بازدید 51581

نظر هاشمی درباره حذف شعار «مرگ بر آمریکا»

کد خبر: ۳۴۸۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴ 02 October 2013
مواضع هاشمی رفسنجانی که در قالب گفتگویی متفاوت با وی بعد از انتخابات سال 88 در «صراحت‌نامه» مکتوب شده با استقبال مواجه شده است.

به گزارش خبرآنلاین، در مقدمه «صراحتنامه» که مشروح گفتگوی ماهنامه مدیریت ارتباطات با آیت الله هاشمی رفسنجانی است، آمده است: شرایط خاص بعد از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در خردادماه سال 88 موجب شد مصاحبه ماهنامه مدیریت ارتباطات در تیرماه 89 با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس توأمان مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن سال، بازتاب فراوانی در رسانه‌های داخلی و خارجی پیدا کند، چرا که او در این مصاحبه، جملاتی را به زبان آورد که تا قبل از آن به هیچ رسانه‌ای نگفته بود. این کتاب اندکی پس از انتشار، با استقبال مردم به چاپ دوم و سوم رسید.

بنابراین گزارش، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش آیا کتاب شما ممیزی می‌شود؟ پاسخ می‌دهد: «به سه جا می‌دهیم؛ یکی به وزارت ارشاد می‌دهیم. البته آنها باید بگویند موافقیم یا مخالف که می‌گویند موافقیم و چیز دیگری نمی‌گویند و دخالت نمی‌کنند. یکی هم به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(س) می‌دهیم تا اشاراتی یا بیاناتی که از امام آمده با مستندات تطبیق داده شود. یک نسخه را هم قبل از چاپ به رهبری می‌دهم. هدفم این است که به دلیل آن‌که ایشان در همه کارها با من شریک بودند تا اگر در موردی اشتباه کردم یا توضیحات اضافی لازم است به من بگویند.»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنین با یادآوری حذف شعار «مرگ بر آمریکا» و اینکه امام با حذف این شعار موافق بودند و واکنش‌های تند بعدی و جوسازی‌های بعمل آمده در این خصوص تاکید می‌کند: «تمام مطلب همان بود که نوشته بودم. الان هم دقیقاً یادم نیست که چه نوشتم. به هرحال موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بنی‌صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آنها را مفید نمی‌دانم.

با توجه به فضای خاص سیاسی که در زمان جنگ حاکم بود، فکر می‌کنم شما معتقد بودید که اگر شعار «مرگ بر آمریکا» را نگوییم، می‌توانیم فشارهای بین‌المللی را کمتر و در حوزه نظامی پیشرفت کنیم و در نهایت بتوانیم به شرایط آتش‌بس برسیم. یعنی به نظر می‌رسد که هدف شما از حذف این شعار، یک موضع دیپلماتیک و سیاسی بود.
بله، حتماً آن هدف را داشتم، به علاوه من ذاتاً با حرفهای تند و فحاشی‌ها مخالفم و آنها را مفید نمی‌دانم.

حتی آن موقع که فرمودید اوایل انقلاب تندروی می‌کردید؟

بله، گاهی تندروی می‌کردیم، ولی شعار مرگ بر فلانی را نمی‌پسندم. مرا یک اصل قرآنی به این روحیه رسانده است. قرآن از زبان خداوند به مسلمانان صدر اسلام که به بتها فحش می‌دادند -بت که مهم نیست- می‌گوید: «حق ندارید به بت‌های آنها فحش بدهید؛ و لا تسّب الذین یدعون من دون الله» می‌فرماید: «بتها را سب نکنید، چون آنها هم متقابلاً به خدا بد می‌گویند و باعث گمراهی بیشتر آنها می‌شوید.»

این کتاب به همت امیرعباس تقی پور تدوین و از سوی انتشارات سیمای شرق روانه بازار کتاب شده است. همچنین آنطور که مهر گزارش داده، این ناشر به زودی اظهار نظ‌رهای عفت مرعشی و محمد هاشمی درباره خاندان هاشمی رفسنجانی و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آنها، همچنین شایعاتی پیرامون این خانواده را در قالب یک کتاب منتشر می‌کند.
محمد هاشمی، برادر آیت‌الله هاشمی در مردادماه 1390 در قالب گفتگویی با این ماهنامه داشت از برخورد صداوسیما در زمان امام با انتقاد مقلدان برخی مراجع، حضور هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه و دلایل کناره‌گیری او از امامت جمعه تهران، فعالیت‌های حزب کارگزاران، دلایل انشقاق کارگزاران در انتخابات گذشته، برنامه‌های حزب کارگزاران برای شرکت در انتخابات، جریان انحرافی و وضعیت جاری سیاسی کشور، فشارها بر خانواده هاشمی و ... سخن گفته بود که با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد.

عفت مرعشی نیز در آذرماه سال گذشته در قالب گفتگویی با این ماهنامه در مورد موضوعاتی از جمله مواجهه خانواده هاشمی با شایعاتی که در خصوص این خانواده در جامعه رواج دارد تا سفر به کشورهای دیگر و شام ملک عبدالله و حضور همسر قذافی در منزل هاشمی سخن گفته بود.

این دو مصاحبه در قالب یک کتاب به زودی برای کسب مجوز انتشار در اختیار اداره کتاب قرار داده خواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر