بازدید 13038

دلیل بستن سفارت ایران در کانادا

کد خبر: ۲۷۲۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۲ 13 September 2012
کاردار سفارت ایران در کانادا با بیان اینکه بستن سفارت ایران در این کشور بیشتر به خاطر مسائل سیاسی بوده تا موضوعات دیگر، گفت: با توجه به دوستی نزدیک کانادا و اسرائیل موفقیت ایران در برگزاری اجلاس نم یکی از دلایل بستن سفارت ایران در این کشور بود.

به گزارش مهر کاردار و کارمندان سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانادا با استقبال مقامات وزارت خارجه و خانواده‌هایشان وارد فرودگاه مهرآباد شد.

کامبیز شیخ حسنی کاردار ایران در کانادا بعد از ورود به فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران با ابراز خوشحالی از اینکه به میهن اسلامی بازگشته است، گفت: ملت ایران با صلابت و اقتدار می توانند در مقابل این ناملایمات با استواری بایستد و هر گونه فشاری که دشمن وارد می کند را به پیروزی نزدیک کند.

وی در ادامه با بیان اینکه کانادا یک شهرت سنتی داشت که در گذشته رفتار متعادل‌تری داشت، گفت: ولی دولت کنونی تحت رهبری یک راست مسیحی تبشیری رفتار بسیار متفاوتی داشته و به حمایت بی چون و چرا از اسرائیل شهرت داشته است.

شیخ حسنی در ادامه خاطر نشان کرد: مسئولین ارشد این دولت بارها اعلام کرده اند که اسرائیل دوستی بهتر از کانادا روی زمین ندارد و همچنین حمایت های بی دریغی از این رژیم کرده اند.

کاردار ایران در کانادا با اشاره به اینکه وابستگی کانادا به آمریکا قطعی است، گفت: همیشه این حلقه هایی که با هم تعامل می کنند در حمایت از هم با ما این گونه رفتار می کنند. وی اظهار داشت: تلاش غربی ها همیشه به انزوا کشیدن ایران و تحریم بوده است و در طول این سی و سه سال هر گونه موفقیتی که جمهوری اسلامی ایران کسب کرده است باعث ناراحتی آنها شده است.

شیخ حسنی خاطر نشان کرد: برگزاری شانزدهمین اجلاس نم به میزبانی تهران به تایید همه آگاهان موفقیت بزرگی بود که حتما کانادایی ها ازاین موضوع خوششان نیامده و یکی ازدلایلی که این فشار را دراین مقطع آوردند همین پیروزی ایران دربرگزاری موفق اجلاس نم بوده است.

کاردار ایران در کانادا با بیان اینکه رفتار کانادا دوجانبه نبوده و یک رفتار بین المللی حلقه آنگلوساکسونی است که تلاش می کند ما را به انزوا بکشد و کانادا یکی از این حلقه هاست و این رفتار دلایل بین المللی دارد.

شیخ حسنی خاطر نشان کرد: اگر شما توجه کنید سه نفر از سفرای سابق ارشد کانادا اذعان کردند که دلیلی برای این کار وجود نداشته است و کانادایی ها مطرح می کردند که این رفتار تحت تاثیر عوامل بیرونی است.

وی اظهار داشت: اگر ما از این اتفاق متاسف هستیم تنها به خاطر ایرانیان مقیم کانادا است و در جامعه بزرگ آمار ما بیش از 400 هزار ایرانی مقیم کانادا داریم و شاید یکی از بزرگترین گناهان سفارت ما به ویژه در این مقطع ارائه خدمات بسیار خوب کنسولی به ایرانیان بود که علاقه و تعامل ما را با این جامعه روز به روز بیشتر می کرد.

کاردار ایران در کانادا تصریح کرد: ما روزانه 62 گذرنامه برای ایرانیان مقیم صادر می کردیم و این تعامل خوب که روز به روز جایگاه ایران را نزد ایرانیان مقیم بهتر و بهتر می کرد حتما دولت کانادا نمی توانست آن را تحمل کند.لذا در مصاحبه ای که با شبکه سی بی سی داشتم از من سئوال شد گفتم حتما نگران بزرگ ما ایرانی ها هستند و ما از جانب خودمان تدابیری را حتما اتخاذ خواهیم کرد که این سرویس کنسولی به ایرانیان انجام شود و با همفکری مسئولین وزارت خارجه ببینیم که بهترین فرمول برای این کار کدام است.

وی در ادامه تصریح کرد: کانادایی ها برای بستن سفارت ایران هیچ دلیل قانع کننده ای ندارند و خود اندیشمندان و تحلیلگران کانادایی نیز اذعان دارند که دلیل قانع کننده ای برای این کار وجود نداشته است و تمام رفتار ما درکانادا مطابق قوانین بین المللی و احترام به قوانین محلی بوده است لذا هیچ گونه شواهدی مبنی بر تخلف از این قوانین از سوی سفارت وجود نداردبنابراین دلیلی برای بستن این سفارت نیست جز فشارهای خارجی و بین المللی از سوی رژیم هایی که همه ما آنها را می شناسیم .

شیخ حسنی در ادامه با اعلام اینکه ایرانی های مقیم کانادا از این برخورد دولت کانادا بسیار ناراحت و عصبانی هستند، گفت: از طریق تلفن ها و ایمیل هایی که دریافت کرده ایم و مراجعات حضوری احساس ناراحتی ایرانیان مقیم کانادا را به خاطر سرویس های خوبی که سفارت به آنها می داد کاملا درک می کردیم و ایرانیان مقیم کانادا سرمایه هایی برای ما هستند چرا که آنها همراه ما هستند و به همین خاطر ستادی در وزارت خارجه تشکیل شده که قرار است برای رسیدگی به امور آنها اقداماتی انجام دهند.

کاردار ایران در کانادا در پاسخ به خبرنگار مهر که از وی پرسید آیا مشکلات اقتصادی دولت کانادا نیز یکی از دلایل بستن سفارت ایران در کانادا است، گفت: فکر می کنم بستن سفارت جمهوری اسلامی ایران توسط این دولت بیشتر به خاطر مسائل سیاسی باشد تا اقتصادی.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل