بازدید 2945

هشدار سازمان محیط زیست درباره گوزن زرد

کد خبر: ۳۵۷۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۰ 11 November 2013
مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از نظر تعداد گوزن‌های زرد ایرانی مشکلی نداریم اما این گونه از لحاظ کیفیت و غنای ژنتیکی در معرض تهدید است.

به گزارش ایسنا، مهندس محمدی افزود: کل جمعیت گوزن‌های زردی که در کشور وجود دارد موالید‌ همان شش راس گوزنی هستند که 50 سال پیش از طبیعت زنده‌گیری شدند و به اسارت رفتند که باید این ژن را تقویت کنیم.

وی در خصوص انتقال گوزن‌های زرد به زیستگاه‌های جدید به دلیل تلف شدن تعداد زیادی از گوزن‌ها در سایت کرخه و در خطر بودن تعدادی از گوزن‌های جزیره اشک به دلیل کم‌آبی، اظهار کرد: به اندازه کافی گوزن‌ها را جابجا کرده‌ایم و اکنون 50 سال است که سازمان حفاظت محیط زیست این گونه را در اسارت مدیریت می‌کند که اگرچه این جابجایی‌ها به تکثیر کمی گوزن‌ها کمک کرده اما چیزی که باید در نظر گرفته شود کیفیت آنهاست.

محمدی با بیان اینکه 65 گونه از 1135 گونه موجود در کشور در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارند، افزود: گونه‌هایی همچون گوزن زرد، گورخر آسیایی و حتی پلنگ در این لیست قرار دارند که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارند.

وی تاکید کرد: همانگونه که رییس سازمان حفاظت محیط زیست بارها تاکید کرده‌اند، اولویت ما برای حفظ گونه‌های در معرض انقراض، حفاظت درجا یا حفاظت در زیستگاه مادری هرگونه حیوانی است که برای گوزن زرد نیز همین طرح را به کار می‌بریم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار