بازدید 8976

افزایش بهای بنزین تا ۱۰۰۰ تومان آثار تورمی نخواهد داشت!

درباره اجرای قانون هدفمندی، باید این موضوع را به مردم اطلاع دهم؛ شیب قیمت‌ها یکباره نخواهد بود. با توجه به اینکه دو سال به پایان برنامه پنجم مانده، نمی‌شود قیمت حامل‌های انرژی را در ‌این دو سال به قیمت‌های فوب یا‌‌ همان واقعی‌سازی ‌رساند.
کد خبر: ۳۶۸۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹ 01 January 2014
هزینه‌های سربار صدها شرکت کوچک!لایحه بودجه به دلیل اینکه تا کنون بودجه هدفمندی یارانه‌ها را تعیین تکلیف نکرده، ‌سرچشمه برخی نگرانی‌ها در بین نمایندگان مجلس و مردم شده است، دولت آن گونه که نوبخت می‌‌گوید، نمی‌خواد کاری کند‌ که باعث جهش ناگهانی قیمت‌ها و افزایش تورم شود.

به گزارش «تابناک»، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور می‌گوید: درباره اجرای قانون هدفمندی باید این موضوع را به مردم اطلاع دهم، شیب قیمت‌ها یکباره نخواهد بود؛ با توجه به اینکه دو سال به پایان برنامه پنجم مانده، نمی‌شود قیمت حامل‌های انرژی را در ‌این دو سال به قیمت‌های فوب یا‌‌ همان واقعی سازی ‌رساند.

وی گفت: برنامه ما برای اجرای قانون هدفمندی باید مدبرانه‌تر، حساب شده‌تر و با در نظر گرفتن همه جوانب باشد و سطح رضایت مردم را کاهش ندهد، هرچند ما ‌روش فعلی کسب درآمد و توزیع درآمد ناشی از یارانه‌ها را قبول نداریم و هر ماه برای جبران بودجه آن چالش‌های جدی داریم، به مردم شوک نمی‌دهیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه ارایه لایحه جداگانه برای هدفمندی باعث نخواهد شد که ناچار شوید برای بودجه سال آینده اصلاحیه به مجلس ببرید، افزود: بودجه منابع و مصارف خودش را دارد، ولی هدفمندی یارانه‌ها، تنها روی چهار، پنج قلم کالا متمرکز خواهد شد، آن هم عمدتا حامل‌های انرژی است. نسبت به آن‌ها می‌گوید که چقدر یارانه‌های این‌ها را در نظر بگیریم و منابعی را که از این اصلاح قیمت‌ها حاصل می‌شود، به چه ترتیبی در جامعه توزیع کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص یارانه‌ها با صراحت عرض کنم که روش کنونی کسب درآمد و توزیع درآمد ناشی از یارانه‌ها از نظر ما و کار‌شناسان روش خوبی نیست. ما می‌توانیم این پول را به اموری اختصاص دهیم که بهتر خرج شود. اکنون ۹۰ درصد هزینه درمانی را اشخاص می‌دهند و متأسفانه باید گفت این دسته جزو بیمه شدگان هستند و مردم بدون بیمه، تمام هزینه را می‌دهند، در حالی که ما باید کاری کنیم که مردم جز درمان درد خود، درد دیگری نداشته باشند.

اما این نگرانی در مجلس به گونه دیگری است و حتی برخی از نمایندگان بر این باورند که دولت هنوز لایحه بودجه را به مجلس ارائه نداده است، چرا که بودجه در صورتی تکمیل می‌بود که لایحه بودجه در نظر گرفته می‌شد.

جعفر قادری ‌در پاسخ به اینکه آیا لایحه بودجه به معنی واقعی و قانونی آن به مجلس ارائه شده است، گفت: لایحه بودجه به مجلس آمده، ولی کاستی‌هایی دارد و کامل نیست و عدم گنجاندن هدفمندی یارانه‌ها در بودجه کلیت و جامعیت بودجه را زیر سؤال می‌برد. باید به طرح هدفمنی یارانه‌ها در لایحه بودجه اشاره می‌شد و تعیین تکلیف می‌شد.

وی افزود: گویا دولت جداگانه این موضوع را پیگیری و بررسی می‌کند؛ اما اگر تاکنون آن را مطرح می‌کرد، می‌توانستیم این موضوع را نیز بررسی کنیم. دولت باید دقت بیشتری در کار‌ها و برنامه‌های خود داشته باشد و در چند ماه گذشته نیز فرصت کافی برای بررسی این موضوع داشته است.

نماینده شیراز گفت: بخشی از یارانه مربوط به نان و برق در لایحه بودجه آمده است. یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومان پرداخت می‌شود اما منابع پرداخت آن مشکل دارد. سال گذشته افزایش قیمت حامل‌های انرژی را پیش‌بینی کردیم، ولی تفاوت یارانه نقدی‌ که پرداخت می‌شود با یارانه‌ای که در لایحه آمده، ۱۴ هزار میلیارد تومان است.

وی در مورد روند ادامه هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده گفت: دولت ناچار خواهد بود، تغییراتی در قیمت حامل‌های انرژی داشته باشد. هر چند شیب زیاد برای افزایش قیمت‌ها امکا‌ن پذیر نباشد، دست‌کم باید بیشتر از نرخ تورم باشد تا بتواند مقداری از کسری‌ها را پوشش دهد.

قادری در توضیح اینکه دولت حقوق کارکنان را ۱۸.‌۵ درصد افزایش داده که کمتر از نرخ تورم است و با افزایش قیمت حامل‌های انرژی بالا‌تر از نرخ تورم مشکلات حقوق بگیران دولت افزوده خواهد شد، گفت: این موضوع درست است، ولی راهی جز این نداریم. دولت باید در افزایش قیمت‌های انرژی با احتیاط عمل کرده و سهمیه‌ها را رعایت کند. افزایش قیمت بنزین تا ۱۰۰۰ تومان آثار تورمی بالایی نخواهد داشت؛ مشروط بر اینکه حمل و نقل عمومی توسعه یابد و از گاز برای آن استفاده کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل