بازدید 118568
نوزدهمین «سی دقیقه» در «تابناک»

فیلم: ۲۲۷ روز زندگی یک انسان با یک ببر را ببینید

کسب چهار جایزه اسکار برای این فیلم ۲۲۰ میلیون دلاری بدون حتی یک ستاره در بخش اصلی داستان و فروش ۶۰۸ میلیون دلاری، نشان می‌دهد، همچنان می‌توان بدون ستاره‌ها و با تکیه بر داستانی جدی و عواملی حرفه‌ای، فیلم را تولید کرد و شکست تجاری نیز نخورد.
کد خبر: ۳۱۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۶ 19 April 2013
اگر قرار باشد با کشتی حامل حیوانات وحشی یک باغ وحش، مسیر هند تا کانادا را با گذر از اقیانوس‌های عظیم بپیمایید و در ‌این راه با غرق شدن کشتی توسط توفان، به تنهایی مجبور به مدیریت خود برای رسیدن به ساحل شوید، چه خواهید کرد؟ اگر دریابید همسفرتان در این قایق‌‌نجات یک ببر است، چه واکنشی نشان خواهید داد؟ اگر این سفر بیش از ۲۲۷ روز به طول بینجامد چه می‌کنید؟!

به گزارش «تابناک»، «زندگی پی / Life Of Pi» یک دستاورد بزرگ و نقطه عطفی در صنعت فیلم سازی است؛ اثری که استانداردهای جلوه‌های ویژه را یک گام پیش برده و مرز واقعیت و تصاویر انیمیشن را کمرنگ‌تر از گذشته ساخته است.


این ببر واقعی نیست!

این رویداد مهم هنگامی پررنگ می‌شود که در بستر یک داستان مهم و در شات‌های حساب شده به تصویر کشیده شده ‌و در واقع از هر سو دارای بالا‌ترین استاندارد‌ها باشد. فیلم با چنان کیفیتی همراه بود که در یک نشست خبری از بازیگرش پرسیده شد، چند ماه زندگی با یک ببر بر روی قایق چه لذتی دارد‌ و او پاسخ داد، اصلاً ببری در کار نبوده است!

این فیلم بر پایه داستان بازنویسی شده از کتابی پرفروشی به همین نام، ساخته شده و داستان اقتباسی و دست نخورده، مخاطب را از جلو‌تر حرکت کردن از فیلم باز‌می‌دارد و در ریتمی نسبتاً سریع، داستان بر مبنای زندگی اجتناب ناپذیر یک ببر بنگال و یک انسان در قایق نجات و شیوه رودرویی این دو پیش می‌رود. ببرهای بنگال در میان گونه‌های ببر بزرگترینشان به شمار می‌روند و به واسطه آنکه به آب و جنگل علاقه دارند، همواره در تلاقی با قلمرو انسان‌ها بوده و بسیاری از گونه‌هایشان منقرض شده‌اند.



داستان این فیلم، در باغ وحش خانوادگی کوچکی در Pondichery هند؛ جایی که پسر پای پاتل «christened Piscine» با بازی سوراج شام بزرگ شده، جریان دارد. Piscine ترجمه شده از فرانسه به انگلیسی به معنی استخر است، ولی در هند، جایی که زبان انگلیسی نسبت به زبان فرانسه بیشتر صحبت می‌شود، دوستانش او را با نام مستعار «Pee» صدا می‌کنند.

Pee مصمم به پایان دادن به این موضوع می‌شود. او نام مستعار «Pi» را برمی‌‌گزیند. نشان دادن توانایی خارق‌العاده‌ای که نوشتن ثابت‌ ریاضی آن با ۳.‌۱۴ آغاز می‌شود و هرگز به پایان نمی‌رسد. اگر Pi عددی نامحدود است، پس اسم مناسبی برای پسری که کمال طلب و بی‌اندازه خواه است، می‌باشد.



با تشدید شرایط اقتصادی در هند و عدم گردش مالی مناسب این مکان، باغ وحش بسته می‌شود و پدر Pi، خانواده و تعدادی از حیوانات با ارزش را به امید فروش با قیمت بالا در کانادا، به این کشور می‌فرستد تا با فروش این حیوانات، زندگی‌شان را در این کشور آغاز کنند.

اما به دنبال توفانی که رخ می‌دهد، کشتی غرق شده و سرنشینانش آن از جمله پدر و مادر پی کشته می‌شوند و تنها «Pi» با قایق نجات به طرز معجزه‌آسایی نجات می‌یابد؛ اما این تازه ابتدای داستان است و او در وسط اقیانوس آرام با یک قایق نجات و محتوایش گرفتار شده است.



ماجرا اما هنگامی بد‌تر می‌شود که در‌می‌یابد در قایق تنها نیست و یک کفتار، یگ گورخر، یک اورانگوتان و البته یک ببر بنگال نیز هستند‌ و «Pi» که از کودکی خاطره ترسناکی از این ببر دارد، از ترس خورده شدن توسط این گربه‌سان بزرگ جثه، تلاش می‌کند نخست او را از قایق دور سازد و در ‌‌نهایت فاصله ایمنی میان او و خود ایجاد می‌نماید، ولی حوادث همه چیز را تغییر می‌دهد.

آنگ لی، کارگردان تایوانی الاصل فیلم، در دام نگاه فنی و سطح بالای فنی اثر نیفتاده و داستان را فدای این مزیت فیلم نساخته است. فیلم به رغم آنکه می‌بایست در بازنویسی خلاصه می‌شد تا بتوان آن را در قالب داستان به تصویر کشید، بخش‌های کلیدی داستان همچون بحث ایمان به خدا را در خود نگه داشته و قدرت معجزه‌وار دین را نیز در حساس‌ترین موقعیت‌های فیلم به تصویر می‌کشد و به قول یکی از منتقدن این جوان هم نوح پیغمبر، هم رابینسون کروزوئه و هم زیگفرید است.



در کنار جلوه‌های ویژه «زندگی پی» که به ظاهر در نسخه سه بعدی بیشتر به چشم می‌آید، فیلمبرداری این اثر نیز در تقویت جایگاه جلوه‌های ویژه بسیار مؤثر بوده و چشم نوازی تصاویر ثبت شده توسط کلودیو میراندا، مهر تأیید شایستگی‌اش برای جوایز متعدد تحصیلی از جمله اسکار بهترین فیلمبرداری است. همه این‌ها اما در کنار بازی‌های باورپذیر سوراج شام معنا می‌یابد و بازیگران هندی این فیلم به خوبی از پس نقش‌های سپرده شده، برآمده بودند.

کسب چهار جایزه اسکار برای این فیلم ۲۲۰ میلیون دلاری بدون حتی یک ستاره در بخش اصلی داستان و فروش ۶۰۸ میلیون دلاری، نشان می‌دهد که همچنان می‌توان بدون ستاره‌ها و با تکیه بر داستانی جدی و عواملی حرفه‌ای، فیلم را تولید کرد و شکست تجاری نیز نخورد.

کشش این داستان ۱۲۷ دقیقه‌ای، بیننده را یک ثانیه از پرده نمایش جدا نمی‌سازد و این رویدادی است که در این دوره بسیار دشوار به نظر می‌رسد و به قول جیمز کامرون، این اثر در نسخه سه بعدی حتی از آواتار هم سطح بالاتری دارد.

اینک در «سی دقیقه» تابناک، به تماشای خلاصه این فیلم که نزدیک ۴۸ دقیقه از کل اثر را شامل می‌شود، دعوتتان می‌کنیم.

دانلود بخش نخست

دانلود بخش دوم

دانلود بخش سوم
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۴۲
جالب بود..
تابی خدا وکیلی چنتا از فیلمایی که گذاشتی "30 دقیقه" بوده؟ همش بالای 40 دقیقست. خب نگو 30 دقیقه مگه مجبوری؟ :D
پاسخ ها
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
واقعا با چهل دقيقه ميشه فهميد فيلم سه ساعته چي شده؟ اگه شما مي فهميد كه خيلي باحاليد...!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
یه سایت خبری هست که داره یه همچین کار فاخری انجام می ده . حالا یه کاری کنید که این بخش حذف شه
با سلام لطفا فیلم zero dark thirty رو هم بزارید!!
بازی الک کارتینز رو دویست دارم کاملا مسلط
بازی الکس رودریگز کاملا به چشم میومد در کل راضی بودم ممنون تابناک
یکی از بهترین فیلم هایی که دیدم
ممنون که گذاشتی!
در سایت های زیادی بدنبال این فیلم بودم اما اکثرا پولی بودن.....باز ممنون از تابناک
چه خبره این حجم دانلود خوب میرم اصلشو میگیرم
مرسی
فیلم هایی که تو سایت معرفی کردین واقعا ارزش دیدن داشتند
مخصوصا فیلم غیر قابل لمس
بهترین فیلم امسال
عااااااااالي بود اين فيلم
بعد میگین مردم تو مشکلات مالی به سر میبرن
همه اینایی که تونستن دانلود کنن لابد سرعت نت خوبی داشتن
چون این چند روز سرعت اینترنتم افت کرده
با این وضع دانلود کردن !!!!!!
انصافا فیلم خوبی بود
حتما حتما ببینینش
چون pissing صداش می کردن و خجالت می کشید اسمشو گذاشت pi لازم به ذکره که ۲ تا از هنرپیشه های معروف هندی به نامهای عرفان خان و تابو هم در این فیلم بازی می کنند.
این فیلم فوق العاده بود بخصوص به خاطر پایان غافل گیرانه و دردناکش. وقتی داستانش رو برای نویسنده تموم کرد چند دقیقه ای شکه شدم. من هم مثل همه دوست داشتم داستان پی و ببرش رو باور کنم تا واقعیتی رو که پی باهاش زندگی کرده بود. بی نظیر بود.
من دو بار این فیلم را کامل دیدم. متن فیلم بسیار زیرکانه به بنیان ادیان حمله میکند. درک این موضوع پس از داستان دوم که پای در آخر فیلم از واقعیت تعریف میکند و جمع بندی فیلم که از مقایسه این دو داستان انجام میدهد نیازی به هوش زیادی ندارد.
شما هم خیلی ذوق زده نشوید. چیزی که باید از این فیلم آموخت هوشمندی در بیان غیر مستقیم مفاهیم به زبان سینما است.
ممنون از حسن سلیقتون
فیلمش به نظرم در نیمده
سخیفه،مبتذل،
فیلمنامه از اساس مشکل داره
در کل مقواست
پاسخ ها
سید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
اشتباهی منفی دادم.
به اسم نگانده توجه نکردم.
خیلی با ذوقی که اسم فراستی رو گذاشتی
فوق العاده ترین فیلمی که تا حالا دیدم.خیلی هم این فیلم رو دوست دارم.
عالي بود
من 2 شب پیش این فیلم دیدم نظر شخصی من اینه که داستان قشنگه ولی فیلم خسته کنندس واقعا ماهی گرفتن برای ببر اب دادن به ببر...
دارم میبینمش ظاهرا همونطور که بقیه هم گفتن چیز خوبیه.
نظرمو نذار
خوب فیلم رو متوجه نشدی !
دوباره ، شایدم 3 باره تماشا کن
تو این فیلم اصلاً در نهایت اعتقاد به خدا رو یک توهم زیبا معرفی میکنه ! باید به آخر فیلم توجه عمیقی داشته باشی ، آخرشا! اونجایی که میگه کدوم داستان قشنگتره ؟ بعدش هم میگه اعتقاد به خدا هم همینطوره ! چون قشنگتره ولی یک توهم هست ! این پیام اصلی فیلم هست
حالا تو یکبار دیگه تماشا کن ، میدونم فیلم قشنگیه اما پیام دینداری نمیده باور کن تابناک
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
توی فیلم کدوم داستان واقعی بود؟ همون داستان پلنگ، پس میگه خدا وجود داره ولی باورش برای بعضی آدما سخته. حرفش این بود!
زیبا ترین جمله فیلم وقتیه که از اروپاییه می پرسه چرا داستان اول را باور کردی و یارو می گه "چون توی داستان ببر بود و من داستانی که توش ببره رو می پسندم "
اون هم می گه " خدا هم همین طوره "
یعنی برای عالم می شه دو داستان تعریف کرد با خدا و بدون خدا و یقینا داستانی که دارای خداست باشکوه تره
به عنوان کسی که 20 سال در حوزه درس خونده و از سینما و تئاتر هم سررشته داره معتقدم این جمله یکی از عمیق ترین جملات دینی است که در طول تاریخ سینما در فیلمنامه ای آمده
این فیلم رو تلویزیون هم نشان داد. فیلم قشنگی بود
بسم الله الرحمن الرحیم
این فیلم ترویج و تبلیغ بودیسم و مساله غیر عقلی تناسخ است و به شکلی واضح و آشکار این کار را انجام میدهد و مضامین کفر آمیز و منحرف این فیلم به از خیلی از آثار شناخته شده و مشهور بیشتر است . بهتر بود تابناک علاوه بر برسی نکات فنی فیلم به ابعاد اعتقادی و نقد مفهومی فیلم هم میپرداخت بعد توصیه به تماشای آن را به مردم میداد.
من از صدا و سیما دیدم .عالی بود
من این فیلم رو تقریبا سه بار دیدم
واقعا قشنگه
فیلم آموزنده جالب بود
بعضی وقتهازندگی افراد درخشکی همین شکلی میشه
کاش یک لینکی در صفحه اول و یا پایین فیلمها میگذاشتید که میشد لیست تمام تحلیل های فیلم شما را یکجا دید.
در يكي از سكانس ها در خصوص اعتقاد داشتن پي به سه اعتقاد(هندو،مسيحيت،اسلام)به صورت همزمان، از سوي پدر پي مي شنويم كه ميگويد:كسي كه چنين اعتقادي دارد مثل كسي است كه هيچ اعتقادي ندارد. عجب جمله پر نغزي.
تابناک جان، جون مادرت فونتهاشو اصلاح کن. چشمهای آدم در می یاد. از زحماتتون هم بی اندازه تشکر.
اینجا خبرگذاری یا سینما؟
مرسی . از راه اندازی این بخش خوشحالم.
اقايي كه كفته بوديسمو ترويج ميده تو اولايه فيلم بدرش به pi ميكه بودايت يك دين تاريكه...
این فیلم شایسته اسکار نبود ولی چون آقای شمقدری برای این فیلم رایزنی کرده بود کمیته اسکار مجبور شد چند چایزه به این فیلم بدهد!
بهترین فیلم سال 2012 بود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل