بازدید 56116

کاش وزیر ارتباطات درباره جو زمین اظهار نظر نمی‌کرد!

شاید برای هر کسی پیش بیاید که به دلیل ‌تسلط نداشتن بر موضوعی، سخنی اشتباه بر زبان رانده و به اصطلاح عموم گاف بدهد؛ اما پافشاری بر این اشتباه، قطعا اشتباهی بزرگتر است، به ویژه آن که با مباحث اثبات شده علمی در تناقض باشد؛ اما فاجعه هنگامی است که یک اشتباه فاحش را به آیات مبارک قرآن مرتبط کرده و از فرط غرور، از ماحصل اشتباهات فراوان «نتیجه گیری» کنیم!
کد خبر: ۳۲۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۶ 20 May 2013
«وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات»؛ به نظر این عنوان پرطمطراق برای مقید کردن یک نفر به صرف اظهار نظرهای تخصصی و عالمانه کافی باشد؛ اما اگر پیشوند دکترا را بر سر نام وزیر گذاشته و حتی از سه عنوان دکترایی که وزیر فعلی افتخار داشتن آنها را دارد، بگذریم، اظهار‌نظر «نامی» و توضیحات عجیب‌تر مدیر تحت امر وی، شاهکاری بی بدیل در نقض همه علوم خواهد بود!

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که وضعیت نامطلوب اینترنت، به ویژه در روزهای منتهی به نام‌نویسی کاندیداهای ریاست جمهوری، نارضایتی بسیاری از کاربران اینترنت را به  دنبال داشته و با اندکی بهبود، همچنان ادامه دارد، محمدحسن نامی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه گذشته، بر طبل جهانی شدن ایده مبهم اینترنت پاک کوفته و با برشمردن رویدادهای مثبتی که در حوزه کاری اش رخ داده، به کل فراموش کرد که توضیحی ولو در حد یک جمله درباره مشکلات اینترنت کشور بگوید.

اما به فاصله یک روز از این سخنرانی، آقای وزیر در سومین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور یافت و ضمن بسط برخی سخنان روز گذشته در جمع نمازگزاران، ادعایی طرح کرد که هر چه در عجیب بودن آن بگوییم، باز ممکن است حق مطلب ادا نشود؛

«نامی: تاکنون فیبر نوری بهترین ابزار برای ارسال دیتا، صوت و تصویر بود؛ اکنون ابزاری بهتر از فیبرنوری کشف شده. دو لایه در کره زمین وجود دارد. کشف کرده‌اند که یکی از لایه‌های کره زمین بهترین ابزار برای انتقال دیتا، صوت و تصویر است. زمانی که امام زمان ظهور کنند صدا و تصویر ایشان از این لایه برای تمام کره زمین ارسال خواهد شد».

با مخابره این سخنان توسط رسانه‌های گوناگون، گمان برخی به این سمت ‌می‌رفت که شاید اشتباه لپی یا مواردی از این دست در عجیب کردن سخنان وزیر نقش داشته باشد؛ اما توضیحات روابط عمومی وزارت خانه ارتباطات نشان داد که این جملات نه یک اشتباه، که ادعای آقای وزیر است!

توضیحات روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که به منظور تبیین (به معنای روشن کردن!) افکار عمومی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، با این پاراگراف آغاز می شود:


«پیرامون زمین هفت لایه به نام‌های ترپوسفر، ترموسفر، استراتوسفر، ازن، مزوسفر، یونوسفر و اگزوزسفر که در قرآن هم هفت بار تکرار شده است (سوره بقره آیه 29، سوره المومنون آیه 17 و 86، سوره فصلت آیه 12، سوره الملک آیه 3، سوره الطلاق آیه 12، سوره نوح آیه 15) ضمنا خداوند متعال در سوره مبارکه نبأ، آیه دوازده با تأکید بر هفت لایه به صورت مجزا می‌فرماید: وبنینا فوقکم سبعا شدادا، یعنی " و بر فراز شما هفت آسمان استوار بنا کردیم‌.»

روشن است که آنچه در قرآن آمده، لاریب فیه بوده و‌ انکار ناشدنی است، ولی این ترکیب عجیب از آیات مبارکه قرآن با برخی اصلاحات علمی از این رو عجیب است که نشان می‌دهد، مسئولان وزارت‌خانه‌ای که ارتباطات نام گرفته و ریز و درشت اینترنت کشور از زیر دستانشان می‌گذرد، حتی به اندازه یک جست‌وجوی ساده اینترنتی، افکارشان را راست‌آزمایی نکرده اند که اگر این گونه بود، دست کم در‌می‌یافتند که جو زمین بر پایه شاخصه‌های گوناگونی، لایه لایه شناخته شده و بر پایه هیچ کدام از این بخش‌بندی‌ها، هفت لایه ندارد!

به عبارتی بهتر،‌ مگر می‌شود جو زمین را به زبان علمی هفت لایه خواند، حال آن که پنج لایه از بخش‌بندی جو بر اساس دما (تروپوسفر، استراتوسفر، مزوسفر، ترموسفر و اگزوسفر)، یک لایه بر اساس تقسیم‌بندی بر مبنای گازهای تشکیل دهنده (ازن) و در نهایت یک لایه بر پایه ویژگی‌های الکترو مغناطیسی (یونوسفر) را با هم جمع کرده و به عنوان مبنای علمی به آن استناد کرد؟!

کاش وزیر ارتباطات درباره جو زمین اظهار نظر نمی‌کرد!

اکنون کافی است، این معجون مغلوط از نام‌های علمی و آیات شریفه را با اعتقادات راسخی همچون شرایط زمان ظهور امام غایب درآمیزیم تا به سخنان وزیر ارتباطات رسیده و از شدت تعجب، میخکوب شویم.

البته اگر ‌می‌پندارید که شدت اشتباه مدیران ارشد وزارت ارتباطات به این سطح محدود شده، سخت در اشتباهید، چراکه این معجون شگفت‌آوری که دوستان درست کرده‌‌اند، مبنای استدلالات دیگر ایشان برای توجیه سخن وزیر قرار گرفته و تا ثریا دیوار به روال بنیان گذاشته پیش رفته است.

اینجاست که حسرت می‌خوریم چرا سخنان نقل شده از وزیر به روال بسیاری دیگر از تکذیب‌های رایج به گردن خبرنگارانی که خبر اولیه را مخابره کرده بودند، نیفتاده و ماجرا با یک تکذیب، جمع و جور نشد!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲۰
انتشار یافته: ۳۱
چرا نه؟ مگر مدیریت جو جزیی از مدیریت جهانی نیست؟
در قرآن گفته شده:
آسمان 7 گانه
آراستن آسمان دنیا با زینت کواکب
یعنی تمام ستاره ها و کهکشانها در آسمان اول قرار دارد
از طرفی در حدیثی از امام صادق داریم نسبت آسمان اول به دوم مانند یک حلق انگشتر در یک بیابان است
همچنین در دعای جوشن کبیر داریم: ای کسی که عظمتش در آسمانهاست
و چون عظمت خدا بی نهایت است برای بشر محدود قابل درک نیست
پاسخ ها
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
خوب!!!!!!!!
بقیش؟؟؟
باعث تاسف است
آیا واقعا ایشان دکتر هستند؟ اصلا از مخابرات و اینترنت و فیبر نوری واقعا چیزی می دانند؟ لطفا در مورد مدرک و سوابق علمی ایشان اطلاع رسانی کنید!!
پاسخ ها
nashenas2
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
دکترا از کره شمالی!!؟
اتمسفر به همه انها می گویند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
بله اتمسفر همون جوه
با این سرعت عالی و بسیار سریع اینترنت در ایران حتما چنین چیزی به گفته آقای وزیر امکان پذیر خواهد بود
واقعا دنیا راجع به ما چطور قضاوت می کنه؟
نیوتن قرن هستی بخدا تا حالا حقتو خورده بودند دکتر جان!!!!!!!!
جل الخالق. میگم اخه چرا اینترنت خرابه. نگو پای خرابیه هوا و گرم شدن کره زمین و ... درمیونه!!!!!! فیبر نوریام جواب نمیده دیگه. عجب
در همون آیه 12 سوره فصلت آمده است : "آنگاه هفت آسمان را در دو روز پديد آورد و در هر آسمانی کارش را به آن ، وحی کرد و آسمان فرودين را به چراغهايی بياراستيم و محفوظش داشتيم اين است تدبير آن پيروزمند دانا"
منظور این است که فقط اولین لایه آسمان مادی و محیطی است که سیارات و ستارگان در آن در حال چرخش هستند . پس هفت طبقه آسمان در این آیه و سایر آیه های مشابه هیچ ربطی به لایه های جو زمین ندارد!
هر مهندس مخابرات تازه کار یا دوستانی که سررشته در شبکه کامپیوتر دارند می دانند که فیبر نوری جز لاینفک شبکه های مخابراتی و اینترنتی هست و خواهد بود. اصولا تمامی شبکه های مخابراتی دنیا حتی شبکه های بی سیم بنحوی در ترکیب خود از شبکه های فیبر استفاده می کنند. اگر بخاطر شبکه های فیبر نبود ما نمی توانستیم شبکه های دیتا فعلی را در دنیا داشته باشیم .
ایشان بجای اظهار نظر بهتره بنشینند پای گوگل و بخواهند در مورد یک کالای الکترونیکی سرچی کنند و لینک تصویری آموزش و یا نوع دستگاه از یوتویوب میاید که به هیچ طریقی نمیشود این ویدئو آموزشی و یا تصویر اون کالای الکتریکی را مشاهده کرد بخاظر بسته شده و فیلترینگ آیا این درست است که چون برخی افراد از این سایت کلیپ های دیگری را مشاهده میکنند دسترسی کل ایرانی ها را ببندند؟
پس در اینگونه مسائل چرا وزیر نیستند برای پاسخ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
واقعا بهترين آموزشهاي حوزه آي تي رو من از يوتيوب ياد گرفتم و انصافا كه كشورهاي ديگه چقدر خوب از اين سايت استفاده مي كنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
مسئله میدونی چیه؟ به نظر من باید وزیر مخابرات از پایین ترین سرعت اینترنتی که مردم دارن استفاده کنه تا بفهمه مردم چی میکشن و اون موقع هست که میتونه بهترین مدیریت رو انجام بده.
وقتي وزير ارتباطاات تا اين حد راجع به موضوعات اوليه علمي وزارت تحت نظرش اطلاعات دارد بيخود نيست كه وضع اينترنت و مسائل مخابراتي كشور اينچنينه! بهتر نيست براي وزارتخانه هاي تخصصي از وزير و مدير مرتبط با آن وزارت خانه استفاده شود؟!
آقای دکتر این مطالبا جدیدا خودشون تازه کشف کردند؟ نمی خواند یه مقاله آی اس آی در این زمینه بدند؟ ایشون که دست به مقالشون خوبه. حیفه ها. تا ایده ی نابشون را ندزدیند بگین اقدام کنند.
لطفآ دقت کنید

لایه ازن در مکان خاصی قرار ندارد از سطح زمین تا بالاترین لایه های جو که محیط مادی وجود دارد گاز ازن وجود دارد .لایه ازن مکان مشخصی ندارد و فقط بخاطر فهم موضوع نام لایه بر آن نهاده شده است البته تراکم این گاز در استراتوسفر بیشتر است.
دیگه از تاسف گذشته. شما در youtube این کلمه را جستجو کنید تا متوجه شید که اینترنت در ایران یعنی شتر سواری my super net speed. در این کلیپ شما میبینید . سرعت اینترنت 1GB در ثانیه میباشد و جالب تر اینکه هزینه این سرعت ماهی 10 دلار میباشد. ولی ما باید پولی بیشتر خرج کنیم. اینترنتی ضعیف دریافت کنیم و بطور مداوم دچار چگونگی شویم که باز اینترنت ما قطع شده. یک بار کوسه ها مقصرند. یکبار کانال سوئز و انشا الله دقعه بعدی ریزش بهمن از کوهای آلپ!! و این داستان ادامه دارد
من دانشجوی این استاد بزرگوار در مقطع دکتری بوده ام و این موردی که ایشان اشاره کردند یک گزاره ثابت شده علمی است من نمی دانم چرا شما قصد تخریب دارید
این که شما با یک جستجوی ساده در اینترنت به آن رسیده اید اشتباه است نه آنچه دکتر نامی می گوید
اگر فردا تقسیم بندی لایه ها عوض شد چی؟
لطفا دسترسی به یوتیوب را آزاد کنید
اینا رو بی خیال ما می توانیم، ولی کی بهتره از ژاپنی ها بپرسیم
این یکی هم مثل ادعای اختراع ماشین زمان داره آبروی ایران رو می بره . خیلی تاسف داره که وزیر ارتباطات یه کشور این حرفا رو بزنه!!!! آخه مگه نمی بینن که رسانه های غربی از یه گاف کوچیک چه سواستفاده هایی برای تبلیغات منفی می کنن ؟؟
هفت آسمان اشاره به هفت جهان مختلف داردواسمان اول همين دنياي فعلي ماست.رفتن به ابعاد بالاتر براي رسيدن به اسمان هاي ديگر از موضوعات مورد بحث انديشمندان است ولي كسي هنوز راه آن را پيدا نكرده است.
با تشکر از مطلب دقیق و علمی نویسنده محترم، یک نکته را اضافه کنم: جو زمین از نظر «خصوصیات حرارتی» فقط «چهار لایه» (نه 5 لایه) دارد. (تروپسفیر یا لایه ظهور کلیه پدیده های جوی، استراتوسفیر بدون ابر، مزوسفیر، تروموسفیر) اگزوسفیر نیز لایه نیست، بلکه به خاطر تمرکز بیشترین حرارت در انتهای لایه تروموسفیر، به این نام خوانده می شود. (اگزور یعنی انتهای منطقه داغ. اگزور ماشین نیز همین خاصیت را دارد.) ازن هم یک لایه نیست، بلکه گازی است برای جلوگیری از تابش تشعشعات ماوراء بنفش به سمت زمین که بیشترین غلظت آن در لایه استراتوسفیر است. لذا هفت لایه از اساس غلط است.
يك سؤال
مي خواستم بدونم سرعتش چقره ؟ مودم مي خواد يا نه ؟
با كامپيوترهاي ما هم ميخونه ؟
از دست عزیزان چه بگویم؟!!!!!!!
به نظر میرسه تمام کوسه های خلیج فارس با فیبر نوری ایران دندوناشون رو مسواک میزنن!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل