بازدید 8611

تعداد یوزپلنگ‌های ایران چقدر است؟

کد خبر: ۳۴۹۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴ 05 October 2013
مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: تا سال ۹۰ جمعیت یوز در ۱۷ منطقه ۴۰ تا ۷۰ قلاده گزارش شده است و از زمان احداث جاده بافق شاهد کاهش جمعیت یوز در این منطقه شده‌ایم.

به گزارش فارس، مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: تا سال ۹۰ جمعیت یوز در ۱۷ منطقه ۴۰ تا ۷۰ قلاده گزارش شده است و از زمان احداث جاده بافق شاهد کاهش جمعیت یوز در این منطقه شده‌ایم.

مرتضی اسلامی امروز در همایش یوزپلنگ ایرانی که در محل سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت:‌ طی سال‌های گذشته این موضوع مطرح بود که در کشور چه تعداد یوز داریم به همین ترتیب از سال 90 تاکنون بر اساس گزارش‌های ارسالی از 17 منطقه اعلام شد که جمعیت یوزپلنگ آسیایی در کشور بین 40 تا 70 قلاده است.

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی افزود: یوزپلنگ سومین گربه‌سان نادر دنیا است، در دهه 1370 سالیانه حداقل دو یوز به دلیل کشته شدن توسط انسان از پا درآمد و طی دهه 1380 در مجموع حدود 24 یوز در ایران از پا در آمد.

وی یادآور شد: غیر از 11 مورد که به واسطه تصادف با خودروهای عبوری تلف شدند، 13 مورد بر اثر شکار توسط انسان از پا در آمدند.

اسلامی اضافه کرد: در دهه 1390 به‌رغم کاهش تلفات جاده‌ای، 5 یوز توسط انسان از پا درآمد.

وی در ادامه یادآور شد: در دهه 1380 به طور متوسط حداقل ۳ زایمان بر جمعیت یوزپلنگ صورت می‌گرفت که از ابتدای سال 90 فقط یک زایمان از این یوزپلنگ به ثبت رسید.

وی در ادامه سخنان خود درباره تخریب زیرساخت‌های یوزپلنگ اظهار داشت: طی سال‌های اخیر شاهد تخریب زیرساخت‌های یوز بودیم.

اسلامی با بیان اینکه پارک ملی توران یکی از زیستگاه‌های منبع یوزپلنگ است، افزود: طی سال‌های اخیر بر این محدوده 4 یوز توسط انسان و همچنین سگ گله تلف شده‌اند.

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی با انتقاد از احداث جاده بافق بیان داشت: به وسیله معدن و جاده بافق ما شاهد تخریب زیستگاه‌های یوز شدیم به طوری که با احداث جاده بافق آمار مشاهده یوز در آنجا کاهش یافته است و چنانچه دست روی دست بگذاریم، به طور کامل شاهد از رفتنشان می‌شویم.

وی همچنین در خصوص وضعیت محیط‌بانان زیستگاه‌های یوزپلنگ بیان داشت: هم‌‌اکنون 101 محیط‌بان در زیستگاه‌های یوز فعالیت می‌کنند که از این تعداد 64 درصد رسمی و پیمانی و مابقی قراردادی هستند.

اسلامی با بیان اینکه طبق استاندارد جهانی باید از 2 هزار عرصه خشکی و یک هزار هکتار عرصه تالابی، یک محیط بان حفاظت کند، بیان داشت: در حال حاضر بهترین آمار محیط‌بان در خراسان شمالی و کمترین در کرمان است.

وی خاطرنشان کرد: باید همه دست به دست هم بدهیم و صنایع نیز در این عرصه وارد شوند تا مقدمات رفاه معیشتی محیط‌بانان زیستگاه‌های یوزپلنگ فراهم آید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها