بازدید 49577
۲
نگرانی‌های دولت تاجیکستان از پرونده بدهکار میلیارد دلاری

سرمایه‌گذاری زنجانی، دو برابر تولید ناخالص تاجیکستان! +ویدئو

این روز‌ها وقتی سخن از فساد مالی و جرایم اقتصادی به میان می‌آید، نام بابک زنجانی، جدید‌ترین متهم پرونده‌های مرتبط با این گونه جرایم، نخستین نامی است که به ذهن ‌می‌‌رسد؛ اما شاید دانستن این موضوع جالب ‌باشد که این مسأله تنها به ایران محدود نمی‌شود و گستره فعالیت زنجانی در تاجیکستان، دولت دوشنبه را نیز ‌کاملا نسبت به ماجرا حساس کرده است.
کد خبر: ۳۶۸۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸ 04 January 2014
نگرانی‌های دولت تاجیکستان از پرونده بابک زنجانی
این روز‌ها وقتی سخن از فساد مالی و جرایم اقتصادی به میان می‌آید، نام بابک زنجانی، جدید‌ترین متهم پرونده‌های مرتبط با این گونه جرایم، نخستین نامی است که به ذهن ‌می‌‌رسد؛ اما شاید دانستن این موضوع جالب ‌باشد که این مسأله تنها به ایران محدود نمی‌شود و گستره فعالیت زنجانی در تاجیکستان، دولت دوشنبه را نیز ‌کاملا نسبت به ماجرا حساس کرده است.

به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی «اوراسیا نت» در مطلبی که درباره فعالیت‌های بابک زنجانی در تاجیکستان و ارتباط وی با مقامات این کشور منتشر کرده، توصیف‌ جالبی از وی ‌آورده و می‌نویسد: «یکی از مشهور‌ترین تاجران تاجیکستان»، هفته گذشته در زادگاه خود، یعنی ایران دستگیر شد.

این سایت ضمن اشاره به خبر بازداشت بابک زنجانی، اشاره می‌کند، وی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به واسطه دور زدن تحریم‌های نفتی ایران در لیست سیاه قرار گرفته، از مدت زمان اندکی پس از روی کار آمدن حسن روحانی در ایران و در پی درخواست روحانی برای مبارزه با افرادی که از تحریم‌ها به نفع خود بهره گرفته‌اند، تحت تعقیب و بازجویی قرار گرفت.

در ادامه این مطلب به فعالیت‌های زنجانی در تاجیکستان اشاره شده و آمده است که وی به لطف ارتباط خود با امام علی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، توانسته شبکه تجاری بزرگی‌ در این کشور شکل دهد.

گفتنی است، ارزش خالص دارایی‌های وی در این کشور، بالغ بر ۱۳.‌۵ میلیارد دلار، یعنی حدوداً دو برابر تولید ناخالص داخلی تاجیکستان برآورد می‌شود.

با این حال، تصمیم وی مبنی بر سرمایه‌گذاری در تاجیکستان، سبب برانگیخته شدن تعجب و حساسیت بسیاری شده است، زیرا فعالیت در این کشور بسیار غیرشفاف و بازار آن بسیار کوچک است؛ بنابراین، برخی در غرب به این نتیجه رسیدند که تاجیکستان در حال تبدیل شدن به عرصه‌ای مناسب برای فعالیت‌های مرتبط با پولشویی است. 

نگرانی‌های دولت تاجیکستان از پرونده بابک زنجانی
بابک زنجانی به همراه امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان

امپراتوری بابک زنجانی در تاجیکستان، شامل یک بانک، یک خط هواپیمایی، یک شرکت تاکسیرانی و یک ترمینال اتوبوسرانی است که امام علی رحمان، شخصاً در راه‌اندازی آن‌ها دخالت و همکاری داشته است. این رابطه بی‌دردسر‌ در کشوری که به گفته بیشتر تاجران خارجی، فعالیت اقتصادی بدون داشتن ارتباطات سیاسی در آن غیرممکن است، شائبه انجام فعالیت‌های مرتبط با پولشویی را تقویت کرد.

از همین زمان، مقامات عالی‌رتبه غربی نسبت به روابط زنجانی با دولتمردان تاجیک نگران شده و این گمانه را مطرح کردند که تاجیکستان در حال تبدیل شدن به مرکز پولشویی در منطقه است. زنجانی به شدت به رحمان نزدیک بود و حتی در اقدامی بی‌سابقه، رحمان شخصاً در مراسم افتتاح ترمینال اتوبوسرانی وی شرکت کرد.

با این حال، به نظر می‌رسد پس از بازداشت زنجانی، اینک دولت تاجیکستان در تلاش برای فاصله گرفتن از وی است. در همین رابطه، در اواخر ماه دسامبر، اعلام شد اسنادی که بابک زنجانی مدعی بود بر مبنای آن‌ها ۱.‌۹ میلیارد دلار پول نفت را از طریق بانک ملی تاجیکستان به ایران انتقال داده، جعلی بوده است. پس از آن نیز یک سخنگوی بانک ملی تاجیکستان اعلام کرد، زنجانی هیچ ارتباطی با «بانک سرمایه گذاری کُنت» در دوشنبه ندارد.

به هر حال، به نظر می‌رسد در اوضاع کنونی، امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان از اینکه روی ارتباط نزدیک وی با بابک زنجانی بیش از حد مانور داده شود، چندان راضی نیست و تلاش دارد ‌هر گونه که شده، فاصله خود را با فردی که اکنون به عنوان یک متهم بزرگ اقتصادی در سراسر جهان شناخته می‌شود، بیشتر و بیشتر کند.

دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳۶
انتشار یافته: ۲
کاش لا اقل این سرمایه اش رو تو ایران سرمایه گذاری می کرد تا چن تا جوون از بیکاری در بیان!
ما با داشتن این همه نخبه اقتصادی...نمی دونم چرا اینقدر فقر و فساد زیاد داریم...چر از تفکرات اینها برای سازندگی استفاده نمیشه!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر