بازدید 49637
روند سرقت میراث فرهنگی‌مان ادامه دارد؛

«تار» ایرانی در حضور مسئولان وطنی به نام جمهوری آذربایجان ثبت‌شد!

شاید عجیب و حتی خنده‌دار باشد که «تار» به رغم ریشه پایدارش در ایران و با علم به اینکه سازهایی مانند «گیتار» اروپاییان و «سیتار» هندیان دست‌کم بخشی از نامشان را از آن به عاریت گرفته‌اند، از سوی یونسکو به نام جمهوری آذربایجان به ثبت رسیده باشد (!) اما شنیدن از ثبت جهانی یک ساز با نام فارسی به نام یک کشور غیر فارسی زبان، کجا و دانستن این نکته که در زمان ثبت، نمایندگان کشورمان در محل بوده‌‌اند، کجا؟!
کد خبر: ۲۹۰۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۶ 11 December 2012
هر چقدر که نام این ساز، ایرانی بودن آن را فریاد می‌زند، کوتاهی مسئولان میراث فرهنگی ما از یک سو و دست‌درازی مسئولان دیگر کشور‌ها از سوی دیگر، کافی است تا میراث تاریخی کشورمان در جلوی دیدگان مسئولان ایرانی به یغما رفته و تنها برای ما آه بماند و افسوس!

به گزارش «تابناک»، همزمان با تغییر و تحولات در ریاست سازمان میراث فرهنگی کشور، مسعود علویان صدر، معاون این سازمان، از ثبت جهانی پرونده «قالی‌شویان مشهد اردهال» در هفتمین اجلاس کمیته میراث معنوی در پاریس (سوم تا هفتم دسامبر مصادف با سیزدهم تا هفدهم آذر ماه) خبر داده و پذیرش تنها پرونده ارائه شده توسط ایران به این اجلاس را افتخار جهانی دیگری برای میراث فرهنگی کشورمان خطاب می‌کند تا هنوز فرصت خوشحالی از این اتفاق دست نداده، خبر برسد که در‌‌ همان اجلاس، سازی به نام جمهوری آذربایجان به ثبت رسیده که در سراسر جهان با نام ایرانی‌اش شناخته می‌شود؛ تار!

ساز تار در حالی در فهرست میراث ناملموس بشری یونسکو به نام کشور آذربایجان به ثبت جهانی رسید که به گفته معاون میراث فرهنگی کشور، در این اجلاس «یداله پرمون»، مدیر مرکز منطقه‌ای میراث معنوی یونسکو در آسیای مرکزی و غربی و «محمدحسن طالبیان»، مدیر دفتر تدوین پرونده‌های ثبت جهانی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران بودند.


برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید


این ماجرای تلخ هنگامی عجیب‌تر جلوه خواهد داشت که به اطلاعیه یونسکو درباره آن مراجعه کنیم؛ جایی که درمی‌یابیم «ساز تار» به مفهوم مطلق آن ـ و نه نوع خاصی از آن ـ همراه با همه فنون ساخت و شیوه‌های نواختنش بدون اعتنا به ایران و حتی دیگر کشورهای منطقه به نام جمهوری آذربایجان به ثبت رسیده است.

رضا مرادی غیاث آبادی، پژوهشگر و نگارنده کتاب «فرهنگ نامه ایران باستان» در تشریح این ماجرا در وب‌سایتش (پژوهش‌های ایرانی) می‌نویسد: این اتفاق در حالی صورت می‌پذیرد که مرکز مطالعات منطقه‌ای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس به تازگی و با بوق و کرنای فراوان در ایران راه‌اندازی شده بود ... [اکنون] مسئولان ایرانی این کمیته و نیز مسئولان ذی‌ربط سازمان میراث فرهنگی هر اندازه که به دلیل این اتفاق و بابت ناتوانی و بی‌مسئولیتی و بی‌کفایتی خود شرم‌زده باشند، باز هم کم است.


نقش تار روی پیکره گلی از تمدن‌های ماقبل کورش، دوره عیلامی میانه، اواخر هزاره دوم قبل از میلاد، کشف شده از شهر شوش - موزه لوور

بهروز وجدانی، پژوهشگر موسیقی در این‌باره به ایسنا می‌گوید: این پرونده از سوی جمهوری آذربایجان به یونسکو ارائه شده، در حالی که پیش از پدید آمدن کشوری به نام جمهوری آذربایجان، ایران «تار» داشت. اشکال کار در یک پسوند است؛ این ساز باید با نام «تار آذربایجانی» به ثبت می‌رسید، در حالی که در فهرست میراث معنوی، تنها از عنوان «تار» استفاده شده و باید به این نکته هم توجه داشت که تار آذربایجان از نظر شکل، تعداد سیم و شیوه نوازندگی با تار ایرانی متفاوت است.

این سخنان به حقیقتی اشاره دارد که انکارکردنی  نیست، چه جمهوری آذربایجان کنونی ـ و حتی بسیار فراتر از آن ـ تا قبل از قراردادهای ننگین ترکمانچای و گلستان، بخشی از سرزمین باستانی ایران بوده و قرن‌ها تبادل فرهنگی رایج در این سرزمین بسیار فراتر از تشابهات سازهای سنتی در آنهاست؛ از این روی، همواره تار نیز سازی مشترک بین ایران و سایر کشورها مانند ارمنستان، آذربایجان، تاجیکستان، گرجستان و ... معرفی شده است؛ اما از سوی دیگر، اینقدر ایرانی به شمار می‌آید که بدون تغییر نام در سایر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و شکل امروزی‌اش را هم مرهون یکی از اساتید موسیقی ایران است.

بد نیست که بدانید: درویش خان، استاد موسیقی زمان قاجاریه، در دوم آذر سال 1305 زمانی که با درشکه در حال بازگشت به منزل بود، با یک خودرو تصادف کرده و جان به جان آفرین تسلیم کرد تا به روایتی، نخستین جان باخته حوادث رانندگی در کشورمان لقب بگیرد!
صحبت از استاد غلامحسین درویش (ملقب به درویش خان) است که در سال ۱۲۵۱ هجری خورشیدی در تهران زاده شد و به دلیل مهارتش در سه تار نوازی، تار را از سازی با پنج رشته سیم (دو سیم سفید، دوسیم زرد، و یک سیم بم) به سازی با شش رشته سیم (شکل امروزی) ارتقا داد و هنوز که هنوز است، این ساز به این شکل در موسیقی اصیل ایرانی و سایر کشورها خودنمایی می‌کند؛ هرچند شاید کوک آن و حتی شیوه در دست گرفتنش در برخی کشورها متفاوت شده باشد.

بدین ترتیب، این نظریه که شاید در ماجرای اخیر با «اشتباه در ثبت عنوان ساز» روبه‌ىو باشیم که حتی ممکن است جبران شدنی هم باشد، رد شده و البته هر گونه گمان درباره سهوی بودن این اتفاق نیز مردود است، چراکه ساکنان کشور کوچک شمال غربی ایران، نه تنها اعتقادی به استفاده از نام «تار آذربایجانی» ندارند، بلکه ادعایشان نسبت به مالکیت «تار» را حتی به تازگی در قالب چاپ تمبر هم نشان داده‌اند؛ و شگفت آن که قرابت زمانی زیادی بین تاریخ انتشار تمبر و تاریخ ارائه درخواست جمهوری آذربایجان برای ثبت جهانی تار به چشم می‌خورد.


برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید

البته غیاث آبادی بر این باور است که این اتفاق نه تنها نه درباره ساز تار، که برای ثبت جهانی قوش‌بازی و شکار با شاهین نیز روی داده است. وی می‌نویسد: این آیین و میراث کهن که در ایران نیز شواهد فراوانی از وجود آن در گذشته و حال به دست‌ آمده و سنگ‌نگاره‌ها و تابلوهای نقاشی متعددی از آن برجای مانده است، در حالی بدون یادکرد از ایران ثبت شده که نام کشورهای امارات متحده عربی، استرالیا، بلژیک، چک، فرانسه، مجارستان، کره، مغولستان، موروکو، قطر، عربستان سعودی، اسپانیا و سوریه در آن به چشم می‌خورد.


    نقش فتحعلی‌شاه و شاهین، سنگ‌نگاره قاجاری چشمه‌علی، شهر ری

به عبارتی بهتر، مدیران میراث فرهنگی در شرایطی از ثبت جهانی یکی از میراث های فرهنگی کشورمان در اجلاس سالانه یونسکو سخن به میان می‌آورند که در همان اجلاس، سی و پنج میراث فرهنگی دیگر نامزد راهیابی به فهرست جهانی بوده‌اند که دست بر قضا در دو مورد نام کشورمان به شکلی بسیار سؤال برانگیز از قلم افتاده و طرح آن دو مورد در نشست هم، نکته خاصی برای اعتراض به ذهن نمایندگان کشورمان متبادر نمی‌کند و اگر تعارف را کنار بگذاریم، چه بسا با رأی موافق ایشان هم روبه‌رو شده است!

بد نیست بدانید: مطالب سایت ویکی پدیا به این دلیل که توسط خوانندگان قابل ویرایش است، در سراسر جهان منبع قابل اعتمادی برای دستیابی به اطلاعات درست نیست؛ اما هنگامی که هیچ مرجع اینترنتی برای معرفی واقعیت‌ها در دنیای رو به گسترش اینترنت (مثلا معرفی صحیح میراث فرهنگی کشورمان) در دست نیست، مراجعه آن‌گاه حکم تنها راهکار موجود را خواهد داشت. با این مقدمه، ساز «تار» در این سایت به زبان‌های فارسی، آلمانی، اسپانیولی، فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی، روسی، پرتغالی، ترکی و شاید زبانهای دیگر، (دست‌کم تا لحظه تنظیم این خبر) به نام ایران و چند کشور دیگر ثبت شده و نه تنها در برخی نسخ نام آن با رسم‌الخط فارسی هم به چشم می‌خورد، بلکه سرآغاز پیدایش آن نیز در برخی زبان‌ها ایران آمده است.
البته غیاث آبادی می‌گوید،  فرهنگ مشترکِ میان مردم یک منطقه قابل جداسازی نیست؛ فرهنگ مردم، مرزهای ساختگی و نوظهور کشورها را به رسمیت نمی‌شناسد و چونان جویباری زلال در همه جا جاری و روان است. مردمان کشورهای امروزی ایران و جمهوری آذربایجان یک جان واحد در دو کالبد جدا افتاده هستند. مردمانی با پیشینه تاریخی و فرهنگی مشترک که هزاران سال در غم و شادی خود شریک بوده‌اند و مشترکاً به زخمه تار و آوای سوزناک آن پناه برده‌اند. برای فرهنگ و داده‌های فرهنگی کهن نمی‌توان شناسنامه مالکیت صادر کرد، بلکه تنها می‌توان برای حفظ و تداوم آن کوشید. چنین روش‌ها و رویکردهایی نه تنها موجب استحکام همبستگی مردم و پاسداشت فرهنگ‌ها نخواهد شد، که بر طبل تفرقه و جدایی خواهد کوبید و نزاع‌ها و تمامیت‌خواهی‌ها و جریان‌های استعماری و ویرانگر ملی‌گرایانه را گسترش و دوام خواهد داد. فرهنگ را نمی‌توان و نباید بازیچه سیاست‌های روزمره کرد.

و در پایان می‌نویسد: این گونه رخدادها و کارکردها هشدار برای برخی از هموطنان ماست که بیش از اندازه لازم و درخور به چنین فهرست‌هایی اهمیت ندهند و دچار ذوق‌زدگی‌های کاذب ناشی از آن نشوند. چنانکه پیشتر به هنگام ثبت نوروز در فهرست یونسکو نوشته بودم، ثبت شدن یا نشدن در فهرست جهانی گره چندانی از کار ما نخواهد گشود، بلکه پاسداشت و احیای میراث معنوی رو به نابودی، وظیفه ملی و فوری همهٔ ماست؛ نگارنده از کسانی نیست که هر چیزی را درست یا نادرست به ایران می‌چسبانند و عادت به زنجه‌موره‌های بی‌حاصل یا احساس غرور کاذب دارند؛ اما واقعیت‌ها و انصاف هم چیز بدی نیست. ساز تار بخشی از فرهنگ کهن مردمان مشرق‌زمین، کشور و فلات ایران و همه سرزمین‌های پامیروایرانی و قفقاز است. در هر صورت لازم بود که اعضای آن کمیته اشاره‌ای به نام ایران و دیگر کشورهای منطقه می‌کردند و یا دست‌کم به این نکته مهم می‌پرداختند که چرا این ساز بومی و ملی جمهوری آذربایجان، یک نام فارسی دارد و نه نامی به زبانی دیگر و چرا نام‌های «گیتار» و «سیتار» و انواع دیگر آنها از نام فارسی «تار» گرفته شده است؟ بد نبود اگر توجهی به نگاره‌های باستانی تار و نوازندگان آن می‌شد تا دانسته شود، کهن‌ترین نمونه‌های تار از کدام نواحی و سرزمین‌ها به دست آمده و حوزه پراکندگی آن چگونه بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۷۵۷
انتشار یافته: ۲۰۸
مگه هویتی هم مونده برای ما
دلار چنده ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
هویت چه ربطی به دلار داره ؟؟
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
من یک سوال دارم از تابناک عزیز و خواهش میکنم خودش پاسخ بده به سوال: آیا نمی شود مسئولین ی که با کوتاهی خود سبب این امر شده اند را باز خواست کرد؟ آیا می توان از طریق همین تابناک پیگیری این کوتاهی ها بود؟ سپاس
نويسنده اين مقاله يك طرفه قضاوت كرده ........
وقتی خودمان ارزشی برای میراث فرهنگیمان قایل نیستیم وحتی به تاریخمان بی توجه هستیم وانرا پاک میکنیم از بیگانگان نباید انتظار داشت
چرا برای قالیشویان اردهال ارزش قائلند. برای ساز ایرانی نه؟
چو آلات لهو و لعبه؟
منتظر بقیه سازها هم هستیم.
وقتی مولانا و بوعلی سینا و ورزش چوگان و ..... ایرانیه دیگه به نام کشورهای دیگه ثبت میشه، نشان از حرکت تعمدی مسولان میراث فرهنگی داره
با سلام
بي ترديد تنها خاينين جدايي طلباز اين مساله خرسندند و خود را به بي تفاوتي ميزنند. البته ناگفته نماند كه حالا اين آذريها هستند كه بيشتر با اين ساز اجرا ميكنند و صاحب نظر شده اند ولي اين به معني مصادره كردن پيشينه آن نمي باشد . مثل اين است بگوييم چون ما در تكواندو صاحب عنوان هستيم پس پيشينه تكواندو از آن ماست. اين يك دزدي آشكار است ..........
آيا آن سازي كه توسط مرد ايلامي بر سينه فشرده شده در حقيقت طرز نواختن " ساز " عاشيقهاي آذربايجان نيست ؟ در نواختن ساز فارسي هيچوقت ساز بر سينه فشرده نمي شود و اين از خصوصيت نوازندگان آذربايجان است . ضمنا تاريخ پارسيان از 2500 سال بيشتر تجاوز نمي كند و آن نوازنده عيلامي ربطي به نوازندگان پارسي ندارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
صحبت از ایرانی بودن است نه پارسی و آذری و .... بودن.ایرانیت مفهومی بالاتر از قومیت است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
دوست گرامی؛ تاریخ یران باستان به حدود 8000 یا 9000 سال پیش هم بر میگرده، اما به دلیل در دست نبودن مدارک متعدد و مستدل ما نمی تونیم قطعا بگیم ایران صرفا 2500 سال تریخ داره. ایران 2500 سال تاریخ ثبت شده در صورتی که خیلی از شهرها مثلا میبد قلعه ای داره که قدمتی در حدود 6000 سال پیش( دوره ماد ها) دارد. یا شهر هگمتانه که تاریخی در حدود 5000 ساله داره و یا تپه های سیلک که تاریخی در حدود 8000 سال داره. رجوع شود به کتاب ایران سرای جاویت نوشته گریشمن و ترجمه مرحوم ذبیح الله منصوری.
متاسفم که مطالعه ات در این زمینه ضعیف و صفره
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
خجالت بکش
متحیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
ما همه مون سرمون رو مثل کبک زیر برف کرده ایم
شما که تاریخ ایرانیان رو 2500 سال میدونی، یه کم بیشتر مطالعه کن...مثلا کسی در مورد تمدنی که در جیرفت کرمان در تپه های کنار صندل کشف شده چیزی میدونه؟
پس کمتر به قومیت بپرداز و بیشتر به حقیقت نزدیک شو دوست گرامی
شیرازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
بله پارسها ساز را در بغل میگیرند ومیزنند آذریها به سینه میچسبانند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
در ایران هم اگر شما به عکس های نوازندگان دوران قاجار توجه کنید تار را به سینه میچسپاندند اما پس از آشنایی با شیوه غربی آن را بر روی پا میگذارند.
مینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
با نظر شما کاملا موافقم تار یک ساز اصیل ترکی هست
آريا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
خانوم مينا نظرتون واقعاً خجالت آوره و نشان از بي هويتي شماست. بهتره بدونيد تا 150 سال پيش همين آذربايجان جزئي از خاك ايران بود.
پیمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
من هم تا اونجایی که می دونم تار یک ساز آذربایجانی است.
جابیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
قبل از 2500 سال این ترکها بودند که در ایران حضور داشتند و این ساز هم متعلق به آنهاست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
این تصویر بیشتر به قوپوز (ساز عاشیق های آذری) شبیه است و اگه اشتباه نکنم این تصویر مال سومری هاست که در فرهنگ و موسیقی شباهت زیادی به ترکهای آذری داشته اند . این شباهت در واژه ها ی سومری و ترکی اوغوزی که ریشه ترکی آذری است ، بسیار چشمگیر است وحتی می گویند اسم سومر را ترکها بر روی این قوم گذاشته اند و در اصل چومر بوده که در ترکی به معنای مردان گلی ( چوم +ار) است چون ظاهرا" انها در ساخت اشیاء گلی متبحر بوده اند.
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
تازمان قاجار تار بر روی سینه بود اما استاد بزرگ علی اکبر خان شهنازی تار را به روی پا اورد تا کنترل بر روی ساز بشیتر شود وبا تکنیک بیشتری نواخته شود واگر مقایسه بین این سبک وسبک تار بر روی سینه کنید متوجه تغییر می شوید وما چون صاحب این ساز بودیم توانستیم این تغییر بسیار خوب وبزرگ را ایجاد کنیم روح استاد شهنازی شاد
در ايران که موسيقي حرام بوده تار را براي چه منظوري مي ساختند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
با تاسف باید پذیرفت که این ساز متعلق به جایی هست که زنده است و صدایش شنیده می شود.
مبارکشون باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
اول قرار نبود عاشقان را بکشند
بعداً قرار شد که عاشقان را بکشند
وقتی که ساز در ایران حرام است این امر کاملا طبیعی میباشد
ما هم باید آذربایجان را به نام ایران ثبت کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
آذربایجان تکه کوچکی از ایران است .
اگر وطن فروشی عده ای از دشمنان ایران نبود
اکنون آنهم ایران بود و ایران خواهد شد بزودی زود .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
خیلی باحال بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
آذربایجان عزیز به زودی پس از چندین سال به آغوش گرم ایران برمیگردد .
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
وحد پول همين آذربايجان كوچيك 3500 تومنه حالا تو كجايي آقا...
این پارسها دوست دارند همه کائنات به اسم آنها باشد.
مولوی در افغانستان زاده شده، در ترکیه هم به رحمت خدا رفته.
پارسها اصرار دارند که مولوی ایرانی است.
البته اشعار زیادی از مولوی در حوزه زبان فارسی است ولی خود شاعر لزوماً فارس یا ایرانی نیست.
ایران با مرزهای فعلی اش مشخص می شود.
و گرنه با اینهمه تغییر مرزها، یک نفر همزمان متعلق به چند کشور می شد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
آقای محترم بحث ما بحث ملی است. در این کشور فرقی میان ارک و پارس نیست. همه زاده این وطن هستیم یعنی ایران. شما اگر کاسه داغنر از آش هستید بحثی دگر است. اما من و امثال من دلمان به همان میراث ایران گرم است. میراث کهن . بدین ترتیب اگر باشد باید انتظار داشت سما و امثال شما ستار خان و باقر خان را هم ایرانی نشناسید. هر کس با هر زبان و فرهنگ و اندیشه ایی که در ایران زندگی میکند و در این مکان مقدس بزرگ میشود یک ایرانیست.
ارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
دوست گرامی مرزهای فرهنگی را با سیاسی اشتباه نگیریت .
داوود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
چه خوش گفته هرکه گفته « وقتی آب سر بالا بره قورباغه هم ابو عطا می خونه»
هادي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
هنگامي كه مولانا به دنيا آمد كشوري به نام افغانستان نبود و هنگامي هم كه از دنيا رفت تركيه وجود خارجي نداشت.
افغانستان و تركيه قرنها بعد به مدد بريتانيا پا گرفتند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
آفریین ! تازه اگر به زبان باشه ابن سینا هم عربه ! چون همه نوشته هاش عربی بوده !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
مولوی متعلق به ایران و افغانستان هست اما هیچ ربطی به ترکیه نداره. در جایی به دنیا آمده که متعلق به ایران بوده و به زبان فارسی روان شعر سروده، ربطش به ترکیه در چیست؟
(بزرگان همواره در حال سفرند)
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
مولانا یا مولوی در بلخ زاده شد بلخ امروز جزیی از تاجیکستان است ودر زمان مولانا از شهرهای مهم خراسان بزرگ بوده .حدود شصت تا هفت هزار بیت او فارسی است و تنها حدود هزار بیت عربی و کمتر از پنجاه بیت به زبانهای یونانی/ترکی(اغلب به طور ملمع در شعر فارسی) شعر دارد. پارسی گو گرچه تازی خوشتر است عشق را خود صد زبان دیگر است ویکی پدیا
مهم ایرانی بودن مولانا است وایران تنها متعلق به پارسها نیست
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
قابل توجه وطن فروشان محترم :
کلمه ایران مخفف چندین قوم و طایفه در سرزمین پهناور بوده که نام گذاری هوشمندانه بوده و مختص به زبان فارسی و ترکی . لری . کردی نبوده همه زبانها و ادیان را در بر میگرفته و همه از حقوق مساوی بر خور دار بودند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
طبق نوشته ویکی پدیا مولوی تنها 50 بیت به زبان ترکی و یونانی دارد به علاوه افغانستان امروزی تا 200 سال پیش جزء خراسان محسوب میشده. درست است که با تغییر مرزها یک نفر میتواند متعلق به چند کشور باشد ولی تابعیت و ملیت هر شخصی باید در زمان خودش تعیین شود نه با توجه به مرزهای 800 سال بعد.
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
تو شهر وخش تاجیکستان به دنیا اومده!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
نه بابا!!!!

واقعا!
ايراني
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
عزيزم شما جوش نزن
به زندگيت برس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
بخواب بابا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
مهدی عزیز خودت جواب خودتو دادی وقتی میگی پارسها اصرار دارند که مولوی ایرانی است .
پارسها یکی از اقوام ساکن در فلات ایران زمین هستند .
ایرانی یعنی کرد و لر و بلوچ و ترک و فارس و عرب .
ایران یک کشور چند ملیتی است . نگذارید شرایطی فراهم شوند که تجزیه طلبها بین ما اختلاف بیندازند در جهت اهداف استعماری غرب و شرق و کشور وسیع و یکپارچه ما را تکه تکه کنند تا راحت تر استعمار بشیم .
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
سلام.در پاسخ دوست ناشناسمون که به مهدی داده اند باید عرض کنم که آقا مهدی راست میگن و بحث ترک و فارس و غیره نیست.مهم واقعیت فعلی هست و اون اینکه داشتم داشتم مهم نیست اگر چنین باشد زمانی بغداد هم جزو ایران آنروز بود و در زمانی سیستان الان ما مال ما نبود.در مورد تار هم تنها دیدن واقعیت نوشته شده در کتب ما مطرح نیست بلکه با منابع کلی سایر مرتبطین رو هم باید مطالعه کرد و اونوقته که میبینیم بابا ما چقدر فاصله داریم.مولوی هم این جهانیست نه ایرانی و نه افغانی یا هر چه.خدایا ما کجاییم.هنوز در قید و بند این حرفاییم.بهتره که شاد باشیم که میراثی چون تار ثبت شده.یاعلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
آخه یکی نیست به شما نزدیک به 800 سال تمام کشور های منطقه جزو خاک ایران و به زبان رسمی پارسی سخن میگفتند . ببخشیدا !!! جهت اطلاع خدمتتون گفتم .
ايراني
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
پسر خوب اون زمان هم افغانستان زيرمجموعه ايران بوده، هم تاجيكستان، هم تركيه، هم آذربايجان هم ... پس مولوي هم ايراني بوده. مثل رودكي، مثل ابن سينا، مثل ابوريحان. واحد پول تاجيكستان "ساماني" هست برگرفته از سلسله سامانيان كه حاكم ايران اون زمان بودند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
وقتی عدم دانش در زمینه تاریخ باشه، وقتی مردم ما کمتر مطالعه میکنن و فقط چسبیدن به مسایل سیاسی اقتصادی، وقتی سرانه مطالعه ما برای هر نفز صرفا 5 دقیقه می باشد بیش از این نباید انتظار داشت ازشون. آقا مهدی بهت توصیه میکنم کمی تاریخ کشور پهناورت رو بخون تا بفهمی کجا بودیم و چی بودیم و الان چی هستیم!!!!!!!!!! به جای حرص و طمع زدن برای خرید سکه و طلا بهتره یکمی هم به هویتت که معلومه هیچ اطلاعی ازش نداری برسی که اگر یک خارجی ازت پرسید که راجع به ایران برامون توضیح بدی بر نداری و منفی بافی کنی و آبروی ایران و فرهنگ پارسی را ببری
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
تار اسمش ایرانی و فارسی است و زاده ایران هست و مولوی شاعر پارسیگوی است .
ضمنا برو و تاریخ ورود زبان ترکی و صاحبان اصلی این زبان رو بشناس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
در جواب ناشناسی که گفته ابن سینا عرب است به خاطر زبان کتابهایش باید بگم زبان علم در اون زمان زبان اسلام بوده یعنی عربی . اگر اینطوری باشه قرنها بعد باید بگن کسانی که تو ایران مقالات انگلیسی ISI نوشتن انگلیسی بودند !
مینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
در جواب شخصی که جواب ناشناس را داده و گفته است زبان علمی آن زمان عربی بوده خودش جواب خودش را داده زبان رسمی حکومت آن زمان هم فارسی بوده دلیل بر فارس بودن مولانا و نظامی و بسیاری شاعران دیگر نیست
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
آقای عزیز افغانستان اون موقع جزء ایران بوده کمی مطالعه کنین بعد اینقدر جسورانه مطلب بنویسین . اعتماد به نفسم حدی دارها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
مینا خانم دلیل فارس بودن نبوده ولی به واسطه زندگیشان دلیل بر ایرانی بودنشان است . یاد بگیریم وطنمان را ارزان نفروشیم !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
در جواب به مينا: ما هم همين رو مى گيم!شما يا واقعا نمى فهمى يا نميخواى بفهمى!
بحث ما اينه که مولانا ايرانى بوده نه اينکه فارس بوده يا کرد بوده يا ترک!!! مى فهمى که چى ميگم؟
فقط دلم میخوهد گریه کنم... همین...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
بچه ها تو پیرانشهر میسوزند، گریه میکنیم، آثار باستانی خراب میشه، گریه میکنیم،
آفرین فقط گریه کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
گریه کن :)))))))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
حالا گریه نکن دیگه هموطن.این سازمانهای جهانی خودشونم میدونن خودشون الکی هستن.ما هم که خودمون میدونیم چیا مال ماست.هرکی هر جای دنیا از موسیقی سر در بیاره هم که میدونه تار ایرانیه.یه بی عرضگی مسئولین درد آوره که اونم ایشالا خودمون حلش میکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
گريه قشنگه
گريه سهم دل تنگه
مسئولين به فكر تورند تار مي خوان چكار؟
باور کنین همه ی این کارها حساب شده هستن ...

رفته رفته میخوان هویت ایرانی رو از بین ببرن

صد افسوس که مدیران ارشد و مسئولان ساکت نشسته اند و دست روی دست گذاشته اند ...

به نظر من باید شدیداً نسبت به این دست درازی ها عکس العمل نشان داد
پاسخ ها
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
عزیز گرامی
همونی که نگرانی که در پی از میان بردن فرهنگ ایرانی است همین مسئولان محترم می باشند اخوی. کی می خواهیم بفهمیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
صد افسوس که من و تو ساکت نشسته ایم و دست روی دست گذاشته ایم
ناشناس
| - |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
مسولین عزیز گناه دارن.تورو خدا آزارشون ندید
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
چه حساب شده ای؟ وقتی اینجا حتی نشان دادن آلت موسیقی مشکل داره نوش جونشون!بذار اصلا ایران را هم به نام خودشان ثبت کنند!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
باید ازآنها متشکرهم باشیم که لااقل با این کارهایشان نام مولوی و تار را زنده میکنند.اصلاً شما دراین سالها از فردوسی و سعدی و حافظ و خاقانی و صائب و پروین و...در رسانة ملی خودمان نامی شنیده اید یا برنامه ای دیده اید که بفرزندان ما آنها را بشناسانند؟یا برنامه های فراگیری انجام شده است که بچه های ما با مشاهیر و مفاخر کشورشان آشنا شوند؟وقتی دیگران آنها را پاس میدارند شما ها بیدار میشوید و نطقتان باز میشود.ما ها با نامهای عربی و غریبه بیشتر آشنا هستیم تا نامهایی که هویت خودمان را نشان میدهد ماها خیلی وقت است که هویت خود را ازدست داده ایم.وقتی یک دختر سی و نه ساله و سیصد و شصت و چهار روزه حتی اگر پزشک متخصص یا وکیل و مهندس و صاحبنظر و صاحب علم و کمالات باشد و خود نتواند درمورد مسافرتش تصمصیم بگیرد خیلی وقت است که هویتش را ازدست داده است.
هیچکس به فکر ایران وهموطناش نیست باید فرهنگ سازی بشه از رسیدگی به فقرا باید شروع کنیم
داشتم اين خبر دردناك را باصداي بلند در خانه ميخواندم كه پسرم پرسيد تار كدوم سازه?يادم افتاد ٣٣ سال است تلويزيون ما حتي ىكبار هم نه نشانش داده نه چيزي در موردش گفته(شايد مسؤولان ميراث هم نديدن)
ای خدا .........
دیگه هیچی ازمون نمونده!!! دست از سرمون بردارید! بسه هرچی به عزت و سربلندی رسیدیم!!!!!
تا حالا این سازی که میگید مال ماست رو در تلویزیونمون دیدید؟ ما که ندیدیم.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
راست میگی . منم از سی سال پیش تا حالا ندیدم که تو رسانه ی ملی کسی از این ساز بزنه. اما تو رسانه ملی اونا زیاد دیدم. یکی بگه آخه اینجور وقتا ملی گرایی خوبه ولی اونجور وقتا جرمه ؟؟؟؟ خوب از این بی کفایتی و بی منطقی مسلما اجانب استفاده میکنند. آگه یکی از همین آذربایجانیها بگه برای رضای خدا یه نفر رو نشون بدین که تو رسانه ملی ساز ملی شما رو بنوازه من که از خجالت آب میشم .
خسته شديم از بس كوتاهي و بي عرضگي برخي اهالي فرهنگ سياست زده امان توي سرمان كوبيده ش.
ديگر شعار "هنر نزد ايرانيان است و بس" را فراموش كنيم ديگر بايد گفت "هنر نزد ايرانيان بوده است"
پس از كلي فرهنگ قدمت دار فعلا بايد به دنبال نان شب و معيشت خانواده بود.
فقط سايه اي از همت و فرهنگ و ... را داريم يدك مي كشيم.
واقعا خسته شديم.
دیگه هیچی ازمون نمونده!!! دست از سرمون بردارید! بسه هرچی به عزت و سربلندی رسیدیم!!!!!
کی گفته اینها مسولان وطنی هستند؟؟؟؟ اگه مسول بودن از این اتفاق ها نمی افتاد
دلت خوش ها تو تلویزیون این مملکت تار رو نشون نمیدن همیشه یا پشت نوازنده رو نشون میدن یا گلدونه آنچنانی میذارن جلوش . اونوقت تو انتظار داشتی تارو به اسم ما ثبت کنن . تازه الان کلی آدم خوشحالن که این آلت لهو لعب به اسم ما نیست
وقتی در صدا وسیما هنوز مسئله نشان دادن ساز حل نشده و مردم ساز ها رو نمی بینند حق ماست یه همچین اتفاقی بیافتد
چرا بعد از ثبت هر چیز ما یادمان می افته که مال ما بوده،اگر مال ایران بوده هر چیزی ثبت کنیم دیگر در چنین چالشهایی نمی افتیم.
من فکر می کنم بیشتر مشکل ثبت با دیگر کشورها داریم خب اونها هم ادعا می کنند مال ماست،البته اگر مال اونها باشه بهتره چون بهترین استفاده را از ان می برند اگر بروید آذربایجان می بینید چقدر خوب ازش استفاده می کنند و شادابی به مجالس می آورند اما اینجا اگر در دستت باشه یک جود دیگر نگاهت میکنند و مگر یادتان نیست تا همین چند سال پیش می گرفتند و می شکستند پس بذارید اینهم در جایی که ارزشش را می دانند استفاده و ثبت بشود.
پاسخ ها
داوود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
درسته که اونها ازش بهتر استفاده می کنند ولی هنر ساخت اولیه آن در زمانی که مردمان غرب دریاچه کاسپین به مردار خواری و حتی همنوع خواری معروف بودند (همان قوم خزر) مال اقوام آریایی بوده. پس تفاوت زیادی وجود دارد.
اگر مجسمه دده قورقود را دیده بودی این حرف را نمی زدی . چون دده قورقود قبل از اینها بوده .
من در کشوری زندگی میکنم که بجای واژه ی پارس به آن فارس گفته می شود چون در زبان عربی حرف (پ) وجود ندارد.
باز هم بی غیرتی و باز هم تاسف تاسف تاسف
کی گفته تار کلمه فارسیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
کی میگه فارسی نیست؟ اشتباهی مثبت دادم!
وقتی نواختن این ساز در کشور ما ممنوع است، چطور انتظار دارید که این ساز را به نام ما ثبت کنند؟
در مورد اخبار جمهوري آذربايجان لطفا كمي حساسيت به خرج بدهيد و مراقب باشيد...
ميليونها ايراني همزباننند با مردم اون كشور...دومين كشور شيعه جهانه و ....
تار آذربایجانی با تار فارسی فرق داره . هر کی که سیبیل داشت بابای شما نیست .
پاسخ ها
ابی
| Sweden |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
خخخخخخخخخخخخخ
تابناك جان فكر نكنم سازماني مثل يونسكو در اين رابطه اشتباه كرده باشه حتما مال اونا بوده كه به نام اونا ثبت شده در ضمن ميشه بگيد الان كدوم گروه موسيقي ما از همچين تاري استفاده ميكنه ؟ ما كه نه ديديم و نه شنيديم! ولي تار يكي از الات موسيقي اصلي حال حاضر آذربايجاني ها محسوب ميشه بهتره اينجور افكارامونو بزاريم كنار و كمي واقع بين باشيم
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
میشه بگی تاحالا یک کنسرت موسیقی ایرانی رو دیدی یانه
چشم مسئولين فرهنگي ما روشن.
دیدن آلات موسیقی از طریق تلویزیون حرام اعلام شده است و نمی دانیم چه شکلی است حال اگر به نام ایران ثبت نشود چه اشکالی دارد
نکته دوم اینکه آذربایجان در حوزه تمدنی ایران قرار دارد فرقی نمی کند به نام آنها باشد
مگه دریای خزر رژیم حقوقی اش از 50% به 12 % رسید اتفاقی افتاد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
افرین
رسانه ملي !!!! كه نميتونه اين آلات لهو و لعب رو نشون بده مثل خيلي از چيزاي ديگه اما اين آراني ها هم مثل عربا افتخارات ايراني ها رو بنام خودشون ثبت كردند . راستي ياران من اندوه لبنان كشت مارا.............
تار آذربایجانی با تار ایرانی فرق دارد و اصلا توان ایجاد رنگ های تار ایرانی را ندارد و از نظر شکل ظاهری هم با تار ایرانی یکی نیست. َشاید اونها تار خودشان را ثبت کرده اند نه تار ایرانی را. به هر حال به نظر من ایرانی آذربایجانی ها اصلا تار ندارند و آن چیزی که به نام تار دارند کاریکاتوری از تار ایرانی است.
مگر مولوی را ترکها از آن خود میدانند ما کاری کردیم...
پاسخ ها
منقار
| United States of America |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
مولوی وقتی خودش را ترک میخواند دیگر چه کار مخوستید بکنید؟

دیوان شمس رباعی شمارهٔ ۱۱۸۶
دشمن نیم ارچند که دشمن رویم
اصلم "ترکست" اگرچه هندی گویم
درستش اینه که اساسا خود سرزمین آران (جمهوری آذربایجان) باید جزو خاک ایران محسوب شه.
اصلا عجيب و خنده دار نيست . در مورد كيفيت وتكنيك فوق العاده بالا و گستردگي نوازندگي تار در آذربايجان دقت كرده ايد ؟ نه
وقتی ساسای مانکن بهتر از شجریان است ...
اولاً حتماً مسوولانی که حاضر بودند زبان بلد نبودند یا رفته بودند خرید کنند ونرسیدند...
بعد - بقول بعضی از نظر دهندگان تار که در کشور اسلامی حرام است چرا اینقدر ناراحت شده اید اول موسیقی را از حرامی در آورید بعد ادعای تار کنید...
ثالثاً - حالا مگه چی شده تار هم به اسم اونا ثبت بشه دردی از اونا یا ما کم میکنه ؟
مشکل اساسی تر از تینها است بقول شاعر:
خانه از پایبست ویران است
خواجه در بند نقش ایوان است
.
ضمن این که مگر در هزارها سال که تار ایرانی بوده حالا به اسم آذربایجان ثبت شود از تاثیر تار و اسم ایران کم میشود تا آخر دنیا ایرانی تار میزند و نام تار هم ایرانی است حالا به اسم سفارت اسرائیل در شمال غربی ایران باشد فدای سرتان!
تابناک عزیزم خواهشن چاپ کن.وبعد....اقایانی که یک ماه مانده به محرم کنسرتها رو لغو می کنند به سازو تارو کمانچه توهین می کنند ...... باید منتظر چنین عواقبی هم باشند.توجه به مشکلات پیش رو نشان دهنده عملکرد خود سرانه افرادیست که صلاح مملکت برایشان مهم نیست
آقای محترم توی میانمار آدم ها را (مسلمان هم هستند) گروه گروه می سوزانند و تو گیر دادی به اسم یه ساز ...
واقعاً متآسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
چه ربطی داشت ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
ربطش اینه:
x2+2x+1=0
در نتیجه
X=-1
دمشون گرم . چون به موسیقی بها میدن حقشونه. ما که بها نمیدیم پس حرص چیرو بخوریم . !! آتیش زدیم به فرهنگمون بدو بیا هویت فرهنگی ببر به نام خودت ثبت کن مجانیه مجانیه !!!!
آقا مهدی هرچند خیلی مهم نیست ولی بد فهمیدی وبد گفتی صحبت از پارسها نیست صحبت از ایران هست ومیدانی که ایرانی ها مرکب از فارس وترک ولر وکرد وبلوچ وترکمن و عرب زبانها دریک دایره تمدنی عظیم که نقشه های تاریخی ان موجود است صاحب یک تمدن چند هزار ساله هستند ودوره قبیله ای حرف زدن هرچند استعمار قرنها از ان استفاده کرده گذشته. زرنگ وهوشیار باشید
پاسخ ها
عرب
| United States of America |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
ما عرب زبان نیستیم عرب هستیم
افغانی فارس زبان
ایا فرزندان ما تار را می شناسند؟وقتی در تلویزیون سازهای ایرانی را پشت گلدون نشان می دهند بودن و یا نبودن آ فرقی میکند؟
تار که مال ایران نیست سه تار مال ایرانه
بيايد ايرانم به نام آذربايجان بزنيم تمومش كنيم.
خسته شديم از بي كفايتي
اونيكه در اون ور نشسته ، داره بنام اين يا آن مي زنه طبق قاعده پسرخاله گي اقدام نمي كنه به مستندات ارائه شده توجه مي كنه ، اگر شما هم مستنداتي داريد رو كنيد !!
حالا دریاچه خزر رو بگو که با سهم پنجاه دصدی فقط درصد کمی از منابعش را در دست داریم
این تاری که آذربایجان به اسم خودش ثبت کرده واقعا بومی این کشور هست و عملا توی ایران بجز بخش هایی از آذربایجان من ندیدم. در ثانی اونها کلی سرمایه گذاری کردند. توی دانشگاه درسش رو دارند. تو تلویزون کلی نشونش می دهند. کلی مسابقه و فعالیت های مربوطه دارند. یک بخشی از فرهنگ روزانشون هست. ولی ما چی ؟!
خجالت نمی کشید تو روز روشن از آلات لهو و اعب حرف می زنید . می خواهید فردا جلوی تابناک تجمع کنیم
خلایق هر چه لایق!!!!!!!
از ماست که بر ماست
متاسفمممممممممممممم بابت این همه بی مهری به آثار تاریخی و فرهنگی سزمین عزیزمان پارس
وقتی نشان دادن ساز حرام است و هنرمندان و موسیقی مهجور... شما داری غصه ثبت تار را میخوری ... قسم حضرت عباستا باور کنم یا دم خروسی تا
تار را در زمان صفویه ارامنه به ایران آوردند
و تار معروف یحیی هم توسط یک ارمنی مهاجر ساخته میشد.در زبان ترکی هم به آن تار میگویند.تعصب را با وطن پرستی
وحقیقت مخلوط نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
موافقم دوست عزيز. مشكل اينجاست كه هنوز فرق اين دو هنوز براي خيلي ها معلوم نيست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
اینو دیگه از کجا در اوردی دوست من؟ یحی خان سازنده ای بود که تو اصفهان کار می کرد و همونجا هم تعلیم دید.
کلاه غیرت مسولین یک وجب دیگه بالاتر
بیچاره هویت ایرانی که توی دنیا از ابرقدرتیه آقایون مدعی به سخره گرفته شده
چرا وقتی داشت تار ثبت جهانی میشد,آقای رئیس سازمان میراٍٍث فرهنگی میخند!؟

نه جدای شوخی واقعا چرا چوب حراج زدن به فرهنگ ما؟
چه اسراری هست که ماقبل اسلام رو نابود کنید؟
الان کتابهای تاریخ رو ببینید از دوران هخامنش چیز زیادی به چشم نمیاد.

فقط میدونم بی ریشه همون چیزی میشیم که دشمنها برای متلاشی کردن اتحاد ما میخوان.

ریشه های تاریخی رو آب یاری کنید بجای قطع کردن و چوب حراج زدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
وقتي تو مشغول مسخره كردن آذريها هستي اونا مشغول ثبت فرهنگ ديرينه شان هستند . حالا تو بخند...
آزربای جان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
برو ..... خودتو مسخره کن که الان اسمی ازشون نیس
واقعا چی کار باید کرد؟
آخرين باري كه تار را درتلويزيون ايران ديدم ........
يادم نمياد
اول برويد حرام حلال بودنش رو حل كنيد بعدامشكل ثبت جهاني رو.....
ببخشيد ما هنوز اندر خم يك كوچه ايم..
وقتي صدا و سيما در زمان پخش موسيقي آلات موسيقي را نشان نمي دهد كه حرام است. وقتي در زمان پخش موسيقي حيات و حش و يا طبيعت نشان داده ميشود.و از اساتيد هنر و موسيقي كه بهترين ابزار براي ارائه فرهنگ ناديده گرفته مي سود توقع ديگري داريد.بايد از دزدي كه چراغ به دست مي ايد ترسيد...
خیلی افسوس دارد ولی باید تلاش کرد » تار ایرانی» را به ثبت برسانیم.
این منطقه ای که اکنون بنام جعلی آذربایجان شناخته میشود همان آران و شروان است که 90 و اندی سال قبل با کمک عثمانیها و به نیت دست اندازی به آذربایجان اصلی تغییر نام داد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
حرص نخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
راست میگه، حرص نخور.
"بودیم بودیم" رو ول کنین. "هستیم هستیم" رو بچسبین!
حالا تابی تار چی هست؟
توجه داشته باشید تار آذربایجانی با تار ایرانی بسیار بسیار تفاوت دارد.هم در شکل ظاهری و صدا و هم در شیوه نوازندگی و استقرار ساز روی دستان نوازنده.عکسی هم که منتشر کردین گویای همین مطلب است>هر کشوری حق دارد سازش را معرفی کند و بهتر است اول تحقیق کنیم و سپس جو سازی
بايد انصاف داشت .موسيقي ايراني (فارسي)برگرفته از موسيقي اذربايجان و ابداع ابدالقادر مراغه اي مي باشد .و قدمت موسيقي اذربايجان به مراتب خيلي بيشتر از موسيقي فارسي مي باشد
پاسخ ها
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
دوست گرامی لطفا با سند و مدرک صحبت کنید. از این ادعاها زیاد می توان کرد. موسیقی ایرانی که شاید بتوان آن را گلچینی از موسیقی های مقامی چند اقلیم ایران دانست (از جمله خراسان، طبرستان، عراق عجم ....) هیچ ارتباطی با موسیقی آذری ندارد. البته به علت نزدیکی اقلیم و تبادل فرهنگی روی هم تاثیر داشته اند مثل موسیقی کلاسیک روسی که شاید مولودی های آن مثل بیشتر کارهای کورساکوف به موسیقی خاورمیانه نزدیک است. موسیقی ایرانی و دستگاه های آن چیزی نیست که مثلا همین هزار سال پیش شکل گرفته باشد بلکه ریشه ای حتی کهنتر از دین زرتشت دارد که بعدها آیین زرتشت بسیاری از دعاها و سرودهایش را بر مبنای همین موسیقی در کتاب گرانسنگ اوستا ارائه می کند و آن را اصطلاحا گات های زرتشت می نامند که بعدها در کلام به گاه تبدیل شده و امروزه به اشکال مختلف سه گاه، چهارگاه، راست پنج گاه، ماهور ... غیره در آمده. این گنجها از خودماست اما متاسفانه قدر نمی دانیم در حالی که شاید موسیقی دانان و محققان خارجی بیشتر قدرش را می دانند. از همه تاسف بارتر این است که شاید جهان غرب فکر می کند موسیقی ما با موسیقی عربی یکی است. همین است که در خیلی فیلمهای هالیوودی مثل "شاهزاده ایرانی" وقتی به اصطلاح شاه ایران مجلسی برپا می کند در مجلس شاه پارس موسیقی عربی نواخته می شود. وقتی حتی نشان دادن ساز در تلویزیون ما گناه است نمی توان بیش از این انتظار داشت. موسیقی ما با عرفان شرقی آمیختگی غریبی دارد و بیشتر عرفا آن را وسیله برای مناجات پروردگار می دانند مثلا گوشه مثنوی در گام افشاری که فقط مناجات حق در آن دلنشین خواهد شد.
برای نمونه من نام باربد موسیقی دان دربار ساسانی را معرفی می کنم که دوستان علاقمند در مورد آن میتوانند مطالعه کنند.

شکر شکن شوند همه طوطیان هند
زین قند پارسی که به بنگاله می رود
دور از همه مسايل فقط اين نكته رو در نظر بگيريد

ايران براي تار چه كار كرده ؟؟؟
همون 6 سيم بوده و هست (با جزئيات كاري ندارم) همون 2/5 اكتاو هزاران سال پيش

آذربايجان براي تار چكار كرده ؟
سازي ساخته كه براحتي با سازهاي ديگر همخواني داره

حالا تار رو كي بيشتر دوست داره ؟
كي بهش بيشتر ارزش داده ؟‌
تار آذری متفاوت از تار ایرانی هست

هم در تعداد سیم ها
هم نواختنش
حتی صدای تارها متفاوت هست

شکلش هم کاملا متفاوت هست
پاسخ ها
زرتشت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
كاملا درسته ...
تار ايراني كه در واقع تار شيرازي محسوب مي شود متفاوت است
اين تار كه در تصاوير مشخص گرديده تار آذري مي باشد كه باز هم فرقي ندارد زماني كه آن بوجود آمده به نام ايران مي باشد
غير از اين ساز ، چنگ ايراني، قانون ، عود ، كمانچه و ... را به نام ديگر كشورها نيز معرفي مي كنند. زماني كه باربد به اندازه روزهاي سال قطعه موسيقي داشت ديگر ملتها كجا بودند !!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
این شیراز رو دیگه از کجا آوردی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
بله تاری که در موسیقی سنتی ایرانی به کار می رود ، تار شیرازی است وتاری که در موسیقی آذربایجانی کاربرد دارد تار قفقازی نام دارد ، صدایشان با هم تفاوت زیادی دارند.
فرقي نميكند چون آذربايجان هم جزيي از ايران بزرگ و باستاني است بقيه را هم عاقلان دانند!!
من یادمه سال 65 یه نفر گیتارو میخواست ببره از حونه خودشون به خونه همسایه مامورای کمیته می گیرنش و بازداشتش می کنن و اونقدر زده بودنش که وقتی زمین می نشست غیر ارادی ادرار می کرد و از همه کارو زندگیش موند . حالا توی همچین فضائی شما می خواید دوستدار فرهنگ پیدا بشه
نقش تار روی پیکره گلی از تمدن‌های ماقبل کورش!!!!؟
تمدن ماقبل کوروش!
این تقسیم بندی تاریخی احتمالا اخیرا ارائه شده و من پیشنهاد می کنم این تقسیم بندی را در فهرست یونسکو به ثبت برسونید.
اصلا تو مملکتی که موسیی شان ی ندارد و زمانی آلات آن را می شکستند خوب حالا از نظر اونا یی که متولی اند در حوزه میراث فرهنگی اتفاقی نیفتاده است.
سازمان میراث فرهنگی به عنوان پرچمدار هر آنچه بدبختی است تکلیف روشن است.
امروز با توجه به پارسال با 12 سابقه کار باستان شناسی قرارداد را چند وقت پیش امضاء کردم حداقل 200 هزار تومان از سال قبل
تو خود بخوان ...
زیاد حرص خور دندوناتئن سفید میشه!
ما با قرص فشار خون داریم تو این اداره کار می کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
باستان شناس عزیز
این نکته رو نگفتی که تاری که رو هیکل بوده رو سینه بوده یا رو پا
من بچه اردبیلم داداش آذر بایجان یعنی ایران آخه ایران بدون آذر بایجان کردستان بلوچستان ترکمنستان و غیره مفهوم نداره وقتی میگی ایران یعنی همه مشکل از اینجا شروع شد که بعضی آقایون فارسا نه همشون ایرانو شش دانگ به اسم خودشون زدن شروع بتخریب بقیه اقوام کردن نتیجش این شد جانم فدای ایران یاشاسین آذربایجان 100 هزار کشته داد آذربایجان واسه مشروطه مشروطه ایران یه بار این رسانه ملی حرف نزد آقا
تار ماله اذربایجانه اگه اینطوری نبود بونسکو به اسم اذر بایجان ثبت نمیکرد الکی شلوغش نکنید خواهشا.
فرهنگ و تمدن یک ملت رو نمی شه به نام جایی زد مهم اینکه تو تمام کنسرتهای ما که از سالها قبل در کل دنیا انجام شده این ساز استفاده شده
آيا در مملكتي كه اجراء كنسرت در بعضي از شهرهايش براي هميشه ممنوع مي شود، مي توان بيش از اين انتظاري داشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پس، نوش جان آذري ها!!!!!!
تا وقتی پاکترین و راستگو ترین دولتها را داریم وضع همین است
در دوره شاه هم فارس ها تار را روی شکم گذاشته و می نواختند
و ان عکس دوره عیلامی میانه، اواخر هزاره دوم قبل از میلاد، نشان دهنده نواختن تار وسیله یک تورانی است
و ربطی به تار ایرانی ندارد
این ساز هم مثل جزایر سه گانه ایران و حاکمیت دریای خزر و ... و هزاران نمونه دیگر . وقتی مسئولان به هیچ چیز احترام نمی گذارند و فقط به فکر منافع مالی خودشان هستند دیگر چه انتظاری می توان داشت .
اشتباه نکنید آن تاری که ثبت شده بهش تار ترکی می گویند که متفاوت از تار ایران است تار ایرانی هنوز ثبت نشده است که ایران اگر دوست می تواند برای ثبتش تلاش کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
مشکل همینه که اونا هم به اسم تار ثبت کردند بدون هیچ پسوندی
از بی مسولیتی نا مسولین که .....
اگه در سال فقط 30 ثانيه از تار و تار زدن در كل شبكه 1"2"و 3و ..... اثري ديديد انوقت دغدغه ثبت اون رو داشته باشيم شما فكر مي كنيد كودكان اين مملكت از زماني كه چشم باز كردن اين وسيله ظاهرا حرام را ديده و شناختن و مي دانند چسيت كه حالا تازه حرص و جوش آن را هم بخورند ؟
خشك سيم و خشك چوب و خشك پوست
از كجا مي‌آيد اين آواي دوست

همين بيت از مولانا براي اثبات ايراني بودن تار كافي است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
شما اول اثبات کن که مولانایی که در بلخ متولد شد و از 5 سالگی تا آخر عمر در قونیه از شهرهای ترکیه زیست ایرانی هست یا نه؟
بعد به آن استناد کن خوب لابد مولانا هم که در ترکیه میزیسته تار را در آناتولی بخشی از آذربایجان در ترکیه دیده است و این شعر را سروده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
آخه اين استدلاله ؟ چون مولوي گفته و به فارسي گفته تار شد ايراني؟
استاد شهريار هم فارسي زياد گفته
ابن سينا هم عربي .
اون تاری که اونا ثبتش کردن تار قفقازه،
تار قفقازم با تار شیراز فرق میکنه.
ضمنا مگه موسیقی حرام نیست؟پس بیخیال
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
عزیزیم تار قفقازی یا آذربایجانی با تار ایرانی فرق دارد ،ضمنا کشور آذربایجان تار خودش را ثبت جهانی کرده است با تشکر
بابا حالمونُ با این خبرا نگیر
گیتار و سیتار هم چیزی بیش از نامشان را وامدار تارِ ایرانین
ایرانی هم برابرِ فارس بودن نیست بلکه ایرانی یعنی همه اقوام ایرانیِ فارس و کرد و لر و خجندی و تاجیک و .... بخشی از این اقوام و زبانها در اثر حمله های ترک و تاتار و مغول نابود شده اند مانندِ زبان خوارزمی که دیگر وجود ندارد و خوارزم را خیوه خوانند و مردمان خیوه ازبکی زبانن. یا شهر مرو که تنها ویرانه ای از حمله مغول از آن باقی مانده و اینک هیچ ایرانی ای در آن نمیزید
برخی از این اقوام زبانهایشان تغییر یافته مانندِ اصفهان و ری که زبانشان پهله بوده و اینک دری شده یا زبان آذربایجان که ترکی شده و ....
حال عده ای پانترک میایند و میگویند که نه ایرانی یعنی فارس و تار اصلا واژه ای ترکی است و حق با آذربایجان است و تار به ایران چه!!!! و هزارجور خزعبلات دیگر...
هک شدی تابی؟؟؟
این چیچیه؟
خبري از اوضاع و احوال سنتور داريد؟
خواهشمند است سلام ما را برسانيد
آقا مهدي جان اصلا بحث پارسها يا مادها و پارتها نيست گفته ايران.همه اين قومها كه اسم بردم يعني ايران
تابناک گرامی، بی‌مسئولتی مثلاٌ مسئولان خيلی وقته که محرز شده. وقتی با دست خودشون تپه‌های باستانی رو خراب می‌کنن و جاش بزرگراه می‌سازن، وقتی با پرچم کشور بارها و بارها بازی می‌کنن، و نشون می‌دن که عرق ملی ندارن، خارجی‌ها هم حساب کار دستشون می‌آد و جسور می‌شن.
اگر در بوق خود ندمی دیگران برای تو در آن خواهند دمید.
واسه مسئولان باید تاسف خورد که چنین مسایلی را میبینند اما ساکتند!!!!!!!!!!
هویت و تاریخمون را از بین بردیم. اینم از فرهنگ و تمدن ما
آنچه نقش نبشته ها نشان می دهد دوتار است. در ایران دوتار و بطور کلی تنبور در مناطق مختلف ایران وجود دارد و ایران باید برای ثبت تنبور اقدام کند. تار که در جمهوری آذربایجان ثبت شده ، اساسا از آن منطقه و بطور کلی قفقاز از اواخر قرن نوزدهم وارد ایران شده است.
بابا بی خیال مملکت رفته زه دست حالا تارو گیتارو سنتور رو علم کردید ول کن بابا مگه کشورمونو نمی بینید کارش از این چیزا گذشته
اون موقعی که باید از تار حرف زد سانسور میشه وقتی اون ساز زده میشه تصویر گل نشون میدن خوب معلومه یکی صاحبش میشه !
انصافا این را منتشر کنید ببینیم نظر بقیه چیست:

احساس می کنیم که در مملکت گوش شنوا وجود ندارد. چرا که این همه فریاد و هشدار شما، نتیجه ملموسی نداشته. مثلاً با این خبری که زده اید، کدام مسئول می آید و پاسخ می دهد.
چندی پیش در آلمان شب آذربایجان بود. آنجا هم تار را از آن آذربایجان معرفی کردند!
مهم اینه که تو دلمون میگیم تار مال ایرانه ثبت شدن یا نشدن را می خواهی چیکار
پاسخ ها
ناشناس
| Seychelles |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
این چه حرفیه. مثل اینکه یه بچه ای تحصیل کرده و با فرهنگ و با شخصیت، یه بابای دیگه به دیگران بگه این بچه منه. بعد پدر وافعیش بگه تو دلم میگم این بچه منه؟!!
چند نکته بنده اشاره کنم بد نیست!
اولا همچنان که در کتیبه ها دیدید ساز تار اصولا باید روی سینه نواخته شود در حالیکه در مکتب فارسی زبانان روی پا گذاشته میشود لذا در این مورد باید گفت که آذربایجانیها بیشتر حفظ سبک و سیاق قدیم را داشتند لذا اینکه بانی آنها بودند محتمل است
2- نوازنده اصلی تار و کسیکه برای تار قطعه های علمی نوشت حاج ابوالحسن خان صبا بوده که استاد وی که همیشه عبالحسن خان از وی تحسین میکرد در دربار قاجار بوده و برای دربار اوازهای ترکی میخواند (چون دربار ترک بود) لذا این سند ترکی بودن این تار را محتمل میکند
حالت تعصبی داشتن روی موضوعات خوب نیست مسلما یونسکو محلی نیست که یک عده زرنگی کنن یک عده نکنن !! انجا هم کار کارشناسی میشه و با دلیل و سند باید حرف زد.
هموطنان ایرانی اصلاء جای تأسف و غصه خوردن نداره برفرض که فلان آلت موسیقی یا فلان شاعر را به نام خود ثبت کردند آیا هنر استفاده از آن را دارند ؟ آیا همچون فرزندان ایران زمین میتوانند هنر آفرینی کنند ، هرگز

"هنر نزد ایرانیان است وبس"
پاسخ ها
رهام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
بهتر اينه كه بگيم"هنر نزد ايرانيان بود و بس"
خدا میدونه قلبم تیر کشید
باباجان ما تار را میخواییم چه کار؟اوضاع ما به اندازه کافی تار هست!!!!
اولا آذربایجان تا صد وپنجاه سال پیش بخشی از ایران بوده و بنابر این تار به ایشان نیز تعلق دارد
دوما وقتی تلوزیون ما خدای ناکرده یه روزی اگه بخواد یک نوازنده تار را نشان دهد کاری می کند که ساز پشت گل یا یه چیزی باشه که دیده نشه ،و بعد هم ما الان کجا به این مسائل اهمیت میدهیم که حالا کاسه داغتر از آش شدیم
همین نویسنده کی مقاله ای در خصوص تار نوشته حالا کاسه داغتر از آش نمی شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
تاریخو تحریف نکن
بهتره بگی آذربایجان 195 سال پیش دو تکه شده
150 سال رو از کجا آوردی
تابی جون
وقتی این تار ایرانی توسط مسئولین ممنوع التصویر است انتظار داری آنرا ثبت جهانی هم بکنند.
به نظر من هر چه به موسیقی کمتر پرداخته بشه بهتره... موسیقی حرام نیست ولی ترویج موسیقی نباید بشود...
حافظ تار می نواخت ، رودکی چنگ!
به نظر من این تار در اصل مال ازربایجان است.چون نمونه های اولیه ی تار در ازربایجان هم اکنون نواخته میشود.مثلا مانند قوپوز و ساز عاشیقها و... .مشکل اینجاست که بعضی ها فکر میکنند هر چیز مال ازربایجان باشه مال ایرانه بعد مال فارسه بعد مال پارسه بعد مال کوروشه و... .در اصل شعار بعضیها ایرانیت هم نیست. و ایران بهانه است.در اصل مشکل بعضیا دین و عرب و ترک و... است
اصلاً واژه تار فارسی نیست بلکه تار در اصل واژه ای است سانسکریت. این ساز جزو سازهای زهی زخمه ای قرار دارد. کاسه طنینی آن از دو قسمت بهم پیوسته تقریبا گلابی شکل (کاسه و نقاره که نقاره کوچکتر است) تشکیل میشود . روی کاسه و نقاره پوست نازکی (پوست بره) کشیده میشود و خرک کوتاهی از جنس استخوان روی پوست کاسه قرار میگیرد. دسته تار از جنس چوب می باشد که در طرفین آن استخوان کار گذاشته میشود تا از فرسایش چوب به جهت تماس زیاد انگشتان جلوگیری کند.
.شش سیم ساز پس از بسته شدن به سیم گیری که زیر کاسه قرار دارد و گذشتن از روی خرکی که روی پوست کاسه قرار دارد طول دسته را نیز طی میکنند و سرانجام به گوشیها که درجعبه ای به نام سرپنجه قرار دارند، بسته می شوند.
بر دستۀ تار تعداد 28 دستان (پرده) بسته میشود. تار بازخمه زدن به وسیله مضرابی ازجنس برنج که نیمی از آن با موم پوشیده میشود نواخته می شود. وصعت صوتی تار کمتر از سه اکتاو است.

تار در ایران و برخی مناطق دیگر مانند آذربایجان و ارمنستان و گرجستان رایج است. در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. غلامحسین درویش یا درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار می‌رود .
گسي كه جرات نشون دادن تار را تو رسانه ملي خودش را نداشته باشه نبايستي سنك اونو به سينه بزنه
هر وقت صدا و سیما تصویر تار در حال نواختن رو نشون داد اونوقت اینهمه ادعا کنیم. از ماست که بر ماست
اولا اینی که ثبت شده تار آذربایجانی (تار آشیقی) بوده و از لحاظ سیستم آوایی با تمام تارهای اقوام ایرنی تفاوت داره. طبیعتا هیچ ربطی به ایران نداره که بخوایم تاسف بخوریم . ثانیا کلمه تار اصلا فارسی نیست و اون کلمه تار (مثل تار مو) به این کلمه ارتباطی ندارد . ثالثا اون مجسمه تاردار هم مربوط به دوره ای هست که هنوز اقوام فارسی به فلات ایران مهاجرت نکرده بودن . اینو بذارین در کنار مجسمه دده قورقورد که همین ساز آذربایجانی ثبت شده رو در دست داره .
پاسخ ها
الف
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
اشتباه منفی دادم ببخشییییییید
من از قوم تاتم و به ایرانی بودنم افتخار ممی کنم اما چرا دارید ایرانی بودنمون را از ما میگیرید با زور هیچ کاری نمیشه کرد تار که بین المللیه تخت جمشید و آثار تاریخی داخل مرزهای ایران رو دریابید
به نظر بنده این مقاله بدون اینکه تحقیق بشه نوشته شده و در سایت گذاشته شده است.چند تا مطلب هست که باید به عرض برسانم
1- تار آذربایجانی با تار ایرانی(فارسی) از نظر شکل ظاهری و تعدادسیمها فرق دارد.
2- تار فارسی را در حالتیکه روی پا قراردارد مینوازند در صورتیکه تار آذربایجانی روی سینه نواخته میشود.
3- در حال حاضر در نواحی ترک نشین ایران نیز تار آذربایجانی کاربرد دارد.
4- موسیقی آذربایجانی در سطح بسیار خوبی در جهان قرار دارد چون موسیقی در آذربایجان جزو واحدهای درسی تدریس میشود.
با این تفاسیر مختصر ، نیازی به جوسازی نیست. البته به دلیل همسایه بودن با کشورهایی مثل آذربایجان ، ارمنستان ، ترکیه بالطبع موسیقی منطقه از هم تاثیر پذیرفته که کاملا طبیعیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
تنها نظر به نسبت دور از تعصب و نسبتا منطقی
یادم میاد چند سال پیش وقتی استاد رامیز قلی اف استاد تار آذربایجان تو تبریز کنسرت داشت، برادرای خودجوش ریختند کنسرت رو بهم زدن و همین سازی که ما ادعشو داریم گرفتند از دستش شکستند ایشون گریه کردند وقتی میرفت. حالا چی میگی شما؟؟!!
در دوره صفویه از نوازنده ای به نام استاد "شهسوار چهارتاری" نام برده اند و معروف است که "شیخ حیدر" مخترع چهار تار است. هم چنین گویند شخصی به نام "رضاء الدین شیرازی"، شش تار را اختراع کرده است.
به طورکلی تار در دوره قاجاریه یکی از ارکان موسیقی ایران شده است.
تمام کشورهای اطراف ایران هر گونه فرهنگی که دارند آن را از ایران دارند. و افسوس به اشخاصی که این را انکار میکنند. آذربایجان اگر به ترک بودن خود افتخارمیکند باید نام خود را نخست تغییر دهد و از نام پارسی ایرانی استفاده نکند.
آقا اصلا این همه بحث برای چیه؟ یکی از دوستان گفته تار مال آذربایجانه و ... باشه,قبول! تار مال آذربایجانه و آذربایجان هم مال ایرانه (طبق قراردادی که با روسهاداریم و الانم به پایان رسیده) پس نتیجه میگیریم که تار هم مال ایرانه.... به همین سادگی!
برای همین چیزها بود که استاد شجریان صدا و سیما را تحریم کرد . چند تا از کنسرتاشو بهم ریختند و سازاشو شکستند .
بنده گمانم براین است که نویسنده اصلانه ازتاریخ و نه ازموسیقی چیزی نمی داند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!دوما درموردبحث دوستان بایدعرض کنم که ایران گاه دربرهه ای از تاریخ به سیستان وبلوچستان محدودبوده وزمانی هم ازاندازه فعلی بزرگتر!!!!!!!!!!!!!!
کاش ... وباز هم....فقط میتونم بگم کاش..
میراث فرهنگی سریعا اقدام به ثبت معجزه هزاره سوم بکند تا دیگران این کار رو نکردن ؟
اقایانی که می گویند فارس و ترک، بروند تاریخ را بخوانند، چیزی به نام فارس و ترک در ایران وجود ندارد. واژه ی فارس که درستش پارس است هنگامی که یونانی ها به ایران یورش بردند، و پارسه را کا در استان پارس بود به ویرانی کشاندند، این واژه را به کار بردند، ایران که واژه ی ان به زمان اوستا میرسد و شاخاب یا خلیج پارس را هم دریای ایران یا ایر ه می گفتند. در ایران هم اذر بایجان پر افتخار ما هم اتر پاتگان که نام سردار ی بود که در برابر اسکندر جنگید. اتر به معنی اتش و پات گان هم به معنی نگهبان است که پس از سالیا ن دراز کم کم اتر به اذر و پاتگان به بایجان تغییر کرد ،و زبان هم زبان تاتی بود که به دلیل حکو مت ترکان اسیای میانه و غلامان اسیای میانه که قدرت را به دست گرفتند، کم کم زبان پهلوی و تاتی که هم ا کنون در بخشی از روستا های خوی گفتگو می شود، زبان اصلی مردم اذر بایجان فراموش شد و زبان ترکی جایگزین ان شد. در ضمن شما بگویید ، اذری ها نه ترکها و بگویید ایرانی نه فارس. زبان را با هویت ملی اشتباه نکنید. ام تار هم یک واژه ی پارسی است و با معنی های گوناگون. ام در مورد مسولان ? . هنگا می که در شیخ نشین عربی، اقایان پشت به نوشته ی خلیج ع.ر. . می نشینند و خم به ابرو نمی اورند و اثار ملی ما را با کلنگ وتیشه خراب می کنند، چه انتظاری دارید. دست هایی در کار است که همه چیژ ما را نابود کنند. جنگلها ، دریا? اثار تاریخی و. و. و. این ها ایرانی هستند?
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
افرین
تار ایرانی با تار آذری فرق داره.
تار آذری ریشه ایرانی دارد ولی پیشرفته تر از تار ایرانی است و صدای تولید شده توسط این تار به موسیقی ایرانی نمیخورد. چون زیر است. تار ایرانی را روی زانو مینوازند و تار آذری را جلوی سینه. تار ایرانی صدای بمتری دارد و مناسب موسیقی ایرانی است. اگر هم میخواستید این تار را ایرانی نگه بدارید این کار ها لازم نبود. کافی بود برخی افراد با صلاخ به جنگ موسیقی نمیرفتند!
چرا بعضی آذری های ایرانی جوش جمهوری آذربایجان میزنن.؟؟؟
پیش خودشون چ فکر میکنن..
زنده باد کرد غیور،زنده بادلرشجاع،وزنده بادپارس جاویدان
ای کاش که جای آرمیدن بودی...
باسلام وخسته نباشیدخدمت دوستان عزیزوارجمند بااجازه ی صاحب نظران وعلی الخصوص اساتیدموسیقی ایران زمین می خواستم دومطلب ضروری رادراین راستا عرض نمایم،۱_اول این که یونسکو دارای قانونی است که طبق آن می توان ساز لباس فرهنگ وهرچیزدیگری راکه بین چندین قوم مشترک است به صورت جداگانه وتوسط ملت های صاحب فرهنگ ثبت نمود بنابراین آذربایجان راه ایران رانبسته تانتواندسازخویش راثبت نماید.۲_محدودیت های موسیقی درکشورماازعوامل عقب ماندن ایران ازهنرموسیقی می باشدبرای مثال وقتی مادرکشورمان عارمان می آیدکه درتلویزیون سازموسیقی به نمایش دربیاوریم واصلادررسانه های ماسازی به تصویرکشیده نمی شود پس چگونه انتظارداشته باشیم که سازتاربه نام ماثبت گرددوبه نام آذربایجانی ثبت نگرددکه ان قدربه موسیقی اهمیت می دهدودراین راستا پیشرفت می کندلکن ماروزبه روزدرعرصه ی هنرپسرفت می کنیم
عزیزم اولین تار در کنار رودخانه ی کنگو ساخته شده است و اسمش هم کو دارو هست و از یک نوع میوه ی درختی شبیه کدو تنبل یک چوب بلند و تارهایی نازک از پوست نوعی پیچک ساخته شده است احتمالا زمانی که داشتیم از آفریقا مهاجرت میکردیم و در سراسر جهان پخش میشدیم همین این را تکامل داده و تارهای متنوعی ساختیم حتی در آمریکای جنوبی هم چیزی شبیه تار وجود دارد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار