بازدید 36545

فیلم: از میرزا عباس‌خان مهندس باشی تا دکتر محمدباقر قالیباف

بار دیگر، محمدباقر قالیباف‌، شهردار پایتختِ ایران‌ شد تا این فرصت را بیابد که رکورد سرتیپ آقاخان بوذرجمهری را بشکند. هم‌اکنون به دیدن فیلم انتخابات امروز شورای شهر خواهید نشست و سپس تصاویر تمام شهرداران تهران از میرزا عباس خان مهندس باشی تا دکتر قالیباف را با ضمیمه تصاویر تهران قدیم ‌خواهید دید
کد خبر: ۳۴۳۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۴ 08 September 2013

بلد به مفهوم شهر و بلدیه نام قدیم شهرداری است؛ نهادی که در دوران توسعه تهران روز به روز بر اهمیتش افزوده شد و تا آنجا پیش رفت که شهردار پایتخت به یکی از قدرتمند‌ترین مردان کشور مبدل شد؛ رویدادی که البته درباره شهرداران شهرهای بزرگ بسیاری از کشورهای جهان رخ داد و مدیریت متروپول‌ها علاوه بر ساحات فرهنگی ـ اجتماعی، ساحت سیاسی نیز یافت.

بلدیه در لغت‌نامه دهخدا، مؤسسه‌ای تعبیر شده که در هر شهر بر کار نظافت و خوبی آب و نان و چراغ و سوخت و خواربار صحت نظر دارد و این نهاد، هنگامی تشکیلش معنا یافت که ساختار شهری امروز شکل گرفت و شیوه‌های مدیریت روستایی و کدخدامنشی دیگر کفاف مدیریت شهر‌ها را نمی‌داد. با همین هدف «اداره احتسابیه» در دوره ناصرالدین شاه قاجار شکل گرفت و در ذیلِ «منصب»، نایب، فراش و سپور به خدمت گرفت. نخست دو شعبه «احتساب» و «تنظیف» افراد زیادی مصدر امور احتسابیه بودند که ظاهراً نخستین آن‌ها، میرزا عباس خان مهندس باشی بوده است.

فیلم: از میرزا عباس خان مهندس باشی تا دکتر محمدباقر قالیباف
میرزا عباس خان مهندس باشی

پس از استقرار مشروطیت، نخستین بلدیه قانونی تهران از سوی مجلس شورای ملی هنگام نیابت سلطنت علیرضا خان عضدالملک قاجار به ریاست دکتر خلیل اعلم‌الدوله ثقفی در عمارتی واقع در سبزه میدان ساخته شد. در واقع، نخستین بلدیه رسمی در زمان مظفرالدین شاه قاجار پایه‌گذاری‌ و هدف آن «حفظ منافع شهر‌ها و ایفای حوائج اهالی شهرنشین اعلام شد».

بر پایه قانون بلدیه (مشتمل بر ۱۰۸ ماده که در سال ۱۲۸۶ شمسی به تصویب رسید) ریاست بلدیه بر عهده رئیس انجمن بلدیه بود که از میان اعضای انجمن با اکثریت آرا‌ برگزیده می‌شد، ولی بعداً ریاست اداره بلدیه زیر نظر وزارت داخله انجام وظیفه می‌کرد و نخستین شخصی که بدین طریق حکم ریاست بلدیه تهران را گرفت، ابراهیم خان یمین‌السلطنه بود (از سال ۱۲۹۲ تا ۱۲۹۹ شمسی). پس از کودتای ۱۲۹۹ با روی کار آمدن سید ضیاءالدین طباطبایی‌ رئیس‌الوزرا، اداره بلدیه از حالت انجمن شهری خارج شد و به صورت «شهرداری» وابسته به دولت گشت و ریاست این تشکیلات زیر نظر ریاست وزرا قرار گرفت و این گونه سدضیاء، شهردار تهران شد!


فیلم: از میرزا عباس خان مهندس باشی تا دکتر محمدباقر قالیباف

دکتر خلیل خان ثقفی اعلم الدوله از ۱۲۸۹ تا ۱۲۹۲ شهردار بود و سپس این کرسی را به ابراهیم خان یمن‌السلطنه منقح داد که ۷۲ ماه بین ۱۲۹۲ تا ۱۲۹۹ این قدرت را در اختیار داشت. سپس در سال ۱۳۰۰ شمسی، نوبت به‌ گاسپار ایپکیان از سوی سید ضیاء رئیس بلدیه تهران شد. وی کارهای مهمی در تهران انجام داد؛ از جمله تأمین روشنایی خیابان‌های امیریه و لاله‌زار و استانبول، ساخت ساختمان بلدیه در بخش شمالی میدان توپخانه ‌که تا اوایل دهه ۴۰ پا برجا بود.

پس از گاسپار، سرتیپ آقاخان بوذرجمهری در سال ۱۳۰۲ شمسی شهردار تهران شد و به مدت طولانی در این سمت ‌ماند (۱۳۰۲- ۱۳۱۲ش). به رغم نقدهایی که به شیوه مدیریت دیکتاتورمآبانه‌اش وارد بود‌، چهره شهر را از حالت قلعه به چهره‌ای شبیه به شهرهای امروز نزدیک کرد.

پس از آن نیز نزدیک شصت شهردار تاکنون بر تهران مدیریت کردند که آخرین آن‌ها دکتر محمدباقر قالیباف بود؛ چهره‌ای که بار دیگر به ‌سمت شهردار پایتخت ایران در رقابتی تنگاتنگ پیروز شد و کرسی مدیریت یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان را نگه داشت تا در صورت حفظ این مسئولیت در چهار سال پیش روی، رکورد ۱۲۰ ماهه مدیریت بر شهرداری تهران را که از ۱۳۱۲ تاکنون در اختیار بوذرجمهری بود، شکسته شود و ثبات مدیریتی بر این شهر پرچالش سایه افکند و احتمالاً روزهای دشوار‌تر از سال‌های پیش‌ را در بهشت ساکن باشد.

در همین زمینه «تابناک»، مشروح نشست امروز از جمله سخنان احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران و سخنان نمایندگان طیف‌های دوگانه فعال در انتخابات شهرداری را تقدیمتان می‌کند. ضمن آنکه در پایان تصاویری کمیاب از تهران قدیم تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به همراه تصاویر شهرداران تهران از آغاز تا کنون‌ ‌خواهید دید.

دانلود بخش اول

دانلود بخش دوم
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۲۱
البته باید گفت ابرشهر بی دروپیکر تهران! مطمئن هستم پس از وقوع زلزله در تهران دیگر افتخاری برای شهرداران باقی نمی ماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
در مورد شهردار صحبت میشه نه در مورد سوپر من، قرار نیست که همه چیز رو یک نفر پیش ببره
با وجه به تمرکز همه چیز در تهران که موجب وابستگی شدید همه آحاد کشور،اعم از مردم عادی-بخش خصوصی-شرکتهای دولتی و خصوصی و...، برای رفت و آمد به تهران شده سوال این است که آیا درآمد تهران فقط متعلق به خود تهران است؟ اگر این گونه است پس باید درآمد مناطق نفتخیز نیز به خود آنها تعلق داشته باشد.
ضمن تبریک به جناب آقای قالیباف دلم میخواست که ایشان این مرتبه شهردار مشهد مقدس میشدند و از وجودشان در این شهر هم بهره مند میشدیم .درهرصورت موفقیت ایشان در شهرداری تهران باعث سرافرازی این همشهری ایشان است .
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
احمد آقا؛ قالیباف راتو تهران بیشتر نیازش داشتیم
چون تهران پایتخت کشور بزرگ ایران است و آبروی کشور به پایتخت است و وقتی هم پایتخت ساخته شود شهرهای کوچک و بزرگ سعی می کنند برای جلب رضایت شهروندانشان از تهران الگو برداری کنند ؛ الان در مشهد مقدس این اتفاق افتاده و شهرداری سعی می کند به لحاظ کیفی با تهران رقابت کند
آخر این فیلمتون که شهردارهای تهران از 100 سال پیش تا حالا بود و فیلم های خیلی قدیمی اش خیلی عالی بود. خسته نباشد
اولین شهردار تهران که آن زمان ها بلدیه نام داشتند میرزاعلی آشتیانی بود که لغب او هم امین حضور بوده والان هم سراه امین حضور در تهران بخاطر همین دلیل می باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
بله لقبش امین حضور بوده
ضمن تبریک به آقای قالیباف به عنوان شهروند سه درخواست از ایشان دارم:
1.از کارهایی که صرفا کارکرد نمایشی دارند پرهیز کنند تا شائبه اینکه کارهایش برای تبلیغات ریاست جمهوری بعد میباشد بوجود نیاید
2.پروِژه ها را به هر قیمتی تمام نکند زیرا بدون شک آن هزینه اضافه نهایتا از جیب من شهروند پرداخت خواهد شد.شفافیت مالی بیشتر شود
3.مترو و حمل ونقل عمومی را به عنوان تنها راه نجات این شهربدانند و در اولویت قرار دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
آلودگی صوتی بزرگراه صیاد شیرازی محدود پلیس میدان سپاه
نمیدونم اطلاع دارید یا نه ولی به اطلاعتون برسونم که مجموعه کتاب تهران تهران و تاریخ یکصد سالگی شهرداری تهران توسط استاد حمید ناصری کرمانشاهی نوشته شده فقط نمیدونم چرا تا حالا این اطلاعات از یکصد سالگی شهرداری تهران آورده میشه ولی اسمی از این استاد زحمتکش نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
جالبه نمیدونستم
بنده بك طرفدار إصلاحات هستم ، انتخاب اقاي قاليباف را انتخاب برتر ميدانم ، خدا كنه هميشه بعد از كشمكش هاي جناحي قرعه به نفع مردم باشه ،
جناب قالیباف مبارک باشد
انشااله همانند گذشته موفق و موید باشید و در مسیر انقلاب و رهبری و حفظ و حراست از خون پاک شهدا استوار
سلام كرج نيز يك كلانشهراست امابه واسطه نزديكي به تهران قرباني شده است مديريت دراين شهر بسيارضعيف عمل مي كند فضاي سبز كم ،بيمارستان هافاقدكارايي براي بيماري هاي جدي،ساخت وساز هاي غيرمجاز ،امنيت شهري صفر وجود 5زندان كه متعاقبا باعث جرم خيزي مي شود .تورابخدابه داد اين شهر برسيد
باید این فیلم به صورت مستقیم از شبکه تهران پخش میشد .
در ضمن شهرداری یک شیکه تلویزیونی تاسیس کند آقای قلیباف در شبکه های اجتماعی حضور پیدا کند
آقا اولین کسی که اینا دستش بود در حین شکل گیری محمد حسن خان اعتماد السلطنه بود
البته اون زمان مرز بین قسمت های مختلف حکومتی تهران کامل هم شکل نگرفته بود
آ قاي قاليباف در اين 8 سال زحمات زيادي كشيدند اما تغيير در شهرداري لازم بود آدمهاي جديد و مديريتهاي جديد با خودشان ايده هاي جديد مي آورند و براي شهري مثل تهران كه هر روز در حال تغيير است نظرهاي سازنده و تازه لازم دارد .
هرچند من به شهرداری انتقاد دارم بنظرم قالیباف مزایای زیادی دارد. البته مهندس هاشمی باید مشاور ایشان باشد تا کار خوب پیش برود.
پاسخ ها
چرا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
چه مزیتی؟؟؟
عجب صندلي باكلاسي داشته آقاي مهندس باشي!! شيشه ايه؟!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار