بازدید 15488

عملیات رمضان، تجلی مردان کربلایی بود

كاري نكنيد كه اعتبار خون شهيدان از بين برود. اگر اين طور شد، هيچ فايده و ثوابي نخواهيم برد. هر كس مي‌خواهد بماند و كار كند، بايد جبهه (منطقهِ عملياتي) خودش را مشخص كند و به كار ادامه بدهد. هر كس هم كه نمي‌خواهد بماند، مي‌تواند هم اكنون برود ... سكوت عجيبي جلسه را فرا گرفت. چند لحظه بعد، صداي هق هق گريهِ تعدادي از فرماندهان، سكوت آن نشست را شكست.
کد خبر: ۳۳۲۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۳ 15 July 2013
عملیات رمضان تجلی مردانگیمی‌گویند ‌عملیات رمضان ناموفق بود و یا دست‌کم به اهداف خود نرسید. امروز که سخنان فرمانده آن سال‌ها را  می‌خوانیم، بار دیگر احساس پیروزی را در خود تجربه می‌کنیم. ما پیروزیم، زیرا تن به هوای نفس ندادیم و در برابر بدترین دشمن‌ها جوانمردانه جنگیدیم. شهید شدیم، جانباز شدیم، اسیر شدیم اما به بی‌گناهان آسیبی وارد نکردیم. بر سر زن و بچه شقی‌ترین انسان‌ها بمب نریختیم. آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را بر غیر نظامیان تجربه نکردیم و در هنگام نماز به مردم بی گناه حمله نکردیم و... .

در اثبات این ادعا در فرجام مرحله دوم عملیات رمضان، محسن رضایی، فرمانده کل سپاه پاسداران‌ در تشریح اهداف عملیات و معذوریت‌ها و محدودیت‌ها گفت: خودداری ما از دست زدن به کارهایی است که در جنگ، دیگران، آن را اجتناب ناپذیر می‌دانند ولی ما به دلیل داشتن اعتقادات اسلامی، نمی‌توانیم آن کارها را انجام دهیم. با اینکه ما به آسانی می‌توانستیم با انواع سلاح، جهنمی از آتش روی شهر بصره درست کنیم، چه اینکه عراق در ورود به خاک ما، کارش را با نابودی شهرهای ما آغاز ‌کرد، ولی ما نخواستیم با زدن شهر بصره، به افراد غیر نظامی لطمه ای وارد شود. ما در بیابان با ارتش عراق درگیر شدیم. (برداشت از کتاب عبور از مرز )

عملیات رمضان در تایخ 23 /4/ 1361، پس از عملیات‌‌ موفق و چشمگیر ثامن الائمه، طریق، طریق القدس، فتح‌المبین و بیت المقدس انجام شد و قرین موفقیت نبود. از آنجا كه چهار عملیات موفق مزبور توقع فرماندهان و مسئولان یگان‌های سازمان رزم سپاه را به شدت افزایش داده بود، شكست و عقب نشینی در عملیات رمضان برای آنها تحمل ناپذیر بود. در واقع، شکست در این عملیات، پرسش‌ها و ابهامات بسیاری را در میان فرماندهان و نیروهای رزمنده پدید آورده بود كه ادامهِ كار را با مشكل روبه‌رو می‌كرد. برای حل این مشكل، فرماندهان عالی رتبهِ سپاه با حضور فرمانده كل سپاه دلایل و عوامل عدم موفقیت نیروها را در رسیدن به اهداف عملیات بررسی و تلاش كردند با شناخت بیشتر از وضعیت جبهه، دوباره نیروها را سازمان‌دهی و گزینهِ مناسبی را برای عملیات انتخاب كنند. این جلسه از ساعت 9 تا 15 طول كشید و تنها، چند دقیقه برای اقامهِ نماز ظهر و عصر تعطیل شد.

در آغاز جلسه، شهید مصطفی ردانی پور، فرمانده قرارگاه فتح، آیاتی از ابتدای سوره محمد (ص) را همراه با ترجمه آنها خواند و سپس، آقای محسن رضایی سخنانی را به شرح زیر ایراد نمود که بازخوانی آن ما را به شب عاشورای حسینی می‌برد؛ شبی که امام حسین (ع) با یارانش اتمام حجت کرد‌ و... .

دیشب یكی از شب‌های بسیار نگران كنندهِ عمرم بود. هنگامی كه شرح غم انگیز اظهار عجز فرماندهان تیپ را شنیدم، احساس كردم كه دوستان و همكارانم با مشكلاتی روبه‌رو شده اند كه باید آنها را حل كرد. در واقع، این مسائل و مشكلات برای برداشتن قدم‌های بلندتر بعدی، كه مد نظر امام است و ایشان مرتب آنها را برای ما و مردم بیان می‌كنند، ابهاماتی را ایجاد می‌كند. دیشب، تصمیم گرفتم كه در جلسهِ امروز، به برادران عزیزم عرض كنم كه هر كسی نمی‌خواهد در سازمان رزم و جنگ بماند، خیلی خالصانه و صادقانه بگوید. سوگند یاد می‌كنم كه در این زمینه، با هیچ كس صحبت نكنم و به برادران دیگر نیز تأكید می‌كنم كه دربارهِ رفتن شما با هیچ كس صحبت نكنند. هر كس كاری یا مشكلی دارد و نمی‌خواهد در لشكر و جبهه بماند، می‌تواند در سپاه شهرستانش به خدمت مشغول شود، تا دست كم چند نفری كه ‌می‌مانند با هم قسم یاد كنند كه تا پای مرگ با هم باشند. كاری نكنید كه اعتبار خون شهیدان از بین برود، اگر این طور شد، هیچ فایده و ثوابی نخواهیم برد. هر كس می‌خواهد بماند و كار كند، باید جبهه (منطقهِ عملیاتی) خودش را مشخص كند و به كار ادامه بدهد، هر كس هم كه نمی‌خواهد بماند، می‌تواند هم اكنون برود. ما كار را با سه نفر هم آ‌غاز می‌كنیم، بعد به خدمت امام می‌رویم و می‌گوییم آقا وضعیت ما بدین شكل است و شاید این كار ده ماه طول بكشد. بدین ترتیب، مطمئن هستیم كه كار اندكی انجام می‌شود.

 عزیزان، اگر قصد ماندن دارید، بیایید با هم سوگند یاد كنیم و جلو برویم؛ مگر چه شده كه با بروز یك مشكل این قدر زود عصبانی شده‌اید؟! آیا چیز عجیبی اتفاق افتاده است؟! چرا این طور برخورد می‌كنید؟! اگر نسبت به تشكیل و راه اندازی لشكری انتقاد دارید، آن را مطرح كنید، اما عدم اعتقاد به ایجاد لشكر نباید كارها را متوقف كند.

حال اگر قرار شد در آیندهِ نزدیك، خدمت امام بروم، به ایشان چه بگویم؟ اگر مشكلات این عملیات (رمضان) را بگویم و برای نمونه عنوان كنم كه اصلی ترین مشكل ما در عملیات رمضان شكل پدافندی خطوط دشمن و زمین منطقه بوده است، ایشان خواهند گفت، این كه مسأله‌‌ای نیست، مطمئن باشید و جلو بروید. در این صورت، اگر من هم قولی بدهم و بیایم اینجا و ببینم باز هم وضع به همین شكل است، با مشكلات اساسی روبه‌رو خواهیم شد. خواهش من از شما این است كه امروز تصمیمتان را بگیرید تا به بحثمان ادامه دهیم، زیرا ادامهِ كار به شكل سابق ناممكن است.

در پایان سخنان برادر محسن رضایی، سكوت عجیبی جلسه را فرا گرفت، چند لحظه بعد، صدای هق هق گریهِ تعدادی از فرماندهان سكوت جلسه را شكست و سپس، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده تیپ 41 ثارالله، در میان همهمهِ حضار سخنرانی كرد:

برادرانی كه اینجا هستند در رویارویی با این مشكلات به خانه‌هایشان برنمی‌گردند، حتی حاضر نیستند سالم برگردند، زیرا این را ننگ می‌دانند. در واقع، همه آمده اند تا جزو یاران امام حسین (ع) باشند. روزی كه برادران به جبهه‌های جنگ آمدند، قسم خوردند كه از پدر، مادر، زن، بچه و... بگذرند. به عبارت دیگر، دیگر برای آنها دنیایی مطرح نیست. سكوت برادران رنج آور است. آنها غیر از گریه پاسخ دیگری ندارند.

من استدعا می‌كنم كه شما كارتان را ادامه دهید، زیرا‌ برای ادامهِ عملیات، هیچ یك از برادران مشكلی ندارند، اگر مشكلی هم مطرح باشد دلیل آن دلسوزی است، نه تمرد. ما مسلمانیم و همان طور كه شما هم می‌دانید بزرگ‌ترین اصل اسلام اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی الامر منكم است؛ مسأله ای كه برای ما جا افتاده و آن را پذیرفته ایم؛ بنابراین، هیچ یك از مسائلی كه شما فرمودید، مطرح نیست و هیچ یك از برادران قصد بازگشت ندارند، مگر این كه آنها را از جبهه بیرون كنید یا این كه جنازه‌شان را به خانواده‌شان تحویل دهید.
----------------------
در سالروز عملیات عاشورایی رمضان بر ارواح شهدای بزرگوار این حماسه کربلایی درود می فرستیم و امیدواریم تداوم دهندگان شایسته ای برای این عزیزان باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۳۸
روحشان شاد
روحشان شاد
بیاد شهید غلامحسین لرکی که در این عملیات دلاورانه جنگید و با لبی تشنه شربت شهادت نوشید
خوش بحالشان ایمان و اخلاص داشتند
روحشان شاد
یادوخاطره شهیدان عملیات رمضان تقی محقق زاده وحاج منوچهری والهی گرامی باد این عزیزان ازشهداسپاه آبادان هستند
کاش خود عملیات را تشریح می کردین.. فرماندهان چهار محور عمل کننده کیا بودن..چقدر شهید دادیم...
یاد ان عملیات بخیر من در ان شرکت داشتم در حالی که در سن 15 سالگی برای اولین بار از قزوین به جبهه رفتم چندین نفر از دوستانم را در این عملیات از دست دادم از جمله جعفر مردعلی خداوند با خوبان محشورشان کند
یاهمه عزیزان که درعملیاتهای مختلف باهم بودیم بخیر،من درعملیات رمضان اسیرشدم61/4/26 مرحله دوم عملیات
قبل ازعملیات ثامن الائمه در کنار جاده ابادان ماشهر در خط پدافندی ژاندار مری بودم اتفاقا در خط بچه های سپاه در جلو در کنار لوله های نفت هر شب در سنگر کمین بودم می دیدم که بچه های سپاه ابادان درماه مبارک رمضان ازساعت 10 شب تا ساعت 4 صبح می رفتن کانال معبر عملیاتی حفر می کردن حدود 3ماه این برنامه ادامه داشت یک روز صبح مرا برای صبحانه دعوت کردن . امادر سفره چند تکه نان که اکثر ان هم از حاشیه بود بیشتر نبود که من زیر چشمی می دیدم که بهترین ان را جلو من می گذاشتن این درصورتی بود که من درسنگرم یک پلاستیک نان تازه داشتم ولی ان چند لقمه نان من را اسیر کرد یکی از دلائل موفیعت عملیات در محور ما که بصورت برق اسا و قافل گیر کننده بود همان کانال حفر شده در کنار جاده ابادان ماشهر بود من برادر هنرمند نیستم اصلا هیچ نیستم ولی حس می کنم متولیا پاس داشت چندان موفق نیستند
سلام ودرود خدا برهمه شهدای جنگ تحمیلی .بنده ازحاضران جنگ رمضان بودم .عملیات سخت ودشواری بود خداوند شهدای انرا باامام حسین محشور کند. رزمنده رمضان ومورد بی مهری امروز
با تشکر از تابناک که هیچ وقت یاد اوری دوران دفاع واقعا مقدس را فراموش نمیکند اگر شد در مورد شهید مرحمت بالازاده مطلب بزنید
کجایند مردان بی ادعا.
روحشان شاد .
از تابناک نیزتشکر میکنم که روح ما را عاشورایی کرد
با سلام
سلام و درود بي پايان خدا و خلق خدا به آن عاشقان راه و طريق خدا و ثارالله زبان و قلم قاصر است كه در وصف آن مردان پاك نهاد بگويد و بنويسد. مسئولين، مردم بياييم قدر و منزلت شهدا كه از بالاترين ثروت و دارائي خود گذشتند را بيشتر و بهتر از گذشته بدانيم. مي دانيد سالهاي سال است كه از جنگ جهاني دوم كه البته ماهيت آن جنگ ها با هشت سال دفاع مقدس ايران عزيزمان تفاوت ماهوي دارد ميگذرد ولي آنها هنوز نام و ياد كشته شدگان جنگشان و بازماندگان جنگ را با قداست تمام حفظ كرده اند متاسفم كه بگويم ما خوب عمل نكرديم و بيشتر شعارداديم.فردا شرمنده شهدا خواهيم شد.
صمد مهدي پور
روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد
هنوز پدرا و مادران چشم به راه عزيزانشان هستند تا خبري براي آتها بياورند
خدايا به حق خون پاك شهيدان اين عمليات كه مظلوم بوده و نه سالگردي دارند و نه جنازه پاكشان بازگشت این نظام را از هر گزندی حفظ کن.
درود بر همه بزرگ مردانه که اين عظمت و افتخار را براى ايران رقم زدند.براى شادى روح شهدا و سلامتى جانبازان سرافراز.صلوات
روحشان شاد وانشاالله ما هم ادامدهنگان راهشان باشیم
خوب بود توجیه عملیات و مشکلاتش رو می نوشتید
من در عملیات رمضان بودم. تیرو مرداد 1361 در منطقه کوشک . خیلی گرم وسوزان بود .مجروحان زیادی که تشنه بودند و تشنه شهدی شدند. گوئی در کربلا بودم. آن وقت ها که به جبهه اعزام شدم یک بسیجی مشتاق شهادت بودم . ولی در آن عملیات و دیدن آن وضعیت، اعتراف می کنم که ترسیدم و جا زدم . تفاوت خودم را با شهدا دیدم . خیلی فاصله داشتم!
پاسخ ها
محمد جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
همین که اینقدر مرد بودی و در عملیات شرکت کرد ی نشانه مردانگیت است .سرت را بالا نگهدار رزمنده
سهیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
شما موندید که همین هارو به ما بگید. اگر رفته ها محتوای درسو ساختن، شما جامانده ها موندید تا استاد ما باشید و اون درسارو به ما تدریس کنید.
کار خداست.
شهدای این عملیات خیلی مظلوم هستند چون در سایه عملیان بیت المقدس قرار داشت برای شادی ارواح پاک و مطهر شهد او مفقودان ان صلوات
درود خدا بر راست قامتان جاودانه تاریخ . شهدا شما ما را فراموش نکرده اید ما میدانیم . این ما هستیم که از شماها فاصله گرفته ایم پس به رسم رفاقت های آن دوران دست ما را هم بگیرید .
به روح ملكوتي ومطهرشهداي عمليات رمضان خصوصا شهداي تيپ امام سجاد(ع)وگردان 929اعزامي ازاستان بوشهربويژه شهداي والامقام اماني ،بلوكي.......اداي احترام مي كنيم وبه همه همرزماني كه درآن شب خدايي درمنطقه عملياتي كوشك به فرمان ولي امرخودلبيك گفتند وعاشقانه وخالصانه به خط دشمن زدند سلام واحترام دارم
یاد شهید میرجعفر رضائی که در عملیلت رمضان شهید شد و پیکر پاکش هنوز مفقود وآسمانی هست را گرامی می داریم. روحش شاد
به یاد همسنگران شهیدم جلال نظام آبادی-علیرضا دقیقی و محمد رضا رحیمی که در این عملیات شهید شدند و کسی یارای جمع کردن اجساد تکه تکه شده شان را نداشت. بیاد دارم که ساعتهازیر آفتاب سوزان دیوانه وار دور تکه های اجساد آن عزیزان میگشتم ولی نمی توانستم آنها را جمع آوری کنم تا اینکه نیروهای کمکی هلال احمربه کمکمان آمدندو.......روحشان شاد.
سلام، آن روزها من 15 ساله بودم و در منطقه شلمچه، گردان شهید رجایی از تیپ امام رضا(ع) به عنوان گردان خط شکن در عملیات شرکت کردم. بعد ان عملیات دیگر نتوانستم جبهه رو فراموش کنم و تا آخر جنگ در جبهه ها ماندم. من عاشق عملیات رمضانم. چیزهایی به من آموخت و به من بخشید که تا قیامت همراه من است. می توانم ادعا کنم کربلا را به چشم دیده، لمس کرده و زخم خوردم. روح دوستان شهیدم رضا علمدار، مراد علی مرادپور، ایوب مرتضوی، جواد جهاندیده و دیگر شهدا ی مظلوم عملیات رمضان به خیر. شادی روحشان صلوات
با سلام
بنده بعد از عملیات رمضان به منطقه عملیاتی پاسگاه زید رفتم خدا می داند که درجه حرارت نزدیک به پنجاه درجه بود نزدیک ظهر که می شد طوفان شن داغ سر و صورت بچه ها را می سوزانید این در حالی بود که ما درون سنگر آب خنک داشتیم و می توانستیم رفع عطش کنیم ولی خدا می داند که رزمندگان در عملیات رمضان حتی قطره ایی اب گرم هم نداشتند و در آن گرمای سوزان از تشنگی به شهادت رسیدند روحشان شاد ولی حالا که از برکت خون آن بزرگواران صلح و امنیت درتمام کشور وجود دارد
صلوات به روح تمام شهيدان راه دين و وطن
بادرود به روح پاک همه شهیدان.تابناک چه خوبه در سالروز هر عملیات آن را تشریح کرده که تعداد نیروها چقدر بوده, اهداف عملیات,فرماندهان,تعداد شهدا,تعداد کشته ها واسرا و تلفات وخسارات ماشین جنگی دشمن وغیره.تا نسل جوان بیشتر با این حماسه سازان و بخش مهمی از تاریخ کشورمان آشنا بشن.
پاسخ ها
سهیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
دفاع مقدس بهترین دانشگاه منه. من با مطالعه ی دفاع مقدس، کربلارو می شناسم. بزرگترین دانشگاه من همین دفاع مقدسه. افتخار نداشتم و پس از اتمام جنگ به دنیا اومدم. اما لطف خدا شاملم شده که چنین درسی رو دارم می آموزم.
کربلایی بود عملیات رمضان
با سلام و درود به روح پرفتوح امام شهدا و شهیدان جان بر کف انقلاب اسلامی و دعا می کنیم فردای قیامت در پیشگاه آنان شرمنده نباشیم/روحشان شاد و راهشان پررهرو باد
شادي روح شهداء همي عمليات ها مخصوصآ عمليات رمضان ونوجوان شهيد حسين داوري صلوات
شهدا شرمنده ایم...
برای شادی روح همه شهدا بویژه شهدای رمضان صلوات
روحشان شاد
درود بر شهدای عملیات رمضان ، درود بر همه رزمندگان عملیات رمضان ،ودرود مخصوص بر دلاور مردان تیپهای نجف اشرف و امام حسین و تیپ 3لشکر 92
باسلام ِ: تشكر مي كنم از متوليان و بانيان درج مطالب هشت سال دفاع مقدس،ناگفته هاي آن دوران زياد است خواهشم از دوستان اين است كه بخاطر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت به اين موضوعات بيشتر پرداخته شود تاشايد مملكت ما حال و هواي آن زمان را پيدا كند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل