بازدید 11860

بیشترین کودکان بی سرپرست در این استانها هستند

کد خبر: ۳۲۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۰ 01 June 2013
مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی گفت: استان‌های کرمان، تهران و خراسان دارای بیشترین کودکان بی سرپرست هستند.

به گزارش فارس، حمیدرضا الوند در نشست خبری گزارش عملکرد معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: علاوه بر آمار استان‌های دارای بیشترین تعداد کودکان بی سرپرست هستند، بیشترین متقاضیان فرزندپذیری نیز در تهران، خراسان رضوی و کرمان بودند که علت اصلی این امر در استان تهران به دلیل تورم جمعیتی موجود است.

به گفته وی کمترین استان در زمینه فرزندخواندگی استان ایلام است و علت آن نیز شرایط مربوط به خرده فرهنگ‌های موجود در این استان است که مانع واگذاری کودکان می‌شود.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه میزان متقاضیان فرزندخواندگی بین جنسیت‌های پسر و دختر تقریبا برابر و به ترتیب 49 و 51 درصد است، اظهار کرد: فرزند خواندگی در گروه‌های سنی زیر دو سال دارای بیشترین متقاضی است و علت آن هم بر اساس تفکر موجود مبتنی بر تغییر خلق و خوی کودک با شرایط خانواده جدید است.

الوند با بیان اینکه در کل کشور 9372 کودک در مراکز شبه خانواده کشور حضور دارند، بیان کرد: در سراسر کشور به طور میانگین 7.5 زوج متقاضی و در استان تهران 11 زوج متقاضی واجد شرایط برای سرپرستی کودکان وجود دارد.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی افزود: پسران نیز پس از اتمام دوره سربازی و یا دوره تحصیلشان واجد شرایط زندگی مستقل شناخته می‌شوند و هر دو تا پنج نفر آنها می‌توانند خانه‌هایی را برای خودشان در نظر گیرند و با ارائه مبلغ 120 هزار تومان در هر ماه توسط سازمان بهزیستی به هر کدام از آنها تحت نظارت یک مددجو زندگی آنها کنترل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان پس از رسیدن به سن 18 سالگی می‌توانند از مراکز نگهداری سازمان بهزیستی ترخیص شوند، بیان کرد: اگر این کودکان شغل پیدا کنند واجد شرایط زندگی مستقل شناخته می‌شوند و در غیر این صورت به خانه‌های بین راهی می‌روند و اگر دختر نیز باشند ازدواج می‌کنند و دارای شرایط زندگی مستقل هستند.

به گفته الوند دفتر امور کودکان و نوجوانان دو بخش کودکان زیر سن دبستان و نیز کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: 14 هزار و 700 مهدکودک در بخش شهری و روستایی وجود دارد که از این تعداد 7140 واحد روستا مهد و مابقی نیز در قالب مهدهای شهری هستند.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه 550 هزار کودک در مهدهای زیر سن دبستان خدمت دریافت می‌کنند بیان کرد: 508 واحد مرکز شبانه روزی در سراسر کشور وجود دارد که 74 واحد به صورت دولتی در حال فعالیت هستند و از این تعداد 35 واحد شیرخوارگاه محسوب می‌شوند.

وی در مورد تعداد کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: 22 هزار نفر از کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی‌اند، 9000 نفر از آنها در 508 واحد مرکز شبانه‌روزی و 13 هزار کودک باقی مانده در سیستم بازپیوند سازمان بهزیستی در خانواده‌های امین موقت تحت پوشش هستند.

الوند از افزایش 14 درصدی فرزند خواندگی در سال گذشته خبر داد و گفت: تعداد 1140 مورد فرزند خواندگی را در سال گذشته داشته‌ایم.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی در ادامه همچنین به موضوع بازنگری در طرح خانه تربیتی ویژه کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست خبر داد و گفت: این کودکان و نوجوانان به دلیل شرایط خاص خانوادگی و نیز مشکلات موجود در خانواده‌هایشان دچار اختلالات رفتاری هستند و پس از طی دوره 9 تا 12 ماهه در این خانه‌های تربیتی وارد مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان می‌شوند.

وی با بیان اینکه ابلاغیه تشکیل انجمن اولیا و مربیان برای مهدهای ارائه دهنده خدمت به کودکان زیر سن دبستان به استانهای کشور ارسال شده است، گفت: این ابلاغیه به استان‌ها ارسال تا انجمن‌های اولیا و مربیان در این مراکز تشکیل شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر