بازدید 17499

اكثر قتل‌هاي بوشهر بر سر مسائل ناموسي است

کد خبر: ۳۳۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۱ 30 July 2013

اختلافات ناموسي در بوشهر به حدي درگيري به وجود مي‌آورد كه گاها منجر به قتل هم مي‌شود متاسفانه كنترل اين قتل‌ها ديگر در اختيار پليس نيست كه بتواند اين موضوع را كم كند و امنيت را زياد، بلكه اين موضوع صرفا برمي‌گردد به آموزش و ارتقاي فرهنگ كه اين موضوع هم فقط به دست رسانه‌ها و مخصوصا صدا و سيما انجام مي‌شود

به گزارش اعتماد، اينها را سرهنگ «حسين باروني» رييس پليس آگاهي استان بوشهر مي‌گويد و تاكيد دارد اين قتل‌ها با بالا بردن سطح آگاهي و فرهنگ مردم بوشهر قابل كنترل است. او كه پيش از اينكه رييس اداره آگاهي استان بوشهر شود 5 سال رييس آگاهي دشتستان نيز بود بيشترين آمار قتل‌هاي بوشهر را در چهار شهر تنگستان، گناوه، دير و دشتستان مي‌داند.

«اكثر قتل‌هاي بوشهر بيشتر بر سر اختلافات ناموسي است. بارها ديده شده در بوشهر دختري كه درباره خواستگارش به خانواده‌اش گفته توسط پدر يا برادرش به قتل رسيده است و بعد مي‌گويند خون دختري كه با مرد غريبه‌يي حرف بزند حلال است.»


از نظر رييس پليس آگاهي استان بوشهر كه 49 ساله است بيشترين جرمي كه در اين استان اتفاق مي‌افتد مربوط به سرقت موتوسيكلت است كه البته با تدابير اين پليس آمار كشفيات اين سرقت با افزايش روبه‌‌رو بوده است. اين مقام انتظامي همچنين از خاص‌ترين پرونده‌هاي قتلي كه در ذهن داشت مثال‌هايي زد كه در ادامه مي‌خوانيد.


در كدام يك از شهرهاي استان بوشهر بيشتر وقوع قتل را شاهد هستيم و بيشتر بر سر چه مسائلي؟

شهرهايي كه بيشترين قتل‌ها را در آن شهر‌ها شاهد هستيم دير، تنگستان، دشتستان و گناوه است. البته اينكه مي‌خواهيد بدانيد در كدام يك از شهرهاي بوشهر قتل بيشتري اتفاق مي‌افتد اسم اين شهرها نام برده شد ولي اين به اين معني نيست كه فكر كنيد امنيت در اين چهار شهر كم است، خيرفقط نسبت به شهرهاي ديگر قتل بيشتري اتفاق مي‌افتد وگرنه تعدادش بسيار محدود است.

تعداد محدود يعني چند قتل؟

يعني نهايت يكي،دو نفر بيشتر از شهرهاي ديگر

خب اگر تعدادش كم است كه مي‌شود مانند شهرهاي ديگر بوشهر.

ما با افزايش 30 درصدي كشف قتل‌ها در امسال روبه‌رو بوده‌ايم. تعداد قتل‌هاي امسال نسبت به سال گذشته بسيار كاهش يافته است. در چهار ماهه اول امسال تنها 6 قتل در كل استان داشته‌ايم كه اين نشان از امنيت بسيار خوب اين استان دارد.

اين 6 قتلي كه اتفاق افتاده بيشتر با چه انگيزه‌هايي بوده و به طور كلي متهمان به قتل در اين استان بيشتر بر سر چه موضوعاتي اقدام به اين قتل‌ها كرده‌اند؟

تقريبا تمام اين قتل‌ها بر سر اختلافات ناموسي است. اختلافات ناموسي در بوشهر به حدي درگيري به وجود مي‌آورد كه گاها منجر به قتل هم مي‌شود. متاسفانه كنترل اين قتل‌ها ديگر در اختيار پليس نيست كه بتواند اين موضوع را كم كند و امنيت را زياد، بلكه اين موضوع صرفا برمي‌گردد به آموزش و ارتقاي فرهنگ كه اين موضوع هم فقط به دست رسانه‌ها و مخصوصا صدا و سيما انجام مي‌شود. اينكه وقتي دختري خواستگار دارد بتواند به راحتي مطرح كند اصلا اتفاق بدي نيست اما در اكثر خانواده‌هاي بوشهري هيچ دختري حق گفتن چنين موضوعاتي به خانواده‌اش را ندارد و اگر هم كسي جسارت كند و بگويد معمولا چنين جرايمي اتفاق مي‌افتد كه واقعا تلخ است. در بيشتر اين خانواده‌ها متاسفانه خون دختري كه با مرد غريبه حرف بزند حلال است.

درباره اين قتل‌هاي ناموسي آيا پرونده خاصي در خاطر داريد كه مثال بزنيد؟

فكر مي‌كنم بهار سال گذشته بود كه پسر21 ساله‌يي خواهر 16 ساله‌اش را صرفا براي اينكه پسري در راه مدرسه با او حرف زده بود با ضربات متعدد چاقو به قتل رساند. حتي متهم خودش هم اعتراف كرده كه خواهرش حرفي نزده و پسر همسايه با او حرف زده است ولي توان ديدن اين صحنه را نداشته است. خب اين يكي از پرونده‌هايي بود كه دختر واقعا بي‌گناه جان خود را از دست داده و در ذهن دارم. يكي ديگر از پرونده‌هاي ناراحت‌كننده‌تر هم كه خيلي خاص بود خودكشي دختر به دليل همين موضوع بود. دختري به خانواده‌اش درباره يك خواستگار گفته بود و برادر اين دختر به حدي او را كتك زده بود كه دختر پس از رفتن برادرش رگ دست خود را زد.

پليس آگاهي بوشهر براي كاهش قتل‌هاي ناموسي در اين استان چه برنامه‌هايي دارد؟


خدارا شكر قتل در هر سال نسبت به سال گذشته در بوشهر كاهش دارد به طوري كه گفتم در چهار ماه اول امسال تنها 6 قتل داشتيم كه به جرات مي‌توانم بگويم اين آمار با هيچ استاني حتي قابل مقايسه نيست و ما تمام توان خود را به كار گرفته‌ايم كه اين آمار را به صفر برسانيم اما همان طور كه پيش‌تر گفتم اين موضوع به لطف ارگان‌ها و سازمان‌هاي ديگر ممكن مي‌شود. اطلاع‌رساني در آموزش و پرورش نيز در كنار رسانه‌ها مي‌تواند سطح فرهنگ جامعه را به مراتب بالا ببرد و تفكر مردم را به سويي ببرد كه دختر‌ها ديگر درباره اين گونه مسائل از سمت خانواده خود در تنگنا نباشند.

چه جرايمي در استان بوشهر بالاترين تعداد را شامل مي‌شوند و در كدام يك از قسمت‌هاي بوشهر؟

جرايم كه در بخش‌هاي مختلف به تعداد مختلف پراكنده است اما اگر بخواهيم به طور كلي و درباره جرايمي كه در تمام شهر‌هاي استان بوشهر بيشتر اتفاق مي‌افتد صحبت كنيم بايد به سرقت موتوسيكلت اشاره كنيم. سرقت موتور تنها جرمي است كه در تمام شهر‌ها آمار بسيار بالايي دارد و مجرمان زيادي اقدام به اين كار مي‌كنند حتي در سنين پايين.

با توجه به اين موضوع، پليس آگاهي بوشهر براي جلوگيري از اين سرقت دست به چه اقدامي زده است؟

ثبت شماره‌گذاري موتوسيكلت‌ها، گذاشتن دوربين‌هاي مداربسته در مراكزي كه بيشتر اين سرقت انجام مي‌شود مانند پاركينگ‌هاي موتوسيكلت از جمله كارهايي است كه ما انجام داده‌ايم.

اين اقدامات شما كاهش اين سرقت‌ها را در پي داشته يا خير؟

در وقوع خير ولي در كشف بله. اين دوربين‌ها سال گذشته بسته به وسعت هر شهر و رفت و آمد بيشتر و كمتر در هر شهر نصب شد و نتيجه‌اش اين شدكه در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با 35 درصد افزايش كشف موتوسيكلت روبه‌رو بوده‌ايم كه اين آمار كشف آمار بسيار خوبي است. سال گذشته نيز نسبت به سال 90 با افزايش 25 درصدي كشف موتوسيكلت روبه‌رو بوده‌ايم.

يعني نصب دوربين فقط 15 درصد با سال گذشته نسبت به دو سال قبل افزايش پيدا كرد؟

البته كه اين آمار هم آمار ايده آل ما نيست و انتظار داريم كشفيات به صد در صد افزايش پيدا كند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها