بازدید 8865

قالی‌بافی که مدرسه‌ساز شد

شاید نام حاجیه خانم زهرا حیدری ثابت را جایی نشنیده باشیم، ولی برخی اوقات مردان و زنان گمنام، شهرت خود را با عمل بزرگشان به دست می‌آورند.
کد خبر: ۳۴۹۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰ 05 October 2013
روزی که دستانش تار و پود قالی را گره می‌زد تصور نمی‌کرد این قالی بستری برای احداث مدرسه و انجام کار خیر در امر مدرسه‌سازی ‌شود.

به گزارش فارس، چه بسا قارون‌هایی که از فرط زراندوزی، حتی حمل کردن کلیدهای خزانه‌های گنج‌هایش برای صاحبان قدرت دشوار بود و چه بسا ابولهب‌هایی که زندگی طولانی داشتند، اما خیری هر چند کم و ناچیز بر وجود پلیدشان چیره نشد، از سوی دیگر، افراد بی‌شماری را در تاریخ سراغ داریم که با دست خالی یا عمر کوتاه، منشا خدمات ارزنده برای پروردگار، دین و خلق خدا شدند.

شاید نام حاجیه خانم زهرا حیدری ثابت را جایی نشنیده باشیم، ولی برخی اوقات مردان و زنان گمنام، شهرت خود را با عمل بزرگشان به دست می‌آورند.

زهرا زمانی که به نوازش پدر نیاز داشت، در سن سه سالگی پدرش را از دست داد، دستان کوچکش از احساس گرمی دستان پدر محروم شد، ولی با صبر و استقامت، این مصیبت را تحمل کرد و در سن 9 سالگی به قالیبافی روی آورد، نخ‌های قالی را به تار و پود گره می‌زد تا بتواند این گره‌ها را جایگزین گره‌های زندگی خود کند.
قالی‌بافی که مدرسه‌ساز شد
نخ‌های رنگی را یکی پس از دیگری بر می‌داشت و روزهای رنگارنگ زندگی را در رنگ‌های این نخ‌های قالی سپری کرد گلبهی، سبز سیر و ...

ضربه‌های دفتین که آهنگی در گوشش نوازش می‌کرد، نور و امیدی در دلش بود، سبب می‌شد که صدای ضربه‌های زندگی به گوشش نرسد.

هنوز داغ از دست دادن پدر بر دوشش سنگینی می‌کرد که در سن 12 سالگی داغ از دست دادن مادر نیز آتشی بر وجودش کشید.

تجربه‌های زندگی از او کوهی استوار به‌وجود آورد و در سن 13 سالگی به خانه بخت رفت و شوهرداری، بچه‌داری و رسیدگی به پدر و مادر همسرش به تمام وظایف پیشین وی اضافه شد و در همین زمان بود که با مشاهده وضعیت اسف‌بار منزل یک زوج جوان و مستمند، بخشی از مهریه‌اش را که عبارت از نیم دنگ منزل مسکونی بود به پدر همسرش فروخت و با پول آن، خانه آن زوج را مرمت و بازسازی کرد.

پس از چند سال، با پول حاصل از فروش چند قالی، همراه همسرش به زیارت خانه خدا مشرف شد. مدتی بعد، هنگام تهیه جهیزیه 2 دخترش، 2 قالی دستباف ابریشمی‌اش را فروخت و همه وسایل لازم برای یک زندگی مشترک را در اختیار آن‌ها گذاشت.

او با حاصل دسترنجش، همه هزینه‌های مربوط به عروسی چهار زوج فقیر شامل تهیه جهیزیه، مراسم عروسی و اطعام را تقبل کرد.

ورود به خیران مدرسه‌ساز با پشتوانه بافت فرش ابریشمی

زهرا حیدری ثابت با طی کردن پله‌های کار خیر، در سال 84 با اهدای 80 میلیون تومان برای خرید یک قطعه زمین در بلوار 15 خرداد مقابل دانشگاه آزاد به مساحت یک‌هزار و 236 متر مربع و ورود به جرگه خیرین مدرسه‌ساز، مجموعه اعمال مفید و نیکوی خود را کامل کرد البته باید توجه داشت همسرش نیز حاج اسماعیل نجفی از فعالان عرصه مدرسه‌سازی است.

مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان قم یک نهاد خیریه مردمی با ساختار تشکیلاتی هیئت مدیره و هیئت امنا بوده که متشکل از معتمدان و مسئولان استان و زیر نظر جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور در راستای احداث، توسعه و تجهیز مدارس و دیگر فضاهای مورد نیاز آموزش و پرورش استان فعالیت می‌کند.
قالی‌بافی که مدرسه‌ساز شد
محسن پورگلیان مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم مشارکت در احداث 106 مدرسه با یک‌هزار و 139 کلاس، احداث 55 باب نمازخانه در مدارس قدیمی با مساحت هشت هزار و 525 متر مربع زیربنا، احداث 9 مورد سالن ورزشی و کتابخانه و کارگاه با 6 هزار و 200 متر مربع زیربنا، اهدای 89 قطعه زمین و خانه مسکونی برای احداث مدرسه با مساحت 310 هزار و 638 متر مربع را از جمله اقدامات خیران مدرسه‌ساز برشمرد.

قالیبافی عاملی برای انجام کار خیر


زهرا حیدری‌ثابت پول این قطعه زمین را نیز از فروش قالی‌های دست‌باف ابریشمی‌اش به دست آورده که برای بافت هر فرش حداقل سه ماه تار و پود آن‌ها را با نوک انگشتانش لمس کرده و حتی برخی اوقات زیر چراغ زنبوری همنشین تار و پود این فرش‌ها بوده است.

این بانوی خیر پس از فروش قالی‌هایش و محاسبه و پرداخت خمس نزد آیت‌الله بهجت، قطعه‌ای زمین خرید و سال 70 با فروش این قطعه زمین یک باغ کوچک در خیابان 19 دی خرید ولی قبل از این‌که باغ خیابان 19 دی را بخواهد بفروشد، شبی در خواب متوجه یک عنایت ویژه می‌شود زمانی که در خواب از علت این عنایت می‌پرسد پاسخ دادند «شما 80 میلیون خرج کردی تا به این مقام رسیدی.»

وی این طور می‌گوید: من تا پیش از این جریان، تصمیم جدی برای فروش زمین نگرفته بودم، ولی پس از این رویای صادقانه، فهمیدم که منظور از 80 میلیون تومان، همان قطعه باغ است و باید سریع اقدام کنم. پیش از این خواب، فهمیدم که خداوند نیت ساخت مدرسه را از من پذیرفته و قیمت آن را تعیین فرموده است.

حیدری‌ثابت معتقد است که اگر پولی در دسترس داشت، خودش برای احداث مدرسه در این زمین اقدام می‌کرد.

وی اکنون با فروش زمین و اهدای آن برای احداث مدرسه احساس می‌کند دیگر به دنیا دلبسته نیست و بیش از هر زمان دیگری به خدا وابسته است.

اکنون گل‌های قالی حاجیه خانم زهرا حیدری‌ثابت به همت حاج محمد خدادادی در زمینی به مساحت یک‌هزار و 800 متر مربع به ثمر نشسته است و مدرسه راهنمایی شهید محمد کاظم خدادادی با 9 کلاس درس و سه سالن و کارگاه آماده بهره‌برداری است و در سالروز ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) و امام علی (ع) به آموزش و پرورش تحویل داده می‌شود تا گل‌های انقلاب در آن پرورش پیدا کنند و به درختی تناور تبدیل شوند.

خیران با عمل خود در حقیقت ثابت کردند که زندگی شایسته، نه مال و منال آن چنانی می‌طلبد نه عمر طولانی ...
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر