارداشت: این نشست نشان دهنده رویکرد مثبت دولت تدبیر و امید به احزاب است و همه احزاب باید به صورت فعال در آن شرکت کنند.

نشست هم اندیشی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت تدبیر و امید با 50 حزب فعال کشور روز شنبه 14 دی ماه جاری در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور برگزار می شود.

** خانه احزاب تشکیل، یارانه پرداخت و قانون احزاب اصلاح شود

کواکبیان همچنین با یادآوری این که درنامه ای به وزیر کشور سه پیشنهاد خود را درباره فعالیت احزاب مطرح کرده است، گفت: اولین پیشنهاد درمورد فعال کردن خانه احزاب است.

وی، دومین پیشنهاد خود به عبدالرضا رحمانی فضلی را پرداخت یارانه احزاب عنوان و خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه احزاب در دولت های نهم و دهم متوقف شد که امروز باید احیا شود.

دبیرکل حزب مردم سالاری همچنین اظهارداشت: در پیشنهاد دیگری به وزیر کشور خواسته شد که در عرصه فعالیت های سیاسی احزاب، قانون فعلی اجرایی شود و قانون احزاب نیز با مشارکت تمامی تشکل ها و احزاب اصلاح شود.

کواکبیان از وزیر کشور خواست تا این سه پیشنهاد در نشست روز شنبه آینده هم اندیشی احزاب مورد توجه قرار گیرد.

** سه راه حل برای بازگشایی خانه احزاب

وی برای بازگشایی خانه احزاب سه راه حل ارایه کرد و اظهارداشت: اولین راه حل این است که ما بگوییم همان شورای مرکزی سابق خانه احزاب مجمع عمومی را برپا و با انجام تغییرات اساسی در اساسنامه، انتخابات جدید شورای مرکزی برگزار شود.

عضو شورای موسس خانه احزاب تصریح کرد: وزارت کشور همچنین باید بدون مشارکت احزاب، متولی برگزاری مجمع عمومی شود و انتخابات شورای مرکزی را برپا کند.

کواکبیان خاطرنشان کرد: سومین پیشنهاد نیز این است که هیاتی منتخب از نشست هم اندیشی احزاب که قرار است فردا(شنبه) در وزارت کشور برگزار شود، تشکیل و با برگزاری مجمع عمومی، تغییرات لازم را در اساسنامه خانه احزاب لحاظ و شورای مرکزی را انتخاب کند.

وی با بیان این که اگر می خواهیم همه احزاب کشور نقش آفرین باشند پیشنهاد سوم بهترین گزینه است، یادآور شد: با توجه به اشکالاتی که بعضی از احزاب اصولگرا به خانه احزاب وارد می کنند ممکن است نخواهند شورای مرکزی فعلی کار خود را ادامه دهد.

دبیرکل حزب مردم سالاری یادآور شد: اگر احزاب اصولگرا قبول داشته باشند، شورای مرکزی فعلی کار را پیش ببرد و با برگزاری مجمع عمومی و اصلاح اساسنامه، انتخابات را شورای مرکزی برگزار کند.

کواکبیان با بیان این که برگزاری مجمع عمومی از سوی دولت نیز راه حل خوبی نیست چرا که دولت بنایی بر دخالت در مجمع عمومی خانه احزاب ندارد، گفت: بهترین راه حل پیشنهاد سوم است که هیاتی منتخب از احزاب با همکاری وزارت کشور مجمع عمومی را برگزار کند و اصلاح اساسنامه، برگزاری انتخابات شورای مرکزی و ارایه راه حل فعال شدن احزاب در عرصه سیاسی را در دستور کار خود قرار دهد.

** خانه احزاب نباید به دست جناح خاصی بیفتد

وی با بیان این که مسوولیت خانه احزاب را یک دوره اصولگرایان و یک دوره نیز اصلاح طلبان برعهده داشتند، اظهارداشت: به نظر من دوره اول فعالیت احزاب بهترین بود چراکه در آن دوره تصمیم گرفته شد اگر ریاست خانه احزاب به یکی از احزاب اصلاح طلب تعلق بگیرد، حتما نواب رییس از احزاب اصولگرا باشند و روسای کمیته ها نیز توزیع شود.

دبیرکل حزب مردم سالاری ادامه داد: اساسنامه خانه احزاب باید به گونه ای اصلاح شود که از بین 220 حزب موجود که 120 حزب اصلاح طلب، 80 حزب اصولگرا و 20 حزب مستقل را شامل می شوند به همین نسبت سهمیه ها و مسوولیت ها در خانه احزاب تقسیم شود.

کواکبیان گفت: ما بنا نداریم در خانه احزاب کار را به شکل جناحی و حزبی پیش ببریم بلکه می خواهیم کار صنفی مربوط به احزاب انجام شود بنابراین بهترین حالت این است که اساسنامه را به گونه ای تغییر دهیم که این خانه هیچ وقت دست جناح خاصی نیفتد.

** احزاب هسته اصلی مردم سالاری در یک نظام مردم سالار هستند

وی با بیان این که احزاب هسته اصلی مردم سالاری در یک نظام مردم سالار هستند، گفت: برای داشتن یک نظام مردم سالار انتخابات و برای داشتن یک انتخابات، رقابت انتخاباتی و همچنین برای داشتن رقابت انتخاباتی وجود احزاب یک ضرورت است.

عضو شورای موسس خانه احزاب خاطرنشان کرد: براساس آموزه های دینی، آیات قرآنی و روایات، امر به معروف و نهی از منکر جمعی از سوی گروه های اجتماعی و سیاسی باید انجام شود یعنی نظارت جمعی مردم بر حاکمان بدون داشتن تشکل امکان پذیر نیست.

کواکبیان ادامه داد: به همین دلیل به رغم وظیفه قانونی و سیاسی ما وظیفه اعتقادی و دینی داریم و باید این موضوع را با حضور تمامی تشکل ها پیگیری کنیم.

**پرداخت یارانه به احزاب وابستگی آنان به دولت نیست

وی درمورد یارانه احزاب نیز گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته بحث یارانه احزاب مطرح است به عنوان مثال در کشوری همچون فرانسه در زمان انتخابات به احزاب یارانه تبلیغات پرداخت می شود تا در انتخابات فعال و انتخابات را گرم کنند.

دبیرکل حزب مردم سالاری اظهارداشت: به رغم تلاش های انجام شده در مجلس هشتم برای احیای مجدد پرداخت یارانه به احزاب اما دولت وقت تمکین نکرد.

کواکبیان با بیان این که پرداخت یارانه به احزاب موجب وابستگی آنان به دولت نمی شود، افزود: پول متعلق به بیت المال است و دولت تنها مجری پرداخت پول بیت المال است.

** استانداری ها باید مجوز لازم برای تجمع احزاب قانونی صادر کنند

دبیرکل حزب مردم سالاری همچنین تصریح کرد: در شرایطی که احزاب قدرت و قوت لازم را داشته باشند، ممکن است بگویند یارانه نمی خواهیم اما در شرایط کنونی برای فعالیت پررونق احزاب باید یارانه به آنها پرداخت شود.

کواکبیان با تاکید بر این که درمورد احزاب باید ساز و کارهای لازم برای اجرای قوانین در نظر گرفته شود، گفت: اگر قرار است احزاب تجمعی داشته باشند باید مسوولان استانداری ها و فرمانداری ها مجوز لازم را به آنها بدهند.
وی افزود: همچنین اگر قرار است راهپیمایی توسط احزاب انجام شود، کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور در این زمینه فعال شود.

** برگزاری نشست احزاب نشان دهنده رویکرد مثبت دولت به احزاب است

کواکبیان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان این که در بحث اصلاح قانون احزاب باید نظر مشورتی تمامی احزاب دریافت شود، یادآور شد:کمیسیون شوراهای مجلس برای اصلاح این قانون از بعضی از احزاب دعوت کرده است اما نمی توان گفت احزابی که در جلسات این کمیسیون شرکت کرده، معدل مجموعه افکار عمومی احزاب را منعکس کرده اند.

وی تصریح کرد: نظر تمامی احزاب باید به شکلی برای اصلاح قانون احزاب اخذ شود.

عضو شورای موسس خانه احزاب افزود: خانه احزاب می تواند متولی اصلاح قانون احزاب شود و این موضوع را از طریق کمیته حقوقی خود دنبال کند.
 

**تقسیم بندی احزاب باعث ایجاد رقابت بین آنان می شود

دبیرکل حزب مردم سالاری همچنین گفت: ملاک خاصی به جز میزان فعالیت احزاب برای دعوت آنان در نشست هم اندیشی در کار نبوده است.

کواکبیان افزود: تفاوتی بین حزبی که دارای تشکیلات رسمی و روزنامه است و هر ساله کنگره خود را برگزار می کند با حزبی که تنها پروانه اخذ کرده و هیچ فعالیتی ندارد باید وجود داشته باشد.

وی اظهارداشت: تقسیم بندی احزاب به فعال، نیمه فعال و غیرفعال تقسیم بندی خوبی است که باعث رقابت بین آنان می شود.

** برخی احزاب کشور یک روز هم تعطیل نیستند

وی با بیان این که نباید گفت ما در کشور حزب نداریم، تصریح کرد: بالاخره 50 حزب در کشور فعال هستند که در بین آنان احزابی وجود دارند که حتی یک روز هم تعطیل نشده است.

دبیرکل حزب مردم سالاری یادآور شد: این موضوع باید آسیب شناسی شود که چرا با گذشت 34 سال از انقلاب اسلامی، ما هنوز بحث می کنیم که حزب نداریم. همه ما و دولت هایی که بعد از انقلاب روی کار آمدند، مقصر هستند و باید پاسخگو باشند که چرا عرصه لازم را برای فعالیت احزاب فراهم نکرده اند.

کواکبیان با بیان این که حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی اولین بار پنجم بهمن ماه 91 در کنگره مردم سالاری حضور خود را در صحنه انتخابات اعلام کرد، یادآور شد: این نمونه ای از وجود احزاب و فعالیت آنان است.

** شبکه ای از صدا و سیما به احزاب تعلق گیرد

وی همچنین پیشنهاد کرد که صدا و سیما شبکه ای را برای انعکاس فعالیت های احزاب کشور راه اندازی کند تا آنان بتوانند دیدگاه ها و فعالیت های حزبی خود را مطرح کنند.

دبیرکل حزب مردم سالاری ادامه داد: حتی اگر راه اندازی یک شبکه تلویزیونی برای احزاب امکان ندارد حداقل ساعت هایی از برنامه های تلویزیونی در طول هفته به تشریح دیدگاه های احزاب اختصاص یابد.

** خانه احزاب می تواند به عرصه گفت و گوهای ملی تبدیل شود

کواکبیان با بیان این که ما با قدرت های اروپایی و آمریکایی، در ژنو مذاکره کردیم، گفت: اما در داخل کشور هیچ گفت وگویی با هم نداریم.

وی ادامه داد: خانه احزاب می تواند به عرصه بسیار مناسبی برای گفت و گوهای ملی تبدیل شود.

وی به عنوان فردی که موسس خانه احزاب و عضو اولین شورای مرکزی خانه احزاب بوده است، گفت: هیچ راه برون رفت از مشکلات سیاسی کشور وجود ندارد مگر اینکه احزاب در کشور تقویت شوند.
دبیرکل حزب مردم سالاری با یادآوری این که تنها راه تقویب احزاب بازگشایی خانه احزاب است، افزود: اقدام وزارت کشور در برگزاری نشست هم اندیشی با احزاب می تواند نقطه آغازی برای احیای مجدد خانه احزاب باشد.

** برگزاری انتخابات حزبی گام مهمی در فعالیت احزاب است

دبیرکل حزب مردم سالاری همچنین گفت: احزاب در کشورهای اطراف ما از جمله ترکیه، افغانستان و عراق نقش اول را دارند و انتخابات در این کشورها حزبی است یعنی مردم به افراد رای نمی دهند بلکه به فهرست احزاب رای می دهند.
کواکبیان یادآور شد: برگزاری انتخابات حزبی گام بسیار مهمی در فعالیت احزاب است،البته این اقدام نیاز به اصلاح قانون دارد و در بعضی شرایط نیز ممکن است نیاز به اصلاح قانون اساسی را داشته باشد که باید به این موضوع توجه شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار