بازدید 30256

تاک حرام است، چون از آن شراب می‌گیرند!

اندکی از این ظاهرگرایی‌های بیهوده بگذریم و در پی دشمن باهوش، در جایی باشیم که آسان‌تر می‌توانند تصمیم بگیرند و به کشور آسیب برسانند، چون هیچ کس با ساخت یک ساختمان با شکل‌ بیضی ‌که در بالای آن قرار داده باشند،‌ به اعتقادات اسلامی‌اش آسیبی وارد نمی‌شود؛ اما به تشدید معضلات اجتماعی یا اقتصادی برگرفته از یک تصمیم ‌سهواً یا عمداً اشتباه، می‌توان در اعتقادات گروهی از مردم ضربات جدی وارد کرد!
کد خبر: ۳۳۲۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۴ 17 July 2013
شاید کمتر کار‌شناسی در حوزه رسانه از توسعه کمی صدا و سیما و پخش تکراری سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی در قالب شبکه‌های جدید دفاع کند. همه می‌دانیم که داود میرباقری که روزی امام علی را می‌ساخت، یک دهه بعد، مختارنامه را جلوی دوربین برد که ایرادات بسیاری بر آن وارد بود و ضیاءالدین دری که مجموعه کیف انگلیسی‌اش مخاطبان بسیاری را جذب کرده بود، امروز با سریال کلاه پهلوی، فریاد بسیاری از منتقدان و حتی مخاطبان را درآورده است.

بسیاری از کارکرد یکجانبه این مجموعه در دفاع بی‌روزنه نقد از دولت نهم و دهم ناخرسند هستند و مانند اینها... اما نمی‌توان چشم را بست و دهان را گشود و همه را به یک چوب راند و از دم تیغ گذراند.

در این میان، برخی شبکه‌ها در جذب مخاطب تا اندازه‌ای موفق بوده‌اند. یکی از این شبکه‌ها، شبکه نمایش است که روزانه شش فیلم را در معرض دید مخاطبان می‌گذارد ‌و در این بین برنامه‌های تولیدی محدودی نیز دارد. در چند روز اخیر، یکی از سایت‌های منتسب به جریان افراطی ـ که همواره همه را به حمایت از صهیونیسم متهم می‌کند ـ این شبکه را برای درج مطلبی در سایتش و نمایش چند فیلم نواخته است.

اینکه مدیریت یک شبکه از صداوسیما را که از نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری است، به پخش فیلم‌های صهیونیستی و رپرتاژ آگهی برای این فرقه متهم کنیم، بسیار ثقیل به نظر می‌رسد. این که این شبکه یا دیگر مجموعه‌های متصل به صداو‌سیما اشتباه می‌کنند و دچار فقر در عرصه‌های کار‌شناسی و حرفه‌ای هستند، یک بحث است و این که در حال ترویج افکار صهیونیستی هستند، سخن دیگری است.

این شبکه در ‌نوروز برنامه‌ای به نام چشم‌بندان را پخش کرد که در آن به فیلم‌هایی که فرهنگ ایرانی و اسلامی را مورد تهاجم قرار داده بود، پرداخته شد. حال چگونه ممکن است‌‌ همان مدیران و مسئولان، آگاهانه رویکردهایی را که به نقد کشیده‌اند، ترویج کنند؛ آیا این گونه با پدیده‌ها برخورد کردن، منطقی و منصفانه است؟!

در متن یکی از همین مطالب، چنین آمده بود که «هریسون فورد»، بازیگر فیلم «دیوار آتش» یهودی است. کمپانی برادران وارنر و یونیورسال، صهیونیستی هستند و حتی فیلم «تنها در خانه» را که بار‌ها از صدا و سیما پخش شده، نمادی از شرایط صهیونیست‌ها در سرزمین اشغالی می‌دانند! با همین رویکرد است که عده‌ای انیمیشن تام و جری را صهیونیستی می‌پندارند!

آیا این گونه به عرصه فرهنگ نگریستن، منطقی و کار‌شناسی است؟ این گزاره، به واقع بزرگ‌نمایی نفوذ و قدرت صهیونیست‌ها در عالم نیست؟ این رفتار با اندکی بدبینی، خدمت به آن‌ها تلقی نمی‌‌شود؟ به هر بهانه‌ای نامی از صهیونیست‌ها بردن چه معنایی دارد؟

بیایید عملیاتی به این مسأله بنگریم. اگر قرار باشد بازیگران و فیلم‌سازان و کمپانی‌هایی را که در یک یا چند فیلم بر خلاف رویکرد و ایدئولوژی ما فعالیت کرده‌اند، در لیست سیاه گذاریم و به این لیست کارگردان و بازیگران دارای بازی در یک فیلم دارای یک صحنه یا مضمونی غیراخلاقی و ضدمذهبی نیز اضافه شوند و اگر قرار باشد از فیلم‌هایی که این‌ها بازی می‌کنند هیچ پخش نشود، برای یک مدیر که قصد تأمین برنامه برای صداوسیما در حوزه پخش فیلم سینمایی را دارد، چند گزینه ‌می‌ماند؟

ضمن اینکه اگر با چنین رویکردی پیش برویم، اساساً می‌توان همین استدلال‌ها را به سایر حوزه‌ها تسری داد و مثلاً گفت، «تاک» حرام است، چون نقش اساسی در شرب خمر دارد و از آن شراب می‌گیرند!

در کنار کمیت بحث کیفیت و سلیقه مردم هم مطرح است. مگر می‌توان بدون در نظر گرفتن ذائقه مردم فیلم پخش کرد؟ آیا صدا و سیما بدون رقیب در حال فعالیت است؟ با در نظر گرفتن چنین شرایطی است که مدیران این مجموعه در سال‌های گذشته و هم اکنون مجبور به انتخاب میان بد و بد‌تر هستند.

اگر قرار باشد همه شاخصه‌های شکلی و محتوایی در پخش یک فیلم سینمایی مدنظر قرار گیرد، شاید ‌۲۰ درصد فیلم‌های کنونی قابل پخش باشند. در این صورت، خلأ نیاز مخاطب به دیدن فیلم‌های سینمایی را چگونه می‌توان پر کرد؟

همه ما از درگیری طیف‌های گوناگون فکری و مدیریتی در نهادهای بوروکراتیک آگاهیم و جنگ قدرت و دعوا بر سر منافع را درک می‌کنیم. اگر این گونه اظهار نظر‌ها در این راستا در فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود، که چندان عجیب نیست و ما مخاطبان و دوستداران سینما را از انگیزه‌‌هایتان آگاه سازید که بیش از این، بازیچه دست این و آن ‌و مجبور به انجام کنش و ابراز واکنش نشویم؛ اما اگر این دیدگاه‌ها از سر راستی و برآمده از اعتقاد است، اندکی درنگ‌ جایز به نظر می‌رسد، زیرا این حجم از تهاجم به مسائل پیش آمده اندکی غیر منطقی به نظر می‌رسد.

به بخشی از این تحلیل دقت کنید: «نام همسر جک در فیلم دیوار آتشین، «بت» و مخفف نام «الیزابت» است. الیزابت/ الیصابات یک نام یهودی است. در تاریخ یهود، مادر حضرت یحیی (ع) (همسر حضرت زکریای نبی (ع)) به الیصابات مسمی بوده است (انجیل لوقا ۱/ ۵). کلمه «بت» در زبان عبری معادل است با «بیت» (خانه) در زبان عربی. به این طریق فیلم بر لزوم امنیت «خانه» تأکید دارد و خانه جک در این فیلم در واقع نماد کشور فلسطین اشغالی است‌».

شاید بر این جملات نتوان عبارت دیگری افزود، زیرا خود مؤید ذهنی است که این سطور را نگاشته است. تقریبا بیشتر مستندات و ارجاعات چنین مقالاتی با این سطح از اماره و نشانه و چهارچوب‌های منطقی ارائه شده است. تنها امیدواریم که افرادی با چنین ذهنیت‌هایی، مسند امور فرهنگی را به دست نگیرند که اگر این گونه شود، نه از تاک چیزی می‌ماند نه از تاک نشان!

رضا امیرخانی، نویسنده جوان و ارزشی کشورمان یک شب میهمان برنامه «پارک ملت» بود و در نقد این استدلال‌های عجیب که برخی رسانه‌های رسمی نیز وقت خود را بی‌جهت صرف آن‌ها می‌کنند، با اشاره به شمار پرچم‌های ایران که در دکور قرار داشتند، به کنایه به شهیدی‌فر، مجری برنامه گفت: «من با همین نگاه می‌توانم به برنامه شما گیر بدهم که این پرچم‌هایی که در دکور گذاشته‌اید، چگونه نماد فراماسونری و تبلیغ صهیونیست و... است! حتی اگر شما دکور را تغییر دهید، باز هم می‌توانم آسمان ریسمان کنم و...» و از راه افتادن این بساط انتقاد کرد.

واقعیت این است که نشانه‌شناسی در سینما، یک امر هنری و ارزشمند است اما این که هر شکل بیضی را، چشم دجال خواند یا هر کس که نامش در فیلمی دیوید بود، نماد حضرت داو‌د و نماینده صهیونیست‌ها معرفی کرد، یا با اتصال چند خیابان یا اضلاع یک ساختمان، نماد فراماسونری یا صهیونیستی ساخت و در پایان به این باور اشتباه رسید که نمادهای فراماسونری کشور را فراگرفته، از خطاهای فاحشی است که خود این جریان‌ها نیز از آن استقبال می‌کنند و اتفاقاً خوشحال می‌شوند که این باور پدید آید که در تمام امور ما، راه یافته‌اند.

با این حال باید منطقی بود و دریافت این جریانات بیش از آن که در پی چنین ظواهری باشند، علاقه‌مند به نفوذ به اتاق‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در کشور هستند و اهدافشان در چنین نقاطی تأمین می‌شود و طبیعتاً ساختمانی را که در پی تغییر نظر مدیران ساکن آن هستند، آکنده از نماد‌هایشان نمی‌کنند.

اندکی از این ظاهرگرایی‌های بیهوده بگذریم و در پی دشمن باهوش، در جایی باشیم که آسان‌تر می‌توانند تصمیم بگیرند و به کشور آسیب برسانند، چون هیچ گاه با ساخت یک ساختمان با شکل‌ بیضی ‌که در بالای آن قرار داده باشند،‌ به اعتقادات اسلامی‌ هیچ کس آسیبی وارد نمی‌شود؛ اما با تشدید معضلات اجتماعی یا اقتصادیِ برگرفته از یک تصمیم ‌سهواً یا عمداً اشتباه، می‌توان در اعتقادات گروهی از مردم ضربات جدی و جبران ناپذیری وارد کرد!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۳۰
انتشار یافته: ۳۹
احسنت!
جمیع این جریانات هستش که باعث میشن کشور ایران رو یک کشور جهان سومی معرفی کنن...بس نیست دیگه ازین حواشی دست بکشیم...؟؟؟؟
آفرین عالی بود باید یک نفر جلوی این تندروی ها را بگیرد تابناک به دونه ای
بزار هر چقدر که دوست دارند سانسور کنند
همینجوری هیشکی تلوزیون نمیبینه
مجبوریم این سریال هاید آشغال ترکیه ای رو تماشا کنیم
حد اقل بهتر از اینه که حوصله آدم سر بره
پاسخ ها
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
یعنی مجبوری به قول خودت سریال آشغال حریم سلطان رو به جای پزشک دهکده یا عملیات ویژه ببینی؟؟؟
به نظرم بعضی ها ذائقه شون از بچگی به بعضی موضوعات پیوند داره (سریال های آشعال ترکی) و اگر تلویزیون 10 تا کانال سریال هم بگذاره باز هم دنبال ارضای این ذائقه هستند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
آدم سالم هیچ وقت مجبور نمیشه سریال آشغال ببینه!
مگر تاک حرام نیست؟ خب شاید در معده تبدیل به شراب شود !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
نه برادر تام و جری حرام است از اولشم میدونستم
لطفا تا این حد ساده نباشید .بیشتر واقع بین باشید.الان تمام دنیا در دست رسانه هاست ورسانه در دست...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
فراماسونرها؟ ایلیمونها؟ کمیته 400؟ چند تا از این چرت و پرت ها دیگه بیارم که دنیا و رسانه های دنیا دستشونه؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
خوب که چی؟ باید بریم بمیریم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
از اینکه جنابعالی باهوش و واقع بین تشریف دارین ازتون ممنونم...
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
اینقدر توهم دشمن نداشته باشیم. شاید بشه با استرس کمتری هم زندگی کرد!!! فقط کافی هیچوقت از مدار خرد خارج نشیم.
بعد از مدتها یک حرف حساب زدی تابی!
گل گفتی تابناک.خداکنه در و دیوارهای محترم هم بشنوند
عزیز من ، مگر می شود از این کارشان آنها را نهی کرد؟! از این راه نان می خورند!
,تابناک واقعا نقد منصفانه ای نوشتی . ممنون که هنوز روزنه های امید رو باز نگه میدارید
شخصیت خاله بتی توی قصه‌های جزیره هم اسمش بت/بتی/الیزابت بود. اگه میشه راجع به اون هم افشاگری بفرمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
دوست عزیز اون هِتی بود، نه بتی!
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
عمه هتی نه خاله بتی!
اصل حرف تابناک اینه که اینقدر با گیر دادن به همه چیز صهیونیست رو مطرح کردیم که خودمون برا خودمون بت درست کردیم. به قول تابناک ما یه طوری برخورد کردیم که باورمون شده اینها اینقدر مهم هستند .... دست شما درد نکنه.
شیر مادر حلالت.
من به این حرفها که چندسالی هست تو کشور راه افتاده و حداقل جیب چند نفر که مدام از این دانشگاه و سالن به اون دانشگاه میروند و کاسبی خوبی دارند رو پر میکنه کاری ندارم ولی به خاطر دغدغه ای که درباره سریال کلاه پهلوی دارم درخواست میکنم نه به خاطر درد دین بلکه به خاطر ارزشهای ایرانی و انسانی که داره در این سریال زیر سوال میره یه مقدار بهش پرداخته بشه
در این سریال با پوشش خانم های ایرانی و اعتقاداتشون بازی شده و اینطور القا میشه که هیچ پشتوانه فکری و منطقی پشت این پوشش نیست
در این سریال انواع رابطه ها... به نمایش گذاشته شده
بی عفتی زنهای این فیلم با عنوان (پالون کجی)به خانمهای ایرانی تعمیم داده میشه
در قسمت اخیر بازیگر این فیلم که اتفاقا خواهر یه بازیگر دیگه! هم هست راه رفتن بعد از... به نمایش گذاشت
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
نظریاتان عالی بو من که خیلی حال کردم
متاسفانه این نوع نگاه تبدیل به آفت هنر ما شده است. هرکس که می خواهد ادعا کندکه خیلی میفهمد شروع به پیدا کردن نماد در یک فیلم یا ... می کند. در مورد فیلم تنها در خانه که مثال زدید، من بارها این فیلم را دیده بودم ولی تا به حال اینطور به آن نگاه نکرده بودم. به نظر شما این تحلیل های سختگیرانه باعث بوجود آمدن انحراف در ذهن بینندگان فیلم ها نمی شود؟ آیا اینگونه تحلیل ها به منزله تبلیغ بهتر برای اینگونه فیلم ها نیست؟ آیا این مهر تاییدی بر هوشمندی و ذهن پیچیده سازندگان اینگونه فیلم ها نیست؟
نقدبسیارعالی وقابل توجهی است .متشکرم
تابناک جان خلاء درسته نه خلع!
با سلام-اگر نظر تندرو ها باشه تاک هم حرام است-تابناک هم در خدمت صهیونیستهاست-اصلا تلویزیون هم حرام است-مردم نباید نفس بکشن چون ممکنه گناه کنن-
مختارنامه خیلی هم خوب بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
در سطح فیلم های صدا و سیما بله خوب بود . عزیزانی که منفی میدهند انتضار دارند صدا و سیما یک شبه (جنگ ستارگان ) برایشان بسازد؟؟؟؟؟؟؟؟
بزرگترین مشکل شنیده شدن و دیده شدن سخن های ساده لوحانه است که باعث میشود ساده لوح احساس بزرگی کند . و شما هم به همین دام افتادید . لطفا این آدم ها را نشنوید
راست میگه مختار نامه خیلی خیلی خوب بود
ما مدتهاست که تاک را ول کرده ایم و روی آورده ایم به چقندر.
اصولاً اين منتقدان بيشتر از خود فيلم ذهن ما را به سمت موارد سياسي سوق ميدهند وگرنه صد بار هم اين فيلمها را ببينيم اصلاً همچين برداشت هايي نمي كنيم.
از همه کس و همه چیز برای خودمون دشمن ساختیم به جای این که فکری به حال فرهنگ سازی باشیم تا مردم خودشون تصمیمی بگیرند.دوستانی در کشورهای عربی دارم که در اون جو کشور های حاشیه خلیج همیشه فارس، زندگی کاملا سالم و بدور از انحراف دارند.لابد کل دنیا با ایرانی های تو ایران مشکل دارند.!!!!!!
عالی بود
همه به اندازه كافي نظر دادند. من خيلي قصد توضيح ندارم. يعني خسته شدم بس همه جا در اين خصوص توضيح دادم و نوشتمو سوگمندانه بي‌سوادي و كم‌سوادي برخي عزيزان در عرصه نماد‌شناسي و اسطوره‌شناسي و طبعا خلط كردن مشاهداتشون با دانسته‌هاي اندكشون باعث برداشتهايي مي‌شه كه گاهي خنده‌دار و مضحك و بيشتر اوقات عصباني‌كننده هستند. مثلا در زبان ناشنوايان تمام دنيا باز كردن انگشت كوچك و انگشت اشاره و بستن انگشت بلند و انگشت انگشتري و شست به معني «دوستت دارم» است. اين علامت در همه جا به همين معني است. حالا شيطان‌پرستان از اين نماد استفاده مي كنند. بكنند. اوباما و بوش هم براي تماشاچيان خود همين علامت را مي دهند. آيا بايد بگوييم اينها شيطان‌پرست هستند؟!! ميگويند كه عرض مي كنم ها! چهارتا جوان كم مطالعه نشسته‌اند سي.دي پر كرده‌اند كه بعله...جرج بوش شيطان پرست است... و چرا؟ به علت نشان دادن فرم خاص انگشتانش به مردم كه شيطان‌پرستان هم همين علاكت را مي دهند... متآسفانه برنامه خوبي كه اخيرا از شبكه مستند پخش مي‌شود به نام فرقه‌هاي سري از اين خلط معنا ها كم ندارد و حسابي به باورپذيري آن لطمه زده است... بنده پيشنهاد مي كنم از دين شناسي به اسطوره شناسي برويد نه از اسطوره شناسي به دين شناسي
با سلام
بنده متوجه نميشم چرا مدتي است به زمين و زمان مشكوك شده ايم و از همه چيز حتي نقاشي ها هم وحشت داريم مثلا هر ستاره اي را كه ديديم سريعا عكس العمل نشان داده وبه جرم نماد ستاره داود بودن ميخواهيم آن ستاره را ساقط كنيم يا اگر جايي نمادي از چشم ديديم سريعا به فراماسونري بودن محكوم ميكنيم يادمان نرود در مورد واژه پپسي چه حرفها كه درنياورديم . گيرم كه جرياني يك نماد داشتند گناه ما چيست كه هيچوقت نتوانيم حتي در نقاشيهايمان ستاره بكشيم كه خداي ناكرده منحرف نشويم . وهابيها هم نماز ميخوانند پس آيا ميتوان گفت كه ما نبايد نماز بخوانيم ؟ به نظر نگارنده اگر ايمان انسان واقعي و قوي باشد حتي اگر در مركز سرزمين كفر زندگي كند راه را به خطا نخواهد رفت و درضمن اجر حفظ ايمان در آنجا بيشتر است . يادمان نرود كساني در اين كشور انقلاب كردند كه بيشترين بينندگان اين كارتونها در زمان طاغوت بودند .
بطری و قیف هم حرام است چون بوسیله ان شراب را در بطری جم آوری و در انبارها که ساختن ان هم حرام است نگهداری میشوند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار