بازدید 54360

یک قلاده پلنگ در استهبان کشته شد +عکس

لاشه این پلنگ در نزدیکی فلکه ورودی شهر و در باغ‌های انجیر پیدا شده است؛ کارشناسان دلیل مرگ احتمالی این حیوان نادر را طعمه سمی دانسته‌اند.
کد خبر: ۳۶۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱ 01 December 2013
روز جمعه هشتم آذرماه ۹۲ باز هم شاهد کشته شدن یکی دیگر بازماندگان بزرگ‌ترین گربه‌سانان باقی مانده در کشورمان بودیم. یکی از مأموران محیط زیست استهبان در‌باره علت مرگ این حیوان گفته ‌که احتمالا این ماده پلنگ به‌ دلیل طعمه سمی کشته شده است.
 
به گزارش «تابناک»، رسول حاجی‌باقری، فعال محیط‌ زیست استهبان در این باره به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: روز جمعه هشتم آذر ۹۲، مرگ یک پلنگ به دست یکی از اهالی به اداره محیط زیست استهبان گزارش شد.
 
به‌ گفته او، مأموران اداره حفاظت محیط زیست استهبان پس از دریافت خبر، سریع‌ به محل فرستاده‌ ‌و با لاشه این حیوان در نزدیکی «فلکه انجیر»، میدان ورودی شهر و در باغات انجیر مواجه شدند.
 
بهادر دربندانی، یکی از مأموران اداره محیط ‌زیست نیز در این باره گفت: احتمالا این ماده پلنگ به وسیله طعمه سمی کشته شده است، چراکه اثری از زخم و خراش در بدنش دیده نشده و همچنین در حوالی منطقه‌ای که لاشه پیدا شده، چندین آغل گوسفند وجود دارد که احتمال استفاده دامداران از این روش برای کشتن پلنگ را زیاد می‌کند.
 
کودکان استهبانی نظاره گر لاشه پلنگ کشته شده در این شهرستان
کودکان استهبانی نظاره گر لاشه پلنگ کشته شده در این شهرستان

به گفته دربندانی، گوشت سگ و چوله (تشی یا خارپشت) غذای مورد علاقه پلنگ است و یکی از این نوع گوشت‌ها،‌‌ همان طعمه‌ای بوده که سمی شده و پلنگ را کشته است. لاشه پلنگ به مرکز استان منتقل شد تا بررسی‌های لازم ‌روی آن انجام شود.
 
جمعیت این حیوان در گذشته در کوه‌های استهبان، بسیار ‌بوده‌ که متأسفانه نابودی زیستگاه و کاهش شدید گونه‌های تغذیه، این حیوان را در معرض خطر انقراض قرار داده است و امروزه تعداد انگشت شماری از این پستاندار زیبا در منطقه استهبان وجود دارد.

آن طور که فعالان‌ محیط ‌زیست گزارش می‌دهند، جمعیت این گونه از گربه‌سانان، به شدت رو به کاهش است و در اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست، در فهرست گونه‌های «در مرز تهدید به انقراض» قرار گرفته است، به‌ گونه‌‌ای ‌که محدود شدن زیستگاهش و در کنار آن، کشتار این پستاندار، می‌تواند وضعیت بحرانی آینده او را فراهم سازد.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۴
انتشار یافته: ۳۴
این موضوع تا کی می خواد ادامه پیدا کنه ؟
پاسخ ها
فدوی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
تا وقتی پلنگ تموم بشه اونوقت با لذت می شینیم راز بقای آفریقا رو می بینیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
جالب اینجاست که از علت مرگش مطمئن نشدن!نوشته احتمالا
ناشناس
| United Kingdom |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
عادیه دوست من هرماه یه خبر میاد
در شمال کشور من شاهد شکار و ازبین رفتن بیش از سه مورد پلنگ بودم که تا کنون کسی آنها را ندیده و پوست و تاکسی درمی لاشه حیوان به مبالغی در حدود 5 میلیون تومان به فروش رفته . در جنگلهای شمال سالانه بش از ده مورد شکار پلنگ انجام میشود.
ای بابا
انطور که پیش میره شش ماه بعد
پلنگ منقرض شد!!!!
وقتی خبر مرگ یک پلنگ ویا خرس را می شنوم غم تمام وجودم رو میگیره
قلبم به درد اومد
ای خدا چیکار کنم از دست بعضی از مردم خدا نشناس...... ضرر و زیانشونم محیط زیست میده باز ببین با این زبون بسته ها چیکار میکنند؟ به خدا اینا زینت طبیعتمون هستند. آه این زبون بسته دامنتون رو میگیره. برکت از سفره و زندگیتون میره.
خدا باعث و بانیش رو لعنت کنه
استهبان در فارس است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
من نمی فهمم منفی برا چیه؟
اشتباهی بوده؟
مگه استهبان در استان فارس نیست؟
خب آغل دار ها را از محل زیست پلنگ بیرون کنید
حیف!!!
خاک برسرشان پلنگ به این زیبایی را چطور دلشان اومد بکشند؟؟
با سلام و احترام
ما فكر مي كرديم كليه پلنگ هاي نادر اين سرزمين تحت مراقبت هستند به گونه اي فكر مي كرديم كه قلمرو آنها محافظت شده است. اما با انتشار اين خبر فهميديم كه قلمرو پلنگ هاي ايران جزو مناطق محافظت شده و زيستگاه هاي امن نيست! اگر واقعاً در كشور ارگاني نيست كه از اين گونه محافظت كند بهتر است براي حفظ گونه اين حيوان نادر جهت جلوگيري از انقراض حداقل يك جفت نر و ماده به يكي از كشورهاي مشتاق محيط زيست كه توانايي مراقبت از آن را دارد انتقال داده شود. ما بايد با وجود اين روند به فكر يك بانك جهاني از گونه حيات وحش در جهان باشيم! وگرنه فاجعه اي كه انتظارش را نداريم و دور نمود مي كند به زودي رخ خواهد داد!!!
علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد.
شايد اين نظر باعث ناراحتي عده زيادي شود! يا اين حرف به حساب عدم علاقه به كشور گذاشته شود! اما شما به من بگوييد اگر نسل اين حيوان حفظ شود بهتر است يا هر روز شاهد خبري و عكسي از انقراض آن باشيم! اين خبر رساني بسيار عالي است و بي خبري از اين فجايع زيست محيطي به مراتب خطرناكتر از بي تحركي در رسيدگي است! اما آيا اگر تنها نظاره گر انقراض تدريجي اين گونه كمياب و زيبا باشيم كافي است! اگر شرايط به گونه اي است كه قابل كنترل نيست و روند بهبود صورت نمي گيرد بهتر است كه اقدامي جدي به عمل آيد. هستند كشورهايي كه حاضر به هزينه كردن براي اين موجودات زيبا باشند. چون قدر و مرتبه اين آيه هاي الهي را خوب مي دانند. و البته اميدوارم اگر تصميم بر اين شد بهترين كشور را انتخاب كنيم. اگر من به عنوان يك شهروند از تمكن مالي خوبي بهره مند بودم و يا مي توانستم شرايط محيطي را فراهم كنم اين كار را مي كردم. اما حالا كه نمي توانم و فريادرسي هم نيست. اين تنها راه حل حداقل به نظر من از نابودي و انقراض به مراتب بهتر است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
دوتا پلنگ به روسیه فرستاده شده که همین چندوقت پیش بچه دار شدن
اول فک کردیم ضرر کردیم که دادیمشون روسیه--اما الان همه خوشحالن
چرا باید اینطور شاهد از بین رفتن حیوانات بی زبان باشیم
محیط زیست که سه برابر قبل گسترش تشکیلاتی پیدا کرد تا خدماتشو بهینه کنه ، پس چی شد ؟
پاسخ ها
iman
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
اینجا دیگه ربطی به محیط زیست نداره مشکل از بی فرهنگی خودمونه
با سلام . متاسفانه در سالهای اخیر از این موارد زیاد گزارش می شود گاهی در فیروزکوه و گاهی در مازندران و گاهی در رودبار که قلب انسان به درد می آید. تا وقتی که مردمی که در جایی زندگی می کنند که این گربه سانان زیبا زندگی می کنند از این دست مسایل پیش می آید. باید تلاش کرد مناطقی را در نظر گرفت که هم از زیستگاههای انسانها فاصله داشته و هم این گربه سانان بتوانند از حیوانات دیگر در این مناطق وجود دارد شکار کنند تا به گله ها و احشام روستائیان هجوم نیاورند.
از ديو و دد ملولم و انسانم آرزوست
اونقدر تعداد پلنگ تو این منطقه زیاد بوده که یه دره بوده مسیر استهبان به داراب یه اسم دره پلنگان.
الان اما متاسفانه هیچی نمونده
امان از این موجود دوپا!!!!!!!!!! همه چیز رو نابود میکنه.....براستی بشر به جه درد میخوره
ولله هرگاه می شنوم یا می بینم که اینگونه حیوانات شکار می شوند انگار غم دنیا مرا میگیره تو را به خدا بیایئد از طریق صدا و سیما مردم را اگاه سازیم که چگونه از محیط زیست حفاظت کنند اگه اینگونه حیوانات از بین بره دیگر طبیعت کشور بی روح و بی جان میشه
از دیدن هیچ چیزی به این انداذه ناراحت نمیشم
هر دم از این باغ بری میرسد
ای خدا بازهم که از این خبرها آخر کی تمام میشود چرا فریادرسی نیست چرا کسی بداد این زبان بستهها نمیرسد این نوع پلنگ تنها در ایران یافت میشود و به غیر از ایران در هیچ کشوری نیست و آنهم بصورت بسیار محدود که در حال از بین رفتن است من بنوبه خود حاضرم اگر صندوگی بخاطره حمایت از حیوانات در ایران ایجاد بشود کمک کنم و اگر هاست کسی مرا راهنمایی کند تا کمک کنیم به این بیچاره ها
تا وقتي عاقلانه رفتار نميكنيم همينه
همينطوري كه نميشه به روستايان بگيم پلنگ ها رو نكشيد حتي اگر همه گوسفنداتون رو خوردند
بلكه بايد بهشون تضمين قانوني بديم كه شما كاري نكنيد اگر خسارت ديديد دولت بلافاصله و خارج از نوبت كل خسارت رو عينا جبران ميكنه
و الا انتظار فداكاري الكي نداشته باشيد
ماباید از اون چوپان لرستانی درس بگیریم
ديگه كسي نميگه گرگه.من كه فكر ميكنم اين گرگه پلنگ نيست
خدا به محیط زیست ما رحم کنه
خودمون که رحم نمیکنیم
به مورچه اش رحم نمی کنند اینکه پلنگz
من تو عکس هستم اونی که یه ذره سرش بالاست منم این عکس روهم اقای کشفی سال 92گرفت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر