بازدید 12242

آقاي كلاه قرمزي» چگونه سوپراستار شد؟

کد خبر: ۲۶۹۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶ 01 September 2012
شايد حالا ديگر بتوان آن‌ها را زوج‌ بي‌رقيب سينما و تلويزيون ايران دانست. آشنايي و دوستي كه سال 1350 آغاز شد. از آن زمان به بعد گويا حضورشان در سينما و تلويزيون بدجوري با هم گره خورده است. حميد جبلي كه بدون شك عروسك‌هاي كلاه قرمزي و پسرخاله بدون صداي او هيچ نوستالژي ندارند و ايرج طهماسب هم بعد از اين همه سال ديگر مي‌تواند نامش را به «آقاي مُرجي» تغيير دهد!

به گزارش ايسنا، آشنايي حميد جبلي و ايرج طهماسب داستان جالبي دارد. جبلي در اين‌باره گفته است: «در سال ۱۳۵۰ كلاس‌هاي تئاتر و فيلمسازي كانون پرورش فكري كودكان راه افتاد. من و طهماسب و خانم معتمدآريا به همراه عده زيادي از دوستان مثل آقايان اسعديان، طالبي، عليقلي، حسندوست و ديگران در زمينه‌هاي مختلف فعاليت مي‌كرديم».

در آن سال‌ها، كسي هنوز جبلي و طهماسب را نمي‌شناخت. سال‌هاي جنگ تحميلي، مدرسه‌ها به قول معروف تق و لق بودند و تلويزيون طرح ساخت «مدرسه موش‌ها» را به مرضيه برومند داد تا يكي از پرمخاطب‌ترين و جذاب‌ترين مجموعه‌هاي تلويزيوني كودك و نوجوان ساخته شود. در اين سريال و سپس در فيلم سينمايي «شهر موش‌ها»، جبلي صداپيشگي «كپل» و طهماسب صداپيشگي «دُم باريك» را برعهده داشتند، اما بازهم هنوز كسي به آن‌ها زوج نمي‌گفت. آنها تازه 22- 23 ساله بودند!

پس از آن تا 10 سال، هر دو در مجموعه‌هاي تلويزيوني، سينمايي و يا تئاتر‌هاي مختلفي به عنوان بازيگر، عروسك‌گردان، نويسنده يا كارگردان فعاليت مي‌كردند تا اينكه در سال 1372 مجموعه تلويزيوني «صندوق پست» توانست كم‌كم نام زوج جبلي و طهماسب را سر زبان‌ها بياندازد. در اين مجموعه عروسك محبوب كلاه قرمزي متولد شد و جبلي و طهماسب در اواسط دهه سوم زندگي خود با تحولي بزرگ در مسير كاري‌شان مواجه شدند.

شايد كمتر كسي درباره‌ي «صندوق پست» شنيده باشد. جبلي سال 84 در گفت‌وگو با ايسنا درباره‌ي تولد كلاه قرمزي گفته بود: «همه‌چيز برمي‌گردد به مجموعه صندوق پست كه با همكاري ايرج طهماسب كار مي‌كرديم و براي اينكه برنامه فقط به خواندن نامه اختصاص پيدا نكند، هربار يك عروسك را به عنوان ميهمان دعوت مي‌كرديم، تا جاييكه حتي عروسك‌هاي آرشيو صدا و سيما هم تمام شد. آن زمان از ميان عروسك‌هاي كهنه و زشتي كه ديگر قابليت استفاده نداشتند، عروسك يك حيوان را پيدا كرديم كه با تلاش خانم محبوب بازسازي شد. بعدا وقتي اين عروسك را ديدم، با توجه به قيافه زشت و بد تركيب اين عروسك احساس كردم كه نبايد صداي جالبي هم داشته باشد. برنامه اول كه با حضور كلاه قرمزي ضبط شد، همه گفتند كه كار موفقي است، هرچند كه نبايد فراموش كنيم كه كلاه قرمزي اساسا عروسك پررويي است و آخر سر هم به اصرار خودش ماند!»

پس از آن، ايرج طهماسب و حميد جبلي پاي كلاه قرمزي و پسر خاله را به سينما هم باز كردند و يكي از پرفروش‌ترين فيلم‌هاي سينمايي پس از انقلاب ساخته شد. استقبال مخاطبان و نوستالژي اين دو عروسك موجب شد، زوج طهماسب و جبلي خيلي زود سر زبان‌ها بيفتند. طي 19 سال مجموعه‌هاي تلويزيوني «كلاه قرمزي و جغجغه و فرفره»، «كلاه قرمزي 2»، «ژولي پولي و گلابي»، «كلاه قرمزي در فرنگ»، «كلاه قرمزي 88، 90 و 91» و فيلم‌هاي سينمايي «كلاه قرمزي و پسرخاله»، «كلاه قرمزي و سرو ناز» و «كلاه قرمزي و بچه ننه» توسط اين دو ساخته و عروسك‌هاي محبوب كلاه قرمزي به قدرتمندترين برند كودك و نوجوانان در حوزه سينما و تلويزيون تبديل شود.

اگرچه ايرج طهماسب و حميد جبلي در فيلم‌هاي سينمايي مانند «زير درخت هلو»، «رفيق بد»، «دختر شيريني‌فروش»، «يكي بود يكي نبود» و ... با هم كار كردند، اما هيچ كدام از ‌آن فيلم‌ها نتوانست از زير سايه سنگين نگاه مخاطبان به كلاه قرمزي خارج شوند.

به گزارش ايسنا، حالا پس از چهار دهه، بايد ديگر زوج حميد جبلي و ايرج طهماسب را موفق‌ترين زوج تصويري سال‌هاي پس از انقلاب دانست كه راه جلب رضايت كودكان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان را با عروسك خارق‌العاده‌شان يافته‌اند.

اكنون اگر ايرج طهماسب حتي يك فيلم جدي و رئال هم بازي كند، در ته ذهن خيلي از مخاطبانش، «آقاي مُرجي» است. حميد جبلي هم آنقدر جاي كلاه قرمزي و پسرخاله صحبت كرده كه شايد خيلي‌ها يادشان نيايد اوست كه به اين دو عروسك، صداي منحصر به فردشان را داده است، مانند آن پسرك كوچكي كه روي صندلي پشتي‌ام در سينما نشسته و وقتي جبلي در نقش قاضي دادگاه در «كلاه قرمزي و بچه ننه» وارد صحنه مي‌شود و صحبت مي‌كند، با ذوق زدگي به مادرش مي‌گويد «مامان ببين! صداشو شبيه كلاه قرمزي كرده»!

انتهاي پيام

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۱۱
سلام جمعه به اتفاق بچه ها برای دیدن کلاه قرمزی به سینما شهرتماشای کرمان رفتیم حتی یک صندلی خالی هم نبود واقعا لذت بردیم از تماشای فیلم
جای خانم معتمد آریا خالیه
خيلي جالبه در تمام دنيا وقتي يك برنامه گل مي كند ( فرقي نمي كند فيلم يا كارتون باشد ) انواع عروسك هاي مربوط به آن ساخته ميشود اما نه كلاه قرمزي و نه پسرخاله و ... هيچكدام عروسكشان ساخته نشد (يا اگر هم شد تبليغي براي آن ساخته نشد) تا هر كودك ايراني يك كلاه قرمزي يا سرو ناز داشته باشد نه يك پوكومن يامردعنكبوتي و يا....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
دو نكته:
اولا مخاطب اين برنامه (مخصوصا سالهاي اخير) بزرگترها بود و نه كوچكترها و عروسك دوستها
دوم اينكه ساختند ولي بسيار زشت و ناپسند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
ساخته شده بود. هم کلاه قرمزی هم سورناز
همه چی هم داشتن کیف و کلاه و لوازم تحریر اما حالا نیست . چون ما هم دیگه بچه نیستیم و مخاطباش بیشتر ماییم تا بچه های ما
باید عرض کنم این فیلم که در حال اکرانه بسیار بسیار فیلم ساده سبک و بدون هیچ گونه محتوا و ارزشی میباشد به گونه ی که موقع مشاهده فیلم خیلی ها با مشاهده مقداری از فیلم از سینما خارج می شوند ولی متاسفانه تنها دلیلی که بیینده ترغیب به دیدن فیلم می شود همین تبلیغات می باشد که برای کنجکاوی به سینما رفته و مبلغ فروش رو بالا میبره ولی به محض مشاهده میبینه که گول تبلیغ و میزان فروش رو خورده
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
این فیلم ادعایی نداره که سنگین و پر از مفاهیم فاخر است و اصلا برای بچه ها درست شده.
هنرمند بی شیله پیله هنرمند ی که مردم میدانند برای پول بازی نمیکند مردم میدانند که هدفش فقط سرگرمی مردم است وخیلی فقطها که یک هنرمند باید داشته باشد تا در دل مردم جا باز کند
این کلاه قرمزی های عروسکی هستند
که متاسفانه جای هنرمندان خوش تیپ
وقد بلند ودماغ عمل کرده و.....گرفته اند
کلاه قرمزی محبوبه چون سادست و واسه پول بازی نمیکنه. هیچ وقت یادم نمیره که تو سن هفت سالگی تو سالن سینما وقتی فیلم کلاه قرمزی و پسر خالرو دیدم بغض گلومو گرفت و حسابی گریه کردم، هنرمند واقعی به عشق مردم کار میکنه نه مثل این فوتبالیست ها و سوپر استارها به عشق پولای میلیاردی.
عروسکی که قرار بود فقط در یک سکانس بیاد و بره تبدیل شد به محبوب ترین عروسک تاریخ تلویزیون و سینما ایران من به سینما می رم نه برای دیدن فیلم یا ینکه ببینم کلاه قرمزی و بچه ننه خوب هستش یا بد بلکه برای تشکر از افرادی که یکی از محبوب ترین چهره های سینمایی ایران رو که چند تا عروسک هستش به وجود آوردن حالا هر چقدر که می خواد این فیلم لوس و بیمزه باشه برام فرق نمی کنه اصل حضور در سینما برای تشکر هستش
موفقیت کلاه قرمزی در صندوق پست و برنامه های نوروزی سالهای اول بیشتر به دلیل جلب مخاطبان بزرگسال بود به نحوی که سی دی های آن حتی به خارج از کشور رفت و اگر دست جبلی و طهماسب را در تهیه متن برنامه باز بگذارند این عروسک می تواند باز تاب دهنده حرف دل مردم و دارای مخاطبان چند ده میلیونی در ایران و جهان باشد .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس