بازدید 4455

ساخت نیروگاه مشترک در خاک ارمنستان

کد خبر: ۲۸۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۵ 08 November 2012

عملیات اجرایی ساخت نیروگاه برق‌آبی مشترک ایران و ارمنستان در خاک این کشور صبح امروز با حضور وزیرنیرو، رییس جمهور ارمنستان و وزیر انرژی این کشور آغاز شد.

به گزارش ایسنا، این نیروگاه دارای دو واحد 65 مگاواتی است که برای مصرف برق داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

جمهوری اسلامی ایران 500 میلیون دلار اعتبار مورد نیاز این طرح را تامین و یک کنسرسیوم ایرانی آن را اجرا می کند. با احداث و بهره برداری از این طرح سالانه یک هزار و 700 مگاوات انرژی تولید خواهد شد.

نیروگاه برقآبی ارس به ظرفیت 260 مگاوات شامل دو نیروگاه جریانی 130 مگاواتی در خاک هر یک از دو کشور ایران (قره چیلر) و ارمنستان (مگری) است که 560 میلیون دلار هزینه ساخت آن توسط طرف ارمنی تامین می شود.

طرح برقآبی ارس دارای دو بند انحرافی و دو تونل انتقال آب است؛ نخستین بند انحرافی در ابتدای مرز مشترک ایران و ارمنستان و از نوع بتنی با ارتفاع هشت متر و با مخزنی به حجم پنج میلیون متر مکعب احداث خواهد شد.

دومین بند انحرافی نیز در محل پاسگاه صداقت ایران با ارتفاع 9 متر از نوع بتنی و مخزنی به حجم پنج میلیون متر مکعب اجرا می شود.

برنامه زمان بندی اجرای این طرح مرزی پنج ساله بوده و هزینه احداث آن برای طرف ارمنی حدود 560 میلیون دلار است.

مهمترین سازه این طرح شامل دو تونل انتقال 17هزار و 800 متری (در طرف ایران) و 18 هزار و 200 متری (در طرف ارمنستان) با قطر داخلی 8.5 متر خواهد بود.

توافق های نهایی در مورد سرمایه گذاری احداث نیروگاه طرف ارمنستان به امضا رسیده و مقرر شده تا پس از 15 سال بهره برداری از این نیروگاه، مالکیت آن به دولت ارمنستان واگذار شود؛ با این روش نیروگاه های دو طرف توسط شرکت های ایرانی طراحی و اجرا می شود.

این نیروگاه تا پایان دوره بازگشت سرمایه در اختیار شرکت های ایرانی خواهد بود و برق تولیدی آن نیز در اختیار شرکت توانیر قرار می گیرد.

بر اساس توافق های انجام شده بین مقام های ایران و ارمنستان، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به عنوان نماینده وزارت نیرو در نظارت بر اجرای نیروگاه مگری در خاک ارمنستان و کارفرمای نیروگاه قره چیلر در خاک جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است.

بنا بر صحبت‌های وزیر نیرو در این مراسم، این نیروگاه با سرمایه‌ی 500 میلیون دلاری ایران احداث می‌شود و سالانه 800 گیگاوات برق تولید می‌کند.

نامجو همچنین با اشاره به اهمیت رعایت مسائل زیست‌محیطی در رودخانه ارس از سوی دو کشور اظهار کرد: در صورتی که مشکلی پیش نیاید، احداث این نیروگاه 5 سال به طول می‌انجامد.

به گفته وی، نیروگاه برق‌آبی ارس که در محدوده مرز ایران و ارمنستان واقع شده به استفاده از پتانسیل رودخانه ارس در حد مرز ایران و ارمنستان کمک می‌کند. از طرف دیگر با توجه به وجود سد مخزنی ارس در بالادست عمده‌ی آب عبوری از محدوده پروژه تنظیم شده است که نهایتا این نیروگاه را به عنوان نیروگاه جریانی می‌توان شناخت.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها