بازدید 5473

ثبت جهانی «قالی‌شویان مشهد اردهال»

کد خبر: ۲۸۹۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۷ 06 December 2012
سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد یونسکو از ثبت جهانی «مراسم قالی‌شویان مشهد اردهال» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس خبر داد.

به گزارش فارس، دکتر  محمدرضا مجیدی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد یونسکو از ثبت جهانی «مراسم قالی شویان مشهد اردهال» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس خبر داد. 

وی افزود با تلاش های صورت گرفته توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو، امروز چهارشنبه 15 آذر، پیشنهاد کشورمان برای ثبت جهانی «مراسم قالی شویان مشهد اردهال» در جریان هفتمین اجلاس کمیته بین الدول میراث فرهنگی ناملموس که از سوم لغایت هفتم دسامبر 2012 در مقر یونسکو در پاریس در حال برگزاری است، به تصویب این کمیته رسید.

 دکتر مجیدی افزود با ثبت مراسم قالی شویان مشهد اردهال در فهرست جهانی میراث فرهنگی ناملموس، تعداد آثار ثبت شده از جمهوری اسلامی ایران در این فهرست به ده مورد رسید که این امر موفقیت بزرگی برای کشور در عرصه ی جهانی فرهنگ محسوب می گردد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد یونسکو در پایان اظهار داشت: در سال 1388، «آیین نوروز» و «ردیف موسیقی ایرانی»، در سال 1389، «موسیقی مقامی بخشی ‌های شمال خراسان»، «آیین ورزشهای پهلوانی و زورخانه‌ای»، «مهارتهای سنتی فرش‌بافی فارس»، «مهارت های سنتی فرش‌بافی کاشان» و «هنر نمایشی آیین تعزیه» و در سال 1390 نیز «نقالی» و «مهارتهای سنتی ساخت لنج ایرانی و دریانوردی در خلیج فارس» به ثبت جهانی رسیده بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل