بازدید 17107
آغاز نشست بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات با حضور رئیس‌جمهور

نامی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شد

در جلسه علنی امروز مجلس نمایندگان با ۱۷۷ رأی موافق از مجموع ۲۴۳ رأی گرفته شده با وزارت نامی بر وزارت اطلاعات و فناوری موافقت کردند.و بدین ترتیب نامی به عنوان وزیر جدید این وزارتخانه معرفی شد.
کد خبر: ۳۰۵۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۶ 26 February 2013
در نشست علنی امروز مجلس نمایندگان با ۱۷۷ رأی موافق از مجموع ۲۴۳ رأی گرفته شده با وزارت نامی بر وزارت اطلاعات و فناوری موافقت کردند و بدین ترتیب، نامی ‌‌وزیر جدید این وزارتخانه معرفی شد.

گزارش کامل جلسه رأی اعتماد به نامزد پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ارتباطات

در آغاز نشست علنی امروز (سه‌شنبه، هشتم اسفند) مجلس شورای اسلامی جلسه رأی اعتماد به محمد حسن نامی وزیر پیشنهادی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات با ورود رئیس‌جمهور به مجلس آغاز شد.

به گزارش «تابناک»، محمد رضا میرتاج‌الدینی، لطف الله فروزنده، محمد رضا رحیمی، مجتبی ثمره هاشمی، غلامحسین الهام، اسدالله عباسی، سرپرست وزارت کار‌ و محسنی‌پور، رئیس‌جمهور را در این جلسه همراهی می‌کنند.

رئیس‌جمهور و تیم همراهش مورد استقبال عبدالرضا مصری، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس قرار گرفتند.

بنا بر ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس در جلسه رأی اعتماد دو نماینده به عنوان مخالف و ۲ تن از نمایندگان نیز به عنوان موافق می‌توانند به سخنرانی خود ادامه دهند.

نامی، از متخصصان حوزه مجازی و ارتباطات است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه محمدحسن نامی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه از تجارب بسیار و تخصص بالایی برخوردار است، گفت: امیدواریم با پشتیبانی مجلس و همت وزیر پیشنهادی و همه دلسوزان شاهد پیشرفت در این حوزه باشیم.

محمود احمدی‌نژاد در دفاع از محمدحسن نامی وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه امروز بررسی صلاحیت وزیر وزارت مهم ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار مجلس قرار دارد، گفت: امروز قرار است برای مسئولیت این وزارتخانه تصمیم‌گیری شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مسأله ارتباطات و مهمتر از آن فضای مجازی مهمترین مسأله در فضای دانش است افزود: با حضور انسان در فضای مجازی، جهانی بزرگ‌تر از جهان فعلی گشوده شد؛ جهانی که ابعاد آن شناخته نشده است. از این روی ظرفیت این فضا این فرصت را فراهم می‌کند که استعدادهای گوناگون شکوفا شود.

وی با اعلام اینکه ایران در استفاده از فضای مجازی در ابتدای راه است یادآور شد: دیگر کشور‌ها این راه را گذرانده و فرصت‌هایی را ایجاد کرده‌اند و هم اکنون این فرصت برای کشور ما فراهم آمده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه سرعت پیشرفت در حوزه دانش، نرم افزار و تکنولوژی بسیار بالاست، گفت: این وضعیت، زمینه‌ای فراهم می‌آورد تا بتوانیم از توانایی‌های خود برای پیشرفت استفاده کنیم. از طرفی دیگر خوشبختانه در کشور ما در حوزه ارتباطات و فضای مجازی کارهای خوبی شده است. بنابراین، ببینید که در حوزه ارتباطات ما در ش و هفت سال گذشته به‌ رغم زحمات مسئولان در چه شرایطی بودیم.

رئیس‌جمهور با اعلام اینکه کشور در حوزه ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه و شبکه ارتباطاتی پیشرفت‌های بسیاری داشته است، گفت: خوشبختانه در حوزه فضای مجازی متخصصان با تولید نرم افزار و تکنولوژی‌های جدید گام‌های بسیاری برداشته‌اند. از این روی فضای مجازی جایی است که هر کشور برای پیدا کردن جایگاهی در جهان به دنبال دست یافتن به آن است.

وی با یادآوری تشکیل مرکز ملی فناوری مجازی افزود: این مرکز سیاست گذاری، برنامه ریزی، هدایت و اجرا در حوزه ارتباطات را دنبال می‌کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: کسی که امروز به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس معرفی می‌شود از متخصصان حوزه مجازی و ارتباطات است؛ هرچند به مانند جوانان دیگر در دفاع مقدس فداکارانه حاضر شد، پس از جنگ هم در تخصص مرتبط با حوزه‌های ارتباط کارهای بزرگی را به ثمر رسانده است.

وی‌ تصریح کرد: وی با لباس پر افتخار ارتش همه عمر کاری خود را در خدمت انقلاب بوده است. از طرفی دیگر، این وزیر پیشنهادی به لحاظ دانش تخصصی، پژوهشی و تجربی در بالا‌ترین سطح است. از این روی، امیدواریم با حضور ایشان در وزارتخانه پیشرفت‌های خوبی در حوزه ارتباطات و فضای مجازی ایجاد شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: امروز ما در سه یا چهار حوزه فضایی، ماهواره ارتباطی، ماهواره سنجشی، ارتباطات زمینی و فضای مجازی نیازمند هماهنگی هستیم. از این روی، امیدواریم با پشتیبانی مجلس و همت وزیر پیشنهادی و همه دلسوزان شاهد پیشرفت در این حوزه باشیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه همه باید برای اجرای شبکه ملی اطلاعات تلاش کنند، گفت: تحقق این موضوع موجب استقلال کشور در حوزه ارتباطات می‌شود.

وزارت خانه کسی را نداشت؟
 
نماینده مردم بناب در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: مصداق بارز بی‌تدبیری در کشور این است که افراد غیرمتخصص در جای متخصص‌ها قرار می‌گیرند.

محمد باقری، نماینده مردم بناب که در مخالفت با رأی اعتماد به نامی، وزیر پیشنهادی ارتباطات سخن می‌گفت، اظهار داشت: حضرت علی (ع) پنج شرط اساسی شامل درایت و خردمندی، معرفت و شناخت، عدالت، قوت و سلامت را لازمه پذیرش مسئولیت دانسته‌اند، اما متأسفانه در کشور ما خیلی کمتر به این شرایط اهمیت داده می‌شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: در سال‌های اخیر بحث شایسته‌سالاری فراموش و سبب شده کشور به اینجا برسد که بیشتر حوزه‌ها‌ با چنین مشکلاتی گریبان‌گیر باشیم.

باقری خاطر‌نشان کرد: متاسفانه کشور و انقلاب در بحث شایسته سالاری لنگ‌لنگان حرکت می‌کند، زیرا از منابعی که در اختیار داریم، به نحوی شایسته‌ای استفاده نمی‌کنیم.

وی ابراز عقیده کرد: کشور ما از باندبازی‌ها و تنگ‌نظری‌ها رنج می‌برد و این یکی از آفات کشور است.

باقری با اشاره به دلایل خود در مخالفت با تصدی وزارت ارتباطات برای شخص معرفی شده گفت: با توجه به سوابقی که وی دارد، شایستهٔ این وزارتخانه نیست و بهتر است در وزارت امور خارجه مشغول به کار شوند.

نماینده مردم بناب در مجلس تصریح کرد: وزیر پیشنهادی ارتباطات دارای تخصص ارتباطات نیست جغرافیای سیاسی کجا، ارتباطات کجا، تا کی باید مردم تاوان نداشتن متخصص را بپردازند؟ چرا رفتار ما بر خلاف گفته‌های ماست؟ چرا از تخصص صحبت می‌کنیم اما در عمل به تخصص ارزش قائل نیستیم؟

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که تخصص و شایسته‌سالاری در کشور نهادینه نشود، مشکلات حل نمی‌شود گفت: اینگونه انتخاب وزرا، موجب دلسردی و آسیب دیدن نیرو‌ها و نخبگان آن مجموعه می‌شود.

باقری خاطر‌نشان کرد: آیا در وزارت ارتباطات یک نفر پیدا نمی‌شد که بیاید برای چهار ماه تصدی این وزارتخانه را بر عهده بگیرد؟

وی خطاب به وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات اظهار کرد: آقای نامی چقدر با کارکنان وزارت ارتباطات آشنایی دارید؟ اگر ندارید آیا می‌خواهید مانند برخی وزرای دیگر افرادی با اتوبوس بیاورید؟

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه ابزار کرد: مصداق بارز بی‌تدبیری این است افراد غیرمتخصص در جای متخصص‌ها قرار می‌گیرند.

مدیرعامل همراه اول ۵۸ میلیون تومان پاداش می‌گیرد

نماز شب خواندن به تخصص ارتباطی ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تعهد باید با تخصص همراه باشد، افزود: مدیرعامل همراه اول ۵۸ میلیون تومان پاداش می‌گیرد.

احمد بخشایش اردستانی در نشست علنی امروز (سه شنبه هشتم اسفند) مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف محمدحسن نامی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که صحبت من تنها به خاطر خداست گفت: داستان امروز داستانی است که هر روز با آن سر و کار داریم، چرا که امام علی (ع) می‌فرماید: «از آنهایی نباشید که دوگانه برخورد می‌کنند که در دنیا قول زهاد را به کار می‌برند، ولی عمل آن‌ها، عمل راغبان دنیاست».

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی افزود: باید از کسانی باشیم که اگر آخرت را می‌خواهند، کار آخرت را در دنیا انجام می‌دهند و اگر توبه می‌کنند باید آرزو‌هایشان طول و دراز نباشد.

وی با بیان اینکه اعتدال در فضیلت است تصریح کرد: افراط و تفریط در رذیلت است و نگاه اسلام به انسان حی مطلع است و نگاه غرب به انسان حیوان ناطق است و انسان را ابزارساز می‌داند و وقتی تکنولوژی به غایت و ایدئولوژی تبدیل شد، باعث می‌شود تا انسان الینه شود.

بخشایش اردستانی با بخش‌بندی جهان اول و سوم تأکید کرد: جهان پیشرفته در پروسه تصمیم می‌گیرد، ولی جهان سوم سریع تصمیم می‌گیرد و در اجرای تصمیم، جهان سوم کند عمل کرده و جهان پیشرفته به صورت سریع عمل می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم خطاب به رئیس‌جمهور یادآور شد: آقای احمدی‌نژاد شما فردی را برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی کرده‌اید که تخصص وی با تعهد وی رابطه‌ای ندارد چرا که تخصص نامی، دکترای جغرافیای سیاسی است و ربطی به وزارت ارتباطات ندارد.بهتر بود وزیر امور خارجه را که دکترای مکانیک دارد، در این سمت قرار می‌دادید و آقای نامی را وزیر امور خارجه می‌کردید.

وی با بیان اینکه برای تصدی وزارت باید تعهد همراه تخصص باشد توضیح داد: نباید دست هر کسی را بگیریم و وزیر کنیم، چرا که به قول شهید چمران اگر فردی همراه تعهد تخصص نداشت، بدانید که او تعهد هم ندارد.

بخشایش با بیان اینکه شایسته سالاری در عدالت و اعتدال است گفت: درست است که چهار ماه بیشتر از عمر دولت نمانده، ولی  چه دلیلی دارد که دولت کار اشتباه کند.

وی ادامه داد: بگذارید به عنوان یک روند این روش باقی بماند که هر کسی رئیس‌جمهور شد، افراد متخصص را به عنوان وزیر معرفی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نماز شب خواندن به تخصص ارتباطی ندارد، تصریح کرد: مدیرعامل همراه اول ۵۸میلیون تومان پاداش می‌گیرد و چه کسی باید این کار‌ها را رسیدگی کند؟!

در هیچ زمانی تا این اندازه شغلم سنخیت نداشته است

محمد حسن نامی، وزیر پیشنهادی ارتباطات در دفاع از خود در جلسهٔ علنی امروز مجلس خطاب به نمایندگان گفت: خدا را شکر می‌کنم که امروز در وزارت‌خانه‌ای که شما نسبت به سکانداری آن تصمیم گیری می‌کنید، بیشترین زمینه‌های علمی و تخصصی وجود دارد.

وی تصریح کرد: دلیل این موضوع نیز چهار میلیون و پانصد هزار دانشجو در کشور است که معادل ۱۷/۳ دهم درصد یعنی ۷۷۷ هزار و ۵۰۰ نفر متعلق به رشته‌های برق و الکترونیک و کامپیو‌تر هستند.

وزیر پیشنهادی ارتباطات افزود: تمام این موفقیت‌ها به این دلیل است که توجه اسلام به علم و علما وجود داشته و با شروع انقلاب اسلامی، این ارزش علمی که اسلام برای علم قائل بوده زمینه‌های تحقق آن را در کشور ما فراهم کرده است؛ حتی اگر تاریخ را در دو بخش پیش و پس از اسلام در نظر بگیریم می‌بینیم که بیشتر عرفا، دانشمندان و متفکرین متعلق به ایران بعد از اسلام هستند.

نامی با اشاره به برنامه‌های خود برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: برنامه‌های اینجانب شامل یکسری راهبرد‌ها و اهداف است که قطعه‌ای از پازل چهار سالهٔ دولت دهم را تکمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه شاید در هیچ زمانی در هر شغلی که قرار گرفتم تا این اندازه سنخیت و ارتباط وجود نداشته است، به سوابق خود اشاره کرد و گفت: دوره‌های جنگ الکترونیک، دفاع سایبری و انواع بی‌سیم‌ها و بیشترین انواع تجهیزات و امکانات ارتباطی از جمله مواردی است که در این زمینه‌ها دوره‌های لازم توسط اینجانب دیده شده است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات در ادامه به تاریخچه شکل گیری اینترنت به سال ۱۹۵۷ اشاره کرد و افزود: هدف از راه‌اندازی اینترنت این بود که اگر بین شرق و غرب درگیری شد، شبکهٔ ارتباطی مطمئنی بین کشورهای ناتو ‌باشد. لذا پس از فروپاشی شوروی با اندکی تغییر کاربرد آن را امروزه می‌بینیم.

نامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که دغدغه‌های نمایندگان را سرلوحهٔ کار خود قرار خواهم داد، گفت: اجرای احکام قانون برنامه پنجم توسعه کشور با توجه به تکالیف تعیین شده در خصوص تأمین زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات، پهنای باند مناسب، تأمین زیرساخت‌های لازم جهت تجهیزات الکترونیک دولتی و غیر دولتی، به منظور خدمات الکترونیک، ایجاد پایگاه دادهٔ استانی و ملی و بومی کردن در شبکهٔ ملی اطلاعات و... ‌ برخی از مهمترین برنامه‌های اینجانب است.

وی توجه به توسعه شبکه‌های اختصاصی از جمله بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک، شبکهٔ سلامت، شبکهٔ مالیاتی، توسعه شبکهٔ الکترونیکی، شبکه‌ اسناد و املاک کشور، کاربرد فناوری اطلاعات در کنترل فرآیندهای نفتی و همچنین تعامل و همکاری مناسب با مجلس و سازمان‌های وابسته را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات تصریح کرد: مقام معظم رهبری تمرکز و سیاست‌گذاری و هماهنگی در فضای مجازی را در حکمی امر به تشکیل شورای عالی فضای مجازی کرده‌اند و این وزارت‌خانه نیز تلاش خواهد کرد، بیشترین تعامل خود را با شورای عالی فضای مجازی برقرار کند.

نامی از ورود صنعت ICT به روستا‌ها نیز صحبت کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد در این دوره شش هزار روستای دیگر را به این امر مجهز کنیم.

او مشکل کارگزاران و پیمانکاران مخابرات را هم یکی از مشکلاتی دانست که همیشه مورد توجه نمایندگان بوده و گفت: این مشکلی است که باید به سرعت حل شود. به همین منظور و برای رفع این دغدغه نحوهٔ کار پیمانکاران را در دستورالعملی تنظیم خواهیم کرد.

نامی همچنین بر راه‌اندازی اپراتور دوم بر اساس برنامه چهارم توسعه تأکید کرد و گفت: این کار در راستای جلوگیری از انحصار اپراتور‌ها خواهد بود؛ افزون بر این تلاش ‌می‌کنیم نظارت بر حوزه‌های خصوصی و روابط اپراتور‌ها را تقویت کنیم.

او ادامه داد: ‌وزارت ارتباطات یکی از شرکت‌هایی است که برخی فعالیت‌هایش را به بخش خصوصی واگذار کرده، به همین دلیل ‌یکی از دغدغه‌های نمایندگان،‌ اطمینان از خدمات این شرکت‌ها به مردم است؛ بنابراین بیشترین تلاشم را می‌کنم تا خدمات خوبی به مردم داده شود.

همچنین بر پایه بند الف و ت ماده ۴۶ آن دسته از اپراتور‌ها که نتوانند خدمات مناسبی بدهند با سخت‌گیری و جریمه روبه‌رو خواهند شد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات به مسالهٔ دیگری در مرزداری الکترونیکی اشاره کرد و توضیح داد: ‌ این مسأله هم یکی از مسائل مهم است. در این مورد یک مرز گسترده در سراسر جهان و یک مرز دور شانزده استان مرزی داریم که از موارد ارزشمندی است که در این حوزه وجود دارد و باید از آن ‌بسیار دقیق نگهداری کنیم.

نامی تأکید کرد: بر همین اساس باید آمادگی مقابله با تهدیدات سایبری استکبار جهانی را که با میلیون‌ها دلار سرمایه و استفاده از بدافزارهایی مثل استاکس نت تلاش کرده جنگ سایبری را برای ربایش اطلاعات صنعتی جمهوری اسلامی اقدام کند داشته باشیم. ولی خوشبختانه آن‌ها حتی به اذعان خودشان در این زمینه ناامید شدند.

وزارت ارتباطات به عنوان یک نهاد تخصصی با بهره‌برداری از انواع استعدادهای علمی روز افزون باید آمادگی خود برای مقابله با این تهدید‌ها را بیشتر کند.

او تقویت حوزهٔ پژوهش و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را هم از دیگر اقدامات پیشنهادی‌اش دانست و گفت: با توجه به رشد بالای فناوری ارتباطات، یکی از نکات مهم در توسعه توجه به تحقیق و پژوهش است. بر همین اساس یکی از برنامه‌های ما تقویت پژوهش و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه دانش ارتباطات است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات بر حمایت از تولید تجهیزات ارتباطات هم تأکید کرد و ادامه داد: ‌ تلاش خواهد شد از بنگاه‌های خصوصی، بخش ICT حمایت شود.

او تعامل با مجامع جهانی را هم یکی دیگر از اقدامات پیشنهادی خود دانست و توضیح داد: توسعه سرمایه گذاری در دو بخش ارتباطات و فناوری و سرمایه‌گذاری در توسعهٔ باند از وظایف بزرگ حاکمیتی است که پیگیری خواهد شد.

او تأکید کرد: تبعات سرمایه گذاری در این بخش باعث افزایش ناخالص درآمد‌ها و صادرات خواهد بود. سرمایه‌گذاری در زمانی که شرکت مخابرات به بخش خصوصی منتقل شد یعنی در سال ۸۶، ۲۱۰۰ میلیارد تومان بود، اما متاسفانه پس از آن سیر نزولی پیدا کرد. با این حال ما تلاش می‌کنیم واریز مالیات اپراتور‌ها و سود دولت در بودجه عمومی تا پایان سال جاری به ۷ درصد برسد.

نامی پیگیری راه‌اندازی سازمان نظام مهندسی را مسأله دیگری دانست که به آن توجه خواهد کرد و گفت: حمایت از توسعه خط و زبان فارسی و اشاعه آن در فضای مجازی هم از مهمترین تأثیرات فرهنگی خواهد بود که به آن توجه می‌کنیم.

او به استفاده از امکانات لایه ژئو برای دریافت دلتای صوتی و تصویری و ساماندهی بازار فعالیت‌های پست هم اشاره کرد و ادامه داد: وجود پنج میلیارد ترافیک بالقوه که یک میلیون آن توسط پست منتقل می‌شود، یکی از مسائل مهم کشور است با تأمین زیر‌ساخت‌های مورد نیاز، اصلاح تعرفه‌ها، کاهش سیر مرسولات و ایجاد امکانات جدید، تأثیر موثری بر شاخص‌های مهم کشور، از جمله کاهش رفت‌وآمدهای شهری، مصرف حامل‌های انرژی و آلودگی هوا خواهد داشت.

وی با تأکید بر بحث تحقیقات در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در فضای ارتباطات باید به لایه‌های زمین توجه کرد و این لایه‌ها در قرآن بسیار به آن اشاره و ‌تأکید شده‌ است.

نامی ادامه داد: دانش امروزی نیز متوجه سه لایه زمین شده است که ما باید در زمینه تحقیقات و ارتباطات و فناوری به فضای ماورای جو توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: ضمن تشکر از نمایندگان برای سپردن این وزارتخانه راهبردی به اینجانب، باید در پاسخ به پرسشی درباره اطلاعات در زمینه نیروهای مسلح بگویم که این وظیفه تنها در بیرون از مرز انجام می‌گیرد و در درون کشور به اطلاعات مسلح ارتباطی ندارد.

با ۱۷۷ رأی موافق نمایندگان، محمد حسن نامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شد.

بنابراین، نمایندگان با ۱۷۷ رأی موافق از مجموع ۲۴۳ رأی گرفته شده با وزارت نامی بر وزارت اطلاعات و فناوری موافقت کردند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر