بازدید 89559
تهدیدی بزرگتر از دولت کردی برای ترکیه

استان «اسکندرون» در حال جدایی از ترکیه است

کشوری جدید در دل ترکیه در حال شکل‌گیری است؛ البته تشکیل چنین کشوری ممکن است خبری خوش برای برخی سازمان‌های اطلاعاتی دیگر هم باشد؛ سازمان‌هایی که حریت نامی از آن‌ها نمی‌برد اما آشنایان به امور منطقه، به یاد دارند که کدام بازیگران بین‌المللی از تغییر مرز‌ها در خاورمیانه استقبال می‌کنند.
کد خبر: ۲۶۹۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲ 31 August 2012

برخی در ترکیه، ترس ناشی از کشور علوی در سوریه را جدی‌تر از ترس از قدرت‌گیری کردهای سوریه می‌دانند.

به گزارش «تابناک»، دولت‌های سوریه و ترکیه در قرن بیستم میلادی، سه دلیل مهم برای اختلاف و درگیری داشتند؛ نخست، ادعای حمایت سوریه از کردهای مخالف دولت ترکیه، دوم چگونگی استفاده از منابع آب منطقه که از ترکیه سرچشمه می‌گیرند و پس از گذشتن از سوریه وارد عراق می‌شوند و سوم مسأله حق حاکمیت بر استانی که ترکیه آن را «هاتای» و سوریه آن را «اسکندرون» می‌نامد.

بنا بر این گزارش، بسیاری از کار‌شناسان، آب را ریشه بسیاری از اختلافات آتی در دنیا و به ویژه خاورمیانه می‌دانند و اختلاف سه کشور ترکیه، عراق و سوریه بر سر منابع آبی دجله و فرات نیز یکی از موارد مهم این اختلافات به شمار می‌رود.

دو مساله مهم دیگر اختلافی بین سوریه و ترکیه، یعنی استان هاتای یا اسکندرون و نیز مسأله کرد‌ها، در اواخر قرن بیستم سایه سنگینی بر سر روابط دو کشور افکنده بود.

ریشه اختلاف ارضی طرفین به آغاز استقلال سوریه و پس از پایان جنگ جهانی دوم باز می‌گردد. سوریه در آن زمان، تحت قیمومیت فرانسه بود. این استان در سال ۱۹۲۱ و بنا به توافق بین فرانسه و ترکیه، به شرط اختیار در برقراری و داشتن مقررات مخصوص خود، داخل مرزهای سوریه قرار گرفت.

بخش آبی‌رنگ در بالای نقشه استان هاتای امروزی را تشکیل می‌دهد


جمهوری هاتای در سپتامبر ۱۹۳۸ به استقلال رسید؛ اما در سال ۱۹۳۹ و بر پایه موافقت‌نامه بین فرانسه و ترکیه، جزو خاک ترکیه اعلام شد، ولی سوریه همواره این ادعا را رد کرده است.

شصت سال پس از این تاریخ و در سال ۱۹۹۸، بحران در روابط دو کشور تا آنجا پیش رفت که مسعود ییلماز، نخست‌وزیر وقت ترکیه در شصتمین سالگرد پیوستن هاتای به ترکیه گفت: «آنکارا به خاک هیچ کشوری چشم نداشته است، ولی ما مصمم هستیم چشم آنهایی را که به خاک ما چشم دوخته‌اند کور کنیم».

سوری‌ها هم در پاسخ بر حق تاریخی خود و اینکه هرگز از آن صرف‌نظر نخواهند کرد، تأکید کردند. دو طرف بر سر فعالیت «پ‌ک‌ک» هم دچار اختلاف جدی بودند. نیروهای ترکیه در مرز با سوریه به حالت آماده‌باش درآمدند و ترکیه طی دو یادداشت به سازمان ملل اعلام کرد که قصد حمله به سوریه را دارد و توانست یک‌جانبه خواسته‌های خود را به سوریه دیکته کند. اما به مرور روابط ترکیه تحت حاکمیت حزب عدالت و توسعه و سوریه تحت حاکمیت بشار اسد رو به بهبودی رفت تا جایی که دو طرف حتی مانور مشترک نظامی هم برگزار کردند.

نزدیک یک سال و نیم پیش و پس از آغاز بحران داخلی سوریه، بناگاه روابط طرفین به مشکل جدی خورد و اردوغان تحت تأثیر انگیزه‌های مذهبی و منطقه‌ای به اصلی‌ترین مدافع ساقط کردن حکومت اسد تبدیل شد. کمی بعد و پس از اوج‌گیری خشونت‌ها در سوریه، موج آوارگان سوری وارد ترکیه شد و سیر رخدادها در مناطق کردنشین ترکیه و سوریه، مقامات ترک را نگران ساخت.

ترکیه تنها کشوری نیست که در کنار منافعی که به دنبال آن است، از حوادث سوریه هم نگرانی نداشته باشد. کرد‌ها هم، تنها گروهی نیستند که مقامات دولت اردوغان را نگران ساخته‌اند. روزنامه حریت ترکیه از اوج‌گیری نگرانی تیم اردوغان از مسأله علوی‌ها در ترکیه و سوریه خبر داده است.

مدت‌هاست که تحلیلگران بر این باورند که بشار اسد حتی اگر قادر به برگرداندن سیطره خود بر تمام سوریه نباشد و نتواند حکومت خود بر سوریه را نگه دارد، می‌تواند با کمک علوی‌ها در منطقه علوی‌نشین سوریه در ساحل دریای مدیترانه که در برگیرنده شهرهای مهمی چون طرطوس و لاذقیه است، یک حکومت علوی تشکیل دهد. مرزهای چنین کشوری بسیاری را به یاد دولت علوی هفتاد سال پیش خواهد انداخت، به ویژه که ترکیب جمعیتی آن همچنان نگه داشته شده است.

نقشه مناطق علوی‌نشین که از جمله استان هاتای
و بخش‌هایی از خاک لبنان را هم در بر می‌گیرد


برای بسیاری در ترکیه، اکثریت علوی جمعیت استان هاتای و روابط آن‌ها با علوی‌های سوریه نگران‌کننده است. مشکل برای ترکیه در این است که ایجاد کشور علوی، نه تنها گزینه نهایی بشار خواهد بود، بلکه همان‌ گونه که روزنامه حریت هم به آن اشاره کرده، تشکیل چنین کشوری، شاید خبری خوش برای برخی سازمان‌های اطلاعاتی دیگر هم باشد؛ سازمان‌هایی که حریت نامی از آن‌ها نمی‌برد، ولی آشنایان به امور منطقه، به یاد دارند که کدام بازیگران جهانی از تغییر مرز‌ها در خاورمیانه استقبال می‌کنند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۷۱
انتشار یافته: ۶۱
سوريه بخواي نخواي از همه ميپاشه مطمئن باشيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
بعضی ادم های ترسو سر جنگ 33 روزه هم میگفتند
حزب الله بخوای نخوای از بین میره!
ولی امروز قدرتمند از هر زمان
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
حزب الله با رژیم غاصب صیونیستی مبارزه میکرد نه برای حفظ قدرت با مردم خودش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
حزب الله مگه کشوره که نابود شه؟
ایران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
تاریخ چند سال اخیر رو ورق بزنی معملوم میشه باخت با کیه !
1- اسرائیل با حزب الله باخته ، با حماس هم باخته پس با سوریه هم خواهد باخت .
2- آمریکا در افغانستان شکست خورد ، در عراق هم شکستی خجالت آور خورد . پس در سوریه هم خواهد باخت .
3- وهابیون و القاعده هم که وضعیتشون قرن هاست معلومه و تمام در حال باخت هستند .
4- مهم تر از همه :"ألا إنّ حزب الله هم الغالـــــبون" . خیلی واضح و روشن .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
امیدواریم از هم نپاشه نفوذ بد میشه نزنیند؟ بپاشه دودش تو چشم ما میره
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
اتفاقاتی که در سوریه می افتد ، چیزی نیست جز استارت نقشه خاورمیانه بزرگ که سالهاست که استعمار بدنبال آن است .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
زهی خیال باطل...
مگر (نعوذ بالله) خواست خداوند را میدانی که اینقدر محکم و صریح برای خودت تحلیل میکنی؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
ترس و ذلت چیزیست که هنگام رویای رویی با دشمن در چهره بعضی همچون شما نمایان است
و از پیش خود یا دشمنتان را شکست خورده می بینید
ناشناس
| United States |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
این آدم ساده فکر میکنه با پاشیدن سوریه چی درست میشه؟
من با تشکیل کشور کردستان در سوریه و ترکیه و کشور علوی در سوریه موافقم . انشاالله تشکیل بشه و حتما امام زمان هم از دو کشور حمایت خواهد کرد چون هردو ملت متقی ترین مردمان جهانند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
تا که شما تقوی را چه معنا بکنی!
علوی های ترکیه افتخار به شرابخواری می کنند و آنرا نشانه علوی بودن می دانند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
من هم با هرگونه حرکتی که تمامیت ارضی هر کشوری رو زیر سؤال ببره مخالفم.
تشکیل کشور کردستان در مرز ایران مطمئن باشید که هیچ خیری به ایران نخواهد داشت و خیلی بیشتر باعث تحریکات در کردستان ایران خواهد شد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
از کی تا حالا قومیت شده نشان تقوی که کردها و علوی ها جزو متقی ترین مردمان جهان باشند آقای مختاری؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
عمو جون بهت یک پیشنهاد میکنم:
شما فقط اخبار را بخوان ولی به هیچ عنوان نظرتو ننویس...
در کل دنیا ازینکه قومی یا عده ای بخواهند جدا شود و ... کسی خیری ندیدن و نحواهد دید..
کرد های سوریه و ترکیه جدا شوند آنوقت کردهای عراق و ایران هم فکر میکنند آنها هم باید جدا شوند
یکم فکر کنی میبینی این کار همون کاری است که دشمنان ملتهای منطقه در هر سرزمین با توجه به نوع مذهب و اقوام موجود در آن برای آن سرزمین نقاط اختلاف درست میکنند...
در خاور میانه بیشتر از نوع مذهبی است...
کاری به اهل سنت بودن یا نبودن کردها ندارم و فقط میگویم اگر میخواهند جدا شوند پس قبل از آن دشمنان مشترک را نابود کنند و بعد از آن ببینند اصلا آیا دشمنی و ... در بین آنان جایی دارد؟؟
م
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
چه علوی ها و چه سنی های ترکیه در شرایخواری و خوشگذرانی زبانزد جهانیان هستن جناب ناشناس اول!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
متاسفانه عده ای در قایق می نشینندودر وسط دریا زیر جایی که نشسته اند را سوراخ می کنند ووقتی سایر سرنشینان قایق اعتراض می کنند می گویید من فقط جای خودم را سوراخ می کنم.آقای مختاری عزیز این حرفهای شما نشانه تجزیه طلبی است نه تقوی.مردم ایران در زمان جنگ ودر ناآرامی کردستان به اندازه کافی شهید داده اند .ما ایران را دوست داریم و اجازه نمی دهیم حوادث سالهای قبل تکرار شود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
ای بابا مگه ساسانیان کرد نبودن؟؟؟از این گذشته خاور میانه نباید دارای هزاران کشور تجزیه شده باشه.اتفاقا باید مثل زمانهای قدیم یک حکومت داشته باشه ولی قدرتمند حالا کرد و ترک و لر و فارس یا عرب مهم نیست .مهم اتحادشه .مثل اتحادیه اروپا . الان زمان تجزیه شدن نیست.
سنندجی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
من یک کرد ایرانی هستم.
باید خدمتتون عرض کنم که حساب کردهای ایران با کردهای سوریه و عراق و ترکیه بسیار فرق داره چون کردهای این سه کشور هیچ گونه ارتباط فرهنگی با ترکها و عربها که تشکیل دهند این کشورها هستند ندارند اما کردهای ایران از جنس دیگر مردم ایرانند یعنی میخوام بگم کردها در اصل جزئی از ایرانند حتی کردهای دیگر کشورها که جدا شده اند.
این رو به وضوح در زبان و فرهنگ ما کردها میشه دید.
ما در ایران مشکلی از این لحاظ نداریم.
هر چقدر هم تجزیه بشن در نهایت پس از نابودی صهیونیسم با هم متحد میشن.
پاسخ ها
نام
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
سلام
حالا شاید این نابودی اسرائیل 100-200 سال به درازا کشید .... اونوقت چی !؟
از کجا معلوم ؟ باید دید
حزب عدالت و توسه ترکیه پیرو سیاستهای ابوسفیان است.
این خبر خوشی نیست چون هر جدایی هزاران کشته داره که بالای 90 درصد مردم بیگناهن که یا کشاورز و دامدار یا کارمند و کارگرند و سربازهای بسیاری هم کشته می شوند و تنها منفعت برای سیاست مداران پیروزه
چه بسا کشتارهایی ماندد کشتارهای ارامنه در ترکیه شکل بگیره که مایه ننگ بشریته
حیوانات هم انقدر از خودشان نمی کشند که ادمیان این کار را می کنند
یکی جنگ جهانی به راه می اندازد دیگری بمب اتم می زنه سومی خودش رو سردار قادسیه می بینه
اما همه اینها الان مردند و به اهدافشون نرسیدن و فقط نام بد از اونا مونده
بیچاره کشاورزانی که مزارع رو ازد ست می دهند
ماردانی که فرزند و همسر و کودکانی که پدر و مادر
چرا تو اروپای غربی و مریکا و کشورهای بزرگ دنیا از این جدایی ها نیست
چون عاقل تر از این هستند که گول سیاست مدارها رو بخورند
پاینده مردم خوب سوریه و ترکیه و همه جتی جهان
امیدوارم همه اختلافات با نشست و همدلی حل بشه نه مثل طالبان که فردا روزی ناتو و امریکا هم بیایند و در ادم کشی شریک بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
اين منفي ها واسه چيه؟!! يعني موافق جمگ و کشتار آدم هاي بيگناهيد؟!! راست ميگه ديگه.
دگرگونی هایی که از یکی دو سال پیش در منطقه آغاز شده است، ادامه خواهد یافت. در پایان این دوره، ترکیه یکی از کشورهایی خواهد بود که جغرافیایش بسختی دچار دستخوش و دگرگونی شده است. سیاستهای دولت اردوغان، که بسختی به آمریکا نزدیک و وابسته شده است نیز، دانسته و ندانسته (؟!)، به آن دامن می زند. البته این دگرگونی نه با مخالفت روسیه و ایران روبرو خواهد شد و نه اعتراض اعراب و اروپا را برخواهد انگیخت. حتی آمریکا و اسرائیل نیز سرانجام با آن مشکلی نخواهند داشت.
سرانجام گند، شلم شوربایی که داوود اغلو سر هم کرده و به آن نام سیاست "هیچگونه دشمنی با همسایگان" را داده است، در خواهد آمد! بخش بزرگی از آن نیز، به اشتباه بزرگ ترکیه در رابطه با ایران و سوریه بر می گردد.
در اینجا پرسش این است که آیا ترکیه دچار اشتباه در محاسبه شد و یا این که دستهایی، این کشور را، با گذاشتن هندوانه زیر بغلش، به سوی پرتگاه هدایت کردند؟
آینده آن را نشان خواهد داد! هر چند حالت دوم، آن اندازه پررنگ و روشن است که به این آسانی ها نمی توان آن را نادیده گرفت.
پاسخ ها
ترک بزرگ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
جنابانی که از شنیدن هر خبر بدی درباره کشورهای همسایه و مخصوصا ترکیه خوشحال میشین، مطمئن باشین که فروپاشی یک کشور در بیخ گوش ما و تشکیل کشورهای جدید براساس معیارهای قومیتی یا مذهبی، به کشور ما هیچ خیری نمیرسونه و بیشتر باعث برانگیختن و انگیزه دادن به عناصر تجزیه‌طلب داخل کشور میشه.
فکر میکنین کشور ما هیچ گونه تکثر قومی و زبانی و مذهبی نداره؟
فکر میکنین فروپاشی ترکیه و تشکیل کشور کردستان بزرگ در مرز ما، هیچ اشکالی نداره؟
تمامیت ارضی کشورهای همسایه، تمامیت ارضی ما هم هست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
جناب ترک بزرگ این حرفارو به کسایی که ازشون طرفداری میکنی باید زد که با ارسال سلاح و طرفداری از گروهای تندرو هر روز باعث کشته شدن صد ها بی گناه میشن.... تجزیه طلبی حرکتی احمقانه است... ولی هرکی برای دیگران چاه بکنه عاقبت خودشم تو چاه میافته.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
درست مثل اشتباه و اعتماد بيجايي که شاه و ايران به آمريکا و انگليس داشت و اونا زود پشتش رو خالي کردن!
بعیده
تونس لیبی یمن و حتی مصر با اون قدرت و حمایتی که آمریکا ازشون میکرد دیکتاتوراشون سقوط کردن اما یکسالو نیمه که همه افتادن به جون سوریه و بشار اسد هیچ غلطی هم نکردن و ان شاالله شکست میخورن وای به حال ترکیه که تو دام آمریکا و بقیه افتاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
راستی چرا فکر می کنید هر چی شما فکر می کنید درسته؟
با سلام
به نظر بنده اگر منطقه و خصوصا کشور ترکیه و سوریه طبق نظرات ارایه شده در معرض تجزیه باشه ایران هم جزو این مسیله قرار دارد و در نهایت ترکیب جمعیتی منطقه مشخص کننده این امر خواهد بودلذابا توجه به سیاستهای ژیوپولوتیکی کشورهای در گیر خطر تجزیه و تولد کشورهای جدید اجتناب ناپذیر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
شما مردم ایران رو با هیچ کشور دیگه ای قیاس نکنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
مگه ایرانی ها همه مرده باشند که ایران تجزیه بشه.
امیدوارم دود این اتفاقا تو چش دولت ترکیه بره که گند زده حزب عدالت و اگه آرزوی دولت عثمانی شدمن داره، بهتر بره تاریخ بخونه...
مسلمون رو نباید بجون مسلمون انداخت...
ظاهرا علوی ها طبق فتوای همه علمای شیعه وسنی مسلمان محسوب نمی شوند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
اینگونه نیست. علوی ها به دلیل اهل بیتی تودنشان، شیعه محسوب می شوند. لطفا بی مطالعه سخن نگویید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
ما شیعه ها هم به نظر سنی ها مسلمون نیستیم
یه جوری نوشتیآدم خیال میکنه همین الان مردمش پای صندوق رای هستند. بهتره ما دست از تحریک کشورهای همسایه برداریم چون اونها هم برای تحریک اقلیت های ما میتونن اقدام کنند.
پاسخ ها
م
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
و بهتره که قبل از همه ترکیه به این توصیه شما گوش کنه چون دقیقا به سرنوشتی که اشاره کردی دچار میشه!! :)
البته نكته اي كه در مورد كشورهاي خاورميانه وجود دارد اين است كه مر بندي اين كشور ها قرار دادي است و هيچكدام مفهوم كشور را ندارند عراق هم از اين دسته كشور هاشت كه نهايتا تجزيه خواهد شد كشور را بايد به لحاظ جغرافياي سياسي و اقتصادي و فرهنگي مفهوم كشور را داشته باشد و اگر كشوري مثل ايران كه اين شرائط را دار است در يك پايداري طبيعي قرار دارد و اگر بخشي از اين كشور هم جدا شود باعث ناپايداري مي شود كشورهايي نظير افغانستان و اذربايجان و تركمنستان ارمنستان و تاجيكستان كه از ايران جداً شدند در يك ناپايداري طبيعي قرار دارند و كشور اصلي چون همچنان جغرافياي سياسي و اقتصادي و فرهنگي لازم براي كشور بودن را دار است از پايداري بيشتري برخوردار است اما در سايه ناپايداري بخش هاي جدا شده أسيب مي بيند و در همه حوزه هاي سياسي و اقتصادي و فرهنگي از اين موضوع متأثر مي شود اما كشوري مثل عراق از پايداري در هيچ حوزه اي برخوردار نيست و در اين كشور ملت به مفهوم فرهنگي وجود ندارد در سوريه نيز همين أوضاع برقرار است مفهوم فرهنگي بسيار بزرگتر و پيچيده تر از مذهب و گويش است دريك تعريف كلي مي توان گفت داشتن درك متقابل و علاقه هاي مشترك
مثلا در ايران افراد قوم هاي گوناگون در برقراري ارتباط با ديگر قوم ها دچار مشكل نمي شوند و إحساس قربت نمي كنند در خوردن خوراكي شركت در مراسم مختلف و يا حتي ازدواج با ان ها با مانع فرهنگي مواجه نمي شود هنر ان ها را درك مي كند و از ان لذت هم ميبرد و اگر دو نسل در يك قوم ديگر بماند نوادگانش خودشان را از قوم جديد مي دانند حتي اگر وابستگي خوني نداشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
بسیار مفید نوشتید استفاده کردم دست شما درد نکنه .
ذات سرمایه داری در بحران اقتصادی بدنبال جنگ در خارج از قلمرو خود می باشد
دوستان عزیز لطفا دعوا نکنید
ایجاد کشور علوی محاله محال
شماها واقعا دلتون رو خوش کردید که علویها آنقدر تعیین کننده اند و ترکیه در آستانه تجزیه است.
شتر در خواب بیند پنبه دانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
نه ما دل خوش نیستیم. این کشور تو نقشه ی خاورمیانه بزرگ آمریکا هم تجزیه شده.
فراموش نکنید که کردهای ترکیه دارای جمعیتی بالغ بر 20 میلیون هستند
پاسخ ها
نیشتمان
| France |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
حزب کردی صلح و دموکراسی در آخرین انتخابات نتوانست 10 درصد حد نصاب برای تشکیل اپوزسیون در داخل مجلس کسب کند و بیشتر کردها به حزب اردوغان یا حزب لاییک ها رای دادند.اکثریت قاطع کردهای ترکیه به دنبال استقلال نیستند بلکه به دنبال حقوق مدنی و فرهنگی شان هستند که سالها نادیده گرفته شده. عبدالله گل چند سال پیش اعلام کرد مهمترین مساله کشور من مساله کردی است و بر اساس فرمان وی طرح گشایش کردی شروع شد ولی متاسفانه دو گروه مانع شدند یکی کردهای افراطی ( پ.ک.ک) که راه درگیری مسلحانه و ترور را انتحاب کرده اند و دومی ملی گراهای ترکیه که با بهانه قرار دادن ترور های پ.ک.ک مانع از پیشرفت مناسب این طرح شدند.اگر ترکیه بتواند این طرح را با موفقیت اجرا کند ، دیگر مشکلی با کردها نخواهد داشت و الگوی مناسبی برای سایر کشورها نیز می تواند باشد.
دگرگونی هایی که از یکی دو سال پیش در منطقه آغاز شده است، ادامه خواهد یافت
متاسفانه ما در خوابیم ومتوجه نیستیم البته مسئولین بی خیال ما فکر می کنند فقط تبلیغات راه می اندازند وجرقه همان نماینده کنکره امریکا زده اینقدر هیجانی نشوید برای کشور ما هم دارند تصمیم گیری می کنند وتو جامعه ما خودتون بهتر می دونید چه خبره هرچند از شما انتظار چندانی نیست .....
بیشتر این اتفاقات متاثر از سیاست های اسراییله و واقعا این کشور باید از صحنه روزگار حذف بشه و این بازار فروش اسلحه توی سوریه به مخالفان اسد هم تمام بشه تا مردم روی آرامش را ببینن
اینها نمی دونن سوریه اگه از بین بره بعدا دامن ما رو هم میگیره شما میدونید چه ادم هایی توی سوریه دارن می جنگند؟
هاتاي از تركيه جدا نمي شود
تحلیل های چنینی کاملاً در صدد نابود کردن حکوکت سوریه است.
چون در جنگ موفق نشدند، سعی در القای تفکر سقوط حکومت هستند و می خواهند دولت را راضی کنند که به حکومت علوی اکتفا کرده و از این طریق بع ترکیه نیز ضربه بزنند، در حالی که اگر حکومت علوی شکل گیرد، قطعا شکست می خوردند.
.قتی دولتی ّزرگ که از سربازان و نیروهای سنی و علوی استفاده می کند نتواند پیروز شود، مطمئنا با نیروی کمتر نخواهند توانست
ضمن آنکه این نوع تحلیل ها فقط در صدد الاقای تفکر قومی هستند که بزرگترین خطر برای کل منطقه خواهد بود.
اگر 20-30 درصد از حرفهاي اجلاس تهران عملي بشه و 1% از احكام قران در مورد عدم نفاق بين مسلمين ( نه بهشت زوري) دنيا 10 سال آينده رنگ ديگه اي ميگيره ولي حيف كه مثلا همه منتظر ظهور آقا امام زمان هستيم و منتظريم دنيا رو ظلم بگيره و خودمون رو نفر 1 يا زياد تعارف يزنيم 2-3 از 313 نفر ميبينيم
چرا جو سازی می کنید
علت نامگذاری علوی:زمان حکومت عثمانی،به شيعيان و طرفداران مولا علی (ع) که در محدوده حکومت عثمانی بودند به اين علت که اين افراد سنی نبودند وجانب عمر و ابوبکر و عثمان نبودند و برعکس طرفدار علی(ع) بودند علوی می گفتند و به علت جنگها و رقابتهای حکومت عثمانی(سنی) با حکومت صفوی (شيعه-علوی) ،هزاران گونه جفا و بدبختی در حق این افراد روا داشتند و آنها را متهم به کفر و بی دینی و علی پرستی می کردند و علت اينکه این بندگان خدا در مناطق صعب العبور کوهستانی سکونت دارند همين است و نکته در اينجاست که اين افراد همچنان عاشق اهل بيت و شاه مردان علی (ع) هستند اما از آنجا که تربيت مذهبی طبق فقه شيعه در چنين محيط خفقانی در طی این سالها عملا غیر ممکن بود ،بایدم طرز تفکر این افراد با شيعیان قم و کاشان و نجف و کربلا (در فقه) فرق هم داشته باشد. اما اين را باید دانست که وجود علوی ها عقبه و عمق نفوذ ایران در کشورهای ترکیه و سوریه است و چون این افراد در اصل شیعه هستند پس ما هم دقیقا انگشت روی اختلاف خود با آنها نگذاریم در عوض نقاط اشتراک بسیاری داریم که باید آنها را به خود نزديک کنیم .متاسفانه تبلیغات بسیار زیادی که در جهت تخریب علوی ها (این شیعیان سابق ساکن حکومت سنی عثمانی)صورت گرفته ،که آنها را بی دین جلوه دهند حتی در طول تاریخ بزرگان دینی شیعه و ایران را هم (در مواردی) به اشتباه انداخته ،که مثلا آنها کافر هستند و شیعه نیستند و اصلا مسلمان نیستند در حالیکه حکایت تلخ تاریخ، شیعیان بیچاره ای را نشان می دهد که در رقابت بین حکومت شیعه صفوی ایران و حکومت سنی عثمانی هزاران گونه تحقیر و قتل و جنایت را از برای حفظ عقیده خود که همانا عقیده شیعه و علی دوستی و ایرانخواهی است را به جان خریده اند. حقیقت اینست.
یدالله فوق ایدیهم
نتیجه همکاری با امریکا و اسرائیل
هرکاری بکنیم نتیجشو خودمون میبینیم . . .
در پاسخ به همه دوستان بگویم . همه خوب می دانیم که سوریه در حال جنگ با تمام دنیا است . جنگ با حمیان تروریسم . جنگ با به وجود آوردگان پدیده شوم وهابیت و سلفیت و...
وباید سوریه را چه شکست بخورد و چه پبروز شود بایددر قبا ل این ایستادگی ستود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی