بازدید 65681
درباره دوردرجاهای ناشیانه‌ پس از انتخاب روحانی

نان به نرخ روز خوردید ای دریغ!

برخی بی‌اخلاقی‌ها دقیقاً پس از انتخابات رخ داده که مهمترین آنها پس از اتفاق تکراری و تاریخیِ تلاش برای جا‌ دادن خود در میان حامیان رئیس‌جمهور منتخب و سهم خواهی، نفی کامل دولت رو به پایان، آن هم از سوی اشخاصی است که بیشترین منافع را در همین گذشته نزدیک برده‌اند... وقتی فرهنگ به عنوان متر و معیار اخلاق با چنین آفت‌هایی روبه‌رو می‌شود، تکلیف اخلاق و فرهنگ سیاسی چیست؟
کد خبر: ۳۲۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۱ 18 June 2013
سینمای ایران نه تنها از سوی مسئولان که از سوی خود سینماگران نیز به شدت سیاسی شده است؛ نشانه بارز سیاسی شدن این حوزه از سوی سینماگران، بروز رفتارهای سیاسی، آن هم به ناشیانه‌ترین شکل ممکن از سوی اهالی این حوزه است؛ رفتارهایی که البته تنها به سینماگران محدود نمی‌شود، ولی چون این عده در چنین رفتارهایی تبحر ندارند، تغییر رفتارشان به سرعت برجسته می‌شود.

به گزارش «تابناک»، در کشورمان که اخلاق به عنوان محور امور قرار گرفته، طبیعتاً انتظار می‌رود آداب سیاسی نیز در مدار اخلاق تعریف شود و از این حیث، بسیاری از کنش‌ها و واکنش‌های ‌سیاسی که در دیگر کشورها رویه‌ای معمول به شمار می‌رود، جای ندارد و به همین دلیل، انتظار می‌رود سیاسیون کشورمان سراغ چنین رویه‌هایی نروند، هرچند چنین رفتارهایی شایع است و انتظارات هیچ گاه در حوزه فرهنگ و اخلاق سیاسی به قدر کفایت برآورده نشده است.

در انتخابات پیش روی که شاهد رفتار اخلاقی از سوی کاندیداها و هوادارانشان به ویژه در قیاس با دوره پیشین بودیم، برخی بی‌اخلاقی‌ها دقیقاً پس از انتخابات رخ داده که مهم‌ترین آنها پس از اتفاق تکراری و تاریخیِ تلاش برای جا‌ دادن خود در میان حامیان رئیس جمهور منتخب و سهم خواهی، نفی کامل دولت رو به پایان، آن هم از سوی اشخاصی است که بیشترین منافع را در همین گذشته نزدیک برده‌اند.

مسأله تأسف آور اما ‌قرار گرفتن فرهنگیان در رده سیاسیون و تکرار رفتارهای سیاسیون توسط اهالی این حوزه به خصوص اهالی سینماست؛ رفتارهایی که متأسفانه این بار تکرار شد و تکرارش جای تأمل دارد. نخست، حامد کمیلی بود که در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور منتخب متنی بلندبالا در تحسین مردمی که برای جشن پیروزی به خیابان آمده بودند، نوشته‌ و آورده بود: «من امروز در خیابان لبخند را دیدم، به دنبال لب‎ها می‎گشت... پایی پینه بسته را که گویی رمق یافته بود... و مردی خسته را که زیر چشمی به کلید شما نگاه می‎کرد...».

نان به نرخ روز خوردید ای دریغ

البته شاید کمیلی را بتوان فردی دارای زاویه با موضع دولت دهم تلقی کرد، ولی دیگر شخصی نمی‌تواند شک کند که حامد کلاهداری جزو آثار دولت دهم است؛ جوانی که فیلم‌های پرهزینه شکلات داغ (۱۳۸۸)، پایان نامه (۱۳۸۹) و فرار از کمپ (۱۳۹۰) را در شرایطی با هزینه‌های سنگین با حمایت شدید شمقدری و سجادپور ساخت و لابد رانتی نصیبش نشد که در دوره گوشه نشینی کارگردانان پرسابقه و کارکشته، توانست برای خود کارنامه کارگردانی با بودجه وزارت ارشاد و دیگر نهادها ایجاد نماید.

حال چنین شخصی در گفت وگویی باورنکردنی با تأکید بر عملکرد فارغ از جناح‌بندی وزارت ارشاد دولت آینده گفت: «وزیر بعدی ارشاد از نخبگان‌ سینما و فرهنگ بهره ببرد و افراد را با یکسونگری فراری ندهد. به عقیده من در دوره اصلاحات بهترین وزرا را داشتیم. امیدواریم در این دوره، شاهد مدیران یکسویه با نگاه‌های یک طرفه نباشیم. وزیر ارشاد از نخبگان سینما و فرهنگ بهره ببرد و هنرمندان را با یک سو نگری فراری ندهد».

وی در ادامه گفت: «متأسفانه باید بگویم بدترین دوره فرهنگ و هنر کشور را در این دوره تجربه کردیم! وزیر باید فارغ از جناح‌بندی‌ها و سیاسی‌کاری‌ها عمل کند و از عملکردهای سلیقه‌ای پرهیز کند!» و در واقع به نوعی سر مدیرانی را که فرصت کارگردانی ‌برایش فراهم کرده بودند، در طبق تقدیم مدیران تازه کرد تا در دوران تازه نیز مبرا از عملکرد گذشته اش که بر هیچ کس پوشیده نیست، بتواند همچنان به فعالیتش ادامه دهد. این در حالی است که همین شخص در گذشته گفته بود: «خط فکری آقای سجادپور در کار موجود است و بدون حمایت‌های معنوی ایشان، ساخت این فیلم غیرممکن بود» و حامی اصلی فیلم بعدی نیز همین مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد بودند!

سوای اینکه کارکرد وزارت فرهنگ و ارشاد تا چه اندازه ناشیانه است و چنین دوردرجاهای ناشیانه‌ پس از انتخاب روحانی تا چه میزان شعر «نان به نرخ روز خوردید ای دریغ» را یادآوری می‌کند، این پرسش اساسی مطرح است که وقتی فرهنگ که همچون متر و معیار اخلاق است، با چنین آفت‌هایی مواجه می‌شود، تکلیف اخلاق و فرهنگ سیاسی چیست؟ آیا نباید اندکی در رفتارمان بیندیشیم و اگر قصد تغییر رفتار داریم، حداقل با شیب کمتر چنین انجام دهیم و ظاهر ماجرا را حفظ کنیم؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۷۴
انتشار یافته: ۴۸
احسنت!
ای جانم تیتر.
قربون دست طلاییت نویسنده عزیز :*
واقعا عجب نان به نرخ روز خورهایی اند.
خوبه فیلم هاشون و منبع بودجه فیلم هاشون دیگه پوشوندنی نیست.
واقعا از مطلبتون تشکر می کنم . من خوذم یک فیلمسازم که هم تعداد جوایزم از این آقایون بیشتره و هم سابقه ام . اما هر چه به ارشاد و فارابی التماس کردم دریغ از یک ریال . جالب اینه که این آقایون خودشون رو زرنگ می دونن نه نون به نرخ روز خور . بعید می دونم . اما امیدوارم در این دولت منابع عادلانه تقسیم بشه
این ادما رو نباید در هیچ دولتی وارد کرد امیدوارم مسئولین فرهنگی دولت آقای روحانی مراقب این چنین ... باشن
این بوی کباب چیز بدی است...
چه فایده کاش به گوش کسی که باید برسه رسیده باشه
ملت ما خوب استقبال میکنند و بد بدرقه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
خداییش همینه . دمت گرم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
اتفاقا برعکس، ملت ما خوب بدرقه میکنه.
تابي با اينكه بابت نمايش ندادن پيامهام ازت دلگيرم ولي بعضي وقتا ،نه بيشتر وقتا تيتر هاي قشنگي ميزني كه حرف دل خيلي هاست
از مطلبتون تشکر می کنم
واقعاً دست مریزاد از مطلب جالبتون
و البته اضافه كنيد به ليست... نيوشا ضيغمي را كه در روزهاي نزديك انتخابات با حضور مشايي همايش اجرا مي كرد و ... كنفرانس خبري ؛ بعد از غافلگيري و اعلام نتايج در چرخشي ناگهاني با دستپاچگي نامه اي به آقاي روحاني نوشت سراسر.... ... لطفا اين را بگذاريد حرف توي گلوم مونده بود مرسي
افرین عالی بود. کاش هنرمندان قدری ریشه دار تر بودند . ماشالا دست به مهاجرتشون هم که خوبه
درود بر تابناک که همیشه منصفانه نوشته
تشکر
مگر آقای کلاهداری در دوره اصلاحات چند سالشون بوده که صلاحیت وزرای اون دوره رو به یاد میارن ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
تو دوره اصلاحات داشت تو یک سریال تلویزیونی (فکر کنم اسمش پس از باران بود) نقش یه پسر تازه بالغ رو بازی میکرد!
دمت گرم تابناک، از وقتی روحانی اومده پربارتر و فعال تر شدی، آفرین
ایشون هم انگار بدون بلیت سوار شدن.
باور کنید یا نه مردم ایران از دو دوزه بازی هنرمند بیشتر از دودوزه بازی سیاست مردان تنفر دارند...سیاست مدار کارش چرخشسیاست طی روزگاره ولی هنرمند کسی هست که در همه حال باید مردمی بمونه و زندگی کنه چه دولت اصلاحات باشه چه اصولگرا...خدایا پناه بر تو
از کسان و گروه ها ها و نهادهایی که تا دیروز نانشان در این بود که اصلاحات و در بعضی موارد مخصوصا روحانی را بکوبند پیام تبریک و تهنیت و آمادگی برای کار!!! و در خدمت بودن می رسد. اسم نمی برم اما مردم خود می بینند و می شناسند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
واقعا شما برایتان سخت است که درک کنید اگر کسی ادعا کند نظراتش تغییر کرده تفاوت دارد با اینکه علی رغم اذعان به اختلاف نظر متمدنانه تبریک بگوید و اعلام آمادگی برای همکاری کند؟! فکر می کردم بعضی ها می دانند رفتار مدنی چیست و ابا می کنند اما ظاهرا هنوز در الفبا مانده اند و واقعا بلد نیستند بعد از شکست تبریک بگویند.
با تیترت خیلی حال کردم. مرسی تابناک جونم
امیدوارم تابناک به همین شکل ادامه دهد، با این اخبار و انتقادها بعنوان یکی از برترین رسانه های دنیای مجازی می تواند قلمداد گردد. سپاس فراوان
اندکی از درد من کاسته شد...خیلی ممنون
نان به نرخ روز خوران حوزه های دیگر را نیز معرفی کنید و کمی هم ریشه یابی کرده که چگونه است که عده ای خاص هر دولتی سر کار بیاید ، آنها دارای مسئولیتند وعملا افراد نخبه و توانمند کنار زده می شوند و کسی هم به سراغشان نمی رود.
لطفا به مردم کمک کنید تا حافظه تاریخی داشته باشند.
متشكرم تابناك
حافظه تاریخی این مردم ضعیف نیست. با این توسعه تکنولوژی و پیشرفت صنعت ارتباطات در عرصه های بین‌المللی چیزی بر کسی پوشیده نمی ماند. این نان به نرخ روز خوری هم آفت اخلاقی جامعه ماست. ای کاش نه تنها فراجناحی که فرانسانی به یکدیگر نگاه می‌کردیم.
در کشور عزیزمان بزرگانی همچون شیخ خرقان داریم که می‌فرمایند: هر کس به این خانه درآید نانش دهید و از ایمانش نپرسید که هر کس در پیشگاه خدا به جانی ارزد در خانه شیخ به نانی ارزد.
کاش بی قضاوت زیستن اینگونه می‌آموختیم و فرانسانی به یکدیگر می‌نگریستیم.
گل شقایق به مسافر کوچولو گفت: تو این بیابون پی چی می‌گردی.
مسافر کوچولو گفت: پی آدما.
گل شقایق گفت: چند سال پیش چند تایی از اون‌ها از اینجا رد شدند. اما نیست که ریشه ندارند با باد می‌آیند و با باد می‌روند.
بادگریمان چقدر تلخ است و چقدر حقیقت دارد. احزاب باد.
متاسفانه ملت ما بیشتر فریفته گفتارند تا شیفته کردار و هنوز هم فکر میکنیم همیشه حق با کسی است که زیبا سخن می گوید وبه همین دلیل نان به نرخ روز خورها بازارشان سکه است....
دست مریزاد واقعا

باید 100 بار این مطلبو منتشر کنید با عناوین مختلف تا این افراد نان به نرخ روز خور رو رسوا کنید.
سجادپور را عالی آمدی
در اروپا وقتي كسي در جايي عمومي يا در رسانه دروغ ميگه چنان رسوايش مي كنند كه ديگه فكر دروغگويي بسرش نزنه ولي در ايران براحتي حرف ها و رنگ ها عوض ميشه و...ما هم كه خوابيم
تابناک بالاخره یه چندتا حرکت ازت دیدیم
دیگه دست به عصا حزکت نمیکنی
تو هم منتظر تغییر فضا بودیا
متاسفانه ما همیشه در حال آزمون و خطا هستیم.
یکی ازاین ... قدیری ابیانه است تادیروز چهاعلیه هاشمی میگفت الان درجلسه خبرنگاران باروحانی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
به نظرتون پس چرا همین قدیری ابیانه قبل از 84 مشاور هاشمی بود
قواقعا مرسی عالی بود مخصوصا تیتر خیلی خوشم اومد........
با سلام و تشکر
تابناک عزیز امیدوارم از این دست مطالب بازم هم از طرف شما مثل قبل بخونیم
امان از حامد کمیلی با کارهایی که در کیش کرد::
از صبح یکشنبه ههم اصلاح طلب شده اند. اینه دیگه
واقعا احسنت.قلم زیبایی دارین
عالی بود...
هیچ آفتی بد تر از اشخاص فرصت طلب که نان به نرخ روز می خورند نمی تونه به مملکت ضربه بزنه.
تابناک جان متاسفانه فقط در حوزه سینما این اتفاق نیافتاده کسانی که تا دیروز سنگ جریانهای اصولگرا را به سینه میزدند با تغییر جهت بادامروز مدعی این دولت شده اند
اميدوارم كه هميشه صداقت ورك گويي در نوشته هايتان بچشم بخورد من دست كساني را كه بدون ترس ووحشت حقايق را به اطلاع مردم ميرسانند ميبوسم احسنت بر تابناك
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار