بازدید 61208
فرصتی که برای بازگرداندن خاک ایران از دست رفت

وقتی ایرانی‌ها در مدح لنین شعر هم گفتند!

دو دشمن از دو سو ریسمانی به گلوی کسی انداختند که او را خفه کنند. هر کدام یک سر ریسمان را گرفته، می‌کشیدند و آن بدبخت در میان تقلا می‌کرد. آن گاه یکی از آن دو خصم یک سر ریسمان را‌‌‌‌ رها کرد و گفت: ‌ای بیچاره من با تو برادرم و مرد بدبخت (ایران) نجات یافت. آن مرد که ریسمان گلوی ما را‌‌‌‌ رها کرده، لنین است.
کد خبر: ۲۹۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۱ 21 December 2012

اواخر آذر ماه، سالگرد روزهایی از تاریخ مشترک ایران و همسایه پهناور شمالی خود است که از دو زوایه متفاوت است؛ نخست این که در یکی از معدود مقاطع تاریخ ایران، مردم ایران به همسایه شمالی خود نگاهی مثبت داشته‌اند و دوم آن که می‌شود این احتمال را داد که فرصتی هر چند دشوار برای برگرداندن بخش‌هایی که به زور از ایران جدا شده، از دست رفته است.

در دوران روسیه تزاری، ایران و روسیه در آغاز دوره قاجار در جنگ‌هایی با یکدیگر درگیر شدند که در نتیجه شکست ایران، بخش‌های بسیاری از شمال ایران به زور از ایران جدا و شرایط سخت دیگری نیز به ایران تحمیل شد. بعدا و با تضعیف بیشتر ایران، در اوت ۱۹۰۷، انگلیس و روسیه تزاری قراردادی را در سن‌پترزبورگ امضا و ایران را میان خود به دو منطقه نفوذ تقسیم کردند.

شاه وقت (محمدعلی شاه قاجار) به روسیه و مجلس ـ که از عمر آن یک سال بیشتر نمی‌گذشت ـ به انگلستان نزدیک بود. با وجود این، مجلس پس از دریافت نسخه‌ای از موافقتنامه، آن را فوراً رد کرد و علی اصغر خان اتابک، نخست وزیر هنگام خروج از مجلس ترور شد. انگلستان بدون اعتنا به تصمیم مجلس، یک واحد نظامی به نام «اس. پی. آر» ایجاد کرد و روسیه نیز در منطقه نفوذ خویش واحد قزاق به وجود آورد.

این بی‌اعتنایی به استقلال ایران ادامه داشت تا اینکه در اواخر جنگ جهانی اول، کمونیست‌ها در روسیه انقلاب و رژیم تزاری را سرنگون کردند.

لنین که پیش از انقلاب در روسیه نیز در نوشته‌های خود از جنبش مشروطه در ایران حمایت می‌کرد، برای نشان دادن تفاوت خود با حکومت ظالم تزار‌ها، تصمیم گرفت، اعلام کند روسیه تغییر کرده و دیگر نمی‌خواهد به ملل پیرامون ظلم کند و به همین دلیل، روسیه در چند اعلامیه جداگانه قراردادهای تحمیلی دولت تزاری روسیه به ایران و امتیازهای به دست آمده از ایران را لغو و از بدهی‌های پولی ایران به روسیه صرف نظر کرد.

لنین شخصا در اعلامیه‌ای که به امضای او صادر شد، عهدنامه اوت سال ۱۹۰۷ انگلستان و روسیه مبنی تقسیم ایران به دو منطقه نفوذ را باطل اعلام و تأکید کرد، از این لحظه، هر گونه قرادادی که با استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و آزادی ایرانیان مغایرت داشته و آن را محدود کند، بی‌اثر و کان‌لم‌یکن است و همه را پاره کرده و دیگر وجود خارجی که بتوان به آن‌ها استناد کرد، نخواهند داشت.

ادعا می‌شود، اگر مقامات ایرانی که از تحولات آن روز جهان چیز زیادی نمی‌دانستند، از تغییرات عمیق در روسیه آگاه بودند و درخواست بازگرداندن مناطق جدا شده از ایران را به خاک خود مطرح می‌کردند، بعید نبود که انقلابیون پر شور روس به خاطر مشکلات فراوانی که در این منطقه داشتند، با درخواست ایران موافقت کنند.

استفاده‌ای که از این فرصت شد، آن بود که دولت ایران در مرداد ۱۲۹۷ (۲۷ ژوئیه ۱۹۱۸) در مصوبه‌ای، الغای قرارداد ترکمانچای و دیگر امتیازات واگذار شده به دولت روسیه تزاری را اعلام نماید و از جمله امتیاز کاپیتولاسیون برای شهروندان روسیه را لغو کند. البته پیش از آن و در فاصله کمتر از یک ماه از صدور اعلامیه لنین، روسیه نیروهای خود را از ایران بیرون برده بود.

بعد‌ها دو طرف در سال ۱۹۲۱، قرارداد جدیدی امضا کردند که در فصل نخست و دوم آن چنین آمده است: «... یک مرتبه دیگر رسما اعلام می‌نماید که از سیاست جابرانه دولت‌های مستعمراتی روسیه ـ که به اراده کارگران و دهقانان این مملکت سرنگون شد ـ نسبت به ایران تعقیب می‌نمود، قطعا صرف نظر می‌نماید. نظر به آنچه گفته شد و با اشتیاق به اینکه ملت ایران، مستقل و سعادتمند شده و بتوانند آزادانه در دارایی خود تصرفات لازمه را بنماید، دولت شوروی روسیه تمام معاهدات و مقاولات و قرارداد‌ها را که دولت تزاری روسیه با ایران منعقد نموده و حقوق ملت ایران را تضییع می‌نمود، ملغی و از درجه اعتبار ساقط شده اعلان می‌نماید».

هر چند با گذر زمان، روسیه کمونیست هم به اتحاد شوروی تبدیل شد و روشهای توسعه‌طلبانه قبلی را در پیش گرفت اما تغییر از دولت تزاری به یک دولت مدعی برابری و برادری چنان در جامعه ایران با استقبال مواجه شد که شاعران ایرانی حتی در وصف لنین مداحی نیز کردند!

در آغاز لنین پیامی به ملت‌های منطقه داد که در آن آمده بود: «رفقا، برادران، وقایع عمده در خاک روسیه در جریان است. خاتمه مجازات خونینی که از برای تقسیم کردن ممالک دیگران شروع شده بود نزدیک می‌شود. سلطنت وحشیانه که زندگانی ملل عالم را بنده خود قرار داده بود مقهور گردید. عمارت کهنه و پوسیده استبداد و بندگی در زیر ضربات انقلاب روس خراب می‌شود… حکومت مملکت در دست ملت است… روسیه در این مقصود مقدس تنها است… هندوستان دوردست که قرون متمادی تحت ظلم و فشار درندگان متمدن اروپا واقع شده بود بیرق انقلاب برافراشته… سلطنت غارت و زور سرمایه‌داران منقرض گردید.

مسلمانان مشرق، ایرانیان، ترک‌ها، عرب‌ها، هندی‌ها، تمام طوایفی که سباع حریص اروپا زندگی و دارایی و آزادی شما را در قرون متوالی مال‌التجاره از برای خود قرار داده و غارتگران جنگجو می‌خواهند ممالکتان را تقسیم کنند! ما اعلام می‌کنیم که عهدنامه سری راجع به تقسیم کشور ایران محو و پاره گردید و همین که عملیات جنگی خاتمه یابد، قشون روس از ایران خارج می‌شود و حق تعیین مقدرات ایران به دست ایرانیان تأمین خواهد شد… در این موقع که حتی مسلمانان هند که تحت ظلم و فشار بیگانه کوبیده و فشرده شده‌اند بر ضد ستمکاران شورش می‌کنند نباید خاموش نشست. فرصت را غنیمت و غاصبین را از اراضی خود دور اندازید. ما ملل مظلومه را برای استخلاص زیر پرچم‌های خود جای می‌دهیم.‌ ای مسلمانان روسیه،‌ای مسلمانان مشرق زمین، ما در این راه تجدید حیات عالم از جانب شما انتظار هم‌عقیدگی و مساعدت داریم».

در واکنش به این تغییرات ملک‌الشعرای بهار چنان بر سر ذوق آمد که در باره تغییر روابط دو طرف گفته است: «دو دشمن از دو سو ریسمانی به گلوی کسی انداختند که او را خفه کنند. هر کدام یک سر ریسمان را گرفته می‌کشیدند و آن بدبخت در میان تقلا می‌کرد، آنگاه یکی از آن دو خصم یک سر ریسمان را‌‌‌‌ رها کرد و گفت‌ای بیچاره من با تو برادرم و مرد بدبخت (ایران) نجات یافت. آن مرد که ریسمان گلوی ما را‌‌‌‌ رها کرده لنین است».

عارف قزوینی که این روز‌ها شعر وی با شروع «از خون جوانان وطن لاله دمیده. از ماتم سرو قدشان سرو خمیده.» مشهور‌تر است، لنین را «فرشته رحمت» نام نهاد و از او خواست قدم رنجه کرده و قدمش را روی «تخم چشم» عارف بگذارد. جالب این است که مانند ایرانی‌هایی که به شوخی گفته می‌شود بر سر قبر روسهای کمونیست و ملحد فاتحه خوانده‌اند، عارف نیز شعر در مورد لنین را با صلوات بر پیامبر آمیخته است!

ای لنین ‌ای فرشته رحمت

قدمی رنجه کن تو بی‌زحمت

تخم چشم من آشیانه توست

پس کـَرَم کن که خانه خانه ‌توست

یا خرابش بکن یا آباد

رحمت حق به امتحان تو باد

بلشویک است خضر راه نجات

بر محمد و آل او صلوات
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۷۲
انتشار یافته: ۵۰
بله
و الان هم فکر میکنن اگه تغییری در آمریکا یا اروپا رخ بده ما به سعادت و خوشبختی میرسیم،در حالی که اگر ضعیف باشیم،دنیا هم تغییر کنه باز ما همینی هستیم که هستیم
پاسخ ها
علیدوست
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
تا قوت را چه معنا کنیم ؟ اگرمراد از قوت داشتن سلاحهای کشتار جمعی باشد که الهی هزاران سال به چنین قوتی دست نیابیم اگر مراد دستیابی به بعضی فناوری های روز است شکار آرکیو 170 آمریکایی حاکی از قوتی است بس بالا و اگر مراد از قدرت نیروی انسانی است که ما سرآمد دنیا هستیم- جای تأسف آنجاست که آمریکاییها ما را غولی پنداشته اند که یکسره در صدد رفع چالش مهم خودشان یعنی ایران هستند و در یک مناظره انتخاباتیشان یک سره ایران ایران میزنند هنوز ما احساس ضعف میکنیم - این نشانه این است که بعضی دوستان به کلی خدا را فراموش کرده اند و باید باور کرد که دستی بالای همه دست هاست
کتاب "شرح زندگانی من" عبدالله مستوفی را مظالعه میکردم بسیار برام جالب بود وقتی که میگفت در ورامین، زارعین رو به زور برای شرکت در سخنرانی های پوچشون می بردند و چطور با هوچی بازی این بندگان خدا رو از کار زندگی می انداختند و هنگامی که درو محصول شروع میشد زارعین همه آنها رو تف و لعنت می کردند که چرا جلوی کشت و کارشون رو گرفته بودند.
لنین مرد بزرگی بود.در هر صورت ظرفیت فکری مردم خاورمیانه دز حدی نیست که بخواند راجع به اندیشمندان اروپایی نظر بدهند.بهتره راجع به نخبگان خود!!!نظر بدهند.
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
لنین همون کسیست که باعث مرگ میلیونها مردم روس شد وبا عث الگوی غلط برای کشورهای دیگه علیه مذهب
دقت کردین اکثر سیاسی های ما شاعر و اکثر شاعران ما سیاسی هستند .مملکت ما متفکر نداشت شاعر داشت!!!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
متفکران شاعر باشند عیب نیست ، برتری است : بهتر سخن خود را میان تعداد بیشتری از مردم پاکنده می کنند . به نظر شما دهخدا و بهار و عشقی و .... فقط شاعر بودند؟!
سلسله ی منحوس قاجار خیانت های بزرگی به ایران کردند مخصوصا اون محمدعلی شاه
پاسخ ها
منصور اف
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
آخه تو این نظر را از کجا در آوردی؟ فکر می کنی قاجار باید چیکار می کرد؟ زور داشت مگه بتونه مقابل تزار بی شرف مقاومت کنه؟ مگه کم جنگ کردند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
کدومشون منحوس نبودند؟پهلوی ها که دست نشانده انگلیس و آمریکا بودند؟حداقل قاجار در اوج فقر کشور، تونسته بودند کشور را مستقل نگهدارند و با نبود کوچکترین درآمد برای مملکت، کشور را مستقل اداره می کردند
این چرت و پرتا چیه نوشتین؟اونا چه لطفی به ما کردن؟کجای اشعار عارف چنین چیزایی نوشتن؟روسها از عزل با مردم ایران دشمن بوده و همیشه چشم طمع به وطن ما دارن.بس کنین،کم شایعه پراگنی کنین.میدونم انتشار نمیدین.ولی باید نوشت...
پاسخ ها
hamed
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
نظرت راجع به انگلیس چیه؟
اکبرعلی
| Malaysia |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
تا جایی که یادمه از عزل نبوده از ازل بوده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
به نظرم یک بار دیگه متن رو بخونی بد نیست دوست اندیشمند من.
انظر الاماقال و لاتنظر الي من قال ، "همیشه در برخورد با سخنان افراد به خود سخن بنگرید و هیچگاه به صاحب سخن توجه نداشته باشید ...
در زمان خود کار درستی بوده است. هر چند اگر فرصت را غنیمت می شمردند و متحد می شدند می توانستند سرزمینهای اشغالی را آزاد کنند
واقعا!!!!!!!!!!!!
خاك بر سر پادشاهان بي عرضه مملكت ما.مخصوصن قاجاريه كه خاك و آبروي مارا به باد دادند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
استادي داشتيم ميگفت اينها که قاجار را لعنت ميکنند مطلقا از تاريخ روسيه تزاري حتي يک سطر هم اطلاع ندارند اگر ميدانستند که آن گرگها بر اساس وصيت پطر عزم جزم کرده بودند براي دسترسي دائمي به آبهاي گرم خليج فارس تمام ايران را درسته ببلعند ولي انصاف دهيم اگر نبود مجاهدتها و جانفشانيهاي عباس ميرزا به همراه بسيج عمومي علماي شيعه، مطمئن باشيد امروز ايران يکي از جمهوريهاي خود مختار روسيه بود ولي با رشادتها و مقاومت آنها طمع روسها را بريدند تا به همان لقمه بسنده نمايند پس بهتر است دم درکشيم و از روي بي اطلاعي و تعصبات جاهلي نظري از روي نابحردي ندهيم
سپهوند
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
آخه این حرفا چیه بیخود از این خاندان تعریف و تمجید نکنید تمام فتوحات عباس میرزا یه قریه کوچیک بوده البته باز هم صدرحمت به خودش نه باباش وگرنه اگر فشار انگلیسهای ملعون نبود به قول معروف درسته قورتش میدادن اینم لطف خدا بوده
قاجار اوغلو
| Russian Federation |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
... گر تو بهتر می‌زنی بستان بزن!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
جواب ناشناس عزیز کاملا صحیح و منطقی است و از سایر دوستان خواهشمندم اطلاعات خود را زیاد کنند و الکی صحبت نفرمایند
همین که 100 سال پیش چنین کاری کرد و ما نتانستیم استفاده کنیم , خودش کار بسیار بزرگی هست و نباید این نوع حرکت لنین در زمانی که دموکراسی و آزادی و غیره وجدو نداشت , دست کم گرفت . چون اگر لنین این فرمان را نمیداد , کسی ه اعتراضی نداشت و او در واقع یک حرکت فراتر از زمان را انجام داد.
پاسخ ها
رامین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
اوهم وقتی این دلسوزیهاراسرمیدادکه هنوزضعیف بودواقتداروتوانمندی چندانی نداشت ودنبال حامی وپشتیبان وهمراه میگشت وگرنه خیلی هم دلش بحال ایران وایرانی نسوخته بود.
آن قدر به فکر هولوکاست یهودیان بودید که هولوکاستهای ایران را فراموش کردید.
پاينده ايران. قدر متقين آنكه استنباط حقوقي ميشود سرزمي نهاي شمالي ايران غير قانوني از ايران جدا شده اند و بايد به كشور ايران ملحق شوند. چرا اين نتيجه جدي را صريح نمي نويسيد؟ ضمن آنكه پس از جنگ اول در ورساي هم گروه هايي از ايران و آذربايجان جدا شده از ما، براي الحاق دوباره به ايران رفتند ولي انگليس مانع از حصول نتيجه شد. ما خيلي دلمان براي برادران جدا شده از مادرمان -ايران- تنگ شده است. آرزومند بازگشت يوسف هاي خود در اران و شكي و شروان و بادكوبه هستيم. دل ما از غم فراق بحرين هم خون است . آه از فراق خراسان بزرگ كه نامش را افغانستان گذاشتند و سوز جگر از سيستان بزرگ كه با آن پاكستان ساختند. مرز واقعي و طبيعي ما از سيحون است تا به قققاز و از سند تا فرات.
پاسخ ها
رامین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
آفرین،جاناسخن اززبان ما؟! که کم گفته ام ازته قلب مامیگویی.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
واقعا که زیبا گفتی احسنت لذت بردم
ناشناس
| France |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
عصر توسعه طلبی سرزمینی به پایان رسیده ؛ بزرگترین ارتش دنیا هم نمی تواند چنین کند . الآن برتری فرهنگی ( اندیشه ی برتر و نوآور ) و اقتصادی ( تکنیک برتر ، تولید بیشتر و کم هزینه تر .... ) تعیین کننده است . عصر ما عصر شبکه های اقتصادی و فرهنگی فراملی است .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
دوست عزیز دیگه اون دوران به سر رسیده.در عین یکی شدن دنیا به عنوان دهکده جهانی ، هر ملتی سعی داره استقلال خودش رو حفظ کنه
همينو اداره كنيد زرنگيد.
MAN FEKR MIKONAM YEKI AZ ZAIF TARIN VEZARATKHANEHAYE MA VEZARATE KHAREJE AST CHON NA TAVANMAND AST VA NA EKHTIAR DARAD.
ما همیشه از زمان عقب هستیم . آنهم به خاطر مسائل پوچ و کم ارزش
متأسفانه شما مسائل را خارج از کانتکست بررسی کرده‌اید. این حق نیست. در آن زمان که کشور اشغال شده بود انقلاب روسیه باعث باز شدن یک کورسوی امید برای ایران شد. و الا معلوم نبود که دیگر ایرانی وجود داشته باشد.
كتكي كه درمسيرتاريخ خورده وسرزمينهاي ما بتاراج رفته احساساتي شدن مردم ومرعوب شدن افرادتاثيرگذارمان درمقابل دول قدرتمند بوده است
lenin be khatere marefat in karo nakard dar gire jange aval bood va tagheere nezame dakhelishoon ina hich vaght ba ma khoob naboodan o nistan
میدونم که تابناک نظر من رو انعکاس بده ولی میگم
دوستای عزیز بهترین موقعیت ما برای باز پسگیری سرزمینهای از دست رفته شمالی سال 1370 شمسی بود که زمان از بین رفتن جماهیر شوروی بود و همه سرزمینهای اشغالی او از شوروی جدا شدند و کشورهای جدا شده ایران نیز تمایل زیادی به یکی شدن سرزمینها داشتند ، بطوری که در آن زمان صدها نفر از کشور آذربایجان بعلت آشوب در مرز ایران و آذربایحان کشته و دستگیر شدند ولی متاسفانه آن زمان به علل مختلف (که اگر نام ببرم باعث حذف نظرم خواهد شد ) دولت آن زمان ایران نتوانست از این موقعیت طلایی استفاده کند
ارمنستان آذربایجان تاجبکستان گرجستان ترکمنستان
برای همین مرحوم شریعتی می گفت ستار خان بی سواد بود ولی روشنفکر بود. عارف قزوینی عالم بود ولی روشنفکر نبود!
حالا زدن این حرفها غیر از روشن کردن آتش ادعاهای ارضی و یک جنگ چیزی دگر در پیش ندارد . هوشیار باشیم ودر این ورطه ها غوطه ور نشویم بهتر است . نظام ایران باید به نحوی در جهان عملکرد داشته باشد تا کشورهایی که مورد ادعا هستند خود داوطلب ضمیمه شدن به ایران عزیز را داشته باشند. توجه کنید که فرهنگ اکثرآدمهایی که در آذربایجان زندگی می کنند به چه مقدار با ما تفاوت پیدا کرده است آیا می توان این خلا های فرهنگی را براحتی پر نمود . پس احساساتی نشویم بهتر است و این ملت و مملکت را خوب اداره کنیم ، اضافه کردن خاک پیشکش .
البته اگر به جای اینکه ایران میلیونها تبعه بیشتر
و هزاران کیلومتر وسعت افزونتر داشت همین
جمعیت فعلی از رفاه نسبی و آینده ای روشن
بهره مند باشد به مراتب بهتر است .
کاش به جای افسوس خوردن هر کس در هر موقعیت اجتماعی که دارد با جان و دل و همه
توان به وظایف محوله اش عمل کند .
اكنون چه بايد كرد ؟سياسيون بايد از فرصت هاي مناسبي كه بدست ميايد استفاده كنند
هر ملتی باید به فکر مافع کشورش باشد و باید بدانیم از دیگران برای ما آبی گرم نمی شود بیائیم به ایرانی باغیرت خودمان باور داشته باشیم لنین خوب یا بد و قاجار خائن یا وطن دوست , همه اینها مربوط به گذشته است از درس بگیریم و مملکتمان را بسازیم
روسها با شعار وسوسه‌کننده‌ای انقلاب کردند اما پس از یک دهه و استقرار حکومت، بلایی بر سر ملل روسیه آوردند که تنها در دوره جنگ جهانی دوم تعدیل شد. چون بلای دیگری جان مردم را می گرفت. یکی از روزنامه‌نگاران روس می‌گفت که در دوره شوروی 68 میلیون نفر در تصفیه‌ها، تبعیدها و جنگ‌ها کشته شدند. بسیاری از این کشته شدگان، اقلیتهای مسلمان روسیه بودند. خداوند استقلال هیچ کشوری را از دستش نگیرد.
بقول دکتر شریعتی باید شرایط زمان ومکان را دید اگر انقلاب روسیه انجام نشده بود ایران از هم می پاشید وچون لنین این کارها را انجام داد از ذوق شاعران چنین کردندوسیاسی نبودن
این لغو یکجانبه قراردادهای استعماری، یک بازی ایدئولوژیک برای نفوذ در منطقه خاورمیانه و هند در برابر انگلستان بود. سیاستمدار بزرگی چون محمدامین رسولزاده نتوانست استقلال آذربایجان را در برابر تجاوزگری روسیه حفظ کند. در متن قرارداد ترکمنچای و گلستان هم حرفی از مدتدار بودن استیلا بر قفقاز جنوبی نیست. زمینی که باخون گرفته شده است، جز با خون باز پس داده نمی‌شود حالا کی میخواست با روسیه بجنگد؟ نوکر سفارت هلند؟ پسرش که خاک بحرین را بی آنکه خونی ریخته شود از دست داد. لایق این نوشته جز فحش نبود، ولی خب.. شیطانا لعنت!
تنها راه سعادت ملت ما و همه ملل تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) است و لا غیر
خاکی که با زور پس گرفتن با زور باید پس گرفت.یه زمانی زور توپ و تفنگ بود الان قدرت اقتصادی اگه ما اقتصادمون قوی باشه مردم اون سرزمینها خودشون دودستی خاکشون به مام میهن بر میگردونن
پاینده باد ایران از دریای مازندران تا خلیج همیشه فارس
کور باد چشم بدخواه و دشمن حقیر
به امید پیروزی حق بر باطل و نابودی کامل امریکا و انگلیس
چرا می گویید آمریکا، الآن همه فکر کی کنند چین فرشته رحمت است !
به روسیه تحت هیچ شرایطی نباید اعتماد و اطمینان کرد . این وصیت بنده بعنوان خدمتگزار کوچک ایران زمین است . باور کنید الان هم نوادگان تزار با اون پوتین های ناقلا در طمع آب های گرم خلیج فارس می باشند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار