بازدید 39670

سه پیشنهاد برای مقابله با دیپلمات مست سعودی که یک ایرانی را کشت!

یک دیپلمات مست عربستانی در تهران، یک شهروند ایران را در تصادف اتومبیل به قتل می رساند. عده ای معتقدند که باید وی را بر اساس قوانین ایران به اشد مجازات رساند! عده ای دیگر معتقدند چون مصونیت داشته هیچ کاری نمی توان انجام داد! هر دو در اشتباه هستند. سه راه حل در این زمینه وجوددارد.
کد خبر: ۳۰۹۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۱ 21 March 2013
در روزهای اخیر موضوع کشته شدن یکی از هموطنان تهرانی در سانحه تصادف با یکی از کارمندان و یا دیپلمات های سفارت عربستان در تهران افکار عمومی ایران را به خود مشغول کرده است. این در حالی است که اکثر هموطنان در تعطیلات به سر می برند و فرصتی برای واکنش مناسب به این اقدام نداشته اند. 

به گزارش «تابناک»، این در حالی است که این موضوع باید در راس اولویت های وزارت خارجه قرار گیرد و این موضوع را نه در قالبی سیاسی که عمدتا در قالبی حقوقی مورد بررسی قرار دهند. 

بر اساس گزارش، در روز های اخیر برخی معتقدند که چون وی دیپلمات بود نمی توان با او برخورد کرد و برخی هم معتقدند که بر اساس قوانین مجازات اسلامی باید وی را مجازات کرد که هر دو گروه در اشتباه هستند. 

اینکه این تبعه عربستانی نقض قوانین بین المللی کرده است در آن تردیدی نیست. چرا که بر اساس کنوانسیون وین، دیپلمات های مستقر در یک کشور باید قوانین داخلی یک کشور را رعایت کنند. همراه داشتن مشروبات الکی و همچین رانندگی کردن در حالت مستی بر اساس قوانین داخلی ایران تخلف و جرم محسوب می شود. پس این فرد عربستانی قطعا تخلف کرده و مجرم است.

اما چاره چیست ؟
 اولین کار این است که وزارت خارجه از عنوان شغلی وی مطلع شود. اینکه وی مامور دیپلماتیک بوده، مامور کنسولی بوده و یا کارمند اداری بوده است. چرا که نحوه برخورد دولت پذیرنده در این مورد ایران ، با فرد خاطی متفاوت خواهد بود و ممکن است وزارت خارجه عربستان وی را در عنوانی جعلی برای عدم احضار و باز جویی جا بزند. پس آگاهی از عنوان شغلی وی بسیار مهم است .

اگر شخص مذکور مامور دیپلماتیک باشد، به دلیل داشتن مصونیت دیپلماتیک نمی توان وی را بازداشت و بازجویی کرد.اگر مامور کنسولی باشد، اگر جرم بزرگ مرتکب شده باشد، می توان وی را احضار کرد. اما ظاهرا قتل غیر عمد در زمره  جرم بزرگ نیست. اگر هم کارمند ادرای باشد می توان وی را احضار کرد. 

اما به فرض اینکه وی مصونیت دیپلماتیک داشته باشد و نتوان وی را احضار یا بازجویی کرد، ایا این بدان معنا است که هیچ کاری در این باره نمی توان انجام داد ؟ 

راه های متفاوتی در این مورد خاص وجود دارد که برای آشنایی مخاطبان چند رویکرد در این زمینه معرفی می شود:

اولین و شایدشدید ترین برخورد با وی این است که وی را به عنوان عنصر نامطلوب معرفی کرده و وی را از کشور اخراج کنند. این یک راه حل سیاسی است که احتمالا مقابله به مثل طرف مقابل را در پی خواهد داشت و احتمالا برای خانواده مقتول فایده ای نخواهد داشت. 

دومین راه حل این است که به این احتمالا دیپلمات سعودی اجازه خروج از ایران داده نشود، چون اگر وی از کشور خارج شود احتمالا باز نخواهد گشت. می توان به صورت نمادین و تا زمانی که دولت عربستان خسارت و دیه مقتول را پرداخت نکرده است، وی را ممنوع الخروج  کنند. شاید این کار به نتیجه منتج شود و خانواده مقتول بتوانند از دولت عربستان دیه دریافت کنند. 

راه حل سوم هم این است که با استفاده از راه حل های حقوقی و نه سیاسی ، با دولت عربستان برای پرداخت خسارت به خانواده مقتول ، به توافق رسید. در این بین رسانه ها نقش مهمی را ایفا خواهند کرد. رسانه ها می توانند با روشنگری در این زمینه فضا را برای پرداخت خسارت به خانواده مقتول با جدیت دنبال کنند. 

اینکه یکی خواستار مجازات این دیپلمات بر اساس قوانین داخلی است و عده ای دیگر بر اساس کنوانسیون وین معتقدند که هیچ کاری در این زمینه نمی توان انجام داد ، سخنان اشتباهی است که نباید تکرار شود. 


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۱۲
انتشار یافته: ۶۰
دیه رو که بیمه می ده،
بیشتر فکر برخورد و اعمال قانون رانندگی در حال مستی و پی آمد آن که احتمالا قتل است باشید
واقعا مسخره است
طرف مست بوده يك هموطن ايراني رو كشته بعد اجازه بديم بره؟
اگر ايرانيه داخل پرايد نبود اين اتفاق نمي افتاد
برخورد قاطع شود
این همه راه! مگر ماشینش بیمه نداشته؟ بعد هم بگیرید و 70 ضربه شلاق بهش بزتید.
باسلام به نظرمن بزرگترین خصم ودشمن برای ایران درجهان عربستان صعودی هست واین موضوع جدیت برای رسیدگی کامل وقاطع نیازدارد که ازمسولین تقاضای رسیدگی جدی دارم.
تابناک جون تو کارشناس در همه ی زمینه ها داری که درباره هر چیزی نظر میدی؟
اگر به حرفت هم گوش نکنن لابد ناراحت میشی.
کارشناسی در تمامی موضوعات !
اعدام اعدام اعدام
سلام
اگر بگيم كه چون ديپلماته نميشه كاري كرد پس اين چه فرقي با قانون كاپيتالاسيون كه امام براي لغو آن در ايران اين همه زحمت كشيد دارد حالا چه فرقي مي كند كه كشور امريكا باشد يا عربستان!
حالا ممكن بود بجاي يك فرد معمولي يكي از بزرگان ما يا يك نماينده يا يك مرجع تقليد باشد بايد با آن قاطعانه برخورد كرد.
حالا چه رسد به دولت عربستان كه اقدامات خصمانه آنها از جمله كشتار حجاج ايراني و اعدام بي دليل 18 ايراني در سال اخير كه با قصد تحقير ايرانيان انجام شد.
اعدام اين فرد فرصت خوبي براي جبران بخش خيلي كوچكي از كارهاي آنها خواهد بود.
اگه این اتفاق در آن کشور رخ می داد آنها چه میکردند ما هم مثل آنها .
وقتی یک ایرانی در عربستان جرمی مرتکب می شود حد شرعی بر او جاری می شود
آیا اگر دپلمات ایرانی همین جرم را مرتکب می شد چه برخوردی می کردند؟
تا آنجا که من می‌دونم در تمام دنیا رانندگی‌ در حال مستی اگر منجر به قتل گردد، قتل عمد حساب می‌شه
باید وزارت خارجه اون اعدامهای پیشین رو تلافی کنه به عربستان چقدر باج بدیم واقعا شورشو درآورده.
داداش تا زمانی که مشروبات الکلی هست, بد مستی و تصادف هم هست. اتفاق تاسف باریست و لاکن باید با کشور همسایه با درایت برخورد کرد که این کشور عربستان نبوده که مرتکب تصادف شده و مطمئنا برخورد مناسب رو با کارمندشون میکنند و خسارات وارده رو پی گیری خواهند کرد. لازم به توضیح نیست که هر چه احساسات وارد اینطور مسایل اجتماعی بشود , نتیجه حاصله از آن مطلوب نخواهد بود. با امید دوستی هر چه بیشتر ایران با همه دنیا بالاخص همسایه خوبی چون عربستان

عید شما مبارک
کامتان شیرین
اكر خاطرتان باشد جند سال قبل يك ديبلمات تركيه در اثر بي احتياطي با مادر و دختري تصادف كرد كه منجر به مرك هر دو نفر شد دولت تركيه ديه مقتولين را برداخت نمود و ديبلمات ترك نيز ايران را ترك كرد
انشاالله که خداوند به خانواده این عزیز از دست رفته صبر عنایت بفرماید و قرین رحمت الهی واقع شود..
مسئولان نباید قطرۀ کوتاهی کنن تا خانواده مرحوم به حق و حقوق کامل خود برسن...
و ما ایرانیها امیدواریم که مسئولان این دیپلمات را به سزای گناهی که مرتکب شده برسانند.
درودبر ایران و ایرانی.
درود بر رهبری.
دیه رو که باید بده ، مسئله مستی در هنگام رانندگی هست!
سال ها پيش نيز ديپلمات تركيه نو عروس تهراني و مادرش را در حال مستي زير گرفت ! آن روز چه كرديد كه امروز آن كار كنيد ؟
ضمن تسلیت به خانواده داغدار،بیایید با یک اقدام نمادین و به سبک خود وهابیها این عنصر نامطلوب رو با شمشیر گردن بزنید تا درس عبرتی برای اونها باشه باور کنید هیچ غلطی نمیتونند بکنند چون مشابه این کار رو خودشون با دهها زندانی خارجی انجام دادند منطقشون هم قوانین داخلی کشورشون بوده
بازم از مسئولین خواهش و التماس میکنم این کار رو انجام بدین تا حساب کار دست همشون بیاد با یک تیر چند هدف رو میزنیم و با این کار زهر چشم اساسی هم از اونها و هم از کوچولوهای شیخ نشین و حاشیه نشین گرفتیم
در ضمن عید همه ایرانیها مبارک
يادتان نرفته كه سعوديهاي ملعون چند ايراني بي گناه را پس از سالها حبس در بدترين شرايط همين سال گذشته اعدام نمودند وحتي پادرمياني مسئولين وزارت حارجه براي دسترسي كنسولي به آنها قبل از اجراي حكم اعدام بي نتيجه بود.واقعا" شرم آوراست اگر اين بار هم مسئولين با اين موضوع با مماشات وتسامح برخورد كنند سعوديها بايستي جواب سفاكيهاي خودرا درطول اين سالها مطابق قوانين جمهوري اسلامي وبين المللي بدهند.
زنده باد ايران عزت مند
مرگ بر دشمنان ذليل شده اش در سطح جهان بالخصوص مزدوران منطقه ايي امريكا واسرائيل
عربستان مثل اب خوردن بعد از انقلاب چه در سال 66 زایران ایرانی را قتل عام کرد وبه زنهای ایرانی تجاوز کردند چند ماه پیش هم چند ایرانی را گردن زد وگفت ما هر ایرانی را درکشور ماحتی ریس جمهور ایران هم قوانین ما را رعایت نکنند گردن میزنیم قانون اسلام که دیپلمات و غیره نمیشناسد دیه سنگین قتل عمد چون مست بوده در بسیاری از کشورهای اروپای مست اگر کسی را بکشد حکم قتل عمد دارد ایشان را باید ولی دم قضاوت و قصاص یا ببخشد
پرداخت خسارت حداقل کاری است که دولت عربستان باید انجام دهد، مجازاتش چه میشود؟
اگر دیپلمات ما اینکار را کرده بود چه؟
منتظریم ببینیم وزارت امور خارجه چطور از حق و حقوق مسلم شهروندان خود دفاع میکند
شرکت بیمه احتمالا چون ماشین فوق بیمه بوده دیه فرد متوفی را خواهد داد . چرا اینقدر مسئله را بزرگ کرده و دنیال گزوکشی هستید همه مسافران به مقصد کشورهای خلیج فارس می دانند که حمل مواد مخدر در این کشورها حتی قرص های کدیین دار مجازات خیلی سختی دارد . جمعبت ریادی از زوار ما به خانه خدا را اقراد مسن تشکیل می دهند که درصد بالائی از این افراد ار روی ناآگاهی و یا اعتیاد علی رغم اطلاع رسانی توسط مسئولین هنگام تشرف اقدام به حمل این مواد می کنند . پس لطقا فقط اعمال قانون کنید .
اخه این کجاش عدالته . یه هموطن بر اساس مستی یه نفر بمیره بعد فقط دیه اش را دولت عربستان بدهد؟ اخه مگه پول دیه این ادم واسه عربستان چقده ؟ این پول بخاطر جون اون ادمه جریمه مستی گری چی ؟ از این به بعد این همه سفیر خارجی تو ایران هست هی مست کنند و ادم بکشند اخرشم هیج
واقعا این فرد تابعه عربستان سعودی بوده است ؟ مگر نه انکه در عربستان هنوز گردن میزنند و دست و پا قطع میکنند طبق احکام شرعی ، پس شایسته است دولت عربستان طبق قوانین ان کشور وی را محاکمه نماید و نسبت به پرداخت دیه و خسارت به خانواده عزیز از دست رفته اقدام نماید و از ایران رسما عذرخواهی کنند
راه حل ١ را که خودتون هم میدونید عملی نیست، مخصوصا در شرایط فعلی. راه حل ٢ و ٣ هم که یکی بود، یعنی خلاصه غرامت میخواهید که ان هم وظیفه بیمه است.
خلاصه این مقالتون ١ ریال ارزش نداشت !!!
آخه مشکل 120 میلیون هست !!!!!!
دیه یک شتر در عربستان بیشتر از دیه ما تو ایران هست
مستی و راستی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کنوانسیون وین را کی نوشته؟ اگر کنوانسیون وین در ایران مبدأ است پس دربقیه موارد هم تابع قوانین بین المللی باشید
این قانونی که برای دپیلماتهاست فرقش با کاپیتولاسیون چیه که اون یارو با حالت مستی یه ایرانی زیر بگیر وبعد با سلام صلوات بفرستن بره و بنظرم باید مجازاتش طی کنه بنظرم این قانون دپیلماتها وقتی بدرد میخوره که داخل سفارت باشن نه اینکه برای خودشون تو حالت مستی بچرخن
زیادی جو گیر شدی تابی جان !!
هند با سفیر ایتالیا چکار کرد؟ ما هم با سفیر عربستان و کنسول و چند دیپلمات دیگر می توانیم همان کار را بکنیم. نمی شود؟ یعنی چند دیپلمات عالیرتبه تضمین دهند که این شخص کلیه ی خسارات و جرایم را برعهده می گیرد و دولت ایران وی را آزاد بگذارد، در صورتی که از ایران خارج شد و دیگر برنگشت، ضامن ها را ممنوع الخروج نمایند و حتی از طریق حقوقی و نه سیاسی اقدامات اساسی را انجام دهیم.
رو چه حسابی قتل غیر عمد بوده.طرف مست بوده.....!
درسته که تصادف منجر به مرگ فقط دیه داره

ولی در حالت مستی قتل عمد بوده یا حداقل شبه عمد هستش
خلاصه بهر نحوی شده حق رو باید بگیرن،نباید بذارین طرف این غلطو بکنه و قسر در بره.
فکر کردم پیشنهاد سق القمری نمودید و درخواست دارید مانند ان ایرانی های بی گناه مثل خودشان گردنش را قطع کنید! دیه که کاری ندارد حقوق یکروزش است!
خدا خیرتان دهد که با منابع مطلعی مصاحبه میکنید
جهت احقاق حق هموطنمان تلاشتان را ادامه دهید
خدا توفیقتان دهد
ایشان چون مرتکب تخلف شده است بنابراین برای ثبت حقایق حادثه میتوان و باید از وی بازجوئی کرد. پس از اخذ حداکثر دیه برای خانواده قربانیان وی را به عنوان عنصر نامطلوب از کشور اخراج نمود و نگران اقدام متقابل عربستان نبود.
با ابن قیمت ارز، دیه افراد ایرانی برای خارجی خا خیلی ارزون شده
خیلی مسخره است، کارمند عربستانی مهد اسلام در حال مستی در ایران یک ایرانی را کشته و حتی نمی توان او را احضار کرد ،،، یعنی جون و خون ایرانی انقدر بی ارزش شده؟
یه راه دیگه هم اینه که یه دست کت شلوار بهش بدیم و با سلام و صلوات بر گردونیم کشورش....
باید دید در صورتی که این اتفاق توسط دیپلمات ما انجام میشد اونا چکار می کردن مخصوصا عربستان فکر کنم گردن می زدن...... امتحان کنید
قدیما باید از دیپلماتهای آمریکایی حساب می بردیم خداروشکر که دیپلمات آمریکایی نداریم حالا ببینیم مشکل آمریکاییها بودند یا ما ایرانیها
یقینا از روی اختیار شرب خمر کرده و پشت فرمون نشسته پس چجوری قتل غیر عمد بوده؟! در ضمن مگه همین اینها چند ماه پیش چند ایرانی رو گردن نزدند؟ قوانین وحشیانه اونا در مورد ما روا میشه اما قوانین ما تو شهر و کشور خودمون زیرپا گذاشته میشه؟ اعدامش کنین من شیرینی میدم
خدا کند این اتفاق برای بالا بردن اختلاف بین کشور های اسلامی طراحی نشده باشد
فکر کنم یک میلیون دلار رقم مناسب و حداقل میزان لازم برای بازمانده هاش باشه.چون دیگر نان آور ندارند.البته نه اینکه دولت به دلار بگیره و به ریال ارز مرجع پرداخت کنه.
قضیه مشروبات را توضیح ندادید که حکمش چیه؟
اگه به جاي اين يه ايراني در عربستان اين عمل را انجام داده بود تا الان عدام نشده بود؟؟؟
اگر در حال مستی تصادف کرده، این قتل، قتل عمد محسوب می شود. در صورت تصادف در حالت عادی، قتل غیر عمد است و پرداخت دیه معنی دارد. اما قتل حاضر یک قتل شبه عمد است و کجازات آن اعدام است.
البته به نظر من بهتر است با ایرانیان زندانی در سعودی که به اعدام محکوم شده اند، مبادله شود. ماهیگیر ها را می گویم...
این راه حل شایسته و در شآنی برای ملت مسلمان نیست. صرف ‍‍پرداخت خسارت و دیه آنهم برای دولت ‍پولداری مثل عربستان بهترین راه و راه حل ایده ال برای آنهاست. این اولین چیزی است که خود آنها ‍پیشنهاد خواهند کرد که خسارت و دیه اش را می پردازیم. آما آنچه در این ‍پیشنهاد مورد عفلت قرار گرفته است مساله امنیت جانی شهروندان در قبال رفتار مخاطره آمیز و تحقیر آمیز یک کارمند سعودی است. این راه حل باعث خواهد شد به این نوع رفتارها مصونیتی بدهد که کارمندان سفارتها بگویند کشتیم که کشتیم خسارت و دیه اش را می دهیم. شان و امنیت مسلمان به خطر افتاده است و وظیفه امور خارجه است که با تمام توان به تدبیر راه حلی بپردازد که جلوی اینگونه رفتارها را بگیرد و گرنه بترسیم که اینگونه رفتارها باب شود.
به نظر شما اگر این اتفاق در عربستان می افتاد مجازات آن چه بود؟ البته هم دیپلماتهای ما پاک هستند هم دستگاه قضایی ما حساب کتاب دارد.
لعنت بر عربستان ، خدا به خانواده هموطنمون صبر بده ، دستشون به هیچ جایی بند نیست.
من با خانواده سلطنتی عربستان در یکی از کشورهای خارجی همدانشکده بودم. همه اینها از دم اهل مشروب و زن بارگی هستند .
از همان دوران نوجوانی به این کارعادت می کنند . حال یک دیپلمات دون پایه که دیگر تعجب ندارد.
به هنگام ورود مامورین سفارت سمت و کار هر فرد به وزرات خارجه اعلام می شود و وزارت خارجه مطلع است که وی کنسول است یا اداری و... لذا اعمال محدودیت ممکن است و باید نگذاشت مثل دیپلمات مست ترکیه که یکی را کشت قصرر در بره لااقل خسارات یوروویی گرفت...
باید برخورد جدی شود تا آنها اجازه کارهای خلاف قانون را در کشور ما به خود ندهند
به نظر من هم میشه این یارو رو ممنوع الخروج کرد تا چند تا از اون بدبختایی که عربستان به جرم جاسوسی گرفته رو ول کنه، بعد ایران هم این رو ول کنه.
اگه ماشینش بیمه باشه اینهایی که گفتین همه کشکه در ثانی خون این فرد 125 میلیون یهنی 34 هزار دلار است که برای عربستان و یا کارمند ان پولی نیست
حالا خوبه با اتوموبیل سفیر عربستان مرده. روزانه هزاران نفر به علت اقدامات هم میهنانشون توی این کشور میمیرن و سنار هم بهشون نمیدن. از تولیدکنندگان خودروهای داخلی بگیر و برو تا کنسرو ساز ها و رانندگان و ...
باید به اشد مجازات محکوم شود چراکه اگه درخاک عربستان بود .....
راه چهارم هم این است که عنوان شود او دیپلمات نبوده و عربستان دروغ می گوید و بعد از گرفتن دیه از وی و یا دولت عربستان، او را فورا اعدام کرد.
آنها بسیاری از ایرانیان را کشته اند. کشتار حاجیان و همچنین مجازات ایرانیان در عربستان به دلایل واهی را که بیاد دارید.
به نظر من پرداخت دیه بهرحال از سوی عربستان صورت خواهد پذیرفت چه اینکه طرف مست بوده یا خیر و این ارقام برای انها عددی نمی شود. ولی وقتی قائلیم به اینکه دیپلماتها موظفند قوانین داخلی کشور را رعایت کنند، آیا وقتی تخلف میکنند فقط باید انها را اخراج کرد؟ دیگر هیچ تنبیه و مجازاتی نباید برای انها درنظر گرفت؟
تابی جون تمام غمت صد -دویس میلیون ناقابل دیه هستش؟ اینکه واسه این عربها چیزی نیس! اگه یه ایرونی حتی دیپلمات و سفیر تو یه کشور عربی، یه گرم مواد مخدر داشته باشه چی کارش می کنن؟
به نظر من چون دولت عربستان در برخورد با اتباع ایرانی در این کشور از هیچ اقدام خصمانه ای فروگذار نمی کنه، بنابراین ایران باید به جد این قضیه رو دنبال کنه و فرد خاطی بنا بر مقررات موجود به اشد مجازات برسه. به نظر من هیچگونه اهمال کاری و مسامحه در این زمینه نه از طرف خانواده داغدیده مقتول و نه از طرف ملت ایران قابل قبول نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار