بازدید 16568

نگاه شما: سردرگمی داوطلبان آزمون دکترا!

کد خبر: ۳۵۹۲۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸ 21 November 2013
چند سالی است که آزمون ورودی دکترای تخصصی در کشور، توسط سازمان سنجش و ‌نیمه متمرکز برگزار می‌شود. هرچند این شیوه، در آغاز مطرح شدن، امید‌ها را برای برخورداری از عدالت بیشتر در ادامهٔ تحصیل دانشجویان و همچنین پایان سلیقه‌گرایی مصاحبه کنندگان در آزمون‌های دکترای دانشگاه‌های مختلف زنده می‌کرد، اما کم کم و با تغییر هر سالهٔ شیوهٔ برگزاری آزمون بیش از آنکه موجبات آسودگی خاطر داوطلبان را فراهم آورد، موجب سردرگمی داوطلبان شده است.

تغییر ضریب آزمون کتبی و مصاحبه‌ که ابتدا به صورت ۳۰ درصد نمره کتبی و ۷۰ نمره درصد مصاحبه بود، به ضرایب برابر ۵۰، ۵۰ از مواردی بود که امید بهبود شرایط را می‌داد.

لیکن، امروز، بار دیگر با انتشار اطلاعیه ‌نام‌نویسی آزمون دکترای نیمه متمرکز در فاصلهٔ زمانی کمتر از چهار ماه به برگزاری آزمون‌ و مشخص شدن تغییر دوباره در روند برگزاری و سنجش در این آزمون، و ضریب ۷۰ درصدی نمرهٔ مصاحبه، که مجددا برای این آزمون در نظر گرفته شده است، تنها به دانشگاه‌ها این امکان را می‌دهد که طبق سلیقهٔ مصاحبه کنندگان، دانشجویان را گزینش نمایند و باز هم عده‌ای از داوطلبان که از لحاظ علمی نمره و پیشینهٔ خوبی دارند، بر اساس سلیقهٔ مصاحبه کنندگان از ادامهٔ تحصیل باز بمانند!

آنچه باید مورد پرسش قرار می‌گیرد آن است که داوطلبان آزمون دکترا در فاصلهٔ زمانی کمتر از چهار ماه تا آزمون چرا باید با تغییر در روند گزینش و همچنین روند برگزاری آزمون نسبت به سال‌های گذشته مواجه شوند؟

فرستنده: فاطمه الف- کارشناس ارشد فوتونیک

* برای آشنایی با شرایط و نحوه همکاری با «نگاه شما» اینجا را کلیک کنید.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۳
انتشار یافته: ۳۶
جالب اینکه برای رشته «ایرانشناسی» رشته دکتری در کشور تصویب نشده و به داوطلبان گفته شده که در آزمون دکتری تاریخ شرکت کنند. به نظر شما کسی که ارشد ایرانشناسی خوانده، در مصاحبه دکتری تاریخ با اعمال سلایق مختلف پذیرفته می شود؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
آیا توجه کردین که چرا میل به ادامه تحصیل در ایران بالاست؟و حتی برای مقطع دکترا نیز صف عریض و طویلی تشکیل شده است؟!!!!
محمد نوری زاده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
خیلی جالبه یعنی واقعا تو «ایران» رشته ی «ایران شناسی» مقطع دکتری نداره؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
اعمال سلیقه دانشگاهها تا چه حد من با 8 مقاله ای اس ای توی مصاحبه رد شدم نفر یعدی بدون مقاله قبول شد چرا چون تو ان دانشگاه درس خونده بود
کار درستی کرده اند که مصاحبه را 70 گرفته اند. چون در دو سال گذشته یک سری افراد بی سواد به عنوان دانشجوی دکتری گزینش شده اند که درست نیست. پیشترها امتحان دکتری توسط دانشگاه ها برگزار می شد و این باعث می شد که کسانی که نخبه تر بودند برگزیده شوند. اما با کنکوری شدن دکتری هم ظرفیت پذیرش دکتری بالا رفته است که به ضرر جامعه علمی است و هم برخی افراد به صورت شانسی به دکتری دست می یابند.
چرا سه ماه مانده به اجرای آزمون دکتری، مصاحبه ها و تصمیمات اعلام شده چند ماه اخیر خود را به یکباره عوض کرده و با تغییر شرایط آزمون دکتری با سرنوشت دانشجویان و داوطلبان به راحتی بازی می کنند.
من موافق سهم بیشتر مصاحبه هستم
چون یک استاد دانشگاهی پس از اینکه یک کارشناس ارشد رو با راهنمایی های خودش به سرانجام رسوند مطمئنا قصدش اینه که بتونه با همون شخص در دوره دکتری بتونه وارد حوزه هایی شود که تاکنون دست نایافته باقی مانده است. پس چطور انتظار می توان داشت که یک نفر دیگر که هنوز الفبای آن مفاهیم را نمی داند صرفا به دلیل اینکه 4 تا تست بیشتر زده رو انتخاب کنه که هیچ درکی از موضوع خاص مورد علاقه استاد مربوطه ندارد و هیچ تحقیقی انجام نداده است.
آخه این چه وضعشه؟
توی ایران آدم برای 6 ماه آینده اش هم نمی تونه برنامه ریزی کنه؟
کاهش ضریب مصاحبه خواست اکثریت داوطلبین است. بالا بردن کیفیت امتحان کتبی راهی مناسب برای گزینش بهتر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
من دانشجوی دکترام آقا وقتی استاد شما رو نخواد 5 سال جهنم خواهی داشت و بعدش هم با وضعی شاید به دفاع بررسی که راه به جایی نخواهی برد
من الان دانشجوی دکتری رشته فقه و حقوق هستم. اتفاقا این کار سازمان سنجش در بازگشت به رویه دو سال قبل خیلی هم درسته. یه عده به لطف نمره زبان دارن تو مقطع دکتری درس میخونن. اون هم بخاطر همین تصمیم پارسال سازمان سنجش که درصدا رو 50 50 کرده بود. طرف حتی نمیتونه یک متن فقهی عربی رو با اعراب درست بخونه. اعصابم سر کلاس خورد میشه که اینقدر مقطع دکتری رو بی ارزش کردن. اصلا دوباره باید برگرده به همون حالت قبل و پذیرش دکتری فقط با مصاحبه علمی باشه. منتهی نظارت رو بیشتر کنن که پارتی بازی نشه.
آزمون سراسری دکتری اصلا روش مناسبی برای جذب دانشجو تو مقطع دکتری نیست.
یک راهکار مناسب اینه که هر دانشگاه مصاحبه علمی رو به صورت کتبی برگزار کنه و نتایج رو به همراه اوراق امتحانی بفرسته سازمان سنجش تا قابل بررسی و شکایت هم باشه.
درستش هم خوب همینه که مصاحبه نمره بیشتر داشته باشه.
سلام،
یک نکته که همیشه در زمینه آزمون دکترا در نظر گرفته نشده، این هست که اصولا در اکثر کشورهای پیشرفته، ابتدا مدرک و سوابق علمی‌ دانشجو سنجیده می‌شه، اگر اون فرد حائز شرأیط بود، بهش میگن یک استاد راهنما برای دوره دکترا معرفی‌ کن. اگر استاد راهنما دانشجو را پذیرفت، آن فرد دانشجو دکترا میشود.
پس سوابق فرد، عملکرد در کارشناسی و کارشناسی ارشد و مصاحبه مهم هست. نه حفظیات تئوریک در کنکور.
تا زمانی که وزارت علوم، داوطلبین و دانشجویان دکترا، ذهنیتشون از دکترا تنها مطلب تئوریک باشه، وضعیت همینه.
کنکور فقط برای مقاطع پایینتر کارساز هست. در دکترا افراد باید و باید بر اساس مهارت‌های مختلف و کاربردی دست‌چین بشوند و لذا هیچ راهی‌ جز مصاحبه سفت و سخت نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
احسنت
وای دوباره تغییر کرد؟
خدایا ما از دست اینا چکار کنیم؟
من نمیدونم این چه کاریه که همه میخوان تو این مملکت دکتری بخونن؟
در ثانی، خود این آزمون هم فلسفه اش اشتباهه. کنکور واسه دکتری دیگه نوبرشه. حداقل واسه دکتری دیگه باید دانشجوها با توجه به سابقشون سنجیده شن. که فکر کنم 20 سال تحصیل نشون میده طرف چیکاره بوده. طرفی که معدلش 14 بوده واقعا این شایستگی رو نداره که بیاد دکتری بخونه.
دقیقا اتفاقی که برای اینجانب افتاده است سال گذشته بعد از زحمات زیاد دانشگاه آزاد اسلامی در رشته دکتری مدیریت تکنولوژی برای مصاحبه پذیرفته شدم در روز مصاحبه با وجود بالا بودن رتبه علمی و پاسخ دقیق به سئوالات پذیرفته شدم آنهم نه در انتخاب اصلی بلکه واحد امارات با هزینه وحشتناک که از توانم خارج بود برای همین ثبت نام نکردم بعد یکماه از اعلام نتایج برای تسویه حساب نهایی به دانشگاهم مراجعه کردم و دیدم افرادی که در روز مصاحبه حتی نتوانسته بودند به سئوالات ساده آمار پاسخ دهند و یا انگلیسی بخوانند یا حتی یک مقاله علمی محض رضایی خدا نداشتند در همان واحد پذیرفته شدند !!!! وقتی از آموزش علت را جویا شدم فقط گفتند در مصاحبه تصمیم گرفته می شود ...!!!!؟؟؟
درستش هم همینه باید دست استاد رو باز گذاشت آخه کنکور که ملاک نیست
همه میتونن بیان کنکور بدن و نمره خوبی بگیرن
ملاک اصلی نظر استاده
برادر من چند سال داره ازمون میدم چند برابر ظرفیت و اینکه مصاحبه تاثیر داره شاید برای رتبه های زیر ده باشه هر جا که اولین گزینتون بود برای مصاحبه و به اونجا دعوت شدین اونجا هم پذیرفته میشین به همین سادگی
با سلام
اینجانب دانشجوی دوره دکتری مهندسی مکانیک هستم. بنده با برگزاری آزمون برای مقطع دکتری کاملا مخالف هستم. شاید برگزاری آزمون دارای برخی نکات مثبت باشد، اما در کل دارای نکات بسیار منفی است. شما تصور کنید در رشته مهندسی مکانیک فردی در زمینه خاصی در دوره ارشد تلاش زیادی کرده است و استاد راهنمای او نیز وی را دارای صلاحیت برای ادامه تحصیل تشخیص دهد. حال با برگزاری آزمون این فرد مجبور خواهد شد به دانشگاه دیگری برای ادامه تحصیل (در صورت قبولی) مراجعه کند. اتفاقی که می افتد این است: 3 نفر در این فرآیند آسیب می بینند:
1- دانشجو؛ دانشجو مجبور خواهد بود در زمینه ای مغایر با علاقه و توانایی ادامه تحصیل دهد. یعنی تمام تلاش وی در دوره کارشناسی ارشد نابود خواهد شد.
2- استاد راهنمای اول دانشجو؛ اولا دانشجوی خود را از دست داده ثانیا مجبور است با فرد دیگری که با او آشنا نیست کار کند.
3- استاد راهنمای دوم؛ که دقیقا شرایط استاد راهنمای اول را دارد.
دوستان برگزاری آزمون در مقطع دکتری به معنای بی توجهی کامل به پایان نامه های کارشناسی ارشد است و کم ترین آسیب آن بی ارزش کردن پایان نامه های کارشناسی ارشد خواهد بود.
به نظر من آزمون در سطح دکتری کاملا بی معنیست. کسانی هستند که مشغول کار مرتبط با درس اند و از نظر علمی و نوآوری در سطح عالی قرار دارند. اما فرستی برای نشستن و تمرین تست!! ندارند. این افراد در همان مرحله اول حذف شده و حتی به مصاحبه دعوت نمیشوند. این یکی از مواردی بود که باعث رفتن من از ایران شد. و (متاسفانه یا خوشبختانه) راضی ام.
با سلام

به نظر بنده ضریب 50% به 50% خیلی عالیه...
درکل انتقاد بنده از نحوه گزینش و تغییر هر ساله قوانین اون هست...
من به عنوان داوطلب چرا باید 3-4 ماه مونده تکلیفمو بدونم؟؟؟؟
آیا اینجور منطق با اصول برنامه ریزی برای مطالعه مطابق هست؟؟؟

واقعاً که متاسفم
بنده سال 90 کاملا در داخل محدوده قبولی رشته خودم بودم ولی به دلیل همین اعمال سلیقه در مصاحبه رد شدم. همون 50-50 بهترین نسبته برای آزمون و مصاحبه
سلام ممنون از توجه شما علاوه بر تغییر ضریب زبان رو هم تغییر دادند ین که این تصمیم درست است یا خیر بحث مفصلی است مگر همین یک ماه پیش رییس سنجش نگقت تغییری نداریم در این یک ماه چه اتفاقی ناگهان افتاده است معلوم می شود اصلا کار کارشناسی نمی شود لطفا از سنجش توضیح بخواهید
سلام چرا ضریب زبان رو کردند یک ایا زبان با استعداد تحصیلی که معلوم نیست چیه برابر است چرا نمره منفی شو براش گذاشتن تو کدوم ازمون بین المللی برای زبان نمره منفی می گذارند اونم زبانی که ما برگزار می کنیم که اصلا استاندارد نیست معلوم نیست لغتاش از کجا در می ارن
به نظر من هم سهم مصاحبه بیشتر باشد بهتر است.با تمام احترامی که برای همه دوستان قائلم اما باید قبول کنیم که سطح سواد دانشجویان ارشد بخصوص در دانشگاه آزاد پائین است و نباید راهی برایشان باز شود که به سادگی وارد مرحله دکتری شوند.
سلام آیا باید فاصله درس تخصصی با زبان باید چهار برابر باشد در ازمون کارشناسی ارشد در رشته حقوق در بدترین حالت این اختلاف 3 است چطور شده در ازمون دکتری که دانشجو می خواهد phd بگیرد اهمیت زبان انقدر کم ارزش شده جالب است که در مصاحبه به زبان هم عرض دیگر دروس اهمیت میدهند
هر سال یک جوره خوبه گفته بودند تغییر نمی کند اگر می گفت تغییرات داریم معلوم نیست چه اتفاقی می افتاد این تازه اولشه دفترچه منتشر بشه حتما باید شاهد تغییر مواد امتحانی ام باشیم
به نظر من بایستی امتحان سنجش کاملا برداشته شود و مجددا اختیار تام به دانشگاهها سپرده شود، در این صورت دانشجویان قویتری جذب می شوند، ضمن اینکه دانشجوی ارشد وقتش را صرفا برای پایان نامه صرف می کند نه دوباره برای کنکور و تست و از این جور چیزها
لذا من فکر می کنم که افزایش ضریب مصاحبه ها کمکی باشه برای دانشجویان دکتر
ای خدا خسته شدیم از این موش ازمایشگاهی شدنمون. اه
استخدام يك كارگرساده هـم براساس روابط انجام ميشه واى بحال گزينش دكترا. شاگرد اول ارشد معتبرترين دانشگاه ورتبه دوم كنكور دكترى چند سال در مصاحبه رد ميشه! درحاليكه براش ازخارج ازكشور دعوتنامه مياد وخودش دوست نداره بره. هـنوزم شركت ميكنه وكتبى قبول ميشه! ديدم كه ميگم!!!!
با سلام
من به عنوان هیات علمی دانشگاه تهران نظرم بر این است که حتی نمره مصباحه و رزومه دانشجو باید بیشتر از این هم شود زیرا دوره دکتری یک دوره پژوهشی است که دانشجو باید بتواند مرز دانش را بگستراند و نمیتوان با یک آزمون تستی توانایی پژوهشی دانشجو را سنجید و در سالهای گذشته با دانشجویانی در مصباحه دکتری روبرو شدیم که رتبه شان تک رقمی بود ولی کمترین اطلاعاتی در مورد کارهای پژوهشی نداشتند و رزومه خیلی ضعیفی داشتند حالا باید این دانشجو را انتخاب کرد؟!
من موافق وزن بیشتر نمره مصاحبه هستم ولی نه در شرایط آلان کشور که شما ارده کنی و پول بدی میتونی ده ها مقاله isi یا isc یا ....داشته باشی . توی مصاحبه یه ربه هم فقط مقالت را می بینن و در حد یک صحبت کوتاه . اصلا ملاک ها کیفی نیست .
علاوه بر اون ضریب درس زبان از دو به یک تغییر پیدا کرده و نمره منفی هم برای زیان وجود خواهد داشت بر خلاف سالهای گذشته. خدا به خیر بگذرونه فردا که دفترچه ثبت نام آزمون بیاد معلوم نیست منابع چقدر تغییر کرده
کلا خسته نباشید!
این واقعا ظلمه،و هر کی استاد آشنا داشته باشه قبول میشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار