بازدید 74883
گزارش تحلیلی از وضعیت اقتصاد در سال 93

سال 93 سال شکوفایی اقتصادی است؟

آمارها و وعده هایی که مردان اقتصادی دولت یازدهم عنوان می‌کنند نشان می‌دهد که سال 93 به نوعی پس از این سال‌ها سال شکوفایی اقتصادی است..
کد خبر: ۳۶۳۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳ 10 December 2013
اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم وضعیت اقتصادی مردم در تمام کشور در سال 90، 91 و ابتدای 92 آنچنان چنگی به دل نمی‌زد. بسیاری از مردم در پی افزایش تورم و گسترده شدن سایه بیکاری بر کشور وضعیت اقتصادی غیرقابل قبولی پیدا کردند و به سختی از پس معیشت خود بر آمدند.

 بالا و پایین شدن نرخ دلار که موج تورمی گسترده ای ایجاد کرد، افزایش قیمت مسکن، افزایش قیمت موارد خوراکی و کالاهای اساسی، افزایش قیمت خودرو و لیست طول و دراز دیگری از مشکلات اقتصادی موجب شد که مردم در انتظار دولت آینده بنشینند. دولت یازدهم که بر سر کار آمد آرام آرام فضای اقتصادی رنگ و روی آرامش نسبی را به خود دید اما بخشی از اصلی ترین مشکلات نظیر تورم، نرخ ارز، افزایش بیش و کم قیمت کالاهای اساسی و مسائلی از این دست هنوز به حال خود باقی است.

با این وجود اما آمارها و وعده هایی که مردان اقتصادی دولت یازدهم عنوان می‌کنند نشان می‌دهد که سال 93 به نوعی پس از این سال‌ها سال شکوفایی اقتصادی است. برای مثال محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت به تازگی گفته که در سال آینده به رشد اقتصادی 3 درصد می رسیم و تورم هم به عدد 25 درصد خواهد رسید.

این در حالی است که طبق آمار کشور ما اکنون دارای رشد اقتصادی منفی 5 درصد است و از نرخ تورم 40 درصدی هم رنج میبریم. با این حال چنین وعده هایی با وعده ها و سخنان رییس جمهور هم کمی تناقض دارد. زیرا حسن روحانی چندی پیش گفته بود که در سال 93 سعی می شود که رشد اقتصادی از عددی منفی به صفر برسد و پس از آن مقدمات رشد اقتصادی فراهم شود. با وجود چنین اظهار نظرهایی اما نوبخت معتقد است که لایحه بودجه 93 که به تازگی تحویل مجلس شده، می تواند سال 93 را به سال شکوفایی اقتصادی تبدیل کند.

آنطور که معاون رئیس‌جمهور گفته: «پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی درپایان سال آینده به 3 درصد و رشد نقدینگی به 18 تا 20 درصد برسد. » او همچنین گفته:« در زمینه رشد اقتصادی پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی در پایان سال 92 به منفی 8 دهم درصد و در سال آینده 3 درصد مثبت باشد. همچنین رشد سرمایه‌گذاری که سال گذشته منفی 21.9 درصد بوده در پایان سال 92 به منفی 1.7 درصد رسیده است و در پایان 93 به رقم 1.7 تا 1.9 درصد برسد.»

نوبخت با اشاره به پیش‌بینی تورم 36 درصدی در پایان سال جاری، گفت: «پیش‌بینی می‌شود، این نرخ در پایان 93 به رقمی حدود 21 تا 24 درصد برسد و این به معنی این است که رشد افزایش قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. پیش‌بینی نرخ بیکاری 93 هم رقمی بین 12.4 تا 12.6 درصد است.»

با توجه به سخنان نوبخت می‌توان اینطور گفت که در سال آینده کشور باید وضعیت اقتصادی بهتری داشته و وضعیت زندگی و معیشتی مردم هم بهبود پیدا کند. در این مسیر اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که برنامه دقیق دولت برای آنها مشخص نیست.

برای مثال کاهش و یا ثابت نگه داشتن نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال نیازمند برنامه‌ای است که دولت هنوز برای آن برنامه ای کارشناسی شده و علنی ارائه نداده است.  از همین‌رو دولت اگر بخواهد در سال 93 به این پیش‌بینی‌ها دست پیدا کند و به هدف خود برسد باید برنامه‌ای دقیق و مدون در پیش گیرد و زندگی مردم از لحاظ معیشتی را بهبود بخشد.

منبع: شفاف

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها