بازدید 23178
ایران چقدر از ذخایر نفت و گاز در میادین مشترک استفاده می‌کند؟

دریای خزر صفر درصد، خلیج فارس ۹ برابر کمتر از همسایگان

برداشت ایران از میادین مشترک نفت و گاز در دریای خزر و به ویژه خلیج فارس، همواره یکی از مهمترین موضوعات اقتصادی و راهبردی کشور بوده است، حال آن که در سالیان گذشته، کشورهای همسایه با بهره از توان سرمایه‌گذاران خارجی و بهره‌وری از تکنولوژی‌های مدرن و روز دنیا، سهم خود را از این میادین به شدت افزایش داده‌اند؛ اما جایگاه کشور ما در این میان به دلایل گوناگون در خور توجه نیست.
کد خبر: ۲۹۶۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۳ 07 January 2013

برداشت ایران از میادین مشترک نفت و گاز در دریای خزر و به ویژه خلیج فارس، همواره یکی از مهمترین موضوعات اقتصادی و راهبردی کشور بوده است، حال آن که در سالیان گذشته، کشورهای همسایه با بهره از توان سرمایه‌گذاران خارجی و بهره‌وری از تکنولوژی‌های مدرن و روز دنیا، سهم خود را از این میادین به شدت افزایش داده‌اند؛ اما جایگاه کشور ما در این میان به دلایل گوناگون در خور توجه نیست.

به گزارش «تابناک»، یکی از موضوعاتی که با توجه به شرایط کشور به ویژه در دوران تحریم باید به شدت مورد توجه قرار گیرد، برداشت از میادین مشترک نفت و گاز است. ناگفته نماند که تا همین جا نیز حتی پیش از اعمال تحریم بر کشور، عقب‌ماندگی چندین ساله ایران در برخی از این میادین، منجر به از دست رفتن سرمایه‌های کشور و رسیدن آن‌ها به دست همسایگان شده است.

اما این موضوع از آن جایی اهمیت دارد که میادین مشترک ـ که در محدوده فلات قاره دو کشور هستند ـ از دید حقوق بین‌الملل دقیقاً و مشخص، تعیین تکلیف نشده‌اند و آنچه درباره مشخص شدن وضعیت برداشت از این میادین در حقوق بین‌الملل وجود دارد، عمدتاً مربوط به عرف و رویه جهانی است.

همچنین در گزارشی که به تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در همین زمینه منتشر کرده، با اشاره به این وضعیت حقوقی در میادین مشترک، بررسی در خصوص جایگاه و وضعیت ایران در برداشت از این میادین انجام گرفته است.

در این گزارش آمده است: از نظر برداشت کمی از میادین مشترک نفت و گاز خلیج فارس، می‌توان این‌گونه پنداشت که همسایگان ایران در مجموع ۹ برابر ایران از میادین مشترک نفت و گاز بهره‌برداری می‌کنند.

در همین بخش از گزارش اشاره شده است که کشورهای همسایه ایران در خلیج فارس با بهره‌گیری از سرمایه شرکت‌های بین‌الملل و انعطاف پذیری سیاسی به طور روز افزون و با دانش فنی روز جهان در حال بهره‌برداری از این میادین هستند.

همچنین این گزارش درباره دریای خزر و رژیم حقوقی حاکم بر آن آورده است که کشورهای آذربایجان و ترکمنستان با استناد به خط مرزی فرضی آستارا ـ حسینقلی خان، یکجانبه اقدام به برگزاری مناقصه‌های بین‌المللی انعقاد قراردادهای مربوط به گسترش و بهره‌برداری از مخازنی کرده‌اند که در صورت تقسیم عادلانه دریای خزر، بعضاً به جمهوری اسلامی ایران تعلق خواهد گرفت.

در ادامه این بخش، با اشاره به توافقات انجام گرفته برای رژیم حقوقی دریای خزر، اشاره شده که مشترک بودن آب دریا برای دریانوردی به شدت به سود کشور روسیه پایان یافته است، زیرا این کشور بر خلاف دیگر کشورهای حوزه خزر، از ناوگان ماهی‌گیری و نظامی پیشرفته‌تری برخوردار است؛ افزون بر این که می‌تواند از این راه، بر بخش مهمی از منابع نفت و گاز بستر دریا اعمال حاکمیت کند.

همچنین اشاره شده که با این روش آذربایجان مالک انحصاری منابع نفت و گاز بسیار غنی دریای خزر به مساحت ۲۱ درصد کل بستر آن می‌شود که شامل چهار میلیون تن نفت، گاز و میعانات گازی خواهد بود؛ یعنی دو برابر روسیه و چهار برابر ایران.

نکته جالب توجه این گزارش درباره ایران است که بر پایه تقسیم بستر دریا، سهم ایران ۱۳ یا ۱۴ درصد خواهد بود که در این صورت، میدان نفتی البرز کامل به آذربایجان تعلق می‌گیرد؛ یعنی در این صورت، سهم ایران از منابع نفت و گاز خزر، تقریباً صفر خواهد بود.

گزارش یاد شده در ادامه آورده است، این وضعیت در دریای خزر و خلیج فارس به شدت به زیان کشور در بهره‌برداری از منابعی تمام شده که حق مسلم ایران است؛ اما به دلایلی از جمله وضعیت نا‌مشخص رژیم حقوقی این مناطق و همچنین ناتوانی ایران برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا، منجر به آن شده که سهم ایران در این مناطق بسیار نا‌چیز باشد.

دیروز محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور کشور، در بازدید خود از پارس جنوبی گفت تا پایان دولت دهم، بهره‌برداری از پارس جنوبی به دو برابر افزایش خواهد یافت؛ اما واقعیت آن است که حتی اگر این وعده رئیس‌جمهور نیز عملی شود و در حد سخن باقی نماند، عقب‌ماندگی ایران در میادین مشترک نفت و گاز شمال و جنوب فاحش و بسیار عمیق است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱۱
انتشار یافته: ۳۹
دولت به جای فکر 5 برابر کردن یارانه و 5000 تومن کردن بنزین خوب بود در این سالیان جلوی غارت نفت و گاز ما توسط همسایگان رو می گرفت که نفعش برابری می کرد با چند ده سال یارانه بازی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
بده می خوان اینجوری نفت رو بیارن سر سفره های مردم؟؟
بابا جون ما دست نخورده گذاشتیمش تا در مواقع ضروری اونو اهدا کنیم به روسیه یا کشوری دیگه تا شاید به قطع نامه های علیه ایران رای ممتنع بدن.
فکر می کنید غارت منابع ملی برای دولت مهمه؟
وقتی پول مترو تهران رو نمیده که هوا آلوده بمونه و 4000 نفر در سال بمیرن،وقتی جون آدم ها برای یک دولت مردمی و مهرورز و خدمتگزار (بخوانید بلای جان) مهم نیست می خواین غارت منابع ملی مهمه باشه؟
تحریمها کاغذ پاره ای بیش نیستند.....
حقمون
midunam ke nemizarin roo safhe vali be khoda rooze ghiamat masoolin bayad javabe in sahlengaria ro bedan na javabe inke chera dokhtare mardom rafte bud cofee shop!!
سوق دادن سرمایه های کشور به سمت استخراج بیشتر منابع طبیعی حتی در حوزه های مشترک یعنی آلوده تر شدن کشور به بیماری اقتصادی هلندی و توهم "نفحات نفت"!
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
بیماری هلندی اقتصاد به دلیل مدیریت نادرست مدیران اجرایی کشور ایجاد میشود در سرمایه گذاری نادرست یا استفاده نادرست از این منابع.
محمد جعفر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
آی کیوی خوانندگان در حد انیشتن! بابا این بنده خدا آخر جملش علامت تعجب گذاشته.....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
یعنی اینکه چون ما توان مدیریت مبابغ خدادی را نداریم اجازه غارت آن را به بیگانگان بدهیم؟؟؟؟
انعطاف پذیری سیاسی، جان کلامت این بود که ما 33 سال است نداریم و همه مشکلاتمان از جمله قضیه هسته ای هم بخاطر همین است.
همین مقداری هم که صادر میکنیم، دوباره پولشو میدیم به خارجی ها تجهیزات و تکنولوژی وارد میکنیم.
نصیب داخل هم میشود، رانت خواری و فساد و ناکارامدی دولتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
اشتباه نکنید پولشو میدیم سیگار (مرض) و عروسک وارد میکنیم
حالا هی بگویید تحریم ها هیچ تاثیری روی ما نگذاشته است. مطابق تحقیقات انجام شده ضرر ایران از این عقب ماندگی برداشت نفت و گاز فقط در جنوب کشور حداقل معادل 5 میلیارد دلار در ماه است به زبان ساده تر در صورت عدم وجود این تحریم ها و روابط دیپلماسی قوی در دنیا یا همین مقدار پول ایران قادر بود در هر ماه یک نیروگاه اتمی معادل نیروگاه بوشهر بسازد.
به دلايل گوناگون چيه برادر... همش از بي عرضگي و بي لياقتي مديران رده بالاست. هرچي نخبه بود توي صنعت نفت انتقال دادن اينور اونور. شايسته سالاري در صنعت نفت جاشو داده به فاميل سالاري... اينو همه کارکنان صنعت نفت تاييد مي کنن.
چرا ما با اينهمه بدبختي بايد زندگي كنيم؟چرا منابع انرژي ما رو در شمال و جنوب تاراج كردن و ما فقط بلديم شعار بديم و خودزني كنيم؟ چرا بايد تو اين شرايط سخت تحريم زندگي كنيم؟! تو رو خدا كسي جوابشو مي دونه؟!
پس چرا میگن ایران قدرت اول منطقه اس!!!!!!!!!
پاسخ ها
علی منصفی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
دوست عزیز قدرت فقط توی یه چیز خلاصه نمیشه و فاکتور های زیادی داره
به درك كاشكي همين 9 درصد هم نبود مگه كره اي ها و ژاپني ها و آلمان و اروپا نفت و گاز دارند و يا اينكه تا حالا داشتيم چيزي به ما مي رسيد
ديگي كه براي ما نمي جوشه ميخوايم سر سگ توش بجوشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
موافقم
فكر كنيد ما از اين منابع سهم داشتيم. پولش چي مي شد؟؟؟ تو جيب آقاييون. پس همون بزا سر سگ توش بجوشه
زمان شوروی هم ایران حق عبور از خط مرزی آستارا-حسینقلی خان را نداشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
همون زمان دریا 50-50 تقسیم شده بود! حالا همسایه چند پاره شده از سهم ما باید کم بشه؟! به نظر من ایران نباید حتی 1 درصد از 50 درصد خودش کوتاه بیاد، مشکل کشورهای دیگه به خودشون ربط داره!
واقعا گریه دارد . جالب است که داپم دم از پیشرفت میزنیم.چند روز پیش خواندم که صادرات ترکیه ۱۵۰ میلیارد دلار شده به خدا تا صبح خوابم نبرد نه از حسادت بلکه از این بی عرضگی و ندانم کاری
تو رو خدا 4 تا خبر دروغ و خوشحال کننده بذارید . الان وقت گفتن دروغ مصلحتی است . مردم مشکل روحی پیدا کردن با این همه نا کار آمدی . کاری که نمیتووند بکنند لا اقل دروغ بگید بهشون مثل کره شمالی احساس خوشبختی کاذب کنند!!!! .
مهم نیست ...
مهم اینه که ما خودکفا باشیم ...
مهم اینه شرکتهای داخلی خصوصی رو به حاشیه بکشونیم.....
مهم اینه یک عده از این سرمایه سود ببرن باقیش اگر سوخت و نابود شد مهم نیست
جالبه ایران یه وجب ساحل داره میگه مخازن بالای لنکران مال منه
وضعيت اينقدر شرم آور است كه از ارائه اعداد خود داري ميشود.
كشور قطر فقط در سال 2011 110 ميليارد دالار گاز از حوزه پارس جنوبي صادر كرده است!!!!!!!!!!!!!!!!1
زنده باد ایران عزیز...:مدیریت جهانی که میگن همینه .8 سال وقت کشی. هولوکاست بازی .عربها با پول ما افتادن به جونمون فردا هم آذربایجان و کردهای عراق. خدای نکرده نظر ما رو تابناک جون پخش نکنی
روزي از يكي از قديمي هاي آبادان پرسيدم بالاخره اسم اين رودخانه اروند روده يا شط العرب گفت چه فرقي ميكنه اسمش چي باشه مهم اينه كه اقتدارش دست كي باشه و كي بيشترين بهره برداري را از اينجا داشته باشه و بعد تعريف كرد از اينكه چطور نيروي دريايي ايران حدود چهل و چند سال پيش اقتدار اروند رود رو از عراق كه مدعي آن بود و با تمام خط و نشان ها يي كه صدام كشيده بود گرفت و صدام هم هيچ غلطي نتوانست بكنه و حتي از آن به بعد كشتي ها ي عراقي مجبور بودن با پايلوت ايران (پرچم ايران) وارد اروند رود بشوند اما حالا بعد از اين همه سال كه مدعي هستيم كه بسيار قدرتمند تر شده ايم اين سهم ما از آبها و منابع مشترك با همسايه هايمان هست كه حتي آذربايجان هم حق ما را در درياي خزر ميخوره .
درست است که نفت و گازمان را همسایه ها می برند در عوض انشالا تا چند سال آینده نیروگاه بوشهر افتتاح شده و برق حاصل از آن وارد شبکه برق کشور می شود و دهات اطراف آن را بهرمند می سازد.
ناراحت شدن مردم چه فایده ای داره وقتی پول همین نفتی هم که داریم 300 نفر دارن میخورن.
تابی جان فکرکنم هرخبری که بتونی بیننده جذب کنی میزاری هرچندصحت نداشته باشد
من خودم ارشد اسیای مرکزی وقفقازم درسته اوناباحمایت وسرمایه گذاری غربی ها بهره برداری انرژی خزر شروع کردن ولی به هیچ وجه واردحوزه 20درصدی ایران نشدن ایران بانیروی نظامی خود ازمنافع خودحفاظت کرده حتی کشتی اکتشافی BPکه وارد حوزه ایران شد جت های جنگی ایران به پرواز درآمدند وکشتی مجبور به ترک منطقه شد
درسته روسیه ازتکنولوژی بیشتری برای بهره برداری آبزیان برخورداره اما هنوز توافق نهایی صورت نگرفته
الان امارات ادعا می کنه جزایر سه گانه مال منه آیا ما دادیم
به شما اطمینان بدم به هیچ وجه ما از سهم 20درصدی خود کوتاه نخواهیم آمد
اگر توسط قطر و عربستان 9 برابر زیادتر از ما برداشت نشه، پس پول و هزینه تروریست ها در سوریه و سیستان و بلوچستان و ........ غیره را از کجا بدهند!!!!!!!؟ اخه یه حرفی مزنیدها
حالا معنی اینکه یک وجب از خاکمون رو به دشمن نمیدیم فهمیدم
منظور فقط سطح خاک بوده نه چیزی که زیر خاک وطنه
چه اقدامی مهمتر از برگرداندن واضافه کردن آبونمان مشترکین گاز که پس از هدف مندی یارانه ها حذف شده بود می باشد که بحمدالله انجام شد.
اینو همه می دونند ولی به هر حال همین که به ملت آگاهی بیشتر داده شود، جای شکر است.
ناراحت نشید عوضش ،در تورم و بیکاری و سرمایه گذاری خارجی و اقتدار منطقه ای و دیپلماسی و ارزش پول ملی و غیره و غیره وضع مان خوبه... نوشته بالا که اهمیتی نداره..
یکی از دوستان بنده مهندس راه و ساختمان با 20 سال سابقۀ کاری صادقانه هستند از بهمن ماه سال قبل تا الان سه بار شرکت محل کارش را در تهران و شمال عوض کرده و هر بار به دلیل کمبود اعتبارات عمرانی و عدم پرداخت حقوق و مطالباتش ناچار به تغییر شغلش شده است الان به دلیل مشکلات مالی و اجبار بازپرداخت وام مسکن دچار افسردگی شده و با اینکه همسرش تحصیلات عالی دارد و فرزندش در دبیرستان تیزهوشان در حال تحصیل می باشدَ، دچار اختلافات شدید خانوادگی شده و در مرز طلاق و جدایی از همسر قرار گرفته است و این را هم باید به آمار دستاوردهای دولت مهر پرور و عدالت پیشه و دارای سبک مدیریت جهانی و نخبه پرور افزود و به ولای علی همه به جنون مبتلا شده اند کاری کنید تا کار از کار نگذشته!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار