بازدید 43882

قبر سهراب سپهری را بار دیگر سفید کنیم + فیلم

نکته جالب این که شماره موبایل سازندگان سنگ قبر، بسیار درشت و شبیه یک آگهی تبلیغاتی در پایین سنگ قبر جدید حک شده و اساساً مشخص نیست انگیزه تغییر این سنگ قبر، در حالی که سنگ قبر پیشین هیچ مشکلی نداشت، چه بوده! «تابناک» به مناسبت سالروز درگذشت سهراب، تنها تصاویر موجود از سهراب‌ سپهری را با دکلمه‌ای از احمدرضا احمدی بازنشر می‌کند.
کد خبر: ۳۱۴۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۰ 21 April 2013
امروز سالگرد درگذشت یکی از اثرگذار‌ترین هنرمندان معاصر است. وی که ‌عمرش را وقف نقش بر بوم کرده بود، ولی اشعارش در صدر توجه است و امروز بسیاری از دوستدارانش همچون روز تولدش به یاد‌ وی بر سر قبرش می‌روند؛ اما اگر ‌سال‌های گذشته سر خاک وی نرفته باشید، شاید نتوانید به سادگی ‌قبر او را بیابید!

به گزارش «تابناک»، کمال‌طلب اما فروتن و خجول بود و همواره درصدد فراگیری. ساده سخن می‌گفت و ساده‌گویی‌هایش پرمفهوم‌تر از پیچیده‌ترین تعابیر فلسفی بود و طبیعت در گفتار و اشعارش نقش اساسی داشت و این نگاه قالب بر اشعارش به ویژه پس از آنکه اندکی از سبک نیمایی فاصله گرفت، آثارش را از دیگر شعرهای نو سوا کرد و به خوبی می‌توان میان اشعارش با دیگر اشعار بدون توجه به امضای اثر، تفاوت قائل شد.

سهراب سپهری که بر خلاف بسیاری از شاعران نوگرا، خیره به مشرق زمین و متکی بر تصویرسازی‌های تهی از هر گونه آلایش شعر می‌سرود و سفر‌هایش به هندوستان، پاکستان، افغانستان، ژاپن و چین، شعر‌هایش را ریشه‌دار‌تر کرد و مجموعه سروده‌هایش چندین نسل را اسیر خود ساخته، در چنین روزی از سال ۱۳۵۹ با رنج بیماری سرطان خون وداع کرد و بدرود حیات گفت تا نسل پس از انقلاب، نتواند وجودش را جز در پهنه آثارش ‌درک کند.

درباره او بسیار نوشته‌اند و بسیار ننوشته‌اند؛ اما شاید همچنان «طبیعت بی‌جان»، «شقایق‌ها، جویبار و تنه درخت»، «علف‌ها و تنه درخت»، «ترکیب بندی با نوارهای رنگی»، «ترکیب بندی با مربع‌ها» و «منظره کویری» به عنوان مهمترین نقاشی‌هایش و «تا انتها حضور»، «سهراب مرغ مهاجر» و «هنوز در سفرم»، «بیدل، سپهری و سبک هندی»، «تفسیر حجم سبز»، «حافظ پدر، سهراب سپهری پسر، حافظان کنگره» و نگاهی به «سهراب سپهری» ‌‌مجموعه اشعار برجای مانده از او، همچنان بهترین منبع درک اندیشه‌های این شاعر بزرگ باشد.

پس از درگذشت‌ سهراب سپهری، صحن امامزاده سلطان‌علی‌بن محمد باقر در روستای مشهد اردهال، واقع در اطراف کاشان، میزبان ابدی او گشت و در آغاز کار، یک کاشی فیروزه‌ای در محل دفن سهراب سپهری نصب‌ شد.


سیر تغییر سنگ قبر سهراب سپهری

اما مدتی بعد با حضور خانواده سهراب، سنگ سفید رنگی جایگزین آن شد که‌ روی آن، بخشی از شعر «واحه‌ای در لحظه» از کتاب حجم سبز با خطاطی رضا مافی حکاکی شده‌ بود؛ سنگی که همگان قبرش را با تصویر آن می‌شناسند و سادگی و شفافیتش، همواره یادآور‌ روح این شاعر جاودانه بود.

سال ۱۳۸۴ نیز که در حین بازسازی صحن امامزاده، بر اثر بی‌دقتی کارگران و برخورد مصالح، سنگ قبر سهراب سپهری شکست، تلاشی ناشیانه شده بود تا سنگ قبری شبیه به سنگ قبر پیشین جایگزین آ» شود که برای بسیاری شاید این تغییر قابل تشخیص نبود تا آن که در ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۷، سنگ قبر سهراب در حرکتی غیرمترقبه تغییر کرد.

یک بولدزر و چند کارگر، سنگ قبر سهراب را کندند و سنگی سیاه و دراز جایگزین سنگ پیشین کردند که نسبتی به نگاه این شاعر نداشت و ظاهراً خانواده سهراب نیز از این ماجرا اطلاعی ندارند.

نکته جالب این که شماره موبایل سازندگان سنگ قبر بسیار درشت و شبیه یک آگهی تبلیغاتی در پایین سنگ قبر جدید حک شده و اساساً مشخص نیست، انگیزه تغییر این سنگ قبر، در حالی که سنگ قبر پیشین هیچ مشکلی نداشت، چه بوده و متولیان امر نیز با گذشت‌ این مدت چرا در این باره سکوت ‌کرده‌اند؟!

کاش دوستدران سهراب به فکر باشند و پیش از نیمه مهر ماه که سالروزش را جشن می‌گیرند، قبرش را بار دیگر سفید کنند تا آنان که روزگاری بر مزارش یادش را گرامی داشته اند، همچنان بتوانند نشانه ای از سهراب را در مقبره‌اش ببینند.

«تابناک» به مناسبت سالروز درگذشت سهراب، تنها تصاویر موجود از سهراب سپهری را با دکلمه‌ای از احمدرضا احمدی بازنشر می‌کند.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۲۲
خیلی خوب بود. خسته نباشید
همیشه شعرهای سهراب بهم آرامش میده. روحش شاد
دوباره سفید گردد
یادش گرامی.
عالی بود مرسی
واقعا زیبا بود
به دیده من روی سنگ قبر هر یک از بزرگان هنر و ادب و فلسفه و... یک اثر هنری ساده و زیبا و متناسب با روحیات آن بزرگوار برپا شود،برای نمونه آرامگاه حافظ یا خیام یا فردوسی و...را در نظر بگیرید که هم بسیار زیبا هستند و هم برای همیشه یادآور این بزرگان هستند.
ey baba tabnak jan vasat in hame badbakhtiye mardom toam be chi gir dadiii
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
اگه اخلاق درست بشه خیلی از موارد اصلاح میشه
چه موضوع بی اهمیتی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
بنده خدا برای تو چی اهمیت داره حتما .....
به سراغ من اگر می آیی نرم آهسته بیایی *** مبادا که ترک بردارد چینی نازک تنهایی من
در روی سنگ مزار تاریخ وفات سال 1359درج شده است اما در متن گزارش سال وفات 1358 لطفا اصلاح نمایید
تنها ویدئوی موجود.
سهراب در 52 سالگی و در سال 59 فوت کزد. 1358 اشتباه است.
عجب سرورای دانلود سریعی داری تابناک.
با سلام
من جمعه این هفته رفتم مشهد اردهال که برم بالای سر قبر استاد سهراب سپهری که 1- به سختی تونستم قبر سهراب رو پیدا کنم چون وسط حیاط امامزاده و بدون هیچگونه علامت و یا ارامگاه مخصوصی ....
2-الان کم عکسهای قبر رو از توی موبایلم نگاه میکردم اثری از شماره موبایل نبود!
3-واقعا سیاه بودن سنگ قبرش خیلی زننده و متاثر کننده بود
تابنک اولا دستت درد نکنه.
لطفا میشه بگی این فیلم کی ظبط شده؟و چه مناسبتی داشته؟
خیلی عالی بود ممنون
روحش شاد.
ای کاش همه مردم دنیا سهراب سپهری بودند و می گفتند اندکی صبر ، سحر نزدیک است.
... من نمیدانم
که چرا می گویند اسب حیوان نجیبی است کبوتر زیباست
و چرا در قفس هیچ کسی کرکس نیست.
گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد؟
چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید.
...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار