بازدید 30036
نقد خواندنی حسام‌الدین آشنا بر رسانه ملی:

تلویزیون مردم باشید، آنگاه مردم هم با شما خواهند بود

گاهی شما استاندارد‌های اخلاقی را چنان بالا تعریف می‌کنید که آیت‌الله جوادی آملی هم باید فکر کند ببیند در استانداردهای شما جا می‌گیرد یا نمی‌گیرد؛ اما گاه‌ آن دختری که آزار جنسی دیده هم خودش را در تلویزیون شما میهمان بلکه میزبان می‌داند؛ این یعنی آغاز یک جنبش اجتماعی توسط رسانه ملی.
کد خبر: ۳۳۹۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۷ 19 August 2013
مشاور و سیاستگذار حوزه رسانهٔ حسن روحانی در انتخابات اخیر که ابتکار کلید را از او می‌دانند و به رغم نقش کلیدی‌اش حتی در فرآیند بررسی سوابق کاندیداهای وزارتخانه‌ها، پیش از آن که در این سطح وسیع زیر ذره‌بین قرار گیرد نیز چهره‌ای شناخته شده برای اصحاب حوزه ارتباطات بود و سال‌ها در سطح نظریه‌پرداز در این حوزه و البته حوزه امنیتی کار کرده بود. آشنا اما بر خلاف همه گمانه‌زنی‌ها، هنوز پست نگرفته و به فعالیت پیشینش مشغول است و در حوزه ارتباطات سخن می‌گوید؛ آخرین سخنانش نیز در مقام صاحب نظر در حوزه ارتباطات، درباره رویکرد و شیوه عمل‌ رسانه ملی است.

به گزارش «تابناک»، نشست نقد و بررسی برنامه ماه عسل که امروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، بیش از آن که ماه عسل در بطنش قرار گیرد، رسانه ملی و کارکردش در متن قرار گرفت، چرا که دکتر حسام الدین آشنا، چهره مطرح ماه‌های اخیر ـ که به رغم تخصص در حوزه ارتباطات و حضور در میان صاحب‌نظران این حوزه، کمتر علاقه‌‌ به رسانه‌ای شدن دارد ـ از کل به جز رسید و برای بررسی این برنامه ترجیح داد، نخست همه رسانه ملی و رویکرد‌هایش را ـ که جزئی بسیار کوچک از آن، ماه عسل است ـ ‌بررسی کند که تنها معدودی از رسانه‌ها متن بسیار مهم این گفتار را بازتاب داده‌‌اند.

متن گفتار آشنا در این نشست بدین شرح است:

۱ ـ وقتی از وظایف و کارکردهای رسانه صحبت می‌شود، بسیج‌گری اجتماعی‌، یکی از کارکردهای رسانه‌هاست که مطرح می‌شود. بسیج‌گری یعنی تلویزیون مثلا باید بتواند در یک زمان یا دوره خاص همه افکار عمومی را پیرامون یک مسأله تجمیع و انرژی اجتماعی را آزاد کند. این وظیفه بسیار بزرگی است و در دوران جنگ، شاهد آن ‌بودیم و به خصوص در دوران انتخابات، تلویزیون وارد بسیج‌گری اجتماعی می‌شود. بحث امروز دنیا این است که آیا تلویزیون وظیفه‌اش بسیج‌گری اجتماعی است یا می‌توانیم به سمت جنبش‌های اجتماعی رسانه محور هم برویم. بحث بسیار مهم‌ درباره برنامه ماه عسل، ‌این است که آیا می‌توانیم ماه عسل را آغاز و تداوم یک جنبش اجتماعی بدانیم یا تنها یک لحظه و یک ماه و فقط یک حس و حال در ‌لحظه‌ای تاریخی است.

اگر به این مسیر برویم و به این نگاه کنیم که رویکرد تلویزیون، رویکردی است که به سمت ایجاد جنبش‌های اجتماعی مثبت می‌رود و برنامه ماه عسل، یکی از طلایه‌داران چنین حرکتی است، باید استقبال کرد و آفرین گفت و ‌به این تلویزیون امید داشت؛ اما جنبش اجتماعی چگونه اتفاق می‌افتد؟ فقط با برنامه‌ای که سی شب جامعه را با عواطف، احساسات و درنگ‌ها و تلنگر‌ها بمباران می‌کند یا این که این برنامه یا برنامه‌های مشابه باید در ‌سال پهن بشوند و آرام آرام با شدت کمتر ولی استمرار بیشتر جنبش اجتماعی به راه اندازند. بسیار تفاوت می‌کند بین این که من آب را در لوله‌های شهر جاری کنم یا یک فواره درست کنم. این دو تفاوت جدی دارند؛ بنابراین، می‌توان به اهمیت این برنامه و برنامه‌های مشابه اندیشید وقتی که به جای ماه محور یا مناسبت محور به برنامه‌های تفریحی و سالم تبدیل می‌شوند.
 
۲ ـ باید یاد کنم از مرحوم استاد احمد توانا که دکترایش را گرفته و شاگرد شهید مطهری بود ولی آمده بود در مدرسه راهنمایی معلم ادبیات شده بود‌ و پس از انقلاب لباس روحانیت را ترک کرد و شد یک معلم معمولی دبیرستان‌های تهران که درس ادبیات و دینی و انشا می‌داد. از آقای دکتر توانا پرسیدم آقای دکتر، شما یک آیت الله هستید که می‌توانید در کنار رهبران انقلاب جایگاهی داشته باشید.

او به من گفت آقایان در دروازه بهشت ایستاده‌اند. من ترجیح می‌دهم در دروازه جهنم بایستم. آن‌ها می‌خواهند مردم را به بهشت ببرند و من مراقبم به جهنم نروند و ما آخر خط می‌ایستیم. دیدن بدنه اجتماعی، دیدن همه کسانی که با تنوع و تکثر ‌خودشان را دیندار می‌دانند، ولو اینکه دیگران مارک دینداری به آن‌ها نمی‌زنند، بلکه مارک بی‌دینی می‌زنند. کسانی که در تعریف خودشان، خود را بال شکسته‌هایی می‌بینند که می‌خواهند اجازه پرواز پیدا کنند ولی انگ اجتماعی آن‌ها را وارد جامعه نمی‌کند و ما برنامه برای آن‌ها می‌خواهیم.

گاهی شما استاندارد‌های اخلاقی را چنان بالا تعریف می‌کنید که آیت الله جوادی آملی هم باید فکر کند ببیند در استانداردهای شما جا می‌گیرد یا نمی‌گیرد؛ اما گاه‌ آن دختری که آزار جنسی دیده هم خودش را در تلویزیون شما میهمان بلکه میزبان می‌داند؛ این یعنی آغاز یک جنبش اجتماعی توسط رسانه ملی.

تلویزیون مردم باشید آن وقت مردم هم با شما خواهند بود

این ملی بودن رسانه یعنی به رسمیت شناختن همه تفاوت‌ها و تنوع‌ها و چیزی که در کلام رهبر انقلاب بود که ‌متأسفانه در تلویزیون دفن شد. ایشان گفت، بیایید فکر کنید کسانی که ما به آن‌ها می‌گوییم بدحجاب و.. این‌ها یک نقص دارند، آیا ما نقص نداریم؟ اگر تلویزیون همین کلام رهبری را بگیرد و در بحث آسیب‌های اجتماعی تغییر راهبرد بدهد، آنگاه این تلویزیون، تلویزیونی خواهد بود که هیچ شبکه ماهواره‌ای به گرد پایش نمی‌رسد. تلویزیون مردم باشید، آنگاه مردم هم با شما خواهند بود.
 
۳ ـ اگر بخواهیم از ژانر برنامه ماه عسل بگوییم، ‌گفت‌و‌گو محور است، ولی نوعی خاص از گفت‌و‌گو محور است. برنامه‌هایی است که به آن‌ها می‌گویند رازگشا و اعتراف محور؛ یعنی یک نفر تلویزیون و مخاطبان تلویزیون را اینقدر خودمانی تصور می‌کند که حاضر است راز درونش را برای آن‌ها باز کند. همه ما چون فضول هستی،م ورود به برنامه‌هایی که درش راز گشایی می‌شود برایمان جذابیت دارد. این برنامه‌ها از لحاظ اخلاق حرفه‌ای و اخلاق اجتماعی به شدت زیر سؤال هستند.

یعنی آیا می‌توانیم برای جذاب سازی یک برنامه، درون رازهای زندگی افراد ولو با رضایتشان وارد شویم؟ می‌توانیم راز‌گشایی کنیم؟ تأثیرات این راز گشایی و پخش اعتراف در آینده فرد برای ما قابل پیش‌بینی نیست، ولو اینکه در لحظه از او امضا هم گرفته باشیم که من به این کار رضایت دارم. نمی‌گویم نباید این کار را کرد. منظورم این است که در دنیا ملاحظات اخلاق حرفه‌ای در این کار ملاحظات مطالعه شده‌ای است نکند ما جذابیت یک برنامه را بگیریم و ضوابطش را نگیریم. باید نگران این موضوع باشیم.
 
۴ ـ متأسفانه چون در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران کارهایی ‌انجام شده که اعتماد زدایی خیلی وسیع و عمیقی توسط این رسانه از خودش صورت گرفته، گاهی به نظر می‌آید بازسازی این اعتماد جز با برنامه زنده شدنی نیست. از لحاظ شیوه برنامه سازی و توان برنامه سازی بسیار تفاوت است میان برنامه‌های زنده و برنامه‌های زنده ضبط شده. امکاناتی که برنامه ضبط شده به ما می‌دهد، بسیار بیشتر از امکاناتی است که برنامه زنده می‌دهد.

این که تلویزیون جمهوری اسلامی، متأسفانه به علت ضعف عملکرد یا سوء تدبیر برخی ‌مدیرانش دچار مشکل شده، نباید به ما مجوز بدهد که از امکانات برنامه سازی ضبطی بگذریم. اینجاست که بسیاری از مشکلات برنامه در زمان بندی، خودش را نشان می‌دهد؛ یعنی ما به مقداری که دوربین روشن است، باید پخش کنیم، در حالی که می‌توانیم ضبط طولانی‌تر و پخش کوتاه‌تری داشته باشیم. در کنار این مسأله، حجم بسیار مهمی از کیفیت برنامه تابعی است از گزارش‌های تصویری ضبطی که آماده شده و باید در این برنامه لحاظ بشود؛ چیزی که در این برنامه دیدیم گزارش‌های آرشیوی بوده و نه گزارش‌های تولیدی اختصاصی و درست کردن مستند‌های کوتاه مختص این برنامه که می‌تواند فوق‌العاده جذاب ترش بکند.
 
۵ ـ آیا این برنامه‌ها مجری محور‌، مهمان محور، حضار محور‌ یا ترکیبی از سه‌گانه میزبان، میهمان و حضار است؟ این ترکیب برنامه را جذاب می‌کند. متأسفانه به علت سوءتدبیرهایی که در این سال‌های دراز در تلویزیونمان اتفاق افتاده، همواره ستاره کشی تلویزیونی را دیده‌ایم؛ یعنی تلویزیون برنتافته که یک ستاره مجری و یک ستاره برنامه ساز بدرخشد، چون همیشه می‌ترسیدم پر رو ‌شده و بعدا برای خود ما شاخ بشود یا برود در یک شو یا یک عروسی و محفل خصوصی فیلمش دربیاید و آبروی ‌تلویزیون برود. ما بنا به تجربیات، نه گذاشتیم ستاره‌های بزرگی شکل بگیرند، نه اگر ستاره‌ها نصفه نیمه خودشان خودشان را بالا کشیدند ،گذاشتیم ادامه بدهند. تجربه‌اش را خود احسان علیخانی دارد.

رابطه احسان علیخانی با تلویزیون رابطه قهر و آشتی است. یک سال می‌آید و یک سال نمی‌آید. این در مورد مجری‌های دیگر هم اتفاق افتاده. بحث این که ما برنامه‌ای احتیاج داریم که در آن میزبان ستاره شود بسیار مهم است. برای اینکه واقعیت در رابطه مردم با تلویزیون متاسفانه یا خوشبختانه این است که مردم چیزی به نام تلویزیون نمی‌شناسند. مردم چیزی به نام کانال هم نمی‌شناسند. مردم برنامه می‌شناسند و صاحب برنامه. مسأله مجری محوری، میزبان محوری و حضار محوری، بحث مهمی است. یکی از جذابیت‌های چنین برنامه‌هایی حضور حضار است؛ حضاری که در برنامه مشارکت می‌کنند و واکنش‌های آن‌ها جزو جذابیت‌های بصری و گفتاری برنامه می‌شود.
 
۶ ـ آخرین نکته ‌این است که آیا چنین برنامه‌هایی باید تهیه کننده محور باشد، کارگردان محور باشد، گروه محور باشد یا پژوهش محور؟ اینکه تهیه کننده مجری باشد تجربه خوبی است و در موارد استثنایی مثل نود و ماه عسل، نشان داده مجری‌های خاصی می‌توانند تهیه کننده باشند؛ اما جای بخش پژوهش در برنامه‌های این گونه چقدر است؟

ضعف این برنامه‌‌ همان حسن برنامه است؛ یعنی مجری از خوبی‌ها و بدی‌های ‌برنامه است. اگر مجری ما تجربه اجتماعی عمیق‌تری داشت، اگر مجری ما مجرد نبود، اگر مجری ما عمق بیشتری داشت، اگر مجری ما زیاد حرف نمی‌زد، اگر مجری ما دخالت‌های زیادی در گفت‌وگو نمی‌کرد، شاید برنامه روان‌تر جلو می‌رفت.

در پایان به نظرم احسان علیخانی عمیق‌ترین، پر شور‌ترین، پرتماشاگر‌ترین و پر تأثیر‌ترین برنامه تلویزیونی سال‌های اخیر را ساخته و اگر کلاه داشتم به احترامش بر‌می‌داشتم؛ اما این نکته را یادمان نرود. من خیلی به آقای روحانی اصرار کردم که روز آخر برنامه ماه عسل در این برنامه ولو تلفنی ‌باشند. آقای روحانی پرسید، این چه برنامه‌ای است و.. و برایشان درباره برنامه توضیحاتی دادم و ایشان گفت: حال مردم را خراب نکنید، بگذارید خوش باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۷۹
انتشار یافته: ۴۸
رسانه ملی در حال حاضر هم بهترین رسانه جهان در مجموع میباشد .وجود برخی ایرادات دلیل بر بهتر بودن سایر رسانه ها نمیباشد به عنوان کسی که برای تربیت فرزندان و سلامت خانواده اهمیت قائلم به غیر از صدا و سیمای ایران رسانه ای را پیدا نکردم که فرزندانم را بدون آثار سوء اخلاقی بتوانم به آن بسپارم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
دوست عزیز تا چه زمانی میتوانی این کار را بکنی ؟ آیا فرزندان همیشه و تا آخر عمر امر و نهی والدین را می پذیرند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
شما خودت رو زدي به خواب دوست عزيز بيدار شو دوردستها نزديك است بچه هات بالاخره بزرگ ميشن و از پيشت ميرن ، اونوقت خداي نكرده ميشن مثل اين فقيرهايي كه يه دفعه به پول انچناني ميرسن ( اكثر فوتباليست ها) خودشون رو خفه ميكنن در منجلاب
کامیار
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
آثار سوءاخلاقی دقیقاَ یعنی چه؟ آیا تهمت زدن، ایجاد شکاف و تیکه پرانی های بی انقطاع به مخالفان و دیگر رسانه ها غیر اخلاقی نیست؟ شما فقط سطح را می بینید و نه این که در بطن ماجرا چه چیزی می گذرد. صدا و سیما جز ایجاد شکاف در اجتماع در این چند ساله کار دیگری انجام داده که حالا شما از آن به عنوان اخلاقی یاد می کنید؟ اتفاقاَ من بعضی از رسانه هایی که صدا و سیما به آنها می تازد را بسیار اخلاقی تر و محترم تر از صدا و سیما یافته ام!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
اگر رسانه جاذبه را جايگزين دافعه نكند و از مردم نباشد و نيز برنامه هاي جذاب نداشته باشد ، قطعا فرزندان من و شما به دنبال رسانه جايگزين خواهند بود .
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
یعنی به نظر شما دروغگویی و تهمت آثار سوء اخلاقی نداره؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
دوست عزیز شما ظاهرا تو این سریالای وزین ایرانی آموزش دزدی و مارموزبازی و ... نمیبینی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
بی اخلاقی فقط برهنگی نیست صداو سیمای ما فخر همی کند که می نخورد / صد کار کند که می غلام است آن را
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
دوست عزیز ناشناس، اول سطح تحصیلات شما و مطالعات خود را بگویید تا وقتی در خصوص بهترین جهان صحبت می فرمایید و مدال بر گردن سازمانی می آویزید، انسان به خود نگوید یک سری بی سواد ، افراطی ، نون به نرخ روز خور، این حرف را می زند و خود را به گناه دشنام آلوده نسازد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
دوست عزیز شما یکی از همین فیلمهایی که از تلویزیون پخش می شود را ببین که در آن چند صحنه کشت و کشتار نشان می دهد بعد بفرمایید که اینهابرای فرزندتان مضر نیست ؟خبرهای یک پخش خبری را مرور کنید که در آن چند خبر بدبختی کشور های دیگر و خشونتهای آنجا را پخش می کند این برای فرزند شما مضر نیست ؟سریالها را ببینید، خلاصه سریالهای جدی ،خیانت است و خلاصه کمدی ها ، لودگی. این برای فرزند شما مضر نیست؟ تبلیغات را ببینید همه فضای های شیک و آن چنانی .این برای فرزند شما مضر نیست ؟
بسیار خوب بود مخصوصا بند 2. تحولات مثبت اجتماعی فرایندی زمان بر است. اگر از همین حالا و از خودمون شروع کنیم، کمی خردورزی کمی تفکر بیشتر نسبت به رفتارمان در خانه و جامعه در آینده نزدیک ایرانی با رشد مثبت فرهنگی خواهیم داشت. با دروغ کمتر با ریاکاری و ...کمتر . به امید آینده بهتر
احسنت تابناک جان حرف دل چنددساله مارو زدی ولی کیه که گوش کنه؟؟؟
تلویزیون ما، اگر کن فیکن هم بشه اعتماد من رو جلب نمی کنه، خیلی بد و اسفناکه که آدم ، برنامه های راجع به کودتای 28 مرداد رو از بی‌بی‌سی دنبال کنه و تلویزیون وطنی مورد اعتمادش نباشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
البته اعتماد به بی بی سی هم آخر ساده لوحیه آقا نیما.
سریالهای ترکی و... که از ماهواره پخش میشوند اکثرا محتوای آنچنانی ندارند ولی چرا مردم طرفدار آنها هستند آیا نمیتوان فیلمهای جذاب ساخت؟ آیا محدودیت بیش از حد جواب میدهد؟
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
کی گفته سریال های ترکی محتوایی نداره اتفاقا خیلی هم خوبه.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
نه آقا رضا سریالهای ترکی محتوای چندانی ندارند همش عشق و خیانت!
خیلی دوست دارم این آقای آشنا بیاید و خود را با مردم آشنا کند
چرا معمم شد
چرا عمامه را برداشت
چرا وزرات اطلاعات رفت
چرا بیرون آمد
روراست باشیم با مردم تا مردم هم با ما روراست باشند
البته تحلیل خوبی بود واستفاده کردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
وضعیت شخصی افراد چه ربطی به تحلیل هایشان دارد. این کار همان فضولی است که ایشان در تحلیلشان به درستی به آن اشاره کرده اند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
مشکل ما اینست که بجای اینکه حرف طرف را تحلیل کنیم می رویم سراغ شخصیت طرف بعد دو نوع شخصیت داریم خوب و بد! حرف های اولی را بدون قید و شرط میپذیریم و دمی را بی دلیل رد میکنیم! می دانید چرا؟ چون فکر کردن کار سختی است بسیار سخت تر از بیل زدن!
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
آقا از آقای آشنا فیلمی داری پخش کن
متشکرم از نگارنده باور کنید آنقدر نقدهای غیرمنصفانه ،سفارش شده با بار منفی هدفمند و نشانیهای غلط برای گمراه کردن افکار عمومی وکوبیدن رقبا یا موفقها یا بقول ادبیات امروز بداخلاقی درنقد در این سالهای اخیرمواجه بوده ایم که یادمان رفته بود نقد پویایی و پیشرفت می آورد. امیدوارم همه مان برای اعتلای ایران عزیز و جامعه اسلامی این سرزمین بدون غرض و مرض دست در دست یکدیگر بگذاریم .باز هم از جناب نگارنده صمیمانه متشکرم.
با سلام
مثل اینکه کم کم به شما دارم عادت میکنم میتوانید با باز کردن مسائل اجتماعی واستفاده از انسانهای وارسته ومسلط به موضوعات اجتماعی درحوزه تخصص آنها رسالت همیاری اجتماعیتان راعمیقتر به سرانجام برسانید با خضوع بسیار تشکر میکنم کامیاب و موفق باشید.
ممنون از این منتقد خوب و با دقت.خیلی حرفهایتان به دلم نشست.
سپاس از تابناک عزیز! یعنی ما افرادی چون دکتر آشنا داریم و ... اینقدر وا مانده ایم.
کاش صدا و سیما میفهمید که اگر فقط یک شبکه داشت ولی برنامه هایی پخش میکرد که بیننده داشت بهتر از این است که سی چهل تا شبکه سراسری و استانی با مدیریت واحد و رویکرد یکسان داشته باشه ولی در بعضی ساعات حتی یکی از شبکه ها یک برنامه برای ارایه نداشته باشن . خسته شدم از عوض کردن شبکه های تلویزیون و دست آخر پناه بردن به ماهواره برای دیدن یک برنامه مستند ولی با ارزش .
خداییش چقدر قشنگ نقد کرده وقتی میبینم یه چنین آدم‌هایی دور رییس جمهورو گرفتن خوشحال میشم
باتشکر و خسته نباشید خدمت جناب حسام ادین آشنا که نقدی بسیار منصفانه در رابطه با تلویزیون و ارتباطات داشتند دقیقا اگر رسانه ملی ما بتواند با مردم ارتباط دو سویه برقرار کند مردم اعتمادشان به رسانه ملی بیشتر میشود و شبکه ماهواره ای یک برنامه سرگرمی و بی محتواست چون از درون جامعه عمیقا اطلاع ندارد که جلب اعتماد مردم را بدست بیاورد این کم کاری وبی محتوایی بعضی ازبرنامه هاست که مخاطب را به سمت دیگر سوق میدهد بایستی تمام توان خودمان را به کار ببندیم و ازتمام ظرفیتها استفاده بکنیم بدون جهت گیری خاص انشالا که به این سمت حرکت کنیم و در تلویزون و سایر رسانه ها شاهد تحول شگرف شویم .
با سلام ضمن تشکر از تابناک به جهت انعکاس این نقد سازنده خوب .من شخصا از جناب دکتر آشنا به جهت دید عمومیت نگر و عدالت محور تشکر و قدر دانی می کنم و بنظرم باز هم بسیار با دید مثبت نگاه کرده در حالیکه رسانه ملی ما بقدری مشکل عدالت محوری دارد که عدالت در آن مفهومی گنگ و بی معنا شده است وبه تنها چیزی که نگاه نمی کند جنبش اجتماعی است و تنها مجری محور و سلیقه ای عمل و ...می باشد که حق محرومان و روستاییان در آن به شدت تضییع شده و بیشتر شبیه یک نمادی از بخشی از زندگی شهری می باشد تا رسانه ملی و من به مسئولین این سازمان می گویم بهتر است نام این این رسانه ملی را از ملی به چیز دیگری تغییر دهند و بنده در مورد ادعایم حاضر به مناظره با مسئولان این سازمان هستم ., و بنده که از سخنان دکتر آشنا لذت بردم .ممنونم
شب بلند است و قلندر بيدار
نقدش منصفانه بود.
با سلام. در پاسخ به دوستان منتقد عرض می کنم که عزیزانم مشکل از برنامه های تلویزیون نیست مشکل از خود ماست که نمیدانیم چه می خواهیم؟ بقول مرحوم جلال ال احمد ما ادمهای غرب زده هر هری مذهب هستیم و هر روز و ساعت به یک رنگ در می اییم. تکلیف ما ایرانیها با خومدمان با اسلام با فرهنگ ایرانی و... روشن نیست. هر جا به نفع ما باشد و به مذاق ما خوش بیاید خوب است و هرجا به ضررمان باشد بد است. عزیزان من بحثهای اجتماعی و فرهنگی و مذهبی درهم است و سوا کردنی نیست. خوب و بد نسبی است. امری در فرهنگی خوب است و در فرهنگی بد است. در زمانی خوب است در زمان دیگر بد است. این تفاوتها عین گفته قران است و هدف ان شناخت و تمیز بین ادمها و فرهنگهاست. ( و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفو و ان اکرمکم عنداله اتقیکم.)
بعد از مدتها نقد دلچسبی خواندم ! چی میشد تلویزیون کارشناسانش را میفرستاد بین مردم تا ببیند درد دل آنها در مورد برنامه ها چیه و چکار باید بکنند ؟ تلوزیون باید افراد خلاق با افکار نو را وارد برنامه هایش بکند و از توانائیهاشون استفاده بکند ! سریال های ما شده شعاری ! برنامه های کودک که به شدت تکراری و بی محتوا ! مستندها قدیمی و تکراری که هیچ چیز جدیدی را برای مخاطبینش نداره ! این جامعه پر است از سوژه های ناب برای فیلم های مستند پر محتوا اما کو سازنده و البته مهمتر از اون پشتیبان ؟ اونقدر در این سالها تلوزیون بد تا کرده که حتی تهیه کننده ای پیدا نمیشه که بخواد برنامه نو و جدیدی با افکار جدیدی تهیه کنه ! تا کی برای افزایش اطلاعات عمومی به مستندهای خارجی پناه ببریم در حالی که در ایران پتانسیل کافی داریم ؟
باسلام وتشكر
1- تابناك ظاهراْ يك باز نگري در مشي گذشته وجاري خود نموده است
2- تا رسانه ها ومديران آنها خود را متولي بهشت وجهنم مردم تلقي وبه زور مي خواهند مردم را به بهشت ببرند اين نگرش به رسانه ها تغيير نخواهد كرد اگر چه يادمان نرود كه رسانه ملي وصدا وسيماي ما با توجه به فرهنگ ديني وملي ما هنوز اخلاقي ترين وبهترين رسانه درسطح جهان است كه يك خانواده مي توانند بدون دغدغه به آن نگاه كنند اگر چه سطح رضايت مندي افراد مختلف جامعه وبسته به نوع فرهنگ وديدگاه فرهنگي افراد ازاين رسانه فرق مي كنند
3-رسانه ملي ومديران آن نيز بايد ازقاب خود ساخته خارج وتعامل بيشتري با نخبگان فرهنگي وديگر نحله هاي معناگرا ايجاد نمايند برنامه هاي مناسيتي صدا وسيما را بخصوص در اعياد ملي ومذهبي مشاهده كنيد بسيار بي محتوا وتهي از جذابيت و... ( صرفاْ جك/ دعوت از يك هنر پيشه نچسب نسبت به موضوع ويا يك كارشناس مذهبي معمولي بدون سخن وصدا وسيماي جذاب ويا پخش موضوعات تكراري راز بقا و... براي پر كردن اوقات برنامه دعوت از كارشناسان صرفاْ موافق وچهره هاي تكراري
3- البته دخالت ها ي شديد خارج از سازمان ومحدوديتهاي حاكم بر برنامه سازي تحميلي هم نبايد فراموش شود
دمش گرم آقای روحانی. مقام معظم رهبری هم همواره تاکید بر شاد بودن برنامه های صدا وسیما داشته اند. برنامه بسیار بد و حال گیری بود اونم دم افطار.خوبه دیگه پخش نکنند . فقط برای تهیه کننده برنامه نون داشت....
حیف این همه پول خرج این سریال های بی بیننده میشه سریالهای ابکی در حالی که تلویزیون سریالهای سبک و بی مضمون پخش میکنه مرده سرگرم سریالهای نا مناسب ماهواره هستند و این پیشخوان بیننده تلویزیون است که خالیست
واقعا برای برنامه ماه عسل متاسفم
فقط بدبختی های مردم را به اونا یاداوری میکنه در صورتی که زندگی یک روی خوب هم داره.
نظرات آقای آشنا خیلی خوب بود، ولی اینکه پیشنهاد دادن دکتر روحانی بیان تو ماه عسل اصلا موافق نیستم، چون برنامه در سطحی نبود که رئیس جمهور یک کشور بخواد بیاد تو برنامه، ماه عسل بیشتر یه برنامه دختر پسنده اونم بخاطر جذابیت های ظاهری مجریش و موضوعات درام.
من یکی از مخالفین شدید صدا و سیمای داخلی هستم و عمده مشکل من با رسانه مثلا ملی متاسفانه دروغگویی در حد بسیار شدید است که خصوصا در بخش های خبری رواج دارد دوما همان طور که در گزارش شما هم اشاره شد قدیس نمایی و پاکی مطلقیست که در صدا و سیما از یک سری آدمها و جریانات صورت میگیرد که حتی نزدیک به واقعیت هم نیست مردم واقعیت میخواهند نه شعار مثلا فلان مناسبت رو جشن میگیرند و این قدر شادیهایی که مجریان برنامه میکنند مصنوعیه که به جای خنده بیننده رو به گریه میندازه و همین طور رسانه باید مستقل باشه فارغ از جناح بندی سیاسی واقیعات رو انعکاس بده تا زمانی که رسانه ای راستگو نداشته باشیم همین آش است و همین کاسه .
واقعاً هم به قول شما تلویزوین دیگه، یا حتی تلوویزین یا ویزوتلین!!!!
آقای دکتر آشنا حرفهای خوب زدن زیاد مهم نیست اینکه چه کسی این حرفها را میزنه مهمتر
کارشناس با سوادی است
پیشنهاد می کنم ایشان نماینده قوه مجریه در صدا وسیما بشوند تا تازه متوجه شوند بیچاره کارمندان صدا و سیما برای گرفتن یک گزارش عادی در سطح شهر به اندازه یک فیلم سینمایی سیاه لشکر می برند که فلانی موهایش پشت سر مصاحبه شونده پیدا نشود
در جواب اون دوستمون که گفت رسانه ملی بهترین در دنیاست باید بگم اگه نگاهی به منفی ها بندازه میفهمه که اشتباه فکر میکنه
صدا و سیمای ایران ...به هیچ وجه با واقعیات جامعه ایرانی همخوانی ندارد ...
قبول نمی‌کنید یک روز به اخبار آن نگاه کنید و به مراحل ساخت خبر دقت کنید :
...
3- آتش سوزی در امریکا جان هزاران نفر را تهدید می‌کند و مسئولان نمی‌توانند از عهده آن برآیند
4- بیکاری در اروپا غوغا می‌کند
5- کارخانه‌های اروپا بدون ایران نمی‌توانند روی پای خود بایستند
6- .....
7- یک کارخانه بزرگ در امریکا دچار حریق شد
8- آب و هوای ایران فردا کاملا خوب خواهد بود
9- در بازار همه مردم خرید می‌کنند و از زندگی راضی هستند البته بعضی‌ها زیاده‌روی کرده و آواز هم می‌خوانند
10- کارخانه .... در تولید ....... کشور را از واردات ...... بمدت سی سال بی‌نیاز کرد
11- مردم در کنار رودخانه غذا می‌خورند ...
12- کودکان ایران در کوچه‌ها بازی می‌کنند
و در آخر یک پسر بچه در امریکا معلم خود را با گلوله از پای درآورد !!!

قبول می‌کنید که اینها واقعیات صدا و سیمای ماست !!!
بنظرم برای بهبود وضع مملکت اولین جایی که باید متحول بشود همین تلوزیون است که خودش را در جایگاه یک دولت تمام قد می پندارد و اصلا و ابدا به ایده و نظر ملت توجه ندارد که هیچ مخالف خواست مردم عمل می کند . موضع گیری سیاسی می کند ولی بکار اصلی خودش که ایجاد نشاط و سرگرمی برای احاد ملت است بی توجه است . اری ........!!!!!!!!!
چرا رسانه ملی بین پیام های تبلیغاتی برنامه پخش می کنه ؟؟ مردیم از تبلیغ کباب پز . چند نفر تو این مملکت می تونن کباب بخورند ؟؟؟؟؟؟
این آقا هرکسی که هست , آدم واقع بین و جامعه شناسی است . مردم در انتخابات ثابت کردند که هرچقدر هم , صدا و سیما و یا تبلیغات دیگر , یک موضوعی را تحمیل این مردم بکند ممکن است در ظاهر ( آنهم دلایل زیادی دارد ) موافق باشد , اما در باطن نیست . من فکر میکنم رنسانس ایرانی راه افتاده است . ...تقریبا به یک وحدت خود جوش رسیده اند که مسایل را نباید ول کرد به حال خودش . .... تلویزیون مسولیت هایی دارد که افرادی نظیر این آقا میتوانند آنها را اجرا کنند و همه چیز به حالت عادی خودش برگردد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها