بازدید 24074
خوانده می‌شوید:

استان ایلام به چه تغییری نیاز دارد؟

در این خوانده می‌شوید با موضوع استانی، از ایده‌های خود برای استان ایلام بگویید. استان ایلام در صحنه سیاست و فرهنگ و اقتصاد به چه تغییراتی نیاز دارد؟ اهالی استان ایلام، دانشجویان شاغل به تحصیل در استان و آنهایی که با ایلام و ظرفیت‌های آن آشنایی داشته و ایده‌هایی برای آینده و تحلیل‌هایی از چرایی مشکلات دارند، با دیدگاه‌های خود این گزارش را کامل خواهند کرد.
کد خبر: ۳۲۱۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷ 25 May 2013
استان ایلام به چه تغییری نیاز دارد؟

در شهریور ۱۳۱۴ به موجب تصویب‌نامه هیأت وزیران و به منظور یادآوری بزرگی و شکوه تمدن عیلام باستان، استان ایلام به مرکزیت شهر ایلام امروزی تشکیل شد. 78 سال پس از آن زمان، ایلام اکنون کم‌جمعیت‌ترین استان ایران با جمعیتی حدود ششصد هزار نفر است. اگر مهران و دهلران در زمان جنگ نام‌هایی پر کاربرد بودند، اکنون هم شاید بخش زیادی از اهمیت استان ناشی از موقعیت مرزی آن باشد که در همسایگی کشور عراق است.

استان ایلام به چه تغییری نیاز دارد؟

اهالی استان ایلام، مسافران به آن و یا دانشجویانی که در آنجا تحصیل کرده و می‌کنند، نسبت به استان ایلام، امکانات و فرصت‌های آن نگاه‌های متفاوتی خواهند داشت و هر یک شاید نگاهی خاص به مشکلات این استان و یا راه‌های پیشرفت و تعالی آن داشته باشند.

خوانده می‌شوید امروز به استان ایلام اختصاص دارید؛ بنابراین، کسانی که با این استان آشنایی دارند، از ظرفیت‌ها، توانایی‌ها و چالش‌های استان بگویند. به زبان ساده‌تر پرسش اصلی خوانده می‌شوید امروز این است:

* استان ایلام به چه تغییری نیاز دارد؟

* چه مسائلی را موانع پیشرفت استان ایلام می‌دانید؟

* کدام ظرفیت‌های استان ناشناخته یا بلااستفاده مانده است؟

* مشکلات اصلی اکنون و آینده استان را چه می‌دانید؟

* و به طور خلاصه چه می‌شود و چه باید کرد تا وضع استان بهتر شود؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۲۵
انتشار یافته: ۱۵۶
استان ایلام تا دلتان بخواهد پتاسیل گردشگری و کشاوزی دارد. ولی متاسفانه جوانان این استان در بیکاری غوطه ور هستند.
هیچ صنایع تبدیلی در استان وجود ندارد پس چطور می توات توقع تولید کشاورزی داشت. هیچ سرمایه گذاری یا حمایت از سرمایه گذاری در حوزه گردشگری از این استان نمی شود پس چطور میتوان توقع توسعه گردشگری در این استان داشت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
درسته

ایلام یعنی بدبختی ایلام یعنی نداشتن مسئول ایلام یعنی شب با شکم خالی خوابیدن ایلام یعنی بیکاری از بیسواد تا دکترا

ما همه چی داریم در اینجا

چهار فصل واقعی
معادن متعدد
نفت
گاز
پتروشیمی
شرکت گاز
جنگل مثل شمال و سرسبزتر
مرز425کیلومتری
مردمان دلسوز
100شیعه

متاسفانه درد مااینه همه چی داریم ولی هیچی برای ما نیست

کاش کسی نظارت میکرد از این همه فساد مالی

کاش کسی به ما نگاه تمسخر امیز نمی کرد

کاش وقتی میریم مسافرت میگیم ایلامی هستیم مجبور نباشیم برای فهمیدن ایلام بگیم کنار اهوازیم یا کرمانشاه

ما حتی هنگام اخبار هواشناسی شبکه 1 اسم استانمون هم نمیبرن چه برسه به طرح های ملی

جعفرزاده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
ایلام به عنوان کوچکترین استان کردنشین کشور می تواند نقش قابل توجهی در تامین نیاز کشور به فراورده های گوشتی و لبنی ایفا کند.
ارش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
مدیریت افراد متحجر وطایفه بازی و وابستگی مردم به برخی سنتهای نادرست عامل اصلی هستش.
ناشناس
| France |
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
من خواهش می کنم هر کس رئیس جمهور میشه وضع کار واشتغال در شهرستان ها رو بررسی کنه و با تعامل درست با مردم وسایر دولت ها زمینه اشتغال رو فراهم کنه. بیکاری مادر فساد و فقر است. میلیونها جوان در استانهای محروم و حتی ظاهرا غیر محروم کشور زندگی را به بطالت می گذرانند.این انصاف نیست. کاش رئیس جمهور همه فرزندان ایران را فرزند خود بداند و برای رفع مشکل فقر وبیکاری انها تلاش کند نه اینکه چنان شیفته قدرت ومنم منم شود که مردم قربانی اشتباهات او باشند وهر روز بیشتر از دیروز در منجلاب فقر وبیکاری فرو بروند.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
یکی از بزرگترین مشکلات استان این است که حتی خود مردم این استان شناختی از ترکیب جمعیتی استانشان ندارند. درحالی که سه تا شش شهرستان این استان (دهلران، ابدانان و دره شهر) اکثریت کرد نیستند (حدود 40 درصد جمعیت استان) ، خیلی ها خود را یک استان کرد می نامند.
بسمه تعالی بطور خلاصه می توانم بگویم اکنون استان ایلام به یک مدیریت کاربردی و موثر نیاز دارد و به نظر من مهمترین امتیاز کنونی استان ایلام فراهم نمودن ورود پرمنفعت و سود اتباع کشورهای مختلف خصوصا عراقیها از طریق ایلام به خاک جمهوری اسلامی ایران است کاری که به علل مختلف ایلام از مزایای آن خود را خالی ساخته است برای اینکه کلی گویی نکرده باشم عنوان می دارم اگر یک ساختمان اقامتی خیلی مختصر و حتی رایگان در شهر ایلام مثلا برای اقامت یک شبه مسافران ایجاد شود کل خرید بلیط وسائل نقلیه مانند اتوبوس و استفاده از رستوران ها و خرید خورد و خوراک به تنهایی رونق شایان توجهی را برای این استان خواهد داشت. بنظر من به دنبال اهداف بلند مدت مانند ایجاد پایگاههای نفتی و این قبیل برای ایلام نخواهد بود اگر مجالی باشد و بگویم چگونه برای استفاده از اتوبوس و تاکسی چه بلاهایی بر سر مسافرین در ایلام می آید متوجه خواهیم شد چرا باید این پتانسیل را تقویت نمود !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
نود درصد مردم ایلام یا لرهستند ویا لرتبار
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
كي گفته كه لر هستن؟
به نظر بنده:
1- توسعه راههای ارتباطی مانند قطار و بزرگراه
2- توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند شبکه ههای تلفن همراه و خطوط اینترنت سرعت بالا
3- استفاده از ظرفیت بسیار بالای دامپروری در استان
پاسخ ها
اکسیژن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
خیلی از جوانان با مدرک لیسانس و فوق لیسانس و حتی دکترا بیکار هستن. اونوقت سرعت بالای اینترنت کدام درد را دوا خواهد بود؟؟؟
استان ایلام با جمعیتی کمتر از 600 هزار نفر دارای بیشترین مرز با عراق است. همچنین به گواه مرکز امار ایران بیشترین نرخ بیکاری را نیز به خود اختصاص داده است. نخستین تغییری که می بایست نسبت به این استان صورت بگیرد این است که نگاه تهدید آمیز به مرزها تغییر کرده و به استان مرزی ایلام که بیشترین مرز با عراق را دارد به دید فرصت نگاه شود. در پاسخ به سوال دوم باید گفت که ضعف رسانه در ایلام از نقاط ضعف اساسی این مرز و بوم است چرا که نقش رسانه در مسیر توسعه بر کسی پوشیده نیست. در خصوص ظرفیت های بلا استفاده در ایلام باید به نیروی جوان و متخصص بومی و مرزی بودن استان اشاره کرد. مشکل اصلی ایلام استفاده از نیروی کار غیر بومی است چرا که با وجود نیروی کار متخصص و بومی از نیروهای غیر بومی استفاده می شود. پیشنهاد بنده برای قدم برداشتن در مسیر توسعه تبدیل مهران به منطقه ی آزاد و احداث راه آهن ایلام -سلیمانیه است. در پایان به عنوان یک شهروند ایلامی از تابناک به خاط این پست تشکر می کنم.
ایلام میتواند یک برزیل کوچک شود و گوشت ایران را تامین کند به صرف اینکه منابع تامین شود
استان ایلام در شرایط کنونی و موقعیت مناسب هم مرزی با کشور عراق و رونق صادرات در این استان نیازمند سرمایه گذاری است.
با عرض سلام با تشکر از توجه شما به استان ایلام، مشکلات استان بیشتر از آن است که در چند خط بتوان به آن اشاره کرد اما بصورت اجمالی میتوان چند نمونه از مشکلات استان را بیان نمود:
- مشکلات مدیریتی و برنامه ریزی جامع در استان
- خروج اکثر یت نیروی متخصص استان به استان های دیگر
- ضعف در سیستم حمل و نقل استان
- عدم سرمایه گذاری در بخش صنعت استان
- استان ایلام دارای طبیعت زیبا و آثار باستانی است که به راحتی می تواند قطب گردشگری در کشور گردد اما برنامه و سرمایه گذاری در این راستا وجود ندارد.
- استان ایلام یکی از امنترین دروازه های مرزی را به کشور عراق دارا می باشد که می تواند تجارت را در استان ممکن سازد اما به دلیل مشکلات بالا قادر به باستفاده از آن نیست.
- از لحاظ نفت و گاز جز استان های غنی کشور می باشد اما متاسفانه این مواد اکثرا به صورت خام از استان خارج و کمترین کمک را به توسعه استان نموده اند.
- بیکاری خیل گسترده ای از مردم
- و درد زیاد است جانا ،کو گوش شنوا؟؟؟
گسترش سریع راههای ارتباطی با توجه به کوهستانی بودن ایلام واستفاده کردن از آبهای جاری استان توسط سدهای در دست ساخت واستفاره از نیروی عظیم جوان استان در زمینه های کشاورزی و دامپروری در قالب صنعتی
بابهربرداری از منابع بزرگ نفت وگاز موجوددراستان وایجاد پالایشگاه نفت وتوسعه پتروشیمی که هنوز راه اندازی کامل نشده خیل عظیمی از جوانان مشغول به کار میشوند ضمن اینکه استان ایلام از حیث داشتن معادن زغال سنگ -گچ-سیمان یکی از استانهای غنی در این خصوص است ازلحاظ گردشگری همین بس که به عروس زاگرس معروف است از جنبه تاریخی هم قدمت چند هزار ساله داردعمده مشکلات در استان نبود مدیرت صحیح وعم استفاده ازامکانات موجوددر جهت ایجاد اشتغال -ازدواج ومسله مسکن برای جواناناست
استان ایلام به مسئولان پر کار و قوی نیازمند است.از زمان جنگ چند سال است که می گذرد؟آیا استان پیسرفتی اشته.در هفته آینده که قرار است رئیس جمهور عزیز به استان بیاید چه طرحی برای این استان دارد.تعرفه برق گرمسیری استان چند وفت است که اعلام شده چرا عملی نمی شود؟....
متأسفم كه بايد اين مطالب را بگويم اما چاره اي نيست .ايلام ، دلسوز واقعي ندارد و اگر دارد در انزوا به سر ميبرد. ايلام يك مسئول به تمام معنا ، مسئول و دلسوز و كارآمد از خود ايلاميها ، ميخواهد . والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
به اين طرز تفكر دقت كنيد :
سالها پيش ، زماني كه يك دانشجوي در حال تحصيل ، پيش برادر در حال تحصيلش ، ميهمان بود ، داشت پز ميداد كه اگر فارغ التحصيل شدم ، ميخواهم بروم اداره راه ، چون شنيده ام ميشه يك پروژه بزرگ را تحويل گرفت و با كم كردن قير آسفالت ، كلي از پول پروژه را به جيب زد .
به نظر شما ، اين فرد ميتونه خدمت گذار مردم باشه؟ انشاءالله كه هيچ مسئول در حال كاري اينجوري فكر نكند و به نسلهاي بعد هم بينديشد.
1-یه استان جمع و جور و 4 فصل و زیبا این که میگم 4 فصل واقعیت محضه ولی کو گردشگر؟؟؟ گردشگری ایلام حتی از خیل عظیم توریستای مذهبی عراق که از ایلام وارد کشور میشن هم بی بهره است! گردشگر داخلی همبه خاطر دوری مفرط از همه جا و نامناسب بودن مسیر قید ایلامو میزنه( کل استان ایلام 14 کیلومتر بزرگراه داره!
2- خیلی دوره از همه جا پس ایجاد راه اهن و تقویت خطوط هوایی و ایجاد بزرگراه و اتوبان بزرگترین نیاز استانه
حالا انشاا.. بعد از انتخابات احمدی نژاد که بیکار بشه می فرستیمش انجا کارهای زیر بنایی رو انجام بده
پاسخ ها
يك ايلامي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
قبوله
به شرط اينكه بگم بگم واقعي راه بندازه و بي كفايتها رو بركنار كنه و ريشه باند بازي و پارتي بازي و تحجر و محدوديت فكري و كم انديشي و دنيا دوستي و به فكر همه مردم نبودن و جاه طلبي رو بخشكونه
با سلام
فقر فرهنگی که دلیل اصلی آن بیکاری و مشکلات معیشتی است این استان بسیار زیبا را به حال و روز فعلی در آورده است جالب است بدانید در ادارات این استان حداقل مزایای قانونی و خدمات قابل ارائه به شهروندان ارائه نمی شود!!!
من خودم ایلامیم برخلاف نظر دوستان معتقدم که گردشگران نباید به ایلام بیان ما طبیعتی برای خودمان نگه داشتیم نمی خواهیم کسی مزاحم بشه و گند بزنه به اونجا خواهشا به ایلام سفر نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
مبارکتون باشه داداش ، ممنون از مهمون نوازیت هموطن ایلامی.
ایلامی ایراندوست
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
شمایلامی نیستیدچون ماایلامی هابزرگترین حسن وافتخارمان مهمان نوازیه
یوسف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
دوستان توجه داشته باشن این یه دقدقه س ،اساسا اگر ایلام زیباست و زیبا مونده بخاطر بکر موندنش ،و گر نه طبیعت از دست خیلی هامون ناراحته ،شهر من هر کسی که اونو دوست داره یقینا دوست می داره ...
باسلام- اگر واقعا کسی به حرف ماها گوش می داد تا الان ایلام شده بود پایتخت ایران-
ایلام مشکلات زیادی دارد که مهم ترین ان شاید عدم توجه و رسیدگی مسئولان کشوری به این استان می باشد که آن هم ناشی از عدم قدرت سیاسی مردم و نداشتن قدرت و نفوذ نمایندگان مجلس می باشد-
ایلام دارای اب وهوای خوب و خاک حاصلخیزی می باشد که در صورت رسیدگی به کشاورزان هم زندگی مردم بهبو پیدا می کند و هم استان توسعه پیدا خواهد کرد که متاسفانه بع علت عدم رسیدگی به کشاورزان روز به روز تعداد کشاورزان کمتر می شود و به شهرها مهاجرت می کنند-از لحاظ تاریخی استان ایلام دارای اثار باستانی زیادی است که اگر این اثار در یک کشور خارجی بود شاید استان ایلام با پاریس رقابت میکرد که باز هم متاسفانه نبود مدیر کارامد باعث شده است که این اثار تاریخی به محل دامداری وکشاورزی تبدیل شده اند و باعث اه و حسرت بنده شده است-
مهمترین مشکل ایلام عدم شایسته سالاری و مدیریت قبیله ای است که باعث فرار سرمایه های فکری و مادی گردیده است. مدیریت خارج استانی هم تاکنون مشکلی از این استان کم نکرده است. اضافه بر این، عدم توجه مرکز به این استان مشکلات را چند برابر کرده است.
با سلام به نظرم مسئولين محترم بايد اول استان ايلام را بايد بعنوان يكي از شهرستان هاي استان اصفهان ، يزد ، كرمان و ... محسوب كنند تا آن وقت مسئولين ببگويند كه به به عجب جائي چه مردم خوبي و بعد از بين آنها وزير ، استاندار ، رئيس جمهور و ... انتخاب كنند و سپس هزاران كار زير بنائي و عمراني و پالايشگاههاي فراوان در آن ايجاد شود و همچنين انواع و اقسام سمينارها و جشنواره هاي ملي و بين المللي را در آن برگزار كنند و گرنه ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
نه دوست عزیز همه اش این دلیلی که میگید نیست-این که می بینی یزد پیشرفت کرده به این دلیل هست که مردم یزد قدر کوچکترین دارایی های طبیعی شون را می دونند-
ما چون آب و خاک مناسب نداریم باز هم کوتاه نیومدیم و با ایجاد گلخانه تولید را جلو می بریم-
شما تمام شرایط طبیعی لازم برای کشاورزی و دامداری مدرن را دارید ، می مونه دانش این کار که مسئولین استان و مردم شهرتون به دنبال اون بروند بدونه شک آن را به دست می آورند.
ما هم اگر دانشی نداشتیم از اینو و اونور اون را به دست می آوریم .
به امید روزی که همه جای ایران آباد بشود
ما مردم ایلام بدبخت ترین انسانهای جهانیم.
پاسخ ها
بهزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
نه داش امیر
ما بهترینیم و شادترینیم با اینکه کمترین امکانات رو داریم.
یدالله
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
الحق
اکسیژن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
ساکنین بزرگترین دهکده دنیا
ایراندوست
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
ما قانع ترین وباگذشت ترین مردمان ایران بزرگیم کاش مقامات ومسولان قدراین مردم باعزت رابیشتربدانندوخدمت کنند
به نظر من باید چند تا از پتانسیل های اصلی این استان کشف شود و روی آن کار شود.

استان ایلام دارای پتانسیل های گردشگری-تولید عسل-کشاورزی و دامداری-تولید نفت- هست.

این طور که متوجه شدم ایلام دارای مناطق جنگلی هست که مردم خوب این استان می توانند در زمینه دامداری و کشاورزی مدرن فعالیت کنند.

تنها کاری که دولت باید انجام بده ایجاد و تقویت سازمان های آموزشی مانند کشت گستر یا فنی حرفه ای در زمینه کشاورزی و دامداری هست و در کنار اون جریان وام دهید بانک ها را به سمت حمایت از افراد آموزش دیده تغییر بده.

برای زیرساخت هم بهتر است دولت روی راه های ارتباطی این استان بیشتر کار کند.
با سلام و سپاس فراوان بخاطر نو آوری بسیار جالبی که در سایت تابناک مشاهده می شود
من در اینجا قصد مقاله نوشتن را ندارم ولی سعی میکنم نکاتی را که به نظرم می آید و حاصل نزدیک به 30 سال زندگی در این استان و تجربیات ناشی از زندگی در سایر استان های کشورعزیزمان است را ذکر کنم.
درباره استان ایلام می توان به دو بخش پتانسیل ها و قابلیت ها و بخش دیگر به نقاط ضعف و کمبودها اشاره کرد.
پتانسیل ها:
شاید استان ایلام به نسبت منابع و ثروت به جمعیت ثروتمندترین استان کشور باشد.
1- منابع سرشار نفت و گاز: استان ایلام دارای منابع سرشار نفت و گاز می باشد. از 5 منطقه نفتی شرکت نفت و گاز غرب سه منطقه نفتی دهلران، چشمه خوش و تنگه بیجار در استان ایلام می باشد همچنین دو منطقه دیگر نفت شهر و سرکان در نزدیکی استان ایلام قرار دارند ولی با این وجود دفتر مرکزی شرکت نفت و گاز غرب در شهر کرمانشاه قرار دارد.
همچنین میدان های نفتی آذر و چنگوله که در آستانه بهره برداری قرار دارند و چند میدان گازی دیگر از جمله میدان گازی اناران در استان ایلام قرار دارند.
2- از نظر توریستی اگر از طبیعت بکر استان ایلام بگذریم، این استان نزدیکترین محل به شهرهای مقدس عراق بخصوص کربلا و نجف قرار دارد. علاوه بر تعداد زیادی از زوار هموطنمان که از طریق این استان به عراق می روند، هر ساله تعداد بسیار زیادی زائر از طریق این استان وارد کشور شده و به قصد زیارت شهرهای مقدس قم و مشهد یا به قصد سیاحت به مناطق دیگر کشور بخصوص شمال عزیمت می نمایند .
3- مرز مهران یکی از بهترین و مطمئن ترین مسیرها برای انتقال کالا به عراق می باشد و از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار می باشد و هم روزه حجم بسیار بالایی کالا شامل: انواع مصالح ساختمانی ، خودرو، میوه و تره بار، سوخت و ... از طریق این مرز جابجا می گردد.

نقاط ضعف و کمبودها
1- مهمترین ضعف استان ایلام ضعف فرهنگی می باشد که عمدتاً به دلیل مسائل روانی ناشی از جنگ تحمیلی و کم توجهی مسولین وقت برای رفع آن می باشد. که با توجه به رونق اقتصادی استان در سال های اخیر و تلاش مسولین در حال برطرف شدن می باشد.
2- دومین مسئله قرار گرفتن استان در بن بست و ضعف محورهای مواصلاتی می باشد.
استان ایلام فاقد جاده ریلی می باشد و تعداد زیادی از زوار و مسافرین پس از ورود به این شهر مجبورند از طریق اندیمشک به سایر نقاط کشور مسافرت می نمایند.
گرچه در تنها فرودگاه این استان هر روزه 2 پرواز به مقصد تهران انجام می گیرد ولی به دلیل کثرت مسافران و زوار و همچنین نبود مسیر ریلی و طولانی و خطرناک بودن مسیرهای ماشینی به هیچ وجه جوابگوی این استان نمی باشد. بطوری که برای مسافرت هوایی باید حداقل از دو هفته قبل اقدام به تهیه بلیط نمود. همچنین مقصد بخش اعظمی از مسافرین شهر مشهد می باشد که به دلیل عدم وجود پرواز مستقیم مجبور هستند ابتدا به تهران بروند و پس از تعویض پرواز به مشهد مسافرت کنند که به دلیل تأخیر پروازها کار بسیار پر استرسی می باشد. بعلاوه برخی مواقع ابتدا از طریق زمینی به کرمانشاه می روند و سپس به مشهد مسافرت می نمایند.
فاز دوم جاده ایلام-حمیل کرمانشاه که مسیر ایلام-کرمانشاه را 50 کیلومتر کاهش می دهد پس از گذشت چندین سال هنوز به بهره برداری نرسیده است.
3- متأسفانه پتروشیمی ایلام که نیاز به آن به شدت احساس می شود بعد از گذشت بیش از 10 سال به دلیل ضعف مدیریت و اختلاس، هنوز به بهره بردای نرسیده است و نقل و انتقال میعانات نفتی تولیدی پالایشگاه گاز ایلام که قرار است در آینده خوراک این پتروشیمی باشد به یک معزل تبدیل شده است.
سلام
کسی به فکر مناطق مرز نشین نیست.
یک مورد همین گرد و خاک است که کسی به فکر نیست.
مورد دیگر نابودی منایع آبی و کمبود آب است
با عرض سلام با اجازتون میخوام رک حرف بزنم..استان ایلام بعد از استان خوزستان دو مین استان نفتی و گازی ایران است اما با توجه به این هنوز زیر نظر کرمانشاه قرار داره از نظر دفتر نفتی و این حرفا. پتروشیمی ایلام یکی از بزرگترین طرح های غرب کشور محسوب میشه و اگر دولت واقعا نگران بیکاری این استان بود خیلی وقت پیش مشکلات پتروشیمی حل میشد و الان بنده و امثال بنده که مدارک لیسانس و فوق لیسانس داریم بیکار نبودیم.استانی که با توجه به استان بودنش فقط مرکز استان دارای فرودگاه هست اون هم فقط به مقصد تهران.استانی که از نظر علمی سطح خوبی داره و تا دلتون بخواد دکترای تخصصی در رشته های متفاوت داره اما متاسفانه دانشگاه پیام نور حتی در مرکز استان کارشناسی ارشد نداره.استان ایلام فاقد یک متر بزرگراه هست.از نظر گردشگری و جاذبه های طبیعی همین بس که عروس زاگرس هستیم اما از نظر رسیدگی به این مناطق گردشگری در حد صفر کاری صورت گرفته.گمرک مهران نیاز به فرودگاه بین المللی داره و حتی نیاز به ترانزیت بیشتر چرا که این پتانسیل رو داره.پروژه نفتی آذر و چنگوله با توجه به میزان منابع نفتی و گازی زیاد هنوز کاری براش صورت نگرفته این در حالیست که کشور عراق با توجه به فن آوری های روز دنیا و استفاده از لوله های افقی و عمودی مدرن در حفر چاه..از نفت این منطقه برداشت میکنه.و ما هنوز در حال بررسی چگونگی انجام عملیات برای این مناطق هستیم.باند بازی اصلی ترین مشکل استان ایلام هست که همین باند بازی و کوتوله پروری باعث شده خیلی از طرح هایی که از سوی دولت به استان داده میشه به جای استفاده همگانی به استفاده قومی قبیله ای برسه...درد دل زیاده...الان خیلی از مردم استان مقیم استرالیا شدن و اگر دولت به وضعیت رسیدگی نکنه به زودی استان ایلام رو باید در استرالیا دید.تو رو خدا حرفامو فیلتر نکنین.آقای دکتر ما شعار زیاد شنیدیم..حق داریم که شاکی باشیم از همه..امیدوارم هرکسی پیروز انتخابات میشه یک نگاه ویژه به استان ایلام داشته باشه که همین نگاه ویژه سود بسیار زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت از همه نظر.
با تشكر از تابناك عزيز كه يادش بود ايلامي هم وجود داره!!!! اگر مقداري از نفتي كه در استان ما استخراج مي شود به دست مديران لايق و متعهد داده شود و به زخم هاي مردم زده شود به اميد خدا مشكل بيكاري,مشكل اعتياد,مشكل ازدواج,مشكل ترك تحصيل, مشكل كشاورزي استان,مشكل رسيدگي به گرد وخاك دهلران و.....حل خواهد شد! تابناك عزيز تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل! يا علي
استان ایلام با داشتن پتانسیل بالای کشاورزی و مخصوصا دامپروری متاسفانه دارای بیشترین آمار بیکاری در کشور است. از لحاظ امکانات شهری مثل شهر بازی، پارک، کلاس های هنری،مهد کودک.... در سطح بسیار پایینی است. و از همه مهتر از لحاظ بهداشتی و پزشکی در حق مردم این شهر بسیار ظلم شده. معمولا پزشکان این شهر افراد تازه کاری هستند که فقط برای کسب تجربه به ایلام می آیند. برای همین تشخیص بیماری ها در بیمارستان های ایلام غیر قابل استناد و اغلب اشتباه است. امکانات بیمارستان ها و اتاق های icu پایین است طوری که اتاق های icu برای اطفال و کودکان و بزرگسالان یکی است.
امیدوارم مسئولین آینده این شهر افراد دلسوز باشند و به داد مردم ایلام برسند.
اولا : اگردر ایلام بانکها و دستگاههای نظارتی جلوی سرمایه گذار نماها را بگیرند ( آنهائیکه با دوز و کلک و با نفوذ در برخی صاحب منصبان وام های کم بهره را به تارج بیرده نه تنها اشتغال و تولید ایجادنکرده بلکه امکان سرمایه گذاری را از استان گرفته اند ؟؟؟) که هم باید فکری برای بازگرداندن این ثروت ها شود هم در سرمایه گذاری های آتی و اعطایی تسهیلات کم بهره برای هدایت آن به تولید واقعی و اشتغال عمل شود .
دوما : زیر ساخت ها مخصوصا راهها استان باید مورد توجه در سطح ملی قرار گیرد نه فقط در لیست طرح های ملی قرار گیرند بلکه بودجه ملی به آنها داده شود .
سوما : استفاده از ظرفیت نفت و گاز استان میتواند در امید به پایداری جمعیت و رفا اجتماعی موثر بوده و مورد توجه قرار گیرد .
یک کازرونی و فارس هستم. نظرم این است که غرب کشور و خصوصا ایلام نیاز به توجه بیشتری در همه زوایا دارد. همه نقاط ایران برای ما عزیز و قابل احترام است.
برای مقابله با باند بازی های ناشی از روابط فامیلی مدیران استان غیر بومی باشند در آن صورت خلاقیت ها و استعدادها را بیشتر لحاظ می کنند تا مدیران کنونی
استان ایلام با دارا بودن 11 درصد گاز و 6 درصد نفت (تولید روزانه 156 هزار بشکه) سومین استان تولید کننده نفت و گاز در کشور به شمار می رود.
مهمترین میدانهای گازی و نفت استان را می توان چشمه خوش , بیات , چنگوله , تنگ بیجار، سمند، کبیرکوه، هلیلان و بانکولمی باشد .بزرگترین میدان نفتی غرب کشور , میدان نفتی اناران با ذخیره بیش از یک میلیارد بشکه نفت قابل بهره برداری می باشد . عمده نفت استان از طریق چندین رشته لوله به استان خوزستان انتقال می یابد. با توجه به وفور ماده خام نفت , با ایجاد پالایشگاه نفت و پتروشیمی در استان می توان گامهای بلندی در جهت صنعتی کردن و اشتغالزایی برداشت
پاسخ ها
جمشید ملکی پور
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
موافق نظر شما هستم.
جمشید ملکی پور
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
بسیار درست می فرمایید ، موافق نظر شما هستم .
با عرض سلام و تشکر بابت درج این سوال
من یک دانشجوی پیام نوری هستم و مسائلی را بیان میکنم که درد مشترک جوانان زیادی هست.
استان ایلام با توجه به زیر ساخت ها ، مرزی بودنش ،مکان ها گردشگری بسیار زیاد و جوانان مشتاق و علاقه مند به کار میتواند به یکی از استان های نمونه کشور تبدیل شود اما این زمانی رخ میدهد که مسئولین به جای رسیدگی به مسائل دیگر به کارهای استان خود برسند...
در استان ایلام مکان های گردشگری بسیار زیادی وجود دارند که متاسفانه تبدیل به چراگاه گاو و گوسفندان و جای تزریق معتادان شده است ... به جرات میتوان گفت که با رسیدگی به این موضوع میتوان ایلام را به قطب گردشگری تبدیل کرد...
جوانان عزیز ما از فرط بیکاری و مسائل و مشکلات زندگی یکی پس از دیگر دست به خودکشی میزنند تا ما رتبه ی یک خودکشی در کشور را داشته باشیم...
راه های استان ایلام سالیان سال است که در حال درست شدن هستند....
اگر بخواهم مشکلات را برشمرم بسیار زیاد میشوند و در یک کلمه خلاصه میکنم ایلام دلسوز ندارد....

بگذارید کمی از دانشگاه هایمان بگویم . دانشگاه پیام نور مرکز ایلام با 8هزار دانشجو هنوز یک سالن مطالعه ندارد ... یک کتابخانه دیجیتال ندارد ... یک آمفی تئاتر ندارد ... از بحث آزمایشگاه ها و کمبودهای آنان چشم پوشی کنم بهتر است.سلف سرویس دانشگاه هم که به لطف خدا یک ترم است بسته شده تا دانشجویان با فلافل خود را تقویت کنند ... اینجا نه مسابقه ی علمی برگزار میشود و نه فرهنگی . نه اجازه تشکیل تشکلی میدهند و نه امکانات در اختیار دانشجویان برای کار علمی- فرهنگی...آری اینجا مسئولین خود کارمندند....
شما از مشکلات می گویید اگر مشکل میخواهید به ایلام بیاید تا مشکل جوانان را ببینید ... بیایید تا ببینید دانشجوهای ایلامی در چه شرایطی دارند تحصیل میکنند.بیایید تا ببینید در دانشگاه پیام نور صدای دانشجویان به جایی نمی رسد.اینجا حتی اجازه گفتن کمبودها را نمیدهند ...

گفتنی ها زیاد است ولی به همین جا بسنده کنم بهتر است ....
باسلام.استان ايلام غوطه ور درمشكلات است لطفا به دادمردم ايلام برسيد.نون هم پيدا نميشه بخوريم.به اميد روزي كه يا ازاين زنده ماندن خلاص بشيم يا پشرفت كنيم
بسمه تعالی
استان ایلام با دارا بودن بیشترین ذخایر نفت وگاز ودارا بودن معدن بی شمار گچ وسیمان وکانی های معدنی وهمچنین زمین های کشاورزی برای کشت انواع محصولات باغی و فصلی ومهمتر از همه مرزی بودن وامکان صادرات وتولیدات خود استان ودارا بودن قشر جوان جویای کار پتانسیل بسیار بالایی برای پیشرفت در همه زمینه ها را دارد ولی گویا ,کم لطفی مسئولین استان و همچنین عدم پیگیری وتجه مسئولین بالا دستی در رایزنی های صورت گرفته و گاه گاه دادن امتیازاتی همچون کارخانه سیمان ویا پتروشیمی که تقریبا با نیمی از ظرفیت خود و پالایشگاه گاز ان که تقریبا تعطیل است وبازار کار بی رونق و نرخ بیکاری بالای جوانان این استان را بیش از بیش فقیر ومنزوی کرده است وبا داشتن بیشترین مرز با کشور عراق ودارا بودن یک بازارچه مرزی که گاها تعطیل نیز می شود این استان سهم بسیار ناچیزی از عدالت اجتماعی واقتصادی را تجربه کرده است.
مسئولین با ایجاد بازار کار و بنا کردن و بر افراشتن کارخانجات تولید وحمایت از معدود شرکت های خصوصی که در شهرک صنعتی با سختی هر چه تمام تر چرخ صنعت را می چرخوانند وهمچنین تقویت اقتصادی استان برای حمایت از بازار بنگاههای زود بازده با نظارت قوی همچنین تقویت زیر ساخت های استان همچون راههای مواصلاتی بین استان ایلام واستان های همجوار از راهکارهای تقویت استان ایلام است.
البته دوستان مواردی را در بالا ذکر کرده اند که برای پرهیز از زیاده گویی اختصار بیان کردم.
مهمترین مسئله استان ایلام.ایجاد اشتغال جوانان وازدواج است.
مردم استان ایلام در سالهای پس از انقلاب همواره نشان داده اند که یار و یاور حقیقی انقلاب و رهبر انقلاب و جانشین ایشان بوده اند ، این موضوع را میتوان در جانفشانیهای دفاع مقدس و میزان شهدای تقدیم شده به انقلاب ویا از میزان مشارکت انها در انخاباتهای گذشته و حماسه های دیگر بوضوح فهمید و درک کردپس مردم این خطه از سرزمینمان شایسته داشتن بهترین امکانات هستند و شایسته توجه بیشتر مسِئولین هستند. ولی افسوس بدلایل نا معلوم همواره از این توجه محروم بوده و نتیجه ان ، این است که امروز میبینید استانی با این میزان دانش اموخته جزء فقیرترین استانهای مملکت میباشد. گفته اید ظرفیتهای استان چیست؟ این کار سختی نیست با یک تحقیق ساده از مسئولین (با تاکید دلسوز )استان براحتی میتوان به این هدف نائل امد بشرطی که هدف یاد شده در راستای کمک به استان باشد نه فقط شعار .به امید ان روز
1.استان کرمانشاه بخاطر نمایندگان پرتعداد و قوی اش در مجلس بسیاری از ظرفیت های استان مارو گرفته:
1.1ما بهترین موقیعیت را بین تمامی نقاط مرزی برای ارتباط با کشور عراق داریم اما بیشتر ترانزیت کالا از مرزهای دیگر صورت میگیرد.
1.2 مقدار بسیار زیادی از منابع نفتی و گازی کشور در استان ایلام است اما مراکز کترل نفتی ایلام همه تو کرمانشاهن که این مسایلی در استخدامی ها و.... بوجود میاره
2.مسول دلسوز و قدرتمند وجود نداره مثلا:
2.1 ما یک فرودگاه کامل تو شهرستان آبدانان داریم که فقط به یه مقدار بازسازی آسفالت نیاز داره و اینکه نیروی هوایی اجازه استفاده عمومو بده اما این کار نمیشه
2.2 قبل انقلاب چاه های نفت ما رو آماده کردن اما سالهاست دارن این چاه ها خاک میخورن!
2.3کل استان ما 2تا سینما داره که یکیش شده فروشگاه زنجیره ای
3 تحصیل کرده های ما تو استان نمی مونن چون یکی امکانات رفاهیمون پایینه یکی کار براشون نیست، جمعیت 600 هزارنفری ما نخبخه های خیلی زیادیو به نسبت جمعیت داره
4. اینجا هیچ کارخونه بزرگی بجز سیمان ایلام نیست بهمین خاطر همه ی مردم اکثرا تو فقرن، این فقر خودش فقر میاره ، تو استان 95 درصد کسایی که از نظر مالی موفقند کارمندای دولتند!!
5. ما جاده نداریم، اینجا جاده ها تنگه اگه مردم شهرای دیگه رو بخاطره سرعت غیر مجاز جریمهمی کنن ما اکثرا بخاطره سبقت جریمه میشیم!
6. فساد مالی در شهرداری ها و شورا ها:هر که تاحالا شهردار شده یه پرونده ازش افتاده بیرون که آخرشم.....!
7. نبود سد:ما رودخانه های زیادی داریم بخاطر موقعیت تمام کوهستانیمون پتانسیل سد های بزرگو داریم اما.... ههههههه
میخایید بازم بگم؟؟
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
دانشجوی ایلامی،سرزمین بزرگ کرمانشاه ظرفیت شهر کوچکی چون ایلام نگرفته، من ماموریت های زیادی به ایلام داشته ام . ایلام شهر نیست مجموعه ای از روستاهاست که با جاده کشیدن بین آنها اسم خیابان به آن داده اند با همان مقتضیات روستا. به عنوان نمونه اون پل غیرهمسطح وسط شهر دارن میزنن چه توجیه فنی، ترافیکی و.... دارد غیراز اینه که می خواهند بگویند ایلام هم شهره؟
لازم است بدانید کرمانشاه استان پنجم ، استان های همدان کردستان لرستان ومجموعه روستاهایی که بعدا نام ایلام را برآن نهادند شامل میشده و میشه.
استان کرمانشاه در غرب کشور مرکزیت دارد و منطقه استراتژیک نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می آید
سجاد نوری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
تکات خوبی را اشاره کردی. ۵ و ۶ عالی بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
واقعا متاسفم از طرز صحبت این به ظاهر ایرانی..استان کرمانشاه بزرگترین حسنی که داره همسایه بودنش با ایلامه..همین مجموعه روستاهایی که اسمش ایلامه تمدنی ده هزار ساله داره و یه زمانی کرمانشاهی وجود نداشت حتی به عنوان ده اما تمدن عیلام قدیم وجود داشت...مشکل ایلام عدم رسیدگی هستش تا جایی که یه کرمانشاهی با اینکه از ایلام بیشتر از خود ایلامی ها سود میبره بیاد و خیلی راحت در مورد ایلام اینجوری حرف بزنه...اگر همین کرمانشاهیا که نیروی انسانی پتروشیمی و پالایش گاز استان و حتی شرکت نفت استان رو گرفتن به شهرشون برگردن خیلی از ایلامی ها مشکل بیکاریشون حل میشه...ایلام از اصسب افتاده اما از اصل نیفتاده...تابناک مدیونی کامنتمو درج نکنی..لااقل بذار اینجا تبعیض صورت نگیره و یه کرمانشاهی که دستمون تا ارنج تو دهنشونه اینجوری ایلام رو به عنوان مجموعه چنتا روستا خطاب نکنه
به قول شاعر شهرمان جلیل صفربیگی:

یک جای قرار هم ندارد چه کنم؟
نه! راه فرار هم ندارد چه کنم؟
پس من چمدان آرزوهایم را؟
ایلام قطار هم ندارد چه کنم؟
علت تمام عقب ماندگیهای استا‏ن در اختلافات قبیله ای وطایفه ای است.تازمانی که دراین استان افرادی خاص ازطوایفی خاص (به اصطلاح خودشان خالوها‏)درراس قدرتند واجازه حضور هیچ فرد بااستعداد دیگری درمناسب مهم وتاثیر گذار راندهند ،همچنان مشکلات عدیده استان وجود خواهد داشت
باسلام
ضعف سیستم مدیریتی استان مهمترین مشکل استان مییباشد.اما استان دارای مشکلات دیگه ای نیز هست که به اختصار به مهمترین آنها اشاره می شود که باعث مهاجرت همشریها شده:
1- مرکز استان و شهرستانها امکانات رفاهی،آموزشی، ورزشی،پزشکی و... خیلی محدودی دارند.مثلآ ما در مرکز استان 1 سینما داریم و در شهرستانها هیچی، یا برای بحثهای پزشکی بیشتر مردم به کرمانشاه و تهران برای معالجه مراجعه میکنند و... .
2- باتوجه به عدم وجود راههای ریلی و جاده ای مناسب، متاسفانه ما در بیشتر اوقات شاهد مرگ همشریانمان هستیم!صنعت کردشگری رو نخواستیم بابا!
3- با توجه به منابع عظیم نفت و گاز، متاسفانه به دلایل نامعلوم از این ظرفیت استفاده نشده.
4- در دور دوم سفرهای هیئت دولت به ایلام مصوب شد که شهرستان مهران منطقه ویژه اقتصادی شود و سال 89 نیز مبلغی به این طرح اختصاص یافت ولی مهران هنوز همان شهر جنگ زده قدیم است!
من ایلامی هستم، ما فقط به یک چیز احتیاج داریم، فقط یک چیز:
آن هم عذرخواهی مسئولین از تمام بی توجهیشان به ما
فقط عذرخواهی، و دیگر هیچی نمی خواهیم چون وعده وعید زیاد شنیده ایم، همه وعده هایتان تقدیم خودتان با سفرهایتان بدهید به جاهای نیازمند دیگر چون اصفهان و تبریز و.....
هر کسی بتواند دلیل خودکشی در استان ایلام را بیابد وبرایش راه حلی پیدا کند در این دنیا و آن دنیا سر افراز است
ایلام یعنی بدبختی ایلام یعنی نداشتن مسئول ایلام یعنی شب با شکم خالی خوابیدن ایلام یعنی بیکاری از بیسواد تا دکترا

ما همه چی داریم در اینجا

چهار فصل واقعی
معادن متعدد
نفت
گاز
پتروشیمی
شرکت گاز
جنگل مثل شمال و سرسبزتر
مرز425کیلومتری
مردمان دلسوز
100شیعه

متاسفانه درد مااینه همه چی داریم ولی هیچی برای ما نیست

کاش کسی نظارت میکرد از این همه فساد مالی

کاش کسی به ما نگاه تمسخر امیز نمی کرد

کاش وقتی میریم مسافرت میگیم ایلامی هستیم مجبور نباشیم برای فهمیدن ایلام بگیم کنار اهوازیم یا کرمانشاه

ما حتی هنگام اخبار هواشناسی شبکه 1 اسم استانمون هم نمیبرن چه برسه به طرح های ملی

جعفرزاده
پاسخ ها
یزدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
دوست عزیز ربطی به شیعه و سنی ندارد-
در کشور ما اقلیت ها هم چون اهل سنت - مسیحی ها -یهودی ها و زرتشتی ها یکسان هستند-مهم خون ایرانی هست که در رگ من و شما جریان دارد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
همه حرف هایت درست.
ولی "100% شیعه" یعنی چی؟!!
دین و مذهب موجب برتری نیست و ایمان هر کسی به خودش مربوط است.
سجاد نوری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
منظور آقا یا خانم جعفرزاده اینه که بهانه هایی که برای عدم رسیدگی در سایر استانها وجود داره در اینجا به بهانه صد در صد وجود نداره
پیشرفت و ترقی دادنی نیست باید مثل چشمه که از لابلای سنگ می جوشه از متن مردم بوجود بیاد متاسفانه ما فرهنگ پیشرفت رو نداریم.
همیشه منتظریم یکی بیاد همه مشکلاتو برامون راستو ریس کنه و ماهم حاشو ببریم.
این یکی از بزرگترین مشکلات جامعه فعلی ماست.
ایلامیها مردم قانعی هستند اما نسبت به استانهای دیگه مورد توجه مسولین قرار نگرفته درد زیاد است باید کار کارشناسی شود تا به دردهای ایلام پی برد من به شخصه اول رساناها و درراس ان تلویزیون وبعد مسولین غیر بومی را مقصر میدانم ایلام شده محل کسب ازمون دیگران یه پزشک میاد روزی 200نفر ویزیت میکنه 50نفر هم کور میکنه تجربه که کسب کرد وحسابی کاسب شد میره تهران متاسفانه مسولینی که میان یا دید باز ندارن یابخاطر صندلیشون هیچی نمیبینن ترا بخدا هرکه میتونه کمک کنه استینشو بالا بزنه از تابناک هم تشکر میکنم اگه 24ساعت هم راجع به دردهای ایلام بنویسم باز هم جا دارد
حالا مسائل مطرح شده بماند ، ولی منطقه ایلام در سال 1352 به استان تبدیل شد و قبل از آن نیز حدود 8 سال فرمانداری کل و جزئی از استان کرمانشاهان بود که تقریباً به فاصله کوتاهی با انقلاب اسلامی وجنگ تحمیلی مصادف شد .طبیعتاً این موارد بوبژه جنگ تحمیلی تاًثیر بسزایی در عقب ماندگی این استان داشتند.
با سلام. مشکل عمده چه در استان ایلام چه در سایر استانها اینه که برنامه ریزی برای درآمد و هزینه در داخل استان صورت نمیگیره. به عنوان مثال اگر درآمد استان ایلام در داخل استان هزینه بشه اونوقت مرکز استان توجه بیشتری به شهرستانها میکنه چون به عنوان منبع درآمد براش محسوب میشه. مادامی که هیات دولت در یک شب جلسه در استان صدها مصوبه به تصویب میرسونه وضع همینه. لطفا لطفا لطفا، کسانی که این متن رو میخونن، راه نجات اقتصاد ایران در اقتصاد ایالتی است.
با عرض سلام و خسته نباشید،
در استان ایلام این پتانسیل موجود است که بتوان علاوه بر اشتغال زایی ساکنین آن حتی بر خلاف وضعیت حال، مهاجر پذیر نیز باشد. در این فرصت با یک طرح موردی در شهرستان آبدانان کلیات آن را تشریح می نمایم.
- در جنوب شهرستان آبدانان زمین هایی بعنوان زمین های ملی وجود دارد که در نزدیکی آن آب رودخانه سیاه گاو و پس روی سد کرخه قابل دسترس است که می توان با توجه به موارد ذیل زمینه اشتغال حداقل 1000 نفر مستقیم را به صورت شرکت تعاونی کشت و صنعت و صنایع جانبی و توسعه دامداری به وجود آورد و همین تعداد شغل نیز غیر مستقیم به وجود آید و محصولی یا محصولاتی انتخاب نمود که تابع زمان و مکان نباشد.
1- به فرض پس از بررسی های لازم تعداد 1000 نفر جویای کار با تخصص های لازم ثبت نام بعمل آید و برای هر نفر با توجه به نیاز طرح موقعیت آن مشخص گردد.
2- برای هر نفر مبلغ مشخصی وام اشتغال زایی در نظر گرفته شود و در حساب شرکت تعاونی واریز گردد تا جهت شروع و اجرای طرح سرمایه گذاری گردد.
3- تمام پرسنل آن سهامدار و عضو شرکت تعاونی می باشند و در جهت پیشبرد و سوددهی شرکت تلاش می نمایند.
حال منطقه با یک سرمایه گذاری اولیه به یک منطقه پویا تبدیل می شود و علاوه بر اشتغال زایی دارای تولید نیز می باشد و موانعی نظیر راه ارتباطی، دوری نسبت به مرکز، موانع صنعتی تاثیر چندانی در اجرای آن ندارد.
لازم به ذکر است این استان پتانسیل بالایی در بخش، معادن، نفت و گاز، گردشگری، صادرات و واردات دارد که می توان با صرف هزینه نه چندان زیادی این ظرفیت ها را به فرصت تبدیل نمود.
با سلام
من یک ایلامی م و عضو هیات علمی یکی از دانشگاههای استانهای همجوار ایلام که
به دلیل تنگ نظری مسئولان وقت فرصت خدمت به مردم استانم از من گرفته شد البته خیلی های دیگه هم با چنین رفتاری مواجهه هستند. امیدوارم روزی به نیروهای بومی توجه شود و انشا الله ایلام با این همه منابع را روزی آباد و با مسئولین باشد که در آن کمتر فامیل بازی باشد
1. اين استان نياز به تغيرات مديريتي بويژه در زمينه هاي فرهنگي دارد. زيرا متأسفانه نگاه مديريتي متمركز شده است در خود شهر ايلام و به شهرهاي تابعه هيچگونه توجهي نميشود. در زمينه ي هنري هم فقط هنرمنداني خاص در مركز ايلام مورد توجه اند كه به اندازه ي انگشتان يك دست هم نميشوند و كشف استعدادهاي ديگر هنري تقريباً تعطيل شده است. در اين خصوص عدالت رعايت نمي شود. همچنين نگاهي قومي(آنهم كردگرا) نسبت به هنر اعمال مي شود كه كاملاً مشهود است و باب شده است. تا عدالت فرهنگي رعايت نشود اميدي به تغييرات در سطوح ديگر نيست.
2. شايد نگاه به جغرافيايي خاص در ايلام يك معضل باشد. نگاهي به مركز استان ايلام بيندازيد و نگاهي هم به شهرهاي اين استان، آنگاه متوجه موانع خواهيد شد.
3. تقريباً خيلي از ظرفيت هاي استان ناشناخته مانده اند كه نياز به نگاهي نوتر دارند. خصوصاً استفاده از نيروي كار جوانان بايد در اين استان جدي گرفته شود.
4. يكي از مشكلات اصلي شهرهاي ايلام مشكل راه ها و جاده هاست. مشكل ديگر كوچه پس كوچه هاي پرچاله و چوله ي شهرهاست كه اميدواريم توجه شود.
5. استفاده از كارشناسان خبره در مطالعه ي ظرفيت هاي استان و راهكارهايي براي استفاده از اين ظرفيت ها مي تواند باعث تحولي مثمر ثمر در استان ايلام شود.
اميدوارم روزي فرا برسد كه مسئولين امر در استان، همه ي مردم و شهرها و روستاهاي اين استان را با يك چشم بنگرند و مسئوليتي پدرانه در قبال آنها اعمال كنند
... وبدانيم مسئوليتها امانت هايي بزرگ در دست افراد هستند و خيانت در امانت از نظر خدا و رسول امري ناپسند و غيراخلاقي است. به اميد سرافرازي ايران اسلامي
یکی از بارزترین مشکلات استان بی کفایتی مدیران قبلی و فعلی راه و شهر سازی میباشند که تاکنون نتوانسته اند در این استان ده کلیومتر بزرگراه و یا حداقل مسیر دوباند بسازند . بنظر طرح راه آهن یکی از جلف ترین ایده هاست در حالی که ما در جاده اصلی مشکل داریم .
یادم میاد کوچک بودم منافقین کوردل بار دیگر شهرستان مهران را اشغال کردن و بسمت ایلام میامدند که راهشان را ادامه بدهند مردم غیور ملکشای را دیدم که زن و مردو پیر و جوان جلوی درب مدرسه ها که اسلحه به مردم میدادن بصف ایستاده بودند تا اسلحه تحویل بگیرند وبسمت دشمن حرکت کنند تا جلوی پیشروی انها را بگیرد . خلاصه بگم مردم ایلام برای پیروزی انقلاب در تمام مراحل کم نزاشتن و نمیگذارند . الان هیچ غیور مرد ایلامی را که در زمان جنگ سن قانونی را داشته نمی توانی ببینی که سابقه حد اقل 5 سال در دفاع مقدس را نداشته باشد انهایی که شهید شدن خدا اجرشان دادولی انهایی که هنوز هستن میبینیم در فقرو تنگدستی بسر میبرند در شهرهایی زندگی میکنند که حتی اب مناسب برای خوردن هم ندارد . بچه های انها برای تامین معاش خانواده باید به شهرهای دیگر بروند تا کاری بخور و نمیر گیر بیاورند تا معاش پدر مادر وخواهرهای خود را تامین کنند اما ان مسولان محترم که یک ماهی در پشت جبهه های جنگ به بهانه با سواد بودن کارهای دفتی جنگ را انجام میدادند حالا شدن همه کاره و چند ماهی میاین بخاطر کسب سوابق پستهای سازمانی میگیرندو میروند . اگر میخوام که گوشه ای از بد بختی این استان حل شود فقط مردم ایلام باید خودمان همت کنیم و انهایی که اگر مثلا دلشان بحال ما میسوزد مسولین را از همین استان انتخاب کنند تا لااقل درد دل مردم استان را بدانند .
به عنوان یک فارسی که سری قبل از ما نظرخواهی شد به شما ایلامیا غبطه میخورم چون با هم کل کل بیخود و منم منم ندیدم که داشته باشین
ماشاله تو فارس هیچکس چشم دیدن بغل دستیشو نداره تفرقه بده
با هم متحد باشید
پاسخ ها
سجاد نوری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
ما هم کل کل داریم فارسی جان. منتها رو نمیکنیم :)
با سپاس از دو ستان عزیز و دلسوزم که تقریبا نکات بسیار خوبی را گوشزد کرده اند. من به عنوان یک ایلامی مقیم پایتخت باید عرض کنم که بیشترین درد مردم از نبودیک مدیریت صحیح و اشراف نداشتن مسئولان به قابلیت ها و ظرفیت های استان است. مردم ایلام نماینده های محدودی را به مجلس می فرستند که در این بین فردی از ایلام به مجلس می رود که از قوم و قبیله بیشتری برخوردار باشد که این نکته ضعف فرهنگی مردم ماست و متاسفانه نماینده های ما در مجلس هیچوقت نتوانسته اند درد و مشکلات مردم را بازگو کنند و همیشه نمایندگی مجلس فرصت و سکوی پرتاب برای نمایندگان ایلام در ادوارگذشته است. جای تاسف دارد که شهرستان اندیمشک در استان خوزستان که تنها یک ساعت با دهلران در استان ایلام فاصله دارد 100سال است از قطار استفاده می کنند و سالیانه تعداد زیادی از مردم ایلام بخاطر نبود وسایل حمل و نقل عمومی جان خود را در جاده ها از دست می دهند. بماند که هواپیمایی ایلام بیشتر شبیه یک خنده است که همان پرواز اندک روزانه اش از ایلام به تهران و بلعکس متعلق به مدیران واز ما بهترون است . به جرات می توانم بگویم از حیث نیروی انسانی و منابع طبیعی و .... ایلام از خیلی از استانهای برخوردار یک سرو گردن بالاتر است. اما متاسفانه کج اندیشیها و ندانم کاری ها ی برخی مسئولان سرنوشت دیگری برای این شهر مرزی و مقاوم رقم زده است ما الان به اندازه جمعیت فعلی استان و یا حتی بیشتر مهاجر در سایر شهرها و بخصوص تهران داریم که در صورت مهیا بودن شرایط هرگز شهر و دیار خود را ترک نمی کردند.مردم ایلام مردم بسیار قانع و خویشتنداری هستند که بیشتر ازحق خود طلب نمی کنند اما دریغ از مسئول دلسوزی که دلش برای ایلام بسوزد. ما در همین تهران ایلامی های توانمندی داریم که در پست ها و مشاغل مختلف به کشور خدمت می کنند که امید است در صورت فراهم بودن شرایط لااقل 50درصد از همین نیروها به استان برگردند که قطعا منشا تحولات مثبت خواهند شد. نکته دیگر در مورد ایلام همسایگی با کشور عراق است که سوغات آن ریزگردها و گردوخاک ،و هجوم جنگ زده های عراقی بوده است و در کل نه تنها کشور عراق برای ایلام فرصت نبوده، بلکه یک تهدید بوده است برخلاف استانها نهای آذربایجان شرقی و غربی که همسایه های قدرتمندتری دارند. باید گفت در چند سال اخیر با توجه به تعدد دانشگاه ها و موسسات عالی با خیل عظیمی از فارغ التحصیلان دانشگاه ها مواجه بودیم که متاسفانه با توجه به نبود بازار کار جز هزینه و هدر رفت نیروی انسانی خروجی مناسبی برای خانواده های ایلامی نداشته است. ببخشید که پراکنده گویی کردم . ایلامی دلسوز هر کجا که باشد دلش برای شهر و دیارش می تپد .
به امید اینکه مسولین رده بالا و میانی استان که تصمیم گیرنده هستند روزی به خود بیایند و از تمام نعمت های خدادادی که در استان موجود هست به نحو مطلوبی استفاده کنند. ایلامی که 8 سال در دفاع مقدس جانانه از کیان ایران دفاع کرد وسالیان پس از از جنگ با مناعت طبع سپری کرد لیاقتش خیلی بیشتر از وضعیت کنونی است .
ای با وجدان ناشناس اگه ایلامیها ومردم مرز نشین نبودند عراقیها میامدن شب میبر دنت وتو هنو ز خواب بودی گناه کردیم8سال با بدترین شرایط جنگیدیم تا تو اسوده بخوابی حالا این پاداشمونه عقب ماندگی دوران جنگ نباید جبران بشه
باسلام ؛
استان ايلام به بيش از 220 كيلومتر مرز مشترك با كشور عراق بيشترين صدمات را در جنگ تحميلي متحمل شد و شهرهاي دهلران و مهران و روستاهاي توابع به كلي نابود شدند. اما در زمان بازسازي تا حدودي مناطق مسكوني بازسازي شد ولي از لحاظ اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي و توسعه راههاي ارتباطي كارهاي زيادي صورت نگرفته و مردم اين استان با اينكه حدود 22 سال از مان جنگ سپري شده ولي همچنان بزرگترين دغده آنها معيشت و بيكاري جوانان است كه اكثريت نيروي اين استان را تشكيل جوانان تشكيل مي دهند. جا دارد مسئولين كشوري به جاي شعار دادن ظرفيتهاي بيشمار و عظيم اين استان را شناخته و با عزمي راسخ و تأمين بودجه و امكانات كافي مشكلات مردم غيور و شهيد پرور را مرتفع سازند: بنابراين در پاسخ به سؤالات شما عنوان كرد:
1ـ توسعه راههاي ارتباطي از جمله جاده ترانزيتي دهلران به مهران كه اغلب فرسوده و روزانه كالاهاي زيادي از اين استان به كشور عراق صادر مي شود و با وجود جاده هاي قديمي جاي تأسف دارد.
2ـ ايجاد راه ارتباطي از طريق ريل قطار و متصل كردن آن به راه كربلا كه روزانه مسافران و كالاهاي زادي از اين طريق جابجا مي شود كه سالهاست فقط در حرف باقي مانده و مسئولين هيچگونه رغبتي براي اين امر مهم نشان نداده اند.
3ـ منابع عظيم نفت و گاز كه اين استان يك از استانهاي نفت خيز كشور محسوب شده، و شركتهاي مختلفي در چشمه خوش و بيات شهرستان دهلران مشغول به فعاليت هستند اما مردم اين شهرستان و استان و منابع خدادادي آن بي بهره هستند.
4ـ ايجاد پالايشگاه نفت و گاز و پتروشيمي و تسهيل در جهت بهره برداري هرچه سريعتر آنها، و بكارگيري نيروهاي بومي، تا علاوه بر استان ايلام جوانان بيكار استانهاي ديگر هم از اين موحبات الهي برخودار گردند.
5ـ‌ طي ساليان اخير ريزگردها معضلات و مشكلات عديده اي براي غرب و جنوب كشور بوجود آورده اند و بيماريهاي رواني و مشكلات جسمي زيادي براي مردمان اين منطقه فراهم نموده اند. جاد دارد مسئولين مملكت فكري عاجل به حال اين ديار نموده و با گسترش درخت كاري و راهكاري جديد اين معضل را مرتفع سازند.
6ـ تمدن ايلام باستان و وجود جاذبه هاي گردشگري و تفريحي از جمله رشته كوه زاگرس با رودخانه‌ها و جنگلهاي بكر و دست نخورده و همچنين آثار باستاني فراوان و قله هاي مرتفع از جمله ديناركوه، كبيركوه، مانشت و ... مي تواند با فراهم كردن بسترهاي لازم و برنامه ريزي منظم مسئولين باعث رونق اين استان و رفع معظل بيكاري شود.
7ـ در بخش كشاورزي و دامپروري علاوه بر مناطق كوهستاني و سرسبز، دشتهاي حاصلخيز مهران و دهلران استعدادهاي فراواني در جهت گسترش صنعت كشاورزي و دامپروري دارد كه مسئولين ميتوانند با برنامه ريزي و تشويق مردم در جهت ايجاد بنگاههاي زود بازده مي تواند به شكوفايي اين استان كمك شاياني نمايد.
7ـ يكي از مشكلات و موانع بزرگ اين استان انتصاب استانداران و به پيروي از آن فرمانداران و مسئولين ادارت ناكارآمد و غير مرتبط به حوزه كاري خود مي باشد و هميشه هم بيشترين لطمه را از اين رخداد ناميمون مردم خورده اند. مسئوليني كه بجاي اينكه دغده اصلي آنها رفع مشكلات و موانع موجود باشد صرفاً در جهت خوش خدمتي به مسئولين رده بالا و حفظ سمت محوله مي باشد.
8ـ نبود فضاي سبز و پاركها و همچنين وسايل تفريحي و خرابي راهها و جداول و كتابخانه و امكانات اماكن تفريحي يكي ديگر از موانع و مشكلات مردمان اين استان است كه با مرتفع نمودن اين امكانات ميتوان از لحاظ فرهنگي و اجتماعي ميل به زندگي كردن در مردم را بيشتر كرد.
نیاز است با توجه با امار خودکشی بالا در استان . میزان افسردگی مزمن در بین حداقل یکنفر از هر خانواده .اختلالات عصبی و ژنتیکی ناشی از اثار جنگ تحمیلی در بین درصدی از جمعیت . این استان در حال حاضر از وجود پزشک متخصص رنج میبرد و برای جمعیت استان فقط 2 پزشک مغز و اعصاب ان هم در مرکز استان که دسترسی برای عموم مشکل میباشد . لذا نیاز است در خصوص نگاه مسئولین به مسئله بهداشت و درمان در استان اقدام خاص و عاجلی صورت گیرد زیرا سلامت هر جامعه در سلامت جسم و روان افرادان جامعه است
ایلام با وجود مردمانی پاک ودلیرومرزنشین فقط در روی نقشه ی جغرافیایی جزئی ازخاک ایران به حساب میاد.ازلحاظ تخصیص بودجه شنیده ایم میگن اگه از سایر استانها چیزی اضافی بمونه میفرستن ایلام.اکثر شهرستانهای اینجا راه های ارتباطی نامناسب دارن که آسفالت آنها مال دهه های گذشته است...
استان ایلام از نبود تعامل چه در بین مدیران و چه حتی در بین علمای بنام استان رنج میبرد بگونه ای که مدیران استان از استان های دیگر می ایند و نماینده خبرگان نیز از لرستان امده است
مرد باشو چاپ کن
ضمن تشکر از سایت وزین تابناک بابت اهمیتی که به مناطق محروم میده و تشکر از دوستانی که کامنت های جالبی گذاشتند:
نام استان ایلام با آمیزه ای از دلاوری و محرومیت و دور افتادگی و فقر و خودکشی و... یعنی صفاتی مثبت و منفی عجین شده است. در استان ایلام مردمانی زندگی می کنند که در اوج محرومیت گاه آنچنان شاد و سرمست و صاحب روابط اجتماعی بالا و شوخ طبع و بذله گو و دوستدار طبیعت و... دیده می شوند که انسان از بودن در کنارشان لذتی وصف ناپذیر می برد اما گاه در مقابل رنج و سختی های زندگی و نگاه طعنه آمیز همسایه و بوق ماشین عقبی و راه رفتن معنی دار جوان غریبه و...تحمل خود را طوری از دست می دهند که واویلا. برای درک حال و روز این مردم ذکر نکاتی چند ضروری است
1. در سال های جنگ تحمیلی مردم ایلام واقعا رنج فراوانی کشیدند که شاید آنطور که شایسته باشد به آن پرداخته نشده است یعنی تحقیق جامعی در خصوص میزان صدمات و خسارات مالی، فرهنگی و بالاخص روحی و روانی ناشی از 8 سال جنگ و آوارگی در این استان صورت نگرفته است.
2. نقش امکانات ارتباطی از قبیل پوشش شبکه های دیجیتال، پوشش موبایل، پوشش و هزینه اینترنت، پوشش شبکه های مختلف رادیویی که عمدتا به کمک دولت ها نیازمند است نادیده گرفته می شود
3. مطالعات جامع در مورد استعداد ها و قابلیت های این استان به دلیل عدم رغبت سرمایه گذاران بخش خصوصی، بیشتر توسط بخش های دولتی انجام شده و متاسفانه نتوانسته است در معرفی قابلیت های استان نقش اساسی ایفا کند حال آنکه بسیاری از مردم و مسافرانی که به این استان می آیند از ندیدن این قابلیت ها توسط مسئولان امر تعجب می کنند
4. در سال های اخیر مساله نفوذ گرد و غبار از آرامش و امید به زندگی مردم ایلام تا حدی کاسته است. شاید نخبگان و سرمایه دارانی که می توانستند کمکی به حال و روز مردم استان بکنند اکنون بهانه ای جدی برای ترک ایلام یا فرار از ایلام دارند و متاسفانه دولت هم در این راه مشوقی ارائه نمی دهد. شاید تصویب اعطای حق بدی آب و هوا به 5 استان درگیر گرد و غبار از جمله ایلام می توانست تاثیر گذار باشد اما متاسفانه به نظر می رسد پس از اعلام و تصویب در هیئت دولت فراموش شده است.
مواردی که در اینجا ذکر شد درد مشترک بسیاری از شهرستان ها می باشد. بودجه مملکت همه در تهران خرج می شود. بیخودی نیست که همه میخان در تهران زندگی کنند.
ایلام شهری دور افتاده از کشور
سرشار از فقر و فلاکت
دهلرانش بدبخت تر از همه
بنام خدا
استان ایلام می تواند یکی از جاذبه های گردشگری ایران باشد، این استان تقریبا 12 درصد کل گاز کشور را دل خود جا داده ،این استان نیروی جوان بسیاری دارد یا بهتر است بگویم نیروی بیکار زیادی دارد ایلام از لحاظ ارتباطی در بن بست است امیدوارم که مسولین فکری به حال مشکل راه آهن آن بکنند،صنعت پتروشیمی در این استان پایه ریزی شده ولی به علت بی توجهی به خوراک اولیه برای آن متاسفانه بازدهی نداشته امیدوارم از نیروهای متخصص و صاحب نظر در این زمینه استفاده لازم بشود (نیروی بومی متخصص داریم ولی از نظراتشان استفاده ای نشده)،کارخانه سیمان ایلام مرغوبترین ماده اولیه را در کشور دارد امیدوارم فازهای بعدی سریعتر راه اندازی شود، از زمانیکه به یاد دارم صفت محروم ،پیوند ناگسستنی با نام ایلام داشته و دارد و تا آنجایی که سالها فکر میکردم که اسم استانم،استان محروم ایلام است ،از همه مسولین استانی و کشوری تقاضا دارم گرد نامیدی و بی کسی را که سالهاست بر روی این استان نشسته پاک کنند و اسم استانم به ایلام خالی تغییر کند.
یک دنیا علم ودانش داردولی به آنها کم توجهی می شودمنابع خدادادی دارد استفاده بهینه نمی شود مرز مطمین دارد مبادله ندارد زیر ساخت مثل جاده راه آهن فرودگاه مناسب وکارخانه دولتی نیاز ضروری این استان است
با سلام وتشکر از توجه شما به استان محروم ایلام
مسایل و مشکلات استان را میتوان به طور کامل در 4 حوزه ابتدا سیاسی سپس فرهنگی واجتماعی ودر نهایت اقتصادی مورد تحلیل کامل قرار داد اما در این جا به بررسی کوتاه اکتفا میکنیم.
سیاسی:در این حوزه استان به علت دور افتادگی از مرکزیت کشور (فاصله از پایتخت) همواره در انتهای لیست توجهات کشوری و لشکری قرار گرفته است.از سوی دیگر از وجود نمایندگانی کاربلد و سخنران که بتوانند حقوق استان را در مجلس پیگیری کنند و منافع استان را زنده نگه دارند محروم بوده است چون همواره در استان انتخابات ونتایج آن به صورت قبیله ای و طرفداری از طوایف معروف به سرانجام میرسد.
در حوزه فرهنگ استان از نداشتن سطح بالای زندگی شهری و امکانات لازم رنج می برد که با وجود فقر زیاد در مناطق روستایی و عدم توجهات لازم به بر طرف سازی موانع و مشکلات زندگی در روستا سبب مها جرت بیش از حد از روستاهای اطراف به مراکز هستیم که باعث پایین آمدن سطح فرهنگی استان در تمام ابعاد و در نتیجه به علت فقر و مهاجرت کاهش چشم گیر امنیت در ایلام در یال های اخیر هستیم.مرکز استان از داشتن سالن تئاتر و سینما و سالن های ورزشی برای جوانان و خانواده ای ایلامی محروم است.
اجتماعی:در این حیطه استان به علت مهاجرت توضیح داده شده و همچنین خروج خانواده های اصیل ایلامی به علت نبود محیطی امن و آسوده و کمبود امکانات به سطح پایینی از ابعاد اجتماعی رسیده است.نبود دانشگاه فعال در محیط استان با پذیرش رشته های مختلف با سطح بالای آموزشی استان را در چارچوب نظام آموزشی و آشنایی استان های همجوار و هم وطنان با استان محروم کرده است.با فعال سازی رشته های بیشتر و برخورداری از دانشگاه فعال آموزشی می توان کمبود های اجتماعی استان را به صورت تدریجی برطرف کرد.
در فضای اقتصادی با توجه به محیط کوهستانی استان و آب وهوای مناسب به راحتی میتوان از طریق بهبود شرایط کشاورزی و دامپروری به رشد اقتصادی رسید و همچنین از خالی شدن روستاها و مشکلات مهاجرت روستاییان که ذکر شد جلوگیری کرد.همچنین با نگاهی دقیق تر به صنعت سیمان استان و پتروشیمی نه چندان فعال استان ،اقتصاد استان را از رکود موجود خارج شد.با توجه به مرز گسترده با عراق و مسیر راحت و زمان کم خروج از کشور میتوان با توجه به منافع حاصل از مرز مشترک از رشد اقتصادی بهره مند شد که در سالهای گذشته با بی مهری مسئولین از رونق مرز کاسته شده است که با فعال سازی مرز و به وجود آمدن شغلهای زنجیر وار آن مشکل بیکاری استان را سروسامان داد.
با تشکر فتح الهی
دوستان زیاد به خودتان زحمت ندهید
کاملا طبیعی است که به ایلام فقط به عنوان یک مرز و مانع کاملا فیزیکی نگاه شود و انتظار رسیدگی و دلسوزی و امکانات برای یک مرز فیزیکی قبول کنید کمی زیاد است. سهم ما فقط یک سری جملات کلیشه ایست.
دلیرمردان، پاسداران مرزها، مردم غیور، مهربان، خونگرم، مهمان نواز و عاشقان میهن
اینها سهم ما از یک کشور است حال هرچه هم معدن و نفت و گاز و ... در این استان باشد یا نباشد. از طبیعت نگویید بگذارید تنها داشته خدادادیمان همچنبان بکر بماند.
در استان ایلام یک فاجعه علمی عجیب در حال رخ دادنه، دانشگاههای آزاد علمی کاربردی پیام نور و غیرانتفاعی مشغول یک دهن کجی تاریخی به علم و دانش هستند
از این به بعد از دیدن مهندسین برقی که مخرج مشترک کسر بلد نیستند تعجب نکنید
یکی صدای ما رو به بالا برسونه
اینجا هیچ تفاوتی بین نخبه و بیسواد وجود نداره
من هیچ علاقه ای به موندن تو این استان ندارم
کافیست نگاهی به شبکه استانی بیندازید. صبح تا شب بز و گوسفند نشان میدهد. انتظار دارید پیشرفت کنیم؟!
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
اگه تصاویر میدان ازادی تهران یا خیابانای فرانسه رو پخش کنن باعث پیشرفت میشه؟
من لر ایلامیم.جان می دهم برای میهن امامیهن هم کمی به من جان بدهد
بالاترین آمار بیکاری، بالاترین آمار خودکشی
همین دو مرد برای توصیف وضع ایلام کافیه
هیچ کس هیچ کاری برای بهبود وضعیت این منطقه انجام نمیده به همون دلیلی که تا حالا انجام نشده!
دقت کردین اکثر مناطق مرزنشین دچار فقر هستن؟!
با سلام
کوتاه بگویم.
جبر جغرافیایی, ایلام را هم از مرکز کشور دور گذاشت, هم سد راه جنگ 8 ساله کرد. و این را فراموش نکنید که میتوانست هر استان دیگری هم در این موقعیت جغرافیایی قرار بگیرد. ولی انصاف را کی, و به چه کسی, باید گوش زد کند؟؟؟ در حالی که همه اگاهند.
در پایان از این پست(هدفمند) شما متشکریم.
با سلام.متأسفانه استان ما ایلام از نبود ثبات مدیریتی و شایسته سالاری رنج های بسیاری برده و میبرد.این استان با وجود منابع و پتانسیل های بالای ایجاد اشتغال بیشترین آمار بیکاری را در کشور دارد.همچنین متأسفانه آمار خود کشی ها هم هروز بهتر از دیروز میشود.این استان واقعا نیاز به توجه جدٌی دارد.
به نظر بنده تنها یک تفاهم نامه دوجانبه بین استانداری ایلام و استان همجوار آن در کشور عراق جهت لغو روادید و همچنین اجازه کار برای ساکنین دو استان همجوار در دو کشور، می تواند بسیاری از مشکلات بیکاری،فقر و ... را برطرف کند.
جنگ و بدبختیاش مال ایلام بود
آبدانان یکی از شهرستان های ایلامه که بیماری سرطان در این شهر بیداد میکنه کمتر خیابونی رو میشه پیدا کرد که یکی دوتا بیمار یا فوتی سرطان توش نباشه.اینها همه از عوارض جنگه که ما داریم هنوز که هنوزه تاوانشو پس میدیم
من به عنوان کسی که دانشگاهم رو تو این استان بودم ، قویا" میگم نگاه مسئولان و مردم تو این استان باید تغییر کنه
باید مسائل رو فرای مسائل قومی و قبیله ای ببینند .
باید ، پیشرفت استان ولو به قیمت ناراحتی قوم و قبیله رو اصل بدونند . ایلام تا دلتون بخواد ظرفیت برای پیشرفت داره ، مثلا ظرفیت گردشگری این استان عالیه
طبیعت بکر و چشم اندازهای دلربا
اما تا اونجا که یادم میاد از نظر جذب گردشگر ، رتبه آخر رو توی کشور داشت . چونکه به قول آقا یدالله ما ( چندتا کامنت بالاتر ) میخوان طبیعتشون رو واسه خودشون نگه دارن
میشه تو این استان کارهای زیادی کرد ، میشه گام های بزرگ برداشت .
تازگی ها جوونای ایلامی رو زیاد تو تهران می بینم ، مثل اینکه گریز جوونا از شهرهای خودشون ، برای پیدا کردن کار و پول و زندگی و رفاه و ... تو این استانم داره شایع میشه
من دلم برای این مردم صاف و ساده و مهربون میسوزه
واقعا حقشون داره پایمال میشه ، بیشتر از همه به خاطر نگاه های غلط مسئولین خودشون
ایلام یعنی گرو غبار و مواد شیمیایی بازمانده از جنگ تحمیلی .بدلیل کمبود امکانات و محرومیت و عدم توجه مسئولین از مغزها و استعدادها خالی میشود .روزی به دلیل فرهنگ و حجب و حیا کمترین جرم را داشت اما حالا.....!!!!!!!!!!!
حقیقتش اشکم در اومد
میون حرف تا درد واقعی فاصله بسیاره
ومردم ایلام دردهای واقعی دارن
جایی که این ور کشور عده ای دارن از چاقی رژیم می گیرن و می میرن
اونجا حقیقتن گرسنگی وجود داره



یه پیشنهاد برای روحانیون:
به اونجا سفر کنید و مردم رو از سنت کمرشکنی که اسیرش هستن به اسلام واقعی و ازادگی بخونید تا هفتاد در صد مشکلاتشون حل بشه
باور کنید اگه خواهان خدمت هستید اونجا جای واقعی خدمت و تغییره
مشکل ایلام عدم جذب نیزوهای متخصص بومی استان میباشد. کسانی که از قبل در سیستمها جذب شده اند چه بسا غیربومی هم میباشند مانع جذب نیروهای بومی قویتر از خود میشوند.
من دکترای شیمی، ایلامی و فارغ التحصیل دانشگاه شریف هستم ولی دانشگاه ایلام بجای من یک نفر غیربومی و بیسواد را جذب کرد.
به نظرم با یک برنامه علمی و پزوهشی توسط کارشناسان اجرایی و نخبگان استان و با نظرسنجی عمومی بر اساس موارد ذیل میتوان در مدت 6 سال ایلام را آباد کرد
1- توسعه و تکمیل راههای ارتباطی مانند راه آهن ، بزرگراه کربلا و افزایش پروازهای فرودگاه به 4 پرواز در روز
2- توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند شبکه ههای تلفن همراه و خطوط اینترنت سرعت بالا
3- استفاده از ظرفیت بسیار بالای نفت و گاز استان
4-توسعه بخش دامپروری به صورت ایجاد مراکز پرواربندی گوشتی پیشرفته
5-گماردن مدیران اجرایی و توانمند به دور از سلیقه سیاسی به مدت حداقل 6 سال برای هر مدیر که برنامه هم ارائه دهد و برنامه او مورد تایید نخبگان قرار گیرد
6-توسعه امکانات رفاهی و تفریحی شهر های استان،
7-تعریض و اصلاح معابر شهری که مربوط به سال 1340 میباشند .
8-ایجاد مرکز تجارت الکترونیک در مرز مهران
9-ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران
10-توسعه فرهنگی مناطق حاشیه شهر ایلام
11-توسعه و ایجاد دانشکده هایی با رشته های فنی و مهندسی و نفت
12-انتقال بخشی از صنعت خودروسازی به یکی از شهرهای استان ایلام
13-تدوین برنامه اجرایی برای جلوگیری از ریزگردها و احیای جنگلها
با سلام خدمت شما
در خصوص استان غیورپرور ایلام همین را بگویم که :
1- مردم غیور این مرز و بوم در تمام 8 سال دفاع مقدس با توجه مرز طولانی با کشور عراق بصورت مستقیم درگیر جنگ بودند و سختی های فراوانی متحمل شدند وصبورانه تحمل نمودند. و گذشت.
2- دوران بازسازی را پشت سر نمودند در حالیکه هنوز بازسازی به اتمام نرسیده بود مسئولین ارشد این استان از باب خود شیرینی نیمی از بودجه بازسازی را به بهانه اتمام بازسازی به مرکز برگرداندند.!...
3- سرمایه گذاری ها هم در استان داستان دارد! چه فرصت طلبانی که به بهانه سرمایه گذاری به استان آمدند و طرح تعریف کردند و وامهای کم بهره آنچنانی و ارز 7 تومانی دریافت کردند و بعد از مدتی با سرمایه های چند برابر رحیل بستند و رفتند.......(سازمان صنعت معدن تجارت تاریخچه ها را دارند)
4- سرمایه گذاری ها در بخش نفت و گاز و پتروشیمی در این استان هم به موضوع خنده داری تبدیل شده است! - پتروشیمی در حالت پروژه به بخش خصوصی واگذار می شود ، و معطل می ماند ،---- قرار بر این بوده که محصولات پالایشگاه گاز بعنوان خوراک پتروشیمی به محصولات با ارزش افزوده پلاستیکی تبدیل شوند ولی افسوس که 6 سال است پالایشگاه گاز راه اندازی شده ولی پتروشیمی هنوز راه اندازی نشده است! و بخاطر همین تعلل و بی برنامگی گویا تقریباً تمام محصولاتی که قرار بوده در پتروشیمی تبدیل و به محصولات با ارزش تبدیل شوند در این مدت در پالایشگاه سوزانده می شوند که بر اساس نظر کارشناسان دارای ارزشی نزدیک به یک میلیون دلار در روز می باشند. البته این روزها خبر راه اندازی پتروشیمی به گوش می رسد که آنهم داستان عجیبی دارد که نیاز است از طریق کارشناسان امر پیگیری شود.
5- موضوع در محرومیت ماندن این استان از لحاظ مدیران کار آمد نیز معمایی است که حل آن به تغییری اساسی در فرهنگ عامه و نوع نگرش غلط صاحبان قدرت و تصمیم گیرندگان در اینخصوص دارد!
با نگاهی اجمالی به استعدادهای این استان و وضعیت فعلی آن اجمالاً می شود به این نکته اشاره کرد که علت محرومیت این استان و حالت توسعه نیافتگی آن ارتباط مستقیمی با بی کفایتی و بی برنامگی مدیران دانست که به نوعی بی ارتباط به نمایندگان در ادوار گذشته نباشد چونکه مدیران گاهاً افرادی بوده اند که بنا به مصلحت هایی از طرف نمایندگان تحمیل یا معرفی شده اند.
اما نمایندگان نیز می توانستند در توسعه استان نقش موثر ایفا نمایند ولی متاسفانه در طی دهه های گذشته نمایندگان این استان بجای پیگیری مسائل اصلی واساسی این استان ، بیشتر وقت خود را یا در مجادلات بی فایده سیاسی صرف کردند و یا برای رایزنی برای بکارگیری اقوام خود در مدیریت ها پشت درهای وزارتخانه ها هدر دادند.
من مدیرانی را می شناسم که با وجود مشکلات عدیده در سامانش بجای صرف زمان برای رفع مشکلات سازمان، بیشتر وقت خود و مسئولین تابعش را برای ملاقاتهای بیهوده و بی جا با مسئولین موثر استان جهت حفظ پست و جایگاه خود زمان را هدر می دهد.
پس مشاهده می فرمایید که استان ایلام کما فی السابق در محرومیت خواهد ماند مگر ..... فکری اساسی شود. و برای توسعه استان لازم است بجای بکارگیری مدیران رابطه ای و ناکارامد دروازه را به روی مدیران شایسته و کارامد باز گذارند و برای توسعه استان در ابعاد مختلف لازم است در سطح ملی برنامه راهبردی توسعه این استان تدوین واجرایی گردد.
با سلام در سال 1352 چشمم را در این استان و در مناطق کوهستانی آن گشوده ام تمام لحظات زندگی ام بجز مواقع مسافرت در فضای این استان تنفس کرده ام . آنچه که همیشه آزارم داده و مرا به شدت رنجانده است عدم شایسته سالاری بوده است . کاری به فقر و محرومیت که عمری است بر پیشانی این استان نشسته ندارم . کارهای عمرانی و خدمات شهری و روستائیی فراوانی انجام شده که جای قدردانی دارد . بزرگترین سرمایه ی استان ایلام پتانسیل بالای نیروی انسانی و جوان آن می باشد که متاسفانه همیشه با مدیریتهای ناکارآمد ، تعصبی ، قوم گرایانه به تباهی کشیده شده است . هرگز نگاهی علمی از جانب مسئولان و مدیران ارشد این استان دیده نشده است . هرکس که مدیر این استان شد بلافاصله صدها بادنجان دور قاب چین او را احاطه کردند به طوری که آن مسئول و مدیر ناکارآمد ، باندی و سفارشی حتی خودش را گم نمود و نمی دانست که به چه کار می آید . متاسفانه این روند و ادامه ی آن بزرگترین آفت این استان می باشد . عدم وجود مطبوعات مستقل باعث شده که تعداد اندک مطبوعات بی محتوای استان نیز در رکاب احزاب و گروههای خاصی باشند که گاهی هم صدا کسی را تخریب یا تایید می نمایند و هرگز برای بیان نظرات خود دلائل کارشناسی و منطقی ارائه نکرده اند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
مگه ما مردم ایلام خودمان شایسته سالاری می کنیم که انتظار داشته باشیم مسولین شایسته سالاری کنند. این مسولین همان کسایی هستند که خودمان انتخاب می کنیم. تا زمانی که تعصب قومی از بین نرود وضع همین است. حتی اگه همه ثروت دنیا را هم داشته باشیم به جایی نمی رسیم.
خوزستان، ایلام و لرستان را با اصفهان، یزد و تهران مقایسه کنید.
استان ايلام در رشته هاي مختلف هزاران فارغ التحصيل بااستعداد ونخبه داراي تحصيلات دانشگاهي ليسانس ،فوق ليسانس و حتي دکتري دارد که بيشترآنان هيچ اميدي به پيداکردن کارندارند و اگر متأسفانه محدود اشتغالي هم باشد متعلق به کساني مي باشد که پارتي در يکي از ادارات استان دارند ،براستي وظيفه چه کساني هست که براي اين همه فارغ التحصيل که اميد خانواده هاي محرومشان مي باشند اشتغال ايجاد کند؟چرا مسئولين استاني و کشوري فکري به حال اين همه نيروي جوان با پتانسيل بالقوه فوق العاده نمي کنند؟ چرا مسئولين استاني با وجوداين همه ظرفيت در زمينه نفت و گاز ،منابع طبيعي، صنايع دستي وجاذبه هاي گردشگري در استان همچنان هيچ گونه برنامه ريزي براي توسعه استان و حل مشکلات اين همه فارغ التحصيل بيکار ندارند؟؟؟ در ذيل ظرفيت هاي گوناگوني که استان ايلام دارد ولي مورد غفلت مسئولين واقع شده را بر مي شماريم که تا بدانند واقعاً مي شود با برنامه ريزي درست براي تمام جوانان جوياي کار استان اشتغال ايجاد نمود.

1)منابع طبيعي استان ايلام با وسعت6/2002794 هکتار حدود 2/1 درصد مساحت کشور را تشکيل ميدهد. سهم جنگلهاي استان 641667 هکتار است که تيپ غالب آن بلوط و گونه هاي همراه شامل بنه، ارژن، بادام، داغداغان، ارغوان، کنار، کهور، پده و غيره مي باشد. از جمله گونه هاي نادر گياهي استان ايلام ميتوان به گلابي وحشي، سماق، ارغوان، لرگ، زربين، گل مينا، لاله واژگون اشاره کرد. از گونه هاي اقتصادي جنگلهاي استان گونه با ارزش اقتصادي بنه است که طبق آماربرداريهاي بعمل آمده سطح قسمت بنه خيز جنگلهاي استان که شيره خام سقز از آن استحصال مي شود 200 هزار هکتار است که پتانسيل توليد اين درختان در صورت برداشت از تمام سطح آن 560 تن در سال مي باشد با لحاظ ارزش هر کيلو گرم سقز خام 200 هزار ريال ارزش اقتصادي سالانه سقز در استان يک رقم قابل توجه خواهد بود .از ديگر محصولات اقتصادي و قابل بهره برداري از منابع طبيعي استان ايلام مي توان بادام، ميوه بنه، ميوه بلوط، گل گاوزبان، کتيرا، آويشن، گل نرگس، علف مار، شيرين بيان و ... نام برد. ضمناً در استان بيش از 1000 گونه گياهي وجود داشته که 300 گونه آن داروئي مي باشد اين امر سبب گرديده که بهترين عسل در ايلام توليد گردد. 60 درصد مساحت ايلام را مراتع با سطحي معادل 1146280 هکتار تشکيل مي دهد که اين براي پرورش دام بسيار وضعيت مطلوبي است.

2) معادن ،نفت و گاز استان ايلام داراي معادن و منابع نفت و گاز بسيارفراواني است که مهمترين معادن استان عبارتند از: سنگهاى ساختمانى، سنگ گچ، سنگ آهك، شيل، آلوويوم، نمك، شن و ماسه، قير، ذغال سنگ، مرمريت، كلسيت، مالون و لاشه، گوگرد پيريت و فسفات که متاسفانه تاکنون به علت عدم سرمايه گذاري استخراج چنداني از اين معادن نشده است.همچنين استان ايلام از 11 درصد منابع نفت و گاز کشور برخوردار است که تاکنون به سبب فقدان پالايشگاه و مديريت کارامدازمنابع نفت و گاز استان استخراج چنداني نشده وبا وجود اين ظرفيت بسياري از شهرها وروستا ههاي استان همچنان از داشتن گازمحروم هستند.

3)صنايع دستي وجاذبه هاي گردشگري استان ايلام داراي صنايع دستي بسيار متنوع وزيادي مانند: قالي بافي ، سياه چادر ،جاجيم ، گليم ، نمد مالي ، چيغ بافي ،گيوه دوزي ،احرامي بافي ، گليم نقش برجسته ، وغيره است که متاسفانه اين صنايع دستي نيز به علت بي توجهي در حال از بين رفتن هستند در حالي که مي شود با حمايت از صنايع دستي براي هزاران نفر اشتغال ايجاد نمود. استان ايلام با توجه اينکه داراي قدمت تاريخي طولاني است وبخشي از تمدن هاي عيلام باستان ، هخامنشي و ساساني بوده از اهميت تاريخي زيادي برخوردار است و داراي ابنيه و بناي تاريخي فراواني مي باشدکه بيش از 205 اثرتاريخي آن ثبت ملي شده ولي واقعا تاکنون چند هزار نفراز اين اماکن ديدن نموده اند ودليل اينکه مسافرا چندان رغبت سفر به استان ايلام ندارند بيشتر به علت نبود امکانات رفاهي و معرفي نشدن اثار تاريخي استان مي باشد.

4)مرز بين المللي مهران استان ايلام با 430 کيلومتر مرز مشترک با کشور عراق يکي از مهمترين معبرهاي صدور کالاي ايراني و تردد زوار عتبات عاليات به کشور عراق است . مهران به لحاظ نزديکي به شهرهاي مذهبي عراق از موقعيت ويژه اي براي فعاليت هاي اجتماعي و اقتصادي برخوردار است ولي تاکنون از اين منطقه بسيار استراتزيک، استان ايلام استفاده چنداني ننموده وسرمايه گذاري قابل توجهي نکرده است.
http://www.ilamutopia.blogfa.com/post-28.aspx
http://www.ilamutopia.blogfa.com دراین وبلاگ درد دل تمام مردم و جوانان ایلامی را خواهید فهمید حتما سر بزنید
با سلام
من اهل بدره ایلام و ساکن تهرانم منطقه ما محل سکونت یکی از بزرگترین ایلات غرب کشور موصوف به ایل"بیری" است که به همین خاطر پس از تبدیل ایلام به فرمانداری کل یعنی قبل از ارتقا آن به استانداری بدره به عنوان چهارمین شهرستان ایلام شناخته شد بطوریکه در اکثر نقشه های آن زمان هنوز بدره شهرستان شناخته میشود ولی متاسفانه به ناحق حق داشتن فرمانداری از مردم بدره سلب شد و این ایل بزرگ که میتوانست پشتوانه محکم کشور در مرز غربی باشد را متلاشی کردند و باعث شدند اکثر ساکنان آن به تهران مهاجرت کنند علی رغم تلاش مردم بدره برای احیای مجدد شهرستان بدره و بازگشت مهاجرین که بیشتر آنها هم اعلام آمادگی کرده اند هنوز نظام مقدس جمهوری اسلامی این حق مردم بدره را به آنها بر نگردانده است ظاهرا دولت ترجیح میدهد مردم این منطقه در تهران بمانند و مصرف کننده باشند تا در ایلام باشند و تولیدکننده.
از منظر طرح امایش سرزمین 1- ایلام در نقطه ای خارج از مسیر اصلی تردد قرار گرفته است و این بزرگترین دلیل عدم توسعه در مقایسه با سایر استانهای پیشرفته میباشد . به جهت اقتصادی نیز احداث راه و راه اهن توجیه ندارد 2- منابع نفت و گاز استان قابل توجه نمی باشد 3- مهمترین مزیت استان دامپروی است که باید قطب دامپروری کشور شود که برای تحقق ان بایستی دامپروری صنعتی لحاظ شود 4- بلحاظ نیروی انسانی زحمت کش استان بسیار قوی است 5- توسعه همکاری اقتصادی با استان همجوار عراقی بایستی هدف باید قرار گیرد 6 - بیشتر به سمت استان خوزستان تمایل پیدا کند
با سلام
کوتاه بگویم.
جبر جغرافیایی, ایلام را هم از مرکز کشور دور گذاشت, هم سد راه جنگ 8 ساله کرد. و این را فراموش نکنید که میتوانست هر استان دیگری هم در این موقعیت جغرافیایی قرار بگیرد. ولی انصاف را کی, و به چه کسی, باید گوش زد کند؟؟؟ در حالی که همه اگاهند.
در پایان از این پست(هدفمند) شما متشکریم.
حالا واقعا به اين همه مشكل كسي هست توجه كنه
ما هشت سال زير تركش خمباره بوديم جانانه دفاع كرديم بدون هيج جشم داشتي جالب بدوني اقاي هاشمي كفت اكه ايلام نباشه جي ميشه اين همه شهيد جناب نديدن شهرستانهاي ايلام هنوز از كاز لوله كشي بي بهره اند با وجود شركت بالاي 95درصدي در انتخابات شهر شهيد داريوش رضاي نزاد حتي يك مجتمع توليدي نداره تمام بجه هاي شهر تنها راه فرارشون كنكور و شاهد رتبه علمي آبدانان در كشور و شهيد رضاي نزاد
تابناك هر قدر كه صلاح ميدوني سانسور كن ولي لااقل بقيشو بذار
با سلام : وقتی ایلام و ایلامی زیر بمباران دشمن مقاومت میکرد و از وطن دفاع ؛ خیلی از استانهای برخوردار فعلی با ارز هفت تومانی زیرساختهای خود را ساختند ! اکنون انصاف داشته باشید حق مردم این استان را بدهید
با سلام
بنده با توجه به اینکه کارمند اداره راه و دانشجوی ارشد عمران می باشم. نظرات خود را می گویم.
بزرگترین مشکل این استان راه های مبادلاتی است که با وجود تصویب اجرای بزرگراه و دو بانده کردن راههای مختلف اما بودجه کافی در اختیار این استان قرار نگرفته جهت اجرای آن همین طور با تصویب راه آهن اما هنوز هیچ کاری صورت نگرفته این در حالی است که ایت استان نزدیک ترین فاصله با بغداد و نجف و کربلا را دارد.
موضوع دیگر با توجه به اینکه این استان از لحاظ منابع نفت و گاز در هر دوی اینها در جایگاه 2 در کشور قرار دارد در حالی که هنوز بسیاری از مناطق این استان گاز کشی نشده و منابع نفتی آن نیز بدون تبدیل و خام به عراق یا خوزستان صادر می ش.د و صنایع تبدیلی در آن وجود ندارد که آمار بالای بیکاری ایجاد کرده
نکته دیکر هنوز بعد از سالها این استان پتروشیمی آن ساخته و تکمیل نشده. شرکت های سیمان دهلران و مهران آن نیز همینگونه این در حالی است که از لحاظ کیفیت سیمان ، سیمان ایلام بهترین عنوان سیمان در دنیا را گرفته است.
از لحظ گردشگری آیا استانی که قدمت 10 هزار سال دارد ارزش گردشگری را ندارد جایی که تنها دریاچه دو قلوی دنیا را دارد آتشکده یا تنگه بهرام یا پل گاومیشان و غار زیبای زینگان یا غار خفاش وغیره رادارد.
چرا همیشه فیلم های جنگی را در خوزستان می سازند در حالی که بیشترین بمباران هوایی در طول جنگ در این استان بوده است چرا آزاد سازی مهران را که امام فرمود مهران را خدا آزاد کرد در حالی که تنها این را در مورد خرمشهر مطرح می نمایند.
خداوکیلی دمت گرم سهراب. بخدا حق ما این که هستیم نیست.
مشکلات کشور حل بشه,مشکلات ایلام پیشکشتون
خیلی از رییس روسای دانشگاه علوم پزشکی ایلام خیلی براشون مهمه که این دانشگاه محروم باشه تا منفعت بیشتری از این محرومیت گیرشون بیاد.
باسلام خدمت تابناک عزیز
خصلت ما ایلامیها اینه که قدردان خوبیهاباشیم وازشما ممنونم که این فرصت رو به ایلام دادین
جواب سوالات:
1.درعلم اقتصاد اولین راه پیشرفت یک منطقه توسعه راههای مواصلاتی است که به دلیل بحرانی بودن این امر درایلام باید هرچه زودتر وسریتر اقدامی مناسب همچون ایجاد بزرگراه.اتصال به خطوط راه آهن صورت پذیرد
دروهله دوم مصوبات دولت مبنی بر ایجاد 6کارخانه صنعتی باید اجراشود تامعضل بیکاری در استان کمرنگ شود وهچنین ایجادصنایع نفتی دراین استان وهچنین باتوجه به مرزی بودن استان توجه به پتانسیل گمرک مهران
جواب سوال دوم
دراخرین سفردولت به ایلام مصوبه مبنی بر انحصار سفرزمینی به عتبات عالیات ازمهران بود که اصلا پیگیری نشد
باید منطقه ویژه اقتصادی درایلام پیگیری شود
جواب سوالات دیگر
وجود مسیولین ناکارامد وتشنه قدرت تاخدمت دراستان معضلی جبران نشدنی درایلامه وقتی که یه پزشک واسه کسب تجربه به استان مهاجرت میکند تاوقتی که مسیولین غیر بومی بادیدحقارت به مردم بزرگ ایلام نگاه میکنند تاوقتی که دلسوزان استان به دلیل انتقاد به دولت ازکار برکنار میشوند
(آلام ایلام همچنان تازه خواهد ماند وبرای ان هیچ دوای وجود ندارد)
مننون متشکر از شمادوستانی که نظر دادید واین فرصت را دراختیار ماگذاشتید
سلام ایلام یعنی استعداد-یار سختی ها-لاله ی خونین-اصالت-مردانگی و پایمردی
اما دریغ از توجه مسوولین به این خطه ی با تمدن و شایسته ی همه چیز داشتن...
سینه خواهم شرحه شرحه از فراق
تا بگویم شرح درد اشتیاق
بیکاری و فقر باعث شده بالاترین امار خود کشی در کل خاور میانه تو این استان باشه .
مشكل اصلي ايلام عدم دسترسي جاده اي
استفاده از مديران ناكارامد غير بومي
عدم بذنامه ريزي دولت جهت بكارگيري و استفاده از منابع خدادادي و ايجاد اشتغال
فرار نيروهاي نخبه بومي و كارامد استان به استانهاي تهران و خوزستان و لاغير
خدايي خودماني خدمتتون عرض كنم كدامين منطقه كردنشين ايران از امكانات برخوردار است تا ايران برخوردار باشد.
تنها قطع کردن دست نیروهای غیر بومی میتواند مشکلات استان را حل کند چون ایلامی با غیرت توی این استان زیاده
صنعت در ایلام رشد نکرد و کشاورزی نیز رو به افول است.شادی در ایلام کم و خودکشی زیاد است.در ایلام تضاد بین سنت و مدنیته بسیار است و از ایلام به عنوان جامعه برزخی نیز یاد شده. اما منابع تا دلتان بخواهد زیاد است.عدم توجه دولت به ایلام باعث این معضلات شده است
آقای احمدی نژاد در اولین سفرش به ایلام در سال 84گفتند:
عدالت این است تا کاری کنیم ایلام به سطح اصفهان برسد با تلاش های ایشان امروزه نه تنها به اصفهان رسیده ایم بلکه زندگی مرفهی در سطح اول دنیا را داریم !!!
استان ما خیلی چیزا داره. چهار فصل،
معادن متعدد نفت و گاز،پتروشیمی،شرکت گاز ، مرز425کیلومتری خیلی چیزای دیگه از داشته های این استان کوچیک و کم جمعیته. جدا از تمام شرایط اقتصادی و مذهبی و سیاسی و جغرافیایی که ایلام داره، بنده معتقدم باید ایلام رو در قالب طرح آینده پژوهی فرهنگی مورد مطالعه قرار داد و تمام فرصت ها و تهدیدات اونو شناخت و براش برنامه ریزی کرد. این وضعیت شایسته این مردم نیس واقعا. با تشکر از امکانی که فراهم کردین
استان خراسان جنوبی را اگر مقایسه کنیدبسیار ناراحت کننده ودرد آور است
کدام عقل سلیم میگوید تهران با آن امکانات وخدمات رفاهی ودرمانی و اشتغال باشد ودر خراسان جنوبی زندگی کرد
سلام اولین مشکل مردم ایلام مسوولین بی تجربه هستندکه تجربه کافی جهت اداره کردن امورمربوطه راندارند مثل استاندارقبلی ایلام جناب آقای اعلایی یک نمونه ازکارهایی که ایشان انجام دادشب آفتابی بودکه هزینه ای بالغ برچندمیلیارد صرف این کارشد درصورتیکه کارخانه هایی درایلام وجودداردکه بادادن فقط یک میلیاردوام میتواندباعث اشتغال زایی 140نفردرشهرایلام به طورمستقیم شودوهمان کارخانه که من اطلاع کامل دارم تعطیل شده ودرشرف ورشکستگی وتملیک بانک است حتی مسوولین حاضربه پیگیری موضوع نستند صاحبان این کارخانه تاکنون بالغ بر20میلیاردسرمایه گذاری کردندولی متاسفانه کارشکنی بانکهاوفشارآن باعث شده که نتوانندادامه دهنداین ذره ای ازمشکلات ایلام هست که ماخبرداریم تاکنون یک مدیردلسوز وباتجربه به ایلام نیامده همه تازه کاروبی تجربه وصفرکیلومترهستندوباسرکچل مردم ایلام آرایشگری یادمیگیرندومیرن مردم ایلام ازحداقل امکانات جزیی محرومند ایلام درمرحله اول به یک استاندارباتجربه وکارکشته نیازداردودرمرحله دوم به یک شهردارکاردرست ماشهرداری داریم که اصلا"تجربه کارنداردفقط به خاطراینکه درشورای شهررایطه دوستی دارند شهردارمیشودودرضمن مردم ایلام هیچ وقت باآگاهی ولیاقت به کسی رای نمیدهندفقط به خاطردوستی وآشنایی وقبیله گرایی رای میدهنداین هم یکی ازمشکلات مردم ایلام است بنده ایلامی هستم وهمیشه به خاطرنبودامکانات کافی ازشهربازی گرفته تا راههای استان -راه آهن فرودگاه وغیره وغیره مسوولین فقط بلندن وعده وعیدالکی بدهندو عمل نکنند دردایلام زیاداست ماهم بی خیال امکانات شدیم بی خیال حرفهای توخالی مسولین شدیم
باسلام
من خودم ایلامی و ایلامی زاده هستم مشکل اصلی ما ایلامی ها اینه که حسودیم چشم دیدن اینکه حتی برادرمان در موقعیت خدمت رسانی در هیچ سمتی را نداریم شروع میکنیم علیه او بدگویی و گزارش کذب دادن وتخریب و ترور شخصیت او,که دلیل فرار و مهاجرت نیروهای کارآمده,حقمونه هرچه مدیر و مسول غیر بومی بیارن چون فوری شروع به تعریف و تمجید از او میکنید,
بروید شهرک صنعتی های استان را نگاه کنید همه وامها را گرفته و پروژه را رها کرده و پول آنرا صرف خرید خانه و ماشین وتجملات زندگی و واحدهای مسکونی در تهران و کرج و شمال کرده اند,ندید بدید تر از هم ولایتی های خودم تا حالا ندیدم.
برادر من از ماست که برماست,ظرفیت هیچ چیز را نداریم,چرا این وآن را متهم میکنیم.
یادتان رفته چه برخوردی با زوار امام حسین (ع) کردیم, پند نفر از انها را برای غارت اموالشان کشتند,؟به چند نفر از آنها تجاوز شد؟حالا حق استان ایلامه که چی؟
بنظر من همین هم زیادشه.
مسولین بومی که تا همین پارسال بودند و الان در استانهای بزرگتر مشغولند یادتان هست که پشت سرشان چه میگفتید وچه میکردید؟
ضمنآ بنظر من هیچ منتی سرکسی نداریم که در زمان جنگ جلوی بعثی ها را گرفته وچنین وچنان کرده ایم ,کل استان ایلام به اندازه شهردزفول مورد حمله دشمن قرار نگرفت و بیش از 99% نیروهای رزمنده در مرزهای ایلام با عراق از سایر نقاط کشور عزیزمان بودند.
فاصله ايلام از بقيه استان هاي كشور خيلي زياده و همين باعث رونق نداشتن استان هستش، سفري به استان ايلام داشتم كه واقعا طاقت فرسا بود در ضمن خود مسئولان اين استان باعث عقب ماندگي و فقر اين استان هستن چون به جاي اينكه براي گرفتن حق مردم مظلوم اين منطقه تلاش كنن به فكر مسائل پيش پا افتاده و بي ارزش هستن چرا كه مردم اين منطقه در ساير استان ها راحت پيشرفت ميكنن و همچنين مردم خود اين استان در ادارات مختلفش كار همشهري خودشون رو هم درست انجام نميدن و فر هنگ غلطي در اين استان حاكم شده كه بيش از پيش به اين مشكلات دامن ميزنه
من خودمم بچه ايلام هستم ولي الان كرج زندگي ميكنم بميرم ديگه ايلام نميام
سلام. هیچ وقت یادم نمیره که چند سال پیش به خاطر انجام MRI مجبور شدم مرحوم پدرم را از ایلام به تهران بیارم و اینجا براشون انجام بدم.
درد اگر یکی بودی چه خوش بودی
با عرض معذرت و تقدیم احترام به همه همشهریها و هم استانیهام، از سال ۸۱ که اومدم بیرون از ایلام تا الان، به جز برای مسافرت و دیدار خانواده، دلم نمیخواد که برگردم ولو اینکه ۱۰ برابر هم حقوق و درآمد داشته باشم
همه ی مشکلات گفته شده درست هست اما ریشه اینا نیستن
ریشه ی مشکلات عدم مشارکت ایلام در ساختار قدرت است که هیچ کس رو تو ی بدنه دولت نداره بعلت کم بودن جمعیت تعداد نمایندگان کرد که چند استان هستن با استانی مثل اصفهان یا خراسان برابری نمی کنن و صنایع در اونجا بووجود میآد نمونه اش ایلام هست که نفت داره اما پالایشگاه رو تبریز داره
بعلت تراست هایی که در سالیان سال بوجود اومده رشد ناچیزی رو داشته
البته این سوال واسه خودم پیش اومده بود که بعد از یه سری تحقیقات متوجه شدم در زمان رضا شاه که کشور رو به ولایات(استان) داشتن تقسیم می کردن ایلام چون ضد حکومت اون زمان بوده و یه بار حتی تا خرم آباد رو تونسته تصرف کنه تن به حکومت مرکزی نمیده اونا هم میآن ایلام رو جزء کرمانشاهان در نظر میگیرن در صورتی که ایلام هیچ نماینده ای رو نداشته
در نتیجه سرمایه گذاری هایی رو که میخواستن انجام بدن به کام کرمانشاه شیرین میآد
موضوع دوم هم 8 سال جنگ تحمیلی هست که بعد از جنگ استانی مثل لرستان که از دور دستی برآتش داشته میلیون ها دلار جهت بازسازی میگیره اما ایلام فقط از منابع داخلی استفاده میکنه و هیچ ارزی بهش تعلق نمیگیره حالا بماند که توی این هشت سال نه تنها پیشرفت نداشته بلکه اون زیر ساختای ناچیزش هم نابود شده
جدا از این همه مشکلات که دوستان اشاره کردند من به عنوان یک ایلامی به ایلامی بودن خود افتخار میکنم و به خودم می بالم که چنین همشهریایی با فرهنگ،با سواد و...دارم،امیدوارم حداقل کسی بعنوان مسئول باشه که به این درددل مردم زجرکشیده گوش بده.
ایلام متعلق به همه ی ایران است.ازبی کفایتی وبی درایتی مسئولینش رنج میبرد
ايلام سرزمين تمدن ايران است زماني كه ايلام قبل ازآريايي هاداراي تمدن بوده درهيچ كجاي ايران تمدني وجودنداشته ولي متاسفانه ايلام عق ب افتاده شده وعامل عقب افتادگي استان ايلام :
- جنگ تحميلي وبمبارانهاي دشمن بعثي
- نبودمسئولين دلسوزبومي
- عدم توجه درزمان سازندگي كه درآن زمان خانه هاي مردم ساختندولي هيچ خبري ازاجراي طرح هاي زيربنايي نبودواگرهم بودخيرش به استان هاي همجوارمثل خوزستان مي رسيد
- نبودمسئول ايلامي درسطح وزارت ويامسئولين بالاتر
- درغرب كشورواقع شدن
باتشكر ازسايت تابناك كه اين موضوع رامطرح فرمودند
ایلام همه چیز دارد ولی با مردمی تنبل که همه چیز را در اداره می بینند کوچکترین فعالیتی برای کمک به خود آیا کار صنایع دستی انجام می دهند آیا در زمین های کشاورزی که بایر کرده اند کار کشاورزی خوبی انجام می دهند اما در بعضی از استانها می بینم که در یک وجب زمین زرشک می کارند - سبزی می کارند زنان ما بسیار تنبلند فقط می خواهند آماده بگیرند دست به هیچ کار نمی زنند فقط انتظار دارند که همسرانشان پول بیاورند .
ایلام یعنی زیبایی طبیعت به معنای واقعی یعنی عروس زاگرس
و از طرف تمامی دولت های قبل و حال به معنای دیاری فراموش شده
واقعاً درود بر شما
این را می گویند طوفان فکری!!!!
استان ایلام توسعه خواهد یافت به شرطی که تصمیم گیری های کلان برای استان با در نظر گرفتن تمام موضوعات مهمی که دوستان ذکر نموده اند ، صورت گیرد.
سلام بر همه ایلامیان و هم وطنان عزیز یه چیز بگم بیاید برا یه بار هم شده به ایلام و ایلامی بودنمون افتخار کنیم چرا که اگر ایبلام قهرمان و مردمانشون نبودن و اسمانی که بارش اون خمپاره بود رو تحمل نمی کردند این پیشرفت شهرهای دیگه ای که حال به اونا غبطه می خوریم وجود نداشت استقامت مردم ایلام قامت ایران را ساخت . یا علی
ایلام نیاز به تغییر ندارد تنها مدیر کارآمد، توانمند، لایق، دلسوز و... میخواد.
نگاهی به دوران مدیریت اعلایی استاندار قبلی بندازید بررسی کنید چرا هیچ یک از مصوبات چهار سفر ریاست جمهوری در این استان اجرایی نشد؟ آیا بررسی بفرمایید ایشان در حد استاندار بودن یا نه؟ بقول همکاراشون در نهاد ریاست جمهوری که در سفرها به ایلام می اومدن می گفتن اعلایی و استاندار!!! البته گفته باشم مشت نمونه خرواره، کم از این مدیران نالایق نداریم
با سلام
مشکل ایلام نداشتن مسئولین دلسوز ، مسئولین غیر بومی، و راه ندادن هیات علمی بومی و با سواد به دانشگاههای ایلام و استخدام هیات علمی غیر بومی بیسواد به دانشگاه ایلام است.
سلام بر همگی " دوستان میدانید که یکی از دلایل کم جمعیت بودن یک منطقه نشانه مهاجرت آنها به مکانی دیگر است و آن هم دلیلش اقتصاد ضعیف است چراکه استان ایلام میبایست حداقل 1700000 میلیون نفر جمعیت داشته باشد تا جایی که من سراغ دارم جمعیت فامیل ما قریب به 160 نفر است که هم اکنون 130 نفر آنها در بندر امام خمینی زندگی می کنند و 30 نفر دیگر به دلایلی در استان ایلام مانده اند
گفتنی ها را بیشتر دوستان گفتند من فقط چند نکته را اضافه و یا تکمیل کنم :
1/بعد از عمری صف شبانه روز نفت در حالی که بیشتر شهر و پایتخت نشینان محترم گاز با قیمت هیچ استفاده میکردند تا اومدیم گاز استفاده کنیم نرخ 20 سال استفاده آنها را ما در ماه پرداخت میکنیم کاش نمایندگان محترم و مسولین دقت میکردند و این شرایط را مد نظر داشتند
2/برای کوه خشکی مثل صفه اصفهان میشه تله کابین تفرجگاه و درآمد زایی ...داشت طبیعت ایلام نه بودجه نیست /
3/ هشت سال جنگ و بد بختی و جنگ زدگی داشتیم و آقا زاده ها در خواب راحت انگ عقب افتادگی را هم باید یدک بکشیم
4/ دوستان خوش نشین و بالانشینان پایتخت بی غم و غصه یارانه و گرد و خاک و انتخاب و راهپیمایی من ایلامی شناسنامه ام دیگه جای مهر نداره و ....بماند
5/اگه سرمایه اندک دارم مجبورم و وام گرفتم / با هزار بدبختی تحصیل کردم مجبورم تاکسی بگیرم و مسافر کشی /بنگاه املاک /دلال اتومبیل ...برای فرار از بیکاری (کاش حداقل بازار بورسی / کارخونه خودرو ...
کاش نمایندگان محترم میگفتند با حقوق ماهیانه 2 میلیون تومان خونه های بالا نشین تهران و مسافرت های خوب و سرمایه گزاری های کلان را چجوری ...
خلاصه مردیم از شعار و فریب
استان ایلام محروم نیست بلکه محرومش کرده اند!
استان ایلام نیاز به تغییر رویکرد مسئولین کشوری به این استان غنی دارد!
امروز تو تابناک خوندم بودجه ریزگرد و گردو غبار رو هم حذف کردن از لایحه بودجه؟؟؟
ایلام....چه زیبا بودی از چهار فصل سالت..چه عالی بود استشمام هوای پاکت....
چه بد تا کردن مسولان با نگاهت....
چه غریبانه دیدن شجاعت مردمانت.....
سکوتم از رضایت نیست دلم اهل شکایت نیست....
امیدوارم به این مردم پاک نگاه ویژه بشه..سرفراز باش استان ایلام
. سلام چه خوب که نظر سنجی کردید . ا
ایلم را از نزدیک میشناسم واقع با داشتن
ان همه اراضی مستعد کشاورزی حیف است که مردم در تنگدستی باشند
چه بهتر بجای کار های بیهوده از کشاورزی و دامداری حمایت میکردند
درد ایلام از بی کسی ست.ا
ایلام ساقولسون
اقا من نمیدونم چرا دوستان فقط به توانمندیهای دامداری و کشاورزی استان اشاره می کنند در صورتی که استان با داشتن ذخایر نفت و گاز و منابع کانی دیگر یک قطب مهم اقتصادی کشور است که به فراموشی سپرده شده است
تنها استانی هستیم که 100% شیعه ایم و به این افتخار میکنیم.
اگه دهلران نباشه استانی به اسم ایلام هم نخواهد بود چون کل اقتصاد ودرآمد استان دهلران است.متاسفانه این استان گرفتار تعصبات قومی قبیله ای است.درصد بسیاری ازمردم ایلام لر- لک-عرب هستند ولی صدا سیما استان به زبان 20%برنامه پخش می کند.تفرقه شدید بلای جان مردم شده.به خاطر همین روزبه روز این استان به عقب میره.پارتی بازی- فامیل بازی-طایفه گری- قومیتگرای-نژادپرستی در قرن تکنولوژی و عصر ارتباطات ما را قرن تیر کمان میخ کوب کرده. باشد که مردم این استان کمی به اینده خود فکری کنند.
فقط لکستان.
باسلام نظر حقیر برخلاف دوستان است اولین چیزی که باعث عقب ماندگی استان شده نمایندگان مجلس وبعد دولت است .درکجای دنیا دکتر دامپزشک میشه مدیر کردشگری . مدیران ما ازبس تنگ نظرند نمیتوانند اعتبار زیاد جذب کنند به کمش قانع وزیادش رابرگشت میزنند اکثراً بله قربان گو هستند وتوان خرج کردن بالارو ندارن اگرمبینی خوزستان پیشرفت کرده مدیرانش به کم قانع نمیشن . شمااگر نظری به ایثارگرانمان بکنید هرکدام یک سردار سرافرازند ولی درمحاسبات کشوری گروهبان محسوب میشن . شهدایمان هم فرق میکنه شمابرید تحقیق کنید چندنفر ازشهدا مثل شهیدبسطامی، شهیدغیوری زاده ،شهیدملاحی، شهیدساده میری و.... رشادت داشته اند وعلی رغم دلاورمردیها اینطور بایستی درگمنامی بسر برند وتنها شهدای خوزستان وتبریز وارومیه برسرزبانها باشد .گوش اگرگوش منو ناله اگر ناله توست/ آنچه به جایی نرسد فریاد است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر