بازدید 62159
صد رحمت به دلالان!

نرخ دلار را از سازمان سنجش آموزش کشور بگیرید!

متأسفانه این روز‌ها از هر سویی با رخدادهای عجیب و غریبی روبه‌رو می‌شویم؛ خبرهایی به گوش می‌رسد که خاطرمان را آزرده می‌سازد. گاه حوصله‌مان از این همه بازگو کردن این اخبار و واکاوی آن‌ها خسته می‌شود. گاهی به این نتیجه می‌رسیم که به این همه رویدادهای جالب، تنها می‌توان خندید. آیا شما پس از خواندن این متن می‌خندید؟
کد خبر: ۲۷۷۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۱ 10 October 2012

متأسفانه این روز‌ها از هر سویی با رخدادهای عجیب و غریبی روبه‌رو می‌شویم؛ خبرهایی به گوش می‌رسد که خاطرمان را آزرده می‌سازد. گاه حوصله‌مان از این همه بازگو کردن این اخبار و واکاوی آن‌ها خسته می‌شود. گاهی به این نتیجه می‌رسیم که به این همه رویدادهای جالب، تنها می‌توان خندید. آیا شما پس از خواندن این متن می‌خندید؟

به گزارش «تابناک»، تا کنون تنها تصور ما بر این بود که این دلالان سودجویان بازار ارز هستند که از همهمه و بلبشوی بازار ارز بهره می‌گیرند تا سود خود را ببرند؛ اما گویا برخی نهاد‌ها در این میان ید طولایی در ماهی‌گیری از آب گل‌آلود ارزی دارند. خوب است سران قوه قضائیه سری هم به این ارگان‌ها زده، حالی از آن‌ها بپرسند.

آخرین نمونه از این ماهی‌گیری‌ها که تا کنون موفق به کشف آن شده‌ایم، مربوط به آزمون تافل و آیلتس است که از سوی سازمان سنجش برگزار می‌شود. در حالی که تا پیش از این، هزینه برگزاری آزمون برابر با نزدیک ۲۳۰ هزار تومان بود، امروز دریافتیم که هزینه آزمون برابر با ششصد هزار تومان است. می‌خواهید بدانید چرا؟ سری به سایت این سازمان زده و نگاهی به شرایط خرید ووچر آزمون بزنید:


شرایط خرید ووچر آزمون، تشریح شده در سایت سازمان سنجش

حال بیایید حساب کنیم که منظور سازمان سنجش از نرخ کنونی دلار چیست؟ نرخ ارز مرجع یا نرخ دلار مبادلاتی یا هیچ کدام!

هزینه نام‌نویسی برای تافل آی بی‌تی معادل ۱۹۰ دلار است؛ بنابراین، چنانچه این هزینه با نرخ ارز مرجع حساب شده باشد، برابر خواهد بود با ۲۳۲ هزار تومان که هزینه آزمون تافل تا پیش از این است.

اما امروز نرخ ارز مبادلاتی در اتاق ارزی برابر با ۲۵۴۸ تومان اعلام شد. در نتیجه اگر سازمان سنجش، بهای دلار مبادلاتی را مبنا قرار داده باشد، این هزینه برابر خواهد بود با نزدیک ۴۸۵ هزار تومان. با احتساب کارمزد حواله ارز برای هر نفر که معادل ۷۳۰۰ تومان خواهد بود، این رقم برابر با چیزی نزدیک ۴۹۳ هزار تومان می‌شود.

حدس بزنید چه اتفاقی افتاده است؟! با یک محاسبه ساده (۶۰۰۰۰۰ / ۱۹۰ و لحاظ کردن هزینه کارمز حواله) می‌توان دریافت که اکنون سازمان سنجش هزینه برگزاری آزمون تافل را با نرخ بازار آزاد حساب می‌کند؛ یعنی با دلاری به بهای حدود ۳۱۳۰ تومان. منظور سازمان سنجش از «نرخ کنونی دلار» بهای بازار آزاد است!

حال می‌توان پرسید در جایی که بانک مرکزی و دولت، با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی، تبلیغات فراوانی پیرامون آن می‌کنند، چرا وزارت علوم از نرخ بازار آزاد برای برگزاری آزمون تافل سود می‌برد؟ آیا اتاق مبادلات ارزی و نرخ دلار مبادلاتی تنها برای افراد عادی و فعالان اقتصادی است و دیگر ارگان‌های دولتی در جایی که سودشان باشد از بازار آزاد پیروی می‌کنند؟

به چه دلیل وزارت علوم و سازمان سنجش نرخ بازار آزاد را مبنای کار خود قرار داده‌اند؟ آیا این به معنای آن نیست که خود نهاد‌ها و ارگان‌ها، در سوء استفاده از وضعیت موجود پیشرو هستند؟ در جایی که دولت و مجلس ادعا دارند، نرخ بازار آزاد کاذب است، آیا این امر در صورت اثبات به معنای تخلفی آشکار نیست که باید مورد پیگرد قانونی واقع شود؟ اکنون این‌ها و هزاران پرسش دیگر، ذهن ما را به خود مشغول ساخته؛ اما آیا کسی برای این پرسش‌ها پاسخی دارد؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵۵
انتشار یافته: ۶۴
تابناك جان مثل اينكه اوضاع رديفه كه ميخواهي به اين اوضاع بخندي. براي اين اوضاع و هزار بلاي غيركارشناسي ديگر كه به سر اين مردم داره مياد بايد زار زد. گريه هم كمه.....
خیر! اگر کسی پاسخگو بود که وضعیت الان به این صورت نبود.
واقعا خندیدیم..
اتفاقا دیروز که قیمتای ماشینو دیدیمم کلی خندیدیم..
قبلشم با قیمتای دلارو سکه، شیر و مرغ و .. خندیدیم..
فردام..
کلا داریم فقط به هم می خندیم..
ما هم خسته شدیم. فقط میشه گفت: هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک. راهکاری وجود دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
تابناك جان ازمون ايلتس ٧٠٠٠٠٠ تومان شده نه ٦٠٠٠٠٠ تومان متاسفانه بنده با ٤٥٠٠٠٠ تومان ثبت نام كردم بعد شد ٥٥٠٠٠٠ تومان ١٠٠٠٠٠ تومان نيز از بنده بصورت انلاين اخذ شد حالا كمتر از ١٥ روز شده ٧٠٠٠٠٠ تومان و ١٥٠٠٠٠ ديكه بايد واريز كنم خوب سازمان سنجش يا سازمان دلالي دلار!!!!
همین موضوع راجع به هزینه ایلتس هم صدق می کند. سازمان سنجش در اقدامی جالب یکی دو ماه پیش هزینه ایلتس را از 450 تومان به 550 رساند. بعد جالب تر این که الان میگه 700 بریزین به عنوان علی الحساب تا بعدا کم و زیادش را با هم حساب کنیم
فراخوان استخدام : به یک کارگر ساده جهت اداره امور اقتصادی کشور نیازمندیم!
هر دم از این باغ بری می رسد
واقعاً خدا خیرتون بده که این خبر رو گذاشتید - خواهش می کنم این موضوع رو پیگیری بفرمایید بلکه سازمان سنجش هم بدونه دنیا خیلی با صاحاب نیست. الان حقوقی که من می گیرم فقط کفاف یک بار شرکت در آزمون تافل رو می ده!
خنده نداره گريه داره!
باعث تأسف
چه فایده؟! مرجعی نیست که پاسخگو باشد.
بیچاره ما دانشجوها
خجالتم نمیکشن
پیگیری کنیییییییییییییییییید لطفا"
اشتباه شده است بعد از آزمون تکدیب می کنیم
واقعا متاسفم....
من هفته پیش در آزمون IELTS با قیمت 700000 تومان (هفتصد هزار تومان) ثبت نام کردم.
به نظر تعداد دلالان 17 بوده و نه شانزده، سازمان سنجش رو جا انداختن.
گل گفتی تابناک
کارمون از این حرفا گذشته ....
فقط خدا به دادمون برسه
ممنون که بالاخره یک خبر در این مورد زدید. کسی که به فکر دانشجویان نیست. همیشه سازمان سنجش به نرخ آزاد برای تافل پول گرفته. زمانیکه 190 دلار 190 هزار تومان بیشتر نمی شد 220 تومان می گرفت. ده روز پیش صبح 550 می فروخت بعد از ظهر 570 فرداش هم نفروخت. الان هم که 600 علی الحساب می فروشه
جانا سخن از زبان ما میگویی. همین امر در مورد افزایش قیمت خودرو ، افزایش تعرفه پزشکی و........ نیز صادق است . حال پیدا کنید پرتقال فروش را.
(احتمالاً پرتقال فروشها در پیاده رو خیابان فردوسی تهران تشریف دارند)
با تشكر از افشاگري شما.
مسلماً هزینه تافل که در بالا محاسبه شده حباب است و این حباب خواهد ترکید.
با سلام

سازمان سنجش چند وقت هست که دارن به این قیمت می فروشند به شکلی که قیمتش همیشه از قیمت ارز آزاد کمی بالاتر هست.
چند وقت پیش هم گران ترین قیمت ثبت نام آزمون بین تمام موسسات ثبت نام تافل مال همین سازمان بود یعنی موسسات خصوصی خیلی ارزانتر بودند و متاسفانه همه موسسات خصوصی با تبعیت از این سازمان دولتی قیمت های شان را بی پروا افزایش دادند
پول شیرینه
سلام تابناک.
به نکته مهمی اشاره کردی. آخه یکی پیدا شد که بگه این دانشجوها چرا باید این قیمت برا آزمون تافل و جی. آر. ای ثبت نام کنن. آخه مگه این قشر درآمدی هم داره که اینجور هزینه ها رو بپردازه. تابناک مگه از طریق تو صدا دانشجوها به مسولین امر برسه. بخدا حق کشی هیچ جا درست نیست حتی در برابر کافر. چون انسانیت اصله
واقعا تاسف آوره. این درباره آزمون ایلتس هم برقرار است که هزینه آن به 700000 تومان رسیده است
از مسئولين محترم مي خواهيم كه مثل هميشه ضمن تشكر از زحماتي كه اين دوستان و ديگر زحمتكشان مشابه در دولت و ساير دستگاه ها در اين نوع زمينه ها داشته اند،‌ يك تذكر ارشادي بسيار ملايم تودلبروي دلچسب به اين دوستان بدهند و توجه داشته باشند كه خدايي نخواسته اين برخورد شديد به گونه اي نباشد كه دوستان را دلسرد يا خدايي نكرده بي انگيزه كند!
با سلام
هزینه آزمون آیلتس تا سه ماهه اول سال 250 هزار تومان بود بعد با بالا رفتن قیمت ارز به 450 هزار تومان رسید و دوماهه بعد به 550 هزار تومان رسید و بعد از آن دو هفته طول نکشید که قیمت آن را 700 هزار تومان با نرخ فعلی ارز اعلام کرده اند و همچنین ذکر شده است که این رقم بصورت علل حساب می باشد.
آیا هیچ نظارتی در خصوص اعلام سازمان سنجش برای هزینه آزمون آیلتس نیست.
چرا هیچ کسی پاسخگو نیست؟
بله یک سری از این شرکت ها و نهادها مخصوصا این سازمانهایی همچون سازمان سنجش که کارش آموزشی است، از این آب گل آلود برای خودشون ماهی می گیرندو به دنبال سود جویی برای خودشان هستند
اخه یک تحصیل کرده از کجا این همه پول بیاورد تا یک امتحان تافل یا آیلتس بدهد؟
مگر درآمد یک کارمند یا دانشجو چقدر است؟
اگر نگاهی به هزینه آزمون آیتلس بیندازید می بینید که از 450 هزار تومان به مبلغ 700 هزار تومان افزایش یافته است. چه کسی جوابگو است؟
اتفاقاتي كه در آزمون دكتراي امسال افتاد بسيار از مطلب شما تاسف برانگيزتر (و خنده دار تر) بود. بايد از نزديك باشيد و ببينيد.
با رياست آقاي خدايي بر سازمان سنجش بايد منتظر اتفاقات هيجان انگيزتري باشيد!
كارمند سازمان سنجش
آفرین تابناک عالی بود. مگه اینکه تو از مردم دفاع کنی فریادرسی نیست.
تاسف انگیز است
خدا پدر و مادرتان را بیامرزد که این مسئله را مطرح کردید.
من در شهریور ماه برای آزمون آذر ماه آیلتس ثبت نام کردم و مبلغ 450،000 تومان را که هزینه ثبت نام در آن زمان بود را پرداخت کردم و تأییده ثبت نام برای من ارسال شد. حدود 3 هفته قبل ایمیلی دریافت کردم که باید 100،000 تومان دیگر پرداخت کنم در غیر اینصورت ثبت نام من لغو می شود. جالب اینجاست که یک هفته قبل با اطلاعیه از طرف سازمان سنجش مواجه شدیم که هزینه آزمون آیلتس را 700،000 تومان اعلام کرده. و با لحنی تندنر اخطار نموده که در صورت عدم پرداخت ما به التفاوت ثبت نام شما لغو می شود.
حال سؤال اینجاست که چرا در زمان اولین پرداخت و ارسال تأیید از سوی مرکز آزمون، سازمان سنجش در آن زمان اقدام به پرداخت وجه و تسویه با مرکز بین المللی آیلتس نکرده است !!!!!!؟؟؟؟؟؟
یعنی اونقدر روی اعصابم بوده این موضوع در طی تابستان که ... . آدم احساس می کنه از هر طرف می خوان یک فشار اقتصادی بهش وارد کنن. انصاف داشته باشید.
اتفاقاً من دیروز حساب کردم شد 3150 رفتم سازمان سنجش میگن زور که نیست اگه دوست داری ثبت نام کن!!!!اینم جواب مسولین بظاهر محترم!!!شما تور ارمنستان بری + امتحان همین قدر میشه!!!
واقعیته
خیلی تلخ
اصولا خنده بر هر درد بی درمان دواست
هم گریه داره وهم خنده
بنده پریشب با هزار آه و افسوس یه ووچر که ماه پیش ۴۵۰هزار تومان بود رو ۶۰۰هزار تومان خریدم. با دلارهای دولتی می رن اسباب بازی چینی و ماشین مدل بالا وارد می‌کنند. اون وقت دست قشر دانشجو و بیماران خاص و ناشرین و مولفین و... می‌مونه لای حنا.
۶۰۰هزار تومن واسه من پول کمی نیست ولی این هزینه رو فقط به این امید دادم که بچه ام تو جایی به دنیا بیاد که ارزش پول ملی اش توی کمتر از ۲۴ ساعت بیشتر از ۱۵ درصد افت نکنه!
وقتی نظارت وبرخورد قاطع نباشه اوضاع شیر تو شیر میشه ونتیجه اینی میشه که میبینید . . .
جالبه که الان قیمت همه چیز با نرخ دلار آزاد حساب می شه الا حقوق و دستمزد، به نظر من باید اتحادیه های کارگری هم اعلام کنن میزان حقوق هم باید با قیمت معادل دلار آزاد پرداخت بشه، باعث تاسف هست که من اول سال نود با حقوقم می تونم یه سکه تمام بخرم و الان حتی نیم سکه هم نمی تونم
دمت گرم تابناک .آفرین .همه دارن ما مردم مظلوم رو میچلونن.هرکس به یک طریقی.
خیلی وقته این راه رو درپیش گرفتند کسی هم نیست بگه چرا؟ اون هم از دانشجوی بدبخت
یه دانشجوی بیکار شهرستانیم...دو هفته پیش برا ثبت نام جی آر ای و تافل 500+600 هزار تومن پول دادم.روم نمیشه دیگه از خونه پول بگیرم...غذای آخر هفته رو هم دیگه با نرخ آزاد حساب میکنه دانشگاه(شریف )
اینجا جایی برای ماندن نیست :(
آفرین بر تابناک که این ریزه کاریها را کشف میکند و جای تاسف برای سیستم نظارتی که بر سازمانهای دولتی هیچ نظارتی نیست
فقط باید گفت دیگه گندش رو درآوردن
مسوولان بیان رسما اعلام کنند مردم برن بمیرن که خیال خودشون و مردم رو راحت کنن
هر چند مردن هم 20 تا 30 میلیون هزینه داره توی این دوره زمونه
دیگه حتی نمی تونیم بمیریم!!!!!!!!!!!!!!!
سازمان سنجش هم گندید.هرچه بگندد نمکش میزنند
این از اون مسایلیه که هیچ وقت به جواب نمیرسه
چون الان اگه از اونا بپرسید که چرا ارز آزاد ؟
میگن دولت به ما ارز نمیده
اگرم از دولت بپرسید چرا نمیدید ؟
میگه ما دادیم .
اینا دستشون تو یه کاسس برای .... .
خداییش خندیدیم . :))) .البته خنده ی تلخ من از گریه غم انگیزتر است :(( .
خداییش آدم میمونه...بعد از خوندن این مطلب بخنده یا گریه کنه
واقعا متاسفم...
من خودم مجبور شدم 600 تومان پرداخت کنم. اگه سازمان سنجش از نرخ مرجع یا مبادلاتی استفاده نمی کنه پس کی استفاده میکنه. مطمئن باشند روزی میرسه هر چند دیر که اینها در همین دنیا به سزای کارشون می رسن.
مرسی که به فکر دانشجو ها افتادی...
والا همین ووچر 600000 تومنیش رو هم اگه کسی تونست از سایت سازمان سنجش بگیره بیاد به مام بگه! من که دو ماهه هر وقت میرم مینویسه "ووچر برای ارائه وجود ندارد"!!!!
با سلام. من درست دو سال پیش امتحان آیلتس دادم اون موقع 250000 تومان هزینۀ امتحان بود. دیروز رفتم سایت سازمان سنجش که ببینم امتحان آیلتس در چه مراکزی برگزار میشه. اصلاً باورم نشد. هزینۀ این امتحان شده 700000 تومان. بعد تازه نوشته بود به دلیل نوسانات قیمت ارز، مابه التفاوت هزینۀ آن از متقاضی گرفته یا به او پس داده می شود. البته چون قیمت ارز دیگه به طور قابل توجه پایین نخواهد آمد، عملاً این احتمال وجود دارد که مثلاً 2 ماه دیگه هزینۀ این امتحان بشه 800000 تومان و از افراد 100000 تومان دیگه هم گرفته شود. هزینۀ جهانی این امتحانها تغییر نکرده و من با نظر نویسنده کاملاً موافقم که سازمان سنجش قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت بر اساس دلار 2500 تومانی میده.
افسوس که این مزرعه را آب گرفته

ای برادر کار ما از این حرفها گذشت ما عادت کردیم به جای نق زدن انرژی خودمان را ذخیره کنیم تا سکته نکنیم
این چیزی که شما گفتید برای ما و دولت مردان ما و همه مسئولین گریه آور است نه خنده اور ......
من مدتی است که سعی میکنم به این مسائل واکنش نشان ندهم و خونسردی خودم را حفظ نمایم .
به همه همین توصیه را میکنم
مشکل ما اینست که همه این ها از از دولت و قوه مقننه و قوه قضائی را انتظار داریم در حالی اینها ظرفیت نظارت و مدیریت را ندارند .
خوب چی میشه کرد اینجا ایران است و ما همه مسلمان .
نخیر ما به حال خود و کشور گریه میکنیم
در عرض مدت کمتر از یک سال، قیمت آزمون آیلتس از 225 هزار تومان به 700 هزار تومان رسیده. آیا سازمان سنجش برای برگزاری این آزمون از ارز مبادلاتی استفاده نمی کند؟
چه کسی پاسخگوست؟ هیچ کس در مرکز سنجش نیز نه تلفن و نه ایمیل ها را پاسخ نمی دهد.
به هیچ وجه و در هیچ موردی حتی به جز قیمت ...
چرا حقوق کار گرها بر اساس دلار شناور نمیشه
دانشجوی بیچاره از کجا 600 تومان بیاره. شاید در جواب بگن که هر کس که میخواد بره تحصیل خارج از کشور چنین هزینه هایی را هم باید پرداخت کنه. آیا شما امکاناتی در داخل فراهم کردید که بچه ها در همین ایران ادامه تحصیل بدن و یا در جایی مشغول کار بشن؟ کارهایی کردید که روز به روز دانشجو جماعت سر خورده تر شد.
متاسفانه هزینه شرکت در آزمون MCHE هم یه دفعه از 20هزار تومان به 40 هزار تومان رسید. به نظر میرسد منبع درامد خوبی است.دوایر نظارتی لطفا بی خیال باشند.
...به همه چی گند زدن اکثرش هم به خاطر دعوای مجلس و دولته که فقط می خوان از هم دیگه کم نیارن
آقای لاریجانی و دیگر نمایندگان قوانین مزخرف رو اصلاح کنن و آقای رئیس جمهور اون قوانین رو به صورت دقیق اجرا کنن و آقای آملی لاریجانی واقعا با مفاسد (و نه در شعار) برخورد کنن وضع ما این نمیشه
به قول شما خودروی بومی با کوچک ترین نوسان ارز کلی تغییر قیمت میده
یکمی این حمایت های بیجا کم بشه واقعا ما می تونیم یکی از قطب های تجاری بشیم ولی با چه توجیهی این کار ها انجام می شه؟
واقعا آدم وقتی این سو استفاده ها رو می بینه ( از سازمان سنجش گرفته تا سایپا و ایران خودرو و خود سه قوه ) گریش می گیره و اگر بخنده واقعا باید به عقل خودش شک کنه !!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر