بازدید 36612
از نمرات «صفر» مصاحبه و تغییرات کنکور تا تبدیل غیر قانونی بورسیه؛

دانشگاه تهران: ظرفیت دکترا را جور دیگری پر کردیم!

۱۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکترای کشور، متعلق به دانشگاهی است که در آزمون دکترای اخیر، برخی داوطلبان ممتاز کنکور سراسری را به بهانه نداشتن کیفیت علمی، با نمره‌های عجیب و غریب و‌ گاه «صفر» مردود کرد؛ اما به جای ایشان، به سراغ داوطلبانی رفت که نه از سنجشی مشابه آزمون سراسری گذشته‌اند و نه هیچ ملاک قابل نقل دیگری برای پذیرش آنان در نخستین دانشگاه کشور در دست هست!
کد خبر: ۲۸۷۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۱ - ۲۲:۲۹ 24 November 2012
به ظاهر گلستانِ آزمون دکترای امسال، هنوز کامل شکوفا نشده؛ پس از آنکه برخی رتبه‌های ممتاز کنکور به دلیل دریافت نمرات بسیار پایین و حتی صفر در مصاحبه و ارزیابی علمی دانشگاه تهران مردود شده (!) و از راهیابی به جمع پذیرفته‌شدگان مقطع دکترا بازماندند، تکمیل ظرفیت بر ابهامات ماجرا افزود و شگفت آن که هم‌اکنون دانشگاه تهران مدعی است معرفی شدگان برای مصاحبه، کیفیت علمی لازم را نداشته‌اند و کنکور باید ارتقا یافته و تخصصی‌تر شود!

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که اعتراض گسترده داوطلبان ورود به دوره دکترا در سالهای اخیر، هر بار با تأیید مسئولان سازمان سنجش روبه‌رو شده و هر ساله تغییراتی در نحوه گزینش داوطلبان پدیده آورده، آزمون دکترای نیمه متمرکز سال ۹۱ بیشترین انتقاد‌ها را داشته و به رغم اینکه ماه‌ها از اعلام نتایج آن گذشته، حاشیه‌های آن هنوز ادامه دارد.

به عبارت بهتر، در حالی که نخستین و مهمترین دلیل تغییر در نحوه پذیرش داوطلبان متقاضی آزمون دکترا به زعم رییس سازمان سنجش آموزش کشور، بحث اجرای عدالت آموزشی و ایجاد فضای یکسان رقابتی و پرهیز از اعمال سلیقه دانشگاه‌ها خوانده می‌شود، آزمون دکترای سال جاری به اندازه‌ای به سلیقه دانشگاه‌ها مرتبط می‌شود که اعلام نتایج نهایی آزمون دکترای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با یک هفته تأخیر انجام می‌گیرد، زیرا برخی دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزشی، نمرات پایین و‌ گاه صفر را برای مصاحبه شوندگانشان به سازمان سنجش فرستاده و چنان بلبشویی راه می‌‌اندازند که صدای وزیر نیز درمی‌آید!

تأثیر مرود شدن استعدادهای برتر در آزمون سال بعد

این نمرات پایین سبب می‌شود، از یک سو برخی دانشجویان ممتاز، به رغم به دست ‌آوردن رتبه‌های بر‌تر کنکور، از ورود به دانشگاه بازمانند و از سوی دیگر، مسئولان سازمان سنجش ـ که دیگر نیک دریافته‌اند که نتیجه خروجی تأثیر اندک آزمون کتبی و وزن زیاد مصاحبه علمی داوطلبان بیش از هر چیز به سلیقه دانشگاه‌ها وابسته شده ـ به فکر جبران مافات در سال آتی افتاده و از برابر شدن وزن مرحله مصاحبه با مرحله آزمون کتبی سخن بگویند.

رییس سازمان سنجش، توجیه این تصمیم را نتایج برآمده از یک نظرسنجی می‌داند که البته نه شمار شرکت کنندگان آن آمده و نه از سرنوشت آنان در کنکور گذشته خبری داریم، بلکه تنها می‌دانیم که در میان داوطلبان آزمون دکترا صورت گرفته است.

دکتر خدایی در این باره می‌گوید: «از داوطلبان سؤالی مطرح شد، مبنی بر اینکه تأثیر مصاحبه در آزمون دکترا به چه میزان باید باشد؟ بر این اساس ۴.‌۵ درصد داوطلبان این میزان را بیش از ۷۵ درصد، ۱۵.‌۳ درصد داوطلبان بین ۵۰ تا ۷۵ درصد، ۵۶.‌۵ درصد داوطلبان سهم آزمون مصاحبه را بین ۲۵ تا ۵۰ درصد عنوان کردند و در ‌‌نهایت ۲۳.‌۸ درصد داوطلبان نیز موافق حذف مرحله مصاحبه آزمون دکترا بودند».

البته روشن است که اگر داوطلبان شرکت کننده در آزمون از جمله افرادی باشند که از نحوه پذیرش سال گذشته بیشترین ضربه را خورده اند، تنها می‌توانند بسوزند و بسازند، چرا که اعتراضشان هیچ تأثیری در سرنوشت تحصیلی‌شان نخواهد داشت؛ منظور آن دسته از داوطلبانی است که گاه با رتبه برتر در گرایش خود، به دلیل نمرات بسیار پایین و گاه صفر از راهیابی به مقطع دکترا در برخی دانشگاه‌ها بازمانده‌اند! (نمونه عینی این ماجرا را اینجا بخوانید).

تغییر نحوه پذیرش در سال آتی؛ نوشدارویی که دیر ساخته شد!

به این ترتیب در شرایطی که نبود شفافیت در مصاحبه علمی داوطلبان از سوی دانشگاه‌ها، اعتراض نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشته و تحقیقات ایشان در رابطه با آزمون دکترای سال جاری را رقم زده است، رئیس سازمان سنجش انتقادات این دسته از داوطلبان را وارد و بجا دانسته و به ایسنا می‌گوید: «اینکه در جواب عدم پذیرش داوطلبی که خود جزو استعدادهای برتر کشور است، رد شدن در مرحله مصاحبه را بهانه کنیم برای وی قابل پذیرش نیست، بلکه داوطلب باید قانع شود که داوطلبان پذیرفته شده در سطح علمی بالاتر از وی قرار دارند که این مسأله نیز تنها از طریق برگزاری مصاحبه‌ای شفاف امکان‌پذیر است».

اعتراف تلخ دکتر خدایی در مظلوم واقع شدن برخی داوطلبان در آزمون پیشین و لزوم تغییر در تأثیرگذاری سهم مصاحبه و آزمون کتبی در حالی مطرح می‌شود که به گواه مصاحبه دکتر حسین توکلی، مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، پیش از اعلام نتایج قطعی آزمون، هم سازمانی که ایشان در رأس آن هستند و هم وزارت علوم و حتی شخص وزیر از اعمال سلیقه برخی دانشگاه‌ها و نتایج نظر سنجی صورت گرفته از داوطلبان آگاه بودند اما معلوم نیست، چرا جز به تعویق انداختن یک هفته‌ای در اعلام نتایج، هیچ کاری برای تأثیر دادن نتایج متقن در نتیجه نهایی آزمون و یا حتی اعمال آن‌ها در مرحله تکمیل ظرفیت انجام ندادند!

تکمیل ظرفیت هم به داد کسی نرسید

با این تفاسیر، سکوت سازمان سنجش، حکم تأیید کارهای انجام گرفته را پیدا می‌کند، چراکه تأثیر بسیار مصاحبه دانشگاه در پذیرش داوطلبان، حدی قانونی است که دست بر قضا توسط همین سازمان تعیین شده و به لحاظ حقوقی احتمالا نه مجلس قادر به دخل و تصرف در آن خواهد بود و نه هیچ نهاد نظارتی دیگری می‌تواند به نتایج رقم خورده از آن خلل برساند؛ یعنی دانشگاهی که نمره مصاحبه صفر را برای یک داوطلب در نظر گرفته، به رغم غیر معقولانه بودن کارش، بنا بر قانون هیچ تخلفی مرتکب نشده است.

اینجاست که برخی از ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترا در برخی رشته‌ها تکمیل نشده و تکمیل ظرفیت به عنوان فرصتی بی‌نظیر برای اصلاح خطای صورت گرفته از راه می‌رسد؛ اما عجیب اینجاست که برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تهران برای برخی از ظرفیت‌های خالی مانده، درخواست تکمیل ظرفیت نمی‌دهند و البته این کار شگفت‌انگیز ایشان دوباره با سکوت مسئولان سازمان سنجش روبه‌رو می‌شود!

بدین ترتیب، گویا باید شمار پذیرفته شدگان، کمتر از ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه باشند، ولی دست کم درباره دانشگاه تهران این گونه نیست؛ نام‌نویسی ۱۱۵۰ نفر در مقطع دکترای این دانشگاه، در حالی که ظرفیت اعلام شده از سوی ایشان به سازمان سنجش ـ در مجموع دو دسته روزانه و نوبت دوم ـ ۱۰۸۸ نفر بوده، شبهات بسیاری پدید می‌آورد؛ به ویژه زمانی که از یک سو بدانیم در برخی رشته‌های دانشگاه تهران به رغم پذیرش بسیار اندک در مرحله نخست، هیچ گونه تکمیل ظرفیتی اعلام نشده است و از سوی دیگر سخن آن رئیس دانشگاهی را به یاد بیاوریم که می‌گفت: «برای پذیرش دانشجوی دکترا در همه دانشگاه‌های کشور سه روش وجود دارد؛ بورسیه وزارت علوم، آزمون دکترا و استعداد درخشان»!

دانشگاه تهران: داوطلبان کیفیت علمی نداشتند

ظاهرا شیوه غیرقانونی قبولی در دکترای بهترین دانشگاه‌های ایران بدون کنکور و آزمون، اینقدر شایع رایج شده که می‌تواند همه ظرفیت‌های موجود را پر کند، به گونه‌ای که هم رد کردن داوطلبان با نمره صفر توجیه خواهد داشت و هم اعلام نشدن تکمیل ظرفیت در رشته‌هایی که به اندازه ظرفیتشان پذیرش نشده منجر به خالی ماندن کلاس‌ها نخواهد شد!

اثبات این امر را می‌توان در لابلای سخنان معاون آموزشی دانشگاه تهران یافت؛ جایی که دکتر مهدی قمصری به مهر می‌گوید: «پس از برگزاری کنکور داوطلبانی که به دانشگاه تهران معرفی شدند، کیفیت علمی لازم را نداشتند و از سوی دیگر، ظرفیت‌ها خالی مانده بود که این خلأ را با روش‌هایی که وزارت علوم مثل تبدیل [بورس] خارج به داخل، پذیرش مربیان، عده‌ای از دانشجویان خارجی، برخی دانشجویان جانباز و روشندل همچنین استعدادهای درخشان پر کردیم».

بدین ترتیب معاون آموزشی دانشگاه تهران در حالی با زیر سوال بردن کیفیت علمی دانشجویان معرفی شده از طرف سازمان سنجش، از کارکرد این دانشگاه در کنکور دکترای سال ۹۱ دفاع می‌کند که ظاهرا فراموش کرده، بخشی از متقاضیان ورود به دوره دکترای این دانشگاه، از فارغ‌التحصیلان مقطع کار‌شناسی ارشد همین دانشگاه هستند و دست بر قضا، برخی از نفرات ممتاز پذیرفته نشده توسط ایشان، از همین جمله هستند!

البته این سخن معاون دانشگاه تهران، هنگامی طنزآمیز‌تر به نظر می‌رسد که به پر شدن ظرفیت‌های خالی مانده با دانشجویان تبدیل بورس خارج به داخل گره می‌خورد، چرا که نیم نگاهی به دستورالعمل گزینش دانشجویان بورسیه، دست‌کم برتری علمی این دانشجویان به نسبت برگزیدگان آزمون کتبی را ثابت نخواهد کرد، هرچند شاید عکس آن درست باشد!

اما ماجرا هنگامی جالب‌تر می‌شود که بدانیم مرجع انتخاب دانشجویان بورسیه،‌‌ همان وزارت خانه‌ای است که سازمان سنجش به عنوان بازوی برگزاری آزمون‌های سراسری آن کار می‌کند، ولی از دید مسئولان دانشگاه تهران، کارکرد این سازمان تخصصی به اندازه‌ای جای ایراد دارد که قادر به شناسایی افرادی با کیفیت علمی قابل قبول نیست، تا جایی که گزینش شدگان اعزام به خارج از کشور، حتی با این وجود که نه آزمونی داده‌اند و نه علمشان به طور جدی و تخصصی مورد سنجش قرار گرفته، بر ایشان رجحت دارند.

با کمبود داوطلب روبه‌رو هستیم؛ آزمون را تخصصی‌تر کنید

البته این همه سخن قمصری نیست، چرا که به باور وی، سازمان سنجش هر ساله میزانی کمتر از ظرفیت پذیرش این دانشگاه، متقاضی ورود به ایشان معرفی می‌کند و برای نمونه، امسال هم که دانشگاه تهران ظرفیت پذیرش دکترایش را 1088 اعلام کرده بود، سازمان سنجش، 932 نفر را برای مصاحبه به این دانشگاه معرفی کرده و این موضوع سبب شده که ایشان تکمیل ظرفیت از راه‌های دیگر را در دستور کار قرار دهند.

در حالی که وزیر علوم پیشتر به دعوت پانزده هزار نفر برای مصاحبه اشاره کرده، حالا از یک سو رئیس سازمان سنجش از پذیرش 10 درصد از داوطلبان دکترای کشور در دانشگاه تهران خبر می‌دهد و از سوی دیگر، معاون آموزشی این دانشگاه، ظرفیت اعلام شده توسط این دانشگاه را 1088 نفر اعلام می‌کند؛ با یک حساب سر انگشتی، اگر ده درصد دعوت شدگان مصاحبه، حسب درصد پذیرفته شدگان نهایی، به دانشگاه تهران دعوت می‌شدند، این دانشگاه می‌بایست با دعوت از 1500 متقاضی ورود به دکترا مواجه می‌بود اما معاون این دانشگاه از 932 دعوت شده سخن می‌گوید! به نظر شما سازمان سنجش قادر به توزیع متناسب متقاضیان نیست یا معاون دانشگاه تهران تمامی حقیقت را نگفته است؟ آیا یافتن پاسخ این سوال برای وزیر علوم هم دشوار است؟!
اینجاست که جا دارد مسئولان سازمان سنجش به اعداد و ارقامی که توسط وی مطرح شده، پاسخ دهند، اما از سوی دیگر، هنوز برایمان قابل درک نیست که چگونه این مشکل تنها در دانشگاه تهران دیده  شده و هیچ دانشگاه دیگری از بی سواد بودن متقاضیان گلایه نداشته و شمار معرفی شدگان سازمان سنجش را کمتر از ظرفیت درخواستی ذکر نکرده است و یا اینکه متقاضیان ورود به دکترای دانشگاه تهران، فارغ التحصیلان کدام دانشگاه‌ها هستند که حتی با نمره ممتاز در آزمون کتبی، گاه از مصاحبه علمی صفر دریافت می‌کنند؟

به این ترتیب در شرایطی که سازمان سنجش خرسند از رفع نقص پذیرش دکترا با سهم بندی 50-5 در آزمون کتبی و مصاحبه دانشگاه در سال آتی است، ایراد بزرگتری مطرح می‌شود که به نظر بیشتر به سهم خواهی دانشگاه‌های بزرگ شباهت دارد، تا جایی که مدیران دانشگاه تهران منتخبان آزمون کتبی را بی‌سواد می‌دانند و بر این باورند که با تغییر سهم بندی، باید آزمون تخصصی‌تر برگزار شود و البته سازمان سنجش هم از پیشنهادشان استقبال کرده و فراموش می‌کند که ابهامات مطرح شده را پاسخ بگوید.

اکنون دقت کنید که به تازگی رئیس سازمان سنجش با رد سخنان برخی از رؤسای دانشگاه‌ها در خصوص ورود دانشجویان ضعیف به دوره دکترا، گفته است: «مستثنی شدن دانشگاه‌های بزرگ از تغییرات آزمون دکترا قابل اجرا نیست. ۷۵ درصد ظرفیت دکتری دانشگاه‌ها از طریق همین دانشگاه‌های بر‌تر تکمیل می‌شود به گونه‌ای که ۱۰ درصد ورودی‌های آزمون دکترا در دانشگاه تهران پذیرفته می‌شوند».

آیا این سخنان خدایی بی پایه مطرح شده یا مدیران دانشگاه تهران، به رغم همه شایبه‌هایی که درباره کارکردشان در کنکور اخیر مطرح است، پیشنهاد داده‌اند که از تغییرات آزمون بعدی مستثنی شوند؟!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۴۶
انتشار یافته: ۱۵۱
ديگه هر کس نسبت به اينکه چرا دانشجويان دانشگاه های خارجی را برای ادامه تحصيل انتخاب می کنند انتقاد کند، خيلي بی انصاف است. يکی نيست بگه آخه آقايون، کشور که فقط برای شما نيست، همه حق زندگی دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
وقتی ظرفیت دانشگاه تهران و شریف رو صد هزار نفر کردن (اندازه ظرفیت همه متقاضیان دکترا) اون وقت همه چیز درست میشه و همه راضی میشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
آقا همه دنیا دارن با مصاحبه دانشجوی دکترا میگیرن و بدون آزمون
اونوقت ما که مقداری آزمون بر خلاف همه دنیا گذاشتیم باز هم ناراضی هستیم
اصلا نکنه مردم میخوان مصاحبه رو بردارن و همش رو بکنن آزمون
در این صورت دکترای ما در خارج شاید اندازه یک لیسانس هم بی ارزش بشه
حسن
| Canada |
۰۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
سلام
متاسفانه باید گفت فرار مغزها شدت گرفته و اشک آدم در میاد اینهمه ایرانی تحصیل کرده می بینه اینجا تو کشور غریب دارن با چه زحمتی درس می خونن
من خودم سر پیری به دلیل عشق به تحصیل مرخصی گرفتم اومدم کانادا-مونترال به لطف خدا بورس هم از دانشگاه مقصد گرفتم (در ضمن من چون شاغل بودم و زن و بچه موجود- در کنکور دکتری ایران قبول نشدم، ولی رزومه کاری و پژوهشی خوبی داشتم) ولی اینقدر که من دانشجوی نخبه از دانشگاه های تاپ ایران اینجا می بینم تو هیچ دانشگاه ایران ندیدم.
دانشگاه مک گیل و کنکوردیا و پلی تکنیک مونترال و ... حداقل نزدیک 2500 دانشجوی تحصیلات تکمیلی ایرانی دارند
تا اینجای کار خیلی هم خوب است نکته منفی اینست که به غیر از خودم و یک دانشجوی دکتری دیگه تا بحال کس دیگه ای رو ندیدم که بخواد برگرده به ایران و همه به دنبال اخذ مجوز اقامت و ... هستند اینجاست که اشک آدم در می اید و بحال آینده ایران غصه می خورم که اینهمه استعداد رو مفت به خاطر سالی 20000 هزار دلار فاند که اینها به دانشجو می دهند - تازه به خیلی هاشون هم نمی دهند- از دست می دیم وبعد بجای ارز دادن به این دانشجوها، پورشه و مازراتی وارد می کنیم تا مبادا به مستضعفین ظلم بشه و چه تجارت پر سودی که رضای خلق و خالق را در این شب های مصیبت عاشورای حسینی به دنبال خواهد داشت.
نکته مهم اینه که شاید اینجا ورود به دانشگاه و مقطع دکتری ساده تر باشد ولی واقعا خروج یقینا سخت تر از ایران هست.
دانشجوی مهندسی و لیسانس اینجا کارهایی رو انجام میده که به من بصورت محرمانه در صنایع وزارت دفاع ایران نشون دادند-
واقعا باید در دانشگاه های ایران رو گل گرفت و بجای پورشه و مازراتی از کشورهای پیشرفته
فلسفه علم و علم آموزی رو وارد کنیم بعد در دانشگاه رو باز کنیم
من دو ماه هست که با یه عده از صنعت اینجا جلسات مشترک داریم هنوز نفهمیدم طرف لیسانس داره ، فوق داره دکتری داره - تو امتحان جامع دکتری از ممتحین هستند- همه به اسم کوچیک صدا زده میشند کسی دنبال خودنمایی و اسم و رسم نیست و فقط ازت یه چیز می خوان نتیجه درست، ناشی از زحمت خودت، صداقت در ارائه نتایج، عدم تقلب .
حرفهام خیلی پراکنده به نظر میرسه ولی یه نتیجه داره:
- اینهمه آدم برای کسب مدرک میان دکتری، یا تضمین شغلی و یا عشق به علم
- امیدوارم مورد آخر باشد.
طور به خدا یه جور اینهمه ایرانی فراری تحصیلکرده رو با وطن آشتی بدید، یا شرایط تحصیل رو تو ایران جوری فراهم کنید که اینهمه از کشور خارج نشند.
با دلار 1000 تومان دانشجوهای زیادی رو دیدم که دو سال یا سه سال است که به ایران نیامدند با دلار 3000 تومان خودتان حساب کنید
به امید لطف سیدالشهدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
وای بر کسانی که با رانت آشنایی وارد دانشگاه می شوند و جای دانشجویان مستحق را می گیرند مگر در عمل و مطابق تجربه مصاحبه جز امکانی برای اعمال نظر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
در تایید دوستی که نوشته اند ممکن است ارزش دکتری ما به اندازه لیسانس خارج شود باید بگویم متاسفانه این امر بزودی محقق می شود. به عنوان یک دانشگاهی که با دانشجویان ارتباط دارم شاهد قبولی دانشجویان فوق لیسانسی هستم که بسیار بنیه علمی ضعیفی دارند. و همین امر در مقطع دکتری هم در حال انجام شدن است. در حالی که قبلا برای گرفتن دانشجوی دکتری هر گروه آموزشی می بایستی حداقل یک عضو هیات علمی با درجه دانشیاری داشت الان این شرط را برداشته اند و هدف هم فقط این است که مدرکی حتی در سطح دکتری به افراد دهند. کیفیت مهم نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
چند سئوال:

1- چرا تابناك و امثالهم در اين موارد فقط نظر وزير محترم علوم و رئيس سازمان سنجش را منعكس ميكنند ؟؟

2- فكر نميكنيد مناسب باشد نظر برخي اساتيد دانشگاه و افراد مدخل در اين امر را هم جويا شويد مناسب باشد ؟؟

3- تا به حال فكر كرديد چرا در اين كشور كنكور كارشناسي كه يكي از بهترين و عادلانه ترين آزمونهاست در حال تعطيلي و كنكور دكتري كه يكي از غير دقيق ترين آزمون هاست اين قدر بزرگ شده است ؟؟

4- آيا ميدانيد نفر اول كنكور دكتري امسال در رشته مهندسي مكانيك در تمامي دروس درصد هاي كمتر از 40 % داشته است ؟ آخرين نفرات را خودتان قضاوت نمائيد.

5- مطالب فوق در جهت نفي كامل آزمون سازمان سنجش نيست بلكه تذكر اين نكته است كه مطلق نگري ها گاهي ما را از واقعيت ها دور ميكند.

6- راستي ميدانيد فعاليت موسسات كنكور (كه اين فعاليت ها يكي از ادله حذف كنكور بود ) امروزه بطور خنده داري متمركز بر آزمون دكتري شده است ؟؟

7- من به عنوان كسي كه حدود 13 سال گذشته در موضوع پذيرش دكتري درگير مستقيم بوده ام ضمن تاييد برخي مزاياي شيوه جديد اساسا حذف نقش استاد و دانشگاه در انتخاب دانشجوي دكتري را بشدت مضر دانسته و تغيير ضرائب آزمون را هم راه حل مشكل نميدانم.

8- جناب دكتر خدائي عزيز اگر ميخواهند راه حلي ارائه كنند بهتر است به راه حل روزهاي اولي كه اين آزمون طراحي ميشد برگردند.

9- بهترين راه حل برگزاري ازمون تخصصي حرفه اي توسط سازمان سنجش و ارائه نمرات آنان (بدون رتبه بندي داوطلبان) وسپس باز گذاشتن دست دانشگاه ها و اساتيد در انتخاب بهترين هاست. البته نظارت جدي مراجع مختلف نيز ميتواند اعمال نظر فردي و بي عدالتي ها را تا حد زيادي كاهش دهد.

10 - اگه گوش شنوائي باشه همين موارد فوق كافيه .
کارشناس مطلع
| Germany |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
عمده ترین مشکل، "سازمان سنجش" است که هم همه کاری انجام می دهد و هم سنجش. گزینش می کند! مواد آزمون را به دلخواه تغییر می دهد! کد رشته ها را به تناسب راحتی اجرا عوض می کند! حرف وزارت علوم و مصوبات شورای عالی برنامه ریزی را گوش نمی کند! کسب و کار کلا س های کنکور را رونق می دهد! و همه اینها را به اتکای نامه نیم بند آخر دوره دکتر توفیقی (وزیر اسبق علوم) اعمال می کند، آنهم غیر قانونی. معلوم نیست سازمان بازرسی و مجلس و وزارت علوم چرا اقدامی نمی کنند.
و اما دو راهکار ساده:
1- سازمان سنجش فقط بسنجد و آنهم سالی چند بار (با ابزار IT شدنی است. برود از ETS هم یاد بگیرد).
2- دانشگاه ها موظف به ارسال اسامی پذیرفته شدگان با ذکر جزئیات به وزارت علوم باشند و وزارت گزارش عملکرد را به عموم اطلاع دهد.
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
کشورهای دیگه اگه بدون ازمونه:
1) اساتیدش عادلانه دانشجو جذب میکنن
2) رابطه بازی و سفارش در کمترین حده ممکنه
3) چیزی به نام وجدان و عدالت هنوز بین دانشگاهیانش وجود داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
به نظر من که باید آزمون دکتری به طور کامل بر اساس نظر استاد مربوطه صورت گیرد. زیرا هم تجربه ی کافی برای تفکیک نخبگان را دارد(بر خلاف کنکور که در هیچ مقطعی نمی تواند ملاک مناسبی باشد.) و هم اینکه همانطور که در تمامی دنیا عرف می باشد هر استاد با توجه به زمینه کاری خود و کارهایی که داوطلب در آن زمینه انجام داده باید شخصی را انتخاب کند که بتواند کارهای پژوهشی او را ادامه دهد و حتی با هم پروژه های صنعتی را نیز انجام دهند.
کفش هایم کو؟؟؟
با سلام
من خودم دانشجوی دکترای دانشگاه تهران هستم. به نظرم نقد شما کاملا غیر منصفانه است. در مورد ورود دانشجویان بدون کنکور اولا شرایط دارد و دوما یه عالمه مرحله و گزینش علمی دارد. به نظرم مشکل کار را واقعا باید در برگزاری کنکور دانست. مگر الان در دانشگاه‌های خارج از کشور نحوه گزینش برای دانشجویان دکترا چگونه است.
باتشکر
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
age to ro ham rad mikardand nemigofti kamelan gheire monsefane
azize dele baradar!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
دوست عزیز
من هم دانشجوی دکترای برق دانشگاه تهران هستم
تا زمانی که 95 درصد متقاضیهای در آزمون دکتری قبول نمیشن، علاوه بر این 99 درصدشون دانشگاه تهران قبول نمیشن، سعی میکنن که آزمون رو زیر سوال ببرن
حرف شما کاملا درسته، اومدیم نحوه پذیرشمون رو با تمام دنیا عوض کرده ایم و تازه انتظار داریم بیشتر هم عوضش کنیم تا حد امتحان کامل!
به نظر من این یک کار پوپولیستی از طرف دولت هست برای راضی کردن داوطلبها که چون ناخالصانه بوده، داوطلبها بدتر شاکی هم شده اند (علاوه بر این که غلط هم بوده)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
اگر 100 درصد رو هم اختصاص به آزمون بدهند و نمره مصاحبه رو حذف کنند، باز هم کسانی که قبول نمی شوند میگن تقلب شده!!! این ذات ما ایرانی هاست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
بله همه جای دنیا پذیرش دانشجو با مصاحبه است، البته مثل اینجا نه زدو بند دارند نه پارتی بازی
مدرک گرایی شاخص کشورهای جهان سوم است.. انتقاد من به مدیران سازمان سنجش است. مدیرانی که از مدیریت فقط نام آن را به یدک می کشند. مدیرانی که در راس سیستم اموزشی یک کشور قرار دارند، سیستمی که جلودار پیشرفت یک کشور است اما متاسفانه با تصمیمات .... خود نه این سیستم دانشگاهی نه سیستم علمی کشور بلکه جهت و سوی مملکت را به سقوط حتمی هدایت می کنند. کاش این مدیران به اسم به سوالات زیر در خلوت وجدان خود پاسخ دهند:
1- آخر در کدام کشور پیشرفته دنیا چنین روش گزینشی جهت دکترا اتخاز می شود؟
2- پایین آوردن سطح علمی کارشناسی و حتی ارشد با همین تصمیم غلط کافی نبود که کمر به شکستن دکتری این مرز و بوم دارید؟
3- به خاطر خدا که شده برای یک بار بررسی کنید که چرا دانشگاه های کشور به خصوص دانشگاه هایی که از نظر علمی در سطح بهتری هستند مخالف اجرای طرح شما هستند
4-آیا در بین شما تصمیم گیران کسی که دکتر واقعی باشد(نه صرفا مدرک دکتری داشته باشد) وجود دارد که این روش گزینش را تحسین کند؟
در پایان ملتمسانه خواهش می کنم جهت رضای خدا هم که دست از سر دکتری بردارید بگذارید هنوز هم علم این کشور کورسویی از امیدداشته باشد
دلم برای عدالت تنگ شده...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
بعضی وقت‏ها عدالت در پذیرش دانشجوی دکتری یعنی اینکه استاد با مصاحبه دانشجویش را انتخاب کند!
چرا(!)؛ برای اینکه دوره‏ی دکتری با پژوهش (نه فقط درس خواندن) تعریف می‎شود؛ و بدون تعارف این آزمون هیچ ربطی به توانایی پژوهشی دانشجو ندارد. بنظر شما سازمان سنجش می‏تواند آزمون را طوری برگزار کند که توانایی پژوهشی دانشجو (توانایی توی آزمایشگاه کار درست و حسابی کردن و ... ) را درست بسنجد؟ آیا آزمون فعلی می‏تواند قریحه‏ی آزمایشگری یک داوطلب را بسنجد؟ آیا برای هر سئوال آزمون فعلی (وقتی تصویب شد) چقدر وقت گذاشته می‏شود که در راستای پژوهش محوری باشد نه حفظ محوری.
....................................
اساتید دانشگاه تهران دیگه اون منش استادی و پرستیژ ندارند و خیلی دانشجو رو تخریب میکنن چون فکر میکنن هر کسی نمیتونه بدون ...! اونجا استاد بشه!
چی بگم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
داغم را تازه کردی!!!
تابناک دیر و ناقص متوجه موضوع شدید. خیلی دیر خیلی دیر... ما جرا از سال اولی شروع شد که یک شبه تصمیم گرفته شد آزمون سراسری برگزار شود. خدمت دوستان عرض کنم که دو سال پیش ما حسابی خودمان رو واسه کنکور دکتری به همان شیوه سابق (یعنی هر دانشگاهی واسه خودش آزمون داشت) آمده کرده بودیم که یک شبه تصمیم گرفتند آزمون سراسری شود تا عدالت جاری گردد.... منابعی که اعلام شد غیر از منابعی بود که هر ساله به صورت روتین از آنها به صورت تخصصی سوال طرح می شود. یا بهتر بگم کاملا غیر تخصصی. از منابع که بگذریم زحمت یکسال بنده و امسال بنده هیچ شد... آخه این کجا عدالت بود که زحمت چندین ماهه ما رو به هدر دادند. حداقل می بایست یکسال قبل منابع رو اعلام می کردند تا ما تکلیف خودمون رو بدونیم. اخه این چه کنکور دکترای تخصصی بود که منابعش دو ماه قبل آزمون اعلام شد؟؟؟ البته 15 روز بعد اعلام منابع ازمون دوباره منابع در پی اعتراض دانشگاه ها تغییر پیدا کرد. این شرح مختصری از ظلم وزارت علوم به امثال بنده بود در کنکور سال 91. خلاصه با هر زحمتی که بود ما به مصاحبه تکمیل ظرفیت کنکور دعوت شدیم. جالبه که بدونید نتایج نهایی تکمیل ظرفیت یک ماه قبل از آزمون دکتری سال پیش آمد. بهتر بگم داوطلبان تکمیل ظرفیت آزمون دوسال پیش نتایج آنها یک ماه قبل از آزمون دکتری پارسال آمد... به نظر شما این بلاتکلیفی نیست؟ این طرز برنامه ریزی برای مقطع دکتری است؟ تمامی این اتفاقات هم که الان افتاده از قبل خدا می دونه برای ما روشن بود. در طی این چندین سالی که دانشجو بودم هیچ گاه این همه بی برنامه گی را ندیدم.... نمیشه یک شبه تصمیم گرفت. برنامه ریزی نیازه عزیزان برنامه ریزیی....
من به عنوان فردی که چندین سال است در دانشگاه تهران می باشم این حق را به دانشگاه می دهم زیرا به دلیل غیر تخصصی برگزار شدن آزمون متاسفانه همواره شاهدیم در این 2سال که آزمون نیمه متمرکز شده افراد عملا فاد معلومات کافی و صرفا بر اساس اطلاعات حفظی می ایند و اینگونه هم عدالت در حق علم و نیز دانشجو اجرا نمی شود حال شیوه سابق شاید در حق برخی دانشجویان اجحافی می شد
بعد میگویید چرا فرار مفزها را داریم!!
با این وضعیت اگه کنکور برداشته بشه مردم عادی بیچاره و فرزندان مسئولین همه در دانشگاههای خوب قبول می شوند.خدا به داد مردم برسد.
آقا وقتی تو یک زمینه ای تخصص نداری چرا احساساتی میشی و به خیال عدالت طلبی میای حرفای بی ربط میزنی؟ اصلا کجای دنیا برای دکترا چنین آزمونی می گیرند؟ طرف با فوق لیسانس به جای اینکه تو صنعت فعال باشه یا کارهای تاپ علمی انجام بده ، میشینه پای کلاس کنکور !
الان بهترین دانشگاه های دنیا مدارک علمی شما رو بررسی می کنند و بدون آزمون و از طریق توصیه اساتید و سابقه علمی پذیرش می دهند. اون موقع ما داریم عین دبستان هی آزمون می گیریم. دانشگاه ها حق دارند ؛ بی آر تی که نیست هرجا خواستی ایستگاه عوض کنی !
کار علمی استمرار می خواهد و دانشگاه دوست دارد دانشجوی خودش را که رویش سرمایه گذاری کرده بر دارد.
این برداشتتان از عدالت خیلی سطحی است. این گونه به هیچ جا نمی رسیم. کار دانشگاه را بسپارید به اساتیدش و در جایی که اهلیت ندارید وارد نشوید.
پاسخ ها
منصور نوین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
آقای برادر شما خرت از پل گذشته برای ما لالایی نخون لطفا.
اگه تو شرایط ما بودی و این بازی ها رو سرت درآورده بودن جور دیگه ای حرف میزدی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
آقای نوین؛ مسئله خر و پل نیست. من استاد دانشگاهم و می‏بینم که بخشی (نه همه‎ی) پذیرفته‎شدگان واقعا سواد ندارند. بعد این آقا یا خانم قرار است بشود دکتر برود مشکلات کشور را حل کند در حالیکه کاملا فاقد صلاحیت است. این کار (زور چپون کردن تعدادی بی‎سواد در دوره‏ی دکتری) رسما ظلم است. فقط ظلمی که اثرش فردا روز معلوم می‏شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
کاش از این اساتید محترم دانشگاهها که با پول خانواده از خارج دکترا گرفته و الان استاد دانشگاه هستند نیز یک امتحانی گرفته میشد. زیرا بسیاری از اساتید که در مصاحبه حضور داشتند و برای ما نمره صفر رد کردند بخدا اصلا بروز نیستند . مسلم است با این اساتید و با این دید انتخاب دانشجوی دکتری خروجی دانشگاهها میشه اینه.
در مورد این متن و نوشته قبلی که در این مورد گذاشته بودید و آنجا هم کامنت مرا منتشر نکردید.
1- نظرسنجی برگزار شده 10 دقیقه قبل از برگزاری کنکور دکترای تخصصی در فروردین بین تمام شرکت کنندگان توزیع شده بود (این رویه در همه کنکورهای سازمان سنجش صورت می گیرد.)
2- چیزی که از آن به اعمال سلیقه نام می برید، چیزی است که در همه دنیا برای انتخاب دانشجوی دکترا به کار می رود. درس خواندن یک ماهه و شرکت در کلاس های تست زنی سبب نتیجه بهتر در کنکور کتبی می شود و نه لزوما بهتر بودن از لحاظ علمی.
3- مرحله مصاحبه فقط در مورد بحث های علمی نیست، اساتید دانشگاه سعی می کنند نحوه برخورد فرد، نحوه پاسخ به سوالات و حتی چگونگی پاسخ فرد را به سوالاتی که جواب آن را نمی دانند، بیازمایند.
4- در مقاله قبلی «اعتراض رتبه های برتر به نتایج کنکور دکترا» در نامه اشاره شده که رتبه بیستم پذیرفته شده اما رتبه پنجم و نهم پذیرفته نشده اند. ممکن است تفاوت رتبه بیستم با رتبه نهم در کنکور کتبی فقط یک یا دو تست باشد. و قرار نیست لزوما رتبه نهم بهتر از رتبه بیستم باشند.
این همه دکتری کجا می خوان مشغول به کار بشن؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
واحدهاي دانشگاه آزاد شهرهاي کوچک و روستاها!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
ای کاش یکی پیدا بشه جواب این سوال و بده ، واقعا با این همه امکانات آموزشی وضع بودجه های پژوهشی و تحقیقاتی (در حال حاضر صفر) این همه دکتر و فوق و لیسانس و می خوان چی کار کنن ، الان هر کی رو می بینی می گی چی کار می کنی می گه یا فوق دارم یا دکتری !!!!!!!!
در رشته مهندسي فناوري اطلاعات گرايش شبكه هاي كامپيوتري از داوطلبي كه سازمان شنجش معرفي كرده بود؛ اين سوال را پرسيدم: لطفا دو تا از پروتكل هاي لايه 2 شبكه هاي كامپيوتري را معرفي . با هم مقايسه كنيد. طرف خيلي ريلكس پاسخ داد:‌شما لايه ها را از بالا مي شماريد يا پايين!؟
از نظر بنده چنين شخصي الفباي رشته خود را هم بلد نيست و نمي توانم نمره اي غير از صفر برايش در نظر بگيرم.
پاسخ ها
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
دل درد گرفتم از بس خندیدم..... :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
يارو خواسته يكم بخندي!! بي جنبه :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
اشتباهی منفی دادم ببخشید
شرایط بورسیه رو خیلی سخت کردن یکی هم نیس جواب گو باشه بیچاره دانشجوی دکترا داره تموم میکنه هنوز بورسیه اش رو هواس
با سلام
من رتبه 80 رشته عمران گرایش آب رو کسب کردم و مجاز به انتخاب رشته شدم . در حالیکه ظرفیت کل این رشته در سراسر کشور 64 نفر بود و اعلام شده بود که 3 برابر ظرفیت جهت مصاحبه معرفی خواهند شد من در هیچ یک از انتخابهام ( حتی شبانه ) به دانشگاه معرفی نشدم . احتمالاً از نظر سازمان سنجش سه برابر 64 کمتر از 80 می شه !!!
خدا رو شکر که ما فرار کردیم . از اینجا اومدنم بسیار خرسندم
پاسخ ها
معصومه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
خوششششششششششششش به حالت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
خوش به حالت!!!
بدتر از همه اینه که:
آیا دولت برنامه ای برای جذب این همه دانشجوی دکتری را دارد؟ من تعداد زیادی دانشجوی دکتری می شناسم که هنوز جایی بورس نشدند!!! جمعیت دکتری بیکار کشور کمه که دارن اینجوری دانشجو میگیرند؟
کی میخواد جوابگو باشه؟؟
البته اینجا ایران است و این طبیعیه!!!!
دانشگاه تهران کارش صدور علم به کشورهای دیگر میباشد لذا باید در پذیرش دانشجو ملاک ارزشی بودن را مد نظر کند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
صدور علم نه، صدور نیروی کار برای مراکز علمی
سلام
من دقیقا حال رتبه های برتر را حس می کنم
ولی نکته اینجاست که همین رتبه های برتر نگاهی به کارنامه خود بیاندازند
درصد زبان در اکثر رشته ها و برای داوطلبان باعث رتبه خوب انهاست دروس تخصصی پس کجاست
این ازمون ازمون زبان است و سوالات تستی اصلا نمی تواند استعداد یابی کند
چرا که دکترای تخصصی یعنی که فرد توانایی تحلیل موضوعات را داشته باشد
توانایی فهم موضوعات را نه اینکه تست باعث ورود انها شود دلیل نمرات مصاحبه پایین هم همین است چون وقتی سوالات تخصصی را نمی تواند پاسخ دهد یعنی تحلیل نمی تواند انجام دهد

به نظر مناین آزمون باید تغییر یابد و فکری برای ان با حضور اساتید و همکاران برجسته من شود تا بتوانم بهترین شکل را برگزینیم
بابا آش داره خیلی شور میشه. در دانشگاه کاشان کافیه فقط مربی دانشگاه آزاد در هر نقطه از کشور باشی و فقط با پرداخت شهریه 40 میلیون تومانی بتونی به مصاحبه بدون آزمون دعوت بشی و اغلب هم پذیرفته بشی حتی اگر مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشدت هم با رشته دکتری ات متفاوت و از دانشگاه آزاد باشه!!!!
بابا دلتون خوشه ، دانشگاه پردیس اصفهان برای دکترا معماری هم من دقیقاً با هیمن وضع روبرو شدم
برو ببین 20 ساله تو امتحانای تخصصی پزشکی و دندانپزشکی چه افتضاحی بالا میارن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
تازه پزشکی و دندانپزشکی که با چون مردم سر و کار دارند
اینکه حق عدهای ضایع میشه من قبول دارم. ولی اینم قیول دارم که دکتری بالاترین سطح علمیه کشوره و با کنکور محض نمیشه سرنوشت علمی کشور رو به بازی گرفت. باید مصاحیه علمیه قوی باشه همراه با نظارت. مثلا پیشنهاد میکنم مصاحبه با حضور گروهی از اساتید کشور به صورت متمرکز انجام بشه و فیلتراسیون انجام بگیره. باور کنید که آزمون کتبی محض ملاک خوبی نیست و یک جور فیلتراسیون کمیه و نه کیفی. نظر سنجی از داوطلبین کنکور به نظر شما روال جالبیه؟ با منطق من که چور در نمیاد. ولی باز هم میگم مصاحبه ها هم کنترل بشه. ان شاءا.. همه به حقشون برسن و بدونن اگه جای کسی رو غصب کنن همه عمر به خودشون به ناس و به خدا بدهکارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
اين که يک گروه از اساتيد برجسته کشور بيان مصاحبه انجام بدن، پيشنهاد بسيار جالبيه. کاش کسي از مسئولين اين نظرات رو بخونه!
خدا کنه کنکور اسفند ماه امسال به خیر بگذره و بلایی که به سر دانشجویان سال گذشته آوردن به سر ما دیگه نیارن،
تابناک جان از اینکه به یاد ما هستین، متشکریم
با سلام.بسیار ممنون و متشکر از این خبر،همکلاسی من سال گذشته در یکی از رشته های علوم انسانی رتبه یک شد که متاسفانه در مصاحبه دانشگاه تهران رد شد!!متاسفانه یا خوشبختانه ایشان الان در یکی از دانشگاههای آمریکا الان یک ترم تحصیلی را با موفقیت به اتمام رسانده اند......
Sahmieh sazmanhaye dolati baraye afrade khas ra ham bebinid
به نظر این یک مهندسی خاص برای صاف کردن راه ورود افرادد خاص بود. مگر می شود فارغ التحصیل دانشگاه تهران، بهشتی، علامه و... باشند و کیفیت لازم نداشته باشند. از طرف دیگر این دسته از دانشجویان تبدیل بورس خارج به داخل را لطفا بررسی کنیدلیسانس و فوق لیسانس و دانشگاه خارج آنها در اندازه یک دانشگاه درجه 3 نیستند یکی نقل می کرد حتی خیلی ها دارای مدرک معادل در دوره فوق لیسانس بودند.
تابناک عزیز زیاد غصه نخورید دست گلهای این دکترها 4سال دیگر معلوم می شود.
پاسخ ها
ناشناس 91
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
قربون شکلت. قبل از اینکه نظری بدی یه کمی در مورد جامعیتش هم فکر کن. خیلی از کیس های "تبدیل بورس خارج به داخل" اصلا دانشجوی دانشگاههای خارج نشده مجبور به تغییر محل تحصیل شده اند. پس صحبت از درجه اعتبار دانشگاه خارج کردن یه کمی ....
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران بودن، کار هر کسی نیست. دانشگاه تهران گاهی دانشجویان خودش رو هم به دلیل نداشتن کیفیت علمی لازم سال‌ها پشت کنکور دکتری نگه می‌دارد. همه چیز کنکور نیست،‌کی می‌خواید بفهمید اینو؟؟؟
کنکور ارشد هم به شدت مشکوک بود امسال و ظرفیت ها کم شد با اینکه گفتند زیاد شده و خلاصه گل و بلبل. ولش کن اصلاً
میشه بفرمایید کدام نخبگان و افراد ممتاز بوده اند که علیرغم داشتن رتبه بالا، معدل و سابقه تحصیلی خوب و یا سابقه پژوهشی مناسب از مرحله مصاحبه دانشگاه تهران باز مانده اند؟ تا جاییکه میدانم دغدغه اکثر مصاحبه کنندگان این است که برای داشتن دانشجویان توانمندتر که باید از عهده تحقیقات دوره دکتری برآیند (که این به نفع استاد هم هست) بهترینها را انتخاب نمایند. خوب است با مستندات صحبت نمایید. اگر در دانشگاهی بر اساس سوابق تحصیلی و پژوهشی برای داوطلبان حدنصاب گذاشته شود امری غیر منطقی نیست. کسانی که پایینتر از این حدنصاب باشند ولو در آزمون نه چندان استانداردی نمره خوبی هم آورده باشند الزاما نخبه و ممتاز نیستند. البته این را هم نباید از نظر دور داشت که قطعا هر روش ارزیابی ایراداتی هم دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
تو متن برا نخبگان هیات علمی مثل تو لینک گذاشتن! برو ببین کدوم ...
هیات علمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
دوست خوبم منظور این است که آمار مستند توسط نهاد بیطرف ارائه شود که چند نفر با رتبه ممتاز نتوانسته اند از مرحله مصاحبه قبول شوند و چه تعدادی توانسته اند. در اینصورت میتوان فهمید که آیا اساسا مسئله حادی وجود دارد یا نه؟ لینکهای مورد نظر شما صرفا بیان احساسی و ژورنالیستی شبیه همین متن اند و بدرد ارزیابی علمی موضوع نمیخورند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
لااقل دیگه اسمت رو ننویس «هیات علمی»!
آمار مستند توسط نهاد بی طرف؟!!
بگیم شورای نگهبان بیاد نظر بده تا قبول کنی؟
رئیس سازمان سنجش میگه انتقادات اون دوستانی که "بیان احساسی و ژورنالیستی" بوده رو قبول داره و مجلس هم شدید اعتراض میکنه
نهاد بی طرف بریم وارد کنیم برا جنابعالی یا همینا رو به دیده اغماض قبول می کنی؟
خداییش دیگه اسمت رو ننویس هیات علمی چون معلوم میشه نخبگان چی شدن و کیا جاشون هیات علمی شدن!!
به نظر من از اونجايي كه در دوره دكترا فعاليتهاي پژوهشي بر دروس تئوري ارجحيت دارد بنابراين براي ورود به مقطع دكترا، آزمون ورودي نميتواند افرادي كه سابقه فعاليتهاي پژوهشي دارند را نسبت به داوطلباني كه فقط در چندين درس تئوري (دروس مربوط به كارشناسي و كارشناسي ارشد) اشراف دارند، به دانشگاه ها معرفي كند؛ بنابراين اگر بتوان به جاي برگزاري آزمون، سوابق هر داوطلب مانند معدل، مقالات پژوهشي و همچنين موضوع پايان نامه كارشناسي ارشد توسط دانشگاه ها مورد بررسي قرار گيرد و از اين طريق، افراد پذيرفته شوند مناسبتر از وضعيت كنوني خواهد بود كه در بسياري از دانشگاه هاي معتبر خارج از كشور نيز بدين صورت پذيرش صورت ميگيرد.
این یک حق کشی آشکار است ظاهرا کشور ما بدون صاحب .......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
دوره دکتری شرایط داره و کسانی که پذیزش میشوند باید رزومه علمی قابل قبولی داشته باشند به صرف نمره آوردن تو یک امتحان که نیست
کنکور برای دکترا چیز بی خودیه و من کاملا با نظر دانشگاه تهران موافقم! یه نفر که هیج کاری توی دوره فوق لیسانس نکرده 3 ماه می شینه می خونه و بعد میشه رتبه 10 اصن 1 چه فرقی میکنه ملاک، ملاک غلطیه! به نطر من باید کنکورو برای دکترا بردارن و اختیارو بدن به اساتید و دانشکده ها برای گرفتن دانشجو مثه همه جای دنیا!
من برق دانشگاه شریف درس خوندم
در کلاس مدار 2 که همه نفرات اول کنکور و نفرات برتر المپیاد حضور داشتن، یک بنده خدایی بالاترین نمره رو گرفت،یعنی 20 کامل
این آدم دانشجوی ضعیفی بود که از طریق نوع خاصی سهمیه اومده بود توی دانشگاه
ازش پرسیدم که چطوری 20 گرفتی، گفت که تمام مسائل رو از روی حل المسائل حل کردم
همین بنده خدا دو سال بعد از دانشگاه اخراجش کردن به خاطر اینکه چند ترم متوالی مشروطی داشت، تا حدی که حتی یک بار مادرش رو در اتاق یکی از اساتید دیدم!!!!!
که اومده بود از طرف کمک بگیره اخراجش نکنن که آخرشم اخراج شد

خلاصه اش اینو میخوام بگم که یک آزمون رو میشه با چند ماه وقت گذاشتن با موفقیت پشت سر گذاشت ولی در عمل دانشجوی بسیار بسیار ضعیفی بود

ولی در مصاحبه، اصل قابلیت مورد نیاز دکتری یعنی قابلیت تحقیق مورد ارزیابی قرار میگیره که هیچ راهی هم جز مصاحبه نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
اگر روش مصاحبه درست باشه
سلام.
ظاهرا گرفتن بورسیه خارج و تبدیل ان به به بورس داخل حربه ای شده است برای کسانی که قادر به آزمون دادن نیستند. البته همه انها واقعا این گونه نیستند. ولی به نظر می رسد یکی از عیر شفاف ترین گزینش ها در همین انتخاب افراد به عنوان بورسیه خارج است.
و سوال اینجاست چرا این افراد بورس خارج را به داخل تبدیل می کنند. شاید چون توانایی درس خواندن در خارج یا حال و حوصله آن را ندارند. و جالبتر این که چون این افراد به اصطلاح بورسیه وزارت علوم هستند، حتی پس از تبدیل به داخل به راحتی در یکی از دانشگاه ها جایابی شده و در آینده در انجا مشغول می شوند در شرایط که برخی دانشجویان ممتاز دکتری حتی در سال سوم تحصیل خود هم بورس هیچ دانشگاهی نیستند.
پاسخ ها
امیرحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
بله، من چندین نفر رو میشناسم که با این روش، بدون آزمون وارد دوره دکتری شدن و از اولش هم به خدا قرار نبود برن خارج چون اصلاً برای اینکار آماده نشده بودند.
ایرانی
| Germany |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
من نمیدونم این دوستانی که میگن جذب بورسیه راحته از کجا میگن من یکی که ده بار رفتم مصاحبه و گزینش و کلی مقاله داشتم تا جذب شدم اونایی که میگن بورسیه ها بی سوادن خودشون نتونستن بگیرن این حرف رو میزنن
من که الان هنوز ارشدم رو تموم نکردم ولی برای دکترا حتما میرم اروپا یا کانادا یا آمریکا چون پذیرش گرفتن از اونا خیلی راحت تر از قبول شدن دکترا در این جا هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
شما اگر کار علمی قابل توجهی داشته باشی همین جا هم میتونی ادامه بدی ، البته اگه داشته باشی
سیاست تابناک این است که جوری بنویسد که هیچ کس نفهمد مگر انها که از قبل در جریان هستند. فقط طور می دی ولی حرف حساب که یک کلمه است را نمی گویی.
همه دانشگاههای تهرانی همین کارو کردن
تابناک متاسفانه این روزها آب به آسیاب دشمن می ریزی!
حالا بذار من دو تا انتقاد از طرف خودم از شما داشته باشم (البته اگر تحمل شنیدن داشته باشید):
1- آیا شما شغلتان بجز خبرنگاری (که اگر آن را هم درست انجام دهید!) چیز دیگریست؟ یا شاید قاضی القضات هستید و همه چیز را خودتان یک طرفه قضاوت می کنید؟

2- بنظرتان بد نیست کمی اخلاق حرفه ای تر در شغلتان داشته باشید؟ خبرگزاری های محلی هم نام خبرنگار یا سردبیرشان را خصوصا در مباحث جنجالی ذکر می کنند ولی شما از مستنداتی همچون اینترنت، وبلاگ و وبسایت و ایمیل و غیره بهره می برید! فکر نمی کنید کمی دور از حرفه خبرنگاری است.

خوش باشید سربازان ...
من امسال رتبه خوبی آوردم ولی تو مصاحبه نمره خوبی نگرفتم. دیگه امتحان نمیدم چون هیچ تضمینی نیست سال دیگه حقم رو نخورن. ولی تا آخر عمر بر باعث و بانی این وضعیت لعنت میفرستم. آرزو دارم از این کشور جهان سومی نجات پیدا کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
تا وقتی که امتحان ربط زیادی به توانایی هایی که دانشجوی دکتری باید داشته باشد ندارد همین آش و همین کاسه خواهد بود. این هم که شما نمره‎ی خوبی گرفتید ولی رتبه‏ی بدی آوردید لزوما به معنای آن نیست که ساخت و پاخت شده است. ممکن است آن استاد نیازمند دانشجویی با توانایی خاص (مثلا در شبیه‎سازی با رایانه یا .... ) بوده که اصلا در آزمون سنجیده نمی‏شوند!
اگر متهم به بدبینی و اعتقاد به تئوری توطئه نشوم، به نظرم دستهایی در کار است که علم را
در کشور به سراشیبی سقوط بکشاند تا دیگر انگیزه ای برای جوان مستعد ایرانی برای ادامه تحصیل در داخل باقی نماند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
1- سنجش کتبی و مصاحبه حضوری اگر
عا لمانه و با دقت طراحی و اجرا شوند نتایج با انحراف ناچیزی برهم منطبق خواهند شد.
2-
من امسال باید کنکور دکترا بدم.با این شریط کار ما خیلی سخت نمیدونیم بخونیم یا نه...واقعا وضعیت بدی اساتید بخصوص اون دانشگاهی که اسمش رو بردید کسانی رو پذیرش میکنن که براشون نفع دار منظورم دانشجوهایی که با اون اساتید کتاب یا مقاله مشترک و... کار کردن.من تعداد زیادی از این نوع رو میشناسم.
برای مصاحبه 1% هم زیاد اینجور کارا به کشور ما نیومده...
آری اینجا ایران است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
آری اینجا ایران است و از همه جای دنیا بهتر
این نوشته کاملاً غلط انداز است. من از رشته ی خودم صحبت می کنم: فلسفه علم. مواد آزمون دکترا برای این رشته عبارت است از:
1- زبان
2- استعداد تحصیلی
3- فلسفه (شامل فلسفه غرب و فلسفه اسلامی)
همان طور که ملاحظه می کنید هیچ صحبتی از فلسفه علم (یعنی تخصص ما) در این آزمون نیست!
نتیجه ی منطقی این است که چه بسا رتبه های بالا هیچ درکی از رشته ی مورد نظرشان نداشته باشند!
روی همین اصل است که شخصیتی مانند دکتر گلشنی (رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه شریف) اعلام کرده تا زمانی که آزمون دکترا به این شیوه برگزار می شود، دانشجو نخواهد پذیرفت.
نکته ی آخر اینکه انصاف باید داد که برای رفتن به مقطع دکترا، صحبت از کنکور و کلاس کنکور و ... به یک شوخی تراژیک شبیه است.
به زودي تو اين كشور حتي بقال دم خونه ما هم دكتر ميشه. همين حالا هم كلي با مدرك دكتري بيكار هستند.
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
علم و عمل دو بال پرواز پرنده ی موفقیت در ایران هستند، اکثر کسانی که می گویند ما فلان مدرک را داریم ولی بیکاریم، ذره ای کار فنی بلد نیستند. مثلاً طرف کارشناسی ارشد نرم افزار داره ولی بلد نیست یک خط برنامه نویسی کنه! بابا جان اینجا ایرانه، نه آمریکا...
کاش حداقل سوابق تحقیقاتی و پژوهشی افراد رو لحاظ می‌کردند. من در آزمون دو سال پیش در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علیرغم داشتن رزومه علمی و سوابق تحصیلی خوب مردود شدم. وقتی پرس و جو کردم، دوستانی که اونجا داشتم گفتند که بعضی از دانشجوهای اونجا حتی روی موضوع رساله دکترا با اساتیدشون به توافق رسیده بودند. ما فقط برای قانونی شدن این نمایش اونجا بودیم. متأسفم فقط همینو میتونم بگم.
هرجا سخن از اعتماد است..... خنده ام میگیرد.
یک تحقیق اماری از اینکه چند درصد دانشجویان دکترا در هر دانشگاه دوره کارشناسی ارشد را درهمان دانشگاه گذرانده اند، همه پیز را بیان می کند. کنکور میزان خرخوانی را می سنجد و مصاحبه میزان پاچه خواری اساتید و شاگرد اولی هر دوی ان ها را می سنجد. بهترین کار برای دکترا شرط سابقه کاری و ارزیابی عملمرد کاری فرد است که علم وی را نشان می دهد.
این نوشته فقط یک جو سازی و آنهم علیه بنیادهای علمی است. چطور یک امتحان کنکور از چند موضوع و درس عمومی و عمومی- تخصصی می تواند نشانگر ممتاز بودن یک داوطلب باشد ولی چندین پارامتر قابل اتکا مثل معدل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و میزان فعالیت پژوهشی در طول دوران تحصیلات بخصوص در دوره کارشناسی ارشد ملاک نباشد. غیر از اینها، اصل کار دانشجو ی دکتری انجام پروژه پژوهشی موفق آنهم در بالاترین سطح و دارای نوآوری قابل توجه در موضوع پژوهشی است. بنده به عنوان استاد راهنمای چنین پروژه ای سعی وافی و وسواس کافی در انتخاب دانشجوئی هستم که بنیادهای علمی ممتاز و رزمه خوب تحقیقاتی و آمادگی و اشتیاق کافی برای گذراندن حداقل چهار سال پر مشقت و پر زحمت را داشته باشد. چطور ممکن است من و همکارانم بخواهند با انتخاب فرد غیر شایسته ای هم موقعیت علمی خود را بخطر بیاندازند و هم فردی ناتوان که نخواهد توانست مراحل مختلف آزمون ها و انجام پروژه پژوهشی با وصف بالا را به اتمام برساند و وقت خود را تلف کنم؟ سالها دانشگاههای کشور برای انتخاب دانشجویان دکتری کنکور های دانشگاهی خود را برگزار می کردند که با وجود کاستی ها عمدتا داوطلبان شایسته انتخاب می شدند. این روش نسبتا دقیق و پر وسواس جای خود را به امتحانات نیمه متمرکز داده که مبنای آن سوالات کلیشه ای عمومی و تخصصی است که در صورتیکه یک داوطلب کلاس های پر رمز و راز!!! کنکور را بگذرانند موفق به دریافت رتبه های بالا می شوند بدون آنکه این رتبه ها منعکس کننده گذشته علمی آنها باشد. نکته اینکه اکنون از وزیر گرفته تا مطبوعات سعی در ایجاد جو علیه دانشگاهها دارید تا مشتی بی سواد را به دوره های دکتری بفرستند و وقت اساتید و منابع کشور را ضایع کنید. تغییر بارم کنکور به 50 درصد اصلا صحیح نیست و اصلا انجام این کنکور به صورتیکه اکنون در حال انجام است علمی و قابل قبول نیست.
پاسخ ها
یک هیئت علمی دیگر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
همه اینها قبول ولی باید دید چند سال دیگر خروجی علمی پذیرفته شدگان با روش مصاحبه شما چیست! آیا واقعا بند پ در مصاحبه اثری ندارد؟
آقا جان من تو مصاحبه اون دانشگاه شرکت کردم. همش خالی بندیه. هر کیو بخوان می گیرن. شما هنوز نفهمیدین بند پ یعنی چی؟ دانشجوی تازه فارغالتحصیل شده مقالش کجا بوده. اصلا مگه قراره دانشجوی فوق لیسانس مقاله بده. نه عزیز من مقاله رو دانشجوی دکتر میده. من تو دوره دکترایی که در دانشگاه دیگری پذیرفته شدم تا کنون 15 مقاله آی اس آی با ایمپکت فکتور میانگین 2 چاپ کردم. اونایی که حرف من رو گرفتن می فهمن مشکل از کجاست. موفق باشی تابی جون. یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
خالی بندی تو محیط مجازی که سخت نیست اصلا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
تو دوران ارشدت پارو نزدی، دلیل نمیشه همه مثل تو بوده باشن. برو پارتو بزن غرق نشی یه وقت نابغه
معصومه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
ارشد مقاله نده!!چه مسخره!!!! پس دوره ارشد بايد مثل كارشناسي فقط بشينه پا منبر؟؟؟ بعد تفاوتش چيه؟؟
دانشجوی دکترا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
دوست عزیز شما این 15 تا مقاله رو تو چند سال دادی؟ فرض بر اینکه شما 3 سال دانشجوی دکترا بوده باشی، یعنی از اول شروع دوره دکترا، هر سال 5 مقاله ISI داشتی ! این نشون میده شما نه تنها دانشجوی دکترا نیستی بلکه اصلاً نمیدونی دکترا چیه !!!!! شما فکر کردی خوانندگان نمی دونن مقاله ISI چیه و ارائه و پذیرش هر مقاله چه قدر زمان نیاز داره؟
stephen hawking
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
15 تا مقاله ي ISI ؟ :))))))))))) آقا يه كلاس خصوصي بذار ما هم بيايم ياد بگيريم چطور ميشه با سرعت نور مقاله داد
من معاون آموزشی یکی از دانشکده های دانشگاه تهران هستم. برادر و خواهر گرامی، همیشه روال این است که افرادی که قبول نمی شوند، می گویند ما را رد کردند و افرادی که پذیرفته می شوند، می گویند حق مان بود و قبول شدیم. در این معرکه با توجه به ظرفیت کم دوره های دکتری تعداد و صدای افرادی که قبول نمی شوند، بسیار بسیار بیشتر است. اگر مسئولین محترم سیاستگذاری علمی کشور و شما تابناک عزیز برنامه ریزی علمی خود را تعطیل کرده و به دنبال جلب رضایت مردودشوندگان هستید، که وای بر ما. تنها راه رضایت این عزیزان پذیرش همه آنها در دانشگاه، آن هم دانشگاه تهران است. در غیر این صورت باز هم مخالف خوهید داشت! ولی اگر می خواهد روش علمی و منطقی و عادلانه را که منجر به توسعه علمی کشور می شود، دنبال کنید. بهتر است به این موضوع واقعی تر بیندیشید.
از این دولت و دکتر رهبر انتضاری غیر از این دارید. سال اخر دولت میخواهند رفقایشان را وارد دکتر کنند.
اول مشخص کنید ایا این گزارش از طرف تابناک است یا وزارت علوم. در ثانی کدام دانشگاه است که نخواهد بهترین ها را برای خود بگیرد؟لابد دانشگاهها چیزی دیده اند که به ورودی های آزمون بی اعتماد شده اند. باید وزارتخانه تلاش کند آزمون را به صورتی برگزار کند که خروجی آن مورد قبول همه باشد.
این روشی است برای گزینش افراد خاص تا دیگه نگران قلابی بودن مدرکشون نباشند/
در این مملکت دکترا را برای کار علمی نمی خواهند بیشتر برای رفتن به مجلس وگرفتن شغلهای سطخ بالا که ......................... میخواهند پس نگران پایین امدن سطح علمی ان نباشید
خوب کاری کردند. پذیرش دانشجوی دکترا با کنکور خیلی ضایع است.
به نظر من وجود مصاحبه الزامی است حتی باید تاثیر آن را بیشتر کنند. چون یک نفر تنها با 3 ماه خوندن میتواند رتبه خوبی توی کنکور بی آورد
عدالت آموزشی در دکتری برگزاری آزمون به سبک سازمان سنجش نیست!!! آقای وزیر آقایان در وزارت علوم خواهش می کنم بفهمید اینو!!! اینقدر با سرنوشت علمی کشور بازی نکنید!!! فقط کافی است آقایان در وزارت علوم سابقه تحصیل خود را منتشر کنند تا ببینید که چه کسانی دم از عدالت آموزشی می زنند.
با این آزمون بی پایه تان تکثر دانشجویان مستعد در حال خروج از کشورند. اساتید گیج و سرخورده اند و دانشگاه هها مانده اند با خیلی از دانشجویان تحمیل شده
معیار در پذیرش دانشجوی دکتری تفاوت بنیادین با لیسانس دارد اینجا توانایی دانشجو در حفظ کردن برخی جملات کتابها معیار نیست. اینجا توان علمی دانشجو در ربط دادن مسائل متفاوت به هم و ارائه راهکاری مناسب جهت تجزیه و تحلیل یک مسئله علمی مهم است این را نمیتوان با کنکور به دست آورد اینجا توانایی دانشجو باید در عمل و در یک درگیری علمی با استاد مشخص شود. چرا فکر میکنید تافته جدابافته ای هستید و باید هربار تجربه ای را که دیگران تکرار کرده اند با هزینه بسیار گزاف تکرار کنید. کسی که از کتبی کردن امتحان میگوید فلسفه دوره دکتری را اشتباه فهمیده و دوم که خیلی بدتر است با این نوشتار طوری وانمود کرده که تمام اساتید این کشور یک باند مافیایی هستند که تنها به میل خود عمل میکنند. تا کی میخواهید تخم نفاق را در بین اقشار مختلف جامعه بپاشید؟ این حرفها همه از اینجا ناشی میشود که دولتی که هیچ نمره قبولی در کارنامه خود ندارد هی سعی میکند با توپیدن به اقشار مختلف و ایجاد تنش های متفاوت هر بار برای چند روز هم شده حواس اوام را از سوء مدیریت خود پرت کند این میشود که یک روز بازاری دشمن است و کاسب باید زندانی شود یک روز روزنامه نگار روز دیگر مجلس یک روز جامعه دانشگاهی و...
اینها همه از بخشنامه ای بودن مملکت سرچشمه میگیرد والا تمام کسانیکه یک ماه از دوره دکتری شان گذشته به اتفاق میگویند که ظرفیت در تعادل با نیاز نیست و یک جو و رقابت کاذب ایجاد شده که موجب سوختن سرمایه انسانی این مملکت است.
آقا من خودم دانشجوی دکتری دانشگاه تهرانم، از اونایی هم هستم که از طریق امتحانات خود دانشگاه ها قبول شدم، دو سال هم توی مصاحبه رد شدم و سال سوم قبول شدم.
مشکلی که شیوه قبلی داشت این بود که اولاً امتحان هیچ منابع یا حداقل های مشخصی نداشت و اساتید گاهی از یک کاری که یک دانشجویی برای کلاسشان انجام داده بود سوال می دادند و دوم اینکه مصاحبه ها اصلا شفاف نبود و به میزان زیادی به آشنایی اساتید با دانشجوها و گرایشات سیاسی دانشجوها وابسته بود و اینها به شدت بی عدالتی به بار می آورد. ما باید اون نقص ها رو برطرف می کردیم، نه اینکه بزنیم کل اون رویه رو داغون کنیم، باید همه رویه ها، چه امتحان کتبی و چه مصاحبه شفاف می شد تا اگر کسی اعتراض داشت چند تا داور از بیرون بتونن قضیه رو بررسی کنن. ولی امتحان متمرکز سازمان سنجش اصلا عدالت رو برقرار نمی کنه، شما بیایید ببینید چطور سعی کردن دانشجوهای غیراسلامی به زعم خودشون رو از قبولی برای دکتری حذف کنن، اگه قبلا فقط خود اساتید دانشکده ها خیلی دخالت می کردن این دفعه چند جا دست به دست هم دادن گزینش می کنن، شک نداشته باشید که این دفعه وضعیت علمی به مراتب کمتر در قبولی دخالت داره تا مسائل و گزینش های سیاسی مخصوصا در رشته های علوم انسانی. شما بیایید سطح علمی آدمهایی که توی به خصوص این دو سال اخیر قبول شدن رو بررسی کنید. تعدادی از آنها هم تبدیل بورسیه خارج به داخل هستن ولی به خدا قسم سطحشون حتی پایین تر از همکلاسی های خودشون هست، واقعا بیایید یه آزمونی برگزار کنید بین این تبدیل بورسیه های خارج به داخل با افراد هم کلاس خودشون، اصلا نمی خواد کار خاصی بکنید بیایید سطح دانش زبان انگلیسی اینا رو با بقیه مقایسه کنید ببینید اینا اولین شرط بورسیه بودن رو دارن یا نه. من قسم می خورم ندارن. خیلی های دیگه هستن وزارت محترم علوم و سازمان سنجش اینطور به دانشکده ها حقنه می کنن و خوب قاعدتا به جاش حق اونایی که به لحاظ علمی حقشونه ولی حضرات به هر دلیل واهی، اعم از اینکه آقازاده نیستن، پول ندارن تا بی پولی دانشگاه ها رو تأمین کنن، به زعم اونا اسلامشون ضعیفه و هزار دلیل مسخره دیگه حقشون نمی دونن، خورده می شه. تا زمانی هم که دست دانشگاه ها بود تک تکی حق افراد خورده می شد حالا دست سازمان سنجش درد نکنه یه باره حق چند صد نفر رو می خوره، تا زمانی که دست دانشگاه ها بود شما می تونستید به وزارت اعتراض کنید حالا که دست سازمان سنجشه برید اینقد وایسید جلوی درش تا علف زیر پاتون سبز بشه هیچکی جوابگو نیست.
من استاد یکی ار دانشگاههای کشور هستم و دوست دارم دانشجویی که در دوره دکترا با من کار می کند در تعدادی موضوع خاص که فقط بنده می توانم تعیین کنم تخصص و دانش قوی داشته باشد و گرنه نه تنها نمی تواند با من همراهی و همکاری کند که حتی باعث تلف شدن وقت من هم می شود. به این دلیل اگر کسی رتبه اول کنکور هم باشد (که اکیدا به معنای توانایی علمی اش نیست ) اگر شرایط علمی مد نظر بنده را نداشته باشد قبولش نمی کنم و اگر هم به زور تحمیل شود همان ترم اول یک امتحان با کیفیت می گیرم تا اخراج شده برود رد کارش. متاسفانه شما با فلسفه دوره دکترا بیگانه هستید, هیچ جای دنیا برای دکترا کنکور برگزار نمی شود مسئولین بهتر است اگر می خواهند عدالت اجرا کنند ببینند کشورهای پیشرفته و دانشگاههای مهم دنیا چه راهی پیش گرفته اند دقیقا از همان راه بروند تا در چاه نیفتند. اینها هر اندازه هم بخواهند استاد را محدود کنند بالاخره تصمیم گیرنده نهایی استاد است و نه کارمندان سازمان سنجش با نویسندگان سایت تابناک.
تمام دانشگاه های معتبر دنیا فقط از طریق مصاحبه و بررسی سوابق دانشجو میگیرن حالا یکی پیدا شده و چند ماه دوتا کتاب خونده و اومده آزمون رو خوب شده دلیلی بر این نیست که لایق ورود به هر دانشگاهی باشه.
باید تاثیر 90% مصاحبه باشه و 10% برای آزمون
الان وضع دانشجویان دکتری خیلی خرابه حتی فارغ التحصیل های بعضی رشته ها مثل علوم پایه به سختی جایی جذب میشن، اصلاً فکری به حال این همه دکتر کردن؟ به قول شاعر:
...
ملك ایران سرزمین دكتران
این‌قدر دكتر نباشد در جهان
شهر دكتر، كوچه دكتر، باغ هم
كبك دكتر، فنچ دكتر، زاغ هم

عابران هر خیابان دكترند
دانه‌های برف و باران دكترند
هم وزیران هم مدیران دكترند
بیشتر از نصف ایران دكترند
هركه پستی دارد اینجا دكتر است
دیپلم ردی‌ست، اما دكتر است...
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
جالب بود
آیا دوران این حقه بازیها و کارهای خلاف نگذشته است؟ آنهایی که به این ترتیب فرصت تحصیل پیدا می کنند فردا که این ............. از وزارت علوم رفتند چه خواهند کرد؟
اعترافات ظهرعاشورایی یک دانشجوی تهران:
من با رتبه زیر20 قبول شدم و به نظرم شانسی بود وفقط خواست خدا.
چون قبلا آماده تر بودم مصاحبه رد میشدم.
اما نکته جالب اعتراف: تعدادی حدودا پنجاه درصدظرفیت دوره ما بدون کنکور و قبل از اعلام تکمیل ظرفیت سرکلاسها حاضرشده اند با یه وضعی ها.
ثبتنام هم هنوز نکرده اند تا اسمشون بعدا اضافه بشه.
من اسم دانشگاهمو بت نمیکنم و ادعای سوادهم ندارم ولی واقعا درسمو میفهمم بلطف خدا

یا حسین شهید
التماس دعا
توی دانشگاه تهران فقط باند بازیست.هر استاد واسه خودش چند تا نوچه داره و در مرحله مصاحبه هم از نوچه هاش و سوگلی هاشون انتخاب می کنند.خیلی ها به خاطر این حق خوری ها از درس و تحصیل نا امید می شوند و قید ادمه تحصیل را میزنند در حالیکه واقعا نخبه بودند.
سالهاي گذشته كساني را پذيرفتند كه پايان نامه هاي تقلبي وسرقتي داشته اند .مسوولان دانشگاه تهران اگه باز هم پز پذيرفته شده ها را خواستند به ما بدهند اسم و آدرس مي دهم
باید مرزها و مشکلات را برای تحصیل در خارج از کشور باز کنند، تا حداقل دوایی بر این درد بی درمان شود.
عزیز دلم.سیستم آموزشی کشور هر روز به سمت ضعیف تر شدن پیش می رود. من خودم کارهای پژوهشی زیادی انجام دادم و الان باید بشینم پشت میز درس های مزخرف رو به صورت تستی بخونم.دکتری محقق می خواهد تا تست زن های حرفه ای.معمولا انسان های اهل پژوهش اهل پشت میز نشستن نیستن. این سیستم تستی من رو عقب میاندازه و مشتی انسان ببخشید خرخون نا فهم رو میفرسته بالا.من و امسال من اصلا کمرمون پای میز تست طاقت نمیاره ولی بعضیا انگار ساخته شدن برای پشت میز نشینی.
قاعدتا عقل مسولان در دانشگاه تهران بیشتر از مسولان در سازمان سنجش کار میکند. آنها شناخت بیشتری از استعدادها دارند و این کار آنها کاملا درست و منطفی است. تا زمانی که استاد نتواند دانشجویش را خودش انتخاب کند این روش دانشگاه تهران بسیار عقلانی است.
خیلی جالبه، بیشتر نظرات دقیقا بر خلاف روند متن مقاله هستند. شایدم تابناک مجبور شده نظرات مخالف رو حذف کنه! این دوستان ظاهرا نمی دونن که فاتحۀ علم تو کشور ما خیلی وقته که خونده شده. وقتی برای مصاحبۀ دکترا مراجعه میکنی میبینی که بعضیا با خودشون 3 کیلو مقاله 3 تا 100 تومنی آوردن و بعضیها از قبل سفارش شده هستن! بعضی ها مصاحبشون 10 دقیقه طول میکشه بعضیها 30 دقیقه و بعدشم با خنده میان بیرون داشتن و تمام مدت داشتن چای می نوشیدند! وقتی معدل دانشجو که سالهاست (اکثرا) حاصل پاچه خواری بوده و همه هم اینو میدونن و حالا شده معتبرترین فاکتور برای بعضیها! مقایسه کردن وضعیت علمی و کارنامۀ دانشجویان در ایران با خارج کشور کاری احمقانست و فقط به درد افراد توجیه گر میخوره. دو سال پیش وقتی برای مصاحبه به همین دانشگاه رفتم و در مصاحبه متوجه شدم که کسی حتی به صحبتهام توجه نمیکنه و تصمیم از قبل گرفته شده، بهشون گفتم یک مکانیک بی سواد که بتونه مصرف سوخت ماشین رو یک درصد کاهش بده مفیدتر از اون دکتری هستش که 10000 هزار مقالۀ بی مصرف داره. دیگه هم در آزمون دکترا شرکت نکردم و نخواهم کرد.
این قصه جذب افراد بورسیه در شریف هم هست
تابناک تحقیق کند
وزارت علوم دانشجویانی که بورسیه خارج کرده است را بدون اینکه پذیرش از دانشگاهی در خارج داشته باشند به عنوان دانشجوی دکتری به یک دانشگاه معرفی می کنند و در دانشگاه شریف هم این موضوع دیده شده است
به عنوان مثال در دانشکده مدیریت که پس از کش و قوس فراوان ۲ نفر ظرفیت روزانه در دفترچه سنجش قرار گرفت یک نفر هم مثلا بورس به دانشجویان اضافه شد
سلام بچه ها
من خودم ارشد دانشگاه نهران بودم و تو کنکور دکتری هم جزئ رتبه های برتر بودم و متاشفانه دانشگاه تهران منو تو مصاحبه رد کرد اما خدایی بچه هایی که قبول سدند خیلی از من قویتر بودن و رزومه ی بهتری از من دارند. درسته که یه اعمال سلیقه هایی میشه ولی نه اینقد! بچه ها بخدا باز این آزمون و مصاحبه خیلی خوبه. الان دانشگاهها در پردیس های بین المللی دارن کیلو کیلو دانشجوی پولی میگیرن که حتی تو آزمون هم شرکت نکردن، فقط پول دارن دیگه هیچی. شرط پذیرشش هم اینه که 40 ملیون نقد اول بدی، بعدش به دانشگاهها گفتن که بدون سر و صدا این گار رو انجام بدند، یعنی اطلاعیه رسمی در کار نباشه و از همون دورو بری های خودشون ظرفیتشونو پر کنن.
آقا جون بجای افزایش یه شبه ظرقیت دکترا فکری برای آینده اینها و شغلشان می کردید؟ آیا یک نیروی متخصص که بالاترین مدرک علمی را گرفته باید بقال بشه؟ اگر هم بخواهد بقال بشه دیگه خیلی دیر شده چون جوانیشو از دست داده. من خودم این سه ساله از یک دانشگاه معتبر داخلی دکترا گرفتم و هر بار هم در سایت جذب وزارت علوم ثبت نام کرده ام ولی هنوز نتیجه ای نگرفتم، هر شرکتی هم می روم می گویند ما به دکترا نیاز نداریم. پس من کجا برو م دنبال کار؟ اگر سرمایه داشتم می رفتم غاز می چروندام .. هر چند دیگر خیلی دیر شده
اصولا پدیرش دانشجوی دکترا از طریق کنکور یک بدعت گذاری کاملا مخرب برای علم و دانش این مرز و بوم است، شما هم بدون هیچ کارشناسی دقیقی نفرات برتر کنکور دکترا را استعداد درخشان نخوانید ، برای تحصیل در مقطع دکترا مهم ترین چیز آگاهی کامل دانشجو از روش های تحقیقاتی روز می باشد؛ قطعا دانشجویی که کارشناسی ارشد خودش رو از دانشگاه های بی کیفیت گرفته و بعد هم با شرکت در کلاس های کنکور موسسات . . . و . . رتبه خوبی آورده نمی تواند کاندیدای بهتری باشد نسبت به دانشجوی دانشگاه های برتر دولتی که به جای شرکت در کلاس کنکور وقت خود را صرف تولید مقالات با کیفیت و یا کار در آزمایشگاه های تخصصی گذرانده، در نهایت هم این حق استاد است که دانشجوی دکترا را در نهایت خودش تعیین کند کجای دنیا یک سیستم مستقل برای استاد دانشجوی دکترا تعیین می کند؟ اینقدر این تب دکترا را دامن زده اید که حالا هر کسی با هر سطح استعدادی پذیرش در دوره دکترا را حق خود می داند و اگر نشود فکر می کند سیستم مشکل دارد ! البته دارد ولی مشکل از جای دیگریست و آن هم تعیین سهمیه بندی های غیر عادلانه برای رشته هایی با دو یا سه ظرفیت است ولی اینکه سلیقه استاد مطرح باشد چیز غیر عادی نیست
خانه از پایبند ویرانست، خواجه در بند نقش ایوان است

در ِسازمان سنجش رو تخته کردیم، آزمون رو هم درست کردیم، فکر می کنید مشکل حل میشه؟
من دانشجوی دکتری ورودی همین امسال در دانشگاه علامه طباطبایی هستم، در رشته ما 4 نفر پذیرش با آزمون و 7 نفر بورسیه هستند! فرض کنید اون 4 نفر نخبه ترین ها هم باشند، وقتی سهم پذیرفته شدگان علمی یک سوم از کل باشه، این یعنی از کسایی که مدرک دکترا می گیرند فقط یک سومشون به واسطه بار علمی پذیرفته می شن.
این برای کشور فاجعه نیست؟ اونوقت انتظار داریم این آقایون دکتر چه گلی به سر کشور بزنند؟
البته من تلاش برای گرفتن حق کسایی که حقشون پایمال شده و همینطور تلاش برای بهتر شدن شیوه های سازمان سنجش رو نفی نمی کنم، ولی یه وقتایی بد نیست توی اتفاقات زندگی غرق نشیم و کمی بزرگ تر به ماجرا نگاه کنیم.
....................
من آزمون مديريت آموزشي دادم همه درسها بالاي 30درصد زدم ولي براي مصاحبه معرفي نشدم ولي دانشجوياني كه در صد پايين تري داشتند و رتبه 2تا پايينتر معرفي شدن؟؟؟؟
بنده از قبول شدگان دکتری یکی از گرایش های شیمی دانشگاه تهران هستم. در حالیکه ظرفیت 2 نفر اعلام شده بود ولی آلان ما چهار نفر هستیم که دو نفر از طریق استعداد درخشان و سهمیه مربیان آمده اند که متاسفانه از آشنایان اساتید می باشند که بدون آزمون پذیرفته شده اند. و از لحاظ علمی در سطح بالایی نمی باشند و مطمئنا کسانی در بین مصاحبه شوندگان بودند که هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ رزومه قویتر بودند
هر چی که بگید بی عدالتی داره اینجا موج می زنه .
بنده دانشجوی دکتری دانشگاه تهرانم، ورودی سال 88 (قبل از کنکور دکتری) دوره دکتری برعکس سایر دوره ها پژوهش محوره، یعنی استاد و دانشجو باید بصورت همکار روی یک موضوع پژوهش کنند، پس اساتید به دنبال دانشجوهایی هستند که توانایی کار با استاد و پژوهش را داشته باشند، لذا لزوما توانایی علمی ملاک انتخاب نیست، در تمام دنیا دانشجویان دکتری توسط استاد و گروه تعیین میشوند نه از طریق دانشگاه و یا آزمون...باید انتخاب دانشجوها رو بر عهده استاد گذاشت، حالا شاید در هر دانشگاه 3-4 نفر بر اساس رابطه انتخاب بشن ولی صدها نفر دیگر قطعا از روی توانایی هاشون انتخاب میشن، مثلا خود بنده که خدا شاهده نه آشنایی در دانشگاه تهران داشتم نه حتی در هیچ مقطعی دانشجوی دانشگاه تهران بودم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
شما ميگي دوره پژوهش محوره !!!‌ پس چرا با داوطلبان پژوهش محور اين برخورد ميشه!!‌!!‌من براي علم وصنعت رفتم متاسفانه ميگن كه خودتون بايد اسپانسر پيدا كنيد !!!!‌ببينيد مملكتو!! اصلا مدارك رو براي مصاحبه تحويل نگرفتند. !!!
محمد
| United States of America |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
بنده نویسنده این نظرم، دوست عزیزم فرمایش شما کاملا متین و درسته و با اینکه واقعا قبول شدن و ادامه تحصیل دکتری در دانشگاه های خوب ایران بسیار مشکل تر از خارج از کشوره، این دلیل شما و خیلی دلایل کوچیک و بزرگ باعث شده تو سال دوم بعد دو سال پاس کردن واحد (که نمیدونم اینهمه واحد برای دکتری چه دلیلی داره) تصمیم بگیرم برم خارج از کشور ادامه تحصیل بدم...قویا به دوستان توصیه میکنم فقط اگر عاشق پژوهش و علم هستند دکتری بخونن و اگرم خوندن طاقت اینو داشته باشن دوستان خودشونو در حال رشد مالی ببینند و خودشون درجا بزنن...در ایران هم که (چی بگم والا؟!) این مطالبو برای اون دوستانی گفتم که فکر میکنند قبول نشدن دکتری و رفتن به سربازی بدبختیه! باز هم در آخر خدا رو شاهد میگیرم که تمام صحبت هام عین حقیقته...
بدبختی اینجاست که در این مصاحبه ها حتی اگر رزومه ی عالی نظیر مقالات ای اس ای و... داشته باشی ولی مال اون دانشگاه نباشی به دلیل اینکه استاد مربوطه فقط دانشجوی خودشو بر می داره تو رو انتخاب نمی کنه. کماکان سال قبل این بلا سر من امد.
منو بدخت کردن!! الانم سربازیم دارم بیگاری میدم.......
زندگیم نابود شد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
بنده خدا اتفاقا از همه اون بدبخت هايي كه قبول شدن جلوتري!!!‌اگه اينو بفهمي!!‌سربازي رفتن رو ميگي بدبختييي!!! من خودم بعد فوق رفتم سربازي مخصوصا براي اين كه جلو باشم!!‌فكر ميكني 5 -6 سال ديگه توي دانشگاه عاصل باصل ميچرخيدي موفق ميشدي!!!!
یک چیزی رو تو اکثر این نظرات میشه دید. همشون نابغه و مغز هستند و افراد نادان و بی سواد تونستن تو امتحان هوش و استعداد تحصیلی و زبان از اونا بیشتر بزنن! و میخواستن جای اونها رو تو دانشگاه بگیرن ولی خدا رو شکر روابط حسنه با اساتید مصاحبه کننده، تونسته ماهیت توانایی های واقعی اونها رو برای این اساتید روشن کنه و باز هم یک بار دیگر استکبار جهانی، رسوا شد و حق به حق دار رسید.
در آزمون دکتری نقش اساتید خیلی زیاد هست و باید هم زیاد باشه چون استاد هست که قراره دانشجو رو راهنمایی بکنه ( اگه بکنه) به نظر من همون شیوه ی قدیمی بهتر بود و فقط باید در مصاحبه ضوابطی رو ایجاد و اعمال می کردند که نامردی نشه. گاهی اوقات نامردی میشد و برخی افراد سر هیچ رد می شدند. برای مصاحبه سوالاتی رو خود گروه تهیه می کرد و استاندارد برای همه پرسیده می شد. البته سوالات دیگه ای هم به تناسب مورد، کنجونده بشه تا از موضوع پایان نامه ی داوطلب هم پرسش انجام بشه. نهایتا از کل جلسه هم فیلمبرداری تا اگر داوطلبی اعتراض داشت یک تیم جدید بررسی کنه. این کار معقول به نظر می رسه.
به هر حال نقش استاد بی نظیر هست. هرچند که متاسفانه برخی اساتید فقط اسمشون راهنما هست و اصلا از کار دانشجوشون خبر ندارند مثل استاد خودم.
دانشگاه تهران فكر ميكنه داره ابو علي سينا پرورش ميده. يكي از دانشجويان دكتراي مديريت اين دانشگاه مدير ما شده نه تنها كه مديريت بلد نيست بلكه فاتحه همه چيزو خونده ، اميدوارم خودشونو اصلاح بفرمايند.
من خودم در آزمون پارسال اصلا به مصاحبه دعوت نشدم در صورتی که رزومه ی پژوهشی خوبی دارم. به نظرم آزمون کتبی برای دکتری کاملا بی معنیه و جای تاسفه! چون هر کسی که بیکارتر باشه و توی خونه بشینه و تست بزنه (دوستان فوق لیسانسی که اهل پژوهش هستن معنی حرف منو میدونن) اون دکتری قبول میشه. اما کسی که در رشته ی مرتبط داره کار و روی یه بخش خاص و تخصصی داره تلاش می کنه، باید تو این آزمون رد بشه! خودتون قضاوت کنید...
ای بابا دکترا که هیچ الان ارشدم گزینشی شده
اینجانب نیز با تمرکز آزمون کاملا مخالفم.
در مصاحبه ی ورودی دکتری از شرکت کنندگان ممتاز!! در رشته ی مهندسی مخابرات پرسیدم "گیرندگی یعنی چه؟" تنها یک نفر به این سوال پاسخ داد و بقیه کاملا سکوت کردند.
بنده هر دو مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد در دانشگاه تهران تحصيل كردم و كماكان براي دسترسي به اساتيد و منابع مورد نياز به دانشگاه تردد دارم. لازم به ذكر هست كه بنده با نحوه برگزاري آزمون چه به شيوه غير متمركز سابق و چه با شيوه نيمه متمركز كنوني مخالف هستم اما مخالفت بنده با شيوه سابق يا همون دانشگاهي كمتر است.
براي اين امر نيز دلايل خودم را دارم كه بيان ميكنم
1- در شيوه جديد و مخصوصا در رشته ي بنده (علوم سياسي) چون تفكيكي در آزمون دكتري و منابع لازم بزاي مطالعه براي گرايش هاي دكتري علوم سياسي؛ صورت نگرفته و همچنين دانشجويان رشته زبان خارجي نيز مي تواننند در رشته علوم سياسي آزمون دكتري دهند؛ اصلا بحث تخصصي شدن مقطع دمتري در اين رشته در اين 2 سال برگزاري آزمون به شيوه نيمه متمركز بيشتر به يك طنز شبيه شده
2- در مورد نفوذ اساتيد دانشگاهي در انتخاب دانشجويان؛ گويا دوستاني كه از اين موضوع گله دارند و پاسخ اساتيد را مبني بر اينكه دانشجويان رد شده در مصاحبه فاقد توانايي هاي علمي لازم مي باشند را نوعي بهانه مي دانند؛ فراموش كرده اند كه در صورت قبوليشان همين اساتيد قرار بود برايشان آنان تدريس كنند؛ پس منطقا نبايد بخاطر عدم طلاحيت و يا حتي برخي اشتباهات و يا غرض ورزي تعداد انگشت شماري استاد(كه همچون ما يك انسان با تمام اميال و آرزوهاي انساني است) تمام اساتيد را مورد اتهام قرار دهند
3- در نهايت بنده بعنوان فردي كه از نزديك شاهد ورودي اين دو سال دانشجويان دكتري رشته علوم سياسي به دانشگاه تهران مي باشم؛ بايد بگويم كه همين دانشجويان پذيرفته شده در مقطه دكتري گرايشهاي مختلف علوم سياسي (البته نيمي از آنان) نيز در رشته اي كه قبول شده اند بي سواد هستند
در نهايت بنده اميدوارم كه
متاسفانه از وقتي موضوع پذيرش بدون كنكور راه افتاده بعضي ها فقط دنبال پاس كردن درس با نمره بالا هستند و اصلا برايشان مهم نيست چيزي ياد بگيرند يا نه و اين موضوع معمولا براي اساتيدي كه در جلسه مصاحبه حضور دارند قابل تشخيص است اين يك اصل كلي است كه همه اساتيد علاقه مند انتخاب بهترينها هستند نه بالاترينها. قاعدتا بعضي از بالاترينها جز بهترينها نيستند. علاوه بر اين در انتخاب دانشجوي دكتري اخلاق هم مهم است. در مقايسه با دانشگاههاي خارجي بايد گفت آنها هم اگر متقاضي زياد داشته باشند قطعا تعدادي را رد خواهند كرد
بورسیه خارجه شدن که سواد نمی خواد پول میخواد
سلام تابناک جان
پیاده شو با هم بریم!
حالا چرا این همه جو می دی؟
وقتی که 20 گرایش مختلف مدیریت از مدیریت اجرایی و بازرگانی و صنعتی و هتلداری، تا آموزشی و سیاست گذاری و جهانگردی، تا بیمه و مالی و اکو و ... همه باید یه آزمون بدن که فقط 60 سوال تخصصی در مدت 1.5 برگزار میشه و بقیه اش زبان و استعداد تحصیلی هست، چه انتظاری داری که افراد قوی برای مصاحبه دعوت بشن؟؟؟
تابناک جان چه انتظاری داری؟ چرا کسی که کسی که فقط یه خرده تست زنی بلده و اصلا لیسانس غیر مرتبط داره و فقط یه ارشد زوری نسبتا نیمه مرتبط گرفته قبول نشه؟
چه انتظاری داری که اساتید محترم دانشگاه تهران افرادی را بپذیرند که بحمدالله یه ارشد نسبتا مرتبط گرفتن و ... ؟
از سبک قبلی آزمون به نحوی می نالیدیم و الان که آزمون متمرکز شده از چیز دیگری ...
امیدوارم بدون سانسور مطالبم را منتشر کنید
ازمون سراسری خیلی هم خوبه ایکاش این ازمون برای استخدامی ادارات هم برگزار بشه تا یک پالایش اولیه صورت بگیره بعد هم مصاحبه تخصصی لازمه البته توسط استاید بی طرف مگه قراره دکترا فردا برای این استاید کارکنند که می خواهند مطابق نیاز خودشان دانشجو قبول کنند دانشجو قبول کنند
من خودم رتبه اول یکی از گرایش های انسانی هستم با توجه به اینکه درصدهای عمومیم بالای 40 بود و تخصصی هم 60 و مقاله و کارپژوهشی و... داشتم بازم رد شدم به نظر شما چیزی جز پارتی بازی تو پذیرش دانشجو ملاک هست؟
بنده دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف هستم. دانشگاه هایی مثل شریف و دانشگاه تهران بسیار ترجیح میدهند که از بین دانشجویان سابق خودشان برای مقاطع بالاتر دانشجو بپذیرند. علت واقعی آن هم عدم کیفیت مناسب اکثر دانشجویان پذیرفته شده از طریق آزمون است.
این اساتید که دم از انتخاب شخصی و سطح سواد پایین داوطلب ها میزنن، نظرشون در مورد سطح سواد خود اساتید در دانشگاهها چیه؟
امیدوارم نظرم رو نمایش بدید
با توجه به اینکه مقطع دکترا بالاترین درجه علمی در کشوره از طرفی این چالش مهم که عموما در کشور ما زیاد مشاهده میشه (نورچشمی ها) ممکنه صلحیت های افراد را زیر سوال ببره و ارزشیابی رو مورد تردید قرار بده
از سوی دیگه مثل تمامی کشور های دنیا یک استاد باید دانشجویی رو برداره که بتونه باهاش تحقیقات خودش رو ادامه بده و زمینه های پژوهشی لازم رو هم داشته باشه (که این هم حق مسلم اساتید هست) پس بهترین راه ممکنه اینه که
مصاحبه علمی قبل از ازمون کتبی انجام بشه و دانشجویاینی که از نظر اساتیدشون صلاحیت پژوهشی لازم رو دارن بروند برای ازمون کتبی (دانش های عمومی- تخصصی ) امتحان بدهند به این شکل منافع هر دو گروه تایید میشه و دو حسن اساسی داره یک اینکه دانشجو تکلیف خودش رو میدونه و اگه در ازمون مصاحبه تایید نشد
وقتش برای مطالعه برای کنکور دکترا تلف نمیشه و میتواند برود فکر دیگری برای خودش بکنه دوم اینکه اساتید هم فقط در ارزیابی یک مجموعه دخالت خواهند داشت و انتخاب یک فرد خواص تقریبا غیر ممکن است
(باید این نکته روهم اضافه کرد که اساتید باید حداقل به اندازه دو برابر ظرفیت پذیرش دانشگاه ،دانشجو را مورد تایید قرار بدهند و برای ازمون معرفی کنند) اینجوری فکر میکنم منافع هر دو گروه تامین بشه و این جنجال و دغدغه خاتمه پیدا کنه امیدوارم تابناک این مسئله رو پیگیری کنه و به گوش مسولین برسونه
یکی از همدوره ای های من توی دانشگاه شریف جز دانشجو های ممتاز بود، حتی مصاحبه هم شد و استادا بهش گفتن از نظر ما قبولی. ولی... خود آموزش دانشگاه گفت "از نظر ما شما صلاحت دکترا خوندن در ایران رو ندارین!!!!!" اون هم گذاشت و رفت کانادا و بورسیه همونجا شده و داره دکترا شو می خونه.اینجا برای دکترا خوندن باید براشون کاملا بی خطر باشی.
از سه برابر شدن شهریه دکتری و پردیس های پولی دانشگاه تهران هم گزارش تهیه کنید! آیا واقعا برای یک دانشجوی دکتری علوم پایه 55 میلیون هزینه میشود؟ این پول صرف چه امکاناتی میشود؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان