بازدید 16696
۱

پیکر خلیل عمرانی بر دوش شاعران +تصاویر

کد خبر: ۲۹۰۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۹ 10 December 2012
پیکر خلیل عمرانی از وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌ی هنری برای خاک‌سپاری در زادگاه این شاعر آیینی در دیّر استان بوشهر تشییع شد.

به گزارش ایسنا، مراسم تشییع پیکر خلیل عمرانی صبح امروز (دوشنبه، 20 آذرماه) با حضور جمعی از نویسندگان، شاعران، کارکنان وزارت آموزش و پرورش، شاگردان و علاقه‌مندان عمرانی از مقابل وزارت آموزش و پرورش به سمت حوزه‌ی هنری برگزار شد.

در این مراسم، مصطفی محدثی خراسانی در سخنانی گفت: این پیکر آرامی که در این‌جا ساکت به خواب رفته، جان بی‌قراری در روح پرشور خلیل عمرانی است که آتشفشان عشق و ایثار و محبت و گذشت بود.

این شاعر با اشاره به حضور شاگردان خلیل عمرانی در این مراسم اظهار کرد: مجموعه شعرهای خلیل عمرانی، این پروانه‌هایی هستند که جلو جنازه او برایش اشک می‌ریزند.
محدثی سپس ادامه داد: عمرانی معلم رستگار شعر انقلاب بود که رستگاری را به نسل جوان نشان داد. او به خوبی احساس کرده بود که خلأ جامعه فرهنگی ما رها بودن نسل جوان بود و خود را برای آن‌ها فدا کرد. تریبون‌هایی را که در اختیار داشت و همه توان و وقت خود را در جایی که می‌توانست آن را به خود اختصاص دهد، در اختیار آن‌ها گذاشت. او حتا خانه خود را به حسینیه شعر و پایگاه هدایت نسل جوان تبدیل کرده بود.

در ادامه این مراسم، پیام حمیدرضا حاج‌بابایی - وزیر آموزش و پرورش - توسط یکی از نمایندگان این وزارت‌خانه خوانده شد.

سپس فرشته حشمتیان - معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس امور مدارس غیردولتی - با ابراز تسلیت به مناسبت درگذشت این شاعر انقلاب، اظهار کرد: خلیل عمرانی برادر بسیار خوبم، ادیبی فرهیخته و فرهنگی بود که انصافا می‌توان او را مصداق این جمله ارزشمند امام (ره) توصیف کرد که فرمودند کاری کنیم که بماند؛ نه کاری کنیم که بمانیم.

او ادامه داد: خلیل عمرانی ارزشمند، ‌ولایی و متعصب به حفظ اعتبار افرادی بود که امروز این‌جا جمع شده‌اند و برای او اشک می‌ریزند.

حشمتیان در ادامه به پی‌گیری‌های وزیر آموزش و پرورش در طول بیماری و بستری بودن خلیل عمرانی در بیمارستان اشاره کرد و گفت: وزیر آموزش و پرورش گفت که تأکید کنم عمرانی یکی از نیروهای ارزشمند، دلسوز و از کسانی بود که از تمام سطوح وزارت آموزش و پرورش از معلمان تا مشاوری وزیر، مراحل را با سربلندی طی کرد.

او همچنین گفت: تأکید وزیر این بود که بگویم ما وفادار به حسنات اخلاقی خوبان از جمله عمرانی هستیم و امیدواریم در راه وفاداری به ارزش‌های نظام اسلامی باقی بمانیم.

حشمتیان گفت: امروز بعدازظهر به اتفاق دوستداران زنده‌یاد عمرانی راهی استان بوشهر خواهیم شد، چرا که وصیت او چنین بود که در زادگاهش به خاک سپرده شود.
به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم، عباس براتی‌پور در سخنانی به 30 سال دوستی و شناختش از خلیل عمرانی اشاره کرد و گفت: استاد خلیل عمرانی از ابتدای شروع جلسات شعر حوزه هنری شرکت می‌کرد. او عضو شورای شعر بسیج هنرمندان بود که بسیجیانه زحمت کشید و شاگردانی را در اقصا نقاط کشور پرورید. ایشان عضو انجمن قلم ایران نیز بود.

این شاعر ادامه داد: عمرانی فردی مثمر ثمر و بسیار متعهد بود. فقدان این عزیز بزرگوار را از طرف حوزه هنری، انجمن قلم و بسیج هنرمندان تسلیت عرض می‌کنم. بدانید که گرچه خلیل عمرانی از پیش ما رفت، اما جسم او رفته و روحش در روح و قلب ما جاری است. آثار به‌جامانده از عمرانی نشانه تعهد، استقامت و سرافرازی ایشان است.

در ادامه این مراسم، قادر طراوت‌پور – مسؤول دفتر شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - به نمایندگی از سوی سیدمحمد حسینی - وزیر ارشاد - با ابراز تسلیت به مناسبت درگذشت خلیل عمرانی گفت: از دست دادن خلیل عمرانی این شاعر انقلاب در این زمستان سرد، غم جانکاهی است که در دل‌های ما ماند.

او سپس گفت: اگر همه فضایل عمرانی را بشماریم، زمان طولانی‌ای می‌برد.

طراوت‌پور در ادامه عنوان کرد: خلیل عمرانی همچون قیصر امین‌پور،‌ نصرالهش مردانی، سیدحسن حسینی و محمدرضا آغاسی و همه ارادتمندان به امام (ره) و مقام عظمای ولایت در شدیدترین حالات متفاوت این 33 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، با شجاعت ایستاد و از انقلاب اسلامی دفاع کرد. امروز این تشریف‌فرمایی بزرگان عرصه قلم و هنر در این‌جا نشان از این قدردانی دارد. درود انبیا و رسول خدا به این حضور و این روح بلند.

او همچنین به عیادت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خلیل عمرانی در زمان مدت بستری این شاعر در بیمارستان اشاره کرد و گفت: در زمانی که این شاعر در بیمارستان بستری بود، وزیر به عیادت او رفت و بر پی‌گیری حال او تأکید داشت.

در ادامه این مراسم یکی از شاگردان خلیل عمرانی عنوان کرد: در واقع ما امروز پدرمان را از دست داده‌ایم. تأثیر او بر تعهد، معرفت، اخلاق در زندگی فردی و تجربه‌های شاعری ما به جا مانده است.

همچنین برادر خلیل عمرانی در سخنان کوتاهی از کسانی که در این مراسم تشییع حضور پیدا کردند و همچنین کسانی در مدت بیماری خلیل عمرانی جویای احوال او بودند، تشکر کرد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم افرادی همچون محمد اللهیاری (مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد)، محسن مؤمنی (رییس حوزه هنری)، حسین قنادیان (رییس سازمان بسیج هنرمندان)، امیرحسین فردی (مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری)، سردار بهروز اثباتی (معاون ادبیات بنیاد روایت)، مجتبی رحماندوست (نماینده مجلس) محمدجواد حق‌شناس، محمد حمزه‌زاده (قائم‌مقام حوزه هنری)، ناصر فیض، محمود حبیبی کسبی، رضا اسماعیلی، بیوک ملکی، سیداحمد نادمی، اسماعیل امینی، علی‌محمد مؤدب، عباس سجادی، کمال شفیعی، مصطفی رحماندوست، محمدرضا سنگری، سعید بیابانکی، حمید هنرجو و آرش شفاعی حضور داشتند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱
مثل همیشه آرام خدارحمت کنه ایشون رو
برای شادی روحش صلوات
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر