بازدید 5218
۷
روز پنجم و یا شهدای گمنام

گمان ما این است که تو رفته‌ای و ما مانده‌ایم!

مگر تو مادر نداری برای تو گریه کنه؛ غروب پنجشنبه بیاد به قبر تو تکیه کنه؟ غصه نخور، من مادرت؛ منم همیشه مادرت. نمی‌ذارم تنها بشی؛ مدام میام بالا سرت؛ گمان ما این است که تو رفته‌ای و ما مانده‌ایم؛ اما حقیقت این است که تو مانده‌ای و زمان ما را با خودش برده است.
کد خبر: ۲۷۴۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۳ 26 September 2012
شاید عجیب باشد، ولی مفقودین و شهدای گمنام جنگ، پایگاه اطلاع‌رسانی دارند که وابسته به مدیریت امور شهدای گمنام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است. اگر با این وب‌سایت آشنایی نداشته باشید، چیزی که به ذهن می‌رسد، پایگاهی است که می‌شد خانواده‌های چشم‌انتظار جنگ در میان پیکرهای شناسایی شده گروه‌های تحقیق و تفحص به دنبال گم شده‌های خود بگردند. اطلاعاتی وارد کنند و نتیجه‌ای بگیرند یا نه!

تا اینجا تصور خوبی است؛ اما یک جای کار می‌لنگد و آن هم این است که شهدای گمنام را نمی‌شود شناسایی کرد. شهدای گمنام گمنامند. شهدای گمنام هیچ گاه به خانه‌هاشان بازنمی‌گردند. شهدای گمنام هیچ گاه به چشم انتظاری مادرانشان خاتمه پایان نمی‌دهند.

شهدای گمنام انبوهی از جوانان رشید این خاک هستند که در سرتاسر ایران، همه آنها را نه به نام خود که به یک نام می‌شناسند؛ شهید گمنام فرزند روح الله.

در این وب‌سایت هم هیچ نام و نشانی از هیچ کدامشان نیست. تنها صفحه‌ای برای مفقودین که در آن هم شهدای مفقود شاخص را معرفی کرده که بر تارک همهٔ آن‌ها نام مهدی باکری می‌درخشد.

سال‌ها از جنگ گذشته و هنوز هم وقت‌هایی است که کاروانی با تابوت‌هایی پوشیده از پرچم کشورمان، اجساد شهدایی را به آغوش میهن بازمی‌گرداند که روی سنگ قبرشان حک می‌شود، شهید گمنام. کاروان‌هایی که هرچند هیچ تابوتی را به آغوش گرم مادری، پدری، برادری، فرزندی نمی‌رساند، تشییعی با شکوه در سرتاسر ایران برایشان انجام می‌گیرد و هر کدامشان را چون تبرک به گوشه‌ای می‌برند برای خاکسپاری؛ گاهی دانشگاه، گاهی تپه‌های نورالشهدا، گاهی هم گلزارهای شهدای شهر و روستا و ... .

سخن گفتن درباره کسانی که تنها با حماسه‌شان جاودانه شدند، بسیار سخت است؛ اما این‌ها ثابت کردند که برای جاودانه شدن در تاریخ نه نام مهم است و نه نشان، تنها و تنها عمل صادقانه و درست به وظیفه است که شما را جاویدان همیشه تاریخ و محبوب قلوب مردم می‌کند. این استخوان‌هایی که هر بار از خاک گرم جنوب سر برمی‌آورند، استخوان‌های شیرمردانی است که به وظیفه خود درست عمل کردند تا پیکر میهن ما امروز استوار و پا برجا بماند.
به احترام همه آنهایی که در این راه جان باختند و حتی نامی از آن‌ها در میان نیست.

گل شد برآمد پیکرم آهسته آهسته
انگار دارم می‌پرم آهسته آهسته
انگشترم، مُهرم، پلاکم، چفیه‌ام، عطرم
پیدا شد از دور و بــــــرم آهسته آهسته
آهسته آهسته سرم از خاک می‌روید
از خاک می‌روید سرم آهسته آهسته
جز نیمه‌ای از من نمی‌یابید، روزی سوخت
در شعله نیـــــــــــم دیگرم آهستـــه آهستـــه
امروز بعد از سال‌ها زاییده خواهد شد
ققنوسی از خاکسترم آهستــــه آهستـه
خوابیده‌ام بر شانه‌ها و می‌برندم... نه
تابـوت را من می‌برم آهسته آهستـه
آن پیرزن، این زن به چشمم آشنا هستند
دارم بــــــه جا می‌آورم آهستـه آهستــه
خواندم؛ پدر خالی‌ست جایش، این خبر می‌ریخت
از چشـم‌هـــــــای خواهـرم آهستــــــه آهستـــه
دیگر برای آستین بالا زدن دیر است
این را بگو بـــــا مادرم آهسته آهسته
مهدی فرجی


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷
در شهرما (اسلام آباد غرب)چندين شهيد گمنام دفن شده اند. وقتي از آنجا گذر ميكنم بي اختيار گريه ميكنم . همه اش به اين فكر ميكنم هنوز چشماني در انتظار اونهاست. بجاي خواهر، ومادر شون براشون گريه ميكنم . و فاتحه ايي ميخونم. شما عزيزان ما هستين. و گوشه گوشه خاك اين سرزمين خونه شماهاست و ما هم خانواده شما هستيم. شما هرگز فراموش شدني نيستين.در قلب ما جا دارين مردان بي ادعا
خیلی متنتون قشنگ بود ،ممنونم
خدا ما را با این بزرگواران مشهور فرماید واقعا عاشق شهدا بالاخص گمنامان هستم هروقت که اسمشون می یاد اشکم سرازیر می شه واقعا ما در برابر این بزرگواران.این هدایت یافته گان چی داریم که بگیم خداوند متعال با مادر گمنامشان خانوم فاطمه زهرا(س)محشورشان کند.شادی روح مطهرشان صلوات
درگمنامی هم مشترکیم ای شهید.تو پلاکت را گم کرده ای ومن هویتم را.......
خدا ما را با این بزرگواران مشهور فرماید واقعا عاشق شهدا بالاخص گمنامان هستم هروقت که اسمشون می یاد اشکم سرازیر می شه واقعا ما در برابر این بزرگواران.این هدایت یافته گان چی داریم که بگیم خداوند متعال با مادر گمنامشان خانوم فاطمه زهرا(س)محشورشان کند.شادی روح مطهرشان صلوات
درگمنامی هم مشترکیم ای شهید.تو پلاکت را گم کرده ای ومن هویتم را.......
کجایید ای شهیدان خدایی


بلاجویان دشت کربلایی



کجایید ای سبک روحان عاشق


پرنده‌تر ز مرغان هوایی



کجایید ای شهان آسمانی


بدانسته فلک را درگشایی



کجایید ای ز جان و جا رهیده


کسی مر عقل را گوید کجایی



کجایید ای در زندان شکسته


بداده وام داران را رهایی



کجایید ای در مخزن گشاده


کجایید ای نوای بی‌نوایی



در آن بحرید کاین عالم کف او است


زمانی بیش دارید آشنایی



کف دریاست صورت‌های عالم


ز کف بگذر اگر اهل صفایی



دلم کف کرد کاین نقش سخن شد


بهل نقش و به دل رو گر ز مایی



برآ ای شمس تبریزی ز مشرق


که اصل اصل اصل هر ضیایی
مرا گمنام میخوانند یاران...
ولی در عرش از نام آورانم...
کجایند مردان بی ادعا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل