بازدید 17323
۸

نگاه شما: منطقۀ نمونۀ گردشگری جنگل اولنگ

کد خبر: ۳۶۱۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰ 03 December 2013
جنگل اولنگ در فاصلۀ 85 كيلومتري شمال شاهرود در امتداد جنگل های ابر و قطری قرار دارد كه از شمال به جنگل­هاي استان گلستان و از شرق، غرب و جنوب به ارتفاعات حوزۀ آبريز شهرستان شاهرود محدود می باشد.

از نظر توپوگرافي نيز بخش زيادي از عرصه به صورت تپه ماهور با شيب متوسط و پستي و بلندي های زيادی بوده كه در بخش­هاي شمالي به آبريز درياي خزر در استان گلستان منتهي مي شود.

ارتفاع اين اراضي حدود 3100 تا3200 متر از سطح دريا بوده و در واقع برروي يال هاي جدا كننده دو حوزه آبريز شمالي و جنوبي رشته كوه البرز شرقی در منطقۀ خيج شاهرود مستقر است.

اکتشاف معادن ذغال سنگ در بعضي قسمت هاي جنگل منجر به ايجاد جاده نسبتاًَ خوبي شد و مورد استقبال علاقمندان و طبعیت دوستان قرار گرفت.

اگرچه تخریب های ناشی از احداث جاده و بهره برداری از معادن ذغالسنگ لطمۀ جدی به منطقه وارد کرده ولی هوای خنک و مناظر دیدنی و وجود راه مناسب آسفالت، این منطقه را به مکانی مناسب برای گردشگری تبدیل نموده است. در ايام تعطيل به خصوص از عصر روزهاي پنج شنبه تا آخرين ساعات روز جمعه، تعداد زيادي از طبیعت گردان، که اکثريت آنها از اهالي شاهرود هستند، با نصب چادر­هاي مسافرتي از چمن­زارها، چشمه­ها، جنگل هاي تنک منطقه و هواي مطبوع و دلنشين آن استفاده مي نمايند.

جاده احداثي امروزه علاوه بر نقش انتقال ذغالسنگ استخراجي از معادن منطقه براي ارتباط بين شهرهای شاهرود و راميان و همچنين براي گردشگران مورد استفاده قرار مي گيرد.

بر بالاي بلندترين گردنۀ اين منطقه، اداره راه و ترابري شاهرود ايستگاهي تأسيس نموده که کار حفاظت از راه و باز نگه داشتن آن را در هنگام برف و کولاک به عهده دارد. وجود اين ايستگاه به عنوان تأسيسات حمايتي، مي تواند در خدمت توسعه گردشگري منطقه نيز مورد استفاده قرار گيرد.

براساس مطالعات هواشناسي، اقليم منطقه جزء اقليم­های نيمه خشك مرطوب و در بخش شمالي اقليم منطقه مرطوب سرد مي باشد. متوسط بارندگي ساليانه حدود 350 تا 400 ميلي متر و در آبريز شمالي نيز تا550 ميلي متر برآورد شده است. ميزان تبخير و تعرق واقعي 700 ميلي متر و ميانگين درجه حرارت ساليانه نيز 12درجه سانتي گراد برآورد شده است.

آنچه از اقليم در برنامه توسعۀ گردشگري منطقه مهم به نظر مي رسد، تعداد روزهاي يخبندان است. به استناد گزارش هاي هواشناسي، تعداد روزهاي يخ بندان در منطقه 98 روز می باشد. اغلب بارش منطقه در فصل زمستان (به صورت برف) و در فصل بهار به صورت باران مي باشد.

به دليل تنوع اقليمي، پوشش گياهي منطقه به دو بخش مرتعي و جنگلي قابل تفكيك مي باشد. در بخش پوشش مرتعي كه در دامنۀ جنوبي منطقۀ اولنگ گسترش دارند، اغلب گونه ها شامل، گراس هاي چند ساله ازجمله استيپا، فستوكا، برموس و اگروپايرون به همراه درمنه، چوبك، كلاه ميرحسن وسالويا و غيره قابل مشاهده است اما در بخش شمالي منطقۀ اولنگ كه شامل جنگل هاي خزري مي باشد و از مهم ترين گونه هاي جنگلي منطقه مي توان در دو بخش درختان و درختچه ها به مواردي چون بلوط، ممرز، افرا، شيردار، وليك، ازگيل، كركو و غيره اشاره کرد.

مهمترين گونه هاي جانوري كه در منطقه قابل مشاهده هستند، شامل انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان مي باشند. شرايط جنگلي و امکان پناه گرفتن حيوانات شانس مشاهده بسياري از حيوانات را براي گردشگران از بين برده است. افراد علاقمند با تمهيدات خاص مي توانند گونه هايي جانوری آن را مشاهده نمايند.

منطقۀ اولنگ در حقيقت منطقه­اي است که بين دو فرهنگ متفاوت واقع شده است. در آبريز جنوبي روستاهاي شاهرود و در آبريز شمالي روستاهاي راميان قرار گرفته اند. شکل فرهنگي اهالي معدود باقي مانده در منطقه اولنگ با سادگي بيشتري همراه است و هنوز تکلفات شهري را در خود جای نداده است. آثاري از دست بافته ها در بين ساکنين گذشته جوزچال ديده مي شود اما صنايع دستي بشکل پويا و در حال توليد وجود ندارد.

جنگل و ارتفاعات اولنگ بخشي از چشم انداز منطقۀ جنگلي شاهرود مي باشد که به دليل وجود اقليم مرطوب و خنک و نزديکي به شاهرود، جهت جلب گردشگران در فصل بهار، تابستان و پایيز قابل برنامه ريزي است.

شرايط فعلي گردشگری در منطقه بسيار فقیر بوده ليکن بخاطر چشم انداز زيباي منطقه و نياز گردشگران وجود يک برنامه اصولي و فراهم آوردن زیرساخت های مورد نیاز سرمایه گذاری در بخش گردشگری ضروري است.

تنوع بخشي به گردشگري در منطقه به همراه برنامه هایي از جمله بهره گيري و تلفيق مناطق گردشگري مثل مناطق جنگل ابر و قطري از الزامات اساسي توسعۀ گردشگری مي باشد.

از جمله جاذبه هایی که در مسیر بازدید این جنگل فرح بخش قرار دارد می توان به مجموعۀ تاریخی بسطام اشاره کرد که گنجینه ای از تاریخ، فرهنگ و تمدن منطقۀ شاهوار به شمار می رود. آرامگاه عارف نامی شیخ ابوالحسن خرقانی در روستای قلعه نو خرقان، آبشار تنگه داستان مجن و نیز موزه باستان شناسی، موزه حیات وحش و آثار تاریخی شهر شاهرود نظیر مسجد شیخ علی اکبر، مسجد جامع، بازار تاریخی، تکیۀ زنجیری، خانۀ یغمایی ها و... از جمله جاذبه های مسیر گردشگری جنگل اولنگ است.

در شهر های شاهرود و بسطام اماکن اقامتی، پذیرایی و آژانس های گردشگری مناسبی وجود دارد که با بهره گیری از پرسنل، لیدرهای آموزش دیده و امکانات استاندارد به خوبی پذیرای گردشگران هستند.

دسترسی به شاهرود که در 400 کیلومتری شرق تهران به مشهد قرار دارد علاوه بر اتوبان، از طریق خطوط ریلی و هوایی نیز امکان پذیر می باشد.



فرستنده: علیرضا اسلام پناه

* برای آشنایی با شرایط و نحوه همکاری با «نگاه شما» اینجا را کلیک کنید.





تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۸
شـاهرود قاره کوچک زیبا
ممنون از نگاه شما و تابناک عزیز ...
با سلام.
جنگل اولنگ در استان گلستان واقع شده است و جزء شهرستان رامیان می باشد. این جنگل در جاده زیبای رامیان- به شاهرود و حوزه استان گلستان واقع شده است و جاده آن در محدوده استان گلستان یکی از بی نظیر ترین جاده های ایران است. عکس سوم منطقه " بادو" در نزدیکی روستای "ملچ آرام" از توابع شهرستان رامیان را نشان می دهد که در فصول مختلف پذیرای گردشگران می باشد.
کاملترین طبیعت ایران در شاهرود وجود داره از یه طرف کویر از یه طرف جنگل و از یه طرف کوهستان قرار داره آب و هواشم حرف نداره دوران دانشجویی شاهرود بودم خیلی خوش گذشت. یادش بخیر
خوبه هنوز نابود نشده!
جاي شما خالي عيد امسال فرصتي شد و رفتيم شاهرود آبشار مجن فوق العاده زيبابود با مسيري پر از باغ هاي قشنگ و سكوتي بي نظير ، جنگل اولنگ كه نگو نپرس جاده اي قشنگ و چشم اندازي زيبا از جنگل كه شبيه كارت پستال بود قطعا" بهار و تابستان خيلي خيلي زيباتر از موقعي مي شه كه من ديدم و به هموطنان عزيزم سفارش مي كنم اگر فرصتي داشتند يك سري به اونجا بزنن به نظر بنده نقطه نقطه ايران به يكبار ديدن مي ارزه
ممنون اقاي اسلام پناه بسيار زيبا.
این جنگل با هوای بسایر مطبوعش و اقیانوسی از ابر که همه روزه ارتفاعات آن را در بر می گیرد، از زیباترین جنگل های ایران است.
با سلام
با توصیفات شایسته ای که در این نوشتار آمده و با آن همه گردشگری که که چه در روزهای تعطیل و یا چه بصورت عبوری از این منطق بسیار زیبا و خوش آب و هوا دیدن می کنند دریغ از کمترین امکانات تاسیساتی از جمله سرویس بهداشتی و جایگاه دپوی زباله در این منطقه جنگلی
چه خوب است مسئولین مربوطه بعد از یک روز تعطیل مخصوصا در ایام تابستان سری به این منطقه بکر و زیبا بزنند تا ببینند که گردشگران از سر ناچاری و به خاطر نبودن امکانات مناسب برای اقامتی هر چند کوتاه جنگل را به چه روزی انداخته اند !!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی